Väärä huoneenhaltija

Raamatun tutkiminen

Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Heinä 2014 08:40

Tänään aamulla luin Luukkaan evankeliumia ja taas kerran aloin miettiä tätä vertausta: "Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: 'Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa. Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.' Niin huoneenhaltija sanoi mielessään: 'Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän. Minä tiedän, mitä teen, että ottaisivat minut taloihinsa, kun minut pannaan pois huoneenhallituksesta.' Ja hän kutsui luoksensa jokaisen herransa velallisista ja sanoi ensimmäiselle: 'Paljonko sinä olet velkaa minun herralleni?' Tämä sanoi: 'Sata astiaa öljyä.' Niin hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja kirjoita pian viisikymmentä.' Sitten hän sanoi toiselle: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä sanoi: 'Sata tynnyriä nisuja.' Hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, kirjoita kahdeksankymmentä.' Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset. Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin (Luuk.16:1-9)." En oikein ymmärrä, mitä tässä kehotetaan tekemään...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja tanu » 12. Heinä 2014 10:53

Tätä samaa Raamatunkohtaa olen itsekin aina miettinyt, että mitä se tarkoittaa?
Ihan kuin tuossa kehotettaisiin tekemään vilppiä.

Mutta ei se niin voi olla, koska Jumalan tiet ovat aina rehelliset ja suorat...
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Heinä 2014 10:58

*
Minä tunnustan että käytän itse vilppiä oikaisemalla ihmisiä oikeaan suuntaan. :oops: :D Ihmiset osaavat olla jääräpäisiä ja kovapäisiä niin siihen tarvitaan vilppiä oikeaan suuntaan oikaisemiseksi niin siten lopulta...myöhemmin he tajuavat itse sen. Äiti käytti paljon vilppiä minuun kun olin hankala lapsi niin siten se oli omaksi turvakseni. :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Heinä 2014 11:16

*
Matt. 10:16 "Minä lähetän teidät niin kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset.

No löysin Sananlaskuista yhden kohdan joka antoi ymmärtää että sielujen voittamiseen tarvitaan myös elämän kokemus ja vilpillinen viisaus. 'Vanhurskaan hedelmä on elämän puu' kai tarkoittaa kokemusta miten tavalla voittaa sieluja Jeesukselle? Tarkoittaako Raamattu sitä vai? :roll:

Snl. 11:30 Vanhurskaan hedelmä on elämän puu, ja viisas voittaa sieluja. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Heinä 2014 11:56

Tässä tekstiä koeteltavaksi!

Jeesuksen vertaus ovelasta taloudenhoitajasta on hämmentänyt lukijoita halki historian. Se näet kertoo varkaasta ja valehtelijasta, jonka Jeesus ilmeisesti asettaa kuulijoille esikuvaksi. Vaikeaselkoinen jae 9 näyttäisi opettavan, että ihminen voi jotenkin ostaa tiensä taivaaseen, "iäiseen asumukseen". Entä tarkoittaako 'mestari' jakeessa 8 vertauksen isäntää, josta Jeesus kertoo, vai Jeesusta itseään, josta evankelista kertoo? Ja mistä tarinassa oikeastaan on viime kädessä kysymys? Tarkoittaako Herramme, että tukalassa tilanteessa saa tehdä mitä hyvänsä nahkansa pelastamiseksi?

Vertauksen päähenkilöt ovat "rikas mies" ja hänen huoneenhaltijansa eli taloudenhoitajansa, jollainen rikkailla maanomistajilla yleensä oli. Taloudenhoitajalla oli valtuudet esimerkiksi vuokrata maata, myöntää lainoja ja hoitaa velkoja isännän nimissä. Usein hän oli talossa syntynyt orja.

Tarinamme taloudenhoitaja suorittaa tehtäviään leväperäisesti, jopa epärehellisesti haaskaamalla isäntänsä omaisuutta (jae 1). Isäntä saa tietää asiasta yhdeltä tai useammalta henkilöltä, joita pitää luotettavina. Ilmianto osoittaa, että hän itse on yhteisön arvostettu jäsen ja rehellinen mies. Jos hän olisi lurjus tai koronkiskuri, muut eivät välittäisi auttaa häntä paljastamalla palvelijan rötöksiä.

Isäntä kutsuu palvelijan puheilleen ja esittää kulttuurille tyypillisen kysymyksen: "Mitä minä sinusta kuulen?" Mikäli syytetty on hädissään, hän paljastaa puolustautuessaan usein sellaistakin, mitä kysyjä ei entuudestaan tiedä. Kertomuksen taloudenhoitaja ei kuitenkaan vastaa mitään. Hän tuntee pelin.

Maanomistaja vaatii siksi tilitystä (Luuk. 16:2) – tarkkaan ottaen tilikirjaa. Hän vaatii palvelijaa luovuttamaan kirjanpidon, joka on taloudenhoitajan työväline ja samalla hänen valtansa tunnus. Tällainen irtisanominen astui voimaan välittömästi, joten tarinamme mies menettää toimivaltansa eivätkä hänen tekemänsä ratkaisut enää sido isäntää. Se, että palvelija ei edelleenkään sano mitään – ei vetoa sukupolvien mittaiseen palvelussuhteeseen, ei syytä toisia hänelle aiheutuneista tappioista eikä vaadi syyttäjiään vastaamaan hänelle kasvotuksin – on ennenkuulumatonta ja osoittaa kirkkaasti, että mies on syyllinen.

Yllätyksekseen hän kuitenkin huomaa, että hänet ainoastaan irtisanotaan. Juutalaisen lain nojalla taloudenhoitaja oli näet velvollinen korvaamaan isännälleen aiheuttamansa tappiot. Koska huono taloudenhoito olisi julkiseen tietoon tullessaan vahingoittanut myös isännän mainetta, ankara rangaistus (jopa vankilatuomio) olisi ollut odotettavissa.

Isännän odottamattomasta armeliaisuudesta huolimatta tilanne ei näytä lupaavalta. Ensimmäisen vuosisadan Palestiinassa väestö jakautui jyrkästi rikkaisiin ja köyhiin. Entinen taloudenhoitaja on tuskallisen tietoinen siitä, että potkujen seurauksena hän joutuu joko maatöihin tai kerjuulle (jae 3). Mies tiedostaa, ettei hänellä ole ruumiillisia edellytyksiä ensimmäiseen vaihtoehtoon, ja jälkimmäinen taas loukkaisi sitä vähäistä kunniaa, joka hänellä vielä on jäljellä. (Hän ei edes olisi yhteisön silmissä kelvollinen kerjäämään, koska ei ole sokea, raajarikko tai selkävaivainen.)

Entinen taloudenhoitaja haluaisi päästä samaan työhön jonkun toisen leipiin, mutta jos tieto hänen toimintatavoistaan ja potkuistaan leviää julkiseksi, haaveen voi haudata. Palvelijalla on kuitenkin vielä hallussaan tilikirja, vallan väline ja symboli. Tyypillisesti hänellä on tunti tai pari aikaa luovuttaa se herralleen. Tämän lisäksi muut palvelijat tai kylänväki eivät vielä tiedä, että hän on menettänyt asemansa. Miehen on toimittava ripeästi, ennen kuin kirjanpito viedään hänen käsistään ja tieto irtisanomisesta ehtii kylään asti. Niinpä palvelija panee kaiken yhden kortin varaan: hän toteuttaa uhkarohkean ja ovelan juonen, jonka keksii viimeisessä hädässä. Hänen on voitettava yhteisön suosio ja tehtävä se tavalla, jota entinen isäntä ei voi kumota – tavalla, joka osoittaa suurta nokkeluutta ja tekee irtisanomisen merkityksettömäksi tulevien työmahdollisuuksien kannalta.

Kiireesti entinen taloudenhoitaja lähettää palvelijat kutsumaan isäntänsä velalliset puheilleen (jakeet 5-7) – yksitellen, jotta tilanteen hallinta säilyisi hänen käsissään. Koska ei ole sadonkorjuun eikä siis velanmaksun aika, velalliset odottavat isännällä olevan jotain tuiki tärkeää asiaa. Niin näyttääkin olevan: taloudenhoitaja antaa ymmärtää, että hän on saanut järjestetyksi suuria huojennuksia heidän velkaansa.

Kysymyksen "kuinka paljon olet velkaa" tarkoitus on vain varmistaa, ettei kummallakaan osapuolella ole summasta epäselvyyttä. Taloudenhoitaja tietää mainiosti, kuinka suuri alkuperäinen velka oli, sillä lainoista oli aina olemassa julkinen paperi, jonka molemmat osapuolet olivat hyväksyneet. Tähän asiakirjaan huijarimme haluaa muutoksen juuri velallisen käsialalla osoitukseksi siitä, että korjaukset on tehty yhteistyössä hänen kanssaan.

Ehdotus velkasumman vähentämisestä tarkoittaa käytännössä sitä, että taloudenhoitaja ja velallinen jakavat salaa erotuksen keskenään. Sadasta öljyastiasta isäntä saa vain viisikymmentä ja alennuksen järjestänyt palvelija kaksikymmentäviisi. Näin velallinen säästää yhden neljäsosan, joten hän suostuu mieluusti juoneen. Tärkeää on kuitenkin, että hän voi säilyttää kasvonsa yhteisön edessä ja sanoa myöhemmin: "En tiennyt, että taloudenhoitaja oli saanut potkut!" Kunnia- ja häpeäkeskeisessä kulttuurissa on olennaista, että vaikka jokainen velallinen yksityisesti ryhtyy taloudenhoitajan rikoskumppaniksi, julkisesti he kaikki voivat väittää olleensa vilpittömästi liikkeellä ja uskoneensa huojennuksen olevan täysin isännän hyvänsuopaisuuden seurausta.

Niin velkasummat kuin velanalennukset ovat suunnattomia. Mitta öljyä oli noin 38 litraa, ja mitta jyviä jotakin neljän- ja kuudensadan litran väliltä. Alkuperäinen velka saattoi siis olla kokonaisen kylän vuokravelka ja kummankin huojennuksen rahallinen arvo noin 500 denaaria eli maatyöläisen puolentoista vuoden palkka. Ei siis ihme, että kun nämä liikeasiat on hoidettu, velalliset rientävät riemuiten kyläänsä (tai kyliinsä) ja kuuluttavat julkisesti hyvää uutista. Seurauksena on suuri juhla – heidän vuokraisäntänsä on historian anteliain velkoja ja häntä suostutellut taloudenhoitaja puolestaan taitava ja hyväsydäminen mies!

Kun isäntä lopulta saa katalalta huoneenhaltijalta tilikirjansa ja näkee velkoihin tehdyt muutokset, hän huomaa olevansa erikoisessa ja vaikeassa tilanteessa. Hänellä on vain kaksi vaihtoehtoa. Hän voisi rientää kylään ja keskeyttää juhlinnan ilmoittamalla täysin laillisesti, että palvelija oli erotettu ja muutokset laittomia, joten koko velka on maksettava täysimääräisenä. Toimimalla näin maanomistaja menettäisi kasvonsa ja saisi epäreilusta ja ahneesta toiminnastaan päälleen yleisen kiukun ja paheksunnan.

Toinen vaihtoehto on olla hiljaa, hyväksyä tehdyt muutokset huokaisten ja maksaa viulut, mutta samalla nauttia huikeasta anteliaan miehen maineesta, joka on vain entisestään lisääntynyt taloudenhoitajan juonen vuoksi. Isäntähän on jo osoittanut olevansa antelias, koska ei vaatinut aiemmin haaskattua omaisuutta korvattavaksi eikä sen vuoksi myynyt palvelijaansa ja tämän vaimoa ja lapsia orjuuteen, vaan tyytyi erottamaan hänet. Nytkin isäntä valitsee jälkimmäisen vaihtoehdon, ja siihen entisen taloudenhoitajan toivo, hänen suunnitelmansa ja koko kertomus perustuvat. Juuri tästä vertauksessa on kysymys.

Omalla epärehellisyydellään taloudenhoitaja on saattanut asiansa niin pahaan jamaan, että joutuessaan tilille teoistaan hän olettaa tuhoutuvansa. Kun hän vastoin odotuksiaan, yksinomaan herransa anteliaisuuden tähden huomaakin olevansa vain erotettu, hän päättää ripustaa kaiken tuon saman armon varaan – luottaa siihen, että hänen isäntänsä on edelleen luonteelleen uskollinen, hyväksyy hänen junailemansa velkahelpotukset ja tällä tavoin päästää myös palvelijan pälkähästä.

Kuinka niin? Kuka tuollaisen lurjuksen muka ottaa edelleenkään töihin? Kaikki. Kun tapauksen yksityiskohdat selviävät kyläläisille, jokainen on tyrmistynyt palvelijan häikäilemättömästä älykkyydestä. Hänen maineensa lisääntyy velkajärjestelyn välimiehenä toimimisesta. Kukaan ei luota häneen, mutta on parempi, että tällainen tyyppi työskentelee heille kuin jollekulle muulle! Ja säästihän hän heiltä suuren summan rahaa (vaikka siitä kaikkien on paras olla hiljaa). Juuri siksi näin nokkela henkilö on otettava töihin, joissa hän voi käyttää taitojaan... jatkuvan tarkkailun alaisena.

Niinpä maanomistaja (ei Jeesus) kehuu (Luuk. 16:8) taloudenhoitajaa. Hän ei kehu viisasta miestä siitä, että tämä toimi epärehellisesti, vaan epärehellistä miestä siitä, että tämä toimi viisaasti. Näillä kahdella on suuri ero. Se, että palvelija joutui turvautumaan ylimääräiseen epärehellisyyteen, on tarinan kannalta epäolennaista. Hänen moraalinsa on halveksuttavaa ja sen puolesta häntä kutsutaankin "tämän maailman lapseksi" (jae 8). Olennaista ja kehuttavaa on, että hän ymmärsi isäntänsä luonteen oikein ja teki sen valossa viisaan ratkaisun. Väärä taloudenhoitaja sai osakseen odottamatonta armoa ja anteliaisuutta. Tilanteessa, jossa hän saattoi menettää kaiken (myös omansa ja perheensä vapauden), hän tulkitsi herraansa oikein ja ripusti kaiken sen varaan, että tämä todella on armollinen ja antelias.

Bailey muistuttaa, että Raamatun jako lukuihin tehtiin vasta neljännellä vuosisadalla. Ilman jakoa olisi helpompi nähdä, että kertomus taloudenhoitajasta liittyy yhteen edellisen luvun hyvin tunnetun tuhlaajapoikavertauksen kanssa. Molemmissa on mies, joka haaskaa toisen omaisuuden syntisellä elämällään, mutta jättäytyy isänsä tai herransa armon ja hyvyyden varaan. Tuhlaajapoikavertauksessa nuorempi veli edustaa niitä syntisiä, joiden kanssa Jeesus aterioi ja joita hän on tullut uudistamaan todellisen Israelin jäseniksi. Vanhempi veli (joka monien tietämättä ansaitsisi omilla teoillaan kuoleman siinä missä nuorempikin) taas edustaa fariseuksia ja lainoppineita, jotka halveksivat Jeesuksen toimintaa (Luuk. 15:1–2).

Mikä sitten on tämän kertomuksen sanoma? Taloudenhoitaja on tietenkin Israel ja sen nykyiset johtomiehet. Jeesus esittää tämän vertauksensa kontekstissa, jossa hän muillakin tarinoilla varoittaa vakavasti tulevasta mullistuksesta ja siitä, että Israel on syöksymässä päätä pahkaa tuhoon (luvut 14-16). Taloudenhoitaja on epäonnistunut toimimaan Jumalan valona Jumalan maailmassa, haaskannut resurssejaan ja on hyvää vauhtia menettämässä asemansa. Mitä on tehtävä?

Fariseusten ratkaisu oli kiristää pyhyyssäädöksiä entisestään ylimääräisillä perinnäissäännöillä ja lain vaatimuksilla. Tämä sai aikaan vain sen, että Jeesuksen kutsun polttopisteessä olleet henkilöt (uudistuksen tarpeessa olevat syntiset) rajautuivat kokonaan Israelin ulkopuolelle hylkiöinä, jotka eivät edes periaatteessa kyenneet elämään säädösten edellyttämällä tavalla. Jeesus antaakin ymmärtää, että kun kriisi on tätä suuruusluokkaa, pilkunviilauksesta on luovuttava ja väärä varovaisuus heitettävä tienposkeen. Jumala toimii parhaillaan Jeesuksen kautta uudella ja oudolla tavalla, mutta luonteelleen uskollisena – armollisena ja anteliaana. Jos Jumalan taloudenhoitaja eli Israel on tehtäviensä tasalla ja viisas, hän tarttuu tähän armoon ja Jeesuksen kutsuun.

Kriisi on tulossa, ja rahan rohmuamisen sijasta on hankittava ystäviä, joiden "kodit kestävät". Kyse ei ole kuolemanjälkeisistä asuinsijoista, vaan tulevan koetuksen ajan läpäisemisestä. Jeesus saattaa jopa viitata seurakuntaan, joka kalliolle rakennettuna temppelinä (Luuk. 6:47–48) kestää tulevan tulvan. Israelin johtomiesten on käytettävä haltuunsa uskotut "varat" siihen uudistukseen, jota Jumala Jeesuksen kautta toteuttaa. Vaihtoehtona on menettää kaikki, sillä sukupolven kuluttua Rooman armeija saapuu toteuttamaan tuomion.

Meitä vertaus ovelasta taloudenhoitajasta muistuttaa siitä, ettemme saa takertua liiaksi omiin perinteisiimme ja toimintatapoihimme, jos käy ilmi, että ne vain rajoittavat Jumalan toimintaa maailmassa. Hänen anteliaisuutensa virtaa lakkaamatta eteenpäin. Meidät on kutsuttu tekemään kalliiksikin käyviä ratkaisuja luottaen siihen, että hän on luonteelleen uskollinen. Jos epärehellinen huoneenhaltija kääntymyksen sijasta otti ja varasti vielä lisää luottaen herransa armoon, kuinka paljoa enemmän meidän tulisi edistää oman Herramme hyviä päämääriä maailmassa, jonka valoksi meidät, "valon lapset" (Luuk. 16:8), on asetettu?


http://raapustus.net/?kirja=luuk&luku=16#1-9
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Heinä 2017 08:10

Tämä teksti ei kyllä ollenkaan selkeytä asiaa minulle. En edelleenkään tajua Jeesuksen kehotusta tehdä ystäviä väärällä mammonalla (=raha?). Enkä varsinkaan tajua jakern (Luuk.16:9) loppuosaa: "...että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin."

Tänään on tulossa raskas päivä :cry: Muistakaa rukouksessa jos jaksatte.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Heinä 2017 01:28

tanu kirjoitti:Tätä samaa Raamatunkohtaa olen itsekin aina miettinyt, että mitä se tarkoittaa?
Ihan kuin tuossa kehotettaisiin tekemään vilppiä.

Mutta ei se niin voi olla, koska Jumalan tiet ovat aina rehelliset ja suorat...


Itse en ymmärrä tuon raamatunpaikan ilmoitusta, mutta olen huomannut, että siinä Jeesus ei opettanut kansaa vaan opetuslapsiaan. Sillä voi olla merkitystä.

Toinen asia sitten on, että Pyhä Henki ei osallistu mihinkään pimeään, valheeseen tai vääryyteen. Ei mihinkään. Hän on valossa eikä Hänessä ole pimeyttä. Me ihmiset voimme hyväksyä "valkoisia valheita", mutta emme saa ajatella, että Jumala niitä hyväksyy eikä siksi meidänkään tulisi sellaisia hyväksyä eikä suosia. Jumalan työtä ei viedä eteenpäin valheilla eikä Jumala tarvitse valheilla puolusteluja. Älkäämme siis murehduttako Häntä tyhmyyksillämme. Jos sille tielle lähdemme niin kuritus seuraa yhtä varmasti kuin päivän valkeneminen yön jälkeen.
Jukka
 

Re: Väärä huoneenhaltija

ViestiKirjoittaja laulajamies » 24. Joulu 2022 16:54

Minulle tuli tämä Herran sana:
"Ihmislapsi, ennusta Israelin paimenia vastaan, ennusta ja sano heille-paimenille: Näin sanoo Herra, Herra: Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö paimenten ole kaittava lampaita?
Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne villat, teurastaneet lihavat; mutta ette ole kainneet laumaa,
ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti.
Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi-hajaantuneet ne ovat.
Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.
Sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:
Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani,
sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:
Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.
Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.
Hyvillä ruokamailla minä niitä kaitsen, ja Israelin korkeilla vuorilla on niillä oleva laitumensa. Siellä ne saavat levätä hyvällä laitumella, ja lihava ruokamaa niillä on oleva Israelin vuorilla.
Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.
Mutta te, minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä.
Eikö teille riitä, että olette hyvällä laitumella, kun vielä tallaatte jaloillanne loput laitumestanne, ja että saatte juoda kirkasta vettä, kun vielä hämmennätte jaloillanne loput?
Ja onko minun lampaitteni oltava laitumella siinä, mitä jalkanne ovat tallanneet, ja juotava sitä, mitä jalkanne ovat hämmentäneet?
Sentähden sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja laihan lampaan välillä.
Koska te olette kylki-ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos ja hajallensa,
niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.
Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut.
Ja minä teen heidän kanssansa rauhan liiton; minä lopetan maasta pahat eläimet, niin että he asuvat turvallisesti erämaassa ja nukkuvat metsiköissä;
ja minä teen siunatuiksi heidät ja kaiken, mitä minun kukkulani ympärillä on, ja vuodatan sateen ajallansa-ne ovat siunauksen sateita.
Ja kedon puut kantavat hedelmänsä, ja maa antaa satonsa, ja he saavat olla turvassa maassansa. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä särjen heidän ikeensä puut ja pelastan heidät heidän orjuuttajainsa käsistä.
Eivätkä he enää ole pakanain ryöstettävinä, eivätkä metsän pedot heitä syö, vaan he asuvat turvassa, kenenkään peloittelematta.
Ja minä annan nousta heille istutuksen, joka on oleva kunniaksi, niin ettei heidän tarvitse siinä maassa menehtyä nälkään eikä enää kärsiä pakanain pilkkaa.
Ja he tulevat tietämään, että minä, Herra, heidän Jumalansa, olen heidän kanssansa ja että he, Israelin heimo, ovat minun kansani, sanoo Herra, Herra.
Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra."

Hesekielin 34
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron