Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Touko 2018 11:12

*
Epäonnistuneilla on uusi sanoma

"Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata, niin opetan tiesi sinusta luopuneille, ja he palaavat takaisin." (Ps. 51: 14,15)

Sydämestäni iloitsen tästä Psalmista. Iloitsen, että Daavid on uskaltanut kirjoittaa ja Jumala on päättänyt jättää sen jälkipolville opiksi. Sen sanoma on: synti on tuhovoima mutta Jumalalle tunnustettuna se voi antaa Herran omalle uuden sanoman - sanoman entistä suuremmasta Jumalan laupeudesta ja armosta.

Historian valossa näyttäisi siltä, että monet armon evankeliumin julistajat ovat joutuneet käymään Daavidin kaltaisia oppimatkoja itsensä kauhistuttavaan tuntemiseen. Heille on paljastunut heidän loputon sisäinen turmelus ja siksi he ovat laskeneet koko elämänsä Herran Jeesuksen varaan. Heidän julistuksensa on muuttunut vuosien varrella aina vain enemmän Kristuskeskeiseksi siitä yksinkertaisesti syystä, että Hänestä on tullut heidän Pelastajansa, Vapahtajansa ja Auttajansa.

Uskoon tullut ihminen luottaa lähtökohtaisesti itseensä ja on lakihenkinen. Hän ajattelee synnin koskevan pintapuolisesti ulkoisia asioita, joita hän mielestään pystyy pitämään. Puhun nyt omasta kokemuksestani. Raamatusta hän löytää monia ajatteluaan tukevia kohtia ja jos hänelle ei siinä vaiheessa ole luonnollista nöyryyttä, Hän tuo ajatuksensa esille myös hyvin ehdottomalla tavalla. Armon julistuksen pitää tällaisen ihmisen mielestä olla sidottuna ihmisen omaan osuuteen, muutoin se koetaan vain synnin hyväksymiseksi. Tällaiset ihmiset ovat helposti kovia ja tietäviä.

Palaan Daavidin Psalmiin. Siinä hän käy syvää parannusta Jumalansa edessä. Hän ymmärtää synnin olevan meissä syvemmällä: "syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. (j. 7). Ennen kuin huomautat, että Daavid kuului Vanhaan liittoon, vastaan, että Hänellä oli kuninkaana ja profeettana sekä Raamatun tekstien tekijänä Pyhä Henki samoin kuin meilläkin. Parannus oli hänelle sitä, että Hän vuoden paatumuksen jälkeen taipui olemaan Jumalan kanssa samaa mieltä: "Oikein teet kun nuhtelet, ja syystä minut tuomitset" (j. 6b). Daavid ymmärsi, että Jumala tahtoi totuutta sisintä myöten, muuten vapauskin syyllisyydestä ja häpeästä jäisi vaillinaiseksi.

Parannuksenteko on sitä, että me tuomme kaikkein kipeimmätkin asiat Jumalan eteen, Hänen valoonsa. Se on pelottavaa, tiedän. Meidän tulee hylätä syntimme mutta samalla niin useasti joudumme tunnustamaan, ettemme osaa emmekä edes tahdo sitä. Saamme olla rehellisiä Jumalalle ja pyytää, että Hän antaisi meille oikean mielen ja halun luopua vääristä asioistamme. Me toisinsanoin luovutamme Jumalalle myös oman heikkoutemme. Joku käsittää tämän synnin puolusteluksi, kun ihmisen osuutta vähätellään, minä ymmärrän sen Jumalan osuuden korostamiseksi.

Jumala osoittautuu kriiseissä ja taistelussa syntiä vastaan yhä suuremmaksi. Kerro, missä on Kristusta esiin tuova ihminen, niin minä voin kertoa, että hänen elämäänsä on mahtunut monta kuoleman koulua. Ja ehkä siellä on pistimiä loppuun saakka. Mutta kun Jumala antaa anteeksi syntimme Kristuksen tähden ja uudistaa kylmenneen ja paatuneen uskomme, me saamme takaisin pelastuksemme riemun.

Me saamme uuden sanoman: "Opetan sinun tiesi luopuneille." Daavid oli juuri kokenut syvää syntiä ja luopumusta omassa elämässään. Kun Jumala pelasti hänet, hänellä oli sama sanoma muille langenneille ja luopuneille: "Palatkaa takaisin Jumalalle luokse, sillä Hän on armollinen ja rakastava. Hän antaa kaikki meidän lukuisat ja isotkin syntimme anteeksi ja uudistaa uskomme. Hän teki niin minulle, Hän tekee varmasti saman sinulle."

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja Juhani » 10. Touko 2018 19:30

Ekumenia ei ole raamatullinen ykseys, vaan antikristuksellinen petos.

Huomasin eromattomattoman määrittelyn siitä ekumeniasta luullen samaksi asiaksi ja ykseydeksi. Niin siksi haluaisin nostaa tärkeän aiheen sille tarkentaakseni erotuksen antikristuksellisen ekumenian ja raamatullisen ykseyden väliltä - Sanan valossa.

Ekumenia:
Ekumenia sana 'oikoumene' tarkoittaa kolme asiaa: maailmaa ja maanpiiriä epäraamatullisen uskontoyhteyden kautta ja maanpiirin eksyttäjää, joka on saatana. Kreikankielen mukaan sana on οἰκουμένη.

Ekumenia ei voi poistaa hajaannuksen, vaikka se sanoo, koska se tuo muiden opit käytäntöön teologian pohjalta, ei Raamatun pohjalta ja vielä se tavoittaa tunnustamaan vääräoppisia ihmisiä Jumalan lapsiksi, veljiksi ja sisariksi, vaikka itseasiassa he eivät seuraa Raamatun Jumalaa, vaan omaa vierasta jumalaa.

Lopunaikana se saa luopumaan terveestä uskosta Jeesukseen ja terveeseen oppiin joka on Raamatun pohjalla. Raamatun mukaan luopumus ensin tapahtuu ennen Jeesuksen tulemusta. Ekumeeninen evankeliumi sokaisee monia ja ekumenia ajaa heidät antikristuksen syliin ja se on pimeyden ruhtinaan työtä.

Raamatullinen ykseys:
'Echad' on hepreankielen mukaan ykseys, siis raamatullinen ykseys. Ykseys alkaa siitä kun me uskoontultuamme ja uudestisynnyttyämme liityimme automaattisesti Kristuksen ruumiilliseen seurakuntaan olemalla Hänen seurakunta, siinä se on se ykseys, mitä Raamattu tarkoittaa ja vielä Kristuksen opin pohjalla.

Ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoili opetuslasten ja tulevien opetuslasten ykseyden puolesta että he olisivat yhtä [ yksi ] niinkuin Jeesus ja Isä ovat yhtä että ykseyden kautta maailma uskoisi Jumalaan [Joh. 17:21-24].

Jeesuksen seurakunta, jossa me kaikki uskovat olemme, on uloskutsuttu tästä maailmasta, eikä toimi maallisen teologian mukaan, vaan väärentämättömän Sanan mukaan, joka vie perille pelastukseen [1Piet. 2:2]. Juuri se on Raamatun mukainen ykseys.

Siksi tätä on tärkeä ymmärtää erotus. Ekumenia ei ole raamatullinen ykseys vaan antikristuksellinen ekumenia ja petos. Ykseys on uloskutsuttu Jeesuksen seurakunta johon me uskoon tultuamme ja uudestisynnyttyämme liityimme automaattisesti ja siinä Jeesuksen seurakunnassa Herra asuu Henkensä kautta. Älä eksy jos et ymmärrä erotusta, niin rukoile oikeaan oikaisemiseen ymmärrystä tässä asiassa niin Herra antaa ymmärrystä [2Tim. 2:7].

Jokaisessa kaupungissa ja jokaisessa kylässä me Jeesuksen seurakunta kokoonnumme yhteen Jeesuksen nimen tähden ollessamme yksi - ykseydellisesti ja Kristuksen opin pohjalla niin Jumala asettaa kaitsijat paimentamaan tätä seurakuntaa sillä kaitsijan virat ei ole maallista virkaa, eikä ne ole tehtävänimike, eikä arvonimi, eikä työtitteli, vaan että ne virat on Jumalan kutsu ja asetus. Siinä se on se 'ekklesia' - uloskutsuttu Kristuksen seurakunta.
Seurakunnan jäsenyyden kautta ekumenia liittää yhteen ajamalla suoraan antikristuksen syliin. Mutta Raamattu kehottaa meitä ollessamme Kristuksen seurakunta, kokoontumaan yhteen Jeesuksen nimen tähden - ainakaan Jeesuksen tulemukseen ja ylöstempaukseen asti.

Pysykäämme valvoen terveessä ja väärentämättömässä opissa joka on Raamatun pohjalla. Olemme yhteydessä Kristuksen kanssa kun pysymme Hänen väärentämättömässä Sanassa - loppuun asti niin pelastumme.

Matt. 24:13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. RK
-Pieni tutkimusmatkailija-
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 09:36

*
Usko Herraan Jeesukseen ei ole koskaan ollut minulle teoreettista pääntietoa, vaan käytännön elämää, jossa Jumala kohtaa, auttaa, johdattaa, opettaa, uudistaa ja muuttaa omia lapsiaan. Raamatun sanan opetuksen mukaan usko Jumalaan syntyy Jumalan sanan kuulemisen kautta Pyhän Hengen vaikutuksesta, siksi sanan julistus- ja opetustyö, jota olen jo vuosia tehnyt Jumalan armosta on keskittynyt hyvin voimakkaasti Jumalan sanan ympärille Pyhän Hengen läsnäolon vaikutuksesta.

Kukaan Herran Jeesuksen opetuslapsi ei ole eikä tule täydelliseksi tässä ajassa, mutta Jumalan armosta saamme kasvaa kohti täydellisyyttä. Koen itseni hyvin pieneksi ihmiseksi suuren ja Kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Minulta on usein kysytty miksi en kirjoita omista henkilökohtaisista kokemuksistani siitä mitä Jumala on tehnyt minun elämässäni.

Alkuseurakunnan sananjulistajat eivät keskittyneet kertomaan omia kokemuksiaan, vaan he julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta sekä opettivat Raamatun sanaa tarkasti sen mukaan mikä on Jumalan tahdon mukaista opetusta Uuden Liiton seurakunnalle. Siksi olen kokenut keskittyä evankeliumiin Herrasta Jeesuksesta sekä siihen mitä Raamattu opettaa, enkä omiin kokemuksiini.

Koska minulta on kuitenkin tätä asiaa kysytty monta kertaa, niin sen takia tein tämän kirjoituksen, jossa tuon esille henkilökohtaisia kokemuksia Jumalan ihmeistä elämässäni. Jumala on tehnyt paljon ihmeitä elämässäni, mutta en kirjoita niistä kuin pienen osan.

Tärkeintä ei ole ihmeen kokeminen, vaan usko Jumalaan, sillä usko syntyy ja tulee Jumalan sanan kuulemisesta Pyhän Hengen vaikutuksesta. Raamattu opettaa, että meidän tulee uskon kautta seurata Herraa, ei etsiä ihmeitä. Tervettä ja Raamatullista uskoa seuraavat ihmeet ja merkit, mutta ne tapahtuvat Jumalan tahdosta ja Hänen aikataulussaan.

Jotkut uskovat kokevat ihmeistä puhumisen kerskauksena ja varsinkin silloin jos he eivät ole kokeneet Jumalan ihmetekoja. Ikävä ja valitettava tosiasia on se, että liian monet uskovat kerskuvat ihmekokemuksiensa kautta, tuoden niitä esille tavalla, joka tekee heistä "uskon sankareita", jotka muuttavat maailman "uskonsa" kautta.

Muista aina, että kaikkein suurin ihme on kun ihminen Jumalan armosta tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, eli uudestisyntyy ylhäältä Pyhän Hengen asettuessa asumaan uskovan sydämeen. Älä etsi elämääsi ihmeitä, vaan etsi ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin saat nähdä elämässäsi Jumala tekoja ja ihmeitä.

Matt 6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen opetuslapsen elämä on uskonkasvua, jossa uskovan oma minä vähenee ja liha kuolee synneille sekä Herra Jeesus kasvaa koko ajan suuremmaksi uskovan ihmisen sydämessä. Terve uskonkasvu ei tee meistä sankareita, vaan pieniä ihmisiä, jotka tarvitsevat Jumalan apua päivittäin. Terve uskonkasvu tekee Jumalasta sankarin, joka auttaa sinua, sillä Hän rakastaa sinua:

Sef 3:17 Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."

En kerro Jumalan tekemistä ihmeistä sen takia, että yrittäisin olla jotakin tai parempi kuin muut, vaan sen takia, koska olen ihmisenä pieni ja heikko ja tarvitsen Jumalan apua päivittäin. Jumalan ihmeteot voivat olla myös sellaisia, joita uskova ei edes aina välttämättä huomaa. Ihmeentekijä on aina ihmettä tärkeämpi. Muista tämä aina, siksi Raamattu kehottaa meitä rakastamaan Jumalaa kaikesta mielestämme, voimastamme, sielustamme ja sydämestämme, eikä Hänen ihmetekojaan.

Luuk 10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Jumalan ihmeistä tietenkin saa kertoa, mutta ei kuitenkaan niin, että ihminen korottaa itseään, vaan siten että Jumala tulee kirkastetuksi ja Jumalan kunnia tulee selvästi ilmi. Aika jossa elämme on voimakasta luopumuksen aikaa, jonka seurauksena on lisääntynyt ihmisen oma kerskaus kun kerrotaan Jumalan ihmeistä. Tämä ei tietenkään saa olla este Jumalan ihmeistä kertomiselle, mutta se tulee aina muistaa, että Jumala (ihmeentekijä) on aina ihmettä suurempi ja Hänen kunniansa pitää tulla aina esille kun kerrotaan Jumalan ihmeistä.

Joh 3:
27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.

Jatkuu huomenna tai ylihuomenna jne.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 09:40

*
Jumalan lempeä tuuli

Olin ollut vain vähän aikaa uskossa ja yöllä (tämä ei ollut uni) heräsin siihen kun huoneessa liikkui pehmeä tuuli. Ovi ja ikkuna olivat kiinni ja kun katsoin ikkunasta ulos, niin siellä ei tuullut, vaan oli täysin tyyni ilma. Siihen aikaan minulla oli tapana nukkua Raamattu sängyssäni. Kun olin herännyt, ollen täysin valveilla, niin tuuli alkoi puhaltamaan kohti Raamattua, joka nojasi seinää vasten. Tuulen puhaltaessa Raamattua kohti se aukeni ja sen sivut alkoivat liikkumaan ja pyörimään todella nopeasti edestakaisin.

Raamatun sivut pyörivät itsekseen tuulen voimasta muutamien sekuntien ajan, jonka jälkeen Raamattu jäi auki kohtaan, jonka koin olevan tarkoitettu minulle juuri siinä hetkessä ja vaiheessa missä olin uskon elämässäni. Raamattu jäi auki tähän kohtaan:

Gal 6:
6 Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen
kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen
kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.

Tämä kokemus oli ensimmäinen ihme, jonka sain kokea Jumalan kanssa sen jälkeen kun olin tullut Jumalan armosta uskoon (kun usko tuli minuun). Ihan ensimmäinen ihme uskovan elämässä on tietenkin se kun hän saa tehdä parannuksen ja tunnustaa syntinsä ja uskoa Herraan Jeesukseen. Ihmisen uskoon tuleminen on aina yliluonnollinen tapahtuma, koska silloin synnin ja saatanan orja saa kokea Jumalan puhuvan Pyhässä Hengessä (näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion), jonka seurauksena ihminen ymmärtää olevansa syntinen ja tarvitsevansa pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Huoneessa ollut tuuli oli ihmeellisen pehmeä, ei niin kuin tavallinen tuuli, vaan se ikään kuin pehmeällä tavalla hyväili ja silitti kasvojani. Tämä kokemus on jäänyt mieleeni lähtemättömästi, se ei koskaan pyyhkiydy pois minun mielestäni. Kun tämä tapahtuma tapahtui, niin ajattelin ja ihmettelin kuinka Jumala näki sellaisen vaivan minun pienen ihmisen takia.

Nyt jälkeenpäin tietenkin ymmärrän, että Hän rakastaa kaikkia lapsiaan äärettömän paljon ja Hän valitsee tavan miten ja millä tavalla Hän vahvistaa uskoamme sekä kohtaa lapsiaan. Tuuli oli Jumalan voiman ja rakkauden läsnäoloa, joka ihmeellisellä tavalla rauhoitti sydäntäni. Olin saanut kokea Jumalan armosta ihmeellisen Jumalan kosketuksen, joka vahvisti sydämelleni käsitystä suuresta Kaikkivaltiaasta Jumalasta, joka on kykenevä ja voimallinen pitämään minusta hyvää huolta.

Jatkuu tai ylihuomenna jne.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 11:00

*
Älä unohda kyyneleitäni!

"Pakolaisuuteni päivät sinä merkitset muistiin. Kokoa kyyneleeni leiliisi, merkitse ne kirjaasi." (Ps. 56: 9)

Pakolaisuuden päivät merkitsevät tässä yhteydessä ahdistuksen päiviä. Niitä tulee Jumalan lapsille, sillä Jumala salli monenlaisia vaikeuksia kasvattaakseen meitä (esim. Apt. 14: 22). Mutta lohdullista on tietää, että taivaassa pidetään elämänkirjan lisäksi myös sellaista kirjaa, jossa on ylhäällä meidän ahdistuksemme. Uskon, että sinne kirjaan merkitään ahdistustemme alkamiset ja sinne kurkistaessamme näkisimme myös niiden päätepisteen. Nyt joudumme kuitenkin tyytymään uskoo ilman näkemistä. Luottamaan Jumalan Sanan lupauksiin. Se onkin vankinta uskoa, jota Jeesus ylistää autuaaksi.

Ajattele, että Jumala on niin välittävä, että joka kyyneleesi kootaan Jumalan leiliin. Tämä ei tarkoita mitään muuta, kuin että Jumalamme on läsnä kivuissamme ja hänelle tunteemme ovat tärkeitä. Älä usko sellaiseen etäiseen Jumalaan, joka jättäisi sinut oman onnesi nojaan elämäsi luhistuessa ja ollessasi vain kyynelten ympäröimänä pilalla menneiden asioiden johdosta. Jumala on lähempänä kuin arvaatkaan ja Hän rakastaa enemmän kuin voit käsittää.

Kyynelillä on merkitystä. Entä jos sanon, että yksikään kyyneleesi ei ole mennyt hukkaan? Entä jos äärimmäisestä kivusta on vain hyvin pieni matka siunaukseen ja jumalliseen iloon. Otan esille kaksi raamatunpaikkaa, jotka selkeyttävät kysymystäni. Ensimmäinen löytyy Psalmista 126: "Jotka kyynelin kylvätät, ne riemuiten korjaavat." Toinen tähän littyvä paikka löytyy Psalmista 84: "Kun he kulkevat kyynellakson kautta, he muuttavat sen lähteiden maaksi, ja syyssade peittää se siunauksilla."

Ne kyyneleet, jotka olet vuodattanut rakkaittesi puolesta, itsesi tähden, epätoivoivoiselta tuntuvan kilvoittelun vuoksi tai riippuvuuksiesi johdosta, ne eivät ole menneet hukkaan. Ne kyyneleet kootaan ja siellä missä on epätoivoa ja sydämen särkymistä, sinne tulee sadon korjaaminen ja lähteiden maa. Kyyneet vievät meitä Vapahtajan luokse ja Hän on portti virvoittavien vetten ääreen ja lähteiden maahan. Hän antaa pelastuksen riemun kyynelten sijaan.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 11:24

*
Jumala on lähellä

Jeesusta edeltänyt myöhäisjuutalaisuus ajatteli, että Jumala oli vetäytynyt kauaksi. Uskonnollinen elämä oli lain käskyjen pitämistä. Jumalasuhde ja sitä kautta pelastus perustui lain noudattamiseen eli ihmisen omaan aktiivisuuteen. Nykyhetkessä etäinen Jumala oli läsnä taas aikojen lopulla, tuomiolla.

Jeesus tuli ilmoittamaan Jumalan, joka tuli ihmistä lähellä - Jumala kanssamme. Hän tuli julistamaan sellaista suhdetta Jumalaan, joka oli iloista, lapsenomaista, luottavaista ja vapaata. Jeesuksen mukaan kaikki annettiin ihmisille lahjana; olihan Hän, ihmiseksi tullut Jumalakin tullut maailmaan ilman ihmisten ansioita ja vaikutusta.

Jeesuksen ensimmäiset seuraajat olivat ajan hengellisen johtajiston mielestä kirottua rahvasta, joka ei täyttänyt lain mittaa. Pietarikin työnteli Jeesusta alussa kauemmaksi toteamalla, että hän oli syntinen mies. Mutta juuri syntisiä varten Jeesus tuli ja Hänellä oli heille sanoma - Jumala on tullut teitä lähelle.

Ensimmäinen seurakunta eli tästä Herran läsnäolosta ja läheisyydestä. Siitä kumpusi sen ilo ja elinvoima, kärsimystenkin keskellä. He odottivat - Jeesuksen opetuksen mukaisesti - lapsenomaisesti saavansa Jumalalta kaiken mitä tarvitsivat. Heille kääntymys oli juuri tähän iloiseen ja lapsenomaiseen luottamukseen kääntymistä. Tätä taustaa vastaan on helppoa ymmärtää myös Uuden Testamentin yksittäistä kristittyä ja seurakuntaa kehottavat osiot: käsi Jumalan kädessä kiinni elämä oli Hengen täyttämää ja Herran tahtoa tahdottiin totella Herran antamin voimin ja Hänen läheisyydessään.

Meillä on jatkuva vaara menettää tämä tietoisuus läsnäolevasta Jumalasta. Silloin jäljelle jää vain ulkoinen ja raskas uskonto. Usko muuttuu iloisesta ja vapaasta apaattiseksi ja ahdistavaksi. Mutta tiedätkö mitä? Jeesus kutsuu sinua ja minua tulemaan tänäänkin Hänen luokseen ja jättämään Hänen käsiinsä kaiken raskaan. Hän kutsuu meitä levolliseen ja luottavaiseen uskonsuhteeseen kanssaan ja vakuuttaa, että Hän on elämässämme läsnäoleva Jumala.

- Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 11:32

*
Vapaaksi vankilasta

"Sinun käsiini minä uskon henkeni, Herra, sinä lunastat minut vapaaksi, sinä uskollinen Jumala." (Ps. 31: 6)

Sana "lunastus" viittaa Raamatussa vapaaksi ostamiseen tai vapauttamiseen. Esimerkiksi orja saatettiin ostaa vapaaksi lunastusmaksulla. Tämä orjan vapaaksi ostaminen lunnaiden avulla olikin uuden testamentin aikaisten ihmisten helppoa ymmärtää - heillä kun saattoi itsellään olla orjia tai he olivat itse orjan asemassa.

Kristuksen suorittaman lunastuksen ymmärtäminen on aivan oleellista kristillisessä uskossa. Ilman tätä Jumalalta ja Hänen Sanastaan tulevaa ymmärrystä koemme yhä olevamme kuin vankilassa, josta emme omin keinoin pääse ulos. Lukemattomat kristityt kokevat tänäänkin olevansa synnin ja syyllisyyden sekä niistä seuraavan häpeän vankiloissa vailla toivoa.

Kristus on tullut vankityrmiemme oville ja tarjonnut meistä täydellisen vapauttamishinnan. 1. Pietarinkirjeen mukaan tuo hinta oli Hänen verensä (1. Piet. 1:19). Meidät on siis kutsuttu synnin, syyllisyyden ja Jumalan tuomion vankiloistamme vapauteen Kristuksen suorittaman maksun, Hänen verensä tähden.

Miksi en tunne tätä vapautusta? Miksi yhä elän Jumalan tuomiot niskassani ja koen olevani käpertynyt syyllisyyteeni ja häpeääni? Vastaus on siinä, että että tämä vapautus on Jumalan Sanan lupaus, joka otetaan vastaan uskolla. Usko katselee Lunastajaa ja ottaa vastaan sen, mitä Hän ilmoittaa antavansa. Usko pitää totena Jumalan lupaukset. Me tarvitsemme jatkuvasti Jumalan Sanan elävää ravintoa, jotta uskaltaisimme ottaa jumalalliset totuudet omaksemme. Muutoin katselemme todellisuutta itsemme kautta ja näemme vankityrmän edelleen ympärillämme.

"Sinun käsiisi uskon henkeni." Miten luottamuksellinen ja syvä uskon vakaumus. Mistä tuollainen vakaumus syntyy? Se tulee niistä kokemuksista, jotka summautuvat saman psalmin jakeen 3 avunhuutoon: "pelasta minut!" Siinä on ihminen vankilassa. Hänellä on vain surkea, pieni avunhuuto mutta siinä samalla suuri Lunastaja! Seurauksen näemme jakeesta 8: "iloitsen ja riemuitsen sinun hyvyydestäsi, sinä näet kaiken hätäni, tiedät kaiken tuskani." Tämä on lunastetun todistus.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Touko 2018 09:24

*
Jumala voi enemmän

"Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista sinä et tiedä mitään." (Jer. 33:3)

Kuuntele tämä käsittämätön Jumalan lupaus: Hän pyytää meitä hädässämme turvaamaan Häneen ja lupaa avata silmämme näkemään asioita, joita emme olisi enää ahdistuksessamme osanneet kuvitellakaan.

Voi olla, lukijani, että olet Jeremian tavoin syytettynä, huonossa maineessa ja riisuttuna. Ehkä vankilasi ei ole todellinen vaan olet joutunut syvälle surun, murheen tai synnin vankilaan. Ehkä et Jeremian tavoin osaa nähdä enää toivorikkaaseen huomiseen vaan menneet vuodet ovat saaneet sinut käpertymään kivusta ja olet toivonut Jumalan pystyvän pitämään sinusta huolta edes "minimitavalla"?

Sitten tulee lupaus: "Jeremia (tähän lue nimesi), minä olen Jumala, joka teen enemmän kuin voit ikinä kuvitella. En ole sidottu sinun epäuskosi vankilaan ja vien sinutkin sieltä vielä ulos. Huuda vain hädässäsi puoleeni ja ilmoitan sinulle asioita, joita masentuneen sydämesi on jopa vaikea uskoa."

Pitkään kärsinyt ihminen ei enää osaa tietää Jumalan mahdollisuuksista. Vaikka elämäsi on saattanut olla yhtä pitkää ja tuskaisaa - monesti äänetöntä - huutoa tänne saakka, se ei vielä pysty värittämään tulevaisuuttasi. Miksi voin kirjoittaa tällaista? Koska sinulla on Jumala. Hänen syvimmät lupauksensa ilmestyvät aina keskellä ihmisen pahinta hätää. Näemme niin tapahtuneen läpi Raamatun. Ja niin on sinunkin kohdallasi. Menetyksesi ja kärsimyksesi eivät rajoita Jumalaa. Ne voivat toimia paremminkin taustasävynä Jumalan kirkkaudelle. Jaksa vielä tänäänkin huutaa Häntä avuksesi, huominen voi olla toisenlainen.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2018 07:34

"... ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla (1.Tim.4:6)..."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2018 07:37

"...jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen (1.Tim.4:8)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron