ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Eetu » 31. Joulu 2012 22:11

lonelyrider kirjoitti:
Eetu kirjoitti:Meikä kirjoitti Juha Tapiosta. Kiitos teille kaikille foorumilaisille, olen oppinut paljon itsestäni tämän foorumin kautta. :)

Kävin kahtena vappuna vappugospelissa. Ihan kivaa juu, mutta todella vaivaannuttavaa oli mm. se että siellä pari tyyppiä yritti mosh pittiä ja sitten suurin osa porukasta ei tajunnut mikä se semmonen on. Oon ollut "oikeassa" mosh pitissä kaksi kertaa ja siinä mennään eikä meinata, vappugospelissa oli semmonen siistitty kevytversio eli täysin pilattu versio mosh pitistä. Ei sillä että olisin enää menossa mihinkään keikoille, ne on nyt nähty. Myös sirkus olkoon asia johon en enää koske pitkällä kepilläkään, nyt syksyllä tuli käytyä, ja siinäkin hienoin elämys oli väliajalla viileä syysilma teltan ulkopuolella.

Juha Tapio on rokkia koska hän soitti Tavastialla, rokkipaikassa. Ei musiikkigenre mitään tarkoita, rokki on asenne ja elämäntapa, Juha Tapio on myynyt itsensä musiikkiteollisuudelle antamalla periksi periaatteistaan, eli hän myöntyi Pettävällä jäällä -kappaleen suhteen siihen että levy-yhtiö otti aimo siivun tuotoista vaikka Juha Tapion mukaan kappaleen tekijän oikeudet kuuluvat artistille ja kuulemma piste vielä siihen päälle.



Taisin minäkin aiemmin, jonkin sivukommentin heittää, jos oikein muistan... :)

Mutta, hyvin toitkin ajatuksiasi...


Tsori, taisi jäädä meikältä huomaamatta, on aika pitkä ketju tämä. Ei mitään henkilökohtaista, pitääkin selata mitä sanoit aiheesta. :)
Eetu
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 31. Joulu 2012 22:37

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Tammi 2013 11:53

Jasmiini kirjoitti:Tässä ketjussa on nyt tullut erilaisia asioita puheeksi, jotka minusta menee vähän sekaisin.
En ole nähnyt tai ainakaan muista kenenkään sanovan täällä, että joku tietty soitin olisi pahasta lähtöisin, eikä sitä saisi soittaa. Ehkäpä kannattaa tutkia soittimien ja ylistyksen historiaa Raamatusta. Siellä on mainittu erilaiset kielisoittimet, rytmisoittmiet ja puhallinsoittimet.

1. Aikakirja 23:5 ja neljä tuhatta olkoon ovenvartijoina, ja neljä tuhatta ylistäköön Herraa soittimilla, jotka minä olen teettänyt ylistämistä varten."

2: Aik. 29:25 Ja hän asetti Leviläiset Herran huoneesen symbaleilla, psaltareilla ja harpuilla, niinkuin David käskenyt oli ja Gad kuninkaan näkiä, ja Natan propheta; sillä se oli Herran käsky hänen prophetainsa kautta.
26 Ja Leviläiset seisoivat Davidin harppuin kanssa ja papit basunain kanssa.
27 Ja Jehiskia käski heidän uhrata polttouhria alttarilla. Ja ruvetessa uhraamaan polttouhria, ruvettiin myös veisaamaan Herralle basunilla ja moninaisilla Davidin Israelin kuninkaan kanteleilla.
(Biblia)

Edellisistä jakeista tulee siis ilmi, että jo Daavid oli teettänyt soittimia ylistämistä varten ja minä ainakin ymmärrän tuon niin, että se oli myös Herran käsky, joka liittyi uhraamiseen Herralle. Soittotaidon alku taas löytyy hyvinkin kaukaa, Kainin jälkeläisistä.

1. Moos. 4: 17 Ja Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Hanokin. Ja hän rakensi kaupungin ja antoi sille kaupungille poikansa nimen Hanok.
18 Ja Hanokille syntyi Iirad, Iiradille syntyi Mehujael, Mehujaelille syntyi Metusael, Metusaelille syntyi Lemek.
19 Lemek otti itselleen kaksi vaimoa, toisen nimi oli Aada ja toisen nimi Silla.
20 Ja Aada synnytti Jaabalin; hänestä tuli niiden kantaisä, jotka teltoissa asuvat ja karjanhoitoa harjoittavat.
21 Ja hänen veljensä nimi oli Juubal; hänestä tuli kaikkien niiden kantaisä, jotka kannelta ja huilua soittavat.


Kun Raamattu mainitsee useaan kertaan erilaisia soittimia, esim. moninaiset kanteleet. On siis ollut jo kauan olemassa erilaisia soittimia, joten en usko, että voidaan sanoa, että kitara, joka on kuitenkin aika yksinkertainen soitin, olisi jotenkin paha. Päinvastoin. Soittimien alkuperä on minusta Jumalan tahdossa. Aikojen saatossa niitä on kehitelty muun kehityksen yhteydessä, niihin on saatu uutta ja kestävämpää materiaalia.

Raamattu sanoo, että soitin itsessään on eloton. Vaikka tuo Raamatun kohta on vertauskuva toiseen asiaan, niin laitan silti tämän. Bibliassa sana eloton on hengetön. Soittimessa ei siis itsessään ole henkeä.

1. Kor. 14:7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?

Mutta kuten olen ymmärtänyt, tämän ketjun tarkoitus ei ollut sanoa jotakin soitinta pahaksi. Tarkoitus oli erotella hyvä soitanta ja laulanta pahasta soitannasta ja laulannasta. Ja etsiä sitä, mikä on Jumalasta ja mikä ei ja mikä on Jumalan tahto ja mikä ei. Ja miksi?

Soitin alkaa tavallaan elää silloin, kun joku soittaa sillä. Soitin soi soittajansa mielialoja, tunteita ja ihminen voi soittaa siinä hengessä, mikä ihmisessä on. Soittimilla, musiikilla ja laululla ilmaistaan myös sitä, mitä ihminen on ja mikä hänen elämäntapansa ja ideologiansa on.

Raamatusta löytyy kuvauksia näistä. Job kuvaa tuskaansa näin:

Job 30:31 Niin muuttui kanteleeni soitto valitukseksi ja huiluni sävel itkun ääneksi."

Psalmissa 49 taas kerrotaan erikoisemman kuuloisesta soittamisesta, joka minusta vaikuttaa siltä, että siinä soitetaan sitä ylhäältä tullutta ymmärrystä ja viisautta ja tämän mietintää soittamalla. Inspiraation lähde on siis Herralta saatu.

3 (49:4) Minun suuni puhuu viisautta, minun sydämeni ajatus on ymmärrystä.
4 (49:5) Minä kallistan korvani kuulemaan mietelauseita, minä selitän ongelmani kannelta soittaen.


Monissa kohdin on myös kerrottu riemusta, ilosta ja voimakkaista soittimista. Voimakas soitin on kuvattu Bibliassa väkeväksi kanteleeksi.

2. Aik. 30:21 Niin israelilaiset, jotka olivat Jerusalemissa, viettivät seitsemän päivää happamattoman leivän juhlaa iloiten suuresti. Ja leeviläiset ja papit ylistivät joka päivä Herraa voimakkailla soittimilla, Herran kunniaksi.

Soittaminen ja ylistäminen kuvataan myös Ilona ja karkelona, myös riemuna, mutta 33/38 käännöksessä monissa kohdin sana riemu on käännetty Bibliassa sanalla kiitos.

Ps. 149:3 Ylistäkööt he karkeloiden hänen nimeänsä, soittakoot hänelle kiitosta vaskirummuilla ja kanteleilla.

Ps. 71:22 Niin minä myös ylistän harpulla sinua, sinun uskollisuuttasi, minun Jumalani, soitan kanteleella kiitosta sinulle, sinä Israelin Pyhä.
23 Minun huuleni riemuitsevat, kun minä sinulle soitan, ja myös minun sieluni, jonka sinä olet lunastanut.

Biblia Ps. 71:
22 Niin minäkin kiitän sinua psaltarilla, sinun totuuttas, minun Jumalani: minä veisaan kiitosta sinulle kanteleilla, sinä pyhä Israelissa.
23 Minun huuleni pitää kiittämän, koska minä sinulle veisaan, ja minun sieluni, jonkas lunastit.

Raamatusta siis löytyy erilaisia kuvauksia soitosta ja laulusta Herralle. Sieltä löytyy myös kohtia, joissa Jumala sanoo ettei tahdo kuulla virtten pauhinaa ja kanteleitten soittoa, vaan käskee viemään ne pois Hänen edestään. Tämä oli Herran sana, Hän ei tahtonut kuulla soittoa ja kiitosta, koska kansa eli synnissä. Heillä palvoivat epäjumalia ja he väänsivät vaivaisen asian.

Aamos 5: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Ps. 135:
Ylistäkää Herraa, sillä Herra on hyvä, veisatkaa kiitosta hänen nimellensä, sillä se on suloinen.

Ps. 147:1Halleluja! Hyvä on veisata kiitosta meidän Jumalallemme. Se on suloista; ylistäminen on soveliasta.

Raamatusta löytyy myös kehoituksia ylistää, mutta sitä kuvataan suloisena, kuten uhria Herralle yleensä kuvataan sanalla suloinen.

1. Kor 14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.

Kiitoksen ja ylistyksen veisaaminen siis siitä huolimatta, että sitä saatettiin soittaa voimakkaammilla soittimilla, oli kuitenkin suloisen kuuloista.
Mistään Raamatusta ei löydy kohtaa, että ylistys tai Herralle soitettu ja laulettu olisi kuulostanut agressiiviselta, synkältä tai mielettömältä meteliltä tai sanoilta, joista ei saa selvää.
Raamattu myös opettaa, että veisataan hengessä. Uskova voi siis laulaa Pyhässä Hengessä ja ne, jotka ovat ylhäältä laulun lahjan saaneet, saavatkin sanoja ja säveliä Herralta.
Paholainen on jäljittelijä. Ihminen voi siis saada sävelensä ja sanansa myös paholaiselta ja laulaa pahassa hengessä.
On paljon myös musiikkia, joka on ihmisen omasta hengestä, tunnemaailmasta, mielialoista ja elämäntavoistaan.

Uskovan kun tulisi erottautua maailmasta, niin silloin ei pitäisi jäljitellä niiden ihmisten musiikkia, jotka ilmentävät musiikillaan maailmallisia elämäntapojaan ja ideologioitaan.
Rock musiikki ilmentää ja sillä on alusta asti haluttu tuoda esiin juuri maailmallisuutta ja kapinallista elämäntapaa. Vapaata seksiä, viinaa, huumeita ja väkivaltaa. Metallimusiikki ja sen synkimmilla muodoilla taas on haluttu tuoda julki sitä kaikista pahinta, pahan olemassaoloa. Monet tuon tyylisuunnan edustajista ovat saaneet sävelensä ja sanansa pahoilta hengiltä ja uskon, että jotkut näistä laulajista, jos heitä voi edes laulajiksi sanoa, ovat laulaneet laulunsa pahassa hengessä.
Miksi siis edes sydämmestänsä laulaisi Herralle kiitosta tällaisella tavalla?
Laulujen laulu rakkaudesta, jonka Pyhä Henki antaa sydämiimme Jeesuksen Kristuksen kautta, ei voi kuulostaa säveliltä, jotka on saatu paholaiselta tai joka yhtä aikaa ilmentää maailman pahaa oloa ilman Jeesusta ja syntiä, josta ei ole tehty parannusta.

Multa jäi nyt vielä sanomatta muutakin asiaan liityyviä asioita, kun ajatus katkeilee tän ilotulitus paukkeen ja rätkyttelyn takia. Mutta tässä hieman lisäpohdintaa asiaan.


Mielestäni hyvä, raitis ja raamatullinen pohdinta, kirjoitus myös Jasmiinilta! Tähän on helppo ainakin minun sanoa Amen! Kaikkiin en ehdi kommentoida, eikä ole aina tarpeenkaan. Esim. Jasmiinin kirjoitus kiteyttää pitkälti minun käsityksiäni raamatullisesta musiikista yms. Kehoitan lukemaan tarkasti tämän kirjoituksen ja koettelemaan sen.

Siunausta kaikille keskustelijoille. Hyvä on pohtia myös musiikkiakin, mikä on Herrasta ja mikä sitä ei ole Hengessä ja Totuudessa.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Tammi 2013 13:24

Olen samaa mieltä, kiitos Herralle.

Muun muassa tämmöisiä kohtia löytyi myös Raamatusta tästä aiheesta:


1. Kor. 14:26

Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.



Hes. 26:13

Minä lakkautan laulujesi helinän, eikä kuulu enää kanneltesi soitto.




1. Sam. 16:16

Käskeköön vain herramme, niin palvelijasi, jotka ovat edessäsi, etsivät miehen, joka taitaa soittaa kannelta, että hän, kun Jumalan lähettämä paha henki tulee sinuun, soittaisi sitä, ja sinun olisi parempi olla."

Ps. 57:7

(57:8) Jumala, minun sydämeni on valmis, minun sydämeni on valmis: minä tahdon veisata ja soittaa.

Ps. 108:1

Laulu; Daavidin virsi.(108:2) Minun sydämeni on valmis, Jumala, minä tahdon veisata ja soittaa; valmis on minun sieluni.

Ps. 101:1

Daavidin virsi. Minä veisaan armosta ja oikeudesta; sinun ylistystäsi, Herra, minä laulan.

Ps. 149:1

Halleluja! Veisatkaa Herralle uusi virsi: ylistysvirsi hänelle hurskasten seurakunnassa.

Ps. 92:1

Virsi, sapatinpäivä-laulu.(92:2) Hyvä on Herraa kiittää ja veisata kiitosta sinun nimellesi, sinä Korkein,

Ps. 96:1

Veisatkaa Herralle uusi virsi, veisatkaa Herralle, kaikki maa.

Ps. 33:3

Veisatkaa hänelle uusi virsi, helkyttäkää kieliä ihanasti ja riemullisesti.

Ps. 137:4

Kuinka me voisimme veisata Herran virsiä vieraalla maalla?

Ps. 22:1

Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi. (22:2) Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?



Ps. 28:2

Kuule minun rukousteni ääni, kun minä sinua avuksi huudan, kun minä käteni nostan sinun kaikkeinpyhintäsi kohti.

Ps. 140:6

(140:7) Minä sanon Herralle: "Sinä olet minun Jumalani". Herra, ota korviisi minun rukousteni ääni.






2. Moos. 19:16

Ja kolmantena päivänä, kun aamu oli tullut, alkoi jylistä ja salamoida, ja paksu pilvi laskeutui vuoren ylle, ja kuului ylen kova pasunan ääni, niin että koko kansa, joka oli leirissä, vapisi pelosta.

2. Moos. 19:19

Ja pasunan ääni koveni kovenemistaan. Mooses puhui, ja Jumala vastasi hänelle jylinällä.

Hes. 1:24

Ja minä kuulin niiden siipien kohinan niinkuin paljojen vetten kohinan, niinkuin Kaikkivaltiaan jylinän, kun ne kulkivat; pauhinan ääni oli niinkuin sotaleirin pauhu. Kun ne seisoivat, laskivat ne siipensä alas.

Ps. 29:3

Herran ääni käy vetten päällä; kunnian Jumala jylisee, Herra suurten vetten päällä.

Ps. 29:4

Herran ääni käy voimallisesti, Herran ääni käy valtavasti.

Ps. 29:8

Herran ääni vapisuttaa erämaan, Herra vapisuttaa Kaadeksen erämaan.

Ps. 77:18

(77:19) Sinun pauhinasi ääni vyöryi, salamat valaisivat maan piirin, maa vapisi ja järkkyi.




Ilm. 14:2

Ja minä kuulin äänen taivaasta ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikäänkuin kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat.

Jes. 51:3

Niin Herra lohduttaa Siionin, lohduttaa kaikki sen rauniot, hän tekee sen erämaasta kuin Eedenin ja sen arosta kuin Herran puutarhan; siellä on oleva riemu ja ilo, kiitos ja ylistysvirren ääni.
Viimeksi muokannut pekka päivämäärä 01. Tammi 2013 14:49, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Tammi 2013 14:48

lonelyrider kirjoitti:
systeri kirjoitti:No tottapuhuen en minäkään nyt ajatellu että rokki olisi Jumalan hengestä syntynyt ,mutta ajattelin että jos nyt joku tekee rock musiikkiin hengelliset sanat, niin miksei Jumala pystyisi käyttämään sitä niin että ihminen alkais kiinnostua Hengellisistä asioista??

Tehdään parannusta, mutta teen parannusta myös tästä foorumista koska en osaa pitää ajatuksiani ja näppejäni kurissa...niin joka kerta saan lähteä täältä kuin höyhennetty kana..vain tullakseni takaisin :) Tällä kertaa kuitenkin koitan pysyä poissa.


Miksi ylipäänsä lähteä? Tarkoititko pysyvästi? Tässä maailmassa joudumme tulemaan toimeen toistemme kanssa... ja uskovien tulisi eritoten tulla toimeen keskenään... ja se lähtee jokaisesta meistä. Vaikka joskus jurppisi ja tuntuisi että ymmärretään väärin ja ja menee ajatukset solmuun... pitäisi silti toisiamme jaksaa täällä :) ja lähteminen on oikeastaan mielenosoitus... mutta mitä se auttaa tai muuttaako joku ajatuksiaan täällä sen kautta? Mitä sillä saa aikaan... vain olemalla täällä, kirjoittamalla, voit vaikuttaa!

:hearts:


Vastaan vielä tähän että en taida tietää vastausta mihinkään näistä... ehkä välien säilymiseksi olisi hyvä olla hiljaa.En usko että minä haluan täällä kirjoittelevien muuttavan kantojaan asioihin,ei vaan oikein löydy rauhaa jostain syystä kun luen näitä.Mulla on tänä aamuna ollu mielessä "Kesyttämätön kieli" joka on Raamatun mukaan kuolettavaa myrkkyä ,niinkuin aloituksen tekijän ajatus Rock-musiikista.Raamatunlause kotelot ja vaippojen tupsut ...ensimmäiset paikat pidoissa.Saarnaajan kirjan...Älä ole kerkeä suultasi, älköönkä sydämesi kiirehtikö lausumaan sanaa Jumalan edessä, sillä Jumala on taivaassa ja sinä olet maan päällä; sentähden olkoot sanasi harvat.6. Sillä paljot unet ovat pelkkää turhuutta; samoin paljot puheet. Mutta pelkää sinä Jumalaa.
Ajatuksia ....täytyy vaan hiljentyä Herran edessä ja kuunnella mitä Hänellä on sanottavaa.
systeri
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Tammi 2013 15:19

Ja vielä tämä tuohon Systerin kirjoittaman joukon jatkoon: "Missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu; mutta joka huulensa hillitsee, se on taitava (Sananl.10:19)." ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Tammi 2013 16:04

Kyllä täällä voi niin systeri kuin muutkin foorumilaiset keskustella turvallisesti Kristukseen rakentuen sääntöjen puitteissa asiallisesti. Voihan sitä joskus mennä vähän yli ja keittääkin sekä erehtyä (minullakin), mikä ei ole häpeä. Toivon todella, ettei kukaan lähde pois ja jatkaa keskustelua, kun siltä tuntuu (pakko ei tietenkään ole). Yhdessä koetetaan etsiä Jumalan Tahtoa olematta toinen toisiamme ikäänkuin parempia.

Siunausta!

PS. "Missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu; mutta joka huulensa hillitsee, se on taitava."

Ymmärrän tuon jakeen siten, että jos vaikkapa täällä paljon kirjoittelee niin ei se tarkoita sitä, että ikäänkuin sanoissa, paljossa kirjoittamisessa/puhumisessa olisi paljon syntiä, vaan että me Pyhän Hengen Voimasta hillitsemme kielemme niin että,

"Vanhurskaan suu kasvaa viisauden hedelmän, mutta kavala kieli hävitetään." Snl.10:31

Viisaus tulee Herralta ja sitä saamme anoakin sekä aina tehdä parannusta, kun Pyhä Henki siihen kehoittaa ja Pyhän Hengen Voimassa sek sen hedelmänä on myös itsensähillitseminen niin, ettemme esim. "paljoilla" sanoillamme, kielellämme loukkaa toista tieten, tietämättään.

Siunausta! :hugehug: :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Tammi 2013 19:22

pekka kirjoitti:rokkimusiikki edustaa sitä mitä maailmassa ihannoidaan ja on hyväksyttyä eli ryyppäämistä, vapaita seksinautintoja/huoraamista, huumeiden käyttöä, väkivallan oikeutusta ja pimeyden voimien ylistystä ja kaikenlaista kapinoinnin ihannointia.


Eihän mikään musiikkityyli itsessään (tietyt soittimet joita soitetaan tietyllä tavalla) edusta mitään arvoja. Eri musiikkityylejä voidaan käyttää toki kyllä synnillisten arvojen levittämiseen, mutta tästä ei voi itse musiikkityyliä tuomita. Syy miksi ihmiset tässä ketjussa tuomitsevat rokin musiikkityylinä, on se että kyseisen musiikkityylin kautta on levitetty synnillistä sanomaa ja arvoja. Eri ihmisille tulee eri mielleyhtymiä erilaisista asioista. Jollekin tulee pelkästä musiikkityylistä mieleen synnilliset arvot, kapinointi yms. Itselleni rokista tulee mieleen lähinnä vain musiikkityyli. Omassa mielessäni rock ei ole samalla tavalla yhdistetty näihin arvoihin ja asenteisiin, kuten joillakin muilla on. Tähänkin vaikuttaa jokaisen henkilökohtaiset ympäristötekijät.

Otan esimerkin tähän. Lainaan pätkän Jukka-Pekan viestistä toisesta ketjusta:

Jukka-Pekka kirjoitti:Nyt nousee mieleen onko esim. humppatyyliset hengelliset laulut made by heaven? Minulle niistä tulee hämyiset viinanhuuruiset mielleyhtymät tanssikapakoihin mieleen...Tiedän senkin maailman. En voi sille mitään, että näin käy.


Itselleni humpasta taas ei tule ollenkaan mieleen viina eivätkä edes mitkään tanssikapakat. Minulle se edustaa vain yhtä musiikkityyliä muiden joukossa, josta ei tule minulle mieleen mitään erityisiä mielleyhtymiä. Ympäristötekijät vaikuttavat tässäkin asiassa. Näissä musiikkiasioissa tulee ottaa huomioon toiset, puolin ja toisin. En soittaisi kenellekään uskonveljelleni tai sisarelleni tarkoituksella musiikkia, josta tiedän varmasti että hänelle tulee mieleen huonoja muistoja, paha mieli tai jotain muuta negatiivista. Mutta hänkään ei voi eikä saa tulla sanomaan minulle, että teen väärin kuunnellessani tietyntyylistä musiikkia, mitä hän ei halua kuunnella. Eikä hän voi omien ympäristövaikuttimiensa vuoksi tuomita tiettyä musiikkityylilajia synnilliseksi tai vääräksi. Musiikkityyli itsessään on vain musiikkityyli, jonka kautta voi levittää minkälaista sanomaa tahansa.

Otetaanpa esimerkiksi myös hakaristi: http://2.bp.blogspot.com/-UVGyvXhDArE/T ... astika.png

Hakaristikin on symbolina vain symboli muiden joukossa. Tosin jos minä pistäisin vaikkapa hakaristin profiilikuvakseni tällä foorumilla, niin minuun suhtauduttaisiin todennäköisesti hyvin epäluuloisesti, minua pidettäisiin natsina, rasistina, Hitlerin fanina... Vain sen vuoksi, että Hitler "teki" tästä merkistä "pahan". Vaikka en olisi natsi, niin ihmiset tuomitsisivat minut sellaiseksi omien mielleyhtymiensä perusteella, jos käyttäisin kyseistä symbolia. Jos eläisimme nyt vaikkapa 1900-luvun alkuvuosia niin kukaan ei pitäisi minua natsina tai pahana ihmisenä sen vuoksi, että käyttäisin kyseistä merkkiä, koska kukaan ei silloin yhdistänyt hakaristia natseihin. Hakaristihän on muuten hyvin vanha symboli:

Wikipedia kirjoitti:
Hakaristi on hyvin vanha onnen vertauskuva, jota on käytetty onnen tunnuksena monissa eri kulttuureissa. Hakaristi esiintyy edelleen monissa uskontokunnissa hyvän tai ikuisen vertauskuvana.


Hindulaisuudessa hakaristi symboloi äärettömän pyhää ja hyvää.


Hakaristiä esiintyi Suomessa arkeologisten löytöjen perusteella viimeistään rautakaudella. Myöhemmin tiedetään sillä koristellun puuta ja tekstiileitä. Erityisesti puuesineissä hakaristi on ollut osa tursaansydän-taikamerkkiä, jonka on katsottu suojelevan pahalta. Hakaristi on ollut pitkään käytössä Pohjolassa onnen vertauskuvana. Tekstiileissä, jotka usein koristeltiin lukuisin eri symbolein, hakaristiä on nimitetty myös vääräpääksi, sananmukaisesti vinopäiseksi, erotuksena suoravartisesta rististä.


Rokilla ja hakaristillä on yhteistä se, että monet tuomitsevat ne sen vuoksi, millaisia mielleyhtymiä niistä tulee heille. Sen sijaan, että tuomitaan joku, pitäisi kysyä häneltä että mitä arvoja tai mielleyhtymiä hänelle edustaa jokin tyyli tai symboli, mitä hän haluaa viestittää sillä meille. Jos minulla olisi hindulainen ystävä, jonka luokse menisin ja näkisin hänen kodin seinillään hakaristejä, niin minun ei kuulu tuomita häntä natsiksi, vaan ymmärtää se, että hänelle kyseinen symboli edustaa eri asioita kuin minulle. Rokin suhteen sama asia. Kaikille rock musiikkityylinä ei välttämättä edusta huumeita, kapinallisuutta, vapaaseksiä yms. Parin sadan vuoden päästä (mikäli maailma on vielä silloin olemassa) saattaa olla niinkin että juuri kukaan ei enää yhdistä rock-musiikkityyliä vapaaseksiin, huumeisiin ja muihin synnillisyyksiin. Kulttuurit muuttuvat ja eri symbolit ja tyylit edustavat eri ihmisille eri aikoina eri asioita.
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 01. Tammi 2013 19:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Tammi 2013 19:50

Juha, Jasmiini kirjoitti hyvin ja Raamatullisesti, lainaus hänen kirjoituksensa lopusta:

Uskovan kun tulisi erottautua maailmasta, niin silloin ei pitäisi jäljitellä niiden ihmisten musiikkia, jotka ilmentävät musiikillaan maailmallisia elämäntapojaan ja ideologioitaan.
Rock musiikki ilmentää ja sillä on alusta asti haluttu tuoda esiin juuri maailmallisuutta ja kapinallista elämäntapaa. Vapaata seksiä, viinaa, huumeita ja väkivaltaa. Metallimusiikki ja sen synkimmilla muodoilla taas on haluttu tuoda julki sitä kaikista pahinta, pahan olemassaoloa. Monet tuon tyylisuunnan edustajista ovat saaneet sävelensä ja sanansa pahoilta hengiltä ja uskon, että jotkut näistä laulajista, jos heitä voi edes laulajiksi sanoa, ovat laulaneet laulunsa pahassa hengessä.
Miksi siis edes sydämmestänsä laulaisi Herralle kiitosta tällaisella tavalla?
Laulujen laulu rakkaudesta, jonka Pyhä Henki antaa sydämiimme Jeesuksen Kristuksen kautta, ei voi kuulostaa säveliltä, jotka on saatu paholaiselta tai joka yhtä aikaa ilmentää maailman pahaa oloa ilman Jeesusta ja syntiä, josta ei ole tehty parannusta.


Sama asia sanottu Jumalan sanassa:

2. kirje korinttilaisille 6:

14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17. Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".

Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Ja kopio kirjoituksestani jonka tein tämän ketjun ensimmäisellä sivulla:

2. Kor. 5:17

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.


Tuotakin Raamatun kohtaa on hyvä miettiä mitä se tarkoittaa. Minusta se tarkoittaa sitä, että meidän tulee etsiä sitä mikä on Jumalan tahto ja mikä ei sitä ole. Musiikin kuuntelussa olen saanut Jumalan armosta hylätä monenlaiset musiikkityylit kuunteluvalikoimastani eli ennen niitä kuuntelin niin kuin aina kulloinkin itseäni huvitti mutta nyt uskonvaelluksellani olen saanut ymmärryksen Sanaa tutkimalla että kaikki ei ole hyväksi ja Jumalan tahdon mukaista vaan tulee jättää monia asioita pois mitä ennen teki kun ei vielä ollut uskossa Herraan Jeesukseen.

Esimerkiksi rokki tai hevi tai metallimusiikki ei muutu hengelliseksi/kristilliseksi musiikiksi jos siihen laitetaan laulun sanoituksen joukkoon esimerkiksi sanat "Herra" tai "Jeesus Kristus". Pimeyttä ja Valkeutta ei voi sekoittaa keskenään vaan on valittava jompi kumpi mutta ei tule sekoittaa hengellisyyteen sitä mikä on pimeydestä syntynyt ja lähtöisin. Semmoinen sekoitus (pimeyttä ja Valkeutta samassa "paketissa") on Jumalan silmissä silloin kauhistus, ei mitään muuta eli myrkytettyä totuutta (eli valhetta) joka täytyy HYLÄTÄ jos haluaa taipua Jumalan tahtoon.

1. Joh. 2:21

En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Tammi 2013 21:49

Aiemminhan täällä on ollut keskusteluketju kristillisestä heavyrock-musiikista. Palautan nyt raiteille, mistä tässäkin ketjussa on kyse. Samasta asiasta; raskaasta, kovaäänisestä pimeyden henkivalloista peräisin olevasta kristillistetystä MEKKALASTA, joka ei korviini kuulosta musiikiltakaan. Sanoista en saa selvää ja vaikka saisinkin, niin silti uskon Pyhän Hengen olevan Rauhan Hengen, joka tuottaa Hengen hedelmiä:

Gal.5:22 "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen...."

Pyhä Henki on Rauhan Henki ja vaikuttaa meissä Hengen hedelmiä kaikilla elämän osa-alueillamme; myös hengellisen musiikin alueella. Uskon vakaasti hengellisen musiikin olevan musiikkia sanoineen ja sävelineenkin made by Heaven. Edellistä toteamusta ei tee tyhjäksi myöskään se, että minulle tulee Kristuksesta pois vieviä mielleyhtymiä ja tulen rauhattomaksi kaikesta sellaisesta, mikä on tästä maailmasta, olipa se puettu kuinka hengelliseen kaapuun hyvänsä = rauhaton melskaaminen, erityisesti ROCK-musiikki.

Mitä tulee mielleyhtymiin, niin rauhaton (sitähän se mielestäni on, ei välttämättä muiden mielestä) HUMPPA-musiikki tuo minulle mainitsemiasi mielleyhtymiä, olipa siinä sitten hengelliset sanatkin. Nyt vaan ei puhuta mielleyhtymistä, vaan keskusteluketjussa on kyse siitä, onko HEAVYMETALLIROCK-musiikki 'kristillistettynä' Pyhästä Hengestä vaiko ei. Sen mitä ymmärrän hengessäni Raamattua, Jumalan Sanaa ja Pyhän Hengen toimintatapoja, niin kaikki HUUTAMINEN ja KAAOS olipa se "musiikkia" tai ei on perkeleestä, joka on liitossa lihamme kanssa ja henkivalloista, jotka koettavat saada meidät lankeamaan pikkuhiljaa, ihan pikkuhiljaa pois kaidalta Tieltä Kristuksesta. Sehän se on ollut saatanan taktiikka kautta aikain; "ensin pirulle pikkusormi ja sitten ollaankin kohta maailmassa." Tässä keskusteluketjussa on selkeästi tuotu useampaan kertaan esille myös Raamatulla perustellen, miksi METAKKA = ROKKI on on pimeyden henkivalloista lähtöisin, joten en niitä tuo uudestaan tähän.

Jokainen voi lukea edellisestä keskusteluketjusta viestini. Kuuntelen musiikkia ylipäätään vähän. En voi välttyä törmäämästä rokkiin tänäkään päivänä esim. käydessäni kaupassa. Ei se saastuta minua, kun kuuntelen sitä, mutta jos alan kuunnella sitä kotonakin, ylipäätään Kristuksesta poipäin vievää musiikkia, niin kohta meillä on CD-teline täynnä tämän maailman "humpanhömpänpumppaa" ja siitä se maallistuminen, maailman takaisin luisuminen alkaakin. Olen tehnyt kierroksen maailmassa uskoontuloni jälkeen ja tiedän, miten pienestä se voi lähteä ja miten kallis sen kierroksen hinta voi olla. En kehoita kokeilemaan Jumalan pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä, vaikka paluu tuhlaajapojalla Kotiin on aina, kun omatunto alkaa soimata = Pyhän Hengen ääni.

Tiedän useita uskovia henkilöitä, jotka ovat saaneet laulun sanat ja sävelen suoraan Jumalalta ja todella ne ovat musiikkia sanoineen made by heaven ja kestävätpä Jumalan Sanan koettelunkin ja Hengen niiden takana. Joku päivä sitten yksi uskova nainen sai sävelen psalmiin. Melodia oli rauhallinen.

Elämme ajassa, jossa kaikki maailmasta oleva syntikin pyritään korvasyyhysaarnaajien toimesta kristillistämään. Kaikki lihallisuus selitetään yhdessä saatanan kanssa Jumalan Tahdoksi, vaikka kuinka selkeästi TIKKUKIRJAIMIN asia olisi Sanassa synniksi sanottu. Ja kun ei haluta tehdä parannusta, niin etsitään korvasyyhysaarnaaja, joka selittää kaikki lihan mielen mukaan. Tätä on yleensä kristikunta täynnä ja sydäntäni särkee!

Elämme juuri NYT seuraavaa aikaa:

2.Tim.4:1 "Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin."

Kyse on tässäkin asiassa, suostummeko lihan kuolemisprosessiin vaiko emme. Antaudummeko KOKONAAN Jeesukselle vai 'jätämmekö sen pikkurillin piiloon.'
Olemme Armosta pelastetut elämään uusina luomuksina uuden luomuksen mukaista elämää ja Pyhän Hengen Voimassa kuolemaan tälle maailmalle, lihallemme, joka on siis liitossa saatanan kanssa. Eikö niin?

Palatakseni vielä kerran musiikkiin made by heaven, uskon todellakin Jumalan antavan sanat ja sävelen :musics:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa