Rukousöljy

Raamatun tutkiminen

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Heinä 2017 10:50

Aamu-Usva kirjoitti: Mitähän sillä sitten tarkoitetaan, kun Raamatussa puhutaan siitä, että joku voi rakentaa heinistä ja oljista ja toinen taas tulenkestävistä aineksista?


No sillä (1.Kor. 3:12b) ei tarkoiteta harhaoppien hyväksymistä rakentamisessa (harhaopit ja niiden levittäjät eivät voi rakentaa seurakuntaa, joka on Kristus-kalliolle perustettu). Tämän kyllä pitäisi olla kirkkaasti selvä asia Jeesuksen opetuslapsille, mutta ei ajassamme näytä enää olevan. "Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä?" Tämä uskovien sokeus meinaa murskata minut. Tämä ei ole mitään leikkiä tai peliä eikä oman agendan ajamista vaan suunnatonta hätää, kun näen kuinka tuhannet maassamme eksyvät "toisen jeesuksen ja toisen hengen mukaan" ja samanaikaisesti Jeesuksen omien joukosta nousee niitä, jotka vaativat veljiä vaikenemaan jotta eksyttäjät eivät paljastuisi.

Me voimme rakentaa Kristus-kalliolle vääristä ja sielullisista motiiveista käsin. Toimintamme voi olla väärää touhuilua ja puuhastelua vaikka tunnustammekin Jeesuksen Vapahtajanamme. Jo Jeesuksen aikana noita touhujia oli (esim. Mark. 9:38-39) ja Paavalin (Fil. 1:17). Näitä asioita ei ratkaista ulkoisten puitteiden mukaan vaan sen mukaan missä hengessä toimimme ja vaellamme suhteessa Jeesukseen itseensä. Matt. 7:22ss paljastuu aikojen lopussa, että monet uskovaisiksi itseään luulleet Jeesus tuomitsee kadotukseen ja he rakensivat muulle perustukselle kuin Kristus-kalliolle eli hiekalle. Ulkoisesti he tekivät voimatekoja, profetoivat ja ajoivat ulos riivaajia. Heitä kuvataan sanalla "moni", kreikaksi pollos - suuri joukko kuten myös on valkoisiin puettu suuri joukko pollos valtaistuimen edessä (Ilm. 7:9). Jeesus sanoo sille suurelle joukolle jonka lähettää pois edestään, että "Minä en ole koskaan teitä tuntenut". Alkutekstissä oikeastaan "tunnustanut".


Aamu-Usva kirjoitti: Raamatussa on muuten myös kiistanalainen kohta, jossa 33/38:ssa sanotaan seurakuntaa totuuden perustukseksi (1.Tim.3:15).


Tuo kohta on yksi niistä, mutta useita muitakin on. Lienee johtuu siitä, että alkuteksteissä ei ole pisteitä eikä pilkkuja ja luku- ja jaejaot otettiin käyttöön vasta 1500-luvulla. Suomalaisissa raamatunlaitoksissa olen törmännyt mainitsemassasi kohdassa perinteisestä jaejaosta poikkeavaan vain Koilon ja Saarisalon käännöksissä, Saarnivaaran käännöstä kohdasta en muista ulkoa. Muut muistaakseni kääntävät kuten KR38, samoin ainakin Jaakon käännös ja TR. Minulla ei ole sellaista alkutekstien osaamista hallussani, että voisin -kääntäjien perusteluja tutkimatta- sanoa asiasta mitään eksaktia (hymyilyttää, kun keksin tuohon noin hienon sivistyssanan, tarkoittaa tässä "täsmällistä" :) ).

Perustuksista sen verran vielä, että Jeesus ja Hänen työnsä Golgatalla on kaiken perusta. Jeesuksen valtuuttamat apostolit ja profeetat rakensivat tälle perustukselle seurakuntaa. Toki he opettivat myös seurakunnan perustuksista, jotka lepäävät yksinomaa Jeesuksen henkilössä ja työssä. Jeesushan sanoi ennen kuolemaansa tästä asiasta näin: "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa" Joh. 16:12-13

Hyvää tiistaipäivää. Kunpa Jeesus jo palaisi takaisin ja tämä järjetön aika saisi päätöksensä. Jeesus, tule pian ennen kuin koko uskovaistesi joukko on eksyksissä.

JK. Minulla oli tässä kaksikin juhlapäivää peränjälkeen. Täytin 13.7 63-vuotta ja eilen 17.7 juhlin uuden syntymäni muistoa, joka tapahtui 1971 Tampereella Aleksanterin puistossa. Siitä on 46 vuotta. Nopeasti ovat vuodet vierineet, kuin lentäneet pois, mutta Jumalan armo ja uskollisuus ovat pysyneet. Hänen lupauksensa sana on kestänyt kaikissa myrskyissä, tappioissa, lankeemuksissa ja sairauksien keskellä. Tämä sana: "Vuoret väistyvät ja kukkulat liikkuvat, mutta Minun armoni ei sinusta väisty, eikä Minun rauhani liitto liiku, sanoo Herra, sinun armahtajasi"
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 18. Heinä 2017 11:04

Jukka, mitä ajattelet siitä kun Raamatussa puhutaan "harhaopeista" tai "eksymyksestä" (mitkä ovat käsittääkseni sama asia), ja sitten toisaalta "hairahduksista" joihin jokainen uskova monessakin kohden syyllistyy?
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Heinä 2017 12:57

Onneksi olkoon, Jukka, molempien juhlapäivien johdosta! Minäkin olen syntynyt uuteen elämään kesällä. Se oli kylläkin juhannuksena ja vasta 14 vuotta sitten. Sinulla vuosia on vähän enemmän jo :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Heinä 2017 20:37

Aamu-Usva kirjoitti:Onneksi olkoon, Jukka, molempien juhlapäivien johdosta! Minäkin olen syntynyt uuteen elämään kesällä. Se oli kylläkin juhannuksena ja vasta 14 vuotta sitten. Sinulla vuosia on vähän enemmän jo :thumb:


Kiitos onnittelu(i)sta. Yritän kännykällä parilla virkkeellä vastata.
Tämä on merkillistä: emme tunne toisiamme emmekä ole tavanneet ja kuitenkin ikäänkuin tunnen Sinut. Näkemyksemme on monista asioita toisistaan poikkeavia, mutta kuitenkin tunnen sydämessäni, että olemme saman Isän lapsia ja samaa perhettä. Olen tätä kokenut useita kertoja, että "se armo jossa olet, on Jumalan totinen armo". Jeesus Sinua runsaasti siunatkoon yhä enenevällä tuntemisellaan... nyt kokeilen lähettää tämän... Ääni
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Heinä 2017 21:09

Olipa ihanasti sanottu, Jukka. Ja tuo Raamatun kohta oikein tällä hetkellä kosketti sydäntä. Samaa perhettä me olemmekin :hearts: Uskon sitä paitsi, että olet useammin oikeassa kuin minä, mutta haluan aina välillä tulla vakuutetuksi tehokkaasti :bible: Eikä kunnon keskustelu ole ehkä ihan viimeisenä huvituslistallani :pc: Äläkä nyt ala väittelemään, että eipäs kun sinä olet useammin oikeassa kuin minä ja sitten taas kinastellaan loppuyö :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Heinä 2017 23:00

Aamu-Usva kirjoitti:Olipa ihanasti sanottu, Jukka. Ja tuo Raamatun kohta oikein tällä hetkellä kosketti sydäntä. Samaa perhettä me olemmekin :hearts: Uskon sitä paitsi, että olet useammin oikeassa kuin minä, mutta haluan aina välillä tulla vakuutetuksi tehokkaasti :bible: Eikä kunnon keskustelu ole ehkä ihan viimeisenä huvituslistallani :pc: Äläkä nyt ala väittelemään, että eipäs kun sinä olet useammin oikeassa kuin minä ja sitten taas kinastellaan loppuyö :lol:


Palaan palstalle huomenna, kun pääsen täältä viidakosta... Ei tällä kännykällä viestittää näytä onnistuvan...
Hyvää yötä kaikille
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 28. Heinä 2017 10:16

Jukka, jos jaksat ja ehdit ja asia kiinnostaa, niin odottelen yhä vastausta tähän sinulle esittämääni kysymykseen:

Peace In Rest kirjoitti:Jukka, mitä ajattelet siitä kun Raamatussa puhutaan "harhaopeista" tai "eksymyksestä" (mitkä ovat käsittääkseni sama asia), ja sitten toisaalta "hairahduksista" joihin jokainen uskova monessakin kohden syyllistyy?


Voit myös vastata kysymykseen tähän aihetta koskevaan keskusteluun, jos tahdot:

viewtopic.php?f=2&t=2704
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Helmi 2018 09:57

*
Kun pyysin rukousaiheen puolesta rukoilla, mutta minulta kysyttiin, saako laittaa öljyä minun otsaan. Se alkoi vaivata minua ja minusta tuntui, että öljy olisi voima, joka parantaisi ja öljy tuntui enemmän keskeisemmältä, kuin rukous. Mutta mietin, mitä Raamattu sanoisi, jos öljy jätetään pois ja rukoilu yksin riittää. Siten muistin, että Raamatun mukaan vanhurskaan rukous voi paljon ja toisessa kohdassa sanotaan, että kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte. Niin minä aloin miettiä ihmetellen, mitä öljyn voiteleminen käytännössä tarkoittaa? Kuka osaisi kertoa, mihin öljyä tarvitaan, kunhan Raamatun mukaan rukoilu yksin riittää hyvin?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Helmi 2018 14:33

Raamatussa puhutaan myös öljyllä voitelussa sairaiden parantamisen yhteydessä. Ehkä sen merkitys on sellainen sacramentum ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Helmi 2018 17:49

*
Ei, se sanakaan ei edes siinä esiinny yhtään. Lopettaisit jo. Ei tässä osiossa puhuta siitä!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa