Ehtoollisleivän murtaminen - likaisin käsin - hygienia

Sinulle joka etsit elämän tarkoitusta

Ehtoollisleivän murtaminen - likaisin käsin - hygienia

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Tammi 2014 16:21

*
Me käytämme nykyään käsidesiä ja siten murramme saman ehtoollisleivän mutta minua hirvittää ajatus että käsidesi ei yksin riitä suojelemaan pöpöiltä. Toinen voi olla vaikka oireettomassa flunssassa, tarttuu tuohon ehtoollisleipään.... Mutta apostolien aikana oli varmaan samanlaisia pöpöjä muttei he ole käyttänyt käsidesiä ollenkaan. He eivät sairastuneet yhtään vaikka saivat vissiin pöpöjä Käsikontaktin yhteydessä. Tarkkaa pesuohjetta apostolit eivät ole varmaan noudattaneet mitään. Fariseuksen opetuslapset kysyivät Jeesukselta, miksi omat opetuslapset eivät noudattaneet sitä tarkkaa pesuohjetta. ( Kyse on perinnäissäännöstä. ) Me elämme tässä ajassa niin pöpöt voi tarttua käsikontaktin kautta.

Mutta yleensä sitä ehtoollisleipää siunataan ensin ja siten jaetaan. Tässä foorumissa opetettiin että siunauksen lausuminen ruoan ylle on epäraamatullista niin olen samaa mieltä mutta löysin yhden kohdan mikä voi johtaa väärinkäsitykseen luullen että ruokaa pitää siunata niinkuin Jeesus itse on tehnyt.

Luuk. 24:30
Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.

Mark. 7:1
Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
2 Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
3 Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,

4 ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
5 Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'

Mitä mieltä olette? :oops: :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ehtoollisleivän murtaminen - likaisin käsin - hygienia

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 13. Tammi 2014 00:16

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Ehtoollisleivän murtaminen - likaisin käsin - hygienia

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Tammi 2014 19:41

Minulla aina nämä esimerkit liittyvät työhön tavalla tai toisella, mutta työskentelen myös eristysosastolla, jossa hoidetaan MRSA-potilaita. MRSA:han on ns. sairaalabakteeri, jonka kehittyminen johtuu liian runsaasta antibioottien käytöstä. Siinä on kysymyksessä ihan tavallinen Staphylococcus Aureus -bakteeri, joka on kehittänyt itselleen vastustuskyvyn penisilliinille, eli siitä on tullut penisilliinille resistentti.

Bakteerithan ovat pääasiassa "hyviksiä" ja niistä tulee "pahiksia" vain jos ne saavat jonkun mahdollisuuden siihen esimerkiksi haavassa. Näitä hyviksistä pahoiksi muuttuvia bakteereja kutsutaan opportunistibakteereiksi. Mutta koska suurin osa ihomme bekteerifloorasta on hyödyllistä, niin uskon käsidesin käytön normaaliolosuhteissa olevan turhaa tai jopa haitallista. Tästä toisin on erilaisia näkemyksiä. Käsidesi ei kuitenkaan ole mitenkään selektiivinen sen suhteen, mitä bakteereita se tappaa ja mitä jättää tappamatta, joten se tuhoaa myös ihoa suojaavaa normaalia bakteerikantaa. Jos on tekemisissä erityisen haitallisten bakteereiden kanssa tai infektioille erityisen herkkien ihmisten kanssa, niin käsidesi on hyvä juttu. Ja kaikkein paras desi käsille on LV.

Mutta en oikein näe sopivana heittää käsidesikierrosta ennen ehtoollisleivän murtamista :lol: Tosin jokaisen olisi toiset huomioon ottaen hyvä huolehtia käsipesusta ennen ehtoolliseen osallistumista samoin kuin muutenkin ennen ruokailua. Tälläkään emme saavuta pyhyyspisteitä, mutta kyllä se ruumiillisen terveyden kannalta on ihan hyvä juttu.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Hengellinen etsintä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron