Presidentinvaalit 2018

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2018 19:09

*
Rpe, vieläkö olet ymmärtämätön ja sydämeltäsi hidas ymmärtämään tätä Jumalan Sanan merkitystä? Onhan sinulla Raamattu? Luetko Raamattua? Raamattu ei ole mikään pelkästään 'logos' ilman 'Rhemaa' tai 'Rhema' ilman 'logoa'. Raamattu on Jumalan ilmoittama Sana ja siinä Raamatussa Jumala ilmaisee tahtoaan. Siksi minä suhtaudun tällä tavalla, että se on Jumalan Sana kun minä luen.

Pyhä Henki on valmiina paikalla, kun sinä avaat Raamattua lukeaksesi. Pyhä Henki on kaikkialla yhtä aikaa ja samalla avaa ymmärrystä, kun sinä otat Raamatun käsiin, avaat ja luet sen. Jumalan Sanaan eteen tulee nöyrtyä, niin saa ymmärryksen kaikkeen totuuteen. Mikset nöyrry Jumalan Sanan eteen? Mikset suhtaudu niinkuin se olisi Jumalan Sana? Niin varmaan Jumala avaa sinulle ymmärrystä kaikkeen totuuteen, kun sinä nöyrryt Jumalan Sanan eteen. Älä ylenkatso Raamattua, ikäänkuin se olisi vain kuollut kirjain.

Pyhä Henki on Raamattua varten, kun sinä otat sen käsiin, avaat ja luet. Ala suhtautua, niinkuin se on Jumalan ilmoittama Sana, niin varmaan jumala avaa sinulle ymmärrystä kaikkeen totuuteen. Jos sinä et suhdaudu, niinkuin se on jumalan ilmoittama Sana, se Sana sinut viimeisenä päivänä tuomitsee, koska sinä ylenkatsot Jumalan Sanaa. Se on vakava paikka. Toivon, että sinä ymmärtäisit Jumalan Sanan merkityksen.

Lue vielä nämä Raamatun kohdat ja toivottavasti sinä ottaisit vaarin siitä, kun luet.

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

Joh. 15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi.' Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.

Rpe, sinä huoletat minua, koska olen aiemmin oikaissut sinua muutaman kerran, eikä sinulla ymmärrys näytä vielä aukaisevan täysin. Rukoile ymmärrystä Jumalan Sanan merkitystä kohtaan. Minä voin rukoilla sinulle ymmärrystä ja että sinulla usko alkaa ojentautua Kristusta kohtaan Kristuksen sisäisessä tuntemisessa.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2018 20:27

Varmaan me kaikki foorumilla kirjoittelevat luemme Raamattua ja pyrimme ymmärrykseen rukouksen kautta :thumb: :bible:
Tässä taas pitäisi ensin varmaan kaivella malkaa omasta silmästä, mutta Vaisuliinilla on havaittavissa hieman ylemmyyskompleksia hengellisyydessä muihin kirjoittajiin nähden. Autuaista ovat hengellisesti köyhät kuitenkin, sillä heidän on taivasten valtakunta (Matt.5:3). Jos ajattelee itse olevansa Raamatun suhteen paljon toisia ymmärtäväisempi ja paljon enemmän hengessä vaeltava kuin toiset, niin onko se Raamatun sanan mukaan oikein?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja rpe » 31. Tammi 2018 20:34

Ehkä meidän on vain todettava, että meillä on jonkin verran erilainen raamattukäsitys. Minulle sana ja sakramentit on myös Pyhän Hengen toimintaympäristöä ja siksi olen varsin varovainen omien tunteiden, näkyjen ja unien kanssa. Siksi aiheena ollut presidentinvaali keskustelu sai sinun maailmassa enemmänkin hengellisen sodankäynnin,synnin, rangaistuksen ym luonteen, vaikka kyse oli vain maallisesta politiikasta. ( aamu-usvan ym puhe esivallan puolesta rukoilusta oli hieno kommentti). Olen vähän väsynyt näiden maallisten asioiden krooniselle hengellistämiselle ikäänkuin samalla kiillottaen omaa uskovaisuutta. Jumalakuvamme on varmaankin myös erilainen ja siksi toivon, että älä ota kovin kerkeästi isoa roolia ”Sanan” ymmärtäjä ikäänkuin me muut, jotka katselemme maailmaa erilaisen taustan ja kristillisen perinteen läpi, olisimme automaattisesti väärässä tai jopa harhaoppisia. Varmaan olen silmissäsi harhaoppinen, kun rakastan luterilaista messua, teologista keskustelua,hyvää rock musiikkia ja talouspoliittisia vääntöjä. Vähävaraisena, yhteiskunnan elättämänä opiskelijana olen saanut olla myös aitiopaikalla suomalaisen ja globaalin köyhyyden ja lieve-ilmiöiden analysoimisessa.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2018 20:41

*
Voisitko sinä, Aamu-Usva, tarkentaa, mitä tarkoitat, että minulla on ylemmyyskompleksia hengellisyydessä muihin kirjoittajiin nähden? Pyytäisin sinua, ole ystävällinen ja puhu suoraan minulle, äläkä kierrä puhuen toisten kanssa minusta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2018 20:47

*
Raamattu on Jumalan ilmoittama Sana, jonka valossa ei löydy ne sakramentit mitään, eikä ne pohjaudu Raamatun pohjaan. Raamattu on Jumalan ilmoittama Sana ja se on täydentävä kokonaisvaltainen opetus, joka täydentää toisten Raamatun kohtien kanssa soveltuen siihen opetukseen, että vain ehtoollisesta Raamattu opettaa.

Rpe, Aamu-Usva sanoi oikein, että kun ennen Raamatun lukemista on turvauduttava rukoukseen ja pyydettävä, että Taivaallisen Isä avaa ymmärrystä, kun siten alkaa lukea Raamattua. Siksi Pyhä Henki on Raamattua varten.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2018 21:06

Vaisuliini: Ehkä minusta vain tuntuu siltä, mutta ihan kuin ajattelisit, että sinä luet Raamattua ja sinulle sana on auennut oikein ja muille mahdollisesti vähän vähemmän oikein, jolleivat he ajattele kanssasi samalla tavalla. Onko sinun vaikea ajatella, että ehkä jossain kohden sinä oletkin ymmärtänyt asian väärin ja joku toinen on saanut oikeaa ymmärrystä.

Kirjoitan koko ajan täällä ihan kaikkien nähden, en kenenkään selän takana. Tuo viimekertainenkin oli kohdistettu siis Vaisuliinille itselleen, vaikka puhuinkin yksikön kolmannessa persoonassa.

Olisikohan sakramenteista omaa ketjua jossain? Niistä olisi mielenkiintoista keskustella lisää, mutta yritän poiketa pahoista tavoistani ja olla kirjoittamatta kaikesta joka otsikon alla. Myönnän, että olen tapoihini jo jossain määrin sortunut. En voi sille mitään, että hyvä keskustelu vie minut aina mennessään. :happy:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja rpe » 31. Tammi 2018 21:17

Olemme samoilla linjoilla, mutta mitä mieltä meistä, jotka rukoilen Jumalalta johdatusta ja Pyhän Hengen valoa päädymmekin esim luterilaisen sakramenttiopin äärelle, ekumeeniseen kohtaamiseen eri taustasta tulevien kristittyjen kanssa ja totuuden etsintään ja siitä keskusteluun. Siksi vilpitön Jumalan tahdon etsiminen ja Raamatusta johdettujen ( ja jo esim Apostolisella ajalla olevien käytänteiden suosiminen) on minusta oikein ja juuri tälläisistä erilaista tulkinnoista ja käytänteistä johtuva sivistynyt keskustelu on usein varsin miellyttävää. Siksi olen toisinaan hieman väsynyt oman ”raamatullisuuden” korottamiselle, (klassinen klisee on kehottaa koettelemaan Raamatulla, mutta tietäen jo, että eri tavalla ajattelevat koetaan automaattisesti ”väärästä evankeliumista eläviksi”) koska se johtaa varsin nopeasti kylmäsydämisyyteen, tuomioherkkyyteen ( ja valitettavan usein huumorintajuttomuuteen, kun kaikki on aina niiiiiiiin vakavaa ja varoitettavaa...)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2018 21:23

*
Ok Aamu-Usva. Kysyn mitä Jumalan Sana merkitsee sinulle? Viime aikoina huomasin, että luopumus Jumalan Sanaa kohtaan alkoi, niin osa ei ehtinyt tulla "terveeseen uskoon", että usko voisi ojentautua terveellä tavalla Kristusta kohtaan. Vaalipäivinä Herra avasi silmiäni näkemään, että Jumalan Sana ei ollut ensisijainen painoarvo sellaisille kristityille. Ja lisäksi eräässä ryhmässä tänään vastusti Raamatun lukemista, koska kokee sen tarpeettomaksi. Ja sellaiset kristityt siunaavat syntiä, joka on laittomuudeksi. Minusta oli outoa nähdä. Niin siksi koen tärkeäksi nostaa tämän asian esille, sillä me elämme tässä lopunajassa, jossa laittomuudet lisääntyvät ja luopumuksen merkit alkoi näkyä.

On vielä armonaikaa, jolloin ehtii pysyä ja pitäytyä Jumalan Sanaan sellaisena, kuin se on meille ilmoitettu. Jumalan Sanassa pysyminen tarkoittaa samaa asiaa, että pysyy Kristuksessa. Ja lisäksi tulee vaeltaa Jumalan Sanan mukaan, koska siinä Jumala ilmaisee tahtoaan ja siinä Jumala ilmoittaa, mikä on synti ja mikä on väärin ja mikä on oikein, siksi tulee vaeltaa Jumalan Sanan mukaan.

Vielä Raamattu puhuu aika laajalti Jumalan Sanan merkityksestä ja Jumalan Sanan tärkeydestä, että se on pelastukseksi ja omaksi suojaverkoksi. Viime aikoina minusta oli outo nähdä, miten osa kristityt vastustivat Raamatun lukemista. :wtf: :shock: :?

Oletko lukenut PP:n uuden linkin? Minä yllätyin lukiessani siitä niiden lisäksi, mitä omin silmin minä näin. Tämä näyttää huolestuttavalta tilanteelta. Älä sinä kapinoi sellaista uskovaa vastaan, joka ojentaa kättä sinulle ohjaakseen Sanan valoon, vaan ole halukas tutkimaan Sanan valossa, onko asia näin, niin tällä tavalla sinä kasvat ja viisastut Kristuksen sisäisessä tuntemisessa.

;gladly: :bible: :hearts:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 31. Tammi 2018 21:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2018 21:33

*
Rpe, anteeksi, ei luterilaisella opilla, vaan Kristuksen opilla. Ei mitään vapaiden suuntien opilla. Tiedätkö, mitä Kristuksen oppi on?

...........................................................................

Gal. 3:28 Tässä ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, eimiestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Me kaikki Kristuksessa olemme yksi niinkuin Jeesus ja Isä ovat yksi. Raamattu sanoo: 'yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste’ [Ef. 4:5]. Pyhä Henki avaa kaikille uskoville Jumalan sanan totuutta, mutta se ei tarkoita sitä että jokaisella voi olla oma totuutensa, eikä tämä Ef. 4:5 tarkoita että meillä olisi oma erilainen totuus - inhimillisen ihmisviisauden mukaisena tulkittuna ja meillä olisi monta uskoa, niin silloin se olisi ristiriidassa Ef. 4:5 kohdan kanssa, kun siinä puhuu yhdestä uskosta. Se tarkoittaa myös ykseyden uskoa [Ef. 4:13].

Ef. 4:13 kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan. RK

Hepreankielisessä Raamatun kohdassa Ef. 4:13 ykseys 'echad' löytyy.

Mitä tapahtuisi jos Pyhää Henkeä ei tarvittaisi?

os Pyhää Henkeä ei enää tarvita niin silloin meillä olisi paljon tulkittavia Raamatun pohjalta ja siitä syntyisi älyttömän monta viisauskirjallista teologiaa ja myös monta ristiä meidän seurattaviksi. Siksi Jeesus lähetti meille Pyhän Hengen, itseasiassa ykseyden Hengen, joka vetää meidät ykseyden uskoon - niissä kaikissa Raamatun opetuksissa.

Pyhä Henki ei ole sellainen, joka vie meidät hajaannuttavaan tulkitsemiseen, jolla Jumalan omien kanssa ei tahtoisi päästä sopuun, vaan Pyhä Henki on sellainen, joka vie samaan ykseyden uskoon, jossa me kaikki olemme ja näin hyvässä sovussa sopuisasti. Oppi ei meidät yhdistä vaan Pyhä Henki. Häntä voi sanoa ykseyden Hengeksi. Oma järkeily ja inhimillinen ihmisviisaus vetää hajaannuttavaan tulkitsemiseen älyttömästi.

Erottava väliseinä

Jumala purki erottavan väliseinän , nimittäin vihollisuuden muurin tehdäkseen Jeesuksen veressä juutalaiset ja pakanat yhdeksi rauhan yhdyssiteen avulla [Ef. 2:14]. Niin pyrkikäämme rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys [Ef. 4:3]. Erottava vihollisuuden muuri on se, että olimme kaukana, niin Kristuksen veressä pääsemme lähelle [Ef. 2:13] mutta siinä erottavassa vihollisuuden muurissa voi olla esimerkiksi erottava viisauskirjallisuus joka tapahtuu omassa lihassa ilman ykseyden Henkeä [Pyhää Henkeä]. Erottavaa väliseinää purattuaan me kaikki elämme uuden liiton aikaa. Näin me pääsemme rauhaan säilyttämällä Hengen ykseyttä rauhan yhdyssiteen avulla. Näin tällä rauhalla rakennumme Kristuksessa muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä ilman riidanalaista hajaannusta eripuraisuudesta johtuen [Ef. 2:22]. Niin Herra on meidän rauhamme [Ef. 2:14].

Ef. 4:3 Pyrkikää rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys: RK

Ef. 2:22 Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä. RK

Ef. 2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden. 33/38

Näin yksimielisyys Kristuksessa syntyy

Oli mielenkiintoinen havainto, miten Raamattu puhuu ykseyden uskosta ja siitä että Pyhä Henki avaa, puhuu ja opettaa meille totuutena ja Raamatun opetuksen mukaan emme saisi uskovina ihmisinä luottaa omaan inhimilliseen järkeen tai yleensä ihmisviisauteen, vaan kaikki Raamatun opetusta ja Jumalan tahtoa koskevat asiat tulee alistaa Pyhän Hengen alaisuuteen, niin Jumala avaa Pyhässä Hengessä ymmärryksemme ymmärtämään Jumalan tahtoa ja Jumalan sanan opetuksia.

Silloin ykseyden uskon kautta terveellä nöyryydellä syntyy yksimielisyys Kristuksessa, silloin Pyhän Hengen avaamasta opetuksesta ykseyden uskon kautta pääsemme samaan ymmärrykseen niin meillä ei olisi enää hajaannuttavaa tulkittavaa.

Me kaikki joko myöhemmin tai enemmin, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme sitä samaa tietä [Fil. 3:15-16]. Herra itse avaa ymmärrystä ilmoittamalla kuinka asia on ja näin me saavutamme saman ykseyden uskon.

Olisi hirvittävää ajatella, jos tämä opillinen kiista kestää ikuisesti jos emme suostu alistumaan Pyhän Hengen alaisuuteen nöyrällä mielellä, niin me voisimme hyvin pysyä lihallisina uskovina emmekä koskaan pääsisi kristus-keskeisyyteen.

Sillä Kristuksessa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä [Kol. 2:3] ja ne avautuvat vain yhdellä ehdolla että terveen nöyryyden kautta tulee suostua alistua Pyhän Hengen alaisuuteen, niin Hän avaa ymmärrystä kaikkeen totuuteen ja kaikkeen Raamatun opetukseen. Uskon että vain terveen nöyryyden kautta Herra ilmoittaa kuinka asia on. Sillä Raamattu puhuu monesti nöyryydestä ja siitä että Herra johdattaa vain nöyriä ja opettaa nöyrille tietä [Ps. 25:9]

Filip. 3:15 Ajatelkaamme siis näin, niin monta kuin meitä on täydellistä. Jos jossakin khoden ajattelette toisin, Jumala kyllä ilmoittaa teille, kuinka asia on.

16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetki, vaellamme samaa teitä! RK

Kuten 1Kor. 1:10 kohdan mukaan Paavali kehottaa meitä Kristuksen nimessä että me kaikki olisimme yksimielisiä puheissamme ja ettei meidän keskuudessamme hajaannusta olisi enää vaan olisimme täysin yhtä [yksi] ja meillä olisi sama mieli ja sama ajatus tästä Raamatun kohdasta mitä se opettaa Pyhän Hengen välityksellä.

1Kor. 1:10 Kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, että te kaikki olisitte yksimielisiä puheissanne ja ettei teidän keskuudessanne olisi hajaannusta vaan että olisitte täysin yhtä ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus. RK

..................

Rpe, vain Kristuksen opilla. Se ei edes tunne sakramentteja, paitsi ehtoollista. :bible: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja rpe » 31. Tammi 2018 21:57

Onneksi minun ei tarvitse olla kanssa samaa mieltä, eli jos olen kanssasi eri mieltä, ei se tarkoita, että vastustaisin totuutta jne. Mitä tulee presidentinvaaleihin, meillä on taas presidentti, jonka puolesta saamme rukoilla, kuten kaiken esivallan puolesta. Siksi kiinnostus yhteiskunnallisiin kysymyksiin on myös kristillinen hyve, jota jo Paavalkin harjoitti.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa