Raamatullinen ehtoollinen

Sinulle joka etsit elämän tarkoitusta

Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Tammi 2014 18:55

*
Kun Jeesuksen rakkausaterian merkeissä meille lausutaan ennenkuin murramme leivän ja otamme viinin
Jeesuksen muistoksi Hänen tuloon asti, katsomatta kuka on käynyt kasteella ja kuka ei.
Se on juuri raamatullinen ehtoollinen. Kastamaton uskova saa tulla ehtoolliselle. Apostolien päivinä on ollut varmaan
tällainen muistoateria, kun siellä ei katsonut mitään, kuka on käynyt kasteella ja kuka ei.

Ev.luterilaisessa kirkossa on väärä opetus ehtoollisesta. Vauvakasteen kautta saa osallistua ehtoolliselle ja se on
ev.luterilaisen kirkon oma asetettu sakramentti. Mutta helluntaiseurakunnan sakramentti on lähes sama kuin
ev.luterilainen kirkko. Upotuskasteen kautta saa osallistua ehtoolliselle. Itse ihmettelin ja se juttu jäi miettimään.
Tuntui siltä että pelastuminen perustuisi enemmän kasteeseen niin sen jälkeen voi osallistua ehtoolliselle.
Raamattu kyllä opettaa että ainoana ja yhtenä pelastustekijänä on usko Jeesukseen, se pelastuu ja se on vuorenvarma.
Se ei kai sisällä mitään kaste-ehtoa. En itse vielä tiedä miksi helluntaiseurakunnassa on lähes sama sakramentti kuin
ev.luterilaisessa... Kyse on kai jäsenmäärästä mutta en tiedä.

Mutta tänään minä löysin tällaisen linkin tästä netistä. http://tapsa.ilmainen.net/freivolk/fran ... llinen.htm

Siinä lukee:
Kuka siis osallistuu ehtoolliseen, tunnustautuu Jeesuksen kärsimiseen ja kuolemaan, sillä se on muistoateria, joka muistuttaa meitä Jeesuksesta Kristuksesta. Hän vuodatti verensä ristillä syntiemme anteeksisaamiseksi. On merkille pantavaa, ettei missään kohden ole kirjoitettu, että ehtoollisen viettämisessä annettaisiin synnit anteeksi. Ehtoollisateria on muisto, jonka kautta seurakuntaa yhä uudelleen muistutetaan siitä, että Jeesus Kristus on vuodattanut verensä syntiemme anteeksiantamiseksi. Joka osallistuu tuohon maljaan, joka kuvaa ristillä vuodatettua verta, tunnustaa siten Jumalan ja ihmisten edessä, että hän uskoo lunastuksen ja on vastaanottanut syntiensä anteeksiantamuksen.

Aiemmin olen kuullut että ehtoollisen kautta saa synnit anteeksi mutta tässä kohdassa ei lue mitään.
Tuo on aika selkeä opetus. Kun se aika tulee niin siten Jumala on voimallinen asettamaan kaikki ennalleen,
Raamatun mukaan ja myös tämän ehtoollisen - alkuperäiseen kirjoitukseen. Sen minä uskon.
Mutta yksi juttu mitä en vielä ymmärrä. Miksi viini pitää olla alkoholipitoista? Miksei voi esim. rypälemehua käyttää?
Tiedän pari ex-alkoholistia uskovaa. Heille se on suuri kiusaus juoda viiniä edes ehtoollisella. :oops:
Mitä mieltä olette tästä jutusta?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja tanu » 17. Tammi 2014 21:32

Opetus siitä, että ehtoollisella saa synnit anteeksi, on Raamatun totuuden vastainen.
Jeesus sovitti kaikki synnit yhdellä kertaa, lopullisesti, Golgatan ristillä.
Syntien sovitus ja voitto kaikesta synnistä on jo saavutettu. Ihmisen osa on vain ottaa sovitus vastaan. Kiitos Herralle!
Opetus ehtoolisen sakramentin kautta saatavasta syntien sovituksesta on Jumalan pilkkaa ja vesittää Jeesuksen ristintyön.

(Room.5) 10. Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;


Ja ilman muuta voi viinin asemesta käyttää juuri esimerkiksi rypälemehua.
Jumala ei varmasti halua, että ehtoollisviini olisi kiusauksena kenellekään, vaikka ex-alkoholistille, tai muillekaan.
Olen siinä käsityksessä, että muinoin viini oli alkoholiprosentiltaan paljon laimeampaa kuin nykyisin ja viiniä tehtiin
juomaksi lähinnä siksi, että viini säilyi pilaantumatta, toisin kuin rypälemehu.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2014 21:44

tanu kirjoitti:Opetus siitä, että ehtoollisella saa synnit anteeksi, on Raamatun totuuden vastainen.
Jeesus sovitti kaikki synnit yhdellä kertaa, lopullisesti, Golgatan ristillä.
Syntien sovitus ja voitto kaikesta synnistä on jo saavutettu. Ihmisen osa on vain ottaa sovitus vastaan. Kiitos Herralle!
Opetus ehtoolisen sakramentin kautta saatavasta syntien sovituksesta on Jumalan pilkkaa ja vesittää Jeesuksen ristintyön.

(Room.5) 10. Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;


Ja ilman muuta voi viinin asemesta käyttää juuri esimerkiksi rypälemehua.
Jumala ei varmasti halua, että ehtoollisviini olisi kiusauksena kenellekään, vaikka ex-alkoholistille, tai muillekaan.
Olen siinä käsityksessä, että muinoin viini oli alkoholiprosentiltaan paljon laimeampaa kuin nykyisin ja viiniä tehtiin
juomaksi lähinnä siksi, että viini säilyi pilaantumatta, toisin kuin rypälemehu.


Ok hyvä ja lohdullista tietää. Kiitos sinulle Tanu.
No minulla olisi vielä toinen asia sori. minä ajattelin että vapaaseurakunta taitaa olla ainut seurakunta,
jossa on raamatullinen ehtoollinen. Se ei vaadi kaste-ehtoa mitään. Kastamaton ihminen saa tulla ehtoolliselle.
Toinen juttu vielä... Juttelin skypekamun jehovantodistajan kanssa. Hänen mielestään minä sekoilin "velli ja puuro sekaan".
Apostolit mursivat leivän, ei liity oikeastaan ehtoollisen juttuun. Se ei ole Jeesuksen muistoateria mitä apostolit tekivät.
Mitä mieltä olet? :shock: :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Tammi 2014 21:56

Itse otan osaa ehtoolliseen vain niiden kanssa, jotka kokevat tulleensa uskoon ja jotka sitten ovat myös antaneet kastaa itsensä. Otan osaa ehtoolliseen julistaakseni Herran Jeesuksen kuolemaa minun syntieni sovitukseksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja tanu » 19. Tammi 2014 23:44

vaisuliini kirjoitti:Ok hyvä ja lohdullista tietää. Kiitos sinulle Tanu.
No minulla olisi vielä toinen asia sori. minä ajattelin että vapaaseurakunta taitaa olla ainut seurakunta,
jossa on raamatullinen ehtoollinen. Se ei vaadi kaste-ehtoa mitään. Kastamaton ihminen saa tulla ehtoolliselle.
Toinen juttu vielä... Juttelin skypekamun jehovantodistajan kanssa. Hänen mielestään minä sekoilin "velli ja puuro sekaan".
Apostolit mursivat leivän, ei liity oikeastaan ehtoollisen juttuun. Se ei ole Jeesuksen muistoateria mitä apostolit tekivät.
Mitä mieltä olet? :shock: :oops:


Nyt täytyy sanoa, etten ole ihan varma tästä asiasta, että kuka voi Raamatun mukaan nauttia ehtoollista?
Oma käsitykseni on, että jokainen uudestisyntynyt uskova voi ottaa osaa uskovien yhteysaterialle. Eli käsitykseni mukaan tuo kasteella käynti tai käymättömyys ei tähän liity?
Voin olla väärässäkin, mutta luusisin asian olevan näin koska kasteella käynti ei ketään pelasta. Kasteella käynti on tosin uskoontulon luonnollinen jatke ja osoitus kuuliaisuudesta Herralle.

Mitä sitten mahtaa tarkoittaa Paavali ehtoollisen asetussanoissaan, että joku "nauttii ehtoollista kelvottomasti"???
En tuota kohtaa ymmärrä, olisiko kenelläkään selitystä tuolle alleviivatulle kohdalle?

(1 Kor 11)23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois
.



Samoin joudun, Vaisuliini; nostamaan kädet ylös tuon jälkimmäisen kysymyksesi edessä.
En oikein osaa tuohon apostolien leivän murtamiseenkaan mitään sanoa. Löytyisikö tähänkin vastaus tuosta Korinttolaiskirjeen alleviivatun kohdan selityksestä?
Erottivatko uskovat tuolloin apostolisena aikana aina leivän ja viinin muusta ateriasta kokoontuessaan yhdessä ateriomaan?
Vai kuinka usein he muistelivat Herran kuolemaa(ja voittoa synneistä ja saatanasta ja kuolemasta)?
En osaa sanoa. Tämä ehtoollis-asia on kyllä vähän epäselvä itsellenikin.

:?:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Heinä 2014 07:24

Erään kerran kun itse painiskelin tämän asian kanssa, kenelle ehtoollinen kuuluu, tuli mieleeni Apt:ta tämä kohta:

Apt. 2
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

Ehtoollinen on minulle muistoateria, kuten Jeesus itse kehoitti: "...Tehkää se minun muistokseni."

Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni.
Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja
juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
(1Kor. 11.23-26)

Eli tämän pohjalta ymmärrän asian samoin kuin Aamu-Usva tuolla jo kirjoitti:

Aamu-Usva kirjoitti:Itse otan osaa ehtoolliseen vain niiden kanssa, jotka kokevat tulleensa uskoon ja jotka sitten ovat myös antaneet kastaa itsensä. Otan osaa ehtoolliseen julistaakseni Herran Jeesuksen kuolemaa minun syntieni sovitukseksi.
Siivetön
 

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 02. Heinä 2014 15:26

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Raamatullinen ehtoollinen

ViestiKirjoittaja Siivetön » 18. Heinä 2014 06:12

Minusta ei ole kysymys mistään tasoista, vaan on kysymys kuuliaisuudesta Jumalan Sanalle, sillä Raamattu kehoittaa meitä ottamaan kasteen uskoon tulomme jälkeen ja myöskin Jeesus antoi meille omalla teollaan esimerkin vesikasteen ottamisesta ennen varsinaista toimintaansa.

Miksi me sanomme seuraavamme Häntä, mutta haluamme tuossa kohtaa hypätä pois Hänen osoittamistaan askelista?

Olen usein miettinyt, miksi tätä Raamatun selkeää ja hyvin yksinkertaista opetusta on niin kovin vaikea ihmisten hyväksyä ja seurata??

Onko kysymys vain siitä, että meidän luterilaiset perinnäissääntömme ovat niin syvälle juurtuneita, että ihmisen on kertakaikkiaan hyvin vaikea omin voimin sanoutua niistä irti, vaikka Raamattu sanoo, että:

Matt. 15
13. Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

Sillä pääsääntöisesti sellaiselle henkilölle, joka tulee uskoon ns. "pystymetsästä", ei ole minkäänlaista ongelmaa ymmärtää Raamatun opetusta uskovien kasteesta.
Näin ainakin niiden tapausten kohdalla, mitkä itse tiedän.

Myöskin tuon Henkikasteen osalta en oikeinn ymmärrä, miten sellainen joka saa Henkikasteen, nähtäisiin ylempiarvoisena, kun itse taas näen tilanteen siten, että koska olen niin heikko omassa voimassani, Jumala on nähnyt tarpeelliseksi antaa minulle Pyhän Hengen voiman ylhäältä, eli juurikin päinvastoin, eli me heikot tarvitsemme Pyhän Hengen antaman voiman, sillä muuten emme selviä.
Siivetön
 


Paluu Hengellinen etsintä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa