Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2018 15:14

*
Voiko uskova tehdä Jeesusta suurempia tekoja? osa 1

Nykyään yhä enemmin uskovien keskuudessa esiintyy sellaisia väitteitä ja opetuksia, että uskovat voivat tehdä laadullisesti suurempia tekoja kuin mitä Herra Jeesus teki. Kun tätä asiaa tutkitaan Raamatun kokonaisopetuksen valossa, niin Raamatun opetuksen ja todistuksen perusteella Jeesuksen opetuslapset eivät voi tehdä voimassa (Pyhä Henki) suurempia tekoja kuin Jeesus teki, vaan enemmän ja laajemmin Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamia voimallisia tekoja. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Suurempia tekoja

Joh 14:12 ¶ Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin (meidzon), kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

Alkutekstissä on sana meidzon, joka tarkoittaa suurempia, laajempia ja enemmän. Jeesus sanoi, että sen jälkeen kun Hän menee Isänsä tykö, niin Häneen uskovat tekevät laajempia tekoja kuin mitä Hän teki. Raamatun kokonaisopetuksen valossa ymmärrämme asian näin, sillä kun Herra Jeesus kuoli ja nousi ylös Isän oikealle puolelle, niin tuhansien ja tuhansien jne. kautta Jumala tulee tekemään enemmän ja laajempia tekoja kuin mitä Jeesus teki.

Suurempia tekoja ei siis tarkoita voimassa suurempia (laadullisesti suurempia), vaan laajempia tekoja, eli niitä tapahtuu enemmän, sillä kun Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa kaikkina aikoina Herran Jeesuksen opetuslasten kautta, niin Jumalan tekoja tapahtuu enemmän ja laajemmin kuin Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana. Herra Jeesus sanoi Joh 13:16:ssa ettei palvelija ole Herraansa suurempi, eikä lähettiläs ole lähettäjäänsä suurempi. Tämä tarkoittaa sitä, että Herran Jeesuksen opetuslapset eivät voi olla Isä Jumalaa ja Herraa Jeesusta suurempia, eivätkä he voi tehdä suurempia tekoja kuin mitä Jumala tekee, eivät edes Pyhässä Hengessä, koska ihmisellä ei voi olla Jumalaa suurempaa uskoa.

Luuk 19:
8 Mutta Sakkeus astui esiin ja sanoi Herralle: "Katso, Herra, puolet omaisuudestani minä annan köyhille, ja jos joltakulta olen jotakin petoksella ottanut, niin annan nelinkertaisesti takaisin".
9 Niin Jeesus sanoi hänestä: "Tänään on pelastus tullut tälle huoneelle, koska hänkin on Aabrahamin poika;
10 sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".

Luuk 23:
39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Jotkut sanovat, että ihmisen pelastuminen on suurempi teko kuin mitä Jeesus teki lihansa päivinä. Raamatun sana todistaa, että Jeesus pelasti lihansa päivinä mm. niin ristin ryövärin kuin Sakkeuksenkin jne. Ihmisen pelastuminenkaan ei ole suurempi teko kuin mitä Herra Jeesus teki lihansa päivinä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2018 15:18

*
Voiko uskova tehdä Jeesusta suurempia tekoja? osa 2

Enemmän ja laajemmin, ei voimassa suurempia

Alkutekstissä Joh 14:12 on sana meidzon, joka tarkoittaa suurempia, laajempia ja enemmän. Mikä näistä vaihtoehdoista on oikea ja tarkoittaa sitä mitä Jeesus tarkoitti? Ratkaisu on todella yksinkertainen, sillä Jeesus paransi sairaita, ajoi ulos riivaajia, herätti kuolleita takaisin elämään, teki ruoka-ihmeitä ja luonnonvoimat olivat Hänelle alamaisia. Kun nyt tutkimme esim. UT:n tekstejä Apt:n teoista eteenpäin aina ilmestyskirjaan asti, niin yksikään apostoli tai kukaan muukaan alkuseurakunnan uskova ei tehnyt voimassa suurempia tekoja kuin Jeesus teki, mutta enemmän ja laajemmin niitä tapahtui kuin Jeesuksen tekeminä. Jeesus teki tekojaan kolme vuotta, mutta apostolit ja muut uskovat paljon kauemmin ajallisesti. Alkuseurakunnan uskovien kautta tapahtui parantumisia, riivaajien ulosajamisia sekä kuolleita herätettiin, ihan samoja tekoja, joita tapahtui enemmän ja laajemmin kuin Jeesuksen kautta, mutta yhtään voimassa suurempaa tekoa kuin mitä Jeesus teki ei löydy Raamatusta opetuslasten kautta tehtynä. Täten on ilmiselvää, että enemmän tai laajemmin on oikein, eikä suurempia.

Raamatun opetus ei ole vain sanoja ja lauseita tai alkutekstin mukaisia merkityksiä, vaikka se sitäkin toki on. Raamatun opetus tulee ymmärtää Raamatun kokonaisopetuksen valossa oikein hengellisesti sekä siinä tekstiyhteydessä missä opetus esiintyy. Raamatun selkeän kokonaisopetuksen valossa on päivänselvää, ettei ihminen voi tehdä suurempia tekoja voimassa kuin mitä Kaikkivaltias Jumala tekee.

Jes 14:
12 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!
13 Sinä sanoit sydämessäsi: ‘Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
14 Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.’

Raamatun opetuksen mukaan saatanan synnin vaikutus haluaa tehdä itsestään Jumalan vertaisen. Silloin kun joku opettaa voivansa tehdä Jeesusta suurempia tekoja, niin kyseessä on saatanallinen valhe ja Jumalan pilkkaaminen, sillä synti ja saatana haluaisi olla Jumalaa suurempi sekä saada ihmisen uskomaan, että hän kykenee tekemään Jumalaa suurempia tekoja.

Joh 13:
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.

Raamattu opettaa ettei palvelija voi olla Herraansa suurempi. Kun Herra Jeesus pesi opetuslasten jalat, niin se oli esikuvaa palvelemisesta. Jeesus sanoi palvelemisen esikuvan jälkeen, ettei palvelija ole Herraansa suurempi, eikä lähettiläs Lähettäjäänsä suurempi. Tämän jälkeen Jeesus sanoi jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos sen teette. Jeesus tarkoitti, että kaikki minkä teemme Jumalaa palvellen tulee tehdä tietäen ja ymmärtäen ettemme voi olla Herraamme suurempia (Jeesusta). Jos tämän ymmärrämme ja teemme Jumalan palvelijoina kaikki asiat tietäen ettemme voi olla Herraamme suurempia, niin olemme autuaita (siunattuja).

Herra Jeesus tiesi, että seurakunnan keskuuteen nousee väärä opetus, joka sanoo, että voimme tehdä Jeesusta suurempia tekoja, siksi myöskin tämän tähden Jeesus opetti ettemme voi olla Herraamme suurempia. Jos luulemme voivamme tehdä Jeesusta suurempia tekoja, niin olemme asettanet itsemme asemaan, joka on sama kuin luulla voivamme olla Herraa suurempia ja jos näin käy, niin silloin Jeesuksen sanojen mukaan emme ole autuaita (siunattuja).

Joh 14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Hebr 5:
7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

Moni sanoo, että kun Jumala tekee suurempia tekoja meidän kauttamme kuin Jeesus teki, niin se on Jumala joka tekee niitä suurempia tekoja kuin me ja siten me voimme tehdä suurempia tekoja kuin Jeesus, koska Jumala tekee ne teot meidän kauttamme. Tämäkin väite kumoutuu Jumalan sanan totuuden edessä.

Raamattu opettaa ettei Jeesus tehnyt mitään itsestään, vaan Isä teki kaikki teot Hänen kauttansa ja Jeesuksen rukoukset kuultiin Hänen Jumalanpelkonsa (kunnioituksen) tähden ja Jeesus oppi kuuliaisuutta siitä mitä Hän kärsi. Koska Jeesus oli kuuliainen Isälle, niin Isä teki tekonsa Hänen kauttansa. Jos joku uskoo voivansa tehdä Jeesusta suurempia tekoja, niin samalla hän julistaa (usein tietämättään ja ymmärtämättömyydessään) olevansa Jeesusta kuuliaisempi sekä että hänellä on Jeesusta suurempi usko ja luottamus Jumalaan. Jumala tekee tekonsa uskon ja kuuliaisuuden kautta ja jos joku uskoo voivansa tehdä Jeesusta suurempia tekoja, niin hän asettaa itsensä asemaan, jossa hän olisi Jeesusta kuuliaisempi sekä hänellä olisi Jeesusta suurempi usko ja luottamus Jumalaa kohtaan, sillä Jumalan teot tapahtuvat Jumalan synnyttämän uskon ja kuuliaisuuden kautta.

Kenelläkään uskovalla ei voi olla suurempaa uskoa kuin Jeesuksella oli, eikä kenelläkään uskovalla voi olla suurempaa luottamusta Jumalaan kuin Jeesuksella oli, eikä kukaan uskova voi olla Jeesusta kuuliaisempi, eikä kenellekään uskovalla voi olla Jumalaa (Jeesus) suurempaa uskoa. Uskon teot nimensä mukaisesti tarkoittavat, että teot tapahtuvat uskon kautta ja on kristallin kirkas totuus ettei kenelläkään uskovalla voi olla Herraa Jeesusta suurempaa uskoa.

Kaiken edellä sanotun valossa ja Raamatun sanan totuudessa edessä on selvää, ettei suuremmat teot voi tarkoittaa laadullisesti suurempia (voimassa suurempia), vaan määrällisesti suurempia, koska kenelläkään uskovalla ei voi olla Jeesusta suurempaa uskoa eikä enemmän kuuliaisuutta kuin Jeesuksella. Jotkut uskovat ovat voineet vilpittömästi uskoa väärän opetuksen Jeesusta suurimmista teoista, koska he ovat tässä kohden lukeneet Raamattua järjellisesti yhden jakeen kautta eivätkä ole lukeneet Raamattua hengellisesti Raamatun kokonaisilmoituksen valossa.

Opetus, joka sanoo meidän pystyvän tekemään suurempia tekoja kuin Jeesus avaa kanavia valheenhengen toiminnalle, koska tällaisen väärän opetuksensa kautta pyritään tavoittelemaan laadullisesti suurempia (voimassa suurempia) tekoja kuin mitä Jeesus teki ja koska se ei ole mahdollista ja silloin kun sitä yritetään, niin ollaan sellaisella alueella, jossa valheenhenget vaikuttavat valheenvoiman kautta tunnustekoja ja ihmeitä. Vilpitön uskova nuori tai jo pitemmän aikaakin uskossa ollut voi eksyä tähän harhaan, mutta jos hän ei tee parannusta, niin silloin voima joka vaikuttaa vaihtuu Jumalan voimasta valheenhengen voimaksi ja tätä olen näkemässä sellaisessa toiminnassa, jossa jääräpäisesti uskotaan tätä karmeaa harhaoppia.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2018 15:23

*
Voiko uskova tehdä Jeesusta suurempia tekoja? viimeinen osa 3

Usko Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa

Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Joh 7:38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." (Alkutekstin mukainen sanajärjestys)

On todella röyhkeätä, sanoa, väittää ja uskoa, että ihminen voisi tehdä suurempia tekoja kuin mitä Jumala tekee. Ainoastaan sellainen ihminen, jonka mielen valhe on sokaissut voi uskotella itselleen ja luulla, että hän kykenee tekemään Jumalaa suurempia tekoja. Opetus suurempien tekojen tekemisestä kuin mitä Jeesus teki on saatanallinen valhe, joka avaa ovet riivaajahenkien valhevoiman manifestaatioille.

Tosin sekin on totta, että uskova voi vilpittömästi eksyä uskomaan väärää opetusta ja luulla, että uskovat voivat tehdä Jeesusta suurempia tekoja. Silloin kun uskova Jumalan sanan totuuden kautta Pyhässä Hengessä huomaa erehtyneensä esim. vaikka luulemaan, että uskova voi tehdä Jeesusta suurempia tekoja, niin hänen tulisi hylätä väärä opetus ja vastaanottaa Raamatun sanan opetus ja todistus, joka sanoo Jeesuksen opetuslasten tekevän enemmän ja laajemmin Jumalan tekoja kuin mitä Jeesus teki kolmen vuoden aikana vaeltaessaan maan päällä.

Väärä opetus on riivaajahenkien polttoainetta, joka aktivoi heitä tekemään kaikenlaisia ihmeitä ja tunnustekoja valheenvoiman kautta. Tämän tähden on erittäin tärkeätä uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo, koska silloin emme eksy, vaan pysymme ja kasvamme Raamatun totuudessa ja Pyhän Hengen vaikuttamassa rakkaudessa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2018 15:41

*
Raamatullinen pelastuksen evankeliumi

Raamattu sanoo ihmisen synnin orjuuden tähden kulkevan kohti iankaikkista kadotusta, mutta Jumala rakkaudessaan on valmistanut ihmiselle pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Kun ihminen tunnustaa syntinsä ja tekee parannuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin hän saa syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän Jumalan luona.

Raamatun sanoma on rakkauskertomus Luojan ja luodun välillä siitä kuinka Luoja rakastaa luotuansa iankaikkisen rakkauden kautta. Kun ihminen vastaa Jumalan rakkauteen uskoen Jeesukseen, niin hän saa elämälleen tarkoituksen. Usko ja rakkaus Jeesukseen pitää ihmisen poissa synnin teiltä ja johdattaa hänet elämään rehellisesti totuudessa ja rakkaudessa Jumalaa ja kaikkia lähimmäisiään kohtaan.

Jumala ei vaadi ihmiseltä täydellisyyttä, koska Jeesus oli täydellinen. Jumala ei vaadi ihmiseltä suorituksia, koska Jeesus täytti kaiken lain. Jumala ei haluaisi rangaista ihmistä, koska Jeesus kantoi rangaistuksen meidän edestämme. Jumala ei haluaisi kenenkään kärsivän, koska Jeesus kärsi meidän puolestamme. Jumala ei haluaisi kenenkään kuolevan, koska Jeesus kuoli meidän puolestamme. Uskon kautta Herraan Jeesukseen löydät elämäsi todellisen tarkoituksen sekä saat iankaikkisen elämän ja kokea iankaikkisesti sen kuinka Jumala rakastaa sinua täydellisen rakkauden kautta. Ihminen ei voi koskaan kokea suurempaa rakkautta kuin saada olla Jumalan täydellisen rakkauden kohteena.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2018 15:53

*
Benoît Talleu adoptoitiin Vietnamista lapsena Ranskaan. Hän taistelee homoseksuaalien adoptiota vastaan, koska kukaan ei ajattele adoptoituja lapsia. Benoît sanoi, että jos adoptoidulta lapselta kysyttäisiin mitä hän haluaa, niin vastaus olisi yksi äiti ja yksi isä. Benoît sanoi orpolapsen haaveilevan hänen tulevista vanhemmistaan. Hänen mukaansa tämä ajatus nousee syvältä hänen olemuksestaan, halusta äitiin ja isään. Benoîtin mukaan orpolapsen toiveen tulee olla ensimmäinen huomioonotettava asia. Hänen mukaansa orpolapselle kuuluisi adoption kautta oikeus äitiin ja isään (kasvatusvanhemmat).

Benoîtin mukaan on kyse tarpeen ja haluamisen erosta. Orpo tarvitsee isän ja äidin. Pari haluaa lapsen. Benoît sanoo, että hän jättää ihmisten valittavaksi kumpi on tärkeämpää tarve vai haluaminen. Benoîtin mielestä homoparien oikeus adoptoida orpolapsi on petos, sillä se pettää biologisen luottamuksemme. Benoîtin mielestä orpo tarvitsee äidin ja isän. Benoîtin tunnuslause on: Kaikki syntyvät miehestä ja naisesta, miehen ja naisen tulee suorittaa adoptio.

Benoît sanoo ihmisten sanovan, että lapsen on parempi elää homoparin luona kuin orpokodissa. Benoît sanoo, että kuulkaa mitä minä sanon tuollaisesta väitteestä: Tällainen lausunto haiskahtaa epärehelliseltä, sillä kymmenettuhannet heteroparit haluaisivat adoptoida meidät.

Benoît sanoo monien sanovan, että homopari on tyhjää parempi. Benoîtin mielestä tämä on järkyttävää ja homofobiaa. Benoîtin mielestä homot harjoittavat homofobiaa (minun huomioni). Benoîtin mukaan lapselle on parasta, että hänellä on äiti ja isä. Hän sanoi, että jos lapsi on orpokodissa eikä siksi ansaitse äitiä ja isää, niin se on julmaa ja väärin, joka kieltää orpolapselta tasa-arvon.

Benoît sanoo, että homopari saattaa olla hyvinkin rakastavaisia, eikä hän kiellä sitä, mutta orpolapsen tarve äitiin ja isään ei muutu koskaan. Benoîtin mukaan homoparien avioliitto ja adoptio on itsekkyyttä, sillä lain tulee suojella kaikkein heikompia, koska äidit ja isät ovat olemassa lapsia varten.

Benoît Talleun ajatukset kertovat sen kuinka lapsen etujen tulisi olla adoptio asioissa kaikkein tärkein kriteeri kun adoptiota suoritetaan. Lapsen oikeuden tulee olla aina etusijalla ja lapsella tulisi olla oikeus itse saada valita ja päättää haluaako hän adoption kautta kasvatusvanhemmikseen äidin ja isän vai kaksi äitiä tai kaksi isää. Jos lapsi on vielä niin pieni ettei hän kykene sitä päätöstä tekemään itse, niin on lapsen edun mukaista, että hän saa adoption kautta äidin ja isän, sillä onhan se luonnonjärjestyksen mukaista.

Benoît Talleun kokemukset todistavat sen, että orpolapsen suurin kaipaus, tarve ja halu olisi päästä adoption kautta perheeseen, jossa hänellä on äiti ja isä. On julmaa ja vastuutonta riistää lapselta oikeus äitiin ja isään, sillä äidit ja isät ovat olemassa lapsia varten.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2018 16:04

*
Jos tunnustamme syntimme Jumala antaa anteeksi meidän syntimme - Johanneksen kirje luku 1 - osa 1

Johanneksen ensimmäisessä kirjeessä on todella tärkeää opetusta koskien syntien tunnustamista, parannuksen tekemistä, uskovien yhteydestä ja keskinäisestä rakkaudesta, Jumalan rakkaudesta ja totuudesta sekä armosta. Jos koet ettet pääse uskossa Herraan Jeesukseen eteenpäin oikealla tavalla, niin Johanneksen kirjeiden opetuksista voit löytää sellaisia asioita, joiden kautta voit oppia pääsemään uskossa eteenpäin Jumalan tahdon mukaisesti. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

1 Joh 1:
5 ¶ Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Koska Jumala on valkeus ja uskon kautta Herraan Jeesukseen uskova ihminen on kutsuttu pois synnin pimeydestä, vaeltamaan valkeudessa, niin siksi myös uskovan ihmisen tulisi vaeltaa valkeudessa, hyläten pimeyden tekoja aina sen mukaan kun oppii ymmärtämään sen mikä on syntiä ja mikä on Jumalan tahto.

Raamattu opettaa uskon Herraan Jeesukseen olevan uskon kasvuprosessi, jossa totuutta noudattamalla rakkaudessa, kaikin tavoin kasvamme Herraan Jeesukseen (Ef 4:15). Raamatullinen valkeudessa vaeltaminen on uskossa kasvamista aina sen mukaan, mihin saakka on Jumalan armosta saanut kasvaa uskossa. Uskossa kasvaminen tapahtuu vain ja ainoastaan Jumalan sanan totuuden kautta sekä Jumalan rakkauden kautta, jota Pyhä Henki vaikuttaa uskovan sydämessä. Jos uskon elämäsi ei ojentaudu eteenpäin Jumalan sanan totuuden kautta Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, vaan sen sijaan uskon elämäsi perusta on psykologisessa tai filosofisessa viisaudessa, ihmisten uskonnollisissa perinteissä tai valheopetusten varassa, niin et pääse oikealla tavalla uskossa eteenpäin, vaan sen sijaan uskon elämäsi kuivettuu ja on vaarassa ajautua pelastuksen ulkopuolelle. Silloin kun pysyt Jumalan armossa ja totuudessa, niin et voi menettää pelastusta.

Yksi ongelma uskon elämässä voi olla sellainen, että olet sellaisen opetuksen alaisuudessa, joka hyljeksii uskossa kasvamista, opettaen että olet tullut synnittömäksi ja ettet enää voi tehdä syntiä. Jos uskova ihminen on vilpittömästikin eksynyt luulemaan olevansa synnitön, niin hän on Jumalan sanan opetuksen mukaan iankaikkisen kuoleman vaarassa, josta kirjoitan myöhemmin tässä kirjoituksessa lisää ja tarkemmin. Jos uskova ihminen luulee olevansa synnitön, niin hän elää ylpeyden valheessa eikä pääse uskossa eteenpäin oikealla tavalla.

Raamattu opettaa, että koska meillä on yhteys Jumalan kanssa, mutta jos vaellamme pimeydessä, syntiä harjoittaen, niin silloin elämme valheessa, emme elä totuuden mukaan. Raamatun opetuksen mukaan on eri asia langeta tekemään syntiä kuin elää jatkuvasti tietoisesti syntiä tehden. Uskova voi langeta tekemään syntiä sekä elää jonkin synnin alaisuudessa, mutta silloin tulisi taistella sitä syntiä vastaan. Harjaantumaton uskova, joka ei ole vielä oppinut vastustamaan syntiä ja kuolemaan synnin himoille ja haluille voi elää jonkin synnin rasittamana, mutta hänen tulee tiedostaa, että synti tuhoaa hänen sydäntään. Uskovan tulee haluta sitä, että hän oppii voittamaan synnin himot ja halut uskon kautta Herraan Jeesukseen, jolloin hän Jumalan armosta uskon kasvun kautta oppii vapautumaan synnin himoista ja haluista. Jos et halua voittaa syntiä, etkä ymmärrä sitä miten synti tuhoaa sydäntäsi, niin et voi päästä vapaaksi synnin himoista ja haluista.

Raamattu opettaa, että valkeudessa vaeltaminen johdattaa uskovat keskinäiseen yhteyteen ja Herran Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Raamatun opetuksen mukaan eräs este uskossa eteenpäin menemiselle on se ettemme rakasta totuudessa sisariamme ja veljiämme Herrassa Jeesuksessa. Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen ruumis (seurakunta) on yksi maailmanlaajuisesti ja paikkakunnittain. Olemme Jumalan lapsina rikkoneet seurakunnan jakamattoman ykseyden ja yhteyden hajaantumalla erilaisiin uskonsuuntiin, erilaisine opinpainotuksineen. Hajaannuksesta käsin eläminen johdattaa uskovaan sellaiseen suureen vaaraan, että hän rakastaa vain oman uskonsuuntansa sisäpuolella olevia uskovia, mutta voi hyljeksiä tai ylenkatsoa muita uskovia ja jopa taistella heitä vastaan. Jos uskova ihminen eksyy taistelemaan sisariaan ja veljiään vastaan tai hyljeksii sekä ylenkatsoo heitä, niin tällainen uskova elää rakkaudettomuuden synnissä, josta hänen tulisi tehdä parannusta, että hän pääsisi eteenpäin uskonelämässään oikealla tavalla.

Olemme missä tahansa uskonsuunnassa jäseninä tai niiden ulkopuolella, niin meidän tulee hyväksyä ja rakastaa sisariamme ja veljiämme Herrassa Jeesuksessa, koska meidät on kutsuttu jakamattomaan seurakunnan ykseyteen, rakastamaan toinen toisiamme. Itse uskon Herran Jeesuksen kokoavan kansansa yhdeksi paikkakunnittain ennen kuin Hän tulee toisen kerran takaisin. Jokaisen, joka rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa tulisi rukoilla opetuslasten jakamattoman ykseyden puolesta, koska se on Jumalan asetus ja Jumalan muuttumaton tahto. Jos taistelet toisia uskovia vastaan sen tähden, koska he ovat eri uskonsuunnassa kuin sinä tai heillä on joissakin kohden erilainen ymmärrys Raamatusta kuin sinulla, niin silloin elät synnissä, jonka Herran Jeesuksen veri puhdistaa vain silloin kun ja jos teet parannuksen ylpeyden ja lahkohengen synnistä.

Raamattu antaa meille oikeuden paljastaa eksytyksiä seurakunnan sisällä, mutta sekin tulee tehdä rakkauden ja sävyisyyden Hengessä. Silloin kun paljastamme rakkauden ja sävyisyyden Hengessä eksytyksen ja valheopetuksen, niin se ei ole uskon sisarien ja veljien lyömistä tai heitä vastaan taistelemista, vaan osoitus totuuden rakkaudesta, joka tuo ihmiselle vapauden synnin ja valheiden raskaista kahleista jos hän hylkää sydämestään valheopit. Herra Jeesus haluaa, että me uskovina kokoontuisimme seurakuntana yhteen, joka perustaa uskonsa Jumalan sanan totuuteen sekä Jumalan rakkauteen ja armoon Herrassa Jeesuksessa.

Herran Jeesuksen veri puhdistaa synneistä ja tuo syntien anteeksiantamuksen parannuksen tekemisen kautta. Raamatullinen parannuksen tekeminen tarkoittaa syntiensä katumista ja tunnustamista sekä hylkäämistä, sillä parannus on mielenmuutos, jossa ihminen hylkää syntejä ja haluaa elää Jumalan tahdon mukaisella tavalla.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Marras 2018 14:34

*
Jos tunnustamme syntimme Jumala antaa anteeksi meidän syntimme - Johanneksen kirje luku 1 - osa 2

1 Joh 1:
8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Kun Raamattu sanoo, että jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä, niin se kirjoitettu uskossa oleville ihmisille, ei jumalattomuuden tilassa oleville ihmisille. Jos uskova ihminen luulee olevansa synnitön, niin hän on eksynyt pois totuudesta sekä voi olla jopa ajautunut pelastuksen ulkopuolelle, josta kirjoitan ihan pian lisää ja tarkemmin.

Raamattu opettaa selkeästi, että uskova ihminen voi langeta tekemään syntiä, eikä hänestä tule täydellistä tässä maailmanajassa. Silloin kun olemme langenneet tekemään syntiä, niin meidän tulee tunnustaa syntimme ja haluta sydämestämme kääntyä pois synnin tieltä, jolloin Jumala on uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille syntimme anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Raamattu sanoo, että jos sanomme ettemme ole tehneet syntiä (1 Joh 1:10 tarkoittaa uskovana, ei jumalattomana!), niin teemme Jumalan valehtelijaksi, eikä Jumalan sana ja totuus ole meissä, koska elämme silloin jatkuvasti valheessa ja synnissä. Silloin kun uskova ihminen sanoo ja opettaa olevansa synnitön, ja jos hän elää jatkuvassa valheessa ja synnissä, eikä halua tuoda syntejänsä Herran Jeesuksen veren puhdistettavaksi, niin hän ei ole pelastavassa uskossa.

Raamattu opettaa ettei kukaan uskova ihminen kykene elämään synnittömästi tässä maailmanajassa. Jos joku uskova ihminen kuitenkin uskoo ja opettaa olevansa synnitön, niin silloin hän halveksuu Herran Jeesuksen sovitusverta, eikä tuo syntejään Herran Jeesuksen veren puhdistettavaksi, jolloin hän ei ole enää pelastavassa uskossa. Moni ajattelee, että synnittömyysoppi on pelkkä opillinen erehdys, ei pelastuskysymys. Synnittömyysoppi ei ole enää pelkkä opillinen erehdys, koska sen vallassa oleva ihminen ei halua tehdä parannusta synneistään, eikä halua tuoda syntejään Herran Jeesuksen puhdistettavaksi, joka on sama asia kuin olla pelastuksen ulkopuolella. Raamattu sanoo, että jos tunnustamme syntimme, niin saamme Jumalan armosta syntimme anteeksi. Jos emme tunnusta syntejämme, emmekä halua tehdä parannusta, niin silloin emme saa syntejämme anteeksi. Raamattu kytkee syntien anteeksiantamuksen syntien tunnustamiseen sekä hylkäämiseen.

Jos uskova ihminen eksyy pois terveestä uskosta synnittömyysoppiin, niin Jumala tarjoaa hänelle mahdollisuutta parannuksen tekemiseen ja synnittömyysopin hylkäämiseen, mutta jos ihminen ei tee parannusta synnittömyysopista, niin silloin hän halveksuu Herran Jeesuksen verta, koska hän ei tuo syntejään Jeesuksen puhdistettavaksi. On kyse todella vakavasta asiasta, jos ja kun uskova eksyy uskomaan synnittömyysoppia.

1 Piet 1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

Gal 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".

1 Tim 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

Jotkut uskovat opettavat, että Paavali tarkoitti olleensa syntisistä suurin jumalattomana, kun hän vainosi Jumalan seurakuntaa ja ettei uskova ihminen ole enää syntinen. Alkutekstissä 1 Tim 1:15 olen sana on kieliopillisesti preesensissä, joka tarkoittaa sitä, että Paavali sanoi olevansa nyt tässä hetkessä syntisistä suurin, eli sillä hetkellä kun hän apostolina kirjoitti Timoteuskirjettä. Paavali ei sanonut, että olin syntisistä suurin tai olen ollut syntisistä suurin, vaan että hän on syntisistä suurin, nyt ja tässä.

Raamatun sanan todistuksen mukaan Jumalan armosta pelastettu uskova ihminen on yhtä aikaa syntinen, pyhä ja vanhurskas. Jos uskova ihminen ei ymmärrä edellä olevaa Raamatun sanan opetusta, niin silloin hän voi olla vaarassa ajautua kannattamaan ja uskomaan synnittömyysoppia.

Synnittömyysopin erilaisia variaatioita on monenlaisia. Jotkut opettavat ettei uskova voi enää tehdä milloinkaan syntiä tullessaan uskoon. Toiset opettavat, että uskova voi langeta tekemään syntiä, mutta voi kasvaa ja kehittyä uskossaan synnittömäksi. Eräs synnittömyysopin muoto sanoo ettei uskova ole enää syntinen. Silloin kun uskova ihminen vastoin Raamatun sanan totuutta luulee ettei hän ole enää syntinen, niin hän voi eksyä synnittömyysopin pauloihin.

Ihmisen sydämessä vaikuttavan ylpeyden ja oman kunnian tavoittelun kautta synnittömyysoppi avaa riivaajahengille oven erilaisten manifestaatioiden esilletuloon kuten esimerkiksi sairaita paranee ja voimallisia tekoja voi tapahtua. Synnittömyysoppi on riivaajahenkien polttoainetta valheenhengen toiminnalle.

Raamattu opettaa, että uskovan ihmisen tulee karttaa syntiä ja pyrkiä Pyhän Hengen voiman avulla voittamaan synnin kiusauksia sekä tekemään parannusta synneistä. Se on oikein ja Raamatullista, että pyrkii pysymään erossa synnistä, mutta silloin ollaan eksytty uskomaan harhaoppia jos uskova luulee olevansa synnitön.

On Raamatullista ja oikein opettaa ja kannustaa uskovia pyrkimään hylkäämään syntiä sekä oppia voittamaan synnin kiusauksia. Raamatun opetuksen mukaan saamme Jumalan armosta kasvaa kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta, tässä ajassa uskovasta ei tule täydellistä, mutta saamme silti kasvaa sitä kohden.

Olemme saaneet Jumalan armosta uskon lahjan uskon kautta Herraan Jeesukseen, jossa opimme vapautumaan synnin himoista, haluista ja kahleista. Jos uskova ihminen katsoo omaan lihaansa, eikä Herraan Jeesukseen ja Jumalan voimaan ja mahdollisuuksiin, niin hän ei pääse synneistä vapaaksi, jonka tähden häm kantaa sydämessään häpeää ja syyllisyyttä.

Jos uskova ihminen sydämessään hellii syntejä, niin hän ei saa kokea Pyhän Hengen voiman kautta tapahtuvaa synnin kukistumista. Silloin kun uskova ymmärtää, että hänen pitää tehdä parannus synnistä ja kun hän kasvaa uskossa Jumalaa rakastaen ja totuutta noudattaen, niin hän pääsee vapautumaan synnin raskaista kahleista.

Raamatun opetuksen mukaan uskova ei saa millään tavalla kannattaa, tukea ja suosia syntiä, vaan uskovan tulisi joka päivä suostua kasvamaan uskossa, kärsimään lihassa vastustaessaan syntiä ja kuolemaan lihansa synnillisille himoille ja haluille. Herra Jeesus kärsi puolestamme ristin puulla, vuodattaen verensä syntien anteeksisaamiseksi, koska Hän rakastaa meitä iankaikkisen rakkauden kautta. Jumalan rakkaus totuudessa murtaa synnin taakoittaman sydämen, johdattaen uskovaa ihmistä uskon kasvuun totuudesta rakkauteen, jossa hän joka päivä iloiten kiittää Jumalaa Hänen rakkaudestaan, armostaan ja hyvyydestään.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Marras 2018 15:04

*
Älä kasvata lastasi väärin osa 1

Koin sydämelleni, että täällä facebookissa minun tulisi jakaa vuonna 2009 kirjottamani kirjoitus lasten kasvattamisesta. Kirjoitus on pitkä, joten jaan sen lyhyempiin osiin.

Jumala on puhunut sydämelleni vääristyneestä uskosta, jollaista esiintyy monin eri tavoin. Tämä kirjoitus on kirjoitettu Herraan Jeesukseen uskoville vanhemmille, joiden uskon elämä on vääristynyt sekä ihmiselle joka on saanut kokea lapsena painostusta vanhempiensa vääristyneen uskon takia. Tämän vääristymän tähden monet lapset voivat ajautua elämässään monenlaisiin karikoihin ja ahdistuksiin sekä tielle, jossa he hylkäävät Jumalan.

Kirjoituksessa tulee esille tilanteita ja ajatuksia joita olen kohdannut kun aikoinani tein seurakunnassa nuorisotyötä sekä lukemattomat sielunhoidolliset tilanteet eri ikäisten ihmisten kanssa, joita olen saanut Jumalan armosta kohdata. Samoin esille tulee yleisiä vääristyneitä asenteita joiden kautta uskovat vanhemmat voivat rikkoa lapsensa sisimmän. Kirjoitan kirjoitukseni sellaisessa muodossa, että kenenkään henkilöllisyys ei paljastu, vaan voimme oppia ymmärtämään tekomme seurauksia sekä auttaa väärin kohdeltua lasta kasvamaan terveeseen uskoon. Tämä kirjoitus voi myös auttaa sinua, joka olet nuori tai jo aikuinen, jonka elämässä vanhempien vääristynyt usko on rikkonut sisintäsi. Toivon mukaan tämä kirjoitus voisi myös olla ohjaamassa uskovia vanhempia terveeseen uskoon, jotka ovat vääristyneen uskon ikeen alla.

En kirjoita tätä kirjoitusta sillä asenteella, että nousen muita vanhempia vastaan koittaen osoittaa omaa erinomaisuuttani. Minulla ja vaimollani on kolme lasta, jotka olivat tätä kirjoitusta tehdessä 13-16 vuoden iässä, mutta ovat nyt jo aikuisia. En ole täydellinen uskovana, enkä ole täydellisesti osannut joka tilanteessa kohdata lapsiani oikein. Kirjoitan tämän kirjoituksen pienenä vajavaisena Jumalan palvelijana, jolle Jumala on antanut sydämelle tämän erittäin tärkeän aiheen.

Kaikki uskovat vanhemmat eivät kasvata väärällä tavalla lapsiaan, vaan on kysymys siitä, että jotkut uskovat vanhemmat kasvattavat lapsiaan väärin käyttäen lapsiaan kohtaan henkistä väkivaltaa jne. Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole yleistää, vaan rehellisesti tuoda esille ongelmia, joita voi esiintyä ja esiintyy kun on kysymyksessä usko Jumalaan, joka on vääristynyt ja epäterve.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Marras 2018 15:13

*
Älä kasvata lastasi väärin osa 2

Älä pakota tottelemaan

Eräs virhe jonka uskovat vanhemmat voivat tehdä on pakottaa lapsi tottelemaan vanhempiansa. Pakottaminen on sellaista, jossa lapselle ei perustella asioita, vaan hänet alistetaan pakottamalla tottelemaan vanhempiaan. Kerro lapsellesi, että Jumala loi ihmisen; miehen, naisen ja perheen, jossa isän ja äidin vastuulla on kasvattaa lapsiaan ja turvattava heille suojaisa ja turvallinen kasvuympäristö. Kerro lapsellesi, että vanhempien totteleminen on turvallista, koska vanhempien tehtävänä on suojella, opettaa ja ohjata lapsia elämään sellaista elämää, joka kannattelee heidän elämäänsä ja rakentaa heille hyvän itsetunnon, jonka varaan on hyvä rakentaa oma elämä.

Totteleminen ei saa olla lapselle asia, joka on pakko ja jota ei selitetä, että miksi lapsen tulisi totella vanhempiansa. Lapselle tulisi selittää että vanhempien tehtävä on kaikessa ajatella lapsen parasta ja siksi totteleminen on asia, jonka kautta lapsi saa kasvaa terveeseen suuntaan elämässään. Tämä asia tulee perustella lapselle, eikä sitä saa väkisin vaatia. Jos rakastat lastasi ja pidän hänestä hyvää huolta, niin hän kyllä haluaa totella sinua. Mutta jos pakotat lastasi tottelemaan ja kohtelet häntä huonosti, niin hänen sisällään nousee kapina sinua ja Jumalaa vastaan, johon sinä uskot. Muista se että pieni lapsi ajattelee ja ymmärtää Jumalaa sen kautta millä tavoin sinä kohtelet lastasi. Jos kohtelet häntä väärällä tavalla, niin lapsen sydämessä nousee kapina sinua ja Jumalaa kohtaan, jonka seurauksena hän myöhemmin hylkää Jumalan ja menee maailman ja synnin teille.

Jos et kerro ja selitä asioita lapsellesi, vaan pakotat ja vaadit, niin lapsen sielunmaailma menee sekaisin ja rikki. Lapsi ei silloin kykene ymmärtämään miksi hän on tehnyt väärin ja mikä on oikein. Tämän seurauksena lapsen elämästä tulee ahdistavaa, kun hän koittaa miellyttää vanhempiansa, mutta ei kykene ja lopulta hän ei halua miellyttää, vaan hänen sydämeensä nousee kapina sinua ja Jumalaa vastaan. Asioiden kertominen ja selvittäminen on todella tärkeätä, koska silloin lapsi oppii ymmärtämään miksi hän tekee jotakin tai on tekemättä.

Jos lasta ei ohjata oikealla tavalla, niin hän ajautuu elämässään epäterveeseen kasvuun, joka johtaa sisimmän rikkoutumiseen. Tämän seurauksena hän aikuisena ajautuu ihmissuhde kriiseihin ja avioeroihin, koska hän ei ole oppinut käsittelemään ja kohtaamaan asioita. Ihmissuhteista tulee hänelle taakkoja, joihin hän purkaa kaiken rikkinäisyytensä, jota hän sydämessään kantaa. Tämä on monelle ihmisille taakka, joka ajaa heidän ihmissuhteensa koko ajan karille. Koska hän ei ole oppinut käsittelemään asioita, niin useassa tapauksessa hän ei kykene näkemään omaa haavaisuuttaan, vaan syyttää muita myös niistä asioista, joissa hän itse toimii väärin. Hän peilaa toisiin ihmisiin samaa kaavaa miten häntä syyllistettiin ja kohdeltiin lapsuudessa.

Näissä tapauksissa voi käydä niin että kun tällainen ihminen ohjataan terapiaan, jossa hänet johdatetaan näkemään kuinka hänelle on tehty lapsena vääryyttä, mutta häntä ei johdateta vapautumaan siitä, että hän toistaa vanhempiansa virheitä ja on myös itse tehnyt samoja virheitä ja haavoittanut muita. Hänet tulisi johdattaa anteeksiantamuksen tielle, joka on Jumalan anteeksiantamuksen tie. Maallinen terapia monessa tapauksessa johdattaa ihmistä anteeksiantamukseen, siitä lähtökohdasta käsin, että ihminen menee rikki, jos ei anna anteeksi. Näin ihminen saadaan antamaan anteeksi itsekkäästä motiivista, ei rakkaudesta lähimmäiseen. Tämän tähden tällainen anteeksiantamus ei koskaan täysin vapauta ihmistä.

Kun ihminen antaa anteeksi Jumalan lapsena lähimmäiselleen, niin se tapahtuu sillä tavalla, että Jumala antaa meille rakkauden niitä kohtaan, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet ja tämän Jumalan rakkauden kautta tapahtuu myös se, että katkeruus ei riko ja murra meitä ja pääsemme todella vapaiksi ja kykenemme elämään todellisessa anteeksiantamuksessa, joka ei tapahdu itsekkäistä syistä, vaan todellisen rakkauden kautta. Jumalan rakkaus vain voi vapauttaa ihmisen katkeruudesta ja antaa ihmisen elämään kestävän ja terveellisen perustan. Siksi rakasta lastasi ja opeta hänelle Jumalan rakkautta ja armahtavaisuutta, että lapsesi oppii luottamaan Jumalaan ja Hänen avullaan rakastamaan lähimmäisiään, niitäkin jotka koittavat satuttaa häntä. Katkeruus tuhoaa ihmisen ja vain Jumalan rakkaus voi varjella ihmisen katkeruudelta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Marras 2018 15:19

*
Älä kasvata lastasi väärin osa 3

Synnistä puhuminen

Eräs virhe, jonka uskovat vanhemmat voivat tehdä on hokea lapselleen tuo on syntiä, älä tee syntiä. Lapselle tulee kertoa mikä on syntiä ja miksi se on syntiä. Esimerkiksi on syntiä varastaa ja ottaa toisen omaa; on syntiä tehdä toiselle pahaa, lyödä, puhua pahaa jne. Kun kerrot lapsellesi mitä synti on ja kuinka sillä rikot itseäsi ja muita, niin lapsesi ymmärtää miksi syntiä ei kannata tehdä, eikä hänen tee mieli niin kovasti tehdä, kun ymmärtää sen mitä synti on ja kuinka se tuhoaa ihmisen sydäntä.

Jos lapselle hokee älä tee syntiä ja pistää hänen eteensä syntiluettelon, niin se ennen pitkää ahdistaa lasta, eikä lapsi ymmärrä miksi syntiä ei saisi tehdä. Sitten on hyvä muistaa se, että ihminen saa voiman vastustaa syntiä kun hän tulee uskoon ja haluaa seurata Herraa Jeesusta. Pientä lasta ei saa demonisoida ja syyllistää synnillä väärällä tavalla, sillä vain uskoon tullut ihminen voi vapautua synnin kahleista.

Muista että pieni lapsi ei kykene ymmärtämään mitä tarkoittaa elää täysin Jumalalle, siksi älä syyllistä lastasi äläkä kiellä häneltä hänen tunne-elämäänsä ja vaadi häneltä Kristuksen mieltä. Kun ihminen kasvaa terveessä uskossa, niin hän kasvaa myös siihen hetkeen, jossa hän haluaa kuolla omalle tahdollensa ja oppia elämään syvällisemmin Kristuksen mielen mukaan. Pieneltä lapselta ei saa eikä voi vaatia sellaista elämää, jota hänen ei vielä tarvitse ymmärtää. Kaikki tapahtuu aikanaan.

Älä tukahduta lapsesi tunteita, vaan pyri ohjaamaan niitä terveeseen suuntaan ja muista aina se, että pienen lapsen ei tarvitse elää ja ymmärtää asioita aikuisen maailmankuvan kautta, vaan lapsen tulee elää elämäänsä lapsen mielen kautta, johon kuuluu paljon ymmärtämättömyyttä ja keskeneräisyyttä. Lapsen tulee saada olla lapsi ja ajatella kuin lapsi. Jos vaadit lapselta asioita joihin hänelle ei ole valmiuksia, niin tulet menettämään lapsesi asioille, jotka ovat hänelle vahingollisia. Sillä lapsi haluaa miellyttää vanhempiansa, mutta jos lapselta vaaditaan mahdottomia, niin hän rikkinäisyydessään ajautuu myöhemmin asioiden ympärille, jossa hänet hyväksytään. Synti on usein sellainen joka eksyttää ihmisen hakemaan hyväksyntää vääristä asioista. Pyri siis osoittamaan lapsellesi rakkautta ja hyväksyntää ja anna hänen olla lapsi, äläkä vaadi häneltä sitä uskoa mikä sinulla on.

Kerro Jumalan rakkaudesta lapsellesi ja kannusta ja rakasta lastasi ja pidä häntä sylissä. Rakastavan vanhemman syli on turvasatama pienelle lapselle. Lapsi kokee rakkautta ja turvaa sylissä. Vanhemman kosketus ja syli on tärkeä tekijä pienen lapsen elämässä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron