Siivetön kirjoitti:En ole ollut koskaan paikanpäällä kuuntelemassa kyseistä henkilöä, joten en halua näin ollen kommentoida hänestä mitään henk.kohtaisesti.
Mutta Raamattu kehoittaa meitä katsomaan mm. hedelmää, sillä hedelmistä puu tunnetaan ja samassa kohdassa muistutetaan olemaan varovaisia sen kanssa, mitä puhumme ja sanomme:
Matt. 12
33. Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
34. Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
35. Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
36. Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
37. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."
Haluaisinkin ihan rakkaudella varoittaa kaikkia, ettemme olisi liian kärkkäitä lausumaan tuomioitamme, vaan rauhoittuisimme katsomaan sitä, mitä hedelmää kunkin teot tuottavat.
Koituuko se Jumalan valtakunnan työn eteenpäin viemiseksi, koituuko se Jumalan kunniaksi, säilyvätkö esim. tilaisuuksissa uskoon tuleet uskossa ja näkyykö heidän elämässään hyvää hedelmää jne.?
Vanha kansakin jo sanoi, että ensiksi tulee tutkia ja sitten vasta hutkia, tarkoittaen juurikin sitä, että ei tule hutkia ketään kovin heppoisin perustein ja nopeasti ja Raamattukin opettaa näin:
Mark. 3
21. Kun hänen omaisensa sen kuulivat, menivät he ottamaan häntä huostaansa; sillä he sanoivat: "Hän on poissa suuniltaan".
22. Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Beelsebul", ja: "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia".
23. Niin hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille vertauksilla: "Kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan?
24. Ja jos jokin valtakunta riitautuu itsensä kanssa, ei se valtakunta voi pysyä pystyssä.
25. Ja jos jokin talo riitautuu itsensä kanssa, ei se talo voi pysyä pystyssä.
26. Ja jos saatana nousee itseänsä vastaan ja riitautuu itsensä kanssa, ei hän voi pysyä, vaan hänen loppunsa on tullut.
27. Eihän kukaan voi tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaraansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää; vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
28. Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
29. mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
30. Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki".
Luuk. 11
15. Mutta muutamat heistä sanoivat: "Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla hän ajaa ulos riivaajia".
16. Toiset taas kiusasivat häntä ja pyysivät häneltä merkkiä taivaasta.
17. Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, ja talo kaatuu talon päälle.
18. Jos nyt saatanakin on riitautunut itsensä kanssa, kuinka hänen valtakuntansa pysyy pystyssä? Tehän sanotte minun Beelsebulin voimalla ajavan ulos riivaajia.
19. Mutta jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Sentähden he tulevat olemaan teidän tuomarinne.
20. Mutta jos minä Jumalan sormella ajan ulos riivaajia, niin onhan Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.
21. Kun väkevä aseellisena vartioitsee kartanoaan, on hänen omaisuutensa turvassa.
22. Mutta kun häntä väkevämpi karkaa hänen päällensä ja voittaa hänet, ottaa hän häneltä kaikki aseet, joihin hän luotti, ja jakaa häneltä riistämänsä saaliin.
23. Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
Tässähän siivetön vain sanoo, että koettelemisessa tulee olla varovainen, huolellinen ja tarkka. Ei hän sano, että ei saa koetella asioita...kuitenkin kerittiin jo ruveta puolustelemaan että asioita tulee koetella ikäänkuin siivetön olisi koettelua vastaan. Eli tässä häntä kohdeltiin väärin, sillä eihän hän semmoista puhunut tai tarkoittanut mikä selviää kyllä postista...
Esim tässä hän sanoo että tulee koetella hedelmääkin (eli siis kannattaa koettelua hedelmienkin perusteella)
Koituuko se Jumalan valtakunnan työn eteenpäin viemiseksi, koituuko se Jumalan kunniaksi, säilyvätkö esim. tilaisuuksissa uskoon tuleet uskossa ja näkyykö heidän elämässään hyvää hedelmää jne.?
tässä hän kirjoittaa, että tulisi olla varovainen ja huolellinen:
Vanha kansakin jo sanoi, että ensiksi tulee tutkia ja sitten vasta hutkia, tarkoittaen juurikin sitä, että ei tule hutkia ketään kovin heppoisin perustein ja nopeasti ja Raamattukin opettaa näin
Olisi mukava ja hyödyllistä jos kaikki lukisivat oikein ajatuksella vaikka pariinkin kertaan aina toisen postauksen läpi ennen kuin kiirehtii vastaamaan, ja tällä tavalla ottaisi lähimmäistä huomioon.Ja vastauksena siivettömälle ei ole mikään pienenpiirin oma keskustelu ympyrä, vaan kaikki saa keskustella ja tuoda esille ajatuksiaan.
Räikeä harhaopin opettaminen ja esilletuominen pitkittyessään on vain tuomittavaa (enkä sano että missään sinä olisit niin tehnyt), mutta muuten sana on vapaa.
Olen päivisin töissä ja en siksi kerkeä vastaamaan kovin usein.