Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Huhti 2018 08:09

Aamu-Usva kirjoitti:Nyt on kissa nostettu pöydälle :D


Näin on Aamu-Usva. Ja kissan nimi on muuten Inez.

Oikein hyvää huhtikuun ensimmäistä päivää kaikille foorumilaisille ja Jumalan siunausta, varjelusta ja johdatusta


Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2018 09:08

*
Muuten mitä on lankalauantai? Se on tänään, ei kun eilen. Ei minulla ole aavistustakaan, mitä se tarkoittaa.
Mutta wikipedialla on laiha tieto siitä, jota tarkistin jo äsken. Sen mukaan tarkoittaa pääsiäislauantaita ja
hiljaista päivää. :roll: Mistä se sai nimen, että [lanka] lauantai?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lankalauantai


Muuten eilen lauantaina oli mökin saunailta. Oli kaunis ja aurinkoinen päivä. Oli kiva saunoa mökillä,
kun illalla oli vielä valoisampi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 01. Huhti 2018 09:37

Minä kävelin pitkän lenkin puruvedellä ja oli eilen todella kaunis ilma .Kesken lenkin pysähdyin ja kiitin Jumalaa kauniista luonnosta ,josta koskaan ei saa kylläksensä.Ihmettelin sitä viisautta ,jolla Jumala olet luonut tämän luomakunnan ja kiitin Jumalaa Pojan uhrista ja kiitin Jeesusta ,että kulki sen ihmismielessä aivan järkyttävän tien ja kulki ilman sitä toivoa ,joka meissä jokaisessa on ja auttaa hädänhetkellä jaksamaan ,mutta Hänellä sitä toivoa ei ollut siinä tilanteessa ,koska hän tiesi ,miksi oli tullut ja ihmisenä sovitus täytyi myös tehdä lihassa ja Jumalana myös samalla .
.......Se tie oli tuskien...

Tämä siis vuonna 2018 maaliskuun viimeisenä päivänä.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2018 10:36

*
Sinulla on otollinen mielenlaatu Jumalan silmien edessä, mr Kerimäki. :) No luonnetyypit kävi äsken mielessäni. Niin haluaisin kirjoittaa nyt luonnetyypeistä. Kun Jeesuksen opetuslapsissa oli paljon törmättävää hiottavaksi, kunnes heistä tuli hiottu jalokivi kirkastamaan Kristusta. Niin minussa nousi tänään siis äsken kiven hiomattomuus törmättäväksi, kun luin erään kärkkään kommentin. Raamatun mainittu opetuslapsi Simon, jota kutsuttiin Kiivailijaksi [Luuk. 6:15]. Jeesus tiesi, millainen hänen luonnetyyppi on ja antoi hänen kasvaa uskonkasvun myötä hiottavaksi muiden opetuslasten kanssa, kunnes heistä tuli hiottu jalokivi.

Tunnen sen kärkkäästi kommentoijan, jonka on tapana kommentoida kärkkäästi. Mietin ihmetellen, miksi hän on niin tuollainen, että hän on tunteeton luterilainen naisuskova. En ole koskaan nähnyt tuota toista puolta, että hän olisi tunteellinen, hellä, ymmärtäväinen ja nöyrä. Hän sai melkein joka kerta minua tuntemaan tuollaista törmättävää. Hän ja minä olemme täysin vastakohtaista toisillemme. Minä koin heti vastenkohtaiseksi, kun luin hänen kommentin. Se selittää luonnetyypistä ja kiven hiomattomuudesta ja myös meillä on paljon hiottavaa.

No mikä teidän luonnetyyppi on? :) Minä olen niinkuin Raamatun mainittu lempiopetuslapsi Johannes ja vielä Pietari, siis luonnetyypin mukaan. Olen luonneltani flegmaatikko ja sandviinikko. Flegmaatikko on enemmän prosenttisesti kuin sandviinikko vähemmän prosenttisesti - luonnetyypini mukaan. Mieheni on enemmän prosenttisesti flegmaatikko ja vähemmän prosenttisesti koleerikko. Olen nähnyt, miten paljon hän on tehnyt hyvää pulaan joutuneille ihmisille ja olen myös nähnyt, miten hän sai kaikki esteet poistettua. Paavalikin oli kans koleerikko.

No minulla on tämä nikki 'vaisuliini', siksi luonnetyypini mukaan loin tämän nikin, että olen aina vaisuuntunut, kun olen luonneltani flegmaatikko ja se nikki tulee myös siitä, josta en nyt kerro. :shh: ;)

No meillä on täällä foorumissa varmaan paljon törmättävää hiottavaksi kiven hiomattomuudesta johtuen. :) Täällä foorumissa mainitsin, että kun olin itse silloin raamattupiirin vetäjä, niin vetäjänä petyin heihin, en sanonut siitä sanaakaan kenellekään ja pidin sen salassa, kunnes yksi profeetallinen sana uskovan kautta paljasti minut, eli Jumala oikeastaan paljasti minut hänen kautta profeetallisesti.

Jumala sanoi minulle näin: Jumala ei halunnut hiottuja jalokiveä, vaan hiomattomia luonnonkiveä hiottavaksi. Ymmärsin sen, ettei ole paikkaa, missä ei ole vajavaisuutta voidakseen kasvaa ulos - Kristuksessa. Se on ainoa tapa kasvaa ulos toistemme hiomisen kautta, kunnes meistä tulee hiottu jalokivi, joka kirkastaa Kristusta ja Kristus hiotussa jalokivessä kirkastuu.

Hiominen ei tunnu kivalta, niin me herkästi reagoimme ja koemme vastenkohtaiseksi oman hiomattomuuden vuoksi ja lisäksi toisten hiomattomuuden vuoksi. Luonnetyypit minua mietityttää, kuuluuko kasvaa ulos myös luonnetyypistä kristuskeskeisyyteen? Vaikea kysymys. :roll: No Paavalissa näkyi vielä koleerisuus. Mutta Pietarissa ei näkynyt yhtään sangviinisuus ja hän on muuttunut, eiköhän? Johanneksessa eli Jeesuksen lempiopetuslapsessa näkyi vielä flegmaattisuus. Ai niin luonnetyypit ovat mm: sangviinikko, melankolikko, flegmaatikko ja koleerikko.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja roosa » 01. Huhti 2018 11:02

vaisuliini kirjoitti:*
Muuten mitä on lankalauantai? Se on tänään, ei kun eilen. Ei minulla ole aavistustakaan, mitä se tarkoittaa.
Mutta wikipedialla on laiha tieto siitä, jota tarkistin jo äsken. Sen mukaan tarkoittaa pääsiäislauantaita ja
hiljaista päivää. :roll: Mistä se sai nimen, että [lanka] lauantai?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lankalauantai


Lankalauantaina pestiin ja värjättiin talven aikana kehrätyt langat. :)

Piti kyllä itsekin vähän luntata netistä tätä asiaa, kun päässyt unohtumaan. Tänään vietetäänkin sitten Sukkasunnuntaita :D
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Huhti 2018 11:11

Tämä vanha persoonallisuustyyppijako on mielenkiintoinen.
Kaikissa on varmaan piirteitä kaikista, mutta kyllä minä olen eniten koleerikko, eli tekijäihminen. Paljon minussa on myös melankolikkoa. Ajattelen ja pohdiskelen paljon. Olen töissäni perfektionisti. Nuorempana olin varmaan vielä enemmän melankolikko. Välillä tuntuu, että olen vain ympäristön paineesta alkanut vastuuta kantavaksi tekijäksi. Olen jotenkin vain sellainen ihminen, että minulle helposti pyritään luovuttamaan päävastuu, koska en jätä mitään puolitiehen enkä tarvitse kenenkään apua. Teen mielelläni yksin.
Olen sangviinikkojen tapaan sosiaalinen ja esiintyminen on minulle helppoa ja kivaa. En kuitenkaan ystävysty helposti.
Flegmaatikon piirteinä minulla on rauhallisuus ja suvaitsevaisuus.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2018 12:04

*
Hyvä tietää. Kiitos, Roosa! :) Tänään on siis sukkasunnuntai, jona kudotaan villasukat? :)

Ok, Aamu-Usva. :) Siitä flegmaatisuudesta vielä. Se sopii esimerkiksi johtajan tehtävään ja myös johtajuuteen - rauhallisen luonteen vuoksi. Kun minun kamupiirissä syntyi eripurainen riita ja he haukkuivat suuttuessaan toisille. Minun oli pakko mennä heidän väliin ja sain heidät rauhoittumaan. :D Luin flegmaattisuuden juttua, niin siinä mainitaan johtajatyypin ja minä yllätyin. Mielestäni en ole kuitenkin johtajatyyppi. Itse kyllä suutun joskus, mutta yleensä huomasin vasta jälkeenpäin, että se tulee haavasta, joka sai minut suuttumaan.

Raamattupiirin vetäjänä huomasin, että minua pidettiin johtajatyyppinä. Selitin heille, että tulin palvelemaan heitä, en tullut palveltavaksi. Mutta kuitenkin siellä pidettiin minua johtajatyyppinä ja paimenena. Selitykseni ei näyttänyt menevän perille. No minulle on tärkeä palvella uskonveljiään ja sisaruksiaan tällä talentilla - kykyni mukaan ja myös epäitsekkäästi. Olen flegmaattisuuden mukaan sivustakatsoja. Sangviinisuuden mukaan huomioin ihmisten tarpeista ja kykyni mukaan pidän huolen, että heillä menisi hyvin. Minulle olisi tärkeää, että heillä kaikki asiat olisi hyvin. Se tulee sangviinisuudestani.

Sain itse nähdä ja ilahtua liikuttuneena, miten mieheni auttoi pulaan joutuneita ihmisiä koleerisuuden mukaan, mieheni puhutteli heitä rauhoittavasti flegmaatisuuden mukaan. Mieheni auttoi myös rahallisesti ja vei heidät perille. Eilen kahvilassa mieheni tarjosi kamulle kahvia ja herkullista leivosta, koska sillä kamulla on rahaongelmaa. Mieheni kertoi minulle, että ennen meidän seurustelua, kantoi sammuneen naisen muutamaa kilometriä kävellen sairaalaan ja siellä sairaalassa todettiin, että naisella oli alkoholimyrkytys, johon hän olisi voinut kuolla. :o :shock: Kiitos Jumalalle, että nainen selvisi ja kiitos Herralle, että mieheni ei jättänyt hänet, vaikka ei edes tuntenut häntä. Mieheni kertoi, että nainen oli painava kun mieheni jaksoi kantaa sairaalaan asti huh...

No jos löydetään jonkun maanneensa, ei kannata kävellä ohi, vaan tulee varmistaa, että hän on kunnossa ja jos hän ei ole sammunut tai tajuttomana, niin kannattaa pyytää häntä istumaan pää ylös, jollei oksenna, tai muuten oksennus voisi juuttua kurkkuun, johon voi kuolla. No menemme ulos reissaamaan ja otamme termostaatin mukaan, niin ulkona voimme juoda kahvia.

Heipparallaaaa!!! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Huhti 2018 13:51

Meillä on samat suunnitelmat. Kahvit ja kuumat mehut on jo termarissa, sämpylät ja pullat pakattuna. Odotetaan vielä, että pienin retkeilijä herää päiväunilta niin päästään retkeilemään luonnonsuojelualueelle.

Nyt keli ei kyllä ole kovin aurinkoinen ainakaan täällä meidän suunnalla.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Huhti 2018 20:19

Hiihtoretki vaimon ja Rafun kanssa 1.4.2018. Oli tosi hieno ilma ja mukava retkeillä:

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Huhti 2018 20:51

Täällä oli pilvisempää, mutta ulkoilu teki hyvää meille kaikille.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron