Linnea kirjoitti:Hei Katha! One Way -seurakunnassa on hyvääkin opetusta, mutta pitää olla tarkkana, kuten muuallakin

Kesällä siellä viimeksi kävin, ja kirjamyynnissä oli myös eksyttäjien materiaalia, mm. Billy Grahamia.
One Way edustaa sellaista synkretististä kantaa, ettei kaste ole pelastuskysymys ja sen takia niin lapsikaste kuin baptistinen kaste kelpaisivat yhtälailla, vaikka he kastavat baptistisella kasteella. Minun mielestä, tämä One Wayn kasteoppi ei ole Raamatun opetus:
"
Kaste on ollut yksi kristikansaa eniten hajottavista opinkappaleista. Sekä lapsikasteesta että ns. baptistisesta kasteesta – uskovien kasteesta – on olemassa monia opillisia tulkintoja ja käytäntöjä. Ihmisiä kastetaan ripottamalla, upottamalla, valelemalla jne. Toiset kastavat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, toiset kastavat yksin Jeesuksen nimeen. Eräs seurakunta hajosi kahtia, kun ei päästy yksimielisyyteen siitä, kastetaanko ihminen kastealtaassa eteenpäin vai taaksepäin. Vaikka kaste on tarkoitettu siunaukseksi, perkele on tehnyt siitä aseen omaan käyttöönsä ja tuonut näin valtavasti ahdistusta ihmisten elämään. Jotkut ovat lähes menettäneet mielenterveytensä tämän kysymyksen äärellä. Moni on tullut omaistensa hylkäämäksi siksi, että on käynyt baptistisella kasteella uskoon tultuaan. Toiset taas ovat kokeneet paljon halveksuntaa siksi, että ovat uskoneet lapsena saamansa kasteen riittävän. One Way -seurakunta on paikka, missä ihmisellä on vapaus olla rehellinen itselleen ja Jumalalle pelkäämättä tulevansa hylätyksi tai halveksituksi. Me emme usko, että kastekäytäntö itsessään on pelastuskysymys – taivaaseen pääsevät niin lapsikasteeseen uskovat luterilaiset kuin baptistiseen kasteeseen uskovat helluntailaisetkin turvaamalla Jeesuksen sovitustyöhön Golgatalla. Siksi One Way -seurakuntaan voivat liittyä kaikki, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen sielunsa pelastajana. Jos ihmistä ei ole koskaan kastettu, me kastamme hänet kastekäytäntömme mukaisesti. Saman kastekäytännön mukaisesti myös opetamme kasteesta." Lähde:
https://www.onewayhelsinki.fi/keita_olemme/Lapsi ei ole itse kastetta itselleen pyytänyt eikä uskoaan tunnustanut, joten kyseessä ei ole Jeesuksen tarkoittama kaste. Pidän tätä opetusta hyvin suurena puutteena Suonnon opetuksessa, koska se antaa verukkeen olla ottamatta uskovien upotuskastetta. Minun mielestä Raamattu opettaa ottamaan uskoon tulon jälkeen upotuskasteen. Ilman uskovien upotuskastetta kukaan ei voi tulla Herran eteen. Tämä ei tarkoita kaste pelastaa -oppia vaan sitä, ettei ilman uskovien upotuskastetta voi uudestisyntyä, mikä on pelastuksen ehto.
Joh 3:
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
Ap. t 2:
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Mark 16:
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Jos joku ei tunnusta uskoaan Jumalan Poikaan, niin häntä ei saa kastaa. Se on kastamisen este.
Nämä jakeet otan 1992-käännökisestä, koska 33-38 ei ole kelvollinen näissä jakeissa:
Ap. t 8:
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.