Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Joulu 2018 08:52

*
Tuleva ahdistuksen aika tulee pelastamaan väärään juutalaisuuteen eksyneitä. Heitä kutsutaan Ilm.3 luvussa "saatanan synagoogaksi". He valehtelevat olevansa juutalaisia vaikka eivät ole.

Lopun ajan jäännös, eli "filadelfia" (Φιλαδελφείᾳ) - veljesrakkauden seurakunta Jeesuksessa, kuitenkin vetää monia ulos tästä "judaistisesta" valheesta, takaisin raamatulliseen uskoon.

Ilm.3:9 "Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä (Jeesus) sinua rakastan."

P.K.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Joulu 2018 09:03

Hyvää huomenta aamuvirkku Vaisuliini!

Kuka kirjoittaa nimikirjainten PK takana. Olen minä sen joskus tiennyt -ihan totta- mutta iän karttuessa on päässyt unohtumaan.
Jukka
 

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Joulu 2018 09:07

*
Jumalan evankeliumi on Jumalan voima, pelastukseksi niin juutalaiselle kuin kreikkalaiselle. Jumalan vanhurskauttava teko Jeesuksessa ei katso henkilöön, vaan on yhdenmukainen kaikille ihmisille, sillä kaikki ovat syntiä tehneet.

Roomalaiskirjeen 1 luku ---
16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. 17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Jumala vanhurskauttaa jumalattoman ihmisen yksin Jeesuksen kautta aikaansaadun lunastuksen perustella. Siksi jumalattoman vanhurskautus tapahtuu uskosta Jeesuksen vereen, eli siihen lunastukseen jossa synti on sovitettu.

Roomalaiskirjeen 3 luku ---
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit.

Jumalan vanhurskauttava armo ja pelastus Jeesuksessa ei erittele juutalaisia ja pakanoita:

"Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta..." - Room.3:30

Siksi kyseessä ei ole kääntyminen antijuutalaistettuun kristinuskoon (kirkon luoma uskonnollisuus), vaan kyseessä on raamatullinen usko HERRAAN Jeesukseen, Messias Jeesukseen, sen lunastuksen kautta, jossa Hänen verensä on ainoa perusta syntien anteeksisaamiselle ja synnistä vapautumiselle.

Usko vahvistaa Jumalan lain, ei kumoa sitä. Laki todistaa synnin tuomion ja synnin, sekä todistaa että ihminen itse ei kykene pelastumaan lain vanhurskauden kautta. Usko Jeesukseen todistaa näiden puolesta; HÄNESSÄ synti on tuomittu; HÄN on täyttänyt lain vanhurskaan vaatimuksen. Usko on nyt ainoa tie jumalattoman vanhurskautumiseen, koska se perustuu Jumalan lunastustekoon Jeesuksessa, ei ihmisen tekoihin.

Kyseessä ei ole kirkollinen lapsikaste oppi, eikä pappien sakramentaalinen valta, liittää ihmisiä kirkkonsa pimeän vallan alaisuuteen. Kyseessä on raamatullinen usko Jeesukseen, joka yksin johtaa elävään uskoon, ja tässä - ei ole erotusta kenenkään ihmisen välillä, ei juutalaisen eikä kreikkalaisen.

Väärä evankeliumi on erottaa juutalaiset pois evankeliumista, ja luoda pakanakristillinen uskonto, joka vihaa juutalaisuutta, pilkkaa sitä ja luo omat uskontosääntönsä, sekä jopa vaatii juutalaista kääntymään kirkon määrittelemään uskoon, raamatullisen uskon sijasta.

Apostoli Paavalin julistama evankeliumi ei ollut tällainen. Se oli kaikille yhden mukainen pelastus uskossa Jeesukseen, ilman kirkon sakramentaalista valtaa ja vääristeltyjä uskonnollisia sääntöjä ja tapoja. Pakanakristillisyys ei ole raamatullista uskoa, vaan pakanoiden itsensä luomia uusia uskonnollisia perinnäissääntöjä, kirkon vallan käyttämisen kautta asetettuina. Jeesukseen uskovan juutalaisen, ei tarvitse eikä tule alistua näille uskonnollisille säännöille, vaan ojentautua kohti raamatullista uskoa.

Juutalaisille ja pakanoille on vain yksi pelastuksen tie - usko HERRAAN Jeesukseen. Tämä siksi koska Jumala vanhurskauttaa niin juutalaisen kuin pakanan vain uskon kautta.


Roomalaiskirjeen 3 luku ---

27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. 28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. 29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, 30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. 31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Joulu 2018 09:08

Jukka kirjoitti:Hyvää huomenta aamuvirkku Vaisuliini!

Kuka kirjoittaa nimikirjainten PK takana. Olen minä sen joskus tiennyt -ihan totta- mutta iän karttuessa on päässyt unohtumaan.



Huomenta sinulle, Jukka. ;gladly: Hän on sinun FB-kaveri eli Petri Kuusela. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Joulu 2018 09:42

vaisuliini kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Hyvää huomenta aamuvirkku Vaisuliini!

Kuka kirjoittaa nimikirjainten PK takana. Olen minä sen joskus tiennyt -ihan totta- mutta iän karttuessa on päässyt unohtumaan.



Huomenta sinulle, Jukka. ;gladly: Hän on sinun FB-kaveri eli Petri Kuusela. :)


No niinpäs olikin. Kiitos. Sitä minä pohdiskelinkin, että PK:sta ei muodostu sanoja PakanaKakara. Ehkä nyt jatkossa muistan hänen nimensä, kun meidän maatilan nimi viranomaisrekisterissä on Kuusela 2:17

Nyt lähden labraan ja tohtorin vastaanotolle.
Jukka
 

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2018 11:52

*
Ajatusmaailman vaikutukset

Kun ihminen tulee uskoon, niin uskontien alussa hän ei ole harjaantunut uskossa erottamaan hyvää pahasta ja voi myös eksyä harrastamaan haureuden syntiä. Raamattu sanoo saatanan käyvän uskovan ympärillä niin kuin kiljuva jalopeura, etsien, kenet hän saisi niellä. Raamattu ei siis opeta, että meidät vapautetaan saatanan pyrkimyksistä, jonka kautta saatana pyrkii saamaan meidät lankeamaan syntiin. Väärän opetuksen vallassa oleva uskoo ja opettaa, että jos ihmisellä on voimakkaita haureellisia ajatuksia, niin hänessä on riivaajahenki, joka pitäisi ajaa ulos. Todellisuudessa on kyse siitä, että saatana pyrkii houkuttelemaan uskovaa haureuden syntiin hänen ajatusmaailmassa ja uskovan tulisi vastustaa saatanaa ja synnin kiusausta.

Olen huomannut, että kun uskova tulee uskoon, niin saatana pyrkii voimakkaasti uskon alkuvaiheessa sitomaan uskovan siihen syntiin, jota hän rakastaa ja joka on ollut hänelle erityisen tärkeä. Esimerkiksi moni mies on ollut haureuden ja huoruuden synnissä kiinni todella voimakkaasti. Tästä syystä saatana pyrkii sitomaan tällaista uskovaa heti uskon alkumetreistä asti todella voimakkaasti ja painostaen häntä seksisynnin ajatuksilla ja kiusauksilla. Silloin kun ei ymmärretä oikealla tavalla Raamatun opetusta, niin tällainen saatanallinen painostus ja hyökkäys saatetaan väärin tulkita, että riivaaja (haureuden henkivalta) asuu uskovan sisimmässä ja se pitäisi ajaa hänestä ulos.

On todella tärkeätä ettei saatanan painostusta tai ajatuksia, joita hän pahuudessaan syöttää uudestisyntyneen uskovan ihmisen mieleen ymmärretä väärällä tavalla riivaustilaksi, koska se vie aina uskovaa pois päin Jumalasta ja väärään suuntaan. Tässä kohden on hyvä ja erittäin tärkeätä käsitellä eräs asia, joka auttaa meitä ymmärtämään syvällisemmin synnin vaikutusta ja siitä vapautumista.

Matteuksen evankeliumin 16 luvussa (Matt 16:21-25) Herra Jeesus kertoi opetuslapsilleen Hänen kiinniottamisestaan ja kuinka Hänet tapetaan, mutta Hän on nouseva ylös kolmantena päivänä. Tämän kuullessaan Pietari otti Jeesukseen erilleen muista ja rupesi nuhtelemaan Jeesusta sanomalla "Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko".

Jeesus kääntyi sanoen Pietarille "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten". Jeesus ei tarkoittanut ja sanonut Pietarin olevan saatana, vaan Hän nuhteli saatanaa, joka istutti ajatuksen Pietarin sydämeen, jonka hän sitten sanoi Jeesukselle. Tästä tulee esille eräs hyvin tärkeä asia Pietari luuli sitä omaksi ajatuksekseen minkä saatana syötti hänen mieleensä. Jeesus ei tietenkään alkanut ajamaan riivaajia ulos Pietarista, koska Hän tiesi Pietarin sanojen olevan saatanan antama ajatus hänelle. Siksi Jeesus puhui saatanalle ja käski häntä menemään pois.

Toki uskova kykenee ihan itsekseen ajattelemaan ja lankeamaan tekemään syntiä, mutta on myös tilanteita, joissa uskovankin ihmisen mieleen saatana voi syöttää synnin ajatuksia, joita ihminen luulee omiksi ajatuksikseen. Tämän tähden on erittäin tärkeätä, että uskova lukisi nimenomaan runsaasti Raamatusta Jumalan sanan opetusta. Pyhä Henki uudistaa ja muuttaa uskovan sydämen, eli mielen ja ajatusmaailman Jumalan sanan opetuksen kautta, jolloin uskova oppii myös erottamaan sen mistä ajatukset nousevat hänen mieleensä. Heti kun uskova tunnistaa, että on kyseessä saatana joka syöttää ajatuksia mieleen, niin häntä on vastustettava ja käskettävä väistymään Herran Jeesuksen nimessä.

Se kuitenkin tulee ensisijaisesti ymmärtää, että Jumala puhuu ja vaikuttaa uskovan ihmisen sydämeen ja hänen ajatusmaailmaansa Pyhässä Hengessä, joka asuu uskovan sisimmässä, vaikka uskova ei sitä kaikkea ymmärräkään rikkinäisyytensä takia, mutta hän tulee sen ymmärtämään uskon kasvun kautta.

