Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2015 11:38

*
Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Filip. 4:5 RK

Jumala oli lempeä minua kohtaan ja koin miten Hän lohdutti rakkaudellisesti ja nosti pystyyn. Hän katsoi sydämeni asenteeseen joka oli vilpitön tässä asiassa. Nuhtelu tuntui väärältä katsottuna rehelliseen ja vilpittömään asenteeseen jolla halusi keskustella asian halki.

Olen tavannut Pyhässä Hengessä vaeltavan uskovan jonka kanssa oli helppo keskustella ja ilman pelkoa kärkkäästä nuhtelusta. Hänen lempeys näkyi läpi. Ja hänen sanat eivät tuntuneet painaa alas vaan nostaa ylös. Hänen sanojen kautta pystyi näkemään oikean ja väärän asian väliltä. Tuntuisi että hän olisi tuntenut keskustelijaa läpikotaisin ja tietäisi että tämä keskustelija oli vilpitön tässä asiassa josta halusi keskustella mikä mietityttää.

Hän vaelsi Pyhässä Hengessä jonka kautta keskustelu tuntui ihmeelliseltä kuin olisi lääke suusta lähtöisin asiaan. Hänen kautta mielenmuutos katsottuna selitettävään asiaan tuntui avaavan ja mielenmuutoksen saaneena ilahtui.

Kärkäs nuhtelu saa aikaan ihmeteltävää miksei katsota vilpittömään asenteeseen jolla haluaa keskustella asian halki etsien viisaan vastauksen. Kärkäs nuhtelu herättää ihmettelemään. Lihallinen ja kärkäs nuhtelu tuntuu vastenmieliselta ja väärältä katsottuna vilpittömään asenteeseen. Siten häntä merkitsemällä ylös muistiin pitää huolen että tulee kiertää kärkästä nuhtelijaa ja pitää huolen ettei pääty keskustelemaan hänen kanssa koska keskustelu ei tunnu rakentavalta hänen kanssa. Kannattaa kiertää kauemmas kärkästä nuhtelijaa joka toimii lihassa eikä hän pysty selittämään lempein sanoin oikean ja väärän väliltä.

Lempeän asenteen kautta pystyy näkemään oikean ja väärän väliltä ja lempeys saa aikaan mielenmuutoksen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Joulu 2015 12:01

vaisuliini kirjoitti:*
Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Filip. 4:5 RK

Jumala oli lempeä minua kohtaan ja koin miten Hän lohdutti rakkaudellisesti ja nosti pystyyn. Hän katsoi sydämeni asenteeseen joka oli vilpitön tässä asiassa. Nuhtelu tuntui väärältä katsottuna rehelliseen ja vilpittömään asenteeseen jolla halusi keskustella asian halki.

Olen tavannut Pyhässä Hengessä vaeltavan uskovan jonka kanssa oli helppo keskustella ja ilman pelkoa kärkkäästä nuhtelusta. Hänen lempeys näkyi läpi. Ja hänen sanat eivät tuntuneet painaa alas vaan nostaa ylös. Hänen sanojen kautta pystyi näkemään oikean ja väärän asian väliltä. Tuntuisi että hän olisi tuntenut keskustelijaa läpikotaisin ja tietäisi että tämä keskustelija oli vilpitön tässä asiassa josta halusi keskustella mikä mietityttää.

Hän vaelsi Pyhässä Hengessä jonka kautta keskustelu tuntui ihmeelliseltä kuin olisi lääke suusta lähtöisin asiaan. Hänen kautta mielenmuutos katsottuna selitettävään asiaan tuntui avaavan ja mielenmuutoksen saaneena ilahtui.

Kärkäs nuhtelu saa aikaan ihmeteltävää miksei katsota vilpittömään asenteeseen jolla haluaa keskustella asian halki etsien viisaan vastauksen. Kärkäs nuhtelu herättää ihmettelemään. Lihallinen ja kärkäs nuhtelu tuntuu vastenmieliselta ja väärältä katsottuna vilpittömään asenteeseen. Siten häntä merkitsemällä ylös muistiin pitää huolen että tulee kiertää kärkästä nuhtelijaa ja pitää huolen ettei pääty keskustelemaan hänen kanssa koska keskustelu ei tunnu rakentavalta hänen kanssa. Kannattaa kiertää kauemmas kärkästä nuhtelijaa joka toimii lihassa eikä hän pysty selittämään lempein sanoin oikean ja väärän väliltä.

Lempeän asenteen kautta pystyy näkemään oikean ja väärän väliltä ja lempeys saa aikaan mielenmuutoksen.


Kyllä näin useimmiten on.

Sananl. 16:24

Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille.

1. Tess. 2:7

vaikka me Kristuksen apostoleina olisimme voineet vaatia arvonantoa; vaan me olimme lempeät teidän keskuudessanne, niinkuin imettävä äiti, joka vaalii lapsiansa;

Sananl. 27:19

Niinkuin kasvot kuvastuvat vedessä, niin ihmisen sydän toisessa ihmisessä.

Aina en jaksa tai pysty olemaan lempeä, voi kun Jumala antaisi viisautta pitää silloin suuni kiinni. Herra meitä tässä kaikkia auttakoon.

Vihainen sana aiheuttaa vihaa, kiivastus kiivastusta.


Minusta sinä Vaisuliini olet aina jaksanut olla lempeä ja ihanan rauhallinen puheissasi, se on monesti saanut minut hyvälle mielelle, ja olen koittanut ottaa mallia sinun lempeydestäsi, kiitos Herralle siitä :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2015 21:35

*
Sinäkin Mikko tunnut rauhalliselta ja sen aistii tänne asti. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Joulu 2015 22:38

vaisuliini kirjoitti:Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Filip. 4:5 RK


Tämä nyt menee vähän asian viereen, mutta sanon tähän, kun en halua omaa aloitusta asiasta tehdä. Olen iloiten ja vapautuneena saanut joskus kauan sitten kokea, mitä Jeesus tekee Häntä avuksi huutavalle ihmiselle, mutta viime aikoina olen hapuillen tavoitellut vastausta kysymykseeni kuka Hän on? Näiden asioiden äärellä, Hänen edessään jonka kädessä on elämäni kohtalo ja jonka tuomiosta ei ole valitusoikeutta, olen joutunut pysähtymään ja tutkimaan elämääni. 43 vuotta uskossa enkä löydä koko ajalta yhtään hyvää ja laupeudellista tekoa, minkä olisin tehnyt edes yhdelle lähimmäisistäni vilpittömästi ja kiitokseksi Jeesukselle. Sanon tämän Jumalan edessä. Monia asioita nousee mieleen, olalle taputuksia ja kehujakin on osakseni tullut, mutta nyt näen tekojeni takana vain ylpeyttä ja likaisia motiiveja, esillä olemisen halua ja kiitoksen odotusta ihmisiltä. Minä sanoin lähimmäisilleni, että etsin Jumalan kunniaa, mutta ihmistenhän kunniaa minä kuitenkin sisimmässäni toivoin saavani.

Luin runon, joka kuvaa totuudellisesti tuntojani, kun tässä hiljaa rukoilen Jeesukselta armoa itselleni. En tiedä kuka tämän runon on kirjoittanut.

1. Olen vankina täällä ja ymmärrän sen,
mitä kuoleman korpea kuljen.
Olen kahleiden kantaja, hoipertelen,
tosi onnelta sieluni suljen,
kun aarteita maan
pyrin kuormaksi matkalla kartuttamaan.

2. Hyvin tunnen jo turhiksi antimet maan
jopa parhaatkin arvottomiksi.
ja kun turhia etsin, niin tuskia saan.
Nekö kelpaavat lohduttajiksi?
Ja viihdynkö näin,
kun on mahdoton kulkea taivasta päin?

3. Miten syntiä suosiva, vilpillinen,
perin uskoton, matkassa pysyn?
Olen kristitty joukossa kristittyjen,
yhä maailman kiitosta kysyn.
Taas kauhistelen
tätä orjuutta luonteeni valheellisen.

4. Yhä, Herrani, synneistä synteihin vie
katu tuttu, kun käyn sitä pitkin.
Se on uusien raskaiden askelten tie,
vaikka juuri sen itkuja itkin.
Näin matkalla maan
ylen työlästä taakkaani raahata saan.

5. Tykö armosi istuimen ääneti käyn
kuten syntinen nainen jo ammoin.
Näet, laupias Herrani, entisen näyn:
polo ihminen, särkevin vammoin,
nyt luoksesi jään
sydän itkien tuskaani nyyhkyttämään.


6. Pysyn luonasi, Laupeus loppumaton,
sinä kurjalle anteeksi annat.
Tämä huolteni keskellä toivoni on:
sinä armahdat, kuormani kannat.
Ja murheellisen
otat luoksesi laaksosta kyynelien.
Jukka
 

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Joulu 2015 00:25

jukka1954 kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Filip. 4:5 RK


Tämä nyt menee vähän asian viereen, mutta sanon tähän, kun en halua omaa aloitusta asiasta tehdä. Olen iloiten ja vapautuneena saanut joskus kauan sitten kokea, mitä Jeesus tekee Häntä avuksi huutavalle ihmiselle, mutta viime aikoina olen hapuillen tavoitellut vastausta kysymykseeni kuka Hän on? Näiden asioiden äärellä, Hänen edessään jonka kädessä on elämäni kohtalo ja jonka tuomiosta ei ole valitusoikeutta, olen joutunut pysähtymään ja tutkimaan elämääni. 43 vuotta uskossa enkä löydä koko ajalta yhtään hyvää ja laupeudellista tekoa, minkä olisin tehnyt edes yhdelle lähimmäisistäni vilpittömästi ja kiitokseksi Jeesukselle. Sanon tämän Jumalan edessä. Monia asioita nousee mieleen, olalle taputuksia ja kehujakin on osakseni tullut, mutta nyt näen tekojeni takana vain ylpeyttä ja likaisia motiiveja, esillä olemisen halua ja kiitoksen odotusta ihmisiltä. Minä sanoin lähimmäisilleni, että etsin Jumalan kunniaa, mutta ihmistenhän kunniaa minä kuitenkin sisimmässäni toivoin saavani.

Luin runon, joka kuvaa totuudellisesti tuntojani, kun tässä hiljaa rukoilen Jeesukselta armoa itselleni. En tiedä kuka tämän runon on kirjoittanut.

1. Olen vankina täällä ja ymmärrän sen,
mitä kuoleman korpea kuljen.
Olen kahleiden kantaja, hoipertelen,
tosi onnelta sieluni suljen,
kun aarteita maan
pyrin kuormaksi matkalla kartuttamaan.

2. Hyvin tunnen jo turhiksi antimet maan
jopa parhaatkin arvottomiksi.
ja kun turhia etsin, niin tuskia saan.
Nekö kelpaavat lohduttajiksi?
Ja viihdynkö näin,
kun on mahdoton kulkea taivasta päin?

3. Miten syntiä suosiva, vilpillinen,
perin uskoton, matkassa pysyn?
Olen kristitty joukossa kristittyjen,
yhä maailman kiitosta kysyn.
Taas kauhistelen
tätä orjuutta luonteeni valheellisen.

4. Yhä, Herrani, synneistä synteihin vie
katu tuttu, kun käyn sitä pitkin.
Se on uusien raskaiden askelten tie,
vaikka juuri sen itkuja itkin.
Näin matkalla maan
ylen työlästä taakkaani raahata saan.

5. Tykö armosi istuimen ääneti käyn
kuten syntinen nainen jo ammoin.
Näet, laupias Herrani, entisen näyn:
polo ihminen, särkevin vammoin,
nyt luoksesi jään
sydän itkien tuskaani nyyhkyttämään.


6. Pysyn luonasi, Laupeus loppumaton,
sinä kurjalle anteeksi annat.
Tämä huolteni keskellä toivoni on:
sinä armahdat, kuormani kannat.
Ja murheellisen
otat luoksesi laaksosta kyynelien.



Olet varmasti.

Aina ei tarvitse halkoa vesiä tai nostaa kuolleita tehdäkseen laupeutta lähimmäiselleen. Joskus se voi olla avattu ovi, ystävällinen tervehdys tai mikä suurinta:pidättäytyminen pahasta!

Se kun ei sano jollekkin sitä kitkerää kirousta mitä hautoo , tai jättää osallistumasta panetteluun tai tekee jotain muuta tuontapaista on jo hyvää työtä. Joskus hyvän tekeminen voi olla pahasta teosta kieltäytymistä.

Eikä sinua rakasteta, tai mitata tekojesi tähden, vaan sinun asemasi on Kaikkivaltiaan lapsi, pyhää kuninkaallista papistoa ja Jeesuksen ruumiinjäsen.

Asemasi Jumalassa ei riipu teoistasi vaan Jeesuksen teoista, Hän onnistui siellä missä me sorruimme. Uskovan asema on aina Jeesuksesta riippuvainen, ja siksi Herra Jeesuksen uhri ansaitsee ikuisen ylistyksen.

Eräs uskova kirjoitti kerran hyvin (Petri muistaakseni), että jos meidän oma lapsi tai vanhempi tai joku muu läheinen on meille ilkeä ja paha, saatamme suuttua hänelle ja joskus jopa ojentaa, mutta hänen asemansa on aina meille sama eli äiti tai lapsi tai isä. Asema ei Jumalallakaan muutu tekojen mukaan , vaan asema tulee uskosta Jeesuksen kautta ja vuoksi.

1.piet.2

9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Joulu 2015 09:45

Lempeys on todella kaunista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Joulu 2015 14:30

Aamu-Usva kirjoitti:Lempeys on todella kaunista.


Kyllä. "Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa, ja köyhä on parempi kuin valhettelija" (San. 19:22)
Jukka
 

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Joulu 2015 14:34

Mikko Murpatti kirjoitti:Minusta sinä Vaisuliini olet aina jaksanut olla lempeä ja ihanan rauhallinen puheissasi, se on monesti saanut minut hyvälle mielelle, ja olen koittanut ottaa mallia sinun lempeydestäsi, kiitos Herralle siitä :).


Annan saman todistuksen kuin Mikko!
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Lily » 04. Joulu 2015 15:39

Kyllä sinun lempeytesi on sydäntä lämmittävää Vaisuliini :hugehug:

Uskon, että on Herran tahto että me tullaan enenevässä määrin lempeämmiksi ja armahtavammiksi toisiamme kohtaan.

Herrahan on meitä kohtaan ihan uskomattoman armollinen. Uskon, että Hän haluaa meitä jalostaa laupeiksi ja lempeiksi jotta voimme kuvastaa Hänen rakkauttaan.

Minusta Vaisuliini on oikeassa tuossa, että lempeyden kautta on parempi nuhdella kuin lihallisesti nuhdella.

Minä ainakin lihassa nuhtelen hyvin rumasti ja siinä ei ole Jumalan voimavaikutusta mukana. Sitten kun malttaa rukoilla että mitä pitäisi sanoa niin, on kaikilla parempi mieli.

Kyllä minulla ainakin liha pistää vastaan, kun joku minua nuhtelee oli sitten lempeästi taikka lihassa. Sellainen on lihani, että kyllä tuntuu pahalta aina nuhdetta saada. Rupeaa hävettämään kuin pikkulasta joka rikkoi kahvikupin :lol:

Toivon kyllä, että minua silti nuhdeltaisiin kun siihen on aihetta, eihän sitä muuten kasva heikoksi ja pieneksi, huonoksi ja Jumalasta riippuvaiseksi, kun jos aina oikeen tekee ja oikeassa on.
Lily
 

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2015 13:26

*
Mukava kuulla :) Haluaisin tuoda sen mitä mietin. Onko lempeys ainoa asia, jonka kautta Jumala vaikuttaa mielenmuutoksen?

Toisen jutun minun on vaikea tuoda esille koska se on aika kipeä asia minulle. Minä olen kasvatettu ja kuritettu kovineen nuhteluineen lapsuudestani saakka mutta näön mukaan. Niin sen kautta rikkouduin itse ja nyt jotkut uskovista toivat mieleen minun lapsuudeni haavan kun samalla he näön mukaan nuhtelivat minua ja oireilin kans johtuen lapsuudeni haavasta.

Sain eri uskovilta profeetallisen sanan joka oli lohdutukseksi tähän haavaan josta oireilin ja profeetallisten sanojen kautta Jumala on minun isä ja äiti(kin). Jumala yksin tuntee minut läpikotaisin ja tietää etten ollut missään asioissa vilpillinen.

Oli musertavaa kuulla nuhtelun ikäänkuin olisin itse ollut vilpillinen ja oli nusertavaa olla nuhtelun kohteena näön perusteen takia. Viime kesällä sain profeetallisen sanan eräältä uskovalta joka vieraili seurakunnassa loman aikana. Hän sanoi että täällä on yksi nainen joka potee haavasta ja Jumala haluaa sanoa tälle naiselle että Hän on isä ja äiti tälle naiselle.

Lopettelen nyt kun tämä tuntuu vaikealta puhua... Hyvää sapattipäivää kaikille tasapuolisesti!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa