Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

Sinulle joka etsit elämän tarkoitusta

Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Joulu 2017 20:17

*
Gal. 3:28 Tässä ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, eimiestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Me kaikki Kristuksessa olemme yksi niinkuin Jeesus ja Isä ovat yksi. Raamattu sanoo: 'yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste’ [Ef. 4:5]. Pyhä Henki avaa kaikille uskoville Jumalan sanan totuutta, mutta se ei tarkoita sitä että jokaisella voi olla oma totuutensa, eikä tämä Ef. 4:5 tarkoita että meillä olisi oma erilainen totuus - inhimillisen ihmisviisauden mukaisena tulkittuna ja meillä olisi monta uskoa, niin silloin se olisi ristiriidassa Ef. 4:5 kohdan kanssa, kun siinä puhuu yhdestä uskosta. Se tarkoittaa myös ykseyden uskoa [Ef. 4:13].

Ef. 4:13 kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan. RK

Hepreankielisessä Raamatun kohdassa Ef. 4:13 ykseys 'echad' löytyy.

Mitä tapahtuisi jos Pyhää Henkeä ei tarvittaisi?

Jos Pyhää Henkeä ei enää tarvita niin silloin meillä olisi paljon tulkittavia Raamatun pohjalta ja siitä syntyisi älyttömän monta viisauskirjallista teologiaa ja myös monta ristiä meidän seurattaviksi. Siksi Jeesus lähetti meille Pyhän Hengen, itseasiassa ykseyden Hengen, joka vetää meidät ykseyden uskoon - niissä kaikissa Raamatun opetuksissa.

Pyhä Henki ei ole sellainen, joka vie meidät hajaannuttavaan tulkitsemiseen, jolla Jumalan omien kanssa ei tahtoisi päästä sopuun, vaan Pyhä Henki on sellainen, joka vie samaan ykseyden uskoon, jossa me kaikki olemme ja näin hyvässä sovussa sopuisasti. Oppi ei meidät yhdistä vaan Pyhä Henki. Häntä voi sanoa ykseyden Hengeksi. Oma järkeily ja inhimillinen ihmisviisaus vetää hajaannuttavaan tulkitsemiseen älyttömästi.

Erottava väliseinä

Jumala purki erottavan väliseinän , nimittäin vihollisuuden muurin tehdäkseen Jeesuksen veressä juutalaiset ja pakanat yhdeksi rauhan yhdyssiteen avulla [Ef. 2:14]. Niin pyrkikäämme rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys [Ef. 4:3]. Erottava vihollisuuden muuri on se, että olimme kaukana, niin Kristuksen veressä pääsemme lähelle [Ef. 2:13] mutta siinä erottavassa vihollisuuden muurissa voi olla esimerkiksi erottava viisauskirjallisuus joka tapahtuu omassa lihassa ilman ykseyden Henkeä [Pyhää Henkeä]. Erottavaa väliseinää purattuaan me kaikki elämme uuden liiton aikaa. Näin me pääsemme rauhaan säilyttämällä Hengen ykseyttä rauhan yhdyssiteen avulla. Näin tällä rauhalla rakennumme Kristuksessa muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä ilman riidanalaista hajaannusta eripuraisuudesta johtuen [Ef. 2:22]. Niin Herra on meidän rauhamme [Ef. 2:14].

Ef. 4:3 Pyrkikää rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys: RK

Ef. 2:22 Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä. RK

Ef. 2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden. 33/38

Näin yksimielisyys Kristuksessa syntyy

Oli mielenkiintoinen havainto, miten Raamattu puhuu ykseyden uskosta ja siitä että Pyhä Henki avaa, puhuu ja opettaa meille totuutena ja Raamatun opetuksen mukaan emme saisi uskovina ihmisinä luottaa omaan inhimilliseen järkeen tai yleensä ihmisviisauteen, vaan kaikki Raamatun opetusta ja Jumalan tahtoa koskevat asiat tulee alistaa Pyhän Hengen alaisuuteen, niin Jumala avaa Pyhässä Hengessä ymmärryksemme ymmärtämään Jumalan tahtoa ja Jumalan sanan opetuksia.

Silloin ykseyden uskon kautta terveellä nöyryydellä syntyy yksimielisyys Kristuksessa, silloin Pyhän Hengen avaamasta opetuksesta ykseyden uskon kautta pääsemme samaan ymmärrykseen niin meillä ei olisi enää hajaannuttavaa tulkittavaa.

Me kaikki joko myöhemmin tai enemmin, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme sitä samaa tietä [Fil. 3:15-16]. Herra itse avaa ymmärrystä ilmoittamalla kuinka asia on ja näin me saavutamme saman ykseyden uskon.

Olisi hirvittävää ajatella, jos tämä opillinen kiista kestää ikuisesti jos emme suostu alistumaan Pyhän Hengen alaisuuteen nöyrällä mielellä, niin me voisimme hyvin pysyä lihallisina uskovina emmekä koskaan pääsisi kristus-keskeisyyteen.

Sillä Kristuksessa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä [Kol. 2:3] ja ne avautuvat vain yhdellä ehdolla että terveen nöyryyden kautta tulee suostua alistua Pyhän Hengen alaisuuteen, niin Hän avaa ymmärrystä kaikkeen totuuteen ja kaikkeen Raamatun opetukseen. Uskon että vain terveen nöyryyden kautta Herra ilmoittaa kuinka asia on. Sillä Raamattu puhuu monesti nöyryydestä ja siitä että Herra johdattaa vain nöyriä ja opettaa nöyrille tietä [Ps. 25:9]

Filip. 3:15 Ajatelkaamme siis näin, niin monta kuin meitä on täydellistä. Jos jossakin khoden ajattelette toisin, Jumala kyllä ilmoittaa teille, kuinka asia on.

16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetki, vaellamme samaa teitä! RK

Kuten 1Kor. 1:10 kohdan mukaan Paavali kehottaa meitä Kristuksen nimessä että me kaikki olisimme yksimielisiä puheissamme ja ettei meidän keskuudessamme hajaannusta olisi enää vaan olisimme täysin yhtä [yksi] ja meillä olisi sama mieli ja sama ajatus tästä Raamatun kohdasta mitä se opettaa Pyhän Hengen välityksellä.

1Kor. 1:10 Kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, että te kaikki olisitte yksimielisiä puheissanne ja ettei teidän keskuudessanne olisi hajaannusta vaan että olisitte täysin yhtä ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 05. Tammi 2018 10:17

Raamatussa ei ole ohjetta "tulkintaan" eli teologiaan.

Tulkki sanahan tarkoittaa vieraan kielen kääntäjää. Raamattua on käännetty jo iät ja ajat - ei sitä tarvitse tulkita enää ja keksiä omia tarinoita siitä, jotka ovat vastoin raamatun alkuperäistä ilmoitusta.

Tulkinta tarkoittaa käytännössä sitä, että ihminen voi keksiä omasta päästää asioita, joita raamatussa ei ole.

Tästä syystä näemme, kuinka on Kristuksen seurakunta sirpaleina. Sen on aiheuttanut ihmisten lihallinen mieli, joka ei halua hyväksyä Jumalan sanaa sellaisena kuin se on ilmoitettu.

Näin on kuitenkin kirjoitettu tapahtuvan. Pysykää erossa näistä ns. rekisteröidyistä seurakunnista. Kokoontukaa niiden kanssa, jotka oikeasti tunnette ja voitte luottaa henkenne heidän käsiin.

Ensimmäinen profetian sanani oli "parantukoot uskossaan sairaat sillä Jumalan on maa".

Tätä voimme kaikki rukoilla, mutta ei ole hyvä sekaantua näiden lahkojen toimintaan: oli kyse sitten valtionkirkosta tai helluntailahkoista tai mistä tahansa "vapaista suuntauksista".

2. Tess 2:3-12

Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen.

Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

Muistattehan, että puhuin teille tästä jo silloin kun olin luonanne.

Te tiedätte, mikä häntä vielä pidättää, niin että hän ilmestyy vasta kun hänen hetkensä koittaa.

Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä;
silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemisensa kirkkaudella.

Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä.

Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät.

Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen,
ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden.
totuuspelastaa
 

Re: Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Tammi 2018 11:37

*
Tervetuloa foorumiin, totuuspelastaa. :) Aivan. :) Minä ajattelen kertoa siitä, että yritin oikaista yhden uskovan kanssa, siten hän esitti tessalonikalaisten seurakuntaa lainaten Raamatusta ja sanoi, että on ne vapaat suunnat ja luterilaisuus raamatun mukaista. Huomasin, että siinä hän ymmärsi Raamattua väärin.

Siten moni uskova puolustaa luterilaisuutta ja vapaita suuntia, eivätkä he ymmärrä hajaannuttavaa syytä - vedoten Raamatun kohtaan, jossa lukee 'tessalonikalaisten seurakunta'.

Mitä seurakuntaan tulee; Raamattu mainitsee, että tessalonikalaisten seurakunta, Aasian seurakunta, Efeson seurakunta, Smyrnan seurakunta, Pergamon seurakunta, Tyatiran seurakunta, Sardeesen seurakunta, Filadelfian seurakunta ja Laodikean seurakunta jne....

Niin Raamattu tarkoittaa, että seurakunta on kaupungin nimen mukainen paikka, missä kokoonnuttiin yhteen Jeesuksen nimen tähden. Esim. kuvitellaan, että minä olen vaikkapa porilainen, niin minut löydetään porilaisten / Porin seurakunnasta.

Raamattu tarkoittaa, että pitää olla paikka osoitteineen - joka kaupungissa, joka kylässä ja joka maaseudulla, missä voi kokoontua Jeesuksen nimen tähden. Ja vielä Kristuksen opilla. Miten voi osata mennä sinne ilman osoitetta? Siksi pitää olla osoite, niin sinne osataan löytää.

Minä löysin yhden hyvän esimerkin Raamatusta, joka voi edesauttaa ymmärtämään Raamatun opetusta siitä seurakunnasta.

Room. 16:5 ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa. Tervehdys Epainetukselle, rakkaalleni, joka on Aasian ensi hedelmä Kristukselle.

Siten se sama uskova, joka keskusteli kanssani ja kysyi, miten paimen? Hän sai sellaisen käsityksen, että seurakunta on vaille paimenta. Minä taas selitin ja oikaisin sanomalla, että Jumalan kaitsijan virka ei ole työtitteli, tehtävänimike ja arvonimi. Sitä luullaan pohjautuvaksi Raamatun opetuksen mukaan.

Kaitsijan virka on Jumalan kutsumus ja asetus. Jumala asettaa kaitsijat paimentamaan seurakuntaa. Seurakunta = Jumalan Hengestä syntyneet lapset - ja vielä Kristuksen opilla.

Me olemme uuden liiton järjestyksen mukaan kuninkaallinen papisto ja Jeesus on itse ylimmäinen pappi meidän eli Raamatun mukaisen seurakunnan yläpuolella. Koska Jeesus meidän puolestamme on edelläjuossut ja tullut Melkisedekin järjestyksen mukaan papiksi ollakseen meidän yläpuolella [Hepr. 6:20].

Kristuksen oppi ei tee yhdestäkään Jumalan lapsesta ulkokultaiseksi eikä lahkohenkiseksi. Kun Jeesus maanpäällisen vaelluksen aikana omisiti Isän opin ja siten Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen apostolit omistivat Kristuksen opin. Pyhä Henki yhdistää meidät viemällä Jumalan Sanaan, joka on Kristuksen opilla.

Syy on se, että monen uskovan mukaan Raamattu tarkoittaa seurakunnalla, että tulee nimittää 'seurakunta' -nimikkeen ja uskonsuunnan mukaan. Siinä se käsitys syntyy ja on ristiriitainen Raamatun opetuksen kanssa. Olisi hyvä kysyä ensin, miten 'seurakunta' määritellään ja vastausta saatuaan voi katsoa, tarvitaanko oikaista ja valaistaa ymmärrystä, mitä Raamattu tarkoittaa seurakunnalla. :)

Seurakunta tarkoittaa Kristuksen ruumiilliseen seurakuntaan uskoontulon ja uudestisyntymän kautta automaattisesti liittäneitä ihmisiä ja Jeesus on seurakunnan pää, jossa me kaikki uskovat olemme ja me olemme yhtä, niinkuin Jeesus ja Isä yhtä.

Siten sen uskovan, joka keskusteli kanssani, usko alkoi ojentautua Kristusta kohtaan. Kiitos Herralle! Oli mielenkiintoinen keskustelu, joka auttoi minua havaitsemaan ja oikaisemaan väärä käsitys pois.... :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Tammi 2018 11:46

*
Ai niin, äsken muistin yhden jutun mitä piti sanoa se vielä.... Moni luterilainen uskova pitää leipäpappia Jumalan käyttökappaleena. Mitä tässä asiassa Raamattu sanoo? Raamattu sanoo; jos ylenkatsoo Jumalan Sanaa. Jos ylenkatsotaan Sanaa, se Sana viimeisenä päivänä tuomitsee ylenkatsomisen. Voi niitä leipäpappeja, jotka eivät usko Jumalan Sanaan ja julistavat Jumalan Sanaa käyttämällä Jeesuksen nimeään. Jumala tulee vaatimaan heidät tilille. Vakava paikka. :?

5Moos. 18:19Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Siksi Raamattu ei puhu mitään uskosta osattomasta kaitsijasta, - vain Hengestä syntyneen kaitsijan, jonka Herra asettaa kaitsemaan seurakuntaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Tammi 2018 12:11

totuuspelastaa kirjoitti:
Raamattua on käännetty jo iät ja ajat - ei sitä tarvitse tulkita enää ja keksiä omia tarinoita siitä, jotka ovat vastoin raamatun alkuperäistä ilmoitusta.

Tulkinta tarkoittaa käytännössä sitä, että ihminen voi keksiä omasta päästää asioita, joita raamatussa ei ole.


Hämmästelen, että Sinä kirjoitat noin. Mielestäsi Raamatun käännöstyössä ei tarvita tulkintaa ja samanaikaisesti käytät Raamatusta 1992 käännösversiota, joka monin paikoin noudattaa käännöstyöhön osallistuneiden liberaaleja tulkintoja. Teksteihin on poimittu mukaan sanoja ja ilmaisuja joita ei luotettaviksi tunnustetuista alkuteksteistä löydy.

Vaikka noudatettaisiin uskollisesti sanatarkan kääntämisen (formaalinen ekvivalenssi) periaatetta niin työn onnistumiseksi vaaditaan tulkintaa. Käyttämäsi raamatunkäännös KR92 ei alun alkaenkaan pyrkinyt käännöstyössä sanavastaavuuteen vaan keskittyi sanojen ja sanontojen "sisään kätkeytyvien ajatusten ja merkitysten" kääntämiseen (dynaaminen ekvivalenssi) käännöskomitean tulkintoja mukaillen. Tällaisessa kääntämisessä alkutekstin sanoja korvataan toisin sanoin (parafaasein).
Jukka
 

Re: Ei ole kahta ristiä jota me seuraisimme.

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 30. Syys 2018 11:22

Periaatteessa olen Jukan kanssa samaa mieltä. Lisäksi KR 33/38 on minulle monimutkaisine sanontoineen läheisempi kuin KR 92, koska olen sitä lukenut niin kauan kuin Raamattua ylipäänsä olen lukenut.

Kyllä käännöstyössäkin tarvitaan maltillista tulkintaa, muutoinhan se voidaan (ainakin tulevaisuudessa) antaa koneen tehtäväksi, jolloin inhimillinen kosketus jäisi pois. Raamatun kirjoittajatkin antoivat työhön oman inhimillisen panoksensa Jumalan inspiraation lisäksi. Tietämykseni ei riitä arvioimaan onko KR 92 kelvollinen vai kelvoton käännös, vai jotain siltä väliltä.

Kaikki Raamatun lukeminen on lukijansa henkilökohtaista tulkintaa. Luonteidemme ja elämänkokemuksiemme myötä ymmärrämme ja hahmotamme asiat eri tavalla kuin lähimmäisemme.
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09


Paluu Hengellinen etsintä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron