Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juhani » 11. Maalis 2018 01:19

Mitä tehdä, kun en löydä mieluista kotiseurakuntaani mistään, jossa olisi mielestäni riittävästi Raamatullista opetusta näinä vaikeina luopumuksen aikoina? Haluaisin vain kokoontua jossakin uskovien kanssa yhteen. Olenkohan liian ronkeli vai mitä pitäisi tehdä? Olen rukoillut tähän asiaan Jumalan johdatusta, sitä vielä löytämättä.
Olen toki käynyt muutamassa seurakunnan eri tilaisuudessa, mutta 'sisälläni' olen tuntenut, kuin joku olisi minulle sanonut " Lähtekää siitä pois".
Raamatun sanasta ja sen opetuksesta en tingi sekä enkä halua tehdä siitä mitään kompromissia.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Maalis 2018 08:57

*
Juhani, saisinko kysyä? Kun olet tuntenut sisälläsi, kuin joku olisi sanonut sinulle; 'Lähtekää siitä pois'. Tarkoitatko siis, että olet tällä hetkellä jossain seurakunnan yhteydessä kun sait sanan 'Lähtekää siitä pois'? Jos olet jo jossain seurakunnan yhteydessä, lähde pois vaan. Jos sinä olet jo lähtenyt sieltä pois, varmaan sinä saat seuraavan toisen sanan Jumalan seurakunnasta, jonka luo Jumala johdattaa sinua seuraavalla sanalla. Jos sinä saat seuraavan toisen sanan, niin se ensimmäinen sana 'Lähtekää siitä pois' on todennäköisesti Jumalalta tulleena. Olisi hyvä ottaa vaarin sanasta ja siitä lähtien opit erottamaan äänen, onko se Jumalasta.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Yleensä Jumalan ääni on Sanan mukainen, sillä Jumala ja Sana ovat keskenään eromattomia toisistaan ja Jumala kaikkialla toimii Sanan mukaan. Minulle ääni joskus tuli, niin sen kautta opin erottamaan äänen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Maalis 2018 09:44

Juhani kirjoitti:Mitä tehdä, kun en löydä mieluista kotiseurakuntaani mistään, jossa olisi mielestäni riittävästi Raamatullista opetusta näinä vaikeina luopumuksen aikoina? Haluaisin vain kokoontua jossakin uskovien kanssa yhteen.


Olen kipuillut saman asian kanssa, itse asiassa jo vuosikymmenien ajan. Kuinka paljon ongelman juuret ovatkin sitten meissä itsessämme, kun etsimme paikkakunnalta "meille mieluista kotiseurakuntaa". Tämä on vaikea ongelma ratkaistavaksi ellemme ole valmiita joustamaan kehällisissä kysymyksissä. Raamatusta luemme, ettei alkuseurakunnassakaan kaikki veljet olleet asioista yksimielisiä. Paavali kirjoitti heille ja meille tällaisia sanoja:

Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.


Toivon hartaasti että saisimme uskovina kokea tuota hengen yhteyttä toinen toisemme kanssa. Se ei ole mahdollista ellemme kokoonnu yhteen erottavista opeista huolimatta... en osaa tähän nyt muuta lisätä. Perin pahalta tuntuvat nämä aidat uskovaisten välillä. Rukoukseni on, että Jumala paljastaisi minussa ne esteet, jotka ovat hengen yhteyttä sammuttamassa.

Jumalan armoa, rauhaa ja johdatusta elämääsi Juhani.
Jukka
 

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Maalis 2018 09:56

*
Huomenta, Jukka. Sinun hiljentymisen aika Jumalan edessä taisi päättyä juuri. :) Niin haluaisin esittää kysymystä. Kun tänne foorumin osioihin tulee uusia päivityksiä, joiden päivämäärä näkyy. Niin kysyn, katsotko ensin päivämäärän mukaan päivityksiä vai kuinka sinun on tapana tehdä? Minä aina katson päivämäärän mukaan. Kysyn, seilaatko sinä myös edellisiä sivuja, joissa on uusia päivityksiä? Tiedätkö muuten, että sinulta jäi useimmat uudet sivut lukematta, jotka ovat edellisiä...? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Maalis 2018 10:15

Olen miettinyt näitä samoja asioita kuin Juhani ja Jukka. Jotenkin ajattelen, että oikean seurakunnan metsästys voi helposti tulla sen vähäisenkin olemassa olevan uskovien yhteyden esteeksi. Sellaista paikkaa ei vain voi löytää, jossa kaikki olisi itselle mieluista. Seurakunnan tarkoituskin on varmaan osaltaan hioa meitä toinen toisemme kautta.

Ajattelen kuitenkin niin, että jos jossain srk:n kokouksessa on kovasti varuillaan ja epäröivällä kannalla, niin siellä ei ole hyvä käydä. Sama kuin syömisestä Raamatussa sanotaan, että joka epäröi, mutta kuitenkin syö, niin hänelle tuo syöminen on tuomioksi. Joku toinen taas voi syödä täysin hyvällä omallatunnolla ja hänelle tuosta syömisestä ei ole haittaa
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Maalis 2018 10:19

*
Jos ääni on Jumalalta, siitä tulisi koetella ja ottaa vaarin siitä. Koska Jumala johdattaa tällä tavalla ja Jumala myös pitää huolen siitä, että johdattaa uskovien yhteyteen, kun heillä on raamatullinen usko. Ei auta hioa toisten kanssa, jos heillä ei ole raamatullinen usko, eikä he tee parannuksen siitä, eikä he ota vastaan siitä, kun heitä ojennetaan Sanan mukaiseen suuntaan. Jumalan ääntä tulisi tutkia koetellen Sanalla ja ottaa vaarin siitä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juhani » 11. Maalis 2018 14:45

Niin, ehkä olen etsinyt väärällä tavalla kotiseurakuntaani, sitä "minulle mieluisaa" seurakuntaa. Pitää etsiä maltillisesti odottaen "Hänen tahtonsa" opastamaansa seurakuntaa. On yritettävä kuulla Jumalan ääntä ja seurattava vain Hänen tahtonsa opastamaansa tietä. On se sitten vaikka se, että muuttunut ajattelevat opillisesti vähän eri tavalla, mutta ovat silti pelastavassa uskossa. Se ei saisi muodostua esteeksi tai erottavaksi tekijäksi.

Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. (Matt.6:33).

Tärkein asia on ensin se, että ihmisillä on Raamatullinen usko ja he ovat pelastuneet.
Kaikki muu tulee myöhemmin perässä.

Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä! (Fil.3:15-16).
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Ariel » 11. Maalis 2018 15:00

vaisuliini kirjoitti:*
Ei auta hioa toisten kanssa, jos heillä ei ole raamatullinen usko, eikä he tee parannuksen siitä, eikä he ota vastaan siitä, kun heitä ojennetaan Sanan mukaiseen suuntaan. Jumalan ääntä tulisi tutkia koetellen Sanalla ja ottaa vaarin siitä.


Minä ymmärsin että hiomisella tarkoitettiin sitä, että erimieltä olevien tai muuten hankalalta tuntuvien ihmisten kautta meitä hiotaan, niin että kasvaa kärsivällisyys ja taipuisuus jne. Sellainen tapahtuu eniten juuri sellaisten ihmisten kautta joiden kanssa ei ole niin helppo olla. Jos ollaan kaikesta samaa mieltä eikä milloinkaan tule vaikealta tuntuvia kohtaamisia, niin sitä ei tapahdu hiomista. Tässä tarkoitetaan sellaista hiomista josta sananlaskuissa sanotaan, rauta hioo rautaa ja ihminen toista ihmistä.

Yhteinen rakentuminen on asia erilleen, sitä tapahtuu kun kummallakin tai kaikilla on se mieli, että halutaan etsiä Jumalan tahtoa. Mutta uskovilla voi olla erilaisia vaiheita elämässään, joskus sitä etsii enemmän ja joskus vähemmän Jumalaa. Pitäisi nähdä toisten heikkoudet ja vaikeat jaksot kärsivällisen rakkauden kautta, ja yrittää vain tukea kun sellaisia ilmenee. Ojentamista voi tietysti myös olla mutta eri asia on, onko aina viisasta lähestyä toista sellaisella tavalla. Vaikeuksien keskellä kun ihminen taistelee heikkouksiensa kanssa, ei sitä aina pysty näkemään että toinen rakastaa jos hän tulee vain ojentamaan ja uhkaa lähteä jos toinen ei heti ojentaudu. Sitä voi myös itsekin olla erehtynyt asiassa josta on ojentamassa toista, pitää aina muistaa että on suuri vastuu aina kun puuttuu toisten elämään.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Maalis 2018 15:10

*
Ymmärrän mitä sinä meinaat tarkoittaa, Ariel. Ei ole missään paikka, jossa ei olisi yhtään vajavaisuutta. Kaikki on aina vajavaisia meidän hiottavaksi, niin me kasvamme ulos vajavaisuudesta kohti Kristusta.

Mutta käsitän mitä Juhani kirjoitti, koska me elämme luopumuksen aikana, jolloin luopumus tapahtuu. Kun jos seurakunnassa luopumuksen merkki tapahtuu, se johtaa aina luopumukseen. Jos siellä otetaan vastaan kehotuksen parannukseksi, niin seurakunta pelastuu. Jos ei tee parannuksen, on aika lähteä pois. Mutta olisi tärkeintä huomata ääntä, joka asuu meissä. Ääni kehottaa lähtemään, älkäämme syrji, tai ohita siitä etsimällä muunlaista ratkaistavaa, sillä ääni voi olla Jumalasta. Raamatun mukaan Jumala johdattaa meitä tällä tavalla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juhani » 11. Maalis 2018 15:38

Kiitos kaikille. Tarkoitin juuri lähinnä seurakunnissa esiintyvää luopumusta, enkä ihmisten erimielisyyksiä. Luopumuksen takia on vaikea löytää tänä päivänä Raamatullista kotiseurakuntaa.

Voin kertoa vaikka yhden esimerkin, josta jo kommentoin toisessa ketjussa.
Niin, kävin yhdessä kokouksessa jossa oli ystävällisiä ihmisiä ja "tuntui" olevan ylistystä ja "vahva henki" läsnä. Tunsin kuitenkin sisimmässäni, että siinä oli jotakin outoa ja "lähtekää siitä ulos".

Mietin kotona myöhemmin lisää asiaa ja tutkin Raamattua. Sitten näin Petrin kirjoituksen Hillsong-eksytyksestä... Kiitos Jumalalle ja Petrin ja muidenkin kirjoituksista!
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa