Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Tammi 2023 15:06

*
Jeesuksen veri ja seurakunta

Apt 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Apostoli Paavali puhui Efeson seurakunnan paikkakunnan paimenille sanoen kuinka heidän tulee paimentaa Herran (Jeesus) seurakuntaa, jonka Herra Jeesus on omalla verellänsä itselleen ansainnut (alkuteksti vaihtoehdot - hankkia, ansaita). Raamatun opetuksen mukaan seurakunta ei ole ihmisen seurakunta, vaan Herran Jeesuksen seurakunta, koska Jeesus on seurakuntansa Pää ja Ylipaimen, joka oman verensä ja kuolemansa kautta ansaitsi ja hankki itselleen oikeuden omistaa seurakuntansa, eli Jumalan armosta pelastamat ihmiset ovat yhtä kuin Herran seurakunta. Uuden Liiton seurakunta on olemassa ainoastaan Herran Jeesuksen veren ja kuoleman tähden. Aina kun tulemme yhteen seurakuntana, niin meidän tulisi ymmärtää ja muistaa, että Herra Jeesus osti ja hankki meidät itselleen verensä kautta, jonka Hän vuodatti syntien anteeksisaamiseksi.

Raamattu sanoo, että uskovan ihmisen ruumis on Pyhän Hengen temppeli, eikä uskova ole enää itsensä oma, vaan Herran, koska Jeesus on ostanut meidät kalliisti oman verensä kautta, jonka tähden meidän tulisi kirkastaa Jumala ruumiissamme (1 Kor 6:19,20). Raamattu opettaa myös, että kun elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle, koska olemme Herran omat (Room 14:8). Olemme Herran omia, koska Hän lunasti meidät itselleen verensä ja sovituskuolemansa kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Tammi 2023 15:11

*
Jumala on itse sanassaan antanut vanhan liiton uskoville profeetallisen ilmoituksen, että Hän tulee kumoamaan vanhan liiton asettamalla sen tilalle Uuden Liiton:

Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jokainen ihminen, joka sanoo, opettaa tai uskoo vanhan liiton olevan vielä voimassa Uuden Liiton aikakaudessa on kapinassa Jumalaa vastaan. Tällainen kapinallinen henkilö vastustaa Jumalan omaa ilmoitusta vanhan liiton kumoutumisesta. Rukoukseni ja toiveeni on, että jokainen ihminen, joka tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja Messiaaksi, mutta uskoo vanhan liiton olevan vielä voimassa, luopuisi kapinastaan Jumalaa kohtaan ja uskoisi Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa (Uuden Liiton järjestyksen mukaan).

Alla olevassa Paavalin Galatalaiskirjeen kohdassa hän tuo esille sen kuinka jokainen joka perustaa suhteensa Jumalaan lain tekoihin (VL:n järjestys) Uuden Liiton aikakaudessa on kirouksen alainen, ellei hän pysy ja pidä kaikkea mitä lain kirjassa on kirjoitettuna. Koska kukaan ihminen ei pysty pitämään koko lakia sekä Herra Jeesus on kumonnut VL:n järjestyksen ja VL:n lakijärjestyksen noudattaminen tuo kirouksen uskovan ihmisen elämään, niin se kertokoon ja puhukoon kaiken siitä mikä on motiivini tämän kirjoituksen kirjoittamiseen.

Gal 3:
1 ¶ Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? -jos se on turhaa ollut.
5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6 ¶ samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

Jumala tulee todellakin ennallistamaan seurakunnan alkuseurakunnan kaltaiseen tilaan, mutta Uuden Liiton järjestyksen mukaan, johon ei kuulu VL:n järjestys, koska Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen uhreineen.

Hebr 7:27 jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä.

Hebr 9:12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.

Hebr 10:10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

Room 3:
30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

1 Kor 9:
20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Paavali opetti ettei usko tee mitättömäksi Jumalan lakia, sillä uskon kautta Jumalan laki vahvistetaan. Paavali ei tällä tarkoita tietenkään VL:n järjestyksen mukaista lakia, koska se on kumottu Uudessa Liitossa. Paavalin tarkoittama lain vahvistaminen tarkoittaa Kristuksen lakia (Jeesuksen lakia), joka tarkoittaa Uuden Liiton mukaisen Jumalan lain voimassaoloa, jonka mukaan kaikki Kymmenen Käskyä ovat voimassa sekä ne VL:n käskyt joiden mainitaan olevan voimassa UL:n järjestyksessä sekä sen lisäksi Uuden Liiton mukana tulleet käskyt, joita ei ole ollut olemassa VL:n järjestyksessä (esim. Jeesuksen uhri, kuninkaallinen papisto, uskova on Jumalan temppeli jne.).

Paavali opetti korinttolaisille olevansa juutalaisille ikään kuin lain (VL:n laki ja järjestys) alainen, vaikka hän itse ei olekaan lain alainen (VL:n laki ja järjestys), voittaakseen lain alaiset juutalaiset Messias Jeesukselle. Paavali sanoo kuitenkin ettei hän ole ilman Jumalan lakia, sillä hän on Kristuksen laissa, joka tarkoittaa Jumalan lain voimassa olemista Uuden Liiton järjestyksen mukaan, joka on kumonnut vanhan liiton järjestyksen uhreineen.

Paavali siis omin sanoin toi esille selkeästi ettei hän ole enää VL:n lakien ja järjestyksen alainen, koska hän palvelee Jumalaa uskon kautta Herraan Jeesukseen ja Jumalan laki ei ole hänelle VL:n laki, vaan Kristuksen laki, joka tarkoittaa Uuden Liiton järjestyksen mukaisen Jumalan lain voimassa olemista. Täten on myös selvää, että Apt 21 luvussa Aasian juutalaiset olivat ihan oikeassa sanoessaan Paavalin opettavan kaikkialla kaikkia ihmisiä toimimaan vastoin juutalaisten lakeja (VL:n laki), koska Paavali opetti kaikkialla, että Messias Jeesuksessa vanhan liiton järjestys on kumottu.

Room 2:17 ¶ Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi

Room 6:
14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

Roomalaiskirje paljastaa meille, että Roomaan seurakunnassa oli niin pakanauskovia kuin juutalaisia Jeesukseen uskovia ihmisiä. Paavali opetti Rooman seurakunnan uskoville, niin juutalaisille kuin pakanoille etteivät he ole enää lain alla (VL:n laki ja järjestys), vaan armon alla, koska Jeesuksen kautta on tullut armo ja totuus (UL:n järjestys). Tämäkin kohta todistaa sen, että Paavali opetti kaikkialla kaikkia ihmisiä luopumaan VL:n laista sanoen ettei se ole enää voimassa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2023 22:44

*
Opettiko Paavali vanhaa liitto vai Uuden Liiton uskon järjestystä?

Apt 21:
26 Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.
27 ¶ Mutta kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä, näkivät Aasiasta tulleet juutalaiset hänet pyhäkössä, kiihoittivat kaiken kansan ja kävivät häneen käsiksi
28 ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan."
29 Sillä he olivat ennen nähneet efesolaisen Trofimuksen kaupungilla hänen kanssaan ja luulivat, että Paavali oli tuonut hänet pyhäkköön.
30 Ja koko kaupunki tuli liikkeelle, ja väkeä juoksi kokoon; ja he ottivat Paavalin kiinni, raastoivat hänet ulos pyhäköstä, ja heti portit suljettiin.

Raamattu sanoo, että kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä ja uhri pitäisi toimittaa, niin Aasiasta tulleet juutalaiset näkivät Paavalin temppelissä ja kiihottivat kansan Paavalia vastaan. Raamatun mukaan uhriin vaadittavat seitsemän päivää eivät olleet vielä täyttäneet, joka tarkoittaa sitä ettei Paavali ehtinyt osallistua uhraamiseen. Itse uskon siten, että Jumala esti Paavalin lankeamisen VL:n uhriin sallimalla Paavalin joutua juutalaisten kiinni ottamaksi, jonka seurauksena Paavali ei ehtinyt osallistua VL:n uhrin uhraamiseen. Raamatun sanan todistus on kiistaton siinä ettei hän ehtinyt uhraamaan VL:n uhria Apt 21 luvussa.

Aasian juutalaiset eivät uskoneet Paavalin noudattavan koko VL:n lakia siitäkään huolimatta, että Jerusalemin seurakunta pyrki antamaan Paavalista sellaisen kuvan, että hän olisi noudattanut koko VL:n lakia. Aasian juutalaisilla oli tieto siitä, että Paavali opettaa kaikkialla juutalaisia toimimaan VL:n lakia vastaan. Tästä syystä he kiihottivat juutalaiset Paavalia vastaan. Raamattu (VL:n laissa) sanoo ettei saa antaa väärää todistusta sekä asiat on vahvistettava kahden ja kolmen todistajan kautta, sillä olkoon rikkomus tai synti mikä tahansa, niin yhden ihmisen todistus ei ole pätevä. Koska Aasian juutalaiset noudattivat VL:n lakia, niin he eivät saaneet valehdella Paavalia vastaan, vaan heidän täytyi puhua totta hänestä. Tämä seikka monen muun seikan kanssa todistaa sen, että Paavali ei noudattanut koko VL:n lakia. Tuon myöhemmin esille lisää todisteita siitä ettei Paavali uskonut eikä opettanut VL:n järjestyksen ja lain olevan voimassa Uuden Liiton järjestyksessä.

Jerusalemissa oli tosiaankin tuhansia Jeesukseen uskovia juutalaisia, jotka kiivailivat VL:n lakien ja uhrien puolesta. Näen tämän johtuvan siitä, että oli menossa sydänten siirtymäkausi vanhasta liitosta Uuteen Liittoon, jolloin Jerusalemin alkuseurakunta takkusi tämän asian kanssa, mutta esim. Pietarin kirjeissä ei ole enää edes pientä vihjettä judaismin ja VL:n järjestyksen ja uhrien suosimisesta.

Pietari kirjoittaa ensimmäisessä kirjeessään valituille muukalaisille, eli juutalaisille Jeesukseen uskoville ihmisille, jotka asuivat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa. Pietari kirjoittaa kirjeessään, että (tarkoittaen juutalaisia), Jumalan edeltätietämisen mukaan he ovat valitut Herran Jeesuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Pietari jatkoi sanoen, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.

Pietari jatkoi sanoen: Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan.

Pietarin kirjeessä (ja kirjeissä) ei ole mainintaa VL:n lakien ja järjestyksen noudattamisesta, mutta hän viittaa ettei heitä (juutalaiset uskovat) ole lunastettu isiltä perityn vaelluksen (VL:n järjestys ja laki) kautta, vaan Jeesuksen kalliin veren kautta. Pietari oli juutalaisten apostoli, mutta hän ei opettanut kirjeissään kertaakaan, että juutalaisten Jeesukseen uskovien ihmisten täytyy noudattaa Mooseksen lakia sekä uhrata uhreja. Pietarin kirje (kirjeet) todistaa selvästi, että Jumala puhdisti ja erotti Jerusalemin seurakunnan johtajien uskovien sydämet VL:n järjestyksen noudattamisesta sekä johdatti Jeesuksen Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti olemaan heidän sydämensä keskipiste. Kun Raamattua lukee kokonaisuudessaan, niin on selvää ettei VL:n järjestyksen noudattaminen kuulu Uuden Liiton uskoville.

Gal 2:
11 ¶ Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Galatalaiskirjeessä Paavali tuo esille kuinka Keefas (Pietari) oli langennut ulkokultaisuuden syntiin. Paavali sanoi ettei Pietari ja veljet vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, koska hän juutalaisena noudatti pakanain tapoja eikä juutalaisten ja kuinka Pietari pakotti pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja sen tähden koska Pietari pelkäsi juutalaisia. Tässä kohtaa Raamattu todistaa ettei Pietarikaan noudattanut juutalaisten tapoja, mutta tietyissä tilanteissa juutalaisten pelon tähden Pietari opetti jopa pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja. Tässä valossa on selvää, että Apt 21 luvussa Jerusalemin seurakunnassa myös Pietari ja muut vanhimmat juutalaisten pelon tähden kehottivat Paavalia osallistumaan VL:n uhriin. Se ei ollut Jumalan käsky osallistua VL:n uhriin, vaan miesten kehotus, jotka pelkäsivät juutalaisia.

Paavali toi esille Pietarille ettei kukaan ihminen, ei juutalainen eikä pakana tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Herraan Jeesukseen, koska mikään liha ei tule vanhurskaaksi lain teoista. Paavali toi myös sen esille, että jos uudestaan rakennan sen (VL:n järjestys), minkä olen hajottanut maahan, osoitan olevani lain rikkoja. Tällä Paavali tarkoitti sitä, että jos VL:n kumottu järjestys uudelleen rakennetaan, niin silloin rikomme Uuden Liiton lakia ja järjestystä vastaan. Paavali sanoi, että minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Uskon Paavalin tarkoittaneen sitä, että Kristuksen lain (Herran Jeesuksen) kautta hän on kuollut pois VL:n järjestyksestä ja laista, sillä Kristuksen laki on yhtä kuin Jumalan laki Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Pietari oli langennut ulkokultaisuuteen eikä vaeltanut suoraan evankeliumin totuuden mukaan. Paavali lankesi Apt 21 luvussa. Raamattu on rehellinen kirja, koska se paljastaa meille niin Paavalin kuin Pietarin erehdyksen. Raamattu opettaa että Jumala yksin on synnitön, erehtymätön sekä täydellinen. Paavalin ja Pietarin erehdykset olivat inhimillisiä, sillä jokainen uskova erehtyy joskus jossakin. Huolimatta heidän erheistään Jumala antoi puhtaan evankeliumin heidän kauttansa. Niin Pietarin kuin Paavalin kirjeissä on puhdas evankeliumi ja sanan opetus, sillä Jumala varjeli heidän opetuksensa puhtaina ja antoi opetuksen ja evankeliumin noudattaa Uuden Liiton järjestystä. Pietarin kirjeistä käy ilmi, että hänen evankeliuminsa perustui Uuden Liiton järjestykselle. Pietarin kirjeet osoittavat meille, että Pietari ja Jerusalemin seurakunta olivat päässeet eroon vanhan liiton järjestyksen hapatuksesta. Vaikka Pietari ja Paavali tekivätkin omat erheensä, niin meidän on muistettava se tosiasia, että he olivat Herran valitsemia apostoleja Herran työhön. Kukaan ihminen ei enää heidän jälkeensä saa samanlaista kunniaa kuin he saivat, koska Jumala soi heille armon kirjoittaa Jumalan sanan opetusta Raamattuun. Meillä kaikilla on vielä paljon opittavaa Jumalalta, Herralta Jeesukselta sekä myös Paavalilta ja Pietarilta.

Kun tutkit Uuden Testamentin kirjeitä, jotka Paavali, Pietari, Jaakob, Johannes jne. kirjoittivat, niin missään kohdassa heidän kirjeissään he eivät opeta eläinuhrien ja VL:n järjestyksen voimassaoloa Uuden Liiton järjestyksessä. Syy miksi he eivät kirjeissään kirjoittaneet Mooseksen lain ja uhrien uhraamisesta on yksinkertaisesti se, että Jumala kumosi vanhan liiton Uuden Liiton astuessa voimaan.

Apt 24:
17 Niin minä nyt useampien vuosien kuluttua tulin tuomaan almuja kansalleni ja toimittamaan uhreja.
18 Näitä toimittaessani muutamat Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut puhdistautuneena pyhäkössä, eikä ollut mitään väentungosta tai meteliä;

Jotkut opettavat, että Paavali osallistui vanhan liiton uhreihin koska Apt 24:17 sanoo, että Paavali tuli toimittamaan uhreja. Kun tutkimme tätä kohtaa alkukielen sekä Raamatun kokonaisopetuksen valossa, niin meille selviää, että Paavali ei tarkoittanut tässä kohdassa vanhan liiton eläinuhreja. Alkukielessä Apt 24:17 almu sana on eleemosune, joka tarkoittaa almua sekä lahjoitusta ja uhreja sana on prosfora, joka tarkoittaa uhrausta antaa lahja, uhrata uhri verettömästi tai eläinuhrin veren kautta, syntiuhri.

Paavali viittaa Apt 24:17 kohdassa apostolien tekojen 21 lukuun, jossa hän maksoi lahjaksi neljän miehen nasiirilupauksesta aiheutuvat kulut. Paavalin uhraus oli lahjan (lahjana rahaa) antaminen neljälle miehelle. sillä Paavali ei ehtinyt osallistua VT:n eläinuhreihin ja uhreja sana tarkoittaa myös Apt 24:17 lahjan antamista uhrina. Jos Paavali olisi osallistunut eläinuhreihin, niin hän olisi pilkannut ja tehnyt turhaksi Jeesuksen sovitustyön, mutta sitä hän ei ehtinyt tehdä, koska Jumala esti sen sallien Paavalin tulla juutalaisten kiinni ottamaksi. On siten täysin selvää, että alkukielen ja Raamatun kokonaisopetuksen valossa Paavalin "uhri" oli lahja kulujen maksumiehenä, eikä eläinuhri.

Kun Paavali sanoi: Minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa; niin hän totta kai tarkoitti uskovansa kaiken mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettuna sekä Jeesus tiellä vaeltaen palvelevansa Jumalaa. Minäkin uskon kaiken olevan Jumalan sanan totuutta, joka on kirjoitettuna VT:ssa ja UT:ssa, mutta siitä huolimatta uskon VL:n olevan kumottu ja uskon Jumalaan Jeesuksen kautta Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti. Uskon Paavalin ajattelevan samoin ja tuon esille siitä todisteet Jumalan sanan kautta.

Ef 2:
11 ¶ Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi-
12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14 ¶ Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Apostoli Paavali opetti, että Herra Jeesus on purkanut erottavan väliseinän juutalaisten ja pakanoiden välillä tehden niin juutalaiset kuin pakanat uskon kautta Häneen yhdeksi verensä kautta, kun Hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä (VL:n järjestys), luodakseen niin juutalaiset kuin pakanat yhdeksi uudeksi ihmiseksi. Paavali opetti tässäkin kohden VL:n järjestyksen kumoutumista.

2 Kor 3:
4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
6 ¶ joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!

Paavali opetti, että olemme Uuden Liiton palvelijoita, ei kirjaimen mukaan, sillä kirjain kuolettaa mutta Henki tekee eläväksi. Paavali sanoo kuolettavan kirjaimen olevan kuoleman palvelutehtävää Mooseksen kautta (VL:n järjestys), mutta Hengen palvelutehtävän (UL:n järjestys) olevan kirkkautta katoavaisen kirjaimen palvelutehtävän (VL:n järjestys) rinnalla. Paavali ei opettanut ja noudattanut VL:n järjestystä, vaan Uuden Liiton järjestystä.

Fil 3:
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ¶ ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

Apostoli Paavali kertoo olevansa israelilainen Benjaminin sukukuntaa, joka on ollut VL:n lakiin nähden fariseus, mutta se mikä oli hänelle voitto (VL:n laki), niin sen hän lukee Jeesuksen tähden tappioksi. Paavali tuo esille kuinka hän lukee kaiken tappioksi Herran Jeesuksen tuntemisen rinnalla, koska hän on menettänyt Jeesuksen tähden kaiken pitäen kaikkea roskana, että hän voittaisi Jeesuksen omakseen. Paavali jatkoi sanoen ettei hänessä havaittaisi omaa vanhurskautta, joka tulee laista (VL:n laki), vaan sen vanhurskauden, joka tulee Jeesuksen uskon kautta, Jumalasta uskon perusteella.

Kun tutkit tarkasti Fil 3:5-9 jakeet, niin huomaat, että Paavali piti VL:n järjestystä tappiona Jeesuksen tuntemisen rinnalla. Ainoa syy miksi Paavali kykeni sanomaan tällä tavalla johtui siitä, että Uusi Liitto Jeesuksen veressä kumosi VL:n järjestyksen uhreineen.

Gal 3:
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille," ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi," joka on Kristus.
17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19 ¶ Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

Paavali kertoo kuinka Aabrahamista neljänsadan kolmenkymmenen vuoden jälkeen Jumala antoi lakinsa Mooseksen kautta, eli vanhan liiton. Paavalin opetuksen mukaan Messias Jeesus tulee pakanoiden osaksi (myös juutalaisten) uskon kautta, jolloin saadaan luvattu Pyhä Henki. Paavali tuo esille kuinka vanha liitto ei voi kumota eikä mitätöidä Aabrahamin kautta annettua lupausta Messias Jeesuksesta, johon uskomalla saadaan Jumalan lapseus, koska Jumalan perintö Jeesuksessa ei tule lain (VL:n järjestys) kautta, vaan Aabrahamille annetun lupauksen kautta. Tämän jälkeen Paavali opettaa lain (VL:n järjestys) olevan voimassa vain siihen saakka kunnes tulee se siemen, jolle lupaus oli annettu. Jeesus oli lupauksen täyttymys ja kun Hän vuodatti verensä, kuoli ristillä ja nousi ylös kuolleista, niin Hänen verensä kautta VL:n järjestys uhreineen kumoutui ja sen tilalle astui Uuden Liiton järjestys.

Paavali ei todellakaan uskonut ja noudattanut VL:n järjestystä uhreineen. Kun luemme Raamatun sanan sen kokonaisopetuksen valossa, niin ymmärrämme ja tiedämme ettei VL:n järjestys uhreineen ole enää voimassa sen jälkeen kun Messias Herra Jeesus kuoli ristillä, jonka seurauksena uskomalla Jeesukseen ja Hänen vereensä ihminen saa syntinsä anteeksi sekä voiman Pyhässä Hengessä tulla Jumalan lapseksi. Raamatun kokonaistodistuksen valossa Jerusalemin alkuseurakunta, Pietari ja muut seurakunnan johtavat veljet sekä Paavali eivät noudattaneet VL:n järjestystä ja lakeja.

Matt 27:
50 ¶ Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,

Luuk 22:
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Temppelin esiripun repeytyminen kahtia ylhäältä alas asti Herran Jeesuksen kuoltua tapahtui syntien anteeksiantamiseksi Jeesuksen veren kautta, joka päätti vanhan liiton aikakauden ja aloitti Uuden Liiton aikakauden. Herran Jeesuksen veri ja Hänen kuolemansa sai aikaan sen, että kaikkeinpyhimmän esirippu repeytyi ylhäältä alas asti. Tämä oli Jumalan merkki vanhan liiton päättymisestä ja Uuden Liiton alkamisesta verenvuodatuksen (Jeesuksen uhrin) kautta. Vanhassa liitossa kerran vuodessa vain ylimmäinen pappi sai mennä kaikkeinpyhimpään, missä Herra ilmestyi ja puhui kahden kerubin välistä armoistuimen päältä. Heprealaiskirje kertoo, että meillä on Herran Jeesuksen veren kautta pääsy kaikkeinpyhimpään. Herran Jeesuksen veri ja Hänen lihansa on esirippu, jonka kautta meillä on uskon kautta Häneen pääsy Jumalan luokse. Herran Jeesuksen kuolema ja esiripun repeytyminen lakkautti vanhan liiton sekä sen pappeus- ja uhrijärjestelmän.

Jos vanha liitto olisi jäänyt voimaan, niin Jumala ei olisi voinut repiä esirippua, mutta koska Hän repi esiripun rikki kahtia ylhäältä alas asti, niin se on Jumalan oma todistus siitä kuinka Jeesuksen veri ja uhri kumosi vanhan liiton järjestyksen. Raamatun todistus on kiistaton sille ettei vanhan liiton järjestys uhreineen ole enää voimassa Uuden Liiton aikakaudessa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Tammi 2023 13:19

*
Jumalan hyvyyden mittapuuta ja kriteereitä ei kukaan ihminen pysty milloinkaan täyttämään, sillä jokainen ihminen on tehnyt syntiä ja on vailla Jumalan kirkkautta. Inhimillinen hyvyys ei riitä Jumalan valtakunnan sisäpuolelle pääsemiseen. Ihminen voi tehdä hyviä inhimillisiä tekoja, mutta kukaan ihminen ei voi koskaan omilla hyvillä teoilla täyttää Jumalan hyvyyden mittapuuta. Sen tähden Raamatun näkökulmasta ei kukaan ihminen ole hyvä, sillä vain Jumala yksin on hyvä.

Jokainen ihminen voi tehdä inhimillisesti hyvän teon esimerkiksi auttamalla hädässä olevaa, antaen omastaan niille joilla ei ole jne. Jokaisella ihmisellä on mahdollisuus tehdä joitakin inhimillisiä hyviä tekoja.

Kukaan ihminen ei kuitenkaan voi pelastua Jumalan valtakuntaan omien hyvien tekojensa kautta.

Room 3:
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19 ¶ Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Raamattu opettaa, että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Se tarkoittaa sitä, että kukaan ihminen ei voi omien inhimillisten hyvien tekojen kautta pelastua Jumalan valtakuntaan.

Raamatun opetuksen mukaan ihmisen tulee tehdä parannus (metanoeo - katua, muuttaa mielensä ja ajatella toisin ja uudella tavalla) synneistä ja uskoa Herraan Jeesukseen. Ihminen saa pelastuksen lahjaksi Herran Jeesuksen sovitustyön tähden (Jeesuksen kuolema, veri ja ylösnousemus). Kun ihminen Jumalan armosta uskoo Herraan Jeesukseen, niin Jumala lukee ihmisen hyväksi Herran Jeesuksen ansiot. Näin Herra Jeesus on Välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Ihminen saa syntinsä anteeksi Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, ei omien inhimillisten tekojensa tähden.

Todellinen ja Raamatullinen evankeliumi kertoo ihmisen pelastuvan vain ja ainoastaan tekemällä parannuksen ja uskomalla Herraan Jeesukseen. Millään muulla tavalla Herran Jeesuksen veri ei lunasta eikä anna syntejä anteeksi ihmisille. Pelastus ja lunastus Herran Jeesuksen veressä on Jumalan lahja, joka tulee vastaanottaa uskon kautta Herraan Jeesukseen.

1 Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Herran Jeesuksen ristin kuoleman kautta Hän nousi kuolleista Isän oikealle puolelle. Risti ei julista pelkästään kuolemaa, vaan elämää kuoleman kautta. Herran Jeesuksen ristin kautta tulee syntien anteeksiantamus, jokaiselle, joka uskoo Häneen. Herran Jeesuksen ristintyön kautta ja perusteella on mahdollisuus hylätä syntejä sekä elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

Herran Jeesuksen rististä tulee näin voima, jonka kautta ja perusteella uskova voi ojentautua uskossa Raamatun sanan totuuden mukaisesti. Herran Jeesuksen risti on näin kaiken perusta ja kaiken keskipiste, siksi apostolit julistivat ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Herraa Jeesusta.

Ef 5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".

Herran Jeesuksen uhri, Golgatan ristillä, veren vuodatus ja kuolema syntien anteeksisaamiseksi on Jumalalle suloinen tuoksu. Tämän uhrin perusteella Herraan Jeesukseen uskoen ihminen saa syntinsä anteeksi, jonka seurauksena Jumala katsoo uskovaa ihmistä Herran Jeesuksen hyvyyden läpi ja kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalan hyvyyden mittapuu on täytetty Herrassa Jeesuksessa ja uskovan hyväksi luetaan Herran Jeesuksen hyvyys. Jumala katsoo uskovia Herran Jeesuksen hyvyyden kautta, koska ihmisen inhimillinen hyvyys ei riitä pelastukseen, eikä Jumalan valtakuntaan sisälle pääsemiseen.

Tämä päivä voi olla pelastuksen päivä. Jos tunnustat syntisi Raamatun Jumalalle ja uskot Herraan Jeesukseen, niin saat syntisi anteeksi ja saat osaksesi Jumalan lapseuden sekä pääsyn Jumalan armon, rakkauden ja totuuden valtakuntaan.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Tammi 2023 13:48

*
Raamattu opettaa Messias Jeesuksen syntymästä, joka oli suuri ilo kaikelle kansalle (koko maailmalle), sillä Daavidin kaupungissa (Luuk 2:4 sanoo Beetlehemiä Daavidin kaupungiksi) on syntynyt Pelastaja, Messias ja Herra. Tätä Herran Jeesuksen syntymää me saamme juhlia sydämessämme, vaikka joka päivä. Herra Jeesus ei asettanut syntymäpäivänsä juhlaa, jota tulisi juhlia joulukuun 25. päivä. Alkuseurakunnan apostolit eivät opettaneet viettämään Herran Jeesuksen syntymäjuhlaa joulukuun 25. päivä. Alkuseurakunnan apostolit eivät asettaneet ja viettäneet Herran Jeesuksen syntymäjuhlaa, eivätkä joulua. Missään kohtaa Raamatussa ei ole asetettu vietettäväksi Herran Jeesuksen syntymäjuhlaa, eikä joulua. Miksi uskovaiset ympäri maailmaa viettävät joulua, vaikka Jeesus eikä apostolit ole käskeneet viettämään joulua, eivätkä apostolit viettäneet joulua?

Herra Jeesus syntyi vuonna 4 eKr. (tämä on monien tutkijoiden mukaan tarkka Jeesuksen syntymävuosi!) syys-lokakuussa lehtimajanjuhlan aikaan, mutta tarkkaa päivämäärää emme tiedä. Joulun viettäminen perustuu katolisen kirkon asetukseen Jeesuksen synnyinpäivästä.

Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo ettei joulu ollut mukana varhaisempien kirkon juhlien listalla. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäinen maininta Jeesuksen syntymän ajankohdasta olisi ollut Kleemens Aleksandrian mainitsema toukokuun 2.päivä. 200-luvulta lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdan on sanottu olleen huhtikuun 19 tai 20 päivä, maaliskuun 28.päivä, huhtikuun 2. päivä, marraskuun 18. päivä ja tammikuun 6. päivä jne.

Kristillisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus syntyi Betlehemissä Juudeassa. Kirkon sisällä oli monia erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ja vasta 354 jKr. Rooman kirkon piispa Liberius määräsi Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Joulukuun 25. päivä valikoitui Rooman kirkon toimesta Jeesuksen syntymäpäiväksi tietyn syyn takia:

Otavan Suuri Ensyklopedia:
"Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, "epifanian" kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sen sijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjumalan syntymäpäivänä, "Dies natalis solis in victi". Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoihin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai."

Rooman kirkko säilytti pakanalliset perinteet siirtäen näihin pakanallisiin perinteisiin kristillistä sisältöä, mutta samaan aikaan kirkon varhaisina aikoina kirkko salli jäsentensä viettävän esim. Saturnaalia juhlaa. Jeesuksen syntymäjuhla joulukuun 25. päivänä perustuu pakanalliseen perinteeseen, ei Raamatun opetukseen.

Ymmärrän sen ettei kukaan Herraa Jeesusta totuudessa rakastava uskova vietä joulua sen pakanallisen alkuperän mukaisesti, vaan Herran Jeesuksen takia. Se on kuitenkin historiallinen tosiasia, että Rooman kirkon 350-luvulla asettama Jeesuksen syntymäjuhla (joulu) yhdisti pakanalliset juhlat ja kristillistä ajatusta keskenään. Sekin on historiallinen tosiasia ettei Herra Jeesus ole syntynyt joulukuun 25. päivä.

Esitän sinulle lukijani muutaman kysymyksen, jota voit miettiä ja pohtia sydämessäsi:

Miksi viettäisin sellaista juhlaa tiettynä päivinä joulukuun 25, päivä, jolloin Herra Jeesus ei ole syntynyt ja jonka katolinen kirkko on asettanut, joka ei ole Raamatun kristinuskoa, vaan antikristillinen lahko?

Miksi viettäisin sellaista juhlaa joulukuun 25. päivänä, jota Herra Jeesus ei asettanut eikä alkuseurakunta ja apostolit viettäneet?

Miksi minun pitäisi juhlia joulua joulukuun 25. päivä, joka näki päivänvalon vasta 350-luvulla, eli yli kolmesataa vuotta alkuseurakunnan ajan jälkeen, jota Raamattu ei käske viettämään?

Olemmeko me Herraa Jeesusta ja alkuseurakunnan uskovia "viisaampia" kun teemme, jotakin sellaista mitä he eivät tehneet: he eivät viettäneet joulua, eivätkä Jeesuksen syntymän vuosijuhlaa, miksi me vietämme?

Miksi vietät sellaista juhlaa, jota et löydä Raamatusta, ja jota Raamattu ei käske sinua viettämään?

Joulu, eli Jeesuksen syntymänjuhlan viettäminen on katolisen kirkon asettama perinne, ei Jumalan sanan ilmoitus, miksi asetat katolisen kirkon perinteen Jumalan sanan yläpuolelle?

Korostan vielä sitä, että kiellä ketään viettämästä joulua, vaan toin esille tosiasioita joulusta ja siitä, ettei Raamattu kehota meitä viettämään Jeesuksen vuosittaista syntymäjuhlaa, ei joulukuussa, eikä minään muuna aikanakaan. Jeesuksen syntymää saat muistella, vaikka joka päivä, mutta minkäänlaiseen vuosittaiseen Jeesuksen syntymänjuhlan viettämiseen jonakin tiettynä päivinä Raamattu ei sinua vaadi eikä käske.

Jos olet Herran Jeesuksen opetuslapsi etkä vietä joulua, niin sinua haukutaan Jehovan todistajaksi (Vartiotorni-seura). Muista se, että Herra Jeesus ei ollut Jehovan todistaja (Vartiotorni-seura), eikä Hän ole määrännyt tai asettanut syntymäjuhlansa viettämistä. Apostolit Paavali, Pietari, Jaakob, Johannes jne. eivät olleet Jehovan todistajia (Vartiotorni-seura), vaikka he eivät opettaneet mitään joulusta, Jeesuksen syntymäjuhlasta, eivätkä viettäneet joulua, Jeesuksen syntymäjuhlana. Jos et vietä joulua, Jeesuksen syntymäjuhlana, niin silloin kuulut samaan joukkoon Paavalin, Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa siinä mielessä, että hekään eivät viettäneet joulua, Jeesuksen syntymäjuhlana. Jos et vietä joulua, et siis ole huonossa seurassa, vaan samassa Hengessä alkuseurakunnan uskovien kanssa.

Jos joku syyttää Herran Jeesuksen opetuslasta siitä, että hän ei vietä joulua Jeesuksen syntymäjuhlana, niin se syytös on väärään suuntaan annettu. Jeesus ei antanut käskyä viettää Hänen syntymäjuhlaansa (eikä puhunut ja opettanut mitään mistä syntymäjuhlastaan) minään tiettynä päivänä eivätkä UT:n apostolitkaan antaneet sellaista opetusta, eivätkä viettäneet minään päivänä Jeesuksen syntymisen juhlaa (joulua), mutta kukaan ei ole vielä uskaltanut syyttää heitä Jehovan todistajiksi (Vartiotorni-seura). Jeesus ja apostolit eivät antaneet missään vaiheessa minkäänlaista käskyä tai opetusta Jeesuksen syntymisen juhlan (joulu) viettämiseen. Olen aivan varma, että Jeesus ja apostolit eivät olisi mielistyneet ja hyväksyneet katolisen kirkon asettamaa Jeesuksen syntymisen juhlaa, koska he (Jeesus ja apostolit) eivät nähneet sellaisen olevan tarpeellista, silloin kun he vaelsivat maan päällä.

Se miksi Jeesuksen syntymäjuhlaa vietetään joulukuun 25. päivä johtuu siitä, koska katolinen kirkko asetti sen joulukuun 25. päivälle. Miksi meille on tärkeämpää katolinen perinne kuin Jumalan sanan ilmoitus? Se johtuu usein siitä, että katolinen kirkko on vaikuttanut aika laajasti perinteidensä kautta historian saatossa ja monet protestantitkin ovat luulleet katolisen kirkon perinteiden olevan Raamatullisia, vaikka eivät ole. En usko, että Herra Jeesus mieltynyt katolisen kirkon perinteisiin, eikä olekaan, sillä sen näemme Jumalan sanan opetuksesta, että niin Jeesus kuin Hänen apostolinsakin eivät hyväksyneet uskonnollisten perinteiden noudattamista, ei minkäänlaisia. Miksi me siis hyväksyisimme?

Joku sanoo, että Jumalalle on ihan sama milloin vietämme Jeesuksen syntymäjuhlaa on se sitten 25. päivä joulukuuta tai joku muu päivä. En usko, että Jumalalle on ihan sama milloin vietämme Jeesuksen syntymäjuhlaa, koska Hän ei ole sellaista käskenyt viettää, niin se tarkoittaa sitä, että Jumala tahtoisi ettei Jeesuksen syntymästä tehdä syntymäjuhlaa minään päivänä, siksi UT:n apostolitkaan eivät opettaneet yhtään mitään Jeesuksen syntymäjuhlan viettämisestä, eivätkä he itsekään sitä viettäneet.

En ole kieltämässä ketään joulua viettämästä, vaan haluan herättää ajatuksia siitä mistä Jeesuksen syntymäjuhlan viettäminen 25. päivä joulukuuta on peräisin ja ettei Jeesus käskenyt sellaista viettämään, eivätkä apostolit sitä viettäneet. Miksi toimisimme tässä toisin kuin Jeesus ja apostolit?

Tärkeintä on se, että emme taistelisi toisiamme vastaan Herran Jeesuksen opetuslapsina, vaan että pyrkisimme elämään ja toimimaan samalla tavalla kuin apostolit toimivat, kun he uskoivat Herraan Jeesukseen totuuden rakkaudessa. On kuitenkin varmasti syytä miettiä, pohtia ja keskustellakin tästä aiheesta ja yrittää ymmärtää miksi apostolit ja alkuseurakunta eivät viettäneet joulua, Jeesuksen syntymäjuhlana joulukuun 25. päivä ja tulisiko meidän tehdä samalla tavalla kuin hekin.

Kuulen välillä sellaisen ajatuksen, että joulun "vastustajat" eivät vietä Jeesuksen syntymäjuhlaa 25. päivä joulukuuta eivätkä minään muunakaan päivänä, miksi näin? Vastaus siihen on yksinkertainen; Herra Jeesus ei asettanut millekään päivälle syntymänsä juhlaa, sillä Hän ei asettanut ollenkaan syntymäjuhlansa viettämistä kerran vuodessa jonakin tiettynä päivänä. Siksi Jeesuksen syntymänjuhlaa ei tarvitse viettää minään päivänä, koska Jeesus ei asettanut mitään erikoista päivää milloin olisi Hänen syntymäjuhlansa, mutta Jeesuksen syntymää saa muistella vaikka joka päivä. Raamatullisen Jeesuksen syntymisen muistaminen on eri asia kuin joulukuun 25. päivä Jeesuksen uskonnollisena syntymäjuhlana, koska ei Hän, eikä Hänen apostolinsa ole sellaista asettaneet tai sanoneet Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä, koska se ei ole totta.

Moni sanoo, että joulu on erikoista aikaa, jolloin Raamatun asiat ovat esillä ja se on otollista aikaa kertoa ihmisille evankeliumia. Alkuseurakunnan uskovat eivät viettäneet joulua, eivätkä ajatelleet, että jos juhlisimme Jeesuksen syntymää joulukuussa, niin se olisi otollista aikaa julistaa evankeliumia ihmisille. Alkuseurakunnan uskovat luottivat Jumalan armoon, rakkauteen, totuuteen ja voimaan, ja siksi heillä oli erityinen armoitus julistaa pelastuksen evankeliumia joka päivä. Olemme Jumalan armosta pelastettuja, jos olemme katuen tunnustaneet syntimme ja uskoneet Jeesuksen Herraksi ja Pelastajaksi ja Messiaaksi, niin saamme syntimme anteeksi ja yhteyden elävään Jumalaan, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Jumalan voima toimii totuuden rakkauden kautta, ei ihmisperinteen kautta.

Jos sinua syytetään joulun viettämättömyydestä, niin muista se etteivät apostolit ja alkuseurakuntakaan viettäneet joulua. Raamatun UT:n apostolien ja alkuseurakunnan joulun viettämättömyys ei tehnyt heistä harhaoppisia, eikä se tee sitä sinustakaan, jos et vietä joulua Jeesuksen syntymäjuhlana. Jos joku kuitenkin syyttää sinua joulun viettämättömyydestä, niin hän tai he eivät kuitenkaan uskalla arvostella UT:n apostoleita joulun viettämättömyydestä, eivätkä he tai hän uskalla julistaa UT:n apostoleita harhaoppisiksi joulun viettämättömyyden takia. Tämän pitäisi kertoa paljon siitä, millä "perustuksella" syyttäjien syytökset seisovat. Kun kerran Herra Jeesus ja UT:n apostolit eivät nähneet mitään tarvetta Jeesuksen syntymäjuhlan vuosittaiseen viettämiseen jonakin tiettynä päivänä, niin ei sinunkaan tarvitse seurata ihmisten perinteitä, vaan Jumalan sanan opetusta. Jos joku sanoo, että me teemme jotakin, vaikka sitä ei ole Raamatussa liittyen Jeesukseen, niin sinun ei tarvitse noudattaa perinteitä heidän kanssaan, vaan saat Jumalan armosta noudattaa totuutta aina siihen asti mihin saakka olet oppinut ymmärtämään Jumalan sanan totuutta.

Kun tuon esille, ettei Raamattu velvoita meitä viettämään joulua, niin tarkoitan sillä sitä, että emme antaisi joululle sellaista merkitystä, että Jeesuksen syntymäpäivä olisi 25. joulukuuta, koska se ei ole sitä. Jokainen uskova ymmärtää sen, että Jumala on tarkka siitä, että pysymme totuudessa, emmekä anna valheellista tai väärää todistusta missään asiassa.

Ymmärrän, että tämä on joillekin vaikea asia käsitellä ja ymmärtää, koska tämä jouluperinne, jota apostolit ja alkuseurakunta eivät noudattaneet on niin voimakkaasti iskostettu meidän sydämiimme. Olkaamme kuitenkin armollisia toinen toisillemme ja antakaamme toisillemme aikaa käsittää ja ymmärtää tätäkin asiaa. Ei riidellä asiasta, vaan pohditaan, tutkitaan ja pysytään yhdessä, vaikka näkisimmekin eri tavalla joulun viettämättömyyden tai viettämisen.

Kun tutkimme Jumalan sanan opetusta, niin näemme, että kaikki seitsemän Jumalan antamaa pääjuhlaa VL:n juutalaisille olivat esikuvia Herrasta Jeesuksesta, jotka saivat täyttymyksensä Herrassa Jeesuksessa, siksi meidän ei enää tarvitse viettää VL:n juhlia, sillä ne olivat esikuvia, jotka saivat täyttymyksensä Herrassa Jeesuksessa. Herrassa Jeesuksessa Pyhän Hengen asuessa meidän sydämissämme ja kun saamme Jumalan armosta vaeltaa ja kasvaa totuuden rakkaudessa uskon kautta Herrassa Jeesuksessa, niin saamme koko ajan elää juhlariemussa Herran Jeesuksen ansioiden tähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Tammi 2023 18:00

*
Raamattu sanoo kuinka profetian sanan mukaan Messias Jeesuksen tulee ratsastaa Jerusalemiin aasintamman varsalla. Tämä profetia toteutui kun Herra Jeesus ratsasti aasintamman varsalla Jerusalemiin. Herran Jeesuksen aasintamman varsalla ratsastaminen kertoo meille syvällisen sanoman siitä miten Herra Jeesus ja Hänen ristinsä tekee synnin vallassa olevasta itsepäisestä ihmisestä nöyrän, kun Herra Jeesus saa pelastaa tämän itsepäisen ja syntisen ihmisen. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.

Sak 9:9 ¶ Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.

Sak 9:9 Iloitse suuresti, tytär Siion, huuda riemusta, tytär Jerusalem. Katso, kuninkaasi tulee sinun luoksesi! Hän on vanhurskas, hän pelastaa (ישׁע‎ jasha - pelastaa); hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla. Raamattu Kansalle

Zec 9:9: Rejoice greatly, O Bat Tziyon; shout, O Bat Yerushalayim; hinei, thy Melech cometh unto thee, tzaddik, and having Salvation; ani (lowly, meek), and riding upon a chamor, even upon a colt the foal of a donkey. Orthodox Jewish Bible

Sakarjan kirjan 9 luvun 9 jakeessa on profetia siitä kuinka Israelin Kuningas (Messias) tulee ratsastamaan Jerusalemiin.

Rabbi Rashi sanoo kommentaarissaan Sakarjan kirjan 9:9 jakeesta seuraavasti: "Katsokaa! Sinun kuninkaasi tulee sinun luoksesi On mahdotonta tulkita tätä muuten kuin viittaamalla Messias-Kuninkaaseen, kuten sanotaan: "ja hänen valtansa on oleva merestä mereen." Emme löydä, että Israelilla olisi ollut tällainen hallitsija toisen temppelin aikana."

Tässä kohden rabbi Rashi selittää Sakarjan 9:9 kohdan täysin oikein koskien Messias-Kuningasta. Sak 9:9 on Messias profetia, joka kertoo Messias-Kuninkaan Jerusalemiin tulemisesta (ensimmäinen tulemus), joka tapahtuu ratsastamalla aasintamman varsalla. Jeesus täytti tämän profetian ratsastaessaan aasintamman varsalla Jerusalemiin. Jeesus on Messias-Kuningas, Hän on Vanhurskas ja Nöyrä, sillä Hän pelastaa.

Sak 9:9 on hepreankielessä sana venosha (perusmuoto jasha), joka tarkoittaa pelastamista. Sak 9:9 on Messias profetia Messias-Kuninkaasta, joka pelastaa ja on Pelastaja. Aasi on itsepäinen eläin, jonka mieltä on vaikea muuttaa, jos se ei halua tehdä jotakin. Sanotaan niin, että aasin itsepäisyys johtuisi siitä, että se on hyvin varovainen ja tietyllä tavalla arka eläin.

Koen ja ymmärrän näin, Jumala valitsi Messiaan ratsuksi ei kuninkaallista ratsua, hevosta, vaan tavallisen kansan käyttämän aasin, joka kuvaa esikuvallisesti syntistä ihmistä synnin itsepäisyydessään. Herra Jeesus ratsasti aasintamman varsalla, jolla ihminen ei ollut vielä ratsastanut eikä käyttänyt sitä työnteossa. Kun Jumala loi aasin, niin Hän luomisessa teki aasin selkään ristinmuotoisen merkin, joka ulottuu aasin päästä selkäpuolelta peräpäähän asti, ja etujalkojen kohdalta päästä peräpäähän asti muodostuu ristinmuotoinen merkki (katso yllä olevaa kuvaa).

Jumalan valinta Jeesus Messias-Kuninkaan ratsuksi oli aasi, joka kertoo meille sen, että vain Messias Jeesus ja Jeesuksen risti (sovitustyö Jeesuksen veressä syntien anteeksisaamiseksi) on ainoa voima, joka voi muuttaa itsepäisen ja omavoimaisen ihmisen tulemaan nöyräksi ja palvelemaan nöyryyden kautta elävää Jumalaa. Synnin vallassa oleva itsepäinen ja omavoimainen ihminen nöyrtyy Jumalan edessä, kun hän katuen tunnustaa syntinsä ja uskoo Jeesuksen olevan Herra, Messias ja Pelastaja.

Matt 21:
1 ¶ Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta
2 ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle.
3 Ja jos joku teille jotakin sanoo, niin vastatkaa: ‘Herra tarvitsee niitä’; ja kohta hän lähettää ne."
4 Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo:
5 "Sanokaa tytär Siionille: ‘Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla’."
6 Niin opetuslapset menivät ja tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt,
7 ja toivat aasintamman varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui niiden päälle.
8 Ja suurin osa kansasta levitti vaatteensa tielle, ja toiset karsivat oksia puista ja hajottivat tielle.
9 Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: "Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"

Psa 118:
19 Avatkaa minulle vanhurskauden portit! Niistä minä käyn sisälle kiittämään Herraa.
20 Tämä on Herran portti; vanhurskaat käyvät siitä sisälle.
21 Minä kiitän sinua siitä, että vastasit minulle ja tulit minulle pelastukseksi.
22 Kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut huippukivi (ל:ראש פנה)
23 Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme.
24 Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt. Riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä!
25 Oi Herra, pelasta (הושיעה hosianah perusmuoto jasha ישׁע - pelastaa)! Oi Herra, anna menestys!
26 Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Me siunaamme teitä Herran huoneesta. Raamattu Kansalle

Matt 21 luku kertoo, että kun Jeesus lähestyi Jerusalemia aasin varsalla ratsastaen, niin israelilaiset huusivat Jeesukselle: Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"

Hoosianna sana tulee hepreankielen sanoista hosiah (sanasta jasha - pelastaa) ja na (nyt, rukoilla). Israelilaiset huusivat Jeesukselle, että Hän (Daavidin Poika) pelastaisi heidät ja antaisi heidän menestyä. Alkutekstissä sanotaan myös israelilaisten huutaneen Jeesukselle, että Hän tulee Herran nimessä.

He huusivat Jumalan sanan profetian mukaan siteeraten psalmia 118. Psalmi 118:25,26 on alkutekstin mukaan: me rukoilemme sinua, oi Herra, pelasta nyt! Me rukoilemme sinua oi Herra, anna meidän menestyä! Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimessä; me siunaamme sinua Herran huoneesta.

On todella mielenkiintoista, että aluksi suuri joukko israelilaisia kohteli Jeesusta Messias-Kuninkaana, mutta uskonnollisten johtajien ja fariseusten vaino ja viha Jeesusta kohtaan sai sen aikaan, että yhä harvempi israelilaisista otti Jeesuksen vastaan Messiaana ja lähti seuraamaan Jeesusta, Hänen opetuslapsenaan. Tämä sama asetelma on myös tänä päivänä, sillä uskonnolliset ihmiset ja ihmisperinteet nostavat vihan ja vainon niitä vastaan, jotka Jumalan armosta rakastavat Herraa Jeesusta totuudessa. Mikään ei ole muuttunut Messias Jeesuksen lihan päivistä. Nykyäänkin joillekin Herran Jeesuksen vilpittömillekin opetuslapsille käy niin, että uskonnolliset perinteet syrjäyttävät Jumalan sanan totuuden heidän sydämestään, mutta uskon sen, että kun Jumalan armosta saa kasvaa uskossa, niin oppii erottamaan toisistaan perinteet ja totuuden ja valitsee totuuden.

Me kaikki Herran Jeesuksen opetuslapset olemme yhtä arvokkaita ja tärkeitä Jumalalle ja Jumala haluaisi meidän oppivan uskomaan Herraan Jeesukseen ja kasvavan uskossa Herraan Jeesukseen ei uskonnollisten perinteiden kautta, vaan rakkaudesta totuuteen.

Jeesus Messias-Kuningas on portti, ahdas portti syntiin nähden, mutta ahtaan portin sisäpuolella on avarat ja laajat hengelliset rikkaudet Jeesuksessa Kristuksessa. Herra Jeesus on Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät ja Jeesus on huippukivi, joka pitää koossa ja yhdessä Jumalan hengellisen rakennuksen, Uuden Liiton Jumalan temppelin, Jumalan seurakunnan. Psalmi 118:22 huippukivi on hepreaksi le-Rosh pin-Nah, joka tarkoittaa holvikaaren ylintä kiilakiveä (huippukiveä), joka pitää rakennelman koossa ja kasassa.

Herran Jeesus on seurakunnan perustus, jolle rakennetaan ja Herra Jeesus on seurakunnan huippukivi, joka pitää koossa, kasassa ja yhdessä (ykseys) seurakunnan, niin ettei se lyyhisty ja kaadu kasaan. Tässäkin tulee esille seurakunnan jakamaton ykseys, sillä jos emme ole seurakuntana yksi ja yhdessä ykseydestä käsin, niin silloin luhistumme helpommin, mutta Jumalan armosta, kun olemme Messias Jeesuksen perustuksella seurakuntana yhdessä ja ykseydestä käsin, niin silloin Messias Jeesus pitää meidät koossa (Hänessä) ja yhdessä (ykseydessä), niin että seurakunta kestää eikä lyyhisty kasaan.

Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt on nyt toteutunut, kun Messias Jeesus on tullut jo ensimmäisen kerran huippukiveksi, ja nyt saamme odottaa Herran Jeesuksen toista tulemusta, kiitosta veisaten sydämissämme Isä Jumalalle, Herran Jeesuksen kautta. Nyt uskon kautta Herraan Jeesukseen saamme Jumalan armosta riemuita ja ylistää sitä mitä Herra on tehnyt Golgatan ristillä, kun Messias Jeesus kärsien vuodatti verensä ja kuoli syntien anteeksisaamiseksi. Isä Jumala nosti Messias Jeesuksen kuolleista ja nyt Jeesus istuu Isänsä oikealla puolella Jumalan kuningaskunnassa.

Joh 12:
9 Silloin suuri joukko juutalaisia sai tietää, että hän oli siellä; ja he menivät sinne, ei ainoastaan Jeesuksen tähden, vaan myöskin nähdäkseen Lasaruksen, jonka hän oli herättänyt kuolleista.
10 Mutta ylipapit päättivät tappaa Lasaruksenkin,
11 koska monet juutalaiset hänen tähtensä menivät sinne ja uskoivat Jeesukseen.
12 ¶ Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin,
13 ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!"
14 Ja saatuansa nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niinkuin kirjoitettu on:
15 "Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä".
16 Tätä hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet; mutta kun Jeesus oli kirkastettu, silloin he muistivat, että tämä oli hänestä kirjoitettu ja että he olivat tämän hänelle tehneet.

Papit, kirjanoppineet ja fariseukset olivat Messias Jeesusta vastaan, koska Jeesus paljasti heidän uskonnolliset perinnäissääntönsä valheiksi. Valhe ja valheenhenki on aina sellainen, joka ivaa, lyö, pilkkaa ja vääristellen puhuu pahaa niistä, jotka Jumalan armosta rakastavat Jeesusta totuudessa ja tuovat esille totuuden, joka paljastaa uskonnolliset valheet.

Jumalan Hengen vaikuttama rakkaus ja totuus tuodessaan esille valheita ja perinteitä ei lyö, ei ivaa, ei pilkkaa eikä vääristele toisen sanomisia, vaan sävyisyyden Hengessä paljastaa valheet. Itse asiassa se minkä Hengen tai hengen vaikutuksesta ihminen toimii on nähtävissä hänen hedelmästänsä se on joko sävyisyydessä ja rakkauden totuudessa toista kunnioittavaa (Jumalan Hengestä) tai ivaavaa, pilkkaava, toista lyövää, valhetellen vääristelee ja panettelee sekä valheen kautta mustamaalaa lähimmäisiään (valheenhengestä ja lihasta).

Olemme nyt ennallistamisen ajassa, jossa Jumala karsii meistä pois kaikki väärät istutukset (uskonnolliset perinteet), tarkoittaa sitä, että totuus syrjäyttää perinteet ja valheet. Tämä ei kuitenkaan käy kivuttomasti, sillä samoin kun uskonnollinen johto ja fariseukset hyökkäsivät Jeesusta ja alkuseurakuntaa vastaan, niin samalla tavalla myös tänä päivänä uskonnollisten perinteiden vallassa olevat tulevat hyökkäämään niitä vastaan, jotka Jumalan armosta uskovat Herraan Jeesukseen rakkaudesta totuuteen.

Jos rakastat Jeesusta totuudessa, niin uskonnollisen hengen ja perinteiden vallassa olevat syyttävät sinua lakihenkiseksi ilonpilaajaksi, koska "pilaat" ja kumoat Jumalan sanan totuuden kautta heidän perinteensä, joiden kautta uskonnollisuus ja perinteet pyrkivät kumoamaan Jumalan sanan totuuden. Et ole kuitenkaan lakihenkinen fariseus, koska fariseukset kiivailivat uskonnollisten perinteiden puolesta, ei Jumalan sanan puolesta. Silloin kun rakastat Jumalan armosta Herraa Jeesusta totuudessa, niin et puolusta uskonnollisia perinteitä, et Raamatun ulkopuolisia oppeja tai perinteitä, vaan Jumalan sanan totuutta.

Kun olet todellisesti Herran Jeesuksen kanssa, niin Jeesuksen ristin kautta, Messias Jeesus tekee sinut nöyräksi, ja silloin et enää lyö, et pilkkaa, et ivaa, etkä valhetellen puhu pahaa lähimmäisestäsi. Silloin kun Messias Jeesuksen risti on tehnyt sinut nöyräksi, niin Jumalan Hengen voimassa sävyisästi rakkauden totuudessa puolustat totuutta, mutta lähimmäistäsi rakastaen.

Apostoli Paavali opetti, että Jumala on heikossa väkevä, koska itsessään heikko on Jumalan avulla nöyrtynyt ja tullut nöyräksi ja hän turvautuu Jumalan apuun. Itsessään heikko ja nöyrä ei nosta kättänsä sisarta tai veljeään vastaan, ei silloinkaan kun he ovat eri mieltä Raamatun opetuksesta, koska heissä tulisi vaikuttaa Jumalan rakkaus, joka vaikuttaa keskinäistä rakkautta ja kunnioitusta, ei riitaa ja taistelua. Herra Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksisaamiseksi, yhteyden palauttamiseksi Jumalan kanssa sekä monen muun asian lisäksi keskinäistä rakkautta, muistakaamme aina tämä.

Jeesus Messias-Kuningas on nöyrä ja meidän tulisi tulla Hänen kaltaisekseen, emme kuitenkaan tule tässä ajassa täydellisiksi, mutta saamme kasvaa joka päivä uskossa yhä enemmän tuntemaan elävää Jumalaa uskon kautta Herrassa Jeesuksessa. Jos olet Jeesuksen seurassa ja annat Pyhän Hengen vaikuttaa sinussa rakkauden totuutta, niin Jumalan vaikuttama nöyryys (se on Jumalan teko) näkyy sinusta yhä enemmän ja Jumalan tekona se tuottaa Jumalalle kunniaa.

Image

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2023 19:50

*
Herra Jeesus sanoi ihmisten uskonnollisten käskyihin sekä perinnäissääntöihin uskomisen olevan turhaa Jumalan palvelemista. Ihmisten uskonnolliseen käskyyn ja perinnäissääntöön uskomalla ihminen hylkää ja halveksuu Jumalan sanan totuuden opetusta:

Mark 7:
6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: ‘Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’.
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Jos haluamme uskoa Herraan Jeesukseen Raamatun opettamalla tavalla, niin silloin meidän tulisi hylätä sydämestämme kaikki uskonnolliset ihmisten tekemät perinteet ja uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Matt 15:
12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."

Uskonnollisen pedrinnäissäännön kannattaja loukkaantuu kun ja jos perinnäissääntö paljastetaan Jumalan sanan vastaiseksi opetukseksi. Kaikki istutukset (opetukset) on juurineen revittävä irti, joita taivaallinen Isämme ei ole istuttanut.

Jumala rakastaa sinua, sillä sinä olet äärettömän arvokas ja tärkeä Jumalalle, siksi esimerkiksi Herramme Jeesus paljasti ja kumosi uskonnolliset perinnäissäännöt, koska Jeesus on tie, totuus ja elämä. Herra Jeesus opettaa rakastamaan lähimmäisiään, siksi Hän kertoi lähimmäisilleen totuuden siitä, että uskonnollisiin perinteisiin uskominen on turhaa Jumalan palvelemista.

Kukaan uskova ei ole täydellinen tai synnitön, ja siksi meistä jokaisella voi olla sokea piste, uskonnollinen perinne tai väärä opetus, jonka alueella palvelemme turhaan Jumalaa, koska Jumalaa ei voi palvella perinteen tai väärän opetuksen kautta, vaan rakkkauden totuuden kautta.

Kiitos Herralle, että silloin kun uskomme Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa, niin Jumala vahvistaa, auttaa ja tukee meitä palvelemaan Häntä rakkauden totuudessa. Herra ei hylkää meitä, jos meillä on uskonnollisia perinteitä sydämessämme, mutta Hän rakkaudessaan kutsuu meitä hylkäämään kaiken sellaisen mikä ei ole syntynyt Hänestä.

Jes 61:
1 ¶ Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet," "Herran istutus," hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Jesajan kirjan luku 61 opettaa ristin sanoman voiman ja vaikutuksen ihanalla ja armollisella tavalla. Herra Jeesus julisti ilosanomaa (evankeliumia) maallisen vaelluksensa päivinä. Herra Jeesus antoi myös opetuslapsilleen tehtäväksi evankeliumin julistamisen tässä maailmassa.

Herran Jeesuksen ilosanoma (Jeesuksen sovitusveri, kuolema ja ylösnousemus) tuo syntien anteeksiantamuksen, vapautuksen synnin ja saatanan orjuudesta. Ihminen joka nöyrtyy tunnustamaan syntinsä vastaanottaa pelastuksen Jumalan armosta.

Ristin sanoman kautta Herra Jeesus eheyttää ja parantaa ihmisten särkyneet sydämet. Herra Jeesus eheyttää ja parantaa ihmisen synnin rikkoman sydämen (mieli).

Ristin sanoman kautta Herra Jeesus vapauttaa synnin vankeudessa ja kahleissa olevat ihmiset, jotka tunnustavat syntinsä ja uskovat Herraan Jeesukseen.

Ristin sanoman kautta Herra Jeesus tuo otolliset vuodet uskovien elämään, sillä jokainen eletty vuosi julistaa uskovan elämässä Jumalan kunniaa ja armoa sekä vapautusta synneistä.

Ristin sanoman kautta Herra Jeesus lohduttaa murheellisia; antaa ilon murheen sijaan; ylistyksen ja kiitoksen hengen masentuneen hengen sijaan. Evankeliumilla on moniulotteiset armon ja rakkauden kasvot, sillä se ei ainoastaan julista syntien anteeksiantamusta, vaan myös lohdutusta monien murheiden keskellä eläville.

Ristin sanoma; Herran Jeesuksen sovitusveri, kuolema ja ylösnousemus on uskon perustus ja keskipiste, joka antaa uskovalle voiman elää ja kasvaa uskossa syvempään Jumalan tuntemiseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Tammi 2023 13:21

*
Uskossa Jeesukseen ei ole kyse lain kautta pelastumisesta, vaan armosta pelastumisesta. Armosta pelastuminen johdattaa uskovan ihmisen uskon elämän kasvuun, jossa hän kasvaa uskossa Herraan Jeesukseen rakkaudesta totuuteen, noudattaen Pyhän Hengen vaikutuksesta Jumalan sanan opetuksia sen mukaan kuin hän on Jumalan armosta totuudessa ymmärtänyt sen mikä on Jumalan tahto.

Se että emme ole täydellisiä, emmekä tule täydellisiksi ei tarkoita sitä että voimme elää miten sattuu ja rikkoa ehdoin tahdoin Jumalan tahtoa vastaan. Uudessa Liitossa meidät on kutsuttu rakastamaan Jumalaa ja tässä rakkaudessa on se ulottuvuus, että jos rakastamme Jumalaa, niin pidämme Hänen käskynsä. Jumalan käskyjen pitäminen Uudessa Liitossa ei tarkoita lain kautta pelastumista, vaan uskossa ojentautumista sen totuuden mukaan, josta Jumalan sana opettaa. Vaikka emme olekaan täydellisiä, emmekä tule täydellisiksi, niin siitä huolimatta meidät on kutsuttu noudattamaan Jumalan sanan totuutta ja kasvamaan uskossa totuuteen ja Herran Jeesukseen.

Uuden Liiton ajassa meidän ei tule yrittää noudattaa lain kirjainta vanhan liiton hengessä, vaan Uuden Liiton opetuksen mukaan, johon kuuluu uskonkuuliaisuus aina sen mukaan mihin saakka on Jumalan armosta saanut kasvaa.

Lain suurin käsky opettaa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Lain tehtävänä on myös olla ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Uudessa Liitossa se tapahtuu Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta. Uudessa Liitossa se ei ole tosin enää lain teko, vaan uskon teko, joka on Jumalan armosta rakkaudessa tehty ja Pyhän Hengen vaikuttamaa. Laki ei pakota ketään, vaan se ohjaa ja opettaa. Toora sana hepreaksi tarkoittaa opetusta ja neuvoa ja vain vähäinen merkitys sillä on lakina. Laki opettaa ja ohjaa, ei pakota. Laki ei kirjaimena anna voimaa rakastamiseen eikä vanhurskaudessa vaeltamiseen, siksi Herra Jeesus kuoli ja meille annettiin Pyhän Hengen voima, jonka kautta opimme ja kykenemme elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Pyhä Henki vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä ja auttaa ja kasvattaa uskovaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

Laki ei siis anna voimaa rakastamiseen, mutta opettaa siitä. Herra Jeesus sanoi suurimman lain käskyn olevan Jumalan rakastaminen. Lain (opetus) tärkein merkitys on ohjata ihmistä rakastamaan Jumalaa. Laki oli kuitenkin kirjoitettu kiveen vanhan liiton aikana, eikä sydämeen, siksi se ei saanut aikaan Jumalan tahdon mukaista sydämen antautumista Jumalan puoleen.

Mutta nyt Uuden Liiton aikakautena Pyhä Henki meissä vaikuttaa sen että rakastamme Jumalaa siten, että haluamme noudattaa Jumalan sanan opetusta, ei VT:n lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona. Laki siis ohjasi VT:n seurakuntaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistään. Tiedämme sen että se ei kuitenkaan onnistu lihalta, siksi Uudessa Liitossa voima rakastamiseen tulee Pyhän Hengen kautta:

Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Pyhässä Hengessä ei ole pakkoa, vaan halu, koska Hän rakastaa meitä ja me Häntä. Kiitos Jumalalle, siitä että Hän on poistanut lain täyttämisen vaatimuksen meiltä ja Messias Herra Jeesus täytti lain puolestamme. Me saamme nyt Hänen armostansa pelastua ja Pyhän Hengen voiman kautta Kirjoitusten (Raamattu) mukaisesti opetella kasvamista kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Emme ole vanhan liiton alla, vaan Jumalan armosta Uuden Liiton järjestyksen mukaan armon alla uskon kautta Herraan Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Tammi 2023 19:39

*
Luuk 11:15 Mutta muutamat heistä sanoivat: "Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla hän ajaa ulos riivaajia".

Matt 10:25 Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!

Kirjanoppineet ja fariseukset, jotka olivat kiinni uskonnollisissa perinnäissäännöissä, joiden kautta he pyrkivät kumoamaan Jumalan sanan totuuden haukkuivat Jeesusta beelsebuliksi riivaajien päämiehen edustajaksi, joka oli tietenkin todella törkeä valhe. Herra Jeesus sanoi tarkoittaen itseään perheenisännäksi, jonka sanottiin olevan beelsebul, sen jälkeen Jeesus sanoi, että myös Hänen perheväkeään tullaan kutsumaan beelsebulin palvelijoiksi.

Herran Jeesuksen sanat toteutuvat myös tässä meidän ajassa todella tarkasti. Jos uskot Jumalan armosta Herraan Jeesukseen rakkaudesta totuuteen, niin uskonnollisissa perinteissä (perinteet ovat vastoin Jumalan sanan totuutta) kiinni olevat haukkuvat sinua milloin miksikin, jopa pahuuden lähettilääksi.

Jos totuus näyttää esim. katolisen kirkon alulle laittaman opin perinteeksi ja vääräksi opiksi, niin silloin hyvin äkkiä jostakin ilmaantuu niitä, jotka kiivailevat uskonnollisten perinteiden puolesta ja alkavat syyttämään totuuden puhujia ties miksi, jopa pahuuden lähettiläiksi.

Herran Jeesuksen sanat kannattaa pistää mieleen ja toimia sen mukaan mitä Jeesus opettaa:

Matt 15:
6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.
7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
8 ‘Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana,
9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’."

Jumalan armosta totuutta rakastava rakastaa kaikkia lähimmäisiään totuudessa, niitäkin jotka käyttäytyvät pahan palvelijan tavoin. Herra Jeesus sanoi pahan palvelijan alkavan lyömään kanssapalvelijoitaan vähän ennen Hänen toista tulemustaan:

Matt 24:
48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: ‘Minun herrani viipyy’,
49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Nyt on aika pysähtyä ajattelemaan, jos ei ole ennen pysähtynyt ajattelemaan, että kenen joukossa me seisomme. Olemmeko me perinteissä kiinni ja käyttäydymmekö niin kuin pahat palvelijat vai olemmeko Jumalan armosta ilman omia ansioitamme niiden joukossa, jotka rakastavat Herraa Jeesusta totuudessa.

Toki uskon elämä on jatkuvaa kasvua emmekä ole täydellisiä, emme kukaan, mutta voimme siitä huolimatta valita kummassa joukossa haluamme olla ja elää.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Tammi 2023 19:38

*
Kolme päivää ja kolme yötä

Herra Jeesus sanoi sen kuinka monta päivää ja yötä Hän oli maan povessa (haudassa) ennen kuin Hän nousi kuolleista.

Matt 12:
38 ¶ Silloin muutamat kirjanoppineista ja fariseuksista vastasivat hänelle sanoen: "Opettaja, me tahdomme nähdä sinulta merkin".
39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.
40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

Herra Jeesus sanoi olevansa maan povessa (haudassa) kolme päivää ja kolme yötä, joka tarkoittaa 72 tuntia. Perjantai on yksi puolikas päivä ja lauantai on yksi kokonainen päivä ja sunnuntain varhaisesta aamusta tulee pieni osa yhdestä päivästä, ja näin tästä tulee vain yksi kokonainen päivä ja osia kahdesta päivästä. Yksi yö perjantaista lauantaihin ja toinen yö lauantaista sunnuntaihin tekee vain kaksi yötä. Perinteen opettama Jeesuksen kuolinpäivä perjantaista sunnuntaihin ei täytä Herran Jeesuksen asettamaa aikamäärää, joka on kolme päivää ja kolme yötä.

Raamattu sanoo, että Jeesus kuoli sapatin valmistuspäivänä, eli päivää ennen sapatin alkamista. Ainoastaan Johanneksen evankeliumi kertoo tarkasti sen mistä sapatista oli kyse. Kyse ei ollut tavallisesta viikkosapatista, vaan juhlasapatista, pääsiäisen juhlasapatista, suuresta sapatista, Shabbat HaGadol.

Joh 19:
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
31 ¶ Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.

John 19:31 Therefore, those of Yehudah, vi-bahlt (since) it was Preparation Day [with Chag and Shabbos fast approaching], they did not want the geviyot to be left on HaEtz (Tree) [Ex 12:16; Dt 21:22-23; Josh 8:29; 10:26-27] during Shabbos, for it was Shabbat HaGadol [VAYIKRA 23:11], requested Pilate to have the legs broken and the geviyot taken away. Orthodox Jewish Bible -OJB

John 19:31 It was the Day of Preparation, and the next day was a festival Shabbat. So that the bodies should not remain on the execution stake during Shabbat, the Judean leaders asked Pilate to have the legs broken and to have the bodies taken away. Tree of Life (TLV) Translation of the Bible - The Messianic Jewish Family Bible Society

Joh 19:31 οι ουν ιουδαιοι ινα μη μεινη επι του σταυρου τα σωματα εν τω σαββατω επει παρασκευη ην ην γαρ μεγαλη η ημερα (megale he hemera - suuri päivä) εκεινου του σαββατου (sabbatou -sapatti) ηρωτησαν τον πιλατον ινα κατεαγωσιν αυτων τα σκελη και αρθωσιν Bysantin teksti

Joh 19:14 Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki. Ja hän sanoi juutalaisille: "Katso, teidän kuninkaanne!"

Joh 21:24 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi.

Rabbi Shmuel Goldin kertoo mitä tarkoittaa käsite Shabbat HaGadol: Meillä on tapana hyväksyä tietyt perinteet ilman suurempaa ajattelemista. Esimerkkinä mainittakoon tämän nimenomaisen sapatin nimitys. Perinteisesti Pesachia (pääsiäistä) edeltävää sapattia kutsutaan Shabat Hagadoliksi, "isoksi" tai "suureksi" sapatiksi.

The Israel Bible sivustolla sanotaan Shabbat HaGadol käsitteestä seuraavasti:

Pesachia (pääsiäistä) edeltävää sapattia kutsutaan nimellä 'Shabbat HaGadol' (iso/suuri sapatti).

Johanneksen evankeliumin kirjoittaja on juutalainen Herran Jeesuksen opetuslapsi, joka oli hyvin todennäköisesti apostoli Johannes. Näemme Raamatusta, että Herran Jeesuksen aikainen juutalainen opetuslapsi käytti Joh 19:31 jakeessa sanoja suuri sapatin päivä, kun hän viittasi sillä päivään ja sapattiin, joka oli Messias Jeesuksen kuolinpäivän jälkeinen päivä. Käsite Shabbat HaGadol ei ole pelkkä juutalainen perinne, vaan sama ajatus ja opetus, jota Raamattu, Jumalan sana käyttää.

Johanneksen evankeliumin 19 luku ja jae 14 sanoo, että oli pääsiäisen valmistuspäivä, kun Pilatus sanoi juutalaisille: "Katso teidän kuninkaanne" jne. Juutalaiset vaativat Jeesusta ristiinnaulittavaksi sanoen ettei heillä ole kuningasta, vaan keisari. Sen jälkeen Pilatus antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Joh 19:14 todistaa sen, että se päivä milloin Messias Jeesus kuoli oli pääsiäisen suuren sapatin valmistuspäivä, eikä viikkosapatin valmistuspäivä.

Tavallista viikkosapattia edeltävä päivä oli aina valmistuspäivä, mutta myös juhlasapatteja edeltävä päivä oli valmistuspäivä. Raamatun sanan mukaan Messias Jeesus kuoli pääsiäisen suuren sapatin valmistuspäivänä, ei tavallisen viikkosapatin valmistuspäivänä. Orthodox Jewish Bible käyttää Joh 19:31:ssa sanoja Shabbat HaGadol, eli suuri sapatti, joka tarkoittaa juhlasapattia. Messiaanisten juutalaisten kääntämä Tree of Life käännös käyttää Joh 19:31:ssa sanoja the next day was a festival Shabbat (seuraava päivä oli juhlasapatti). Kreikkalainen Bysantin teksti käyttää myös sanoja suuri päivä viitaten sillä sapatin päivään, joka alkoi heti seuraavana päivänä siitä kun Herra Jeesus oli kuollut ristillä. Raamatun todistus on ettei Herra Jeesus kuollut perjantaina ennen viikkosapatin alkamista, vaan keskiviikkona, jonka jälkeen torstaina alkoi suuri sapatti, pääsiäisen juhlasapatti.

Mark 15:
33 ¶ Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.

Raamatun opetuksen mukaan Messias Jeesus kuoli yhdeksännellä hetkellä ja yhdeksäs hetki on noin kello 15.00 meidän aikajärjestelmässä.

Keskiviikosta noin klo 15.00 seuraavaan päivään eli torstaihin noin klo 15.00 on yksi päivä ja yksi yö.
Torstaista noin klo 15.00 seuraavaan päivään eli perjantaihin noin klo 15.00 on toinen päivä ja toinen yö.

Perjantaista noin klo 15.00 seuraavaan päivään eli lauantaihin noin klo 15.00 on kolme päivää ja kolme yötä.

Viikkosapatti alkaa perjantaina auringon laskiessa noin klo 18.00 ja päättyy lauantaina auringon laskiessa noin klo 18.00.

Lauantaina sapatti päättyi n. klo 18.00 illalla ja alkoi seuraava päivä eli neljäs päivä Jeesuksen kuolemasta ja viikon ensimmäinen päivä. Joten Jeesuksen ylösnousemus haudasta tapahtui lauantaina muutamaa tuntia ennen sapatin päättymistä. Sunnuntain puolella Jeesus ei olisi voinut nousta ylös, sillä silloin olisi menty jo neljännen päivän puolelle. Keskiviikosta lauantaihin täyttää ainoastaan Messias Jeesuksen antaman aikamäärän, joka on kolme päivää ja kolme yötä.

Jotkut uskovat ja opettavat, että pääsiäisviikon sapatti osui samalle päivälle kuin viikkosapatti. Tämä ajatus ei kuitenkaan voi olla totta, koska perjantaista sunnuntaihin ei tule kolmea päivää ja kolmea yötä, joka oli merkki ja aikamäärä, jonka itse Herra Jeesus asetti kuinka kauan Hän oli maan povessa (haudassa).

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa