Kirjoittaja vaisuliini » 09. Kesä 2020 20:00
*
Jumalan rakkaus ja opetus
Matt 22:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "‘Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Mark 12:
28 ¶ Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: ‘Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi’.
31 Toinen on tämä: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
Herra Jeesus opetti, että Jumalan lain suurin käsky on rakastaa Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi. Herra Jeesus sanoi myös, että toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi". Herran Jeesuksