Tänään on 17. Tammi 2019 19:39

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Sivu 3/3 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sielu ja veri
ViestiLähetetty: 07. Loka 2018 13:02 

*
3. Moos. 17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

Oli mielenkiintoista lukea anatomian juttua. Siinä puhutaan punasoluista, jotka ovat veressä. Punasolujen tehtävänä on kuljettaa veren mukana kudoksiin happea. Se on ihmisen punasolut.

Mutta eläimen esimerkiksi nisäkkäiden punasoluissa on retikulosyytti. Retikulosyytti on punasolujen epäkypsä muoto, eri kuin ihmisen punasolut. Retikulosyytin nimi tulee sanasta "reticular", joka tarkoittaa verkkomaista. Niitä on noin yksi prosentti veren punasolumäärästä ihmisillä, koirilla ja kissoilla, mutta hevosilla ja märehtijöillä retikulosyyttejä ei esiinny normaalisti veressä.

Punasolu on nisäkkäillä tumaton, muodoltaan litteä, kaksoiskovera kiekkomainen solu. Linnuilla ja sammakkoeläimillä se on tumallinen ja muodoltaan ellipsoidi. Ellipsoidilla tarkoitetaan kappaletta, jonka poikkileikkaus missä tahansa tasossa on ellipsi.

Kolmasosa punasolusta on hemoglobiinia, joka antaa sille punaisen värin. Hemoglobiini eli verenpuna (lyh. Hb). Tässä on ihmisen ja eläimien punasolujen verityypit. Saatko tämän kuvan auettua?

Image

Lukiessani muistui Jumalan verensyöntikielto ja Raamatun kohta, jonka mukaan lihan sielu on veressä. Punasolujen tehtävä on kuljettaa veren mukana kudoksiin happea, niin muistui mieleeni Raamatun mainittu sielu, joka on veressä. Alkoi epäilyttää, että Jumala varmaan tarkoittaa punasolujen eri verityyppejä, siksi kieltää syömästä eläinlihasta tullutta verta.

:think2:

Luulen, että vain lääkärit ymmärtävät, mitä Jumalan verensyöntikiellolla tarkoittaa. Siksi syy on eri verityypit eläimissä ja ihmisissä, siksi eläinlihasta tullutta verta tulee välttää. Lääkärit varmaan ymmärtävät, mitä Jumalan mainitulla sielulla tarkoittaa, koska punasolujen tehtävänä on kuljettaa veren mukana kudoksiin happea, joka on ilmahappoa. Mielipiteitä?

:think2:

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Poissa
 Profiili  

ViestiLähetetty: 07. Loka 2018 15:31 

En ole mikään tämän verialan asiantuntija, mutta se oli mielestäni hieno juttu Jumalan puolelta kertoa ihmisille, että eläimistä on laskettava veri pois ennen sen syöntiä...
Ja siten olen ymmärtänyt osittain sen niin, että veren juominen ja sen syöminen ei ole ihmisille hyväksi ja se on myös syntiä.

Poissa
 Profiili  

ViestiLähetetty: 07. Loka 2018 17:39 

*
Ok, Juhani. Haluaisin kysyä, miten sinä käsität sen, että veressä on sielu?

Nooan vedenpaisumuksen jälkeen lihaa ei saanut syödä mitään, koska siinä oli sielu. Jumala puhui kostamisesta, jos syö eläimen lihaa, josta veri ei ole laskettu pois. :shock: :wtf: Toisen Raamatun kohdan mukaan "veri on sielu" [5Moos. 12:23]. No toin aiemmin jehovantodistajan opettajan näkökulma siitä 'veri ja sielu' -jutusta tänne. Tässä on lainaamani kohta siitä jehovantodistajan näkökulma 'veri ja sielu' -jutusta.

1Moos. 9:4 Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.
5 Mutta teidän oman verenne minä kostan; jokaiselle eläimelle minä sen kostan, ja myöskin ihmisille minä kostan ihmisen sielun, toiselle toisen sielun.
6 Joka ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä on ihminen vuodattava, sillä Jumala on tehnyt ihmisen kuvaksensa.

5Moos. 12:23 Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa.

vaisuliini kirjoitti:
Mietin onko se opetus raamatullinen, mitä yksi jehovantodistaja sanoi minulle siitä sielusta. Ennen häntä minua jäi vaivaamaan minkä takia Jumala kielsi syömästä lihaa, josta veri on laskematta. Mietin johtuuko hygienian syystä siksi Jumala kielsi syömästä lihaa josta veri on laskematta.
Vai syy on sielussa koska Raamatun mukaan veressä on sielu. Tutkin Raamattua omin päin löytämättä selkeää vastausta.

Ja skypessä törmäsin jehovantodistajaan niin ajattelin kysyä häneltä ja hän selitti ja sanoi että sielu tarkoittaa ihmistä itseään, ihmisen elävää ruumista, kehoa. Veressä itsessään ei ole mitään kemiallista tai biologista ihmeellistä, ei myöskään mitään varjomaista henkeä - mutta kyse on kunnioituksesta. Veri vertauskuvaa elämää. Hän vielä jatkoi selittämistä...

'Raamatun mukaan ihminen ei ole saanut käyttää verta, koska se oli varattu tähän pyhään asiaan: ihmiskunnan lunastukseen.
Ja Jeesuksen sovintoveri on niin pyhä asia, että emme kunnioituksesta sitä kohtaan käytä mitään verta (joka edustaa elämää).

Niin minä oivalsin että syy ei ole hygieniasta eikä elämästä vaan että se viittaa Jeesuksen sovintovereen. Mitä mieltä te olette?

Tiedän itse, että jehovantodistajan oppi on harhaoppia. Tunnen häntä hyvin, eikä hän ole koskaan suuttunut asioista, joista olin eri mieltä ja hänen kanssa oli ihmeellisen rauhallista keskustella. En kuitenkin kallistunut hänen oppiin, mutta toin aina valoon Raamatun opetukset, joihin hän oli yhtynyt ja oli samaa mieltä kanssani. Häntä kiinnosti se, mitä perehdyin kaikkeen Sanan opetukseen kaikella ymmärryksellä, niin toin joka kerta valoon ne opetukset.

Hän kuitenkin kunnioitti erimielisyyttäni. Mutta muutaman kerran sain hänet kiinni jehovantodistajan opissa ja lopultakin hän tunnusti minulle, että tiesi sen, mutta sanoi minulle, ettei voi elää ilman jehovantodistajien tukiverkostoa, joka on hänelle paljon tärkeämpi. :shock: :wtf: :? Siten tiemme erkaantui toisistamme.

Hän oli mese- ja skypekamu, jonka kanssa kävin kaikki keskustelut läpi viettämällä mukavaa keskustelua. Minun pääni ei yrittänyt käännyttää jehovantodistajien puoleen, kielsin häntä käännyttämästä ja hän sanoi, ettei se kuulu hänen tapoihin.

;gladly:

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Poissa
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10. Loka 2018 08:22 

Vaisuliinin lainaamisesta jakeita lukiessa tuntuu että Raamattu olisi varmaan kieltänyt verensiirron jos tekniikka olisi silloin tunnettu kun verta ei saa syödäkään. Verta voidaan antaa jopa 3 litraa. Toisen sielu siirtyy silloin? Tämä on vaikea kun suoraa vastausta ei löydy.

Poissa
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10. Loka 2018 12:29 

*
Anjou, voisitko lukea myös Mariinin laittamia Raamatun kohtia ja kirjoitusta? Ne kohdat tuntuu täydentävän sieluun ja vereen liittyvän Raamatun kohdan kanssa.

Verensyöntikiellosta tulee, että vain eläimen lihasta tullutta verta tulee välttää.

Sori olen nyt kahvilassa. Olin äsken ferritiinimittauksessa. Siksi on vaikea hallita kännykän kanssa.

Poissa
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10. Loka 2018 14:59 

*
Anjou, nyt olen läppärin äärellä. Lainaan tänne Mariinin kirjoituksen Raamatun kohtineen. :)

Mariini kirjoitti:
Minä en usko, että nuo kohdat veren välttämisestä tarkoittaisivat verenluovutus kieltoa tai sitä, ettei
saisi sairas ottaa vastaan toisen verta. Enkä usko, etteikö saisi luovuttaa elintä sairaalle tai ottaa vastaan elintä.
Sitä verta vaan ei pidä syödä.

Mikä voisi olla suurempi lahja toiselle, kuin antaa vertaan sairaalle tai luvan lahjoittaa jonkin elimensä, jos kuolee. Eipä niillä
enää mitään tee kuoleman jälkeen. Tai no, suurempi lahja on tietysti ehkä pelastuksesta kertominen,
mutta seuraavana varmaan tuommoiset teot, jotka voivat
pelastaa toisen hengen tai jopa oman henkensä antaminen toisen puolesta. Joissain tilanteissa.

Joh. 15:
12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

Siinä Jumala ei kiellä verensiirtoa. Jumala tarkoittaa vain eläimen tullutta verta lihansyönnin kanssa, josta veri ei ole vielä laskettu.

Poissa
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10. Loka 2018 17:50 

Kiitos

Poissa
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia