Ajatusten umpikuja

Sinulle joka etsit elämän tarkoitusta

Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Masa » 12. Tammi 2014 15:57

Jokainen varmasti tietää mikä on ennaltamäärämisoppi eli Predestinaatio-oppi. Tällä hetkellä voisin vaikka uskoa ennaltamäärämisoppiin.
Käyn seurakunnassa tapaa seurakunnan ulkopuolella vähäisessä määrin muita uskovia.
Kutenkin käyn kovaa taistelua sielussani. En saa mitää yhteistä uskovien kanssa, sisälläni on sellainen olotila että uskovat juoksevat minua karkuun (ei fyysesti vaan henkisellä tasolla).
Yhä useammin mietin olenko sittenkin vain joku joka otetaan vastaan vain kuin on pakko, muuten halutaan pysyä erossa. Tästä olotilasta johtuen olen miettynyt ja tutkinut sisinpääni, enkä löydä sieltä siltä mitään hyvää.
Puhun ehkä Kristuksesta, joskus jopa kirjoitan Hänestä, mutta jos joku kysyy tunnetko Hänet voin vain vastata en.
Jos joku kysyy rukolenko? vastaan kyllä. Jos taas kysytään, elätkö Hänen sanansa mukaan? vastaan en elä - haisen ihmiselle vaikka pitäisi tuoksua Kristukselle.
Sydän ei löydä järki ei halua ts. kirkon ovien sulkeuduttua takanani, löydän saman sielullisen ihmisen joka etsii jotain, mutta ei tohdi löytävänsä.

Siksi mieleeni on noussut ajatus ennaltamäärämisopista, entäs jos sittenkin - minun kaltainen ihminen on sellainen jolle tehdään selväksi että voit toki yrittää olla ja tulla uskovaiseksi ja ehkä saa maistaa tulevaakin, mutta lopputulos on se ettei kykenen rakastamaan Kristusta niin paljon että voisi saada sen minkä toiset ovat jo löytäneet - eli Kristuksen tuntemisen.

Vain onko kaikki sittenkin vain lähtökohta on väärä? omahyväisyys, ylpeys jne. eli motiivi on väärä. Varmasti asia on näinkin.

Toisaaltaan mietin semmoistakin voinko ylipäätään tehdä asian eteen mitään? Roomalaiskirjeen 9:18 kun sanotaan " Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo."
Meitä on kyllä käsettyy hakkaamaan oveen lakkaamatta,mutta mitä se hyödytää jos Jumala paaduttaa ihmisen sydämen - ei kaiketi ihminen Jumalan tekoa muuttaa?

On ihmisiä jotka todella sydämestään ovat muuttuneinta tekemään sitä mikä on Jumalan tahto ja hyvä näin.
Sitten on minun kaltaisia ihmisiä, jotka sanovat tekevänäs mutta eivät tee.. niin eikö se ole sama vaikka sanoisin suoraan "en tee - ja pysyisi siinä mitä on sanonut". Näin ihminen olisi kylmä kerralla - ei tarvitsisi haahuilla jossa kädenlämpöisessä jonka Jumala oksentaa ulos..
Masa
 

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 12. Tammi 2014 23:30

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 13. Helmi 2014 01:55, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jasmiini
 

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Tammi 2014 19:52

Vaikka Raamatussa monessa kohden pyydetään, ettei Jumala olisi hiljaa, vaan ilmaisisi itsensä, niin on myös tällainen kohta: "Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee (Sef.3:13)." <3
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Tammi 2014 14:50

Luin tänään galatalaiskirjettä aamulla ennen lähtöäni. Siellä on yksi jae, joka tukee tätä ennaltamääräämisoppia: "Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä (Gal.15-16)..." Ja onhan näitä Raamatussa muitakin. Miten tämän asian ajattelette, että onko kysymys ennalta tietämisestä, vai ennaltamääräämisestä? Vai oliko Paavali apostolina erityisasemassa ollen jo äitinsä kohdusta asti erotettu evankeliumin julistamiseen?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Tammi 2014 18:19

En tiedä ennaltamääräämisopista mutta mun käsityksen mukaan Jumalan tahto on se että jokaiselle ihmiselle maailmas julistetaan evankeliumi jotta jokainen ihminen pelastuisi.
Tällä viikolla oon juurikin miettiny sitä, että meille on jokaiselle annettu se oma tie kuljettavaksi ja on tavallaan myös omissa käsissä se menestyykö sillä tiellä vai ei.Ensiksikin vastaako kutsuun ja mitä ja miten asioita jatkossa valitsee :)

Joh 3:16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

1 Tim 2:3. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
4. joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Psalmit 1

1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
systeri
 

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 16. Tammi 2014 22:33

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Juha » 17. Tammi 2014 02:12

Jos ennaltamääräämisoppi pitäisi paikkansa, voisi ihminen tehdä syntiä aivan vapaasti mistään välittämättä. Raamatussa on "miljoona" kohtaa, jotka kumoavat opin siitä että voi tehdä syntiä vapaasti. Se Jumala, jonka minä tunnen, ei ole mikään sadisti joka luo ihmisiä vain sen vuoksi, että voisi laittaa heitä helvettiin. Jokainen, joka helvettiin joutuu, joutuu sinne ainoastaan omien syntiensä vuoksi. Raamatussa on useita kohtia, missä varoitetaan pelastuksen menettämisellä, jos jatkaa synnissä eikä halua tehdä parannusta. Kuinka kukaan, joka on ennaltamäärätty pelastukseen, voisi menettää pelastuksensa ?! Minulle tulee koko ennaltamääräämisopista jostain syystä jonkinlainen ylimielinen elitistinen ajattelutyyli mieleen, että joku on syntymästään asti ollut "parempi ihminen" kuin tuo toinen ja että pelastuminen on vain erityisten ihmisten oikeus. Tarkoitus ei ole sitten haukkua ketään täällä jos on uskonelämässä heikko hetki ja miettii että voisiko ennaltamäärääminen pitää paikkansa. Tarkoitus on lähinnä kritisoida niitä, jotka kyseistä oppia vahvasti kannattavat ja levittävät.

Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää? Hes. 18:23

Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo! Hes. 33:11

Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen. 2. Piet. 3:9
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja Masa » 17. Tammi 2014 16:26

Se mitä kirjoitin tämän ketjun aloitukseksi, on omia sisiäisiä tunteita joka kumpuaa näköalattomuudesta ja miten tunnen sen.
Ennaltamäärämisopista en toivonut väittelyä onko väittämä totta vai ei - vaan omien tuntemusten kuvausta.

Jos en ole väärin ymmärtänyt niin ennaltamäärämisopin lähtökohtana on käytetty efesolaiskirjeiden 1. lukua

1. Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
4. niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
5. edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
6. sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
7. jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
8. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
9. tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä -
10. siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.
11. Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
12. että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14. sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
15. Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,
16. en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
17. anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
18. ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
19. ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
20. jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
21. korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
22. Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
23. joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.


Nopeasti luettuna juuri efesolaiskirje antaa muka mahdollisuuden ennaltamäärämisoppiin, vaikka efesolaiskirje kertoo aivan muuta.
Efesolaiskirjeen alkurukous on vaikea hahmottaa oikein, kovin herkästi siitä saa väärän kuvan eli juuri tuon ennaltamäärämisopin.
Masa
 

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2014 22:31

*
Minä käsitän näin asian, mitä nyt alleviivoitan ja lihavoin.

Ef. 1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä
taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa.

4 Jo ennen maailman perustamista hän valitsi meidät Kristuksessa olemaan pyhiä ja nuhteettomia
hänen edessään.
5 Rakkaudessaan hän jo edeltä määräsi meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen
Kristuksen kautta, oman hyvän tahtonsa mukaan, RK

Jumala valitsi jo meidät kaikki ennen maailman perustamista.
Jumala valitsi meidät omiksi lapsikseen - yhteyteen - Kristuksen kautta.

Psa 139:13 Sinä loit minut sisintäni myöten, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.
14 Minä kiitän sinua siitä, että minut on tehty ylen ihmeellisesti. Ihmeelliset ovat sinun
tekosi, sieluni tietää sen sangen hyvin.
15 Minun luuni eivät olleet sinulta kätkössä, kun minut salassa valmistettiin, kun minut
kudottiin taidokkaasti maan syvyyksissä.
16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani. Kaikki päivät oli luotu ja kirjoitettu sinun kirjaasi,
ennen kuin ainoakaan niistä oli tullut
.
17 Kuinka kalliit ovatkaan minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka valtava onkaan niiden määrä! RK

Jumala loi meidät kaikki jo äidin kohdussa. Me ja myös sinä Masa olemme ylen ihmeellisesti luotu ja kallis teko.
Jumala valmisti meidät salaisesti, se koskee myös vahinkolapsia jonka Jumala valitsi jo ennenkuin se
ehti tulla äidin kohtuun odottamattomalla tavalla. Jumala seurasi miten me kehityimme äidin kohdussa ja valitsi myös,
milloin me synnyimme. Isällä on valtavia, määrättömiä ja kalliita ajatuksia meitä ja myös sinua kohtaan.

2Tim. 1:9 Hän on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsulla, ei meidän tekojemme vaan
oman suunnitelmansa ja armonsa mukaan, jonka hän antoi meille Kristuksessa Jeesuksessa ennen
ikuisia aikoja
. RK

Siinä kohdassa Jumala ilmaisee suunnitelmansa meille ja sen suunnitelman mukaan Jumala kutsui meidät Kristukseen armon kautta.

1Tim. 2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. RK

On päivänselvää että Jumala tahtoo että kaikki pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
Totuudesta vielä... Tietämättömyys on alue, josta sielunvihollinen hyötyy. Ja hän käyttää tietämätöntä uskovaa hyväkseen.
Se koittaa riistää uskovalta hänen elämänsä ja vapautensa. Raamatun mukaan sielunvihollinen tulee varastamaan,
tappamaan ja tuhoamaan, mutta Jeesus on tullut, että uskovalla olisi elämä ja yltäkylläisyys. Mitä Raamattu elämällä ja
yltäkylläisyydellä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että uskova löytää elämän ja yltäkylläisyyden Raamatun siunauksellisen
Totuuden Sanan kautta. Hän ei enää ole sidottu, vaan on vapaa, koska Totuus on tehnyt hänet vapaaksi. Totuus sanotaan
vapauttavaksi totuudeksi.

Joh. 8:32 ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." RK

Vielä pari kohtaa, se aina lohdutti minua ja vielä lohduttaa...Haluan antaa ne sinulle.

2 Kor. 1:10 Näin suuresta kuolemanvaarasta hän pelasti meidät ja yhä pelastaa. Häneen me
olemme panneet sen toivon, että hän vastedeskin pelastaa,

1Tim. 4:10 Siksihän me teemme työtä ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan,
joka on kaikkien ihmisten pelastaja, varsinkin uskovien. RK

Jumala on varsinkin uskovien Pelastaja joka yhä pelastaa meidät kun me panemme toivon elävään Jumalaan.
Amen. Kiitos Jumala lohdullisista kohdista, jotka rohkeni minua luottaa itseni kanssa Jumalan käsiin.
Sori yksi asia unohtui. Tuo 1Tim. 4:10 sanoo selvästi että Jumala on kaikkien ihmisten Pelastaja.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7908
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatusten umpikuja

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Tammi 2014 19:21

Näin minä koen, mutta haluan jakaa sen kanssasi.

Jumala sallii erehtymisen. Jumala ei vaadi esim. että sinun täytyy olla uskovien kanssa yhteydessä nyt tms.

Minulle on noussut henkilökohtaisesti tärkeimmäksi se, että opin itse tuntemaan Jumalan sellaisena kuin Hän on, ilman YHTÄÄN ennakkokäsitystä... opittua tapaa, perinnettä, pakkosyötettyä asiaa. Oli Hän mitä oli, luotan Luojan arvostavan tällaisena kuin olen ja uskon hyvää Jumalaan, en sellaiseen joka tekee mahdollisemman epämääräiseksi ja mahdottomaksi kaiken.

Miksi et vain anna olla, ja usko että elämä on enemmän kuin yksi vuorokausi tai viikko tai kuukausi, jos Jumalalla on tarkoitus näyttää asioita vaikka parissa kymmenessä vuodessa tai ei koskaan tämän elämän aikana, niin miksi vain et eläisi siten kun sisäisesti tiedät oikein olevan, TEE HYVÄÄ MUILLE, TEE NIINKUIN ITSELLESI TAHTOISIT TEHTÄVÄN jne. mitä auttaa vaikka teoriassa osaisit kaiken ja eläisit ulkoisesti siveästi, mutta aina lankeaisit... ja sydämesi olisi mitä olisi, mutta voisit todeta että olet uskova kun käyt seurakunnassa ja rukoilet niin ja niin monta kertaa... entä jos hyväksyisit, olen tällä hetkellä tyytymätön asioihin, mutta on asioita joita Jumala näkee toisin... vaikka olet virheellinen, Hän näkee sinun tekosi muille lähimmäisille... ehkä lankeat, mutta ehkä et lankea ulkokultaisuudessa, vaan myönnät totuudet ja hyväksyt ja sanot, ettet tahdo tai tee sitä mitä haluaisit...
lonelyrider
 

Seuraava

Paluu Hengellinen etsintä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron