Opetuksen koetteleminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 05. Huhti 2016 22:39

Kysyisin neuvoa teiltä nyt tälläiseen asiaan. Kun minulle joku uskonystävä sanoi, ettei saa ketään puhujaa koetella henkilönä julkisesti. Että olis mentävä sanomaan se suoraan sille puhujalle, että mitä on mieltä hänen opetuksestaan. Mistä raamatusta löytyy perusteluja opetuksen kottelemiselle julkisesti.

Löysin vaan 1 tes 5: 21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

Muuta ei tullut mieleen, että miten hakis raamatusta ohjeita.

Minä kun vetelen välillä fb-seinälleni vähän arvosteluja. :think2:
Isoäiti
 

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 06. Huhti 2016 01:08

[iMatteus 18
15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.

3 Luukas 17
Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.


Galatalaiskirje 6
1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.



Tuollaisia löytyi.
Noissa kylläkin neuvotaan nuhtelemaan sellaisissa tapauksissa jos veli(sisko) tekee syntiä minua(sinua) vastaan, mutta kyllä varmaan on hienotunteista ja rakkaudellistakin muissakin tilanteissa ensin nuhdella kahdenkesken.
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 06. Huhti 2016 04:18

Isoäiti kirjoitti:Kysyisin neuvoa teiltä nyt tälläiseen asiaan. Kun minulle joku uskonystävä sanoi, ettei saa ketään puhujaa koetella henkilönä julkisesti. Että olis mentävä sanomaan se suoraan sille puhujalle, että mitä on mieltä hänen opetuksestaan. Mistä raamatusta löytyy perusteluja opetuksen kottelemiselle julkisesti.

Löysin vaan 1 tes 5: 21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

Muuta ei tullut mieleen, että miten hakis raamatusta ohjeita.

Minä kun vetelen välillä fb-seinälleni vähän arvosteluja. :think2:


Raamatussa on monia esimerkkejä arvostelemisesta ja julkisesta nuhtelemisesta. Jeesus puhui kovia sanoja väärää opetusta jakaville kansan johtajille, fariseuksille ja saddukeuksille. Saipa siinä julkista nuhdetta johtajat kuningasta myöten. Nimitti opettajia kyykäärmeiksi ja kuningasta ketuksi, julkisesti.

Kun luin aloituksesi ja kysymyksesi, nousi mieleeni varteenotettavana esimerkkinä Pietari. Muistamme kuinka lempein ottein ja kahdenkesken puhellen Jeesus nosti Pietarin lankeemuksestaan. Toisaalla kuitenkin Jeesus nuhteli Pietaria muiden kuullen (Matt. 16:22ss voi syntyä käsitys, että Herra sanoi syrjässä muilta nuo sanat "mene pois minun edestäni saatana", mutta Mark. 8:33 käy ilmi, että Pietari ei suinkaan ollut yksin kun Jeesus ne hänelle sanoi). Edelleen Antiokiassa Paavali joutui julkisesti, kaikkien kuullen, nuhtelemaan Pietaria ulkokultaisuuden synnistä, Gal. 2:11ss (joka synti oli erittäin vakava, sillä koko evankeliumin puhtaus ja totuus joutuivat merkittävän apostolin ihmispelon ja juutalaisten tapojen tähden vaakalaudalle). Harhaopin opettaja tekee syntiä ja synnin tekijää Paavali kehottaa nuhtelemaan kaikkien kuullen (Ef. 5:10-11, 1.Tim. 5:20 , Tiit. 1:10-15).

Luulen, että uskovaiset eivät useinkaan huomaa kuinka paljon Raamatussa on opetusta harhaopeista. Filemonin kirjettä lukuunottamatta kaikissa kirjeissä käsitellään harhaoppeja ja seurakunnan sisään pyrkiviä tai päässeitä epäterveitä käytänteitä (jotka eivät ole jumalisuuden mukaisia, 1.Tim. 6:3ss). Paavali mainitsee nimeltä vääriä opettajia (2.Tim. 2:17-18) ja seurakunnan sisällä väärää puhetta levittäviä, jotka seurakuntalaiset tunsivat, kun Paavalin opetuskirjeitä luettiin (esimerkiksi 1.Kor. 15:12).

Tällaisia asioita tuli aamuvarhaisella mieleeni. Elämme vaikeita päiviä, joista Raamattu etukäteen on meille kertonut. Jokainen joka tahtoo varoittaa eksyttäjistä ja harhaopeista joutuu ankaran arvostelun kohteeksi; hassua sinänsä, kun julkisen arvostelun ja koettelemisen kieltävät ihmiset itse arvostelevat meitä arvostelijoita julkisesti ja kovalla äänellä.
Jukka
 

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 06. Huhti 2016 16:42

Kiitos vastauksista. Niin kyllähän Paavalikin nuhteli. Mulla on pyörinyt eilisestä asti raamatunpaikka juud1: 22 'pelastakaa heidät tulesta temmaten'. Voisko liittyä tähän aikaan ja eksytyksistä varoittamiseen?

En ehdi nyt enempää on riennettävä yhteen palaveriin. Siunausta! :)
Isoäiti
 

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Huhti 2016 15:50

Raamattu opettaa monenlaisista asioista, joista tärkein on pelastuksen evankeliumi Herrassa Jeesuksessa, jonka vastaanottamisen seuraus on uskonkuuliaisuus Jumalaa kohtaan. Herra Jeesus sanoi, että löytäneekö Hän uskoa maan päältä kun Hän tulee takaisin. Jeesuksen sanojen mukaan uskonkuuliaisuutta Jumalaa kohtaan (uskoa Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa) ei ole kovinkaan paljon maan päällä, kun Hän tulee takaisin. Tämän tulisi saada meidät suhtautumaan vakavasti Raamattuun, Jeesukseen sekä siihen miten me uskomme Häneen. Uskommeko Häneen niin kuin Raamattu opettaa? Elämmekö uskonkuuliaisuudessa vai onko meidän uskomme uskonnollista ihmisopetusta eikä perustukaan kaikessa Jumalan sanaan?

Edellä olevat kysymykset ovat aiheellisia, koska Jeesuksen sanojen mukaan maan päällä ei ole paljoakaan todellista ja Raamatullista uskoa, kun Hän tulee takaisin. Herra Jeesus sanoi monien väärien profeettojen nousevan lopunajassa eksyttämään jos mahdollista valitutkin (Hänen omansa) valheenvoimalla tehtyjen suurien tunnustekojen ja ihmeiden kautta. Tästäkin syystä meidän tulisi koetella kaikki toiminta, jonka sanotaan olevan Jumalasta, ettemme eksyisi. Koetteleminen ja nuhteleminen on ymmärretty usein (ei aina) täysin väärin uskovien keskuudessa. Kun ja jos usko ei ole Raamatullista, niin silloin koetteleminen ja nuhtelukin ymmärretään väärin. Koetteleminen ei ole eksytysten metsästämistä, vaan Raamatullista ja Kristus-keskeistä toimintaa, sillä Herra Jeesus koetteli julkisesti väärien opettajien opetuksia. Sama koskee myös Hänen opetuslapsiaan. Käyn läpi kirjoituksessani Raamatun opetusta koettelemisesta ja nuhtelemisesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/julkine ... nuhde.html

Ps. Tämä aihe on ollut pitkään mielessäni ja nyt monien tapahtumien ja asioiden kautta sain sen kirjoitettua.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 07. Huhti 2016 21:40

Kiitos Petri. Silmäilin jo tuota linkistä löytyvää kirjoitustasi. Yritän huomenna lukea sen, kun oli aika pitkä ja mulla hyppii silmät niin riveillä tähän aikaan illasta. Mutta kiitos! :)
Isoäiti
 

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 09. Huhti 2016 22:37

Nyt vasta pystyin jotenkin keskittyä ja lukea Petrin opetuksen. Vielä pitää uudelleen yrittää joitain kohtia katsella. Ei meinaa kaikkea pystyä sisäistämään. Mutta ihan hyvää ja valaisevaa tekstiä. :thumb:
Isoäiti
 

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Huhti 2016 07:40

Isoäiti:

Voitko kirjoittaa tänne mitkä asiat mietityttivät sinua, niin voisin yrittää päivittää tekstiä ja pyrkiä vielä selkeämmin ilmaisemaan asiaa? Palautteestasi voisi olla suuri hyöty, jos sen kautta vielä selkeämmin osaisin ilmaista asioita.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 10. Huhti 2016 10:47

Kyllä tuossa tuli pitkälti vastausta kysymyksiini, mitä olin pohtinut. Kiitos! Mutta laitan kysymyksiä sitä mukaa, kun ja jos tulee mieleeni. Luen tuon kirjoituksen vielä uudelleen, kun olen ihan yksin. Minulla pitää olla niin rauhallista ja häiriötöntä, kun luen. Lukemiseen keskittyminen on niin huonoa. Saa muistaa sen suhteen. :)
Isoäiti
 

Re: Opetuksen koetteleminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 10. Huhti 2016 11:06

Isoäiti kirjoitti:Nyt vasta pystyin jotenkin keskittyä ja lukea Petrin opetuksen. Vielä pitää uudelleen yrittää joitain kohtia katsella. Ei meinaa kaikkea pystyä sisäistämään. Mutta ihan hyvää ja valaisevaa tekstiä. :thumb:


Sekä eksytyksistä kirjoittaminen (opettaminen) että niistä lukeminen on raskasta. Eräs veli soitti minulle ja valitteli, että "Petrin tekstit ovat liian monisanaisia". Ehkä, mutta toisaalta repetitio mater studiorum est - kertaus on opintojen äiti. Eksytykset ovat kuoleman vakavia asioita. Niistä tulee varoittaa ja ne pitää nostaa uskovaisten tietoisuuteen - mielun sitten vaikka "liian usein" kuin että jätetään niihin tarttumatta.

Jeesus kantoi suurta huolta opetuslapsistaan, joiden osaksi lopunajat tulivat. Kun opetuslapset kyselivat Herralta, mikä oli Hänen tulemuksensa ja maailmanlopun merkki, niin Jeesus ei ottanut ensimmäisenä esille maailmassa tapahtuvia mullistuksia (maanjäristykset, nälänhätä, pelot, juoppous, elatuksen murheet), vaan sanoi: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä". Hän puhui nämä sanat (Matt. 24), ei kaikelle kansalle, vaan erikseen omilleen. Ei eksyksissä olevia tarvitse eksyttää vaan kaitaa tietä kulkevat Herralle rakkaat opetuslapset paholainen tahtoo eksyttää.

Minä ajattelen, että eksytystä tapahtuu ajassamme -juuri nyt keskuudessamme- erityisesti kahdella sektorilla: valheellisten tunnustekojen ja merkkien alueella sekä laittomuuden lisääntyessä rakkauden kylmenemisenä (Matt. 24:12). Sekä veljesrakkaus että lähiomaisten rakkaus toisiinsa kylmenee.

Luin Petrin kirjoituksen läpi ja siitä nostan nyt tähän yhden kohdan, josta ajattelen jossain määrin eri tavalla kuin mitä Petri kirjoitti.
Petri kirjoitti:Sellainen uskova, joka kieltää koettelemisen tai ettei henkilön nimeä saa paljastaa, niin hän ei suinkaan anna ohjettaan ja opetustaan Pyhän Hengen vaikutuksen kautta, vaan riivaajahenkien opastamana.


Itse ajattelen, että uskova voi toimia näissä asioissa virheellisesti siitä syystä, että häntä on opetettu väärin eikä hän (vielä) tunne riittävästi Jumalan Sanaa. Tässä ei kysymys mielestäni ole riivaajahenkien opastuksesta. Tosin Petri jatkoi samassa kappaleessa, perustellen sanojaan: "Paha saatana haluaa etteivät uskovat koettelisi oppeja ja toimintaa, koska silloin hän kykenee helposti eksyttämään uskovia. Paha saatana ei halua, että eksyttäjän tai väärän opetuksen julistajan nimi paljastetaan, koska silloin saatana ei pääsisi eksyttämään uskovia tämän ihmisen kautta, joka opettaa vääriä oppeja. Aina silloin kun opetusta ja ohjeita annetaan Raamatun sanan totuuden vastaisesti, niin sen alkuperä ja juuri on saatanasta, koska hän on kaiken valheen isä."

Petrin kirjoitus on raskaudestaan huolimatta hyvää opetusta. Hän tuo raamatullisesti esille sen tosiasian, että julkisesti julistettua sanaa ja julkisuudessa esiintyviä julistajia saa ja pitääkin arvioida ja koetella julkisesti. Samoin painettua sanaa (kirjoja ja luentejo ym) tulee arvioida julkisesti. Itselläni on näissä asioissa muodostunut sellainen vakaumus, että missä julistuksen arviointia ja koettelemista pyritään rajoittamaan sieltä kehotan uskovia pysymään poissa.

Mutta hei! Ulkona möllöttää kevätaurinko pilvettömältä taivaalta. Siispä koira talushihnan päähän ja ontuen menoksi - liikkuessa minä yhä enemmän muistutankin vanhaa ankkaa eli "kiikkaan eestaas" ts kävelen "ankkamaisesti".
Jukka
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa