Kirjoittaja kalamos » 13. Loka 2015 10:45
Lilyn viesti on erittäin hyvä ja tärkeä
huomioitavaksi tälläkin foorumilla.
Mutta aloittajan esiinnotama jae kuitenkin liittyy sitä ympäröivään kontekstiin.
Siis sitominen ja päästäminen liittyy toista vastaan rikkovaan veljeen.
Siis kun joku rikkoo Kristuksen omaa vastaan,
niin silloin hän rikkoo itse asiassa Kristusta vastaan,
jonka ruumiin jäsen uskova on.
No, maailman taholta tätä tietysti tapahtuu.
Mutta nyt kysymys on siitä, että veli rikkoo veljeä vastaan.
Silloin pitäisi kääntyä tuon rikkovan veljen puoleen kahden kesken.
Ja asetelma on silloin se, että rikkova veli on rikkonut Kristusta vastaan.
Jos rikkova veli kuulee sinua, olet voittanut veljesi takaisin
eheään yhteyteen Kristuksen kanssa.
Jos rikkova veli ei kuule sinua,
Jeesuksen Rakkaus vaatii,
että otat yhden tai kaksi muuta veljeä mukaasi,
ja käytte tämän asian rikkovan veljen kanssa tarkoin läpi.
Jos rikkova veljesi kuulee sinua jo tuossa ensimmäisessä
vaiheessa, niin silloin te kaksi anotte keskenänne sopien Jeesukselta
vapautusta tästä rikkomuksesta, ja saatte sen.
Jos rikkova veljesi kuulee vasta toisessa vaiheessa,
jolloin sinulla on yksi sinun kanssasi,
niin silloin rikkova veli ja sinsä ja sinun kanssasi oleva
anotte keskenänne sopien vapautusta tälle asialle,
ja te saatte sen.
Mutta jos asia täytyy viedä seurakuntaan saakka,
niin silloin ja vain silloin voi tulla kysymykseen myös sitominen,
eli jos rikkova veli ei vieläkään suostu sopimaan.
Ja silloinkin seurakunnan täytyy tämä asia rukouksessa viedä Herralle,
jotta Kristuksen ruumis ei tee asiassa väärää päätöstä.
Jos rikkova veli ei siis kuule seurakuntaakaan,
olkoon hän sinulle sitten kuin pakana tai publikaani,
siis sellainen, jolle sinun pitäisi pystyä
jollain tavalla välittämään ilosanoma siitä vapaudesta,
joka Kristuksessa on meille tarjolla.
Sinun tulee siis rakastaa Kristuksen agape-rakkaudella häntä,
jotta hän voisi kääntyä takaisin Kristuksen puoleen.
Näin kävi esimerkiksi Korintossa,
kun yksi veli harjoitti haureutta,
jopa pahempaa kuin maailmassa harjoitetaan,
hän piti isänsä vaimoa.
Hänet sidottiin siten,
että hänelle tehtiin tiettäväksi,
että hän tekee väärin,
ja häntä kohdeltiin niinkuin pakanaa tai publikaania.
Ja tämä rikkova veli näki syntinsä ja teki parannuksen.
Mutta sitten seurakunta ei oikein hyvin osoittanut
tuota agape-rakkautta miestä kohtaan,
ja niin Paavalin täytyi toisessa kirjeessä ojentaa seurakuntaa tästä.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa