Sielu ja veri

Sinulle joka etsit elämän tarkoitusta

Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Elo 2013 23:32

*
Mietin onko se opetus raamatullinen, mitä yksi jehovantodistaja sanoi minulle siitä sielusta. Ennen häntä minua jäi vaivaamaan minkä takia Jumala kielsi syömästä lihaa, josta veri on laskematta. Mietin johtuuko hygienian syystä siksi Jumala kielsi syömästä lihaa josta veri on laskematta.
Vai syy on sielussa koska Raamatun mukaan veressä on sielu. Tutkin Raamattua omin päin löytämättä selkeää vastausta.

Ja skypessä törmäsin jehovantodistajaan niin ajattelin kysyä häneltä ja hän selitti ja sanoi että sielu tarkoittaa ihmistä itseään, ihmisen elävää ruumista, kehoa. Veressä itsessään ei ole mitään kemiallista tai biologista ihmeellistä, ei myöskään mitään varjomaista henkeä - mutta kyse on kunnioituksesta. Veri vertauskuvaa elämää. Hän vielä jatkoi selittämistä...

'Raamatun mukaan ihminen ei ole saanut käyttää verta, koska se oli varattu tähän pyhään asiaan: ihmiskunnan lunastukseen.
Ja Jeesuksen sovintoveri on niin pyhä asia, että emme kunnioituksesta sitä kohtaan käytä mitään verta (joka edustaa elämää).

Niin minä oivalsin että syy ei ole hygieniasta eikä elämästä vaan että se viittaa Jeesuksen sovintovereen. Mitä mieltä te olette?

Voi ei, sotkeuduin väärään paikkaan. Luulin, että lainaamalla voi päästä eteenpäin, mutta juutuin tähän lainaamani kohdan kanssa. Ei voi pelastaa alkuperäisen keskusteluhistorian. Anteeksi kömpelyyteni! :oops:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 07. Loka 2018 18:42, muokattu yhteensä 6 kertaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Elo 2013 16:51

Kyllä veren syöntikiellolla on joku hygieniaa syvällisempi merkitys, koska se on yksi niistä harvoista lainkohdista, jotka tulivat myös meille pakanoille noudatettavaksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 07. Elo 2013 17:29

Raamattu ilmaisee sielun näin;

3. Moos. 17:11

Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Elo 2013 00:06

*
Ok, kiitos Aamu-Usva ja Iinuliinu.

Niimpä just.
Ja minä myös oivalsin että tämä kaikki kiteytyy tähän että Jeesuksen veri pelastaa.
Koska Mooseksen aikana eläinuhrien veri tuotti sovituksen niinkuin Iinuliinun laittamassa jakeessa lukee ja se vertauskuvaa Jeesuksen verta joka lunastaa ja pelastaa. Niin siksi israelilaiset oppi veren pyhyyden ja sen että ihminen tarvitsi sovituksen synneistään. Laki ohjasi Kristukseen ja Hänen sovintovereen.

Ihmettelin kuinka mielenkiintoinen Vanha Testamentti on joka viittaa vahvasti Kristukseen. Apostoli Paavali käytti paljon opettaen profeettojen sanoja ja Mooseksen lakia koska ne puhuu juuri Kristuksesta joka on täynnä armoa ja Totuutta. Näen selvästi miten kaikki viittaa lopulta Kristukseen. Tosi ihmeellistä!!!

Yksi jae vielä...

5 Moos. 12:23 Mutta pysykää lujina siinä, ettette syö verta, sillä veri on sielu218, ettekä te saa syödä sielua lihan mukana.

Selityksenä: 218 12:23 Tai: "elämä". RK

Siinä lukee: 'ettekä te saa syödä sielua - lihan mukana. Eli ei saa syödä sielua - lihan kanssa. :shock: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja tanu » 05. Marras 2013 16:04

Vähän veri-aihetta sivuten.

Mulla on lompakossa semmonen "elinluovutus-kortti".
Eli jos vaikka kuolen jossain kolarissa, niin sillä kortilla annan suostumukseni, että mun elimiä voi käyttää
siirrännäisinä tarvitseville.

Mikä on Raamatun totuus tässä asiassa? Saako elimiään luovuttaa?
Tai onko verenluovutus sallittua uskovalle?
Lähimmäisenrakkauteen vedoton luulisin, että saa. Mutta mitenkäs tuo sielu/veri-asia?

Monta kertaa on tämä asia noussut sydämelle viime aikoina jostain syystä. :?:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2015 21:05

*
Sori minä nostan tämän esille koska jokin asia ei ole täsmälleen veren kanssa...

Minä äsken luin Raamatusta veren juttua ja huomasin että apostolit eivät kans syöneet. Miksi apostolit eivät syöneet vaikka he olivat Uudessa Liitossa? Ja huomasin että apostolien aikana uskovat lisääntyivät noudattamalla noita säädöksiä. Ja vielä huomasin että apostolit eivät yksin tehneet ne säädökset vaan Pyhä Henki. Paavali vielä noudatti veren juttua.

Apo 15:28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät asiat:
29 karttakaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta. Jos näitä välitätte, teette oikein. Voikaa hyvin!"

Apo 16: 4 Sitä mukaa kuin he kulkivat kaupungista kaupunkiin, he antoivat uskoville noudatettaviksi ne säädökset, jotka Jerusalemissa olevat apostolit ja vanhimamt olivat hyväksyneet.
5 Niin seurakunnat vahvistuivat uskossa, ja uskovien määrä lisääntyi päivä päivältä.

Apo 21:25 Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 15. Marras 2015 22:14

Musta tuntuu, että onnistuin tekemään kosheria kun pakastin lihaa, ja kun sulatin ne, oli veri samalla tullut pois lihasta. . Sitä oli yllättävän paljon
pehmytpusu777
 

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 15. Marras 2015 22:30

Jeesus kuoli meidän puolesta ja vuodatti verensä meidän puolesta.
Kai mekin voidaan antaa omaa vertamme jonkun puolesta.

Muistaakseni tuo uusi elinluovutus laki meni sillei, että nykyään, jos kuolee, niin saavat käyttää kysymättä
meidän elimet, jos ei olla toisin määrätty elinaikanamme.
Eikö se että uhraa lihastaan vähän jonkun hyväksi, jos me ei sillä enää itse tehdä mitään,
niin ole vaan hyvä asia. Maaksihan ne muuten muutuisi ja katoaisi.
Joku voi saada vielä mahdollisuuden parantua jostain sairaudesta ja tulla vaikka uskoon.

http://yle.fi/uutiset/elinluovutuksia_k ... uu/5606966
Tirlittan
 

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2015 23:31

pehmytpusu777 kirjoitti:Musta tuntuu, että onnistuin tekemään kosheria kun pakastin lihaa, ja kun sulatin ne, oli veri samalla tullut pois lihasta. . Sitä oli yllättävän paljon


Huh... :shock: Miten mahdollista? :shock: :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sielu ja veri

ViestiKirjoittaja S.E. » 03. Tammi 2016 22:46

Vanhoina aikoina veren syönti/juonti liittys tietyillä ihmisillä pakanallisiin taikauskoihin, josta oletettiin saavan "energiaa ja voimaa" tai jotain sen suuntaista. Näin muistan lukeneeni jostain... Jehova kaveri oli ihan oikeassa sielusta, että sinä olet elävä sielu, ei se ole mikään erillinen osa ihmistä.
S.E.
 
Viestit: 63
Liittynyt: 27. Joulu 2015 00:59

Seuraava

Paluu Hengellinen etsintä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron