Kirjoittaja vaisuliini » 26. Marras 2018 10:59
*
ELÄMÄ KRISTUKSESSA – TAIVAALLINEN JUMALAN RAKKAUS PYHÄN HENGEN KAUTTA
Paavali opettaa Efe.1:3-7 iankaikkisuudesta asti olevasta Jumalan valinnasta, jossa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä on siunannut meitä kaikella hengellisellä siunauksella, ollaksemme Hänen edessään – Hänen rakkaudessaan. Päämäärä on Hänen yhteyteensä perustuva puhtaus, ja pyhyys – Hänen edessään, rakkaudessa. Tämä on mahdollista vain – Kristuksessa, Hänessä jossa me olemme valitut.
Tähän hengelliseen siunaukseen sisältyy:
ollaksemme pyhät ja nuhteettomat Hänen edessään, rakkaudessa (Efe.1:4)
ollen edeltäpäin määrätyt lapseuteen, Hänen yhteyteensä - Kristuksen kautta (Efe.1:5)
ollaksemme Hänen armonsa kirkkauden kiitokseksi – mikä on meille lahjoitettu Jeesuksessa (Efe.1:6)
Rikkomusten anteeksisaaminen Herrassa Jeesuksessa – Hänen armonsa rikkauden mukaan (Efe.1:7)
Näistä voimme ottaa esille sanat: rakkaus, lapseus, yhteys, kiitos sekä anteeksisaaminen. Kaikki nämä sisältyvät ennen maailman perustamista tapahtuneeseen valintaan Kristuksessa, Jumalan taholta tehtynä. Jumala haluaa meidän olla kaikista näistä osallisia Hänen Pojassaan. Jumalan evankeliumi antaa tämän meille, osoittaessaan meille tien Jeesuksen luo – ja näin siihen yhteyteen, jossa saamme olla Jumalan edessä, Hänen rakkaudessaan.
Edellisessä tekstissä pohdin uuden luomuksen osaa pelastetussa ihmisessä, pelastetun ollessa Kristuksessa. Tämä ”olla-Kristuksessa” - on yksin Jumalan suvereeni pelastusteko ja ihmiskunnan uudelleen luominen Kristuksessa – Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Tämä Jumalan uudelleen luomisen teko (Room.8:2-3) Kristuksessa on pelastetuille uudestisyntyminen Pyhässä Hengessä, eli uuden luomuksen osallisuuteen pääseminen Kristuksessa. Tämä uusi luomus Kristuksessa katsoo kuitenkin vielä elävän toivon kautta lopulliseen vapautukseen eli ylösnousemukseen, Jeesuksen toisessa tulemuksessa – eli täydelliseen Jumalan kirkkauden osallisuuteen tulevassa iankaikkisessa elämässä. [Room.8:23]
Uuden luomuksen osa pelastetulle Kristuksessa täten merkitsee:
vanha on kadonnut > Kristuksen ristinkuolema meidän puolestamme – kukistaa synnin hallintavallan, ja poistaa iankaikkisen kadotustuomion; vanha on kadonnut
uusi on sijaan tullut > Kristuksen ylösnousemus meidän puolestamme – antaa uuden elämän – uuden luomuksen mukaisuudessa, ja johtaa iankaikkiseen elämään, sekä antaa elävän toivon, eli osan vanhurskasten ylösnousemukseen Kristuksessa.
Joh.17 luvussa Herra Jeesus puhuu Hänen ja Isän välisestä rakkaudesta, sekä siitä kirkkaudesta, joka Pojalla on ollut Isän luona aina iankaikkisuudesta asti. Nämä molemmat - Jumalan rakkaus ja Jumalan kirkkaus - annetaan myös pelastettujen elämään Isän ja Pojan välisessä ykseydessä, johon uusi liitto perustuu. Näin ne avaavat ymmärrystä sille, mitä Kristuksessa oleminen merkitsee Jumalan lapselle. Uuden liiton mukainen yhteys, pelastetun ihmisen ja Jumalan kanssa liittyy siis sen yhteyden sisältöön, joka on aina ollut Isän ja Pojan välillä. Tämä toteutuu Pyhän Hengen kautta – joka liittää pelastetut, pelastetun ihmisen - Isän ja Pojan väliseen ykseyteen, liittoyhteyteen – sen sisäpuolelle. Tämä on eräs merkitys sanoille: “olla-Kristuksessa”. Tästä Efe.1:4 sanoo: ”[Jumala on] hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa.”. Tämä yhteys on pyhää, siksi siihen kuuluu pyhitys Jumalan Sanan kautta (Joh.17:17).
Jumalan iankaikkinen rakkaus, jo ennen maailman perustamista olleena Isän ja Pojan välillä – toteutuu nyt pelastushistoriassa, jossa Kristuksen loppuun saattama täydellinen pelastus liittää Hänen omansa tähän samaan, Jumalan iankaikkisen rakkauden yhteyteen. Jumalassa oleva ykseys tulee nyt ihmisen ja Jumalan väliseksi yhteydeksi – Isän ja Pojan kautta. Tätä loppuun saatettua pelastusta osoittaa Room.8:29-30:
Jumalan edeltä tuntemat ovat edeltä määrätty Hänen Poikansa kuvan kaltaisiksi
ne Hän on myös kutsunut
ne Hän on myös vanhurskauttanut
ne Hän on myös kirkastanut
Tässä kohdin edeltätunnetut (Room.8:29) viittaa edellä mainittuun Efe.1:3-7 tekstiin, jossa puhutaan edeltä määrättyinä olemisesta Jumalan lapseuteen, Herrassa Jeesuksessa. Jumalan valinta ihmiseen nähden on tehty iankaikkisuudesta asti Jeesuksessa Kristuksessa, ja tähän kaikkia ihmisiä kutsutaan Jumalan evankeliumin kautta. Tämä on pelastuminen sekä uuden luomuksen osa – eli “olla-Kristuksessa”.
Raamattu opettaa “Kristus-puolestamme”-pelastuksesta, jonka tulee johtaa uskova “olla-Kristuksessa”-elämään. Tämä kuuluu olennaisesti jokaisen uskovan ihmisen hengelliseen kasvuun.
Efe.2:6 puhuu Room.8:29-30 mukaisesti ns. pelastuksen “kultaisesta-ketjusta” [kutsuttu > vanhurskautettu > kirkastettu] – jonka huippu on siinä, että pelastetut ovat yhdessä Jeesuksen ylösnousemuksessa jo tulleet taivaallisiin asetetuiksi. Tämä rinnastuu Kol.3:3 kohtaan, jossa sanotaan: “Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa”. Pietarin kirje sanoo tämän seuraavasti:
• 1Piet.1:3-5 “Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.”
Nämä edellä kuvatut siis perustavat Kristuksessa olemisen Raamatun opetukseen iankaikkisuudesta asti olleesta Jumalan valinnasta meitä kohtaan, Pojassaan Jeesuksessa. Tätä valintaa ohjaa Jumalan rakkaus, saada ihminen yhteyteensä – siunauksensa ja elämänsä yhteyteen. Uskova liitetään Pyhän Hengen kautta tähän hengelliseen todellisuuteen, joka täyttää Jumalan sydämellä ollen valinnan ihmistä kohtaan – olla Hänen edessään rakkaudessa, Pojassaan Jeesuksessa.
Raamatullinen opetus “olla-Kristuksessa” on kaksitahoinen:
• (1) > pelastettu ihminen on Kristuksessa
• (2) > Kristus on pelastetussa ihmisessä
Tämä kaksinaisuus näkyy hyvin Herran Jeesuksen sanoissa:
Joh.15:4 “Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.”
Kristuksessa pysymisestä Raamattu opettaa seuraavasti:
• 1Joh.4:13 “Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.”
Eli yhteys: “pelastettu-Kristuksessa” ja “Kristus-pelastetussa” tapahtuu Pyhän Hengen kautta. Jumala antaa Pyhän Henkensä asumaan pelastettuun ihmiseen [Joh.14:16; 23], joka myös todistaa meille Jumalan lapsen aseman Kristuksessa: Room.8:16 “Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.”. Pelastetun osa olla Kristuksessa on täten yhteyttä ihmisen ja Jumalan välillä - jota ylläpitää Pyhä Henki, ja tätä perustaa aina iankaikkisuudesta asti ollut Jumalan valinta – suhteessa ihmiseen.
Kumpikaan näistä [“pelastettu-Kristuksessa” ja “Kristus-pelastetussa”] ei kuitenkaan olisi mahdollista, ellei ensin Jumalan Sana, eli Jumala itse olisi tullut ihmiseksi. Hänessä kaikki tuli yhdistyä ensin, että näin Hän olisi meidän elämämme ja tästä käsin me olisimme Hänessä. Jumalan Sanan lihaan tuleminen on perusta koko Jumalan evankeliumille Jeesuksesta Kristuksesta, joka kuolee syntiemme tähden ja nousee kuolleista vanhurskauttamisemme tähden.
Raamatun opettama pyhitys, eli Jumalan omaisuudeksi tuleminen ja siinä kasvaminen - liittyy tämän yhteyden, eli Kristuksessa olemisen kasvamiseen, ja sen konkreettiseen toteutumiseen. Pyhä Henki suorittaa kuuliaisuuden syntymistä pelastetun sydämessä, juuri Kristuksessa olemisen ja pysymisen kautta, ja samalla syventää pelastetun elämää, yhä vankemmin pitäytymään Jeesuksessa Kristuksessa. Tämä on koko uuden liiton ydin – pelastettu ihminen elää yhteydessä Jumalaan, ja on osallinen Kristuksessa olevasta elämästä, Pyhän Hengen kautta. Uusi liitto ei kuitenkaan perustu yksin ihmisen ja Jumalan välille – vaan sen sisäänsulkeva taivaallinen todellisuus ja varmuus, on juuri Joh.17 luvussa olevassa Isän ja Pojan välisessä iankaikkisessa rakkaudessa ja kirkkaudessa, sekä Efe.1:3-7 olevassa Jumalan valinnassa, saada meidät rakkautensa yhteyteen, pyhinä ja nuhteettomina - Hänen Pojassaan Jeesuksessa. Iankaikkisuudesta asti asetettu pelastuksen päämäärä on perusta koko uuden liiton asetukselle.
Paavalin sanat kuitenkin rohkaisevat tutkimaan Jumalan Sanaa, ja ottamaan omakohtaisesti vastaan Jumalan rakkauden Kristuksessa. Jumalan tahto suhteessa sinuun ja minuun on, että me olemme Hänen Pojassaan – sillä tämä on se valinta, joka iankaikkisuudesta asti vie meidät Hänen rakkautensa yhteyteen – Pyhän Hengen kautta.
Room.8:25-30 – Mikään ei voi erottaa pelastettuja Jumalan rakkaudesta
Paavali nostaa Room.8:25-30 kohdassa opetuksensa Jumalan kirkkauden ja kunnian katselemiseen. Argumentti nousee edellä annetusta: jos kerran Jeesus on jo täydellisesti loppuun saattanut pelastuksen työn uskovien kohdalla, niin mikä sitten enää voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta?
Jumala on pelastettujen puolella – Hän on heidän Isänsä, he ovat Hänen lapsiaan. Kukaan ei siis voi olla meitä vastaan, kun pysymme uskossa Jeesukseen Jumalan lapsina.
Jumala, joka on antanut kaikkensa Pojassaan Jeesuksessa – eikö Hän omille lapsilleen antaisi kaikkea muutakin. Kulkiessamme Jumalan tahdossa, me näemme Jumalan varjeluksen ja avun. Taivaallinen Isä ei anna kiveä leivän sijasta – eikä käärmettä kalan sijasta.
Jumala on suorittanut synnin tuomion jo Poikansa yllä, siksi meitä ei kukaan voi enää tuomita kadotukseen. Tämän Jumalan on vahvistanut herättämällä Poikansa kuolleista, ja taivaaseen noustessa – Hän rukoilee meidän edestämme Jumalan edessä. Parempaa esirukoilijaa pelastetuilla ei ole. Jumala ei siis enää tuomitse, vaan Hän itse rukoilee meidän puolestamme.
Jumalan rakkaus on iankaikkista rakkautta, ei katoavaista eikä muuttuvaa. Siksi mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Tämän rakkauden päämäärä on liittää meidät Kristukseen, ja olla nyt uusia luomuksia Hänessä.
Vaikka me kärsimme täällä ahdistusta, vainoa, pilkkaa – ja kuten Paavali lainaa Ps.44:23 tekstiä (Jumalan kansan rukous vihollisen ahdistaessa), ollessamme jopa teuraseläiminä perkeleen vihan alla, me olemme silti Jumalan rakkaudessa voittajia. Mikään ajallinen ahdistus, tai kuolema ei voi ottaa pois Jumalan rakkautta Jeesuksessa Kristuksessa, pelastettujen elämästä. He ovat kätkettyjä Kristuksen kanssa Jumalassa. Jalo voitto tulee Jeesuksessa, ei omassa itsessämme.
21.12 2015
Petri Kuusela
Nämä ovat vain lyhyitä ajatuksia Raamatusta – jotka kaikki tulee tarkasti koetella Jumalan Sanalla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.