Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Syys 2021 16:33

*
On todella tärkeätä ymmärtää vanhan liiton ja Uuden Liiton eroja. Tällä kertaa kirjoitan siitä milloin tapahtui Uuden Liiton aikakauden uudestisyntyminen. Raamatun opetuksen mukaan uudestisyntymisen kautta Pyhän Hengen tuleminen asumaan uskovan ihmisen sisimpään tapahtuu vasta Uuden Liiton aikakaudessa. Kirjoituksessani kerron sen, miksi uskon ja ymmärrän, että uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen saaminen sydämeen asumaan tapahtui vasta Uuden Liiton ajassa ja helluntaipäivänä. Uuden Liiton pyhien uudestisyntymisen ajankohdan ymmärtäminen avaa meille syvällisemmin ymmärrystä Jumalan sanan totuudesta ja siitä kuinka Raamatun sanan ilmoitus selittää itse itsensä.

Kun me tutkimme Jumalan sanaa ja pyrimme löytämään Raamatusta sen mitä Raamattu opettaa, niin meidän tulee ymmärtää ettei Jumalan sanan opetus ole koskaan ristiriidassa itsensä kanssa, vaan Raamattu on aina sopusoinnussa keskenään kaikessa siinä mitä Raamattu opettaa. Sekin tulee ymmärtää, että Raamattu on Jumalan Hengen synnyttämä ilmoitus, joka tarkoittaa sitä, että vain Jumalan Pyhä Henki voi avata meille sen mitä Raamattu opettaa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: ‘Tuntekaa Herra’. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Jumala ilmoitti Jeremian kautta, että Hän tulee tekemään Uuden Liiton Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa, joka ei ole samanlainen liitto kuin vanha liitto oli. Uusi Liitto tulisi olemaan sellainen, missä Jumala itse asettaa ja laittaa Jumalan lain (opetus) Uuden Liiton kansan sisimpään ja sydämeen. Tämä tarkoitti sitä, että Uudessa Liitossa saadaan Pyhä Henki asumaan sydämeen (uudestisyntyminen), jota vanhassa liitossa ei ollut, koska se oli erilainen liitto, jossa laki oli kirjoitettu kiveen, ei sydämeen (uudestisyntyminen).

Hes 11:
17 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
18 Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.
19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Jumala puhui Hesekielin kautta kuinka Jumala kokoaa Israelin kansan pois pakanakansojen hajaannuksesta ja Israelin maahan ja siellä he tulevat saaman uuden Hengen (Pyhä Henki - uudestisyntyminen), kun he astuvat sisälle Uuteen Liittoon uskon kautta Messias Jeesukseen. Tämä profetia täyttyy kokonaisuudessaan, kun päivien lopulla jäljelle jäänyt jäännös kolmasosa Israelin kansasta tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen.

Hesekiel 11 luvussa puhutaan uudesta Hengestä, koska vanhassa liitossa Pyhä Henki ei asunut Israelin kansan sydämessä, eikä yksikään heistä ollut uudestisyntynyt.

Hepreankielen sana chadash חדשׁ tarkoittaa adjektiivina uusi, uusi asia, tuore. Sana chadash verbinä tarkoittaa uudistaa ja korjata.

Eze 11:19 And I will give them one heart, and I will put a new (chadash) spirit within you; and I will remove the stony heart out of their flesh, and will give them a heart of flesh; Jewish Publication Society Bible

Monet ja varsinkin ortodoksijuutalaiset sanovat, että Raamatun opettama Uusi (chadash) Liitto ei ole Uusi Liitto, vaan uudistettu liitto. Hebrew Interpolated Study Bible ja juutalaisten Jewish Publication Society Bible kääntävät sanan chadash merkitsemään uusi Hesekiel 11:19 Raamatun kohdassa. Hesekiel 11:19 on kyse uudesta Hengestä, uudestisyntymisestä ylhäältä, jota ei ollut vanhassa liitossa. Chadash sana esiintyy Raamatussa adjektiivina 53 kertaa ja verbinä 10 kertaa.

Hes 36:
24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
25 ¶ Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Hes 36 luvussa Jumala kertoo uudestaan tästä uudesta Hengestä, jonka Israelin kansa tulee saamaan, joka täyttyy vasta sitten kun he astuvat sisälle Uuteen Liittoon.

Joh 14:
23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25 ¶ Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Jeesus sanoi, että joka rakastaa (uskoo) Isään ja Häneen, niin Isä ja Hän tulee asumaan sen ihmisen sydämeen, joka rakastaa (uskoo) Isää ja Jeesusta. Sitten Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä, jonka Isä lähettää Jeesuksen nimessä ja tässä Isän lähettämässä Pyhässä Hengessä Isä ja Jeesus asuvat uskovan ihmisen sydämessä, joka tapahtui vasta Uuden Liiton aikakaudessa.

2 Kor 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
Paavali opetti, että meidät on tehty kykeneviksi olemaan Uuden Liiton palvelijoita, ei kirjaimen (vanha liitto), vaan Hengen, sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Paavalin opetus tekee myös sen erotuksen ettei Pyhä Henki (uudestisyntyminen) asunut vanhan liiton pyhien sydämessä, koska laki (opetus) oli kirjoitettu kiveen, ei sydämeen.

Room 2:
28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Edelleen Paavali opetti, että oikea ympärileikkaus on Pyhässä Hengessä, ei kirjaimessa (vanha liitto), koska Pyhä Henki (uudestisyntyminen) ei asunut vanhan liiton pyhien sydämissä.

Room 7:
4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Tässä kohdassa Paavalin kautta tulee selkeästi esille ettei Pyhä Henki (uudestisyntyminen) asunut vanhan liiton pyhien sydämissä, koska Paavali opetti, että olemme irti laista ja kuolleet siitä pois (vanhan liitto), mutta nyt me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, emmekä kirjaimen (vanha liitto) vanhassa. Uudessa Liitossa Jumalan palveleminen Hengen uudessa tilassa, ei kirjaimen vanhassa (vanha liitto), kertoo meille selkeästi sen, ettei Pyhä Henki (uudestisyntyminen) asunut vanhan liiton pyhien sydämissä. Nyt Uudessa Liitossa me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, koska Pyhä Henki (uudestisyntyminen) asuu meidän sydämissämme. Hesekielin kirjassa oli profetian sanat uudesta Hengestä, joka tarkoitti uudestisyntymistä ylhäältä, jolloin Pyhä Henki tulee asumaan uskovan ihmisen sydämeen.

Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

Jeremian kautta tuli lupaus Uudesta Liitosta ja Hesekielin kautta lupaus uudesta Hengestä (Pyhä Henki), joka saadaan Uudessa Liitossa uskon kautta Herran Jeesukseen sen jälkeen kun ihminen katuu ja tunnustaa syntinsä Jumalalle. Aabrahamin siunaus Jeesuksen Kristuksen kautta on osallisuus pelastuksesta uskon kautta Messias Jeesukseen, jolloin saamme luvatun Pyhän Hengen, joka tapahtui vasta Uuden Liiton ajassa.

1 Piet 1:
10 ¶ Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.

VL:n profeetoilla oli sillä tavalla Kristuksen Henki, että he edeltäpäin todistivat Kristuksesta, mutta eivät olleet kuitenkaan kokeneet uudestisyntymistä Pyhässä Hengessä, Pyhä Henki ei asunut heidän sydämissään. 1 Piet 1:12 kertoo, että se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet, joka tarkoittaa sitä, että VL:n profeetoilla ei ollut taivaasta lähetettyä Pyhää Henkeä (uudestisyntyminen, Uuden Liiton Pyhän Hengen asuminen sydämessä), mutta Uuden Liiton uskovilla on.

Palvelemme nyt Jumalaa Hengen uudessa tilassa (Pyhä Henki asuu uskovan sydämessä - uudestisyntyminen ylhäältä), koska Jumalan sanan profetia luvatun uuden Hengen saamisesta on toteutunut Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden.

Johannes Kastajan tapaus oli poikkeus, joka täytettiin Pyhällä Hengellä, jo äitinsä kohdussa, mutta tämä oli VL:n puolella eikä siten ole sama asia kuin Uuden Liiton uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen saaminen asumaan sydämeen, sillä Paavali kirjoitti kuinka me nyt Uuden Liiton ajassa palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, emmekä kirjaimen vanhassa. Se mitä Johannes Kastajan Pyhällä Hengellä täyttyminen tarkoitti on jotakin muuta kuin uudestisyntyminen ylhäältä ja uuden Hengen saaminen asumaan sisimpään, joka Raamatun opetuksen mukaan tapahtui vasta Uuden Liiton aikakaudessa.

4 Moos 11:25 Niin tuli Herra alas pilvessä, ja puhui hänen kanssansa, ja otti siitä hengestä, joka oli hänen päällänsä, ja antoi seitsemällekymmenelle vanhimmalle miehelle. Ja tapahtui, koska henki lepäsi heidän päällänsä, niin he ennustivat; vaan ei sitte enää kertoneet. Biblia 1776

Tämä Raamatun kohta avaa hyvin sen mitä tarkoittaa Jumalan Hengen vaikutus vanhan liiton ajassa. Biblia kääntää 4 Moos 11:25 alkutekstin mukaisesti sanoen, että Herran Henki oli Mooseksen päällä (ei sydämessä, eikä Mooseksen sisällä asumassa). Samoin Jumalan Henki oli 70 vanhimman päällä, ei heidän sisimmässään. Vanhan liiton aikana Jumalan Henki oli ihmisen päällä vaikuttamassa, mutta ei ihmisen sisällä, koska VL:ssa laki oli kirjoitettu kiveen, ei sydämeen (uudestisyntyminen).

Tuom 14:
5 Niin Simson meni isänsä ja äitinsä kanssa alas Timnaan. Mutta kun he saapuivat Timnan viinitarhoille, niin katso, nuori leijona tuli kiljuen häntä vastaan.
6 Silloin Herran henki tuli häneen, niin että hän repäisi sen, niinkuin olisi reväissyt vohlan, sulin käsin. Eikä hän ilmoittanut isälleen eikä äidilleen, mitä oli tehnyt.

Tuom 14:19 Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä, otti heiltä vaatteet ja antoi juhlapuvut arvoituksen selittäjille. Ja hänen vihansa syttyi, ja hän meni isänsä kotiin.

Tuom 15:14 Kun hän saapui Lehiin, niin filistealaiset riensivät riemuhuudoin häntä vastaan. Silloin Herran henki tuli häneen, ja samalla köydet hänen käsivarsissaan olivat kuin tulen polttamat aivinalangat, ja hänen siteensä sulivat pois hänen käsistänsä.

Tuomarin kirjoista tulee hyvin esille se kuinka Pyhä Henki ei asunut vanhan liiton pyhien sydämessä. Raamattu sanoo kuinka Jumalan Henki tuli kolme kertaa Simsoniin. Jos Pyhä Henki olisi asunut Simsonin sydämessä, niin Raamatussa ei lukisi kolme kertaa, että Jumalan Henki tuli Simsoniin. Jumalan Henki vaikutti Simsonin kautta, mutta ei asunut Simsonin sydämessä (uudestisyntyminen), koska vasta Uudessa Liitossa voidaan palvella Jumalaa Hengen uudessa tilassa, niin kuin Raamattu kertoo meille.

Jumalan Hengen tuleminen Simsoniin tarkoittaa Jumalan Hengen vaikutusta Simsonin kautta, mutta ei Pyhän Hengen asumista hänen sydämessään. Silloin kun Jumalan Henki asuu uskovan sydämessä ja sisimmässä, kuten Uudessa Liitossa, niin Jumalan Henki ei lähde pois uskovasta, eikä tule koko ajan uudestaan uskovan sydämeen, koska Pyhä Henki asuu uskovan sydämessä. Kun Jumalan Henki tuli Simsoniin kolme kertaa, ja vain Uudessa Liitossa voidaan palvella Jumalaa Hengen uudessa tilassa, niin silloin Jumalan Hengen tuleminen Simsoniin tarkoittaa sitä kuinka Jumala Henki vaikutti Simsonin kautta voimallisia tekoja, mutta ei asunut hänen sydämessään.

Joh 20:
19 ¶ Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.

Jotkut uskovat opettavat, että Joh 20:22 Raamatunkohdassa Jeesuksen opetuslapset saivat Pyhän Hengen asumaan sydämeensä tai että heidät täytettiin Pyhällä Hengellä tässä kohtaan tai että he saivat osallisuuden Pyhään Henkeen. Asia ei ole kuitenkaan näin. Kun luemme Raamatun ilmoitusta, niin näemme etteivät opetuslapset saaneet Pyhää Henkeä Joh 20:22 kohdassa. Pyhän Hengen päälle puhaltaminen oli ikään kuin symbolinen esikuva siitä mitä tulee tapahtumaan. Raamatun sanassa on tällaista esikuvaa muuallakin ja tulevan asian etukäteen asettamista, joka kuitenkin saa myöhemmin täyttymyksensä. Jeesus asetti Herran aterian viinin ja leivän muodossa etukäteen kuvaamaan Hänen vertansa ja ristille naulittua ruumista, jonka täyttymys kuitenkin tapahtui vasta ristillä.

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

Joh 20:22 kohdassa Jeesus oli noussut kuolleista ja ilmestyi opetuslapsilleen, eli oli näkyvästi läsnä opetuslasten keskellä. Ennen kuolemaansa esim. Joh 14.26 kohdassa Jeesus sanoi, että Isä lähettää Hänen opetuslapsilleen Pyhän Hengen Jeesuksen nimessä. Joh 15:26 Jeesus sanoi lähettävänsä opetuslapsille Pyhän Hengen Isän luota, sillä Pyhä Henki, joka lähetetään tullaan lähettämään Isän luota. Joh 16:7 kohdassa Jeesus sanoi menevänsä pois (Isän luokse) ja sitten Pyhä Henki lähetetään opetuslapsille.

Joh 20:22 kohdassa Jeesus ei ollut Isänsä luona, vaan oli kuolleista nousemisn jälkeen fyysisesti läsnä opetuslasten keskellä, joten tässä ei voinut tapahtua Pyhän Hengen lähettämistä, vaan se oli ikään kuin esikuvallinen tapahtuma siitä mitä tulee tapahtumaan kun Hän lähettää Pyhän Hengen Isän luota opetuslapsille.

Luuk 24:
46 "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Luukaan evankeliumin luvussa 24 Jeesus sanoi lähettävänsä sen, minkä Hänen Isänsä on luvannut (lupaus uudesta Hengestä- Pyhä Henki).

Apt 2:
1 ¶ Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

.....
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 ‘Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.

Jooel 2:
23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen ja kevätsateen, niinkuin entisaikaan.

....
28 ¶ Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
29 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.

Helluntaipäivinä täyttyi lupaus luvatun Hengen saamisesta, Pyhän Hengen vuodatus, Pyhän Hengen saaminen sydämeen asumaan sekä Pyhällä Hengellä täyttyminen. Tämä helluntaipäivä oli Uuden Liiton aikakauden ensimmäinen Hengen vuodatus, jossa Pyhä Henki saatiin sydämeen asumaan. Tämä oli Jooelin kirjan profetian täyttymys syyssateen kohdalla ja vielä on tuleva lopunaikana kevätsade Israelin kansalle, sen jäännökselle, kolmasosalle.

Kaiken lihan päälle tarkoittaa sitä, että kaikki saavat luvatun Hengen uskon kautta Herraan Jeesukseen, ja tämä tarkoittaa niin juutalaisia kuin pakanoita, sillä ihminen saa Uudessa Liitossa luvatun uuden Hengen - Pyhän Hengen asumaan sydämeen uskon kautta Messias Jeesukseen.

Jumalan Henki asui vanhassa liitossa ilmestysmajan ja temppelin kaikkein pyhimmässä, mutta Uudessa Liitossa Jumalan Henki asuu uskovissa, koska UL:ssa uskovat ovat Jumalan temppeli. Tämäkin kertoo siitä ettei Jumalan Henki asunut vanhan liiton pyhissä, koska Hän asui ilmestysmajan/temppelin kaikkein pyhimmässä ja vasta Uudessa Liitossa Jumalan Henki asettui asumaan Jumalan kansan sisimpään.

Vanhan liiton pyhät kirjoittivat Jumalan sanan ilmoitusta Jumalan ohjauksessa ja johdatuksessa, Jumalan antaessa heidän mieleensä sen mitä heidän tuli kirjoittaa. Heillä oli suhde Jumalaan, mutta Jumalan Pyhä Henki ei asunut heissä, koska laki oli kirjoitettu kiveen, ei sydämeen ja Jumala asui temppelin kaikkein pyhimmissä ja vasta Uudessa Liitossa Jumala asettui asumaan uskovan ihmisen sisimpään, eli hänen sydämeensä.

Uudestisyntymisessä saadaan Jumalan Henki asumaan sydämeen, joka on tapahtunut Uuden Liiton aikakaudessa. Uudessa Liitossa Jumalan sana opettaa kuinka Pyhällä Hengellä täyttymisessä Pyhä Henki on uskovan päällä, ja koko ajan uskovan sydämessä asuu Jumalan Pyhä Henki.

Kyyros oli jumalaton Persian kuningas, jota Jumala käytti toteuttamaan Jumalan sanan profetiaa, sanoen kuinka Jumala herätti Persian kuninkaan Kyyroksen (Koores), joka salli Israelin kansan lähteä ja rakentaa temppeli Jumalalle Jerusalemiin. Jos Jumala kykeni puhumaan ja käyttämään jumalatonta Persian kuningasta toteuttamaan Jumalan sanan profetiaa, jonka sisällä ei asunut Jumalan Henki, niin totta kai Jumala kykeni myös puhumaan vanhan liiton pyhille, joiden sisässä ei asunut Jumalan Henkeä, että he kirjoittaisivat Jumalan sanan ilmoitukseen sitä mitä Jumala käski heidän puhua.

Monet sanovat ja opettavat kuinka Mooses oli saanut Pyhän Hengen sydämeensä ja kuningas Daavid sanoi ettei Jumala ottaisi häneltä pois Pyhää Henkeä. Jotkut sanovat ja opettavat kuinka nämä kaksi kohtaa todistavat sen, että myös vanhan liiton aikakaudessa Pyhä Henki asui joidenkin vanhan liiton uskovien sydämessä. On todella hienoa, että meillä uskovilla on halu uskoa sitä mitä Jumalan sana sanoo ja opettaa. Se on kuitenkin ikävää ja valitettavaa, että Raamatunkäännöksiin on päässyt pujahtamaan käännösvirheitä, jotka voivat harhauttaa vilpittömän uskovan ihmisen pois siitä mitä Raamattu ihan oikeasti sanoo siinä kohdassa, missä on käännösvirhe.

Jes 63:11 Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen Pyhän Henkensä;

Isa 63:11 Then His people remembered the days of old, the days of Moses: 'Where is He that brought them up out of the sea with the shepherds of His flock? Where is He that put His holy spirit in the midst of them? Jewish Publication Society Bible (JPS)

JPS Raamatunkäännös on erittäin arvostettu käännös hepreasta englantiin juutalaisten keskuudessa. Juutalaisten Raamatunkäännös sanoo Jes 63:11, että Hän (Jumala) asetti Pyhän Henkensä heidän keskuuteen. Juutalaisten Raamatunkäännös noudattaa alkutekstin sanoja ja ymmärrystä. Jes 63:11 ei opeta, että Jumala pani Mooseksen sydämeen Pyhän Henkensä. Tämä tulee selkeästi esille, kun tutkimme lisää Jumalan sanan ilmoitusta alkutekstin valossa:

4 Moos 11:
16 ¶ Silloin Herra puhui Moosekselle: "Kutsu kokoon minua varten seitsemänkymmentä miestä Israelin vanhimpia, jotka tiedät kansan vanhimmiksi ja päällysmiehiksi; tuo heidät ilmestysmajalle, ja he asettukoot sinne sinun kanssasi.
17 Minä sitten astun alas ja puhun siellä sinun kanssasi ja otan henkeä, joka sinussa on, ja annan heille; siten he voivat auttaa sinua tuon kansataakan kantamisessa, ettei sinun tarvitse sitä yksinäsi kantaa.

4 Moos 11:25 Silloin Herra astui alas pilvessä ja puhutteli häntä, otti henkeä, joka hänessä oli, ja antoi sitä niille seitsemällekymmenelle vanhimmalle. Kun henki laskeutui heihin, niin he joutuivat hurmoksiin, mutta sen jälkeen he eivät enää siihen joutuneet.

Yllä oleva 33/38 käännös kääntää väärin 4 Moos 11:17 ja 11:25 kohdat sen osalta kun 33/38 käännöksen teksti sanoo, että otan Henkeä, joka sinussa on ja otti henkeä, joka hänessä oli ja kun Henki laskeutui heihin. Juutalaisten JPS Raamatunkäännös kääntää jakeet tarkasti alkutekstin mukaan:

Num 11:17 And I will come down and speak with thee there; and I will take of the spirit which is upon thee, and will put it upon them; and they shall bear the burden of the people with thee, that thou bear it not thyself alone. Jewish Publication Society Bible

Num 11:25 And HaShem came down in the cloud, and spoke unto him, and took of the spirit that was upon him, and put it upon the seventy elders; and it came to pass, that, when the spirit rested upon them, they prophesied, but they did so no more. Jewish Publication Society Bible

Alkutekstin mukaan 4 Moos 11:17 jakeessa sanotaan kuinka Jumala ottaa Henkeä, joka on sinun päälläsi (upon) ja laittaa sitä heidän päällensä (upon). Raamattu alkutekstin mukaan sanoo, että Pyhä Henki oli Mooseksen ja seitsemänkymmenen vanhimman päällä, ei heidän sydämessään ja sisimmissään.

4 Moos 11:17 Ja minä tulen alas, ja puhun siellä sinun kanssas, ja otan siitä hengestä joka sinun ylitses on ja annan heille, että he ynnä sinun kanssas kantaisivat kansan kuorman, ettet sinä yksinäs sitä kantaisi. Biblia 1776

4 Moos 11:25 Niin tuli Herra alas pilvessä, ja puhui hänen kanssansa, ja otti siitä hengestä, joka oli hänen päällänsä, ja antoi seitsemällekymmenelle vanhimmalle miehelle. Ja tapahtui, koska henki lepäsi heidän päällänsä, niin he ennustivat; vaan ei sitte enää kertoneet. Biblia 1776

Biblian teksti noudattaa alkutekstiä sanomalla, että Mooseksen päällä oli Jumalan Henki ja kuinka Jumalan Henki lepäsi seitsemänkymmenen vanhimman päällä.

Psa 51:11 (51:13) Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.

Kun Daavid sanoi, älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi, niin Raamatun kokonaisopetuksen valossa tämäkään kohta ei opeta, että Pyhä Henki asui Daavidin sydämessä, vaan vaikutti hänen päällänsä.

Raamattu tuo esille Roomalaiskirjeen 7 luvun 6 jakeessa, että me palvelemme (Uudessa Liitossa) Jumalaa Hengen uudessa tilassa, joka todistaa sen ettei Pyhä Henki asunut vanhan liiton pyhien sydämessä, vaan vaikutti heidän päällänsä, niin kuin Raamattukin sen sanoo alkutekstissä. On harmillista, että Raamatunkäännöksiin on päässyt pujahtamaan käännösvirheitä, mutta haluan uskoa, että heti kun vilpitön uskova huomaa ja ymmärtää tällaisen käännösvirheen, niin hän ojentautuu uskossaan sen mukaan mikä on alkutekstin mukainen oikea käännös ja merkitys.

Paavali opetti, me Uudessa Liitossa palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, joka tarkoittaa sitä, että kun VL:n aikana Pyhä Henki vaikutti VL:n pyhien päällä (yläpuolella), niin Uudessa Liitossa Jumalan Henki on uudessa tilassa siten, että Pyhä Henki asuu Uuden Liiton pyhien sydämissä. Tämän takia Raamattu sanoo, että vanhan liiton aikana laki oli kirjoitettu kiveen, mutta Uudessa Liitossa laki (Jumalan sanan opetus) asetetaan uskovan sydämeen. Tämän vahvistaa myös se kun VL:n aikana Jumalan Henki asui ilmestysmajan ja temppelin kaikkein pyhimmässä, mutta Uudessa Liitossa Pyhä Henki asuu uskovan ihmisen sydämessä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Syys 2021 10:56

*
Jumalan sanan opetus- ja julistustyössä kuten myös todistamisessa kaikkein tärkeintä on ymmärtää, että Herra antaa meille sanat niissä hetkissä kun Hän haluaa meidän puhuvan. Herra antaa meille sanat siitä mitä meidän tulee puhua ja todistaa Herrasta Jeesuksesta. Tämä on todella tärkeää ymmärtää, että on kyse Jumalan vaikuttamasta Jumalan palvelemisesta ei uskonnollisesta perinteestä tai ihmisen järjenpäätelmistä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Kol 4:
2 ¶ Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,
3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,
4 että minä sen ilmoittaisin, niinkuin minun tulee puhua.
5 ¶ Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

Jumalan sana opettaa, että meidän tulisi olla rukouksessa kestäviä ja rukouksessa kiittäen valvoa. Itse ajattelen, että meidän uskovien eräs suurimmista haasteista uskon elämässä on kestävä rukouselämä, jossa kiittäen valvoisimme omaa tilaamme Herran edessä. Onneksi Jumala armossaan kasvattaa meitä uskossa yhä syvempään Jumalan tuntemiseen, jolloin opimme myös koko ajan enemmän olemaan rukouksessa kestäviä ja kiittäen valvomaan tilaamme Herran edessä.

Jumala opettaa sanansa kautta, että meidän tulee rukoilla sitä, että Jumala avaisi Hänen sanaansa voidaksemme puhua Kristuksesta, Herrasta Jeesuksesta niissä tilanteissa missä Herra haluaa meidän puhuvan Messias Jeesuksesta ja Jumalan sanan totuudesta. Jumala sana sanoo, että Jumala avaa meille sanaa ja tilaisuuksia puhua Jeesuksesta, että puhuisimme Jeesuksesta ja Jumalan sanasta niin kuin meidän tulee siitä puhua eri tilanteissa.

Edellä oleva on todella tärkeä ymmärtää ja tarkoittaa sitä, että meidän tulisi aina rukouksessa pyytää Herraa auttamaan meitä antamaan meille oikeita sanoja kun puhumme Herrasta Jeesuksesta ja Jumalan sanan totuudesta. Omin voimin emme voi tehdä hengellistä palvelutyötä emmekä todistaa Herrasta Jeesuksesta. Minusta on todella ihanaa ja armollista, että Jumala itse vaikuttaa tahtomista ja tekemistä Pyhän Hengen kautta meidän sydämissämme, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi ja voisimme puhua Herrasta Jeesuksesta niin kuin meidän tulee Hänestä puhua niissä tilanteissa mitä meidän eteemme johdatetaan.

Raamattu opettaa kuinka meidän tulisi olla viisaita ulkopuolella (jumalattomia) olevia kohtaan ja ottaa vaari oikeasta hetkestä milloin kerromme heille pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala on ainoa viisas ja Hän antaa viisautta meille kun sitä anomme Häneltä (Jaak 1:5,6). Meidän tulee ymmärtää, että meiltä puuttuu Jumalan viisautta ja siksi meidän tulee anoa ja pyytää Häneltä viisautta ja Hän antaa meille viisautta kun anomme sitä uskossa, emmekä epäile Hänen viisauttansa ja Hänen mahdollisuuksiaan.

Epäileminen Jumalaa kohtaan johtuu ainakin uskon elämän alussa siitä ettei tunne vielä Jumalaa ja Hänen mahdollisuuksiaan. Jumala on armollinen ja Hän kasvattaa meitä armossaan tuntemaan Hänen hyvyyttänsä niin ettei meidän tarvitse epäillä Hänen hyvyyttään ja mahdollisuuksiaan auttaa meitä menemään eteenpäin kaikissa tilanteissa, vaikeissakin tilanteissa.

Kun Jumalan armosta opimme tuntemaan yhä enemmän Jumalaa Hänen sanansa ja Pyhän Hengen läsnäolon kautta meidän sydämessämme, niin saamme Jumalalta viisautta jumalattomia kohtaan niin, että opimme ottamaan vaarin oikeasta hetkestä milloin kerromme heille pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Jumalan tuntemisen kautta opimme myös puhumaan suloisesti, mutta totuutta noudattaen ja opimme myös miten vastaamme jumalattomille heidän kysymyksiinsä Jumalasta.

Ef 6:
18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
19 ¶ ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

Raamattu kehottaa meitä olemaan kestäviä rukoillessamme anoen toisten uskovien puolesta ja valvomaan kun rukoilemme toisten uskovien puolesta. Edellä oleva opetus rukouksen kestävyydestä toisten uskovien puolesta on kasvu kysymys, johon opimme sitoutumaan uskon kasvun kautta, kun etsimme ensin Jumalan valtakuntaa ja Jumalan tahtoa ja vanhurskautta.

Efesolaiskirjeen 6 luvun jakeessa 19 apostoli Paavali kehotti uskon sisaria ja veljiä rukoilemaan hänen puolestaan että Hän saisi Jumalalta oikeat sanat ja rohkeuden julistaa evankeliumia, että hän puhuisi rohkeasti niin kuin puhua tulee.

Tässä meillä on todella hyvä esimerkki siitä kuinka Jumalan suuresti armoittama apostoli Paavali oli täysin riippuvainen Jumalasta ja Jumalan armo- ja voimavaikutuksista. Tämän päivän uskovien yhteyksissä tehdään liian paljon hengellistä työtä ihmisviisaudesta, ihmisvoimasta ja ihmisperinteestä käsin ja siksi emme näe kovinkaan paljon ihmisten pelastumisia ja todellista uskovien välistä uskossa rakentumista. Suuri syy tähän huonoon tilanteeseen uskovien keskuudessa on se kun emme ole seurakuntana yksi, niin kuin Raamattu opettaa.

Jos haluamme, että Jumalan työ menee eteenpäin, niin meidän tulee nöyrtyä Hänen eteensä ja pyytää ja anoa Herraa antamaan meille viisautta puhua pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta niin kuin siitä tulee puhua niissä tilanteissa missä Herra johdattaa meitä puhumaan pelastuksen evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Meidän tulee myös uskovina rakastaa toinen toisiamme totuudessa ja olla yksi seurakunta käytännössä, niin kuin Raamattu opettaa, mikäli mielimme nähdä Jumalan suuria tekoja.

Jumalan valtakunnan työ, Herrasta Jeesuksesta julistaminen ja todistaminen ei riipu ihmisen älykkyydestä ja ihmisen oman voiman määrästä, vaan siitä rakastammeko Jumalaa, ja jos rakastamme Jumalaa, niin silloin Hän avaa meille sanaansa kuinka siitä tulee puhua. Tämä on todella armollista, koska kuka tahansa Jumalan armosta pelastettu uskova ihminen voi oppia koko ajan yhä enemmän rakastamaan Jumalaa, koska Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta ja tämä totuuden rakkaus Jumalaa kohtaan on se avain, jonka kautta voimme puhua Jumalasta, niin kuin Hänestä tulee puhua eri tilanteissa sekä palvella Häntä, niin kuin Häntä tulee palvella eri tilanteissa. Kiitos Jumalalle Herran Jeesuksen verestä ja pelastuksesta syntien anteeksisaamiseksi, ja yhteydestä Isä Jumalan kanssa uskon kautta, amen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Syys 2021 15:35

*
Apostasia luopumus osa 1

Ihminen, joka sanoo ettei kreikankielen apostasia sana merkitse luopumusta tekee sen joko tietoisesti valehdellen tai sitten valheen pettämänä uskoo tähän valheeseen. On kyse todella vakavasta asiasta ja joissakin tapauksissa Jumalan sanan tahallisesta vääristämisestä, koska ihminen ei halua ylpeydessään tehdä asiassa parannusta. On toki varmasti myös sellaisia uskovia ihmisiä, jotka ovat vilpittömällä sydämellä uskoneet muiden opettaman valheen apostasia sanan väärästä merkityksestä. Apostasia sanasta julkisesti väärin opettava syyllistyy vakavaan rikkomukseen, koska hän valheen kautta pettää ja eksyttää muitakin uskomaan valhetta.

Haluan vielä korostaa ja tuoda esille ettei tämäkään aihe saa aiheuttaa riitaa uskovien keskuudessa, eikä tuoda säröjä keskinäiseen yhteyteen, eikä rikkoa rakkautta, josta Herran Jeesuksen opetuslapset tunnetaan tai pitäisi tunnistaa. Kirjoitukseni tarkoitus ei ole lisätä uskovien välisiä riitoja ja jännitteitä, joita on ihan liiaksi Jumalan seurakunnan keskuudessa. Kirjoitukseni tarkoitus on saada meidät etsimään totuutta sekä oppia näkemään sitä mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa. Toki se tulee jokaisen ymmärtää ettei kukaan meistä ole täydellinen ja itse kukin olemme erehtyneet ja erehtyväisiä, mutta siitä huolimatta meidät on Jumalan armosta kutsuttu kasvamaan uskossa totuuteen. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta.

Kun tutkimme ja pyrimme ymmärtämään Raamatun käyttämien sanojen merkityksiä, niin meidän tulee ymmärtää, että Raamatun teksti- ja asiayhteys kertoo meille tarkasti mitä sana tarkoittaa. Tosin jokaisella sanalla on oma merkityksensä alkukielen mukaisesti, mutta erilainen teksti- ja asiayhteys voi joissakin tapauksissa muuttaa sanan merkitystä.

Jos lähdemme etsimään Raamatussa esiintyvän sanan merkitystä Raamatun ulkopuolelta, toisin sanoen jumalattomien ihmisten teksteistä, niin todennäköisyys sanan väärinymmärtämiseen kasvaa, koska Raamattu ja maallinen teksti voivat joissakin tapauksissa poiketa suuresti toisistaan. Jos etsii jollekin Raamatun sanalle merkityksiä alkukielen sukulaissanan kautta, niin voi silloinkin voi erehtyä suuresti, koska sukulaissanat voivat tarkoittaa eri asioita, vaikka ne ovatkin sukua toisilleen.
Vanhan Testamentin kreikankielinen Septuaginta Raamattu käyttää apostasia (αποστασια) sanaa seuraavasti:

Jos 22:22 ο θεος θεος εστιν κυριος και ο θεος θεος κυριος αυτος οιδεν και ισραηλ αυτος γνωσεται ει εν αποστασια επλημμελησαμεν εναντι του κυριου μη ρυσαιτο ημας εν ταυτη

Joos 22:22 "Jumala, Herra Jumala, Jumala, Herra Jumala, hän tietää sen, ja Israel myöskin tietäköön sen: jos me olemme kapinamielessä tai uskottomuudesta (apostasia) Herraa kohtaan-älä meitä silloin tänä päivänä auta-

Kapinamieli ja uskottomuus ei tarkoita fyysistä pois lähtemistä, vaan uskosta luopumista kapinamielen ja uskottomuuden takia.

2 Ch 29:19 και παντα τα σκευη α εμιανεν αχαζ ο βασιλευς εν τη βασιλεια αυτου εν τη αποστασια αυτου ητοιμακαμεν και ηγνικαμεν ιδου εστιν εναντιον του θυσιαστηριου κυριου

2 Aik 29:19 Kaikki kalut, jotka kuningas Aahas hallitusaikanansa uskottomuudessaan (apostasia) saastutti, me olemme panneet kuntoon ja pyhittäneet, ja katso, ne ovat Herran alttarin edessä."

Kuningas Aahaksen uskottomuus ei ollut fyysistä pois lähtemistä, vaan uskosta luopumista uskottomuuden tähden.

Jer 2:19 παιδευσει σε η αποστασια σου και η κακια σου ελεγξει σε και γνωθι και ιδε οτι πικρον σοι το καταλιπειν σε εμε λεγει κυριος ο θεος σου και ουκ ευδοκησα επι σοι λεγει κυριος ο θεος σου

Jer 2:19 Sinun pahuutesi tuottaa sinulle kurituksen, ja luopumuksesi (apostasia) saattaa sinut rangaistukseen; niin tiedä ja näe, kuinka onnetonta ja katkeraa se on, että sinä hylkäät Herran, sinun Jumalasi, etkä minua pelkää, sanoo Herra, Herra Sebaot.

Herra sanoi kuinka Israelin luopumus oli saattanut sen rangaistukseen, koska Israel oli hylännyt Herran. Tässäkin oli kyse uskosta luopumisesta, ei fyysisestä pois lähdöstä.

Jer 3:8 και ειδον διοτι περι παντων ων κατελημφθη εν οις εμοιχατο η κατοικια του ισραηλ και εξαπεστειλα αυτην και εδωκα αυτη βιβλιον αποστασιου εις τας χειρας αυτης και ουκ εφοβηθη η ασυνθετος ιουδα και επορευθη και επορνευσεν και αυτη

Jer 3:8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan (biblion apostasu), ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.

Erokirja on hepreaksi sefer keritut ja kreikaksi biblion apostasu (apostasion). Jeremia 3:8 kerrotaan kuinka Jumala antoi erokirjan Israelille sen luopumuksen tähden. Tässä oli kyse sekä uskosta luopumisesta että fyysisestä pois lähettämisestä, joka tapahtui uskosta luopumisen tähden. Kun Septuaginta käyttää muualla sanaa erokirja, niin sitä käytetään aina aviopuolison uskottomuuden tähden, jonka seurauksena hänet lähetetään pois. Kun Septuaginta käyttää apostasia sanaa erokirjan yhteydessä puhuen pois lähettämisestä, niin pois lähettäminen tapahtuu aina uskottomuuden tähden, eli negatiivisessa merkityksessä, ei koskaan positiivisessa merkityksessä.

Vanhan Testamentin juutalaisten hepreasta kreikankielelle kääntämä Septuaginta käyttää apostasia sanaa uskosta luopumisesta ja uskottomuudesta sekä uskottomuuden tähden aviopuolison (Israel) pois lähettämisestä. Septuagintan Raamatunkielen käytössä apostasia sana tarkoittaa kaikissa esiintymiskohdissaan uskosta luopumista sekä uskottomuutta, joista seuraa pelkästään negatiivisia seuraamuksia.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Syys 2021 15:37

*
Apostasia luopumus osa 2

Uuden Testamentin teksti- ja asiayhteys todistaa selkeästi apostasia sanana tarkoittavan luopumusta.

Ac 21:21 κατηχηθησαν δε περι σου οτι αποστασιαν <apostasia> διδασκεις απο μωυσεως τους κατα τα εθνη παντας ιουδαιους λεγων μη περιτεμνειν αυτους τα τεκνα μηδε τοις εθεσιν περιπατειν

Apt 21:21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan (apostasia) Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.

Apostolien tekojen 21 luvun 21 jae kertoo kuinka juutalaiset sanoivat Paavalin opettavan pakanoiden seassa asuvia juutalaisia luopumaan uskosta Moosekseen (vanhan liiton järjestys Jumalaan uskominen). Tässäkään ei ole kyse fyysisestä pois lähtemisestä jne. vaan uskosta luopumisesta.

2 Tess 2:3 μη τις υμας εξαπατηση κατα μηδενα τροπον οτι εαν μη ελθη η αποστασια <apostasia> πρωτον και αποκαλυφθη ο ανθρωπος της αμαρτιας ο υιος της απωλειας

2 Tess 2:3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

Paavali opetti uskovien luopumuksesta (luopuvat uskosta Raamatun Jumalaan) ja antikristuksen ilmestymisestä maan päälle. Tässäkään kohdassa Raamattu ei opeta fyysistä pois lähtemistä, vaan uskon luopumuksesta, uskovien luopumisesta uskosta Raamatun Jumalaan.

Uusi Testamentti vahvistaa Septuaginta käännöksen mukaisen apostasia sanan merkityksen, joka tarkoittaa uskottomuutta ja uskosta luopumista. Sellainen uskova, joka sanoo 2 Tess 2 luvun 3 jakeen apostasia sanan tarkoittavan fyysistä erkaantumista ja poistumista valehtelee joko tietämättään tai tietoisesti, ettei hänen tarvitsisi tehdä parannusta uskomastaan ja opettamastaan väärästä opetuksesta koskien ylöstempauksen ja antikristuksen sekä Herran Jeesuksen tulemuksia, josta kirjoitan seuraavan otsikon alla.

2 Tess 2:3:ssa apostasia sanan yhteydessä on määräävä artikkeli, joka tarkoittaa Novum sanakirjan selityksen mukaan sitä, että asia (luopumus) oli tuttu kirjeen lukijoille. Paavali opetti myös muissa kirjeissä uskovien luopumuksesta lopunajassa (1 Tim 4 luku) ja Herra Jeesus opetti uskovien luopumuksesta esim. Matteuksen evankeliumin luvussa 24. Uskovien keskuudessa tapahtuva suuri luopumus lopunajassa oli alkuseurakunnan tiedossa ja siten heille tuttu asia ja siksi apostasia sanan edessä 2 Tess 2:3:ssa on määräävä artikkeli.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Syys 2021 15:41

*
Apostasia luopumus osa 3

Jotkut ihmiset, jotka vääristävät apostasia sanan merkityksen sanovat KJV 1611 vanhemmissa englanninkielisissä käännöksissä apostasia sanan olevan käännetty sanalla departure (lähtö). Alkutekstin sanan merkitys määrittää sen mitä se tarkoittaa, ei käännös. Jos käännös olisi määräävä tekijä sille mitä tietyt sanat merkitsevät, niin silloin esimerkiksi, joku voisi puolustaa 1992 väännöksen selkeiden väärin käännettyjen kohtien olevan aitoja ja alkuperäisiä. Kun katsomme KJV 1611 vanhempia käännöksiä, niin nekin puoltavat sitä, että apostasia sanan tulkitseminen lähdöksi on virheellinen ja valheellinen väite:

Acts 21:21 Now they are informed of thee, that thou teachest all the Jews, which are among the Gentiles, to forsake (apostasia) Moses, and sayest that they ought not to circumcise their sons, neither to live after the customs. 1599 Geneva Bible

2 Thessalonians 2:3 Let no man deceive you by any means: [a]for that day shall not come, except there come a departing (apostasia) first, and that [b]that man of sin be disclosed, even the son of perdition. 1599 Geneva Bible

Acts 21:21 But they are enfourmed agaynst the, that thou teachest all the Iewes which are amoge the Heythe, to forsake (apostasia) Moses, and sayest that they oughte not to circumcyse their children, ner to walke after the same custome Miles Coverdale Bible 1535

2 Thessalonians 2:3 Let noman disceaue you by eny meanes. For the LORDE commeth not, excepte the departynge (apostasia) come first, and that that Man of synne be opened, euen the sonne of perdicion, 1535 Miles Coverdale Bible

Acts 21:21 And they are informed of the that thou teachest all the Iewes which are amoge the gentyls to forsake (apostasia) Moses and sayst that they ought not to circumcise their chyldren nether to live after the customes. Tyndale Bible 1526 ja korjattu versio 1534

2 Thessalonians 2:3 Let no ma deceave you by eny meanes for the lorde commeth not excepte ther come a departynge (apostasia) fyrst and that that synfnll man be opened ye sonne of perdicion Tyndale Bible 1526 ja korjattu versio 1534

Acts 21:21 And they are infourmed of thee, that thou teachest all the Iewes whiche are among the Gentiles to forsake (apostasia) Moyses, and sayest that they ought not to circucise their chyldren, neither to walke after the customes Bishob's Bible 1568

2 Thessalonians 2:3 Let no man deceaue you by any meanes, for [the Lorde shall not come] excepte there come a fallyng away (apostasia) first, & that that man of sinne be reuealed, the sonne of perdition Bishob's Bible 1568

Acts 21:21 And they heard of thee, that thou teachest departing (apostasia) from Moses of those Jews that be by heathen men, that say [saying], that they owe not to circumcise their sons, neither owe to enter by custom [neither owe to enter after custom]. Wycliffe Bible 1388

2 Thessalonians 2:3 [That] No man deceive you in any manner. For but dissension (apostasia) come first [For no but departing away (apostasia), or dissension, shall come first], and the man of sin be showed, the son of perdition, Wycliffe Bible 1388

Lähes kaikki ennen KJV 1611 käännetyt englanninkieliset Raamatun käännökset kääntävät Apt 21:21:ssa olevan apostasia sanan sanalla forsake (hylätä, luopua, jättää). Tämä tarkoittaa sitä, että nämä kääntäjät ymmärsivät apostasia sanan tarkoittavan luopumusta, sillä Apt 21:21 puhuu uskosta luopumisesta Moosekseen. Wycliffe kääntää Apt 21:21 apostasia sanan sanoilla departing from, joka muita tekstejä vertaamalla sisältää saman ajatuksen - luopua jostakin, hylätä jokin. Tästä voimme päätellä myös sen niin kuin jotkut ovat esittäneet, että vanhassa englanninkielessä sanalla depart -departure oli myös merkitys luopumisesta ja hylkäämisestä. Bishob's Bible 1568 kääntää 2 Tess 2:3:n olevan apostasia sanan sanoilla falling away (langeta pois), joka on sama asia kuin luopumus. Vanhat englanninkieliset Raamatut ja niiden kääntäjät ymmärsivät apostasia sanan merkitsevän luopumusta.

Apt 21:21 ja 2 Tess 2:3 jakeissa apostasia sanan merkitys ei muutu toiseksi, vaan sillä on molemmissa kohdissa negatiivinen merkitys liittyen uskosta luopumiseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2021 14:59

*
Apostasia luopumus osa 4

2 Tess 2 ensin tulee luopumus ja antikristus

2 Tess 2:
1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja kokoontumiseemme hänen luokseen, me pyydämme teitä, veljet,

2 ettette anna minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen pelästyttää itseänne, niin että heti menetätte malttinne, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä.

3 Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää (exapatao) itseänne. Ensin näet tapahtuu luopumus (apostasia) ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi,

4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

5 Ettekö muista, että puhuin teille tästä, kun vielä olin luonanne?

6 Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy.

7 Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä.

8 Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa kirkkaudella. Raamattu Kansalle

2 Tess 2 luku opettaa selkeästi Raamatullisen järjestyksen antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemuksista. 2 Tess 2:1 jakeessa puhutaan Herran Jeesuksen tulemuksesta ja ylöstempauksesta, josta tässä jakeessa käytetään sanontaa kokoontumiseemme Hänen (Jeesus) luokseen. 2 Tess 2:2 jakeessa tuodaan esille ettei mikään hengen ilmoitus, sana tai apostolin lähettämä kirje saa pelästyttää uskovia, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä. Herran päivällä tässä yhteydessä asia- ja tekstiyhteyden mukaan tarkoitetaan Herran Jeesuksen tulemusta ja seurakunnan ylöstempausta.

2 Tess 2:3 on alkutekstissä sana exapatao (sanan perusmuoto), joka tarkoittaa eksyttää, pettää ja vietellä. Exapatao sanan syvin merkitys on pettää ja eksyttää ja sana exapatao esiintyy UT:ssa 5 kertaa. Esimerkiksi King James Version Bible kääntää exapatao sanan neljä kertaa sanalla deceive (eksyttää, pettää). Tess 2:3 jakeessa Paavali tuo esille ettei kukaan saa eksyttää uskovia millään tavalla, koska ensin tapahtuu luopumus ja laittomuuden ihminen ilmestyy (antikristus). Paavali opetti ettei Herran Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus tapahdu ennen kuin ensin tapahtuu luopumus ja antikristuksen ilmestyminen.

2 Tess 2:3 jakeessa Paavali opetti, ettei Herran päivä, eli Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus tapahdu ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus ja antikristuksen ilmestyminen. Paavalin kirjoittamasta tekstistä tulee selkeästi esille se, että Paavali piti eksytyksenä ja petoksena sellaista hengen ilmoitusta ja sanaa (opetusta), joka sanoo, että Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus voisi tapahtua ennen luopumusta ja antikristuksen ilmestymistä maan päälle. Samalla tavalla meidänkin tulee suhtautua ja pitää kaikkia hengen ilmoituksia ja sanan opetuksia eksytyksinä ja petoksena, jotka sanovat Jeesuksen tulemuksen ja seurakunnan ylöstempauksen tapahtuvan ennen luopumuksen ja antikristuksen ilmestystä. Tämä ei ole minun sanani ja opetus, vaan Raamatun opetus.

2 Tess 2:3 jakeessa oleva kreikankielen sana apostasia tarkoittaa luopumus ja uskottomuus. UT:ssa apostasia sana esiintyy kaksi kertaa ja tarkoittaa luopumusta. Apostasia sana esiintyy juutalaisten hepreasta kreikaksi kääntämässä Septuagintan vanhan testamentin tekstissä 7 kertaa ja se tarkoitta Septiagintassa luopumusta, uskottomuutta ja erokirjaa, joka yleensä kirjoitettiin aviorikoksen tähden (luopumus, uskottomuus). Raamatun kielen käytössä apostasia sanalla ei ole muuta merkitystä kuin luopumus ja uskottomuus.

Jotkut uskovat opettavat, että apostasia sana tarkoittaisi pois lähtemistä, fyysistä pois lähtemistä, joka sitten tarkoittaisi tempausta. Tällä tavalla ajateltuna Raamattu opettaisi heidän mielestään, ettei Jeesuksen tulemus (ja ylöstempaus) tapahdu ennen kuin ensin on tapahtunut tempaus ja antikristuksen ilmestyminen. Asia ei ole kuitenkaan näin, koska apostasia sana tarkoittaa luopumusta, jonka takia 2 Tess 2 luku opettaa ettei Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus tule tapahtumaan ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus ja antikristuksen ilmestyminen.

Apostoli Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa ja ohjaamana sanoi (2 Tess 2:3) kuinka todellakin sellainen hengen ilmoitus tai sana (opetus), joka sanoo Herran Jeesuksen tulemuksen ja ylöstempauksen tapahtuvan ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus ja antikristuksen ilmestyminen, niin se on eksytys. Tässä täytyy ymmärtää, että on monia vilpittömiä uskovia, joita on tällä alueella johdettu harhaan ja sydämessään he eivät ole eksyttäjiä, vaan petoksen ja eksytyksen uhreja. Sitten on ikävä kyllä sellaisia uskovia, jotka tietoisesti vääristelevät Jumalan sanan ilmoitusta Jeesuksen tulemuksen ja ylöstempauksen opetuksessa, että he "saisivat" näin oman oppinsa pysymään kasassa. Jotkut uskovat tietoisesti vääristelevät esim. 2 Tess 2:3 apostasia sanan merkitystä, sanoen sen tarkoittavan fyysistä pois lähtemistä (tempaus).

Niin kuin aikaisemmin on tullut esille niin Raamatun VT:n ja UT:n teksteissä apostasia sana tarkoittaa luopumusta ja uskottomuutta Herralle, joka on sama asia kuin luopumus. Jos haluaa olla rehellinen ja tutkia apostasia sanan merkitystä VT:n ja UT:n teksteistä, niin silloin pystyy näkemään, että se tarkoittaa luopumusta (luopumus uskosta totuuteen ja Jumalan tahtoon). Minusta tämä on vakava asia, että jotkut (eivät kaikki) ikään kuin tahallisesti pyrkivät vääristelemään apostasia sanan merkitystä ja tämä siksi koska he eivät halua tehdä parannusta ja muuttaa mieltänsä siinä missä ovat erehtyneet. Itse kukin meistä on erehtyväinen ja saamme Jumalan armosta tehdä parannusta silloin kun olemme ymmärtäneet erehtyneemme.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2021 15:04

*
Apostasia luopumus osa 5

Olen kirjoittanut aikaisemmin muutamia vuosia sitten kirjoituksen: Luopumuksen tapahtuminen ja antikristuksen ilmestyminen, jossa käyn läpi apostasia sanan UT:n ja VT:n teksteissä sekä tuon esille sen kuinka vanhat englanninkielen Raamatunkäännökset kääntävät sanan apostasia.

Sanakirjat antavat sanalle apostasia seuraavanlaisia merkitysiä:

Strong's Concordance

αποστασία (apostasia)- defection, apostasy, revolt. (loikkaus, puolen vaihto, luopumus, kapina)

Thayer's Greek Lexicon

αποστασία (apostasia) - a falling away (langeta pois), defection (loikkaus, puolen vaihto, luopumus), apostasy (luopumus)

Strong's Exhaustive Concordance

αποστασία (apostasia) - falling away, apostacy (langeta pois, luopumus)

Mickelson's Enhanced Strong's Dictionaries of the Greek and Hebrew Testaments

αποστασία (apostasia) - 1. defection from truth (properly, the state). 2. “apostasy.” (luopua pois totuudesta, luopumus)

An Intermediate Greek-English Lexicon - Henry George Liddell/Robert Scott

αποστασία (apostasia) - defection, (loikkaus, puolen vaihto, luopumus)

Abbott-Smith's Manual Greek Lexicon of the New Testament

αποστασία (apostasia) - defection, apostasy, revolt; (loikkaus, puolen vaihto, luopumus, kapina) in late Gk <Greek>. (Lexical Notes from the Papyri, by J. H. Moulton and G. Milligan. Expositor VII, vi, 567 ff.; YIII iv, 561 ff. (or) MM (s.v.1 = The Vocabulary of the Greek Testament, by J. H. Moulton and G. Milligan. Part I (a); Part II (b-d). Hodder, 1914-15 (remaining parts in preparation).>, Exp., viii; Lft., Notes Notes on Epistles of St. Paul, by J. B. Lightfoot. Macmillan, 1895.> in sense of political revolt, in LXX Septuagint. (e.g exempli gratia (for instance) Jos 22:22, 2Ch 29:19 and NT always of religious apostasy: Act 21:21 (UT merkitsee aina uskosta luopumista).

Tiedän sen, että on olemassa sellaisia kreikankielen sanakirjoja, jotka antavat apostasia sanalle merkityksen pois lähteminen, ja en laittanut esille sellaisia sanakirjoja, koska apostasia sana ei merkitse pois lähtemistä, niin kuin voimme sen Raamatusta havaita ja ymmärtää.

2 Tess 2:4 sanoo kuinka tuo vastustaja (antikristus) korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, julistaen itse olevansa "Jumala".

Dan 8:
19 Sitten hän sanoi: "Katso, minä ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa.

............................

23 Ja heidän valtansa lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava.

2 Tess 2 luvun jakeet 6 ja 7 kertovat pidättäjästä, joka estää antikristuksen ilmestymistä, mutta kun pidättäjä poistuu, niin antikristus ilmestyy. Raamattu puhuu näissä jakeissa laittomuuden salaisuuden vaikuttaneen jo Paavalin aikana, joka on yhteydessä antikristuksen ilmestymiseen.

Danielin kirjan 8 luku jakeesta 19 jakeeseen 23 kertoo meille sen mikä pidättää antikristuksen tulemista ja miten pidättäjä poistuu, joka johtaa antikristuksen ilmestymiseen maan päälle. Dan 8:19 puhuu ja opettaa lopunajan viimeisestä vihan ajasta, eli siitä ajasta kun antikristus vihaa ja vainoaa Jeesuksen opetuslapsia sekä Israelin kansaa maan päällä. Dan 8:23 sanoo kuinka sen jälkeen kun luopiot (luopumus uskovien keskuudessa) ovat täyttäneet syntiensä mitan, niin silloin ilmestyy antikristus, jota sanotaan tässä yhteydessä kuninkaaksi, koska hän matkii ja väittää olevansa Jeesuksen tulemus, sillä Jeesus on kuningasten Kuningas ja herrojen Herra.

Danielin kirjan 8 luvusta näemme, että kun Herraan Jeesuksen uskovien ihmisten keskuudessa luopumus on edennyt siihen pisteeseen, että synnin mitta on tullut täyteen, niin silloin poistuu pidättäjä ja antikristus ilmestyy ja ottaa vallan maan päällä. Jumalan seurakunnan, uskovien vanhurskaus ja totuudessa eläminen estää ja pidättää antikristuksen ilmestymistä, mutta kun uskovien keskuudessa luopumus on täyttänyt synnin mitan, niin pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy. Tässä ei ole ristiriitaa sanoa, että seurakunnan vanhurskaus estää viimeisen antikristuksen ilmestymistä ja kun luopumuksen seurauksena uskosta luopuneiden synnin mitta on tullut täyteen, niin silloin pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy.

Koska uskosta luopuneiden synnin mitan täyttyminen poistaa pidättäjän, niin se tarkoittaa silloin sitä, että Jumalan seurakunnan vanhurskaus ja totuudessa vaeltaminen estää antikristuksen ilmestymistä. Mutta silloin kun uskosta luopuneiden synnin mitta on täyttynyt, niin silloin laittomuus on edennyt siihen pisteeseen, että pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy. Jotkut uskovat, jotka ymmärtävät Jeesuksen tulevan ensin ja sitten antikristuksen näkevät tässä "ristiriidan", vaikka siinä ei ole minkäänlaista ristiriitaa. Jos ymmärrämme tämän asian oikein, niin silloin ymmärrämme ettei siinä ole mitään ristiriitaa, että Jumalan seurakunnan vanhurskaus estää ja pidättää antikristuksen ilmestymistä ja kun uskosta luopuneiden luopumus täyttää synnin mitan, niin silloin pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy.

2 Tess 2:8 sanoo kuinka Herra Jeesus surmaa ja tuhoaa antikristuksen, kun Hänen tulemuksensa, Hänen kirkkaudessaan tulee tapahtumaan. Raamattu opettaa Jeesuksen toisen tulemuksen tapahtuvan yhden kerran, jolloin tapahtuu kuolleiden ylösnousemus ja seurakunnan ylöstempaus sekä antikristuksen surmaaminen ja tuhoaminen.

Silloin kun Jeesus tulemuksessaan surmaa ja tuhoaa antikristuksen, niin se on Jumalan vihan viimeinen vuodatus maan päälle, jossa seurakunta ei ole enää maan päällä, koska seurakunta on temmattu pois maan päältä. Jumalan kansaa ei ole määrätty tähän viimeiseen Jumalan vihan vuodatukseen maan päälle.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2021 15:06

*
Apostasia luopumus viimeinen osa 6

Uskosta luopuminen ja antikristuksen ilmestyminen

2 Tess 2:
1 ¶ Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (apostasia) ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,

Herra Jeesus ja Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen tulemus tapahtuu vasta sen jälkeen kun ensin tapahtuu uskovien laaja-alainen uskosta luopuminen, jonka jälkeen antikristus ilmestyy. Tämä opetus on selvästi sanottu 2 Tess 2 luvussa. Apostoli Paavali opetti ettei Herran Jeesuksen tulemus ja uskovien kokoontuminen (ylöstempaus) tapahdu ennen kuin tapahtuu uskovien luopumus ja antikristus ilmestyy. Paavali käyttää sanaa apostasia, joka tarkoittaa luopumista sekä teksti- ja asiayhteyden mukaan uskosta luopumista.

Tämä on ihan selvä opetus tässä kohdassa, mutta uskova, joka ei usko Raamatulliseen antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemuksen järjestyksiin alkaa vääristelemään apostasia sanan merkitystä sanoen apostasian tarkoittavan lähtöä, eroamista tai jopa tempausta sekä he sanovat, että apostasia sana yhdistettynä luopumukseen on väärin käännetty.

Herraa rakastava uskova ei odota antikristusta, vaan Herraa Jeesusta. Tulemusten järjestys on selkeästi opetettu Raamatussa, mutta me odotamme Herraa Jeesusta!

Koska Raamatun sanan todistus niin VT:n kuin UT:n kreikankielisen tekstin perusteella kiistattomasti todistaa apostasia sanan tarkoittavan luopumusta ja uskottomuutta, niin apostasia sanan merkityksen lähtemiseksi sanominen on joko tietoista tai tiedostamatonta Jumalan sanan totuuden vääristämistä.

Näemme niin Septuagintasta kuin UT:n tekstistä, että apostasia sana esiintyy aina Raamatussa uskottomuuden ja luopumuksen yhteydessä, ei koskaan positiivisessa merkityksessä, vaan aina negatiivisessa merkityksessä, joka myös sulkee pois sen väärän opetuksen, että apostasia sana tarkoittaisi 2 Tess 2:3:ssa uskovien pois lähtemistä (ylöstempaus), joka on positiivinen asia.

Herra Jeesus ja Raamattu opettaa, että ensin tapahtuu uskovien luopumus ja antikristuksen ilmestyminen maan päälle, jonka jälkeen tapahtuu Herran Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2021 17:35

*
Välitön tulemus vai ennalta kerrottujen merkkien jälkeen tapahtuva tulemus?

Monet uskovat ihmiset sanovat, että Herran Jeesuksen tulemus voi tapahtua milloin tahansa, vaikka tänään, huomenna tai ylihuomenna jne. Niin sanottu välittömän Jeesuksen tulemuksen oppi ei sitoudu, eikä pidä kiinni Jumalan sanan totuudesta. Raamattu antaa monia vihjeitä meille siitä milloin Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus ovat lähellä. Toisin sanoen Raamatun sanan totuuden opetuksen mukaan seurakunnan ylöstempausta ei voi tapahtua elleivät tietyt tapahtumat ole ensin tapahtuneet.

Matt 24:
3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
4 ¶ Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
.....................

21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
....................

27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
32 ¶ Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.

Herra Jeesus jätti meille monia merkkejä siitä milloin Hänen tulemuksensa on lähellä, mutta keskityn tässä nyt vain muutamaan asiaan, jotka kertovat meille selkeästi sen milloin Herran Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylösotto on lähellä.

Kun Herralta Jeesukselta kysyttiin mikä on Hänen tulemuksensa merkki, niin Herra Jeesus vastasi sanoen ensimmäiseksi, että katsokaa ettei kukaan teitä eksytä. Herra Jeesus kehotti opetuslapsiaan valvomaan etteivät he eksyisi niihin moniin vääriin oppeihin ja manifestaatioihin, joiden kautta väärät profeetat pyrkivät eksyttämään Herran Jeesuksen opetuslapsia lopunaikana ennen Herran Jeesuksen tulemusta. Väärä opetus Herran Jeesuksen tulemuksestakin on myös eksytys, johon toki vilpitönkin ja armosta pelastettu uskova ihminen voi eksyä. Väärä opetus Herran Jeesuksen tulemuksesta tekee uskovasta valmistautumattoman uskovan siitäkin huolimatta, että hän sanoo odottavansa Jeesuksen tulemusta. Jos uskova odottaa Herran Jeesuksen tulemusta aikana, joka ei täsmää Raamatussa annettujen merkkien kanssa koskien Jeesuksen tulemuksen läheistyyttä, niin silloin hän on valmistautumaton uskova Jeesuksen tulemukseen, koska odottaa Hänen tulevan aikana, jolloin Hän ei ole luvannut tulla ja temmata seurakuntaa mukaansa.

Herra Jeesus sanoi, että ahdistuksen (suuri ahdistus) päivien jälkeen, jota ei ole milloinkaan ennen ollut eikä tule enää sen jälkeen tapahtumaan tapahtuu Hänen tulemuksensa ja seurakunnan ylösotto suuren pasuunan äänen kuuluessa. Herra Jeesus sanoi, ettei Hänen tulemuksensa tapahdu ennen suuren ahdistuksen päiviä. Herra Jeesus sanoi myös, että meidän tulee oppia viikunapuusta vertaus, sillä kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte kesän olevan lähellä. Herra Jeesus jatkoi sanoen, että kun näette tämän kaiken, eli merkit Matt 24 luvussa, jotka Hän asetti tapahtuvaksi ennen Hänen tulemustaan, niin tiedämme sen olevan lähellä, jolla Herra Jeesus tarkoitti, että silloin Hänen tulemuksensa on lähellä.

Viikunapuu on esikuva Israelin kansasta, juutalaisista ja kun oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat kertoo siitä kuinka kolmasosa Israelin kansasta tulee lopunajan viimeisinä päivinä pelastumaan uskon kautta Herran Jeesukseen, joka tulee edeltämään Herran Jeesuksen tulemusta. Päivää ja hetkeä emme voi tietää, mutta ajan merkeistä, jotka Herra Jeesus on itse asettanut voimme tietää sen olevan lähellä, kun tietyt tapahtumat ovat tapahtuneet. Raamattu kertoo myös muualla siitä, että lopunaikana Israelin kansan kolmannen osan pelastumisen jälkeen tulee tapahtumaan Herran Jeesuksen tulemus, mutta emme voi tietää tarkkaa päivää ja hetkeä milloin Hän tulee.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2021 18:02

*
Jeesus on tullut veden ja veren kautta

1 Joh 5:6 ¶ Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
Jotkut uskovat ihmiset opettavat 1 Joh5:6 veden tarkoittavan vesikastetta siksi koska Jeesuskin kastettiin vedellä. Se on totta, että Jeesus kastettiin vedessä, mutta 1 Joh 5:6 jakeen vesi ei tarkoita vesikastetta, vaan Jeesuksen ihmiseksi tulemista. Raamatun opetuksen mukaan luonnollisella vedellä on myös vertauskuvallisia tarkoituksia kuten ihmisenä osallisuus luomakunnasta, vertauskuva Pyhästä Hengestä ja Jeesuksen sovitusveren puhdistuksesta.

2 Piet 3:5 jakeessa sanotaan kuinka taivaat ja maa on vedestä ja veden kautta rakennettu ja ne ovat olleet olemassa ikivanhasta Jumalan sanan voimasta. Toisin sanoen 2 Piet 3:5 kertoo meille sen kuinka Jumala on luonut luomakuntansa veden kautta. Kaikki Jumalan luomakunnan luodut ihmiset, kasvit jne. sisältävät vettä, koska kaikki on luotu ja rakennettu veden kautta.

Herran Jeesuksen ollessa ristillä sotilaat tulivat Jeesuksen luokse ja kun he näkivät Jeesuksen olevan kuollut, niin he eivät rikkoneet Jeesuksen luita, mutta yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä Jeesuksen kyljen, josta vuoti verta ja vettä (Joh 19 luku). Miksi Raamattu kertoo, että Jeesuksen kyljestä vuoti verta ja vettä? Siksi, koska Jumala tuli lihaksi (ihmiseksi) (Joh 1:14), ja ihmisillä on veri ja liha, niin Jeesus tuli yhtäläisellä tavalla osalliseksi ihmisyydestä, että Hän ristinkuoleman kautta kukistaisi perkeleen vallan kuolemaan ja vapauttaisi ihmisiä synnin orjuudesta (Hebr 2:14).

Johanneksen evankeliumin kolmas luku ja jakeet 5 ja 6 todistavat vedestä syntymisen tarkoittavan luonnollista syntymää, eli ihmisen tulemista osaksi Jumalan luomakuntaa: Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Herran Jeesus selittää sen mitä tarkoittaa, joka ei synny vedestä ja Hengestä. Jeesus sanoi vedestä syntymisen tarkoittavan lihasta syntymistä, eli luonnollista syntymää ja Hengestä syntyminen tarkoittaa Jumalan lapseksi tulemista uudestisyntymän kautta, kun Pyhä Henki asettuu Jumalan armosta asumaan ihmisen sydämeen hänen tullessaan uskoon. Joh 3:5,6 todistaa selkeästi, että vedellä on myös vertauskuvallinen merkitys, joka tarkoittaa luonnollista ihmiseksi syntymistä, osallisuutta Jumalan luomakuntaan Jumalan luomana ihmisenä.

Kun Raamattu sanoo Jeesuksen tulleen veden ja veren kautta, niin se tarkoittaa Jeesuksen, Jumalan ihmiseksi tulemisen osallisuutta. Tässä 1 Joh 5:6 veri tarkoittaa myös sovitusverta, joka käy ilmi seuraavista jakeista.

1 Joh 5:6 puhuu vedestä, verestä ja Hengestä, joka todistaa, koska Henki on totuus. Tätä käsittelen seuraavaksi.

Hengen veden ja veren todistus

1 Joh 5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
1 Joh 5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

Textus Receptuksen kreikankielisessä tekstissä 1 Joh 5:7 jae kuuluu seuraavasti: Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:

Arvostan paljon Erasmuksen 1500-luvulla tekemää Textus Repectuksen tekstiä, mutta 1 Joh 5:7 kohta ei ole alkutekstin mukainen. Kotisivullani on kirjoitus Comma Johanneum 1 Joh 5:7,8, jossa käyn perusteellisesti läpi sen miksi Textus Receptuksen 1 Joh 5:7,8 ei kuulu alkuperäiseen kreikankielen alkutekstiin. Siksi en nyt tässä käy sitä enää uudelleen lävitse.

1 Joh 5:7,8 Raamatun kohta sanoo kolmesta todistuksesta, jotka ovat Henki, vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä. Tämä tarkoittaa kuinka Jumala (Henki) todistaa Jeesuksen tulleen ihmiseksi, sillä ihminen on Jumalan luomus, joka on luomisen todisteena luotu vedestä ja verestä. Huom! Jeesus ei ole luotu, vaan Jumala, joka tuli ihmiseksi, joka syntyi neitsyt Mariasta, Pyhän Hengen hedelmöittäessä Marian kohdun.

Mielestäni tämä jaejakso pitää sisällään laajan opetuksen, sillä 1 Joh 5:7,8 opettaa myös kuinka kolmen todistuksen kautta todistetaan Jeesuksesta; Jumala todistaa, Jeesuksen ihmisyys todistaa ja Jeesuksen veri Golgatalla todistaa Jeesuksen sovitustyöstä, kuinka Jumala tuli ihmiseksi ja kuoli ristillä syntien sovitukseksi. Nämä kolme todistusta pitävät yhtä ja todistavat saman asian.

Jumalan todistus Pojastansa

1 Joh 5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

Jumalan todistus on ihmisen todistusta suurempi. Tämä Jumalan todistus, jossa Hän todistaa Pojastansa (Jeesus) on Jumalan todistus kolmen kautta: Jumalan todistus (Henki todistaa), veden todistus kun Jumala tuli ihmiseksi ja veren todistus, kun Herra Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksisaamiseksi.

1 Joh 5:7 jae on oikein käännetty 33/38 käännöksessä: Sillä kolme on jotka todistavat, joka tarkoittaa Jumalan (Henki) todistusta Pojastaan, jossa Jumala tuli ihmiseksi ja verensä kautta Jeesus on sovittanut sellaisen ihmisen synnit, joka tunnustaa syntinsä Jumalalle ja uskoo Jeesuksen olevan Herra ja Messias.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron