Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juha » 27. Maalis 2018 18:39

... ja kissa :D
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Maalis 2018 19:49

Nyt on kissa nostettu pöydälle :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Maalis 2018 22:39

vaisuliini kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, se tuo ongelmaa, kun Petri Kuusela ei ole tästä foorumista, että hän voisi oikaista asiaa oikeaan suuntaan, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. Olen seurannut hänen keskusteluja ja huomasin, että kommentoijat itse ymmärsi asiaa väärin, kun Petri valaisi asiaa hyvin ymmärrettävästi oikaisemalla kaikki väärinymmärrykset pois.

Sinun tarvitsisi kohdata itse häntä tuossa foorumissa ja saada yhteisymmärrystä, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. ;gladly:


Missä hän kirjoittaa? Mistä löydän hänen yhteystietonsa?


Laitan sinulle yksityisviestin, siis sinun facebookkiin. ;gladly:


Kiitos Vaisuliini, sain viestisi ja lähetin edelleen Petrille kaveripyynnön.
Jukka
 

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Maalis 2018 11:25

*
Eilen oli ehtoollinen ja pääsiäisateria. Ensin pidettiin ehtoollisen. Minä en ole aiemmin nähnyt erinäköistä leipää, joka muistuttaa vähän pannaria. Jokaisella ruokapöydällä oli oma se leipä. Se murrettiin ja jaettiin meille ja me söimme sen. Siten odotimme viinin vuoroa ja siten se alkoi. Otimme oman viinilasin, joka oli valmiina ruokapöydällä ja kohotimme viinilasia toisillemme ja joimme sen. Siten pääsiäisaterian vuoro tuli ja söimme sen, siinä oli lampaanlihaa. Tarjolla oli myös broileria. Oli mukava illanvietto. Me vain söimme ja juttelimme ja vietimme laatuaikaa yhdessä, niinkuin Jeesus vietti viimeistä aikaa opetuslasten kanssa. Se oli sellainen tunne itselläni. :)

Vietittekö / vietättekö myös pääsiäisaterian kanssa paikallisseurakunnassa? Siitä happamattomasta leivästä vielä. Kun se leipätaikina ei voi hapattaa. Kysyn, johtuuko hiivasta, joka saa leipätaikinaa hapattamaan ja kasvamaan? Ilman hiivaa se leipä on ihan "litteä", joka muistuttaa vähän pannaria. Jumala on asettanut ohjeen, jonka mukaan tulee käyttää happamatonta leipää. Tuossa FB:ssa uskonveljemme Petri Kuusela kirjoitti happamattomasta leivästä ja hapatteen perkaamisesta hyvin valaisevasti, niin ymmärsin hapatteen tarkoituksen, josta Jeesus varoitti sanoen: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta". Nostin esille vain lyhyeen osan siitä. En kaikkea...

1Kor.5:7 "Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja paa » 30. Maalis 2018 12:33

Siis ehtoollisleipäkö pitää olla happamatonta?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Maalis 2018 12:52

*
Muina ehtoolliskokouksen päivinä leipä oli tavallisen näköinen, niinkuin meillä on yleensä se vaalea leipä. Mutta eilen oli täysin erinäköinen ja litteä leipä. Se antoi minun ymmärtää, että pääsiäisenä leivän pitää olla happamatonta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Maalis 2018 14:43

Kun asuin Israelissa, niin muistan kuinka ihanaa oli aina saada pesach-pyhien jälkeen tavallista leipää. Kaipa siellä olisi saanut ostettua joiltain arabikauppiailta leipää happamattoman leivän aikaankin, mutta ei kosher-kaupoista. Elin juutalaisten kanssa, joten pakko oli syödä vain sitä kuivaa känttyä sitten. Sieltä muistan myös pitkät pääsiäisateriat, joihin kuului tietyt ruuat ja pitkät liturgiat vanhasta testamentista.

En juurikaan vietä kristillistä pääsiäistä. Eilen oltiin mieheni kanssa ulkona syömässä pitkästä aikaa. Jospa se oli meidän yhteysateriamme. Viiniä ei kyllä juotu eikä leipääkään murrettu. Oikeaa muusta erotettua ehtoollista en ole ottanut aikoihin.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Maalis 2018 20:39

*
Ok. :) No se litteä leipä maistui tuoreelta. Jokaisella ruokapöydällä oli se leipä ja vielä minä huomasin, että emäntä toi happamattomia leipiä lautasella. Siellä seurakunnassa oli varmaan paljon leivottavaa ja valmistaa happamattomia leipiä. No olimme tänään leskirouvan luona. Hän ei halunnut viettää pääsiäistä yksin ja pyysi meidät kahville. Niin menimme hänen luokse ja jäimme hänen kanssa melkein iltaan asti jutellen ja viettäen laatuaikaa. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Maalis 2018 10:17

*
Eilen illalla tuli mieleeni se Raamatun kohta. Se oli rohkaistavaa, niin oli lohdullista ajatella siitä kohtaa, että eilen kävimme leskirouvan luona viettämässä pääsiäistä hänen kanssaan. Kun tuli ilta, niin olimme juuri lähdössä kotiin ja hän tuli halaamaan minua ja siten laitoin talvikengät jalkaani ja siten sanoin hänelle heippa. Hän tuli taas halaamaan minua. Jo kaksi kertaa. :D

Jaak. 1:27 Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.

Tänään on meidän kamupiirin tapaaminen lempikahvilassa, niin siellä ilmoitan, että olen lähdössä Englantiin Saksan ja alankomaiden kautta. Enää 14 päivää jäljellä siitä reissumatkasta. Odotan innolla siitä matkaa. :good2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Maalis 2018 13:46

Uskon itsekin, että ympärillä olevat ihmiset saavat kyllä nähdä uudestisyntymistä seuraavaa hyvää hedelmää.
Kuitenkin moni uskova kipuilee ajoittain sen kanssa, kun ei joka hetki olekaan hyvä edes niille kaikkein rakkaimmille ja läheisimmille ihmisille. Ihminen säilyy ihmisenä loppuun asti, mutta uskovalta ihmiseltä myös uskosta osattomat vaativat enemmän. Jos uskova on kiukkuinen tms., niin uskosta osattomat osaavat kyllä sohaista siinä uskovalle kaikkein rakkaimpaan asiaan, eli uskoon.
Juuri juttelin yhden uskovan kanssa, joka sanoi, että uskosta osaton puoliso haukkuu heti hänen seurakuntaansa jos hän on vähänkin huonotuulinen: "Eipä ole sinustakaan kovin pyhää tullut."
Tiedän uskovia, jotka eivät ole jaksaneet enää käydä hyväksi kokemissaan kokouksissa, koska uskosta osattomalle tai ainakin eri srk:n kokouksissa käyvälle puolisolle on pitänyt jotenkin esittää ylipyhää noiden kokousten jälkeen, jotta tämä ei ala syyttää ja moittia uskovien yhteen kokoontumisia.
Jos uskovakin voi olla ajoittain kiukkuinen ja ärtynyt ja langeta syntiin tms., niin mitä sitten on tuo hyvä hedelmä, josta Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan?
Ehkä se on se pohjimmainen hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan. Uskon kautta kateus väistyy ja alkaa tehdä asioita toisten menestymisen eteen ja nauttii piilossakin tehdystä työstä toisten tien helpottamiseksi. Se hyvä tahto toisia ihmisiä kohtaan säilyy silloinkin, kun lankeaa syntiin.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron