Tarttuuko väärät henget?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja Janne » 06. Helmi 2016 01:23

hrmn2 kirjoitti:
Janne kirjoitti:Lähinnä tarkoitin että esim. jos uskova tekee jotain synnillistä ja tekeekin asiasta parannuksen esim. viikon päästä, niin onko tämä uskova viikon "auki" vieraille hengille?


Kyllä.


Itse näen asian erilailla koska edustan "koulukuntaa" että uskovassa ei voi olla muia kuin Herran Henkiä.
Synnillinen teko ei aja ketään ulos uskosta varsinkaan kun siitä tehdään parannus. Joten en usko tällaiseen on-off uskoon ollenkaan.

Joko sitä ollaan uskossa tai ei. Sellainen et joka toinen päivä ollaan ja joka toinen ei, ei ole missään määrin mahdollista.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja Jukka » 06. Helmi 2016 05:18

Janne kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:
Janne kirjoitti:Lähinnä tarkoitin että esim. jos uskova tekee jotain synnillistä ja tekeekin asiasta parannuksen esim. viikon päästä, niin onko tämä uskova viikon "auki" vieraille hengille?

Kyllä.

Itse näen asian erilailla koska edustan "koulukuntaa" että uskovassa ei voi olla muia kuin Herran Henkiä.
Synnillinen teko ei aja ketään ulos uskosta varsinkaan kun siitä tehdään parannus. Joten en usko tällaiseen on-off uskoon ollenkaan.

Joko sitä ollaan uskossa tai ei. Sellainen et joka toinen päivä ollaan ja joka toinen ei, ei ole missään määrin mahdollista.


Olen tavannut kristittyjä, jotka vaeltavat tuollaisessa "on-off-uskossa". Se on raskasta, jonkunlaisessa lainalaisuudessa elämistä. Tänään ollaan uskossa, huomenna luopioita, viikon päästä tullaan uudelleen uskoon ja pinnistellen pysytään siinä jopa viikkoja, mutta sitten tulee taas lankeemus ja usko on mennyt. Eräs romani oli tullut uskoon kymmeniä kertoja koska langettuaan polttamaan tupakkaa hän oli menettänyt uskonsa. Niinpä hän ajatteli uudestisyntyneensäkin monta kertaa. Tällaiset uskovat "sylivauvat Kristuksessa" tarvitsevat paljon huolenpitoa ja opetusta tullakseen tuntemaan syvemmin Jumalan armon.

Mitä tulee tuohon opetukseen, että uskovassa voi olla pahoja henkiä (eikä siis vain pyrkiä vaikuttamaan heidän mieliinsä, jota asiaa tuskin kukaan kieltää) niin tässä kyllä on selvästi kaksi toisistaan poikkeavaa "kuppikuntaa". Minun ei ole tarpeellista ottaa tässä asiaan kantaa, Totean vaan, että tunnen kumpaankin kuppikuntaan kuluvia ja koen kumpienkin kanssa hengen yhteyttä. Siitä itse tykönäni olen päätellyt, ettei paha henki voi asua ainakaan uudestisyntyneen hengessä, jonka Pyhä Henki on synnyttänyt uudeksi.

(ps. opettaako koulukuntanne, että uskovassa asuu useita Herran henkiä vai lieneekö tuossa lapanen, vai olikos se lapsus :think2: , alkaa väsyttää...)
Jukka
 

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja Janne » 06. Helmi 2016 08:03

(ps. opettaako koulukuntanne, että uskovassa asuu useita Herran henkiä vai lieneekö tuossa lapanen, vai olikos se lapsus :think2: , alkaa väsyttää...)
Ei ole kuin yksi Jumala joten....tuo on sellainen omaviritteinen tumppu :D
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Helmi 2016 08:07

*
Kun uskova täyttyy Pyhällä Hengellä niin mutta myös voi täyttyä uudelleen Pyhällä Hengellä - eikö voi sotkeutua väärään henkeen tässä yhteydessä luullen Pyhäksi Hengeksi niin avautuu vahingossa väärälle hengelle?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 06. Helmi 2016 13:27

Janne kirjoitti:Synnillinen teko ei aja ketään ulos uskosta varsinkaan kun siitä tehdään parannus. Joten en usko tällaiseen on-off uskoon ollenkaan.

Joko sitä ollaan uskossa tai ei. Sellainen et joka toinen päivä ollaan ja joka toinen ei, ei ole missään määrin mahdollista.


Kyllä joko sitä ollaan uskossa tai ei. Mutta uskossa oleminen ei ole vain sitä, että sanotaan olevan uskossa ("ei jokainen, joka sanoo..."), eikä uskosta luopuminen sitä että sanotaan luopuvan uskosta. Synnin hyväksyminen tarkoittaa todellisuudessa uskosta luopumista, vaikka kuinka sanottaisiin olevan uskossa.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että parannuksen myötä sitä ollaan uskossa. Kiitos Jumalalle!
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Helmi 2016 13:57

Ilm 2:
19 Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset.
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;

Se tulee aina muistaa, että parannuksen tekeminen voi olla myös joissakin tapauksissa prosessi, jossa parannusta tehdään tietyssä aikataulussa. Uskova voi langeta tekemään syntiä ja hän on edelleen uskossa, vaikka ei olisi vielä päässyt tekemään asiassa parannusta, vaan on parannuksen prosessissa, mutta prosessi on kesken, eikä synnistä ole vielä vapauduttu. Toki parannuksen prosessin tulee johtaa parannukseen, eikä kukaan voi elää vuosikausia synnissä sanoen olevansa parannuksen prosessissa, sillä tällainen toiminta osoittaa kyseessä olevan synnin himon ruokkimista ja synnissä elämistä jossa ei ole halua todelliseen parannukseen. Jumala on ainoa, joka näkee uskovan sydämen tilan ja tietää sen kuka on tosissaan tekemässä parannusta ja kuka rakastaa syntiä. Jumala on sydänten tuntija ja sydämen aivoitusten tuomitsija. Koska Jumala antaa aikaa parannuksen tekemiseen, niin silloin myös meidän uskovien on annettava toinen toisillemme aikaa parannuksen tekoon luottaen siihen, että Jumala armahtaa ja vapauttaa uskovan synnistä parannuksen tekemisen prosessin kautta sekä tuomitsee sellaisen, joka väärinkäyttää Jumalan armoa ja parannusta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 06. Helmi 2016 14:21

vaisuliini ...jos ihminen on täyttynyt Pyhällä Hengellä niin seuraavan kerran ihminen kun tuntee täyteyden niin se on Pyhä Henki.
Tuo Petrin mainitsema aikataulu uskonkasvussa minustakin on se ,mikä on erilaista alussa olevalla ja sellaisella ,joka on uskonjuuret jo kasvattanut ..kun juuret on syvällä niin vihtahousu ei mahda mitään .Voisin uskaltaa väittää ,että siltä paikalta syvillä juurilla ei kampea enää missään vaiheessa mikään,MUTTA kuten on kirjoitettu ..kaikki ihmiset ei ole mieltyneet Totuuteen ja ovat sitten aikaheikoilla uskonasioissa ja poimii lähesaina huomaamatta perkeleen virittämät aikapommit ja kun siitä pääsee niin kävelee karhunrautoihin. Siinä on ero uskovalla ja sitäkin eroa voisi kutsua vaikka ...toinen on kirkas auringonvalo ja toinen on hämärä.Siis ihan uskovia toisiinsa verraten.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 06. Helmi 2016 14:35

Tuossa ilmestyskirjan kohdassa Jeesus sanoo antaneensa aikaa parannuksen tekoon, ennenkun Hän syöksee tautivuoteelle ja suureen ahdistukseen. Se pätee ihan jumalattomiin, eikä sillä ole tekemistä uskossa olemisen kanssa. Iisebel ei todellakaan ollut uskossa, ja hänellekin Jeesus sanoi antavansa aikaa parannuksen tekoon.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Helmi 2016 16:09

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;

Jakeessa 21 aikaa parannuksen tekoon (metanoeo), parannus sana on kreikankielen aoristin, aktiivin, konjunktiivi. Konjunktiivi tarkoittaa asiaa joka tapahtuu tai voi tapahtua ja koska kyse oli ajan antamisesta parannukseen, niin siksi se oli konjunktiivissa, koska Jumala antoi aikaa parannuksen tekemiseen.

Jakeessa 22 on kyse seurakunnan uskovista, jotka olivat langenneet tekemään huorin Iisebelin vaikutuksesta. Jakeessa 22 oleva saan parannusta on aoristin, aktiivin, konjunktiivissa, eli samassa aikamuodossa, joka tarkoittaa Jumalan antaneen aikaa myös seurakunnalle tehdä parannusta huoruudesta sekä epäjumalille uhraamisesta.

Tämän kohdan kautta voimme ymmärtää ettei Iisebel ollut uskova ihminen, mutta se ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä etteikö Herra antaisi uskoville aikaa parannuksen tekemiseen, sillä jakeen 22 mukaan Herra antaa aikaa myös uskoville parannuksen tekemiseen ja siksi uskossa ei ole lankeamisen hetkelläkään kyse on ja off uskosta, vaan uskosta koko ajan, johon mahtuu myös lankeemuksia, joista tehdään parannusta sen ajan ja aikataulun puitteissa, jotka Jumala päättää ja antaa meille.

Luuk 17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.

Luuk 17:3:ssa on 33/38 käännöksessä sana katuu mutta siinä on kreikaksi sana (perusmuoto metanoeo), joka on aoristin, aktiivin, konjunktiivi. Tässäkin kohdassa on kyse siitä, että uskovalle annetaan aikaa tehdä parannusta.

Synnittömyysoppi johtaa ihmisen uskomaan ettei uskovalle anneta aikaa tehdä parannusta, vaan hänen täytyisi heti tehdä parannus joka asiasta. Otan kauhistuttavan esimerkin, jonka pitäisi herättää tässä kohden hylkäämään valheen ja väärän opetuksen, eli sen ettei uskovalle annettaisi aikaa tehdä parannusta.

Jos joku tappaisi minun lapseni ja minä joutuisin katkeruuden valtaan, niin minä ja tappaja olisimme molemmat syyllistyneet syntiin. Minun kohdallani Jumala haluaisi poistaa katkeruuden sydämestäni, mutta varmasti antaisi minulle aikaa hylätä katkeruuteni, sillä olinhan kokenut kauhistuttavan vääryyden sekä menettänyt lapseni. Joudumme elämässämme tekemisiin sellaistenkin asioiden kanssa, jossa Jumala antaa meille aikaa tehdä parannusta.

Valheenhenki ei halua sinun uskovan totuutta ajan antamisesta parannuksen teon yhteydessä, koska hän haluaa syyllistää ja kiusata sinua ja sitä hän tekee mm. sanomalla ettei uskovalle anneta aikaa tehdä parannusta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 06. Helmi 2016 16:43

Minä uskon, että Jumala antaa sekä uskoville että uskosta osattomille monesti aikaa parannuksen tekoon, ennenkuin Hän syöksee tautivuoteeseen tai suureen ahdistukseen, tai mikä sitten onkaan synnin seuraus. Näin Raamatussa sanotaan.

Ihminen joka valitsee synnissä elämisen, valitsee tuomion alla elämisen, oli kyseessä sitten Jeesusta suullaan tunnustava ihminen tai ei.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron