Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Maalis 2018 22:05

Saako tässä ketjussa keskustella esiin tuoduista kirjoituksista, vai onko tarkoitus vain iskeä kirjoitus kirjoituksen perään?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Maalis 2018 22:50

*
HERRA JEESUS ELÄÄ, PELASTAA JA MUUTTAA IHMISEN ELÄMÄN

Minulta on kysytty, mistä tiedän että Herra Jeesus elää, ja on noussut kuolleista?

Voisin aloittaa argumentoinnin ja todistamisen (kuten tuleekin) Raamatusta, ja näyttää että kyseessä on opetuslasten silminnäkijä todistus. Tästä jatkaisin niihin todistuksiin, joita apostolien elämä ja alkuseurakunnan elämä on antanut; he laittoivat koko elämänsä ja henkensä alttiiksi Jeesuksen tähden. Tämä on erittäin oleellinen todistus.

Ottaisin esille apostoli Paavalin, joka tekee mitä järjettömimmän teon elämässään; hän hylkää farisealaisen juutalaisuuden (jossa hän oli huomattavassa asemassa ja pitkälle edistynyt), ja ottaa yllensä Jeesuksen nimen tähden tulevan häpeän ja kärsimyksen. Tässä ei ole mitään loogista, eikä mitään sellaista minkä ihminen tekisi, vain jonkun "myytin" tai "tarun" tähden; ei - apostoli Paavali kohtasi elävän Jeesuksen ja antoi elämänsä Hänelle.

Edelleen siirtyisin muiden HERRAN palvelijoiden todistuksiin - niiden Jeesukseen uskovien todistuksiin jotka luovuttivat henkensä kuolemaan Jeesuksen tähden; tai heidät surmattiin Jeesuksen nimen tähden. Rooman kolosseumilla Jeesuksen omat lauloivat ylistystä, kun he kuolivat Jeesuksen nimen tähden. Tästä siirtyisin omaan todistukseeni. Olin julkijumalaton pimeyden palvelija, joka vihasin Raamattua ja Jumalaa - ja pilkkasin Jeesusta. Mutta kun HERRA ilmestyi konkreettisesti antamansa SANAN, PYHÄN HENGEN VOIMAN ja JEESUKSEN NIMEN kautta, koko elämäni muuttui. Mikä sen teki? Joku taruko, tai satutarina? Ei todellakaan, vaan todellinen Jumalan voima Jeesuksen nimessä. Minusta ei koskaan olisi tullut uskovaa, pelkän järkeisperusteen nojalla. Minun tuli kohdata elävä Jeesus, ja niin kävi.

Tarvitsemme elävän uskon mukaisia todistuksia, miten HERRA toimii, ja miten HÄN elävänä Jumalana pelastaa ja muuttaa ihmisten elämän. Jeesus elää, HÄN nousi kuolleista! Minä tiedän sen, koska olen kohdannut Jeesuksen! UT:n apostolit tiesivät sen, sillä he kohtasivat ylösnousseen Jeesuksen! Monet sadat ja tuhannet HERRAN palvelijat tietävät tämän, koska he ovat kohdanneet elävän Jeesuksen!

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Maalis 2018 23:18

*
Saatana ajatteli, että Jumalan täytyy hyljätä Poikansa, jos Hän ottaa koko maailman synnin yllensä. Jumalan täytyy pyhyytensä ja lakinsa nojalla hyljätä Poikansa, jos Hän ottaa maailman synnin yllensä. Synti AINA erottaa Jumalasta, tämän saatana tiesi.

Mitä tapahtui? Jeesus tehtiin synniksi; Jumala katsoi Pojassaan kaiken, koko maailman synnin tuomituksi, juuri Hänen - Jeesuksen yllä. Loogisesti ajateltuna, Jumalan olisi tullut hyljätä Poikansa kokonaan, mutta ei - mitä tapahtui?

Saatana ei ymmärrä mitään rakkaudesta. Hän kyllä tuntee lain, sekä lain rangaistuksen, ja usein käyttää sitä hyväkseen. Se mikä Golgatan ristillä kukisti saatanan, synnin ja kuoleman, oli rakkaus. Isä EI VOINUT hyljätä Poikaansa, edes synniksi tehtynä. Miksi? Koska rakkaus ei hylkää toista.

Ymmärrämme hyvin vähän Jumalan rakkaudesta, mutta Golgatalla näemme sen suurimman voiton. Jumalan rakkaus kukistaa kaiken pimeyden, ja kaiken synnin tuomionkin keskellä: rakkaus voittaa. Isä ei voi hyljätä Poikaansa, vaikka hylkääkin synnin tuomion tähden.

Apostoli Paavali kirjoitti 1korinttolaiskirjeen 13 luvun. Tämä luku sisältää syvällisen Jumalan rakkauden ilmoituksen. Jos Jeesus, ihmiseksi tulleena , Golgatan ristillä - uskoi että Isä ei hylkää Häntä, ja toivoi, että Isä ei tulisi hylkäämään Häntä, niin silti suurin näistä oli rakkaus, jossa Isä ei hyljännyt Poikaansa. Kaikki muu särkyi, murtui Jumalassa itsessään, paljastaen Hänessä itsessään olevan syvimmän olemuksen: Jumala on rakkaus!

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Maalis 2018 23:34

Aamu-Usva kirjoitti:Saako tässä ketjussa keskustella esiin tuoduista kirjoituksista, vai onko tarkoitus vain iskeä kirjoitus kirjoituksen perään?


Saa keskustella. Etusivullakin sanotaan: "Kristillinen foorumi, keskustelua Jumalasta ja uskosta".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Maalis 2018 23:42

pekka kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Saako tässä ketjussa keskustella esiin tuoduista kirjoituksista, vai onko tarkoitus vain iskeä kirjoitus kirjoituksen perään?


Saa keskustella. Etusivullakin sanotaan: "Kristillinen foorumi, keskustelua Jumalasta ja uskosta".


Pekka, laitoin jo hänelle yksityisviestin. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Maalis 2018 10:01

vaisuliini kirjoitti:*
HEIKKOJA JA PIENIÄ LAMPAITA TEURASTAVAT PAIMENET, HERRA TULEE TUOMITSEMAAN

Sak.11:5 "Kaitse teuraslampaita, joita niiden ostajat teurastavat tuntematta syynalaisuutta, ja joista niiden myyjät sanovat: 'Kiitetty olkoon Herra, minä olen rikastunut', ja joita niiden paimenet eivät sääli."

---------
Ajatuksia:

Arameassa "teuraslampaat" on ענא קטינתא, eli "pienet/heikot-lampaat". Hepreassa on vastaava sana קטן. Myöskin "kaita/kapea" on קטן arameassa.

Matt.7:14 "mutta se portti on ahdas ja tie kaita [קטן], joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."

Muoto "teuraslampaat" löytyy Septuagintasta sekä MT-heprean tekstistä, joka kuvaa siis vainonalaisia HERRAN lampaita, jotka ovat itsessään heikkoja ja tuntevat elämään johtavan "kaidan" (pienen/kapean) tien. Uskonnollinen maailma jahtaa ja teurastaa heitä, rikastuakseen heistä (käyttääkseen heitä hyväkseen oman etunsa ja menestymisensä vuoksi).

Sakarja profetoi pahoista paimenista, jotka myyvät näitä "lampaita" ja jopa teurastavat heitä. He silti eivät koe syynalaisuutta tästä, vaan he RIKASTUVAT tästä: tappamalla HERRAN lampaita, ja teurastamalla heitä. Heillä ei ole sääliä eikä rakkautta heitä kohtaan.

HERRA tulee tuomitsemaan nämä pahat paimenet.

Sakar.11:7 puhuu, että HERRA otti kaksi sauvaa itselleen, toinen "sulous", toinen "yhteys". Arameassa "yhteys" on חבל eli "kärsimys". HERRA hävittää pahat paimenet, mutta tämän ohella myös HÄNEN lampaansa kävivät kärsimättömiksi, niin että hekin alkoivat kyllästyä HERRAAN. Tämä johtaa suureen kaaoksen aikaan (lue Sakar.11:9). Sulouden sauva (arameassa בַּסִימָא - myös ruokkiva; suloinen puhe/sana) katkaistiin, ja HERRA purki liiton, jonka HÄN oli tehnyt kaikkien kansojen kanssa. Tämä on tärkeää lukea niinkuin on kirjoitettu: HERRA ei purkanut liittoa tässä ISRAELIN kanssa!

Sakar.11:11 osoittaa, että heikot/pienet lampaat (arameassa: ענא קטינתא) ottavat vaarin HERRASTA (itsestään, eli seuraavat HÄNTÄ), ja tulevat ymmärtämään että kaikki edellä tapahtunut oli HERRAN SANA, se täytyy tapahtua.

Itse näen, että Sakar.11:12 viittaa tässä profetian ilmoituksessa taakse päin, eli HERRAN Jeesuksen "myymiseen" 30 hopearahasta. Tämä koko kontekstissaan on tärkeää, sillä tämä tapahtuma liittyy Sakar.11:14 tekstissä toisen sauvan eli. "yhteyden" (arameassa "kärsimys") purkamiseen; katkaisemiseen. Tämä koskettaa ISRAELIA, sillä yhteys tällöin katkeaa Juudan ja Israelin välillä. Arameassa אַויֻותָא tässä merkitsee "ykseyttä" - "sopimuksellista" yhteyttä. Juuda (LXX > Ιούδα) viittaa kirjaimellisesti Juudaksen nimeen UT:ssa. VT:n tekstissä Juuda ehdotti Joosefin pois myymistä 20. hopearahasta. Ydin on, että yhteyden sauva katkeaa, koska Juuda hylkää Paimenensa, se on Messiaan Jeesuksen.

Kontekstissaan pahojen paimenten "rikastuminen" (heikkoja lampaita teurastaen) johtaa siihen, että he "myyvät" Hyvän Paimenen, eli HERRAN Jeesuksen pois, ja hylkäävät HÄNET!

Otin tässä vain lyhyesti esille ajatuksia Sakarj.11 luvusta, joka on todella rikas ja laaja teksti, etenkin koskien lopun ajan profetiaa, sekä Messias profetiaa, koskien Jeesusta. Kokonaisuudessaan Sakar.11 luku rinnastuu Hes.34 lukuun, ja tulisi lukea sen kanssa yhdessä.

Mielenkiintoista on myös Targumin lukutapa Sakarj.11:8 kohdassa, jossa "mutta minä kävin kärsimättömäksi lampaille", on muodossa "minä otin pois heiltä SANANI" (arameassa on "memra" [מימר], joka viittaa VT:ssa Messiaaseen, eli Jeesukseen Jumalan SANANA). [וְרַחֵיק מֵימְרִי יָתְהֹון]

P.K


Luin läpi kahteen kertaan enkä ymmärtänyt tekstin sanomaa, pikemminkin menin sekaisin siitä. Lisäksi en tiedä kuka nimikirjainten P.K takana kirjoittaa ja minkälaisen linkin takaa löydän hänen kirjoituksiaan, esim tuossa ilmeisen lyhennellen lainattuja tekstejä. Sitten vielä: tekstissä viimeisessä kappaleessa viitataan Sak. 11:8 Targumin lukutapaan "joka kohta viittaa VT:ssa Messiaaseen", mutta yhtään kohtaa ei ole pantu esille mistä kohdista on kysymys. Ei Jumalan sanaa näin pidä opettaa.

Jumala on antanut meille sanansa omalla kielellämme. Tämä on pelastuksen lahjan jälkeen suurin Häneltä saamamme lahja (ajassamme tosin yhä vähemmän arvostettu, kun ihmiset ovat kovin kokemuskeskeisiä). Meillä on useita hyviksi tunnustettuja käännöksiä; Biblia, Raamattu Kansalle, KR33/38, Saarnivaara sekä Koilon ja Saarisalon UT:n käännökset. Muitakin ehkä on, mutta näihin olen itse tutustunut.

Jokaisen tulee saada kuulla "kuninkaan sanat" omalla kielellään. Näinhän jo Ahasveros määräsi (Esra) ja sama toteutui ensimmäisenä helluntaina: "...me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja" Ap.t 2:11
Jukka
 

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Maalis 2018 10:08

*
Jukka, se tuo ongelmaa, kun Petri Kuusela ei ole tästä foorumista, että hän voisi oikaista asiaa oikeaan suuntaan, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. Olen seurannut hänen keskusteluja ja huomasin, että kommentoijat itse ymmärsi asiaa väärin, kun Petri valaisi asiaa hyvin ymmärrettävästi oikaisemalla kaikki väärinymmärrykset pois.

Sinun tarvitsisi kohdata itse häntä tuossa foorumissa ja saada yhteisymmärrystä, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Maalis 2018 10:18

vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, se tuo ongelmaa, kun Petri Kuusela ei ole tästä foorumista, että hän voisi oikaista asiaa oikeaan suuntaan, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. Olen seurannut hänen keskusteluja ja huomasin, että kommentoijat itse ymmärsi asiaa väärin, kun Petri valaisi asiaa hyvin ymmärrettävästi oikaisemalla kaikki väärinymmärrykset pois.

Sinun tarvitsisi kohdata itse häntä tuossa foorumissa ja saada yhteisymmärrystä, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. ;gladly:


Missä hän kirjoittaa? Mistä löydän hänen yhteystietonsa?
Jukka
 

Re: Uskonveljien kirjoitukset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Maalis 2018 10:19

Jukka kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, se tuo ongelmaa, kun Petri Kuusela ei ole tästä foorumista, että hän voisi oikaista asiaa oikeaan suuntaan, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. Olen seurannut hänen keskusteluja ja huomasin, että kommentoijat itse ymmärsi asiaa väärin, kun Petri valaisi asiaa hyvin ymmärrettävästi oikaisemalla kaikki väärinymmärrykset pois.

Sinun tarvitsisi kohdata itse häntä tuossa foorumissa ja saada yhteisymmärrystä, mitä hän tällä kirjoituksella tarkoittaa. ;gladly:


Missä hän kirjoittaa? Mistä löydän hänen yhteystietonsa?


Laitan sinulle yksityisviestin, siis sinun facebookkiin. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Maalis 2018 17:34

Taukopaikalla ja pari kupposta kahvia ja vähä piparia:

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron