Rukousöljy

Raamatun tutkiminen

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja eetu » 06. Heinä 2017 09:15

eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2017 11:22

*
Kiitos Eetu tuosta linkistä! Se on se rukousliina minkä he vanhimmat saivat mitä tuossa linkissä sanotaan. En ole kuullut rukousliinasta mutta se on varmaan jo levinnyt moneen seurakuntaan. Niin yksi juttu minua häiritsee. Kun olin naisten iltapiirissä ja siellä nainen laittoi öljyn toisen naisen otsaan rukoillen. Seurasin sitä mitä he tekivät. Siten kysyin siitä öljystä. Minulle vastattiin että se on ostettu jostain kaupasta niin se on suoritettu pyhäksi niin siksi se on pyhä öljy. Minua mietitytti se että öljy on pyhä.

Toinen sanoi minulle että voi käyttää ruokaöljyä myös. Se minua mietitytti. Siten tuli sellainen puhe miten kehuen he toimivat öljyn kanssa yksin kotosalla. Kuuntelin sitä juttua ja minua alkoi vähän askarruttaa että öljy olisi keskeisempi juttu uskovien keskuudessa. Mielipiteitä?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja eetu » 06. Heinä 2017 16:05

vaisuliini kirjoitti:*
Kiitos Eetu tuosta linkistä! Se on se rukousliina minkä he vanhimmat saivat mitä tuossa linkissä sanotaan. En ole kuullut rukousliinasta mutta se on varmaan jo levinnyt moneen seurakuntaan. Niin yksi juttu minua häiritsee. Kun olin naisten iltapiirissä ja siellä nainen laittoi öljyn toisen naisen otsaan rukoillen. Seurasin sitä mitä he tekivät. Siten kysyin siitä öljystä. Minulle vastattiin että se on ostettu jostain kaupasta niin se on suoritettu pyhäksi niin siksi se on pyhä öljy. Minua mietitytti se että öljy on pyhä.

Toinen sanoi minulle että voi käyttää ruokaöljyä myös. Se minua mietitytti. Siten tuli sellainen puhe miten kehuen he toimivat öljyn kanssa yksin kotosalla. Kuuntelin sitä juttua ja minua alkoi vähän askarruttaa että öljy olisi keskeisempi juttu uskovien keskuudessa. Mielipiteitä?


Uskon että "pyhä öljykin" on okkultismia samoin kuin esim katolisen kirkon "vihkivesi".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vihkivesi

"Katolisten kirkkojen sisääntulojen lähellä säilytetään vihkivettä, jotta kirkkoon tulijat voisivat kastaa siihen sormensa ja sitten tehdä ristinmerkin. Sitä myös vihmotaan seurakunnan päälle messun alussa asperges-riitissä. Katolinen vihkiveden siunaaminen on eräänlainen eksorkismi."

Olen kuullut tapauksesta jossa eräs uskova voiteli huoneen ovenpieliä öljyllä ja uskoi (en tiedä uskooko yhä) että huone "puhdistui". Se on noituutta.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Heinä 2017 18:32

Hyvä, ettei niitä pihtipieliä verellä vihmonut :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Heinä 2017 22:19

Lähes kaikesta Raamatun opetuksesta voidaan tehdä epätervettä oppia. Nyt näyttää siltä kuin Eetu ja Vaisuliini pyrkisivät selittämään, että öljyllä voitelu on okkultistista. Jo aikaisemmin sanoin, että kaikesta Raamatun opetuksesta voidaan rakentaa okkultistista (kasteista, parantamisesta, pyhityksestä ja paljosta muusta), mutta minusta alkaa jo näyttää siltä kuin te polkisitte Jumalan sanaa joka kehotta voitelemaan sairaita öljyllä. Hyvänen aika, se on Herran sanassa oleva kehotus ja apostolit tekivät niin "he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät" Mark. 6:13. Sama kehotus annetaan seurakunnan vanhimmille.

Mikä tässä Raamatun sanassa on vaikeaa ottaa vastaan? Annetaan harhaoppien opettajien mennä ja pidetään me Jumalan sanaa luotettavana. Jumala valvoo sanaansa ja toteuttaa sen - aivan tarkasti, lupauksensa mukaan.
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Heinä 2017 22:27

jukka1954 kirjoitti:Lähes kaikesta Raamatun opetuksesta voidaan tehdä epätervettä oppia. Nyt näyttää siltä kuin Eetu ja Vaisuliini pyrkisivät selittämään, että öljyllä voitelu on okkultistista. Jo aikaisemmin sanoin, että kaikesta Raamatun opetuksesta voidaan rakentaa okkultistista (kasteista, parantamisesta, pyhityksestä ja paljosta muusta), mutta minusta alkaa jo näyttää siltä kuin te polkisitte Jumalan sanaa joka kehotta voitelemaan sairaita öljyllä. Hyvänen aika, se on Herran sanassa oleva kehotus ja apostolit tekivät niin "he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät" Mark. 6:13. Sama kehotus annetaan seurakunnan vanhimmille.

Mikä tässä Raamatun sanassa on vaikeaa ottaa vastaan? Annetaan harhaoppien opettajien mennä ja pidetään me Jumalan sanaa luotettavana. Jumala valvoo sanaansa ja toteuttaa sen - aivan tarkasti, lupauksensa mukaan.


Tässä on pointtia. Olen miettinyt paljon juuri tätä, kun "heitetään lapsi pesuveden mukana", eli aletaan näkemään asia pelkästään vääränä ja eksyttävänä siitä syystä, että joku tekee kyseistä asiaa väärin tai joku muulla tavalla eksynyt tekee kyseistä asiaa. Joillakin se on johtanut esimerkiksi armolahjojen kieltämiseen, vähintään käytännön tasolla niin että ehkä myönnetään että joskus sellaiset saattavat toimia, mutta käytännössä suhtaudutaan niihin niin torjuvasti ja ennakkoluuloisesti että niiden toiminnalle ei jää juuri minkäänlaista mahdollisuutta. Tämä vain yhtenä esimerkkinä, aiheena oleva öljyllä voitelu on toinen tällainen, ja kuten Jukka mainitsi, lähes mistä tahansa voidaan tehdä epätervettä vaikka Raamattu ihan suoraan ja selkeästi siihen kehottaisi.

Se että jotkut tekevät jotain väärin, ei tarkoita että se pitäisi hyljätä kokonaan. Päinvastoin, etsitään oikea tapa ja aletaan harjoittamaan sitä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja eetu » 09. Heinä 2017 12:37

Niin, totta ei pidä heittää "lasta pesuveden mukana". Kyllä vanhimmistoveljet voivat voidella sairaita öljyllä, kun uskotaan että uskon rukous parantaa sairaan. Mutta Raamattu ei kehota käyttämään rukousöljyä. Rukousöljyt ovat rahastusta ja huijausta, ne ovat vain tuikitavallista öljyä eivätkä ole mitenkään erityisiä "pyhiä" öljyjä, koska eihän se tee öljystä yhtään sen pyhempää onko se peräisin vaikkapa Italiasta vai Israelista.
Viimeksi muokannut eetu päivämäärä 09. Heinä 2017 13:30, muokattu yhteensä 1 kerran
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 10. Heinä 2017 07:59

Peace In Rest kirjoitti:Se että jotkut tekevät jotain väärin, ei tarkoita että se pitäisi hyljätä kokonaan. Päinvastoin, etsitään oikea tapa ja aletaan harjoittamaan sitä.


Jos rakennetaan väärälle perustukselle niin silloin kaikki sen päälle rakennettu on hylättävä, näyttäköön kuinka hyvältä ja säilyttämisen arvoiselta tahansa.

Toinen asia sitten on, jos rakennamme oikealle perustukselle väärin (vääristä vaikuttimista, itsekkäistä pyrkimyksistä yms.). Kristus-kallio kestää vaikka rakennelmamme tuhoutuisivat ja itse pelastumme iankaikkiseen elämään. Silloin ei ole kuitenkaan saanut toteutua elämässämme se sana, joka on Efesolaiskirjeessä: "Me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme." Eikä ehkä tämäkään: "Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti." Dan. 12:3.
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 10. Heinä 2017 17:22

jukka1954 kirjoitti:Jos rakennetaan väärälle perustukselle niin silloin kaikki sen päälle rakennettu on hylättävä, näyttäköön kuinka hyvältä ja säilyttämisen arvoiselta tahansa.


Tarkoitatko, että kaikki sinällään hyvät ja oikeat tosiasiat on hyljättävä, jos perusta on väärä? Minun mielestäni hyviä ja oikeita asioita ei tarvitse hyljätä milloinkaan.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Heinä 2017 04:43

Peace In Rest kirjoitti:
jukka1954 kirjoitti:Jos rakennetaan väärälle perustukselle niin silloin kaikki sen päälle rakennettu on hylättävä, näyttäköön kuinka hyvältä ja säilyttämisen arvoiselta tahansa.


Tarkoitatko, että kaikki sinällään hyvät ja oikeat tosiasiat on hyljättävä, jos perusta on väärä? Minun mielestäni hyviä ja oikeita asioita ei tarvitse hyljätä milloinkaan.


Tarkoitan. Mikä ihmisten silmissä näyttää hyvältä ja arvokkaalta voi olla Jumalan edessä kauhistus (Luukas 16:15). Sinä olet minulle tullut "kauhistukseksi ja kirosanaksi" viimeisten kuukausien aikana, sillä niin Kristuksen ristin evankeliumille vieraita kannanottosi ovat. Näen Sinun tuovan mukanasi toista evankeliumia, johon kuuluu tuo hyssyttely "rauha, rauha, ei mitään hätää" ja vähättelet sanan saarnan ja sen julistajien koettelemisesta ja arvostelemista. Miksi? Koska rakastat enemmän tätä maailmaa kuin Jumalan valkeutta ja hänen lapsiaan.

Olen saanut tehtäväkseni varoittaa ajassamme nopeasti kristikansaa eksyttävästä toisesta evankeliumista, jossa aidon sijasta tarjotaan "toista jeesusta ja toista henkeä". Se lähti leviämään räjähdysmäisesti, kun kristityt olivat uneliaita eikä veljissä ollut ryhtiä varoittaa eksyttäjistä.

Todetaan tähän lopuksi, että eksyttäjistä ja harhaopeista varoittaminen on osa evankeliumin julistusta. Uuden Liiton kirjoituksista noin puolet on varoittamista. Minä tahdon varoittaa vilpittömiä veljiä ja sisaria kaltaisistasi, jotka vähättelevät eksytysten vaaroja ja yrittävät vaientaa vaaroista varoittajat.
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa