ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Joulu 2012 21:05

Täytyy tehdä tunnustus... mun mieheni tahtoi erääseen joulukonserttiin, jossa soitettiin... rocktyylillä joulumusiikkia.. kuten heinillä härkien yms. yms... tietenkin olisin voinut olla suostumatta, mutta olen kait kuvitellut, että kun osoitan etten ole tiukkapipo, niin se jotenkin muuttaisi jotain... mutta väärin taas meni.

Tiesin tasan tarkkaan, kun istuin siinä, että en toiminnallani ylistänyt Jumalaa.
Olenko ylpeä ja voinko sanoa, menkää vaan... no no no... vaikka en joululauluja pidä mitenkään sellaisina, että mua ne hengellisesti koskettaisi sillä tavalla, että kokisin laulut kovin tärkeinä tai itsessään pyhiniä, niin koin silti että se oli suorastaan rienausta. Ja ei siitä sen enempää, mitkä kaikki asiat siihen viittasi.

Jälkikäteen... voin vain sanoa, että senkin ajan olisin voinut käyttää paremmin ja voisin paremmin palvella Herraa tässä ajassa, enkä mukautua tämän maailman mukaan.

Niin kauan kuin mukaudumme, uskomme ei tuota hedelmää...
lonelyrider
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Joulu 2012 22:23

Olin väärässä ja pyydän anteeksi, kun puolustin rockia.

Pakko myöntää, että koska rock´n rolli on elämäntapana niin syntinen ja viettelee pahuuteen, niin eipä sitä kannata käyttää keinona evankelioimiseen ja hyväksyä sittenkään. Rokki on se pikkurilli ja kun aletaan kiinnostumaan death/trash metallista niin sinne menee se käsikin.

Täytyy myöntää,että varmastikkin hyvinpitkille samoilla agrumenteilla kuin mitä itse olen esittänyt se rokki otettiin Herran huoneeseen alunperin ja se synnytti myös hevimessut ja muut ihmetykset perässänsä (hedelmät). Aluksi sallitaan jotain joka on kauniissa kääreissä (rock) ja sitten siitä sallimuksen raosta ujutetaan koko piru sisälle hevimessuineen ja käsimerkkeineen ja kulttuurin ihannointeineen.Kohta menee harmaaksi raja "kristityistä" rockbändeistä ja maallisista. Ajatellaan, että kyllä tämäkin on ihan hyvää musiikkia kun kuulostaa niin samalta, kuin se kirkossa soitettava.

Satanistinen metallimusiikki on niin vaarallista ettei sitä kannata toivottaa tervetulleeksi seurakuntaelämään sillä ei suuri massa aina muista joka bändiä Hengellä koetella, vaan helposti ajatellaan että kun ne kirkossakin soitti heviä niin voisinhan minäkin ostaa tuon (nimi tähän) levyn ja käydä keikallakin, siitä sitten alamäki alkaa.

David Wilkersson oikein ylikuumeni aiheesta (niin kuin minäkin), mutta puhuu kuumanakin asiaa (toisin kuin minä)!

Ärsyttää olla tämmöinen kuumapää, kun saa aina olla pyytelemässä anteeksi ja pyörtämässä sanojaan. Käy luonnon päälle :oops:

http://www.youtube.com/watch?v=U-guHdaZbgI
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Joulu 2012 22:44

Tulin hiljakkoin kotiin ja luin tässä näitä kirjoituksia tästä rokkiaiheesta ja huomasin, että tässä Mikon viimeisessä kirjoituksessa hän on saanut oikean ja Raamatullisen ymmärryksen tästä asiasta, kiitos siitä Herralle.

Toivottavasti mahdollisimman moni saisi vapautua näistä rokin pimeyden voimien kahleista. Se kyllä onnistuu kun haluaa niistä vapautua ja huutaa sydämestään Herraa Jeesusta avukseen.

Ps. 50:15

Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 28. Joulu 2012 23:13

:wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Joulu 2012 23:24

Muistan joskus olleeni yhdessä kotikokouksessa, missä yksi veli puhui pitkään ja paatoksella siitä, kuinka kaikki maallinen musiikki on aivan hirveää :wise3: Sitten kuitenkin lopuksi hän esitti hengellisin sanoituksin yhden maallisen biisin :? Jäin silloin miettimään, että mikä tekee musiikista hengellistä..? Ovatko kaikki maalliset laulut hengellisiä, jos vain niiden sanoitukset muuttaa? Voiko hengellisesti sanoitettu musiikki ollakin maallista, jos sitä laulaa joku Jenni Vartiainen..? Tekeekö musiikista oikeaa sanat vai sävel vai esittäjä?

Minua on joskus hiukan moitittu siitä, että aina kun esitän kysymyksiä, niin esitän niihin myös joitain vastauksia, mutta se nyt vaan on minun tapani :D Eli siis itse pidän hengellisenä musiikkina tietenkin sellaista musiikkia, mitä lauletaan Hengessä. Mutta musiikki saa joskus myös muulloin hengellisen ulottuvuuden, kun Jumala pääsee sen kautta puhuttelemaan. Joskus jopa ihan jonkun "You were always on my mind" -biisin kautta. Tai jonkun joululaulun kautta oli esittäjä sitten kuka tahansa...

Itse tein perinteiset tullessani uskoon, eli annoin pois koko laajan ja entisessä elämässäni rakkaan musiikkikokoelmani iloisin mielin, enkä jäänyt kaipaamaan ;gladly: Mielestäni uskovan olisi paras kuunnella vain hengellistä musiikkia, mitä se sitten kenenkin mielestä on ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Joulu 2012 23:39

Henk.kohtaisesti olen tosi tunnepitoinen ihminen... mutta silti, mietin sitä... mitä se Jumalan hengen kosketus voisi olla maallisen musiikin kautta. Periaatteessahan mikä vain on mahdollista...

mutta... otan esimerkin... joulun aikaan, eräs läheinen tuttava ilakoi minulle sitä, että joulun alla on niin paljon hengellistä ohjelmaa telkkarissa... lauletaan joululauluja ja uskosta osattomatkin ovat mukana... hän oli sitä mieltä, että sillä voi olla puhutteleva vaikutus.

Henkilökohtainen mielipiteeni oli... että, se on heikoissa kantimissa, jos ihminen tulee joulusta uskoon tai sen perinteistä... esitin mielipiteeni, mutta en tietenkään halunnut lähteä riitaa haastamaan, joten annoin asian pitkälti olla.

Koen henkilökohtaisesti, että usko on enemmän kuin tunteita musiikista... tunne voi olla harhauttava ja meidän oma kokemus? On paljon maallista musiikkia, joissa näen hengellistä ulottuvuutta sanoituksissa, kuitenkaan ne eivät ole hengellisiä, eivätkä kerro Jumalasta tai Hänen luonteestaan.

Millä tavoin sitten Jumala koskettaisi ihmistä ja mitä ihminen siitä saa? Tunnekokemuksen?

Pyrin varomaan tunnelatauksia, koska olen oppinut, että ihminen helposti luo myös itse tietynlaisia tunnetiloja... kyllä tietenkin koen tunteita, myös esim. rukouksessa voin kokea rauhaa jne ja koen niiden olevan Herrasta... mutta minulle on myös näytetty uskonelämän aikana se, kuinka voimakkaita ihmisen omat tunnelataukset voivat olla ja kuinka harhaanjohtaviakin.

Tässä ajatuksia mitä tuli. No, tämä voi aiheuttaa kirjoituksen lukijoille, huonoja tuntemuksia sinänsä, koska varmaan on yleisiä käsityksiä vastaan tämä, mitä sanon ja olen varautunut siihen. Mutta näin koen ja sen sanon.
lonelyrider
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Juha » 28. Joulu 2012 23:43

Aamu-Usva kirjoitti:Ovatko kaikki maalliset laulut hengellisiä, jos vain niiden sanoitukset muuttaa? Voiko hengellisesti sanoitettu musiikki ollakin maallista, jos sitä laulaa joku Jenni Vartiainen..? Tekeekö musiikista oikeaa sanat vai sävel vai esittäjä?


Mielestäni ainoastaan sellainen musiikki on aidosti hengellistä, mikä on uudestisyntyneen uskovan laulua ja se on laulettu sydämellä Herralle. Jos uskoton ihminen laulaa musiikkia hengellisillä sanoituksilla niin sellainen laulu ei ole aidosti hengellistä, sillä hän ei laula sydämellään Herralle.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Juha » 29. Joulu 2012 02:24

Mutta kertokaa, että millainen musiikki on Herran mielen mukaista? Pelkän musiikkityylin perusteella ei voi mielestäni vain sanoa musiikkia saatanalliseksi.

En esimerkiksi usko, että tämä kappale olisi saatanallinen: http://www.youtube.com/watch?v=eoD4wOX_98c

Siitä voi kyllä vääntää kättä, onko rock-tyylinen hengellisillä sanoituksilla laulettu musiikki Herran mielen mukaista, mutta saatanalliseksi en tuota linkkaamaani kappaletta kyllä lähtisi sanomaan.

Tämä kappale ei ole tyylilajiltaan varmastikaan kenenkään mielestä saatanallinen: http://www.youtube.com/watch?v=veRanCpnQ-4 mutta siinä pilkataan Jeesusta, joten siksi tämä laulu on saatanallinen. (PMMP on väittänyt ettei laulun tarkoitus ollut olla pilkkaava, mutta siinä he kyllä puhuvat täyttä potaskaa...)

Tosin, olen hieman alkanut kyllä suhtautua rokkiin epäluuloisesti sen "räminän ja paukkeen" vuoksi. Kuuntelin tässä joku päivä musiikkia kuulokkeilla, ensin soi joku rauhallinen, hengellinen biisi (en muista mikä) ja kun se loppui niin sitten pärähti The Rainia soimaan. Tuli kyllä vähän sellainen "häh-mitä-missä mennään" -fiilis, kun se rauha katosi kuin tuhka tuuleen sen The Rainin biisin myötä. Jos itse alkaisin tehdä hengellistä musiikkia, niin en kyllä alkaisi sitä tekemään rokin ehdoilla. Ei vain jotenkin tunnu sopivan yhteen ne.

Tässä keskustelussa olen nähnyt tätä jaetta jonkin verran:

Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.


Mitä tämä mukautuminen on? Itse näen sen enemmänkin synnin tekemisenä. Esimerkiksi tälle maailmanajalle on tyypillistä (ainakin länsimaissa) kaikenlaiset esiaviolliset sukupuolisuhteet ja avosuhteet. Ne eivät ole Raamatun perusteella Jumalan mielen mukaisia, joten niihin ei tule mukautua ainakaan. Jos tuota jaetta alkaa myös musiikkiin soveltaa, niin sen perusteella esimerkiksi tämän uskonveljeni Hermanin tekemän hienon ylistysbiisin http://www.youtube.com/watch?v=qYo5_jO8sSg voisi joku tuomita Jumalan tahdon vastaiseksi.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=750251 kirjoitti:1960-luvulla kansankirkkomme väänsi ankarasti kättä siitä, voisiko kitaroita tuoda kirkkoon.


Jotkut tuomitsivat varmasti tuolla samalla jakeella (Room. 12:2) kitaralla soitetun hengellisen musiikin vääräksi. Varmasti näitäkin uskovia löytyy vielä, esimerkiksi itselläni on 96-vuotias, uskova isoisoäiti. Tosin en ole hänen kanssaan jutellut näistä musiikkijutuista, joten en hänen suhtautumisestaan aivan tarkkaan ottaen tiedä, mutta hänkin saattaa kuulua näihin jotka tuomitsivat kitarat 60-luvulla.

En ole millekään metallimessuille tai rokkigospelille liputtamassa tietä, mutta ihminen saa musiikillisia vaikutteita ympäristöstään ja ne vaikuttavat hänen tekemäänsä musiikkiin. Mikä siis loppujen lopuksi on Jumalan tahdon mukaista ylistysmusiikkia ja mikä ei? Onko tämä Paul Wilburin ylistyslaulu jonkun mielestä Jumalan tahdon vastainen? Hänenkin laulussaan on musiikillisia vaikutteita tästä maailmasta: http://www.youtube.com/watch?v=Ra4HWj1jrJA
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 29. Joulu 2012 02:36, muokattu yhteensä 4 kertaa
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Joulu 2012 02:25

Mikko Murpatti kirjoitti:Olin väärässä ja pyydän anteeksi, kun puolustin rockia.

Pakko myöntää, että koska rock´n rolli on elämäntapana niin syntinen ja viettelee pahuuteen, niin eipä sitä kannata käyttää keinona evankelioimiseen ja hyväksyä sittenkään. Rokki on se pikkurilli ja kun aletaan kiinnostumaan death/trash metallista niin sinne menee se käsikin.

Täytyy myöntää,että varmastikkin hyvinpitkille samoilla agrumenteilla kuin mitä itse olen esittänyt se rokki otettiin Herran huoneeseen alunperin ja se synnytti myös hevimessut ja muut ihmetykset perässänsä (hedelmät). Aluksi sallitaan jotain joka on kauniissa kääreissä (rock) ja sitten siitä sallimuksen raosta ujutetaan koko piru sisälle hevimessuineen ja käsimerkkeineen ja kulttuurin ihannointeineen.Kohta menee harmaaksi raja "kristityistä" rockbändeistä ja maallisista. Ajatellaan, että kyllä tämäkin on ihan hyvää musiikkia kun kuulostaa niin samalta, kuin se kirkossa soitettava.

Satanistinen metallimusiikki on niin vaarallista ettei sitä kannata toivottaa tervetulleeksi seurakuntaelämään sillä ei suuri massa aina muista joka bändiä Hengellä koetella, vaan helposti ajatellaan että kun ne kirkossakin soitti heviä niin voisinhan minäkin ostaa tuon (nimi tähän) levyn ja käydä keikallakin, siitä sitten alamäki alkaa.

David Wilkersson oikein ylikuumeni aiheesta (niin kuin minäkin), mutta puhuu kuumanakin asiaa (toisin kuin minä)!

Ärsyttää olla tämmöinen kuumapää, kun saa aina olla pyytelemässä anteeksi ja pyörtämässä sanojaan. Käy luonnon päälle :oops:

http://www.youtube.com/watch?v=U-guHdaZbgI


Mikko tämä viesti osoittaa sen että sinulla on Jumalalle mieluinen nöyryys sydämessä. Harvoin näkee että joku julkisesti pyytää anteeksi ja myöntää olleensa väärässä kun ymmärtää olleensa jossain väärässä jota ensin kiihkeästi puolusti. Tällaiseen nöyryyteen Jumala mielistyy.

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa sinulle veli Mikko :GBU:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Joulu 2012 11:52

Mielestäni Juha, sanoit hienosti, siitä että se on uskovan sydämestä lähtevää.

Laulu, musiikki on kiitosta, ylistystä.

Mielestäni pelkkä soitin tai sävel itsessään ei ole sen kummempi toista... mutta ehkä ne arvot ja asenteet, jotka liitetään rokkiin. Esim. rock -levyjen kansissa ja yhtyeiden logoissa, on usein kuvia,jotka edustavat pahuutta(on se sitten ihmisen keksimää tai ei, silti se edustaa pahuuden ihannointia ja sille merkitysten luomista). Eli minun mielipiteeni on, että ei se tyylilaji, yhtälailla mikä tahansa voi edustaa tätä maailmaa... suurin osa tai melkein kaikki musiikista edustaa tätä maailmaa. No, onko sillä sitten merkitystä kuunteletko mitä... no, jos musiikki ja sen sanat ja sen sellaiset tulee sulle tärkeiksi, esim. tunnepuolella, niin tuskin se on hyväksi.

Ennen fiilistelin paljon musiikilla, musiikkia tehdään oikeastaan tunteisiin perustuen ja maallista musiikkia maallisiin tunteisiin perustuen... "hyvä"? musiikki herättää tunteita ja sen sanat koskettavat.
Mutta onko sillä mitään merkitystä Hengellisellä puolella, mielestäni ei. Ainakaan mitään suurta positiivista puolta en näe asiassa, ainakaan jos se eroittaa Jumalan tuntemisesta ja antaa mielikuvan, että usko on tunteisiin perustuvaa.

Ihmiset jää kiinni pitkälti tunteisiin, perinteisiin... jopa virsiin... ja elävät muistoissa... eivätkä ole valmiita ottamaan mitään omia käsityksiä eriävää vastaan.
lonelyrider
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron