Erityisherkkyys?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Juha » 14. Joulu 2017 20:20

Jukalle: voit lähettää hänelle sähköpostia. Hänen profiilissaan näkyy "email"-painike, jota kautta voit lähettää hänelle viestin joka menee hänen sähköpostiinsa.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Jansku » 16. Joulu 2017 23:43

Mikko Murpatti kirjoitti:
kiihdyttäjäkeke kirjoitti:Täällä myös sellainen ERITYISHERKKÄ.

Diagnoosia tuolle on vaikea saada varsinkin jos elämään on liittynyt vaikeita traumoja.

Tässä kidutaan joka päivä.Ei voi mitään.Joku sanoi että sen herkkyyden voi kääntää myös positiiviseksi asiaksi?mitä lie tarkoittaa?

Olen oikeasti niin herkkä etten jaksa Ihmisten kanssa edes puhelimessa olla pitkään kun väsyn siihen hetkessä ja tekee mieli lopettaa puhelu pian.

Eikä ole kyse paniikkihäiriöstä tms.Vaan tosiaan tunnen puhelimen raskaana kädessäni ja korvassani niin että se on jotenkin epämielyttävää.

Kuitenkin haluan olla ihmisten kanssa tekemisessä.Mutta tuo herkkyys rajoittaa elämää tosi paljon.Kuin olisi Yksin tässä maailmassa ja elämä vilisee tossa edessä.Tosi rasittavaa kun ei voi olla rentoa olo tilaa oikestaan edes nukkuessa vaan keho on kuin kierroksilla koko ajan.

Keskittyminen välillä haastavaa.Kun ei edes jaksa miettiä mihin tulisi pilkut tässä tekstissä...hohhoijaa.Kaikki mikä muille ns.pikku juttu voi erityisherkälle olla ISO JUTTU.

Raamatun teksti ei pysy päässä vaikka kuinka lukee.Tai oikeastaan pysyy silloin kun näen silmillä että joku lukee minulle sitä rauhallisella äänellä ilman häiriö tekijöitä.Silloin saan hengen hedelmää joka jää tavallaan minulle visuaalisena muistikuvana mieleen.

Tai jos Herrastamme Jeesuksesta puhutaan kauniiseen ja mukavaan sävyyn niin tunnen sen voimakkaasti kehossa eräänlaisena "väreinä".Vähän niinku kylmät väreet mutta oikeesti lämpimät :D

Välillä niin rankkaa että ei jaksaisi elellä tässä maailmassa.Mutta Jeesus ja Perhe ovat voimavarani jonka vuoksi sinnitelen.

Käyn viikottain ryhmässä jossa harjoitellaan mindfunless taitoja ja niitä tarjoava taho sanoo että auttaa myös erityisherkkyyteen.Itse tunne mitään eroa kehossani tämän höpötyksen kanssa.Minulle vaan tulee ristiriita Kristillisten arvojeni kanssa.

Tämmöstä mulla:)Olis kiva kuulla onko muilla vastaavia vajaavuuksia/vahvuuksia ruumissa?

Siunauksin Janne

Mikko Murpattille vielä.Voisinko vaihtaa tuon käyttäjätunnukseni?Onko mahdollista?


Terve Jansku ! :)

Juha tuossa jo ottikin koppia, laitetaan nimimerkki vaihtoon.

Minä en tiedä onko kyse omalla kohdallani erityisherkkyydestä, mutta on niin että kun olen ollut jossain haastavassa sosiaalisessa tilanteessa (työhaastattelu, synttärit jne.) niin voin olla monta päivää "ketunkolossa" eli puhelin kiinni ja takkityhjänä niin ettei jaksa kenellekkään mitään enää puhua eli sosiaaliset varastot on käytetty totaalisesti loppuun. Eli tymmärrän mitä tarkoitat kirjoituksessasi.

Ihmiselle vain tuntuu riittävän kaikkea tämmöistä ihanaa plussaa ja hyvinvointia ;D.

Oma neuvoni onkin sinulle, että senkus olet erityisherkkä älä vaan murehdi ja hätäile asiaa koska silloin sinulla on taas yksi riippakivi lisää eli se että on murheellinen siitä minkälainen on. Kun olet erityisherkkä niin semmoista se on ja piste, ei siinä ole mitään hävettävää tai pahaa, näin itse ainakin asiaan suhtaudun. Oma vaimoni sairastaa vaikeita paniikkikohtauksia ja samaa hoen hänelle, että turha siitä on murehtia vaan mennään sairauden ehdoilla pikkuyhiljaa ja niin kuin vain hyväksytään se, ehkä se on vähän auttanut kun ei tarvitse hänen hävetä tai huolia asiaa.

Siunausta sinulle ja perhekunnallesi!


No tervehdys Mikko.

Ensiksi että vielä Puntoillaan meidän perheessä. :D

Kiitos kannustuksesta.Kyllä mä olen noin ajatellutkin että turhaa tässä liikaa stressata tuon herkkyyden kanssa,Kun tietää mikä odottaa sitten MAALISSA.

Siunattua Joulunaikaa Sinulle ja Vaimollesi niin ja eiks kisuja teillä ollu kans?Niille kans Jouluterveisii! :hugehug:

Juhalle kiitos käyttiksen vaihdosta.

Jukka 1954. Pahoittelut kirjoitusvirheestäni.Olen 9luokkaa käynyt peruskoulua huonolla menestyksellä joten en voi kirjoitusvirheilleni mitään.Koitan kyllä lukea tarkasti ne läpi ennen kuin ne lähetän tänne. Tosiaan Mindfulness ei ole terveellistä Kristitylle.Saatanastahan se on ja piste.

Mutta koitan rauhallisin mielin lopettaa siellä käynnit ilman että siitä tulee paha mieli kenellekkään.Siellä mulla on Risti kaulassa kun istun porukan kanssa.Ainakin tietävät että mihin Minä uskon.Tai olen ainakin sen kertonut avoimesti että Jeesus,Isä Jumala on minun arvoni tässä kylmässä muailmassa!

Siunauksin Janne
Janne K
Jansku
 
Viestit: 40
Liittynyt: 15. Marras 2013 14:13

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Joulu 2017 08:52

Jansku kirjoitti:Jukka 1954. Pahoittelut kirjoitusvirheestäni.Olen 9luokkaa käynyt peruskoulua huonolla menestyksellä joten en voi kirjoitusvirheilleni mitään.Koitan kyllä lukea tarkasti ne läpi ennen kuin ne lähetän tänne. Tosiaan Mindfulness ei ole terveellistä Kristitylle.Saatanastahan se on ja piste.


Terve Jansku. Eipä ollut iso kirjoitusvirhe; kaksi kirjainta vaihtoi paikkaansa. Noita meille sattuu ja vähän enemmän vielä näyttää sattuvan lääkäreille, professoreista sitten puhumattakaan.

Mindfulness perustuu buddhalaisuudessa tunnettuihin meditaatiokäytänteisiin. Siinä liikutaan siis ikivanhoissa itämaisissa viitekehyksissä jotka ovat maailmalla elpyneet 1970-luvulla. Sen käytänteet hyväksytään jo laajalti länsimaissa peruskouluissa (tai vastaavista) ja se on saanut jalansijan koululääketieteen rinnalla mm. kipuja, ahdistuneisuutta ja masennusta hoidettaessa. Sillä pyritään ja myös usein kyetään hiljentämään synnin herättämä omantunto ilman anteeksiantamusta. Mindfulness ohjaa harjoittajansa valherauhaan "oman itsen hyväksymisellä ilman hyväksi, pahaksi, oikeaksi tai vääräksi luokittelemista". Mindfulness lakkaa toimimasta siellä, missä puhutaan synnistä, rististä ja Jeesuksesta. Sen sijaan saarna Jumalasta ja Hengestä ei häiritse sen harjoittamista eri muodoissaan (muotoja on monia) sillä niissä kaikissa ihminen pyrkii löytämään sielulleen levon, rauhan ja jumalisuuden kipinän itsestään, sisältään.

Mindfulness on yksi monista opeista ja teknikoista joita ajassamme tarjotaan vaihtoehdoksi Jumalan evankeliumille (tai sen rinnalle), mutta Jeesusta emme voi jakaa kenenkään kanssa. Kun pidämme tämän mielessämme niin jätämme menemättä sinne, missä tarjotaan vaihtoehtoja Hänelle, joka uhrasi itsensä Golgatalla syntiemme sovitukseksi.
Jukka
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Jansku » 21. Joulu 2017 12:17

Päivitystä tarinaani.

Ilmoitin Puhelimitse ma 18.12.17 Hoitavalle "HUS Mindfulness"Taholelle että en jatka enää ryhmässä.

Tunsin Oikeasti itseni Ulkopuoliseksi siellä.Aivan kuin muut ihmiset olisi huumattu tähän hoitoon.

Hoitajia myöten.Kiitos Rakas Jeesus että pääsin irti tuosta paikasta.Aamen!Halleluja!

Nyt etsiskelen oikeaa Kristillistä sielunhoitajaa/vastaavaa...
Janne K
Jansku
 
Viestit: 40
Liittynyt: 15. Marras 2013 14:13

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Jukka » 21. Joulu 2017 18:14

Jansku kirjoitti:
Ilmoitin Puhelimitse ma 18.12.17 hoitavalle "HUS Mindfulness" taholle että en jatka enää ryhmässä.


Uskon, että teit oikean päätöksen.

Jansku kirjoitti:Nyt etsiskelen oikeaa Kristillistä sielunhoitajaa/vastaavaa...


Jumala vastatkoon tähän etsintääsi ja rukoukseesi.
Jukka
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Helmi 2021 22:11

*
Palataan vielä erityisherkkyyden pariin. Tässä olisi linkki erityisherkkyydestä.

https://www.hspelamaa.net/kuormittumisalttius-ja-stressi?fbclid=IwAR01l8NfbdmzpeEKtb9cTbhV_oo_LHOpWCDOW1bjz6x5z_exzxGRVWci6II



Yllätyin kun seurasin yhtä keskustelua miten eräs nainen sellaisella luontaistuotteella hoiti itseään ja kasvoi ulos vapaaksi erityisherkkyydestä. :wtf: Mietin ihmetellen, eikö erityisherkkyys ole ominaisuus mutta tätä linkkiä luettuani tuumin että kyseessa taitaa olla elimistön hormonitoiminnan ylikierrokset tai emotionaalinen aistikuormitus tai jotain muu yksilöllinen juttu. :roll:

Ehkä jotain tärkeät aineet elimistöstä pääsi loppumaan ja sitten se sai vaikuttamaan erityisherkkyydeltä vaikka se ei ole se ominaisuus. Ajattelin niin. :roll:

No seurasin muita keskusteluja FB:ssa. Kun tietyllä luontaistuotteella itsehoito on väliaikaisesti apua sisäiseen tasapainotteluun, mutta ilman siitä erityisherkkyys pysyy vielä siinä, se osoittaa että on ominaisuus.

Ilman sitä tiettyä luontaistuotetta yksilöllisesti osaa löytää itse tavan miten säilyttää sisäisen tasapainottelun riippuen yksilöllisistä ihmisistä kun erityisherkkyyden kanssa joudutaan elämään... On erilaisia vaikeuksia erityisherkkyyden kanssa ja taas erityisherkkyyden kanssa pitää elää oikealla tavalla, se tuo helpotusta ja vapautta arkeen. :clap: :thumbup:

Image



Väsyn itse helposti jos pidäydytään perinnäissäännössä ja muissa hapatuksissa siellä seurakunnan kokouksessa, siitä ei voi virkistyä eikä uudistua ja vahvistua uskossa. Miksi pitää pitäytyä perinnäissäännössä ja muissa hapatuksissa, mitkä vie orjuuden ikeeseen?

Niin sama asia pätee erityisherkkiin kristittyihin, jotka eivät saa apua sieltä missä pidäydytään perinnäissäännössä ja muissa hapatuksissa, vaan ne vie orjuuden ikeeseen. Ne aiheuttaa ylikuormitusta. :thumbdown:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Maalis 2021 13:03

*
Löysin tämän hyvän linkin joka avaa ymmärrystä mitä erityisherkkyys on. Tässä on linkki. https://www.terve.fi/teemat/erityisherkka

On vaikea löytää sisäinen tasapaino erityisherkkyyden kanssa. Jeesus usein vetäytyi yksin vuorelle. Niin erityisherkkyyden kanssa täytyy vetäytyä yksinäisyyteen ja lepoon ja rauhaan. Ei ole helppoa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Maaret » 07. Maalis 2021 20:20

Juuri nyt mietin kuinka paljon pitää olla yhteyksissä fyysisen perheensä kanssa. Siis lapsuuden perheen, sisarten ja vanhempien jos koko ajan joutuu olemaan varuillaan ettei sano mitään mistä syntyy raivokohtauksia.
Minä ymmärrän sen niin, että jos olen ihminen jolla on ihmisarvo niin ei mun tarvii velvollisuudesta olla muiden raivon armoilla yhä uudestaan.
En tarkoita, että olisi väkivaltaa mutta erityisherkkä ei kestä vihaa ja jos vihataan niin on parempi olla erossa kuin aina alistua velvollisuudesta.

Mietin joskus kun Jeesushan tiesi kaikkien ajatukset niin miten hän kesti olla joka päivä valehtelun kohteena? Varmaan sen rukoilemisen voimalla.
Siis, että ihmiset valehtelee kaikesta. Mitättömistäkin asioista. Vaikka "menen kauppaan" mutta meneekin elokuviin. Miksi ei voi olla vain puhumatta niin ei tarvitsis valehdella.
Minun mielestäni se on kuulijan halveksimista jos sille pitää koko ajan valehdella. Olen mieluummin yksin kuin valehtelun kohde.
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Maaret » 07. Maalis 2021 20:27

Kun ne hyökkäykset tulee aina yllätyksenä kuten käärme iskee uhriin joka ei tajua vaaraa.

Luulen sanovani huolettomasti jonkun kysymyksen ja toinen saa raivokohtauksen. Enkä muista joka sekunti olla varovainen.

Pyytäisinkin samalla tähän rukousta, että tulisi jokin ratkaisu. Viisautta on turha pyytää koska ongelma on etten muista olla rentoutuessa varuillani. Ongelma ei siis ole ettenkö ymmärrä tilannetta tai varmaan omaakin vikaani.

Minulla on lapsuudesta asti ollut se "kohtalo" että kun rentoudun niin hyökkäys tulee.
Kun vaikka luulen jalkakäytävällä voivani rennosti katsella maisemia niin syöksyy jostain pyörä melkein päälle. Siksi pitää aina olla varuillaan ja vahtia joka suuntaan kulki missä tahansa.
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja nmn » 07. Maalis 2021 23:53

Maaret kuulostaa tosi rankalta. Ei ole helppoja noi rajanvedot oman perheen kanssa. Itselläni myös vaikeaa välillä sen suhteen. Jeesus on minua opettanut väkevästi, että Hänen käsiinsä kaikki.
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa