Pelastuksen vaatimuksista?Pyhä Henki käytännössä?

Sinulle joka etsit elämän tarkoitusta

Pelastuksen vaatimuksista?Pyhä Henki käytännössä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 23. Marras 2012 11:14

Rauhaa kaikille!

Olen viimeaikoina pohtinut paljon mitä Jumala meiltä odottaa lain ja käskyjensä pitämisestä. Vanhassa testamentissa on muistaakseni 613 käskyä/kehoitusta/ohjetta, mutta eikö nämä lait kumottu uudessa testamentissa? Mistä löytäisin listan käskyistä jotka ovat "voimassa"?

Paha saatana esiintyy etenkin uusille uskoville julmana ja liikaa vaativana pahana Jumalana ja moni uskossaan hapuileva hylkääkin Raamatun uskon sillä kukaan ihminen ei voi noita 613 lakia täyttää. Heille Jumala esiintyy tyrannina, joka vaatii heikolta lihalta mahdottomia. Haluaisin tässä postissa selventää mitä Jumala meiltä vaatii ja mitä vaaditaan että tulisi vanhurkaaksi ja näin kelpaisi Jumalalle.

Luin illalla Raamatusta Paavalin kirjeitä Galatialaisille ja siellä sanotaan:

Gal2 16

16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

Edellisen mukaan ihminen ei tule vanhurkaaksi lain teoista vaan uskosta Jeesukseen Kristukseen.

Gal3 10-15

10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.

Jeesus ilmeisesti mitätöi lain kuolemallaan, eli Jeesuksen ristiuhrin vuoksi me ilmeisesti kelpaamme Jumalalle ilman 613 lain täyttämistäkin. Kuninkaiden Kuningas Jeesus Kristus on sovittanut lain puolestamme, mikä mahtava lahja ja uhraus!! Halleluja!


Mutta suurin kysymys jää eli mitä sanon henkilölle joka hapuilee uskonsa kanssa, mutta sanoo ettei voi koskaan noita 613 lakia täyttää? Uskallanko sanoa että ei tarvitse muuta kuin uskoa Jeesuksen kuolleen ristillä syntiesi takia sekä noudata 10-käskyä, onko tässä tarpeeksi evästystä? Mitä itse sanoisit?
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 25. Marras 2012 11:24, muokattu yhteensä 2 kertaa
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja JoKi » 23. Marras 2012 17:01

Joh. 3:16

En välttämättä noin sanoisi.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja Herman » 23. Marras 2012 17:37

Mitä pelastus on? Sitä, että ihmisen yhteys Jumalaan palautetaan. Synti rikkoi tuon yhteyden. Sitä ei mikään tekomme voi palauttaa, sillä olemme sydämeltämme syntisiä vaikka minkälaisia tekoja tekisimme. Siksi Jumala antoi Poikansa kantamaan meidän syntivelkamme, ja sovittamaan syntimme verellänsä. Vain tuon sovintoveren tähden me voidaan käydä Jumalan eteen ilman tuomiota. Vain Jeesuksen ristin kautta me voidaan pelastua, saada takaisin katkennut yhteys Jumalaan.

Entä teot? Raamattu puhuu paljon hyvistä teoista, kehoittaen ja jopa vaatien meitä niihin. Olennaista on, kenelle nuo kehoitukset ja vaatimukset ovat esitetty: Niille, jotka ovat jo astuneet pelastuksen tielle. Eli joilla on uskon kautta Jeesukseen Kristukseen avautunut yhteys Jumalaan. Heille voi esittää vaatimuksia teoista, sillä he ovat hengellisessä uudestisyntymässä saaneet sisimpäänsä Pyhän Hengen, joka antaa meille yliluonnollisen voiman ja kyvyn. Pyhän Hengen vaikutuksesta voimme tehdä Jumalan vaatimia tekoja ja elää Hänen lakiensa mukaan.

Lailla tarkoitan edellisessä lauseessa kymmentä käskyä, ne muut vanhan liiton aikaiset 603 käskyä kuuluivat "Mooseksen lakiin", joka naulattiin ristille Jeesuksen kanssa. Kol.2:14 sanoo, että Jeesus "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin". Alkuteksti puhuu tuossa tarkalleen ottaen kirjakääröistä. Muistamme, että 10 käskyä kirjoitettiin kiveen, ja muut käskyt kirjakääröön. 10 käskyn kivitaulut myös laitettiin liitonarkkuun sisälle, kun kirjakääröt jätettiin ulkopuolelle. Kivitaulut eivät pala tulessa, kirjakääröt palavat. Raamattu antaa paljon viitteitä siihen, että nimenomaan nuo "Mooseksen lain" 603 käskyä ovat mitätöidyt uudessa liitossa, mutta 10 käskyä ovat voimassa tämän maailmanajan loppuun asti.

Mutta tärkeää on myös ymmärtää, että emme pelastu noudattamalla kymmentä käskyäkään, vaan niiden noudattaminen on pelastuksen hedelmää. Meidät on uskon kautta Jeesukseen viety pelastuksen tielle, ja sillä kulkiessamme kasvaa tuo hedelmä, eli käytännössä elämme aina vain enemmän Jumalan tahdon mukaan. Pelastuksen tien kulkemiseen liittyy myös kuuliaisuus yleisesti ottaen, eli kaikissa elämämme asioissa meidän tulee kysyä Herran tahtoa ja mielipidettä ja taipua sen mukaan, jos todella rakastamme Jeesusta. Hän antoi kaikkensa, koko elämänsä meidän syntisten tähden. Sen ymmärtäminen sytyttää meihin rakkauden Häntä kohtaan, jonka kautta voimme Paavalin tavoin laskea tappioksi kaiken mitä tämä maailma meille voi tarjota, Jeesuksen tuntemisen rinnalla.

Loppuun haluan vielä sanoa, että meistä kukaan ei ole vielä pelastunut. Jos seuraamme Jeesusta, olemme pelastuksen tiellä, mutta se tie täytyy kulkea loppuun asti, että lopullisesti pelastuu. Jumala on luvannut antaa meille voiman siihen, ja voimme itse vaikuttaa siihen tekemällä oikeita valintoja. Jos kylvämme henkeen, eli etsimme Jumalaa ja Hänen tahtoaan kaikissa elämän asioissa, pysymme varmasti tiellä, vaikka joskus lankeaisimmekin. Mutta jos kylvämme lihaan, eli emme välitä etsiä Jumalan tahtoa asioissa vaan teemme mielummin oman mielemme mukaan, on perille pääseminen aika epävarmalla pohjalla. Lopun aikoina lisääntyy vielä kaikki pahuus ja viettelykset, joiden tarkoitus on eksyttää jopa valitutukin, eli jokaisen meidän tulee pelätä Jumalaa ja valvoa sydäntämme joka elämän päivänä.

Jeesuksen Kristuksen runsasta siunausta kaikille!
Herman
 

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja tanu » 23. Marras 2012 17:44

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 17. Loka 2017 20:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja tanu » 23. Marras 2012 17:51

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 17. Loka 2017 20:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 23. Marras 2012 22:49

Kiitos hyvistä vastauksista.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Marras 2012 23:06

Nyt eletään uutta liittoa Jeesuksen veressä. Vanha liitto perustui kirjoitettujen käskyjen noudattamiseen. Uudessa liitossa meillä ei ole kirjotettua sääntökokoelmaa, jota tulisi noudattaa, vaan se on käynyt toteen, mitä Hesekiel ennusti: "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen (Hes.36:26)." Jumalan laki; Kristuksen oppi, on meidän sydämen lihatauluun kirjoitettu; ei enää kaiverrettu kiviin tai kirjoitettu kirjoihin, joista meidän pitäisi käskyjä opetella ja alkaa noudattaa. Pyhä Henki uudestisyntyneen uskovan sydämessä yhtyy kaikkeen mitä Raamattuun on kirjoitettu, mutta uuden liiton uskovalle Raamattu ei ole kirja, jota tulee vain yrittää lihassa noudattaa. Jos joku lähtee omassa itsessään yrittämään, niin tulee huomaamaan, että se ei onnistu. Siksi pelastus on armosta eikä teoista, koska tekojen kautta ihmiset eivät oppineet tuntemaan Jumalaa, mutta armon kautta eli Jeesuksen kautta kaikkien on mahdollista oppia tuntemaan Hänet ja liittyä sydämessään siihen, mitä Raamattuun on kirjoitettu ja mitä Jeesus puhuu. Joten, joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Yksinkertaista :)
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Marras 2012 17:27

Aamu-Usva kirjoitti: Joten, joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Yksinkertaista :)


Tämä on se ongelmani, eli näin minäkin luulin ja olen ihmisille selittänyt, mutta kuten jotkut vastaajat ovat sanoneet ketjussa tarvitaan myös seuraavia :

10-käskyn noudattaminen.

Rakkauden kaksoiskäskyn noudattaminen ja sen soveltaminen.

Jumalan tahdon noudattaminen, joka ilmenee Raamatusta ja Pyhän Hengen johdatuksesta. (Onko olemassa missään listaa? Vanhasta testamentista löytyi 603).

Elämäsi kaiken sisällön muuttaminen asioissa, jotka vaatii muutosta. Tämä prosessi tapahtuu Pyhän Hengen johdolla ja ihminen ,joka ei osaa kuunnella Pyhää Henkeä tai erehtyy luulemaan sitä omaksitunnoksi tai omiksi ajatuksiksi onkin tässä täysin tuuliajolla.

Itse en osaa millään tavalla erottaa mikä on Pyhää Henkeä ja mikä on omaa henkeä ja mikä on vainoharhaa tai omia jaarittelevia ajatuksia. Mistään en ole löytänyt käyttö ohjeita Pyhään Henkeen. Ja tämä on osa ongelmaa.

Eli jos kerron ihmisille että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu lause on epätosi. Silti olen tätä viljellyt ja jakanut ja pelkään että olen saanut monia kavahtamaan uskosta, sillä heille äkkiä selviää että tarvitaan muutakin.

Pitäisikin sanoa: Jos uskot ja sinut kastetaan ja noudatat 10 käskyä sekä sovellat rakauden kaksoiskäskyä sekä opettelet kuuntelemaan Pyhää Henkeä ja löydät itsestäsi keinon erottaa mikä on Pyhän Hengen puhetta ja mikä omaasi pitää sinun tämän jälkeen vielä tehdä tarvittavat muutokset ja luottaa että seuraat Pyhää Henkeä vaikka todellisuudessa voit aivan hyvin seurata omaa lihaasi. Eli kaikki ei ole niin yksinkertaista ja helppoa ja yksiselitteistä kun annetaan ymmärtää.

Myöskin puhuttiin että kun uskova on kokeneempi uskossaan annetaan hänelle haastavampia tehtäviä ja vastauskoon tullut ei ole velvollinen näitä haastavampia tehtäviä vielä hoitamaan tai tekemään. Tämäkin on sekavaa. Mistä sitten tietää koska on kasvanut uskossa ja on valmis vahvempaan ruokaan? Kuka sen päättää ? Missä se lukee?

Tuntuu että koko uskonelämä perustuu hyvin vahvasti Pyhän Hengen kuuntelemiseen ja noudattamiseen, mutta onko mitään keinoa erottaa mikä on Pyhää Henkeä ja mikä on lihaa?

Onko mahdollista , että olemme lukeneet Raamattua ja kun tiedämme sen sisällöstä ja keskeisestä sanomasta enemmän alkaa ihmisen mieli sitten ruokkimaan tätä koneistoa tekeytyen Pyhäksi Hengeksi. Jos joku homma sitten onnistuu sanotaan että se oli Pyhän Hengen johdatusta ja jos jokin asia epäonnistuu niin todetaan vain että hupsansaa eipä ollutkaan Hengestä ja yritetään uusiksi.Tämä on mielestäni enemmän arpajaista kuin uskoa :(.

Vihollinen minua ankarasti nyt haastaa ja horjuttaa uskoani. Naamioituu ankaraksi Jumalaksi sekä mahdottomia pyytäväksi Jumalaksi. Rukoilkaa puolestani, että kestän tämän kaiken ja pysyn uskossa!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Marras 2012 17:47

Herman kirjoitti: Meidät on uskon kautta Jeesukseen viety pelastuksen tielle, ja sillä kulkiessamme kasvaa tuo hedelmä, eli käytännössä elämme aina vain enemmän Jumalan tahdon mukaan. Pelastuksen tien kulkemiseen liittyy myös kuuliaisuus yleisesti ottaen, eli kaikissa elämämme asioissa meidän tulee kysyä Herran tahtoa ja mielipidettä ja taipua sen mukaan, jos todella rakastamme Jeesusta.


Kun kysyn Herran tahtoa ja mielipidettä mihin vastaus tulee? Vai onko tämäkin arpajaisten varassa, eli kysellään Pyhältä Hengeltä mikä se tahto nyt olikaan ja sitten valitaan joku mielessä pyörivä asia ja sillä mennään! Jos mennään väärin todetaan hupsansaa meninkin lihassa, nyt tuli asunnot myytyä ja lahjoitettua omaisuus orvoille, mutta koitetaan uusiksi. On vaikeaa tehdä elämässään tai kehoittaa toista tekemään elämässään suuria muutoksia, jos on olemassa mahdollisuus että kehotus tuleekin lihasta.


Jumala on luvannut antaa meille voiman siihen, ja voimme itse vaikuttaa siihen tekemällä oikeita valintoja.


Mistä tietää, että valinta on oikea? Mistä tietää että on saanut voiman tehdä jotain? Sanooko Jumala sydämeeni , että nyt voit jättää tämän ja tämän asian elämässäsi sillä olen antanut sinulle voiman? Vai pitääkö taas arpoa?

Esim.

"Hei kulta jätin mielialalääkkeeni syömättä, kun tunsin että Jumala niin tahtoi. Näen taas vaaleanpunaisia elefantteja ja puhun itsekseni, mutta nyt minulla on tähän voimaa" huomenna iltalehdessä otsikko "Perheen isä kolarissa, puhui vaaleanpunaiselle elefantille kännykässä" :shock:

Pahoittelen viestissäni olevaa ilkeää alavirettä, mutta en jaksa yrittää kovemmin. Olen niin turhautunut.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä Raamattu kertoo pelastuksen vaatimuksista?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Marras 2012 18:09

Mikko Murpatti kirjoitti:......mutta en jaksa yrittää kovemmin. Olen niin turhautunut.


Sinun ei tarvitse yrittää omin avuin. Jumalan armo kantaa ja vie sinut perille eikä jätä sinua puolitiehen.
Suosittelisin lukemaan PP:n aihetta "Jumalan todellinen armo".

http://www.kotipetripaavola.com/henki ... sytys.html :thumb:

Jer. 31:3
Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.

Room. 11:6
Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.

Jeesus on täynnä armoa, armoa armon päälle kans.

Joh. 1:16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Kasvakaamme Jeesuksen tuntemisessa Kristuksen armossa.

2Tim. 2:1
Vahvistu siis, poikani, siinä armossa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

2Piet. 3:18
ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Hengellinen etsintä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron