3. Moos. 17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
Oli mielenkiintoista lukea anatomian juttua. Siinä puhutaan punasoluista, jotka ovat veressä. Punasolujen tehtävänä on kuljettaa veren mukana kudoksiin happea. Se on ihmisen punasolut.
Mutta eläimen esimerkiksi nisäkkäiden punasoluissa on retikulosyytti. Retikulosyytti on punasolujen epäkypsä muoto, eri kuin ihmisen punasolut. Retikulosyytin nimi tulee sanasta "reticular", joka tarkoittaa verkkomaista. Niitä on noin yksi prosentti veren punasolumäärästä ihmisillä, koirilla ja kissoilla, mutta hevosilla ja märehtijöillä retikulosyyttejä ei esiinny normaalisti veressä.
Punasolu on nisäkkäillä tumaton, muodoltaan litteä, kaksoiskovera kiekkomainen solu. Linnuilla ja sammakkoeläimillä se on tumallinen ja muodoltaan ellipsoidi. Ellipsoidilla tarkoitetaan kappaletta, jonka poikkileikkaus missä tahansa tasossa on ellipsi.
Kolmasosa punasolusta on hemoglobiinia, joka antaa sille punaisen värin. Hemoglobiini eli verenpuna (lyh. Hb). Tässä on ihmisen ja eläimien punasolujen verityypit. Saatko tämän kuvan auettua?
Lukiessani muistui Jumalan verensyöntikielto ja Raamatun kohta, jonka mukaan lihan sielu on veressä. Punasolujen tehtävä on kuljettaa veren mukana kudoksiin happea, niin muistui mieleeni Raamatun mainittu sielu, joka on veressä. Alkoi epäilyttää, että Jumala varmaan tarkoittaa punasolujen eri verityyppejä, siksi kieltää syömästä eläinlihasta tullutta verta.

Luulen, että vain lääkärit ymmärtävät, mitä Jumalan verensyöntikiellolla tarkoittaa. Siksi syy on eri verityypit eläimissä ja ihmisissä, siksi eläinlihasta tullutta verta tulee välttää. Lääkärit varmaan ymmärtävät, mitä Jumalan mainitulla sielulla tarkoittaa, koska punasolujen tehtävänä on kuljettaa veren mukana kudoksiin happea, joka on ilmahappoa. Mielipiteitä?