Uuden liiton käsky

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Minä vain » 01. Heinä 2014 10:24

Rakastakaa lähimmäistänne niin kuin itseänne.
Lähimmäinen on kuka tahansa tuntematonkin ja siksi meidän tulee kohdella heitä niin kuin toivoisimme itseämmekin kohdeltavan.
Rukoilkaa vihamiestenne puolesta, että vihamiehestäkin tulisi ystävä.
Kostetaan paha hyvällä jne.

Jeesuksen omilleen antama käsky, että rakastatte toinen toistanne, niin kuin minä olen teitä rakastanut.
Kun puhutaan veljistä eiko sillä tarkoiteta samaa perhettä?
En tarkoita lihan mukaan vaan Jumalan perhettä?

Tekeekö Jeesus erotuksen mielestänne Taivaan valtakunnan lapsista ja ulkopuolella olevista?
Minä vain
 

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Heinä 2014 11:23

Mielestäni ero Jumalan omien ja uskosta osattomien välillä ei tarkoita eroa siinä, miten kohtelemme toisia ihmisiä. Kaikkia tulee kohdella niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Mutta yksi sananpaikka sanoo näin: "Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille (Gal.6:10)."

Luin juuri vähän aikaa sitten jostain liittyen tähän toisten kohtelemiseen niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan, että oikeasti tulee kohdella toista niin kuin ajattelee tämän haluavan itseään kohdeltavan. Minä voin esimerkiksi hätätilanteessa haluta verensiirron henkeni pitimiksi, mutta Jehovan todistaja taas ei. Tällöin minun olisi kuitenkin oikein toimia niin kuin tämä toinen toivoo itseään kohdeltavan eikä niin kuin itse haluaisin itseäni tuossa tilanteessa kohdeltavan. Mutta Jeesus tarkoittaakin varmaan sitä, että minä haluaisin itseäni kohdeltavan omien mieltymyksieni mukaan ja niin minun tulee myös kohdella toisia heidän mieltymystensä mukaan.

Hyvää kuuluu muuten tehdä myös niille, joiden kanssa muuten ei tulisi kauheasti olla tekemisissä. Jos joku jonka kanssa sinun ei kuuluisi olla muuten tekemisissä, pyytää sinulta jotain apua esimerkiksi kyytiä jonnekin tai rahaa lainaksi tms., niin sinun tulee auttaa empimättä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Heinä 2014 12:42

Kyllä lähimmäistä tulee rakastaa kuin itseään, ei tee Jumala erotusta tässä uskostaosattomien ja uskossa olevien välille.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Minä vain » 01. Heinä 2014 13:33

Aamu-usva.
Luin juuri vähän aikaa sitten jostain liittyen tähän toisten kohtelemiseen niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan, että oikeasti tulee kohdella toista niin kuin ajattelee tämän haluavan itseään kohdeltavan. Minä voin esimerkiksi hätätilanteessa haluta verensiirron henkeni pitimiksi, mutta Jehovan todistaja taas ei. Tällöin minun olisi kuitenkin oikein toimia niin kuin tämä toinen toivoo itseään kohdeltavan eikä niin kuin itse haluaisin itseäni tuossa tilanteessa kohdeltavan. Mutta Jeesus tarkoittaakin varmaan sitä, että minä haluaisin itseäni kohdeltavan omien mieltymyksieni mukaan ja niin minun tulee myös kohdella toisia heidän mieltymystensä mukaan.

Hyvää kuuluu muuten tehdä myös niille, joiden kanssa muuten ei tulisi kauheasti olla tekemisissä. Jos joku jonka kanssa sinun ei kuuluisi olla muuten tekemisissä, pyytää sinulta jotain apua esimerkiksi kyytiä jonnekin tai rahaa lainaksi tms., niin sinun tulee auttaa empimättä.


Joissain tapauksissa ehkä meille annetaan vastuu toisesta ihmisestä ja kun se tilanne tulee eteen, niin me olemme se "päättäjä" mitä teemme.
Ehkä toisen tahtoa ei tule aina ottaa huomioon.
Joku voi pyytää rahaa ja kyytiä viinakauppaa varten. :?

Minulla on sellainen mieltymä asiaan, että menköön viinakauppaan ja ostakoon, mutta jos on tuloja sen edestä, eikä pullo vie leivän sijaa eikä heitä kadulle, eikä vie elämää kuralle.

Jehovan todistajat on sitten hieman mutkikkaampi juttu, antaako hengen mennä hänen uskomuksensa vuoksi vai pelastaa se?
Vaa-alla on toisessa kupissa henki ja toisessa säännöt.
Itse antaisin verta ihan sillä verukkeella, etten tahdo katsoa toisen kuolevan silloin kun tiedän millä voi pelastaa.
Kiittämättömyys voi olla maailman palkka, mutta jos hänet sitten erotetaan lahkosta, niin hän voi tulla oikeaksi uskovaksi ja silloin hän varmasti ymmärtää missä oli ennen.
Tajuaa että todellinen Jumala ottaa vastaan säännöistä huolimatta ja hän voi palata väärästä kodista oikeaan kotiin.
Viimeksi muokannut Minä vain päivämäärä 02. Heinä 2014 13:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Minä vain
 

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Heinä 2014 17:07

Luin tässä Matteuksen evankeliumia, jossa vastaan tuli vielä uudelleen tämä kohta: "Sentähden, kaikki mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat (Matt.7:12)." Tämä asia siis sisältää kaiken, mitä Jumala halusi ihmisten lain ja profeettojen kautta eli vanhan testamentin kautta ihmisille opettaa. Tämä on laki ja profeetat!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Heinä 2014 08:51

Jeesus sanoo myös: "Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti (Luuk.16:16)..." :roll:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja tanu » 12. Heinä 2014 11:05

Aamu-Usva kirjoitti:Luin tässä Matteuksen evankeliumia, jossa vastaan tuli vielä uudelleen tämä kohta: "Sentähden, kaikki mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat (Matt.7:12)." Tämä asia siis sisältää kaiken, mitä Jumala halusi ihmisten lain ja profeettojen kautta eli vanhan testamentin kautta ihmisille opettaa. Tämä on laki ja profeetat!


Niin eikös se ole niin, että rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy kaikki.
Valitettavasti vaan kukaan ihminen ei ole niin hyvä, että pystyisi sitä tai sen sisältämää kymmentä käskyä täyttämään.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Heinä 2014 13:33

Luuk 24

27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

Matt. 13:11
Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.

Mark. 4:11
Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,

Luuk. 8:10
Hän sanoi: "Teidän on annettu tuntea Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksissa, että he, vaikka näkevät, eivät näkisi, ja vaikka kuulevat, eivät ymmärtäisi.

2. Tim. 3:16

Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, 17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.
systeri
 

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Heinä 2014 09:59

Aamu-Usva kirjoitti:Jeesus sanoo myös: "Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti (Luuk.16:16)..." :roll:


Tästä tuli mieleen että kun Johanneshan alkoi julistaa evankeliumia Jeesuksesta..armon sanomaa jossa täyttyy laki ja vanhanliiton??profeetat,siihen asti, mutta kun tuli maailmaan todellinen Profeetta niin onko hänen jälkeen enää profeettoja.Profeetathan profetoi tulevaa...mutta onhan Jeesus vieläkin tuleva joten onko niitä profeettoja vieläkin??ainakin usein puhutaan puhujista että ovat profeettoja??
Vai oliko Johannes viimeinen profeetta??
systeri
 

Re: Uuden liiton käsky

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 14. Heinä 2014 08:58

systeri kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Jeesus sanoo myös: "Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti (Luuk.16:16)..." :roll:


Tästä tuli mieleen että kun Johanneshan alkoi julistaa evankeliumia Jeesuksesta..armon sanomaa jossa täyttyy laki ja vanhanliiton??profeetat,siihen asti, mutta kun tuli maailmaan todellinen Profeetta niin onko hänen jälkeen enää profeettoja.Profeetathan profetoi tulevaa...mutta onhan Jeesus vieläkin tuleva joten onko niitä profeettoja vieläkin??ainakin usein puhutaan puhujista että ovat profeettoja??
Vai oliko Johannes viimeinen profeetta??



Minä en usko, että enää nousee VT:n tyylisiä profeettoja, jotka siihen maailmanaikaan olivat Jumalan "suu" paitsi ne kaksi säkkipukuista jotka ilmestyskirja ilmoittaa.

Vaan meille on annettu profetoimisen armolahja joillekkin, mutta en usko että heillä on samallaista yhteyttä kuin VT:n profeetoilla oli. Eli profetoimisen armolahjalla ja profeetalla on suuri ero mielestäni.

Tämä siis vain mutuilua.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa

cron