Raamatun opetuksen mukaan kun olemme Jumalalle alamaisia (Jaak 4:5-10) eli uskomme Jumalaan sen mukaan mihin saakka olemme kasvaneet ja vastustamme perkelettä, niin se joutuu pakenemaan. Tämä perkeleen pakeneminen tarkoittaa sitä, että kun hän syöttää synnin ajatuksia mieleemme tai painostaa mieltämme synnin kiusauksilla, niin uskon kautta saamme käskeä saatanaa väistymään Herran Jeesuksen nimessä ja saatana joutuu väistymään ja jättämään meidät rauhaan. Toki saatana ei kokonaan lopullisesti jätä meitä rauhaan, vaan tulee uudestaan ja yrittää tunkea synnin ajatuksia sydämeemme. Meidän tulee yhä uudestaan käskeä saatanaa väistymään ja sen täytyy taas paeta. Joskus voi olla niin, että tuntuu siltä kuin saatana ei vain lähde, mutta kun jatkaa uskossa ja ylistää Herraa Jeesusta ja käskee saatanaa väistymään, niin se joutuu väistymään.

Raamattu opettaa verille asti syntiä vastaan taistelemisesta (Hebr 12:1-4). Raamattu kehottaa laittamaan pois synnin, joka painaa meitä sekä niin helposti kietoo uskovankin. Raamattu sanoo tässä kohdassa, että kun mielemme ja katseemme on uskon Alkajassa ja Täyttäjässä Herrassa Jeesuksessa, joka ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, niin kun ajattelemme Herraa Jeesusta, niin emme väsy emmekä menetä toivoamme. Sen jälkeen Raamattu sanoo ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan.

Todella rikkinäinen ihminen ei ajattele oikeastaan mitään muuta kuin pääasiassa omia anteeksi annettuja syntejään sekä elää menneisyyden haavojen vankilassa. Hän ei kykene kääntämään sydämensä katsetta Herraan Jeesukseen, siksi hänelle täytyy yhä uudestaan kertoa Jeesuksen sovitustyöstä, syntien anteeksiantamuksesta ja Jumalan rakkaudesta. Tarkoitan todellakin sitä, että ettemme saa väsyä auttamaan häntä kiinnittämään katsettaan Jeesukseen, vaan niin usein kuin se on tarpeellista meidän tulee muistuttaa ja kertoa samasta asiasta, koska hän ei omien haavojensa tähden kykene sitä itse tekemään.

Silloin kun katseemme ei ole Jeesuksessa, vaan menneisyydessä sekä saatanan syytöksissä, niin väsymme ja menetämme toivomme ja masennumme. Koska todella rikkinäinen ihminen ei kykene katkaisemaan sydämestään väärien asioiden taakkaa, niin se on meidän tehtävämme, rakastamalla ollen hänen tukenaan ja kertomalla niin usein kuin on tarpeellista Jeesuksesta ja Hänen voitostaan ja rakkaudestaan.

Taakoitettu ja menneisyytensä vankilassa oleva uskova ei kykene verille asti taistelemaan syntiä vastaan ja siksi hän tarvitsee rinnalla kulkijoita. Kun terve usko syntyy hänen sydämeensä, niin hänkin oppii taistelemaan verille asti syntiä vastaan. Verille asti taisteleminen syntiä vastaan tarkoittaa todellista taistelua syntiä vastaan, jossa uskova joutuu keskittämään kaiken tarmonsa ja Jumalan lahjoittaman uskon syntiä vastaan. Syntiä vastaan taisteleminen ei kuitenkaan tapahdu lihan voimassa, vaan Pyhän Hengen vaikuttaessa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä, jolloin taistelutahto syntyy sydämessä ja kovakin synnin hyökkäys ja kiusaus joutuu väistymään sydämestäsi.

Raamattu opettaa että voimme voittaa syntejä ja voitammekin Hänen avullaan ja avustamanaan, mutta saatanan kavalia synnin kiusauksia emme pääse pakoon tässä ajassa, mutta Jumalan armosta kykenemme ne voittamaan. Tämän saatanan hyökkäyksen, kiusauksen ja jopa painostuksenkin väärän opetuksen vallassa oleva tulkitsee ja ymmärtää väärin siten, että uskova olisi riivatussa tilassa. Ongelma, eli saatana ei asu uudestisyntyneen uskovan sydämessä, vaan syöttää ulkopuolelta käsin uskovan sydämeen kaikenlaisia synnin ajatuksia.

Toki se tulee ymmärtää ettemme voi ulkoistaa syntiä saatanan syyksi meidän elämässämme ja meidän on aina itse tehtävä parannus synneistä sekä astuttava parannuksen ja muutoksen tielle. Väärä opetus riivaajien ulosajamisesta uudestisyntyneestä uskovasta voi myös johtaa sellaiseen kierteeseen, missä uskova ei näe itsessään parannuksen tarvetta, koska onhan syy riivaajassa, joka asuu uskovassa. Opetus riivaajan asumisesta uudestisyntyneessä uskovassa on kaikin tavoin tuhoisa ja turmiollinen oppi, joka vääristää todellisen uskon ja johdattaa uskovan valheelliseen näkemykseen uskonelämästä ja tämän valheellisen näkemyksen takana on itse saatana.

On todella tärkeätä ymmärtää ettemme koskaan tässä ajassa pääse vapaaksi synnin kiusauksen houkutuksista, mutta voimme päästä vapaaksi synnistä, niin ettemme siihen lankea. Tällä en tarkoita, että uskovasta voisi tulla täydellinen, koska meistä uskovista ei voi tulla täydellistä tässä ajassa ja täysin synnittömiä. Tarkoitin sitä, että esimerkiksi voit vapautua juoppouden synnistä kokonaan Jumalan armosta. Kun minä tulin uskoon Karismakodissa, niin Jumalan armosta minun ei ole tarvinnut sen jälkeen enää koskaan juoda tai langeta päihteisiin, koska Jumala teki minut siitä vapaaksi totuuden ja Pyhän Hengen voiman kautta. Kuitenkin vapaaksi tulemisen tärkeä tekijä oli ymmärrys siitä kuinka Jumala rakastaa sekä tämän rakkauden vastaanottaminen uskossa.

Jatkuu huomenna ja ylihuomenna jne.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2018 22:11

*
Vapautuksen elementit

Johanneksen evankeliumin luvussa 8 Jeesus lupasi tekevänsä todellisesti vapaiksi ne jotka uskovat Häneen. Herra Jeesus lupasi tehdä synnin orjan vapaaksi uskon kautta Häneen. Meistä ei tule täydellisiä, mutta Jumalan armosta voimme vapautua kokonaan ja täysin esim. päihteiden ja haureuden synneistä. Eräs asia on hyvä ymmärtää, että syntiin lankeaminen ja sen jälkeinen parannuksenteko ja synnin hylkääminen on eri asia kuin elää jatkuvassa synnissä esim. juoppouden synnissä. Jatkuvassa synnissä eläminen osoittaa ihmisen olevan synnin orja.

Joku uskova voi kokea elävänsä jatkuvassa synnissä ja kokea siitä huonoa omaatuntoa tai sitten hän voi sanoa ettei minulla vain ole voimaa vielä vastustaa tätä syntiä. Sekin voi olla totta ettei uskon kasvun harjaantumattomuuden tähden kykene vastustamaan jotakin syntiä, mutta siitä huolimatta silloin sen on tuotava pisto sydämeen ja tietoisuus siitä, että tämä on syntiä ja siitä tulisi tehdä parannus. Otan esimerkin. Joku voi tulla uskoon huumemaailmasta ja uskoontulo on ihan aito, mutta synnin syvät haavat ja voimakas huumeriippuvuus saa hänet käyttämään huumeita, josta hän tuntee kuitenkin huonoa omaatuntoa. Usein (ei aina) tällaisessa tapauksessa uskova vapautuu huumeista kun hän tunnustaa Jumalalle ettei hän kykene muuttamaan itseään eikä haluaisi helliä tätä syntiä sydämessään, vaan antaa sen pois jos Jumala auttaa. Ja Jumala auttaa ja vapauttaa.

Moni hellii ja puolustelee syntiään eikä ole siitä valmis luopumaan, mutta kun hän on todellisesti sydämessään valmis luopumaan synnistä, jonka kahleissa hän on, niin Jumala vapauttaa hänet. En kirjoita teoriaa, sillä Karismakodissa ollessani ymmärsin ettei minulla ole voimia vastustaa päihteiden synnin voimaa ja kiusauksia ja halusin sydämessäni siitä todella vapaaksi ja Jumala antoi minulle vapauden päihteiden synnistä. Tässä samassa yhteydessä koin Jumalan pelkoa (kunnioitusta) ja pyysin Häntä auttamaan minua. Vapauduin päihteiden synnistä, mutta en vapautunut synnin päihteen kiusauksista ja houkutuksista, mutta Jumala auttoi minua ja piti minut erossa päihteiden synnistä.

Eräs iso asia tässä vapautumisessa oli se kuinka minulle opetettiin Karismakodissa ettei päihteiden käyttäminen ole se minun ongelmani, vaan se on näkyvä seuraus sisimmissäni olevista ongelmista. Monet eivät vapaudu päihteistä, koska he taistelevat päihteitä vastaan, mutta eivät heidän sisällään olevia ongelmia vastaan ja siitä syystä he eivät pääse päihteistä eroon, koska he eivät tunnista todellista ongelmaansa, joka ajaa heidät päihteiden pariin. Silloin kun tunnistat sisälläsi olevan ongelman, joka ajaa sinua päihteiden pariin ja annat Jumalan auttaa sinua hoitamaan sisimmässäsi olevan ongelman kuntoon, niin vapaudut päihteistä. Juoppous ja päihtyminen on tietenkin jo itsessään syntiä, mutta usein päihteiden käyttämisen takana on jokin syy ja ongelma, joka ajaa käyttämään päihteitä.

Otan esille muutamia syitä päihteiden käyttämiseen ihmispelko, arvottomuuden tunne, henkisen väkivallan kokemus jne. Syitä on monia. Silloin kun sydämessä on esim. ihmispelkoa, pelkotiloja ja ahdistusta sekä arvottomuuden tunnetta, niin kun uskossa opit ymmärtämään Jumalan rakastavan sinua, sillä se on kaikkein tärkeintä mitä mieltä Jumala on sinusta, eikä se mitä ihmiset ajattelevat sinusta, niin se johdattaa sinut pois pelkotiloista ja arvottomuuden tunteista ja poistaa sinulta syyn paeta päihteisiin. Kirjoitan nyt omasta kokemuksestani käsin pelkotilat ja arvottomuuden kokeminen johtaa myös katkeruuteen ja vihaan, koska sydän katkeroituu muiden onnellisuuden tähden, koska et saa sitä itse kokea pelkotilojesi tähden. Todellinen vapaus voi tulla vasta sitten kun tunnistat itsessäsi olevan katkeruuden ja vihan synnin ja teet siitä parannuksen Jumalan avulla.

Edellä olevan vapautumisen esimerkissä yhdistyivät kaksi synnistä vapaaksi tulemisen elementtiä, jotka ovat Jumalan rakkauden kautta tuleva hyväksyntä sekä Jumalan sanan totuuden läpivalaisu, joka johtaa parannukseen ja mielenmuutokseen sekä vapauteen synnin päihteen orjuudesta. Jumalan rakkaus ja totuus vapauttavat ihmisen synnin siteistä ja kahleista.

Jatkuu huomenna tai ylihuomenna jne.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2018 22:26

*
Heidi Baker "Hengestä juopuminen"

Nykyään yhä useammat uskovat ylistävät Heidi Bakeria ja häntä pidetään voimallisena Jumalan palvelijana, joka olisi voimallisesti Jumalan käytössä. Heidi Bakerin toimintaa korostaa voimakkaasti "Hengestä juopumisen" kokemus ja tavoitteleminen. Monet uskovat ovat alkaneet puolustelemaan "Pyhästä Hengestä juopumista" sanomalla, että helluntaipäivänä Pyhällä Hengellä täyttyneet uskovat olisivat käyttäytyneet kuin juopuneet. Tämä ei ole kuitenkaan totta, vaan valheellinen väite. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Raamatun opetuksen mukaan apostolien toisessa luvussa tuodaan esille kuinka paikalla olleet juutalaiset olivat hämmennyksissä ja ihmettelivät kielilläpuhumista. Raamattu ei opeta paikalla olleiden juutalaisten ihmetelleen opetuslasten kaatuilemista, maassa makaamista tai humalaista hoipertelemista, koska mitään tällaista ei tapahtunut Pyhän Hengen täyttäessä opetuslapset helluntaina. Kielilläpuhumisen takia jotkut paikalla olleet jumalattomat juutalaiset pilkaten sanoivat opetuslasten olevan täynnä makeata viiniä ja toiset kyselivät mitä tämä mahtaakaan olla. Raamatun opetuksen mukaan kaikki paikalla olleet jumalattomat ihmiset eivät sanoneet heidän olevan juovuksissa, sillä vain jotkut heistä sanoivat niin. Silloin kun jumalaton ihminen ei ymmärrä Jumalan Hengen tekoja, niin hän alkaa pilkkaamaan ja vääristelemään Jumalan tekoja. Tästä oli kyse ei siitä, että he olisivat olleet "Hengestä juovuksissa". Pyhä Henki vaikuttaa uskovan sydämessä pyhää ja Jumalan tahdon mukaista elämää ja poistaa syntiä sekä syntistä käytöstä, eikä siten voi vaikuttaa uskovassa ihmisessä juoppouden ja humaltumisen kaltaista tilaa, koska juoppous ja humalakäytös on syntiä. Jo yksistään tämän totuuden perusteella on selvää etteivät opetuslapset olleet "hengestä juovuksissa" kuten äärikarismaattisissa piireissä väärin opetetaan.

Apt 2:15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.

Väärä opetus sanoo opetuslasten olleen Pyhästä Hengestä juovuksissa helluntaipäivänä. Pietari sanoi ettei helluntaipäivinä kielillä puhuneet opetuslapset olleet juovuksissa. Tämä tarkoittaa sitä etteivät opetuslapset olleet juovuksissa alkoholista tai Pyhästä Hengestä. Jos he olisivat olleet juovuksissa Pyhästä Hengestä, niin Pietari olisi kertonut sen, mutta hän sanoi etteivät he olleet juovuksissa. Pietarin sanojen mukaan he eivät olleet juovuksissa, eivät viinistä eivätkä Pyhästä Hengestä.

Apt 26:
24 ¶ Mutta kun hän näin puolustautui, sanoi Festus suurella äänellä: "Sinä olet hullu, Paavali, suuri oppi hulluttaa sinut".
25 Mutta Paavali sanoi: "En ole hullu, korkea-arvoinen Festus, vaan puhun totuuden ja toimen (sofrosyne) sanoja.

Kreikankielen sana sofrosyne tarkoittaa itsehillintää, järkevyyttä ja raittiutta (myös humaltumattomuus). Raamatun opetuksen mukaan Pyhän Hengen vaikuttama usko totuudessa vaikuttaa itsehillintää, järkevyyttä ja raitista mieltä, ei juoppouden kaltaista humalatilaa.

Tiit 2:
11 ¶ Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi (sofronos) ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Kreikankielen sana sofronos tarkoittaa raitis, selvä, maltillinen, järkevä ja humaltumaton. Pyhän Hengen vaikuttama usko vaikuttaa uskovan sydämessä järkevyyttä, maltillisuutta, selkeyttä, raittiutta ja humaltumattomuutta, ei juopumuksen kaltaista olotilaa.

1 Piet 4:7 ¶ Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset (sofroneo) ja raittiit rukoilemaan.

Kreikankelen sana sofroneo tarkoittaa raitis, selvä, maltillinen, järkevä, humaltumaton, olla oikeassa mielenlaadussa ja harjoittaa itsehillintää. Jumalan vaikuttama usko uskovan sydämessä vaikuttaa raittiutta, selkeyttä, maltillisuutta, järkevyyttä, ei juopumuksen kaltaista olotilaa, oikeaa mielenlaatua ja itsehillinnän harjoittamista. Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa itsehillintää sekä järkevää ja maltillista käytöstä eikä humalan ja juopumuksen kaltaista olotilaa.

New-Agen, joogan ja okkultiikan harrastajien keskuudessa ihmisen vastaanottaessa kundaliinivoiman kosketuksen (shaktipat), niin se voi johtaa hänet juopumuksen kaltaiseen sekavaan olotilaan, jolloin hän ei enää kykene kontrolloimaan ja hillitsemään käyttäytymistään. Sielunvihollisen valhevoima (kundaliinivoima) vaikuttaa ihmisessä juopumuksen kaltaista olotilaa, josta käytetään New-Age ja jooga piireissä myös nimitystä jumalallinen juopumus, mutta todellisuudessa ihminen saa kosketuksen riivaajahenkiin. Esimerkiksi kundaliinijoogan opettajat sanovat, että kun kundaliinivoima alkaa nousemaan ja koskettamaan, niin se saa aikaan tietoisuuden häviämisen kehosta (itsekontrolli ja itsehillintä), jonka seurauksena ihminen vaipuu transsiin ja kun kundaliinivoima ottaa vallan ihmisen kehosta, niin ihminen näkee näkyjä, kuulee jumalallisia ääniä, kokee jumalallisia makuja ja kosketuksia sekä keho voi alkaa nykimään, tärisemään ja vapisemaan sekä ihminen voi kokea onnellisuuden tunteita ja kokea juopumisen kaltaisen tilan juopumalla jumalallisuudesta.

Heidi Baker makailee lattialla hengestä juopuneena ja on täysin ilman kontrollia sekä itsehillintää, joka tarkoittaa sitä, että sielunvihollisen voima (kundaliinvoima) vaikuttaa hänessä juopumuksen kaltaista olotilaa. Pyhä Henki ei vaikuta ihmisessä juopumuksen kaltaista tilaa, vaan riivaajahenget valhevoiman kosketuksen kautta. Monet eksytyksen hengen vallassa olevat uskovat pitävät Heidi Bakeria Jumalan palvelijana sekä hengestä juopumista Pyhän Hengen tekona, jonka tähden he ovat täysin eksyksissä ylistäessään perkeleen tekoja luullen niiden olevan Jumalan tekoja. Heidi Baker on eksyttäjä, joka jakaa ja välittää porton haureuden viiniä niiden ihmisten keskuuteen, jotka ovat eksyneet vastaanottamaan riivaajahenkien valhevoiman vaikutuksia. Jokainen uskova ihminen, joka ylistää ja suosittelee Heidi Bakeria ei ymmärrä Jumalan sanan totuutta oikealla tavalla, vaan he ovat kääntäneet ja muuttaneet Jumalan armon ja totuuden irstaudeksi valheen petokseen uskomisen tähden.

Humaltuminen on kundaliinivoiman vaikutusta, josta käytetään myös nimitystä jumalallinen juopumus ja kun ja jos ihminen antaa valheenhengen juovuttaa itsensä, eli vastaanottaa humaltumisen kaltaisen olotilan valheenhengen vaikutuksesta, niin silloin ihminen antaa eksyttävän valheenhengen sokaista itsensä, niin että valhe turruttaa mielen ja silloin hän eksyy koko ajan pois totuudesta ja ajautuu sielulliseen olotilaan. Valheenhenki pyrkii eksyttämään ihmisiä vastaanottamaan sielullista riivaajien viisautta, jolloin sielullisuuden tähden ihminen etsii voimakkaita tunteisiin perustuvia kokemuksia, koska hän ei ymmärrä Jumalan sanan totuuden pyhyyden vaikutusta. Sielullisuuden tilassa oleva uskova eksyy myös uskomaan väärän opetuksen, joka sanoo Pyhän Hengen vaikuttavan humaltumisen kaltaista olotilaa.

Jes 29:
9 ¶ Hämmästykää ja ihmetelkää, tuijottakaa sokeiksi itsenne ja sokeiksi jääkää! He ovat juovuksissa, vaikkeivät viinistä, hoipertelevat, vaikkeivät väkijuomasta.
10 Sillä Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen ja sulkenut teidän silmänne-profeettanne, ja peittänyt teidän päänne-näkijänne.
11 Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä," niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu,"
12 ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä," niin hän vastaa: "En osaa lukea".
13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
14 sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja-kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys

Silloin kun ihminen antaa juovuttaa itsensä valheenhengen kautta, niin häneltä katoaa ymmärrys ja viisaus, eikä hän kykene ymmärtämään Jumalan sanaa oikealla tavalla. Valheenhengen juopumuksen alaisena oleva ihminen kunnioittaa Jumalaa suullaan, mutta pitää Jumalan kaukana hänen sydämestään, koska hänen "jumalanpelkonsa" on opittuja ihmiskäskyjä (riivaajien sielullista viisautta) ja siksi hän vääristelee Jumalan sanan totuutta.

Ef 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno (asotia), vaan täyttykää Hengellä,

1 Kor 6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Juopumuksen opettaminen Jumalan Hengen vaikuttamana asiana on mitä räikeintä Jumalan tekojen pilkkaamista. Kreikankielen sana asotia tulee sanasta sodzo, joka tarkoittaa pelastumista. Kreikankielen sana asotia on pelastumisen vastakohta ja siksi sen eräs merkitys on pelastumattomuus (pelastumattomuuden tilassa) sen lisäksi sana asotia tarkoittaa irstaus ja riettaus. Jos joku ihminen opettaa Pyhän Hengen vaikuttavan juopumuksen kaltaista olotilaa, niin hän todellakin pilkkaa Jumalan tekoja, sillä juopumus on Raamatun sanan opetukseen mukaan sellainen olotila, jonka vallassa olevat eivät voi periä Jumalan valtakuntaa (pelastua). Heidi Baker opettaa saatanallista harhaoppia opettaessaan Jumalan vaikuttavan uskovassa humaltumisen kaltaista olotilaa.

lm 2:
4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

Edellä oleva Raamatun kohta on kirjoitettu Efeson seurakunnalle, mutta sen saama nuhde sopii myös tämän kirjoituksen aiheeseen. Ensimmäisen rakkauden hylkääminen
tarkoittaa Jumalan rakkauden ja totuuden hylkäämistä, sillä sanoohan Raamattu kaikkein tärkeimmän käskyn olevan rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta mielestäsi, kaikesta voimastasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi. Jos uskova eksyy uskomaan, että Jumalan Henki vaikuttaa uskovassa juopumuksen kaltaista olotilaa, niin hän on eksynyt uskomaan valhetta sekä eksynyt rakastamaan valhetta ja hylännyt Jumalan rakastamisen. Hän voi kyllä suullaan sanoa rakastavansa Jumalaa, mutta on kuitenkin sydämessään eksynyt pois totuudesta ja Jumalan rakastamisesta, koska Jumalaa voi rakastaa vain totuudessa ei valheen kautta. Jos olet uskonut valheita mm. Pyhän Hengen juovuttavasta vaikutuksesta, niin tee parannus ettet eksy syvemmälle eksytyksen kavaliin juoniin ja lopulta kokonaan pois pelastuksesta. Herra Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä, jos tunnustamme syntimme ja teemme niistä parannusta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2018 23:00

*
Heikkojen holhoaminen

Olen huomannut, että sellainen uskova, joka on joutunut lapsena tai nuoruudessaan (tähän sopii myös aikuisena samat kokemukset) fyysisen tai henkisen (tai molempien) väkivallan kohteeksi vanhempiensa tai jonkun muun kautta hyvin usein kamppailee muutamien negatiivisten asioiden kanssa. Hän voi kokea ettei hän ole saanut Jumalalta syntejään anteeksi ja varsinkin silloin jos hän harjaantumattomuutensa ja synnin haavojensa tähden lankeaa johonkin syntiin, mutta katuessaan on saanut sen anteeksi Jumalalta, jota hän ei kuitenkaan koe anteeksi annetuksi.

Toinen esimerkki on sellainen, jossa uskova on joutunut kokemaan joko tai sekä että fyysistä ja henkistä väkivaltaa lapsuudessaan ja nuoruudessaan (tähän sopii myös aikuisena samat kokemukset) ja tästä syystä hän kantaa sydämessään sellaista Jumalan kuvaa, joka on hänen menneisyytensä näköinen. Toisin sanoen hän kokee Jumalan syyttävänä, ankarana, tuomitsevana ja vaativana, jonka tähden hän aina ajautuu yhä uudestaan etsimään apua väärästä suunnasta. Väärällä suunnalla tarkoitan sellaisten ihmisten luota, jotka yrittävät ajaa hänestä demoneita ulos tai käyttävät muita väärän vapauttamisen muotoja.

Miksi hän aina ajautuu yhä uudelleen valitsemaan väärän vapautumisen tien? Ihminen joka on syvästi haavoitettu fyysisen tai henkisen väkivallan kautta ei aina suinkaan välttele tällaista toimintaa (vaikka jotkut välttelevätkin), vaan hakeutuu sellaiseen seuraan, koska hän ei ole muuta kokenut kuin tällaista negatiivista ilmapiiriä. Hän voi olla hyvin epäluuloinen rakkaudellisessa ilmapiirissä ja pitää sitä eksytyksenä, koska siellä hänelle ei julisteta kadotustuomioita, ei syytetä, ei painosteta, ei tuomita eikä kukaan vaadi häneltä ankarasti asioita. Hän on tottunut siihen, että rangaistus ja tuomio sekä ankaruus on niitä menetelmiä joiden kautta asiat menevät eteenpäin. Paha saatana vielä kaiken tämän lisäksi eksyttää tällaista uskovaa esiintyen Jumalana, joka painostaa häntä ankarasti ja tuomitsee siksi hän ajautuu yhä uudelleen hakemaan apua väärästä paikasta.

Tämä voi kuulostaa uskomattomalta, mutta olen itse saanut kohdata monta tällaista tapausta ja tällaisen johtopäätöksen olen asiassa tehnyt, kun olen pyrkinyt heitä auttamaan. Kun olen kantanut sydämessäni tuskaa ja kipua heidän puolestaan, niin olen päätynyt tällaiseen johtopäätökseen. Voiko mikään auttaa tällaisessa tapauksessa? Totta kai voi. Jumala voi auttaa. Tämän asian selvittämiseen tarvitsemme koira kertomuksen apua.

Silloin kun ihminen on kokenut pitkäkestoista fyysistä tai henkistä väkivaltaa, niin hän ei kykene luottamaan kehenkään ja hän on menneisyytensä negatiivisten kokemuksien vankilassa. Hän kokee kaiken menneisyytensä haavojen kautta. Kun hän lukee Raamattua ja vaikka hän on tullut Jumalan armosta uskoon ja on pelastettu, niin silti hän lukee koko ajan itselleen tuomion sanaa Raamatusta. Hän myös hyvin herkästi saattaa turvautua väärään ratkaisuun nimeltä demonien ulosajaminen uudestisyntyneestä ihmisestä.

Tällaisissa tapauksissa tällaisen uskovan tulisi päästä 24h tervehenkisten uskovien ympäröimäksi. Jos hän käy pari kertaa viikossa istumassa takapenkissä seurakunnan kokouksissa tai käy kerran viikossa sielunhoidossa, niin se ei auta häntä, koska hän on yksin menneisyytensä vankilassa suurimman osan ajasta. Siksi hänen tulisi päästä sellaiseen paikkaan, missä hän olisi 24h tervehenkisten uskovien ympäröimänä.

Kertomuksen koira muuttui arasta ja pelokkaasta koirasta iloiseksi ja onnelliseksi koiraksi, koska hän sai olla kokoajan, joka päivä rakkauden kohteena. Samalla tavalla on olemassa todella rikkinäisiä uskovia, jotka eivät pääse eroon menneisyytensä vankilasta kuin olemalla jatkuvan rakkauden kohteina. Kun olet kokenut voimakasta negatiivista käyttäytymistä itseäsi kohtaan, niin elät kokoajan niiden kokemusten kautta. Mutta jos pääset sellaiseen ympäristöön, jossa sinua rakastetaan, sinusta välitetään ja sinut hyväksytään ja kun tarpeeksi kauan aikaa saat sitä kokea, niin sinä muutut ja pääset eroon menneisyyden vankilan haavoista. Tällainen ihminen tarvitsee joka päiväisen ja jatkuvan rakkauden kokemisen.

Moni sanoo, että kyllä Jumala hoitaa mene vain nyt rukoukseen ja etsi vain Jumalaa. Kyllä Jumala hoitaakin ja auttaa, mutta koska joku ihminen voi olla niin rikki ettei hän kykene haavojensa kautta kohtaamaan Jumalaa ja hänen rakkauttansa henkilökohtaisella tasolla, niin siksi Jumala tällaisessa tapauksessa rakastaa tätä uskovaa toisten uskovien kautta, joiden tehtävä on rakkauden ja totuuden kohtaamisen kautta pikku hiljaa juurruttaa hänet kokemaan henkilökohtaisesti Jumalan läsnäolo ja rakkaus.

jatkuu huomenna tai ylihuomenna jne.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2018 23:19

*
Uskovan ihmisen sydämessä oleva Jumalakuva määrittää hänen uskonsa suuntaa, sitä miten hän uskoo ja ajattelee Raamatusta ja Jumalasta. Uskovan ihmisen Jumalakuva ja Raamatun opetus Jumalasta voi olla toisistaan todella kaukana, sillä vääristynyt Jumalakuva vääristää myös Raamatun opetuksen. Väärän Jumalakuvan vallassa oleva uskova näkee, kokee ja uskoo Raamattua vääristyneen Jumalakuvan kautta.

Hyvin usein vähän aikaa uskossa olleet uskovat voivat elää monessa suhteessa lain alla sekä vääristyneessä suhteessa Jumalaan ja Raamatun opetukseen. Uskova voi jäädä vääristyneen Jumalankuvan vangiksi ja uhriksi siten, että hän voi olla jo pitemmän ajan uskossa, mutta siitä huolimatta hänen sydämellään on vääristynyt kuva Jumalasta. Vääristynyt Jumalakuva muodostuu useasti menneisyyden kokemuksista ja siitä kuinka vanhemmat ja muut ihmiset ovat kohdelleet heitä. Jos vanhemmat ovat olleet ankaria, niin uskovan Jumalakuva vääristyy ja hän näkee Jumalan ankarana, kostavana ja rankaisevana. Tämä johtaa omien tekojen kautta etsimään Jumalan mielisuosiota. Samoin se johtaa väärän pelon kautta elämiseen ja asioiden kokemiseen.

Jos vanhemmat eivät ole välittäneet lapsesta ja kun hän tulee uskoo, niin hän hyvin helposti pyrkii omilla teoillaan ansaitsemaan Jumalan hyväksynnän. Hänen on hyvin vaikea uskoa Jumalan rakastavan häntä, koska hän on kokenut vanhempiensa kautta laiminlyöntiä ja välinpitämättömyyttä.

Vaille rakkautta jäänyt lapsi, joka on joutunut kokemaan sen ettei vanhemmat arvosta ja rakasta häntä, mutta vaativat suorituksia olematta lapseen tyytyväisiä tai sanovat ettei hänestä tule koskaan mitään eikä hän osaa mitään kokee uskoon tullessaan olevansa huono ja näkee Jumalan ankarana ja vaativana Jumalana. Tämä johtaa tekojen kautta pyrkimykseen, jossa uskova tekojensa kautta pyrkii saavuttamaan Jumalan hyväksynnän.

Jatkuu huomenna tai ylihuomenna jne.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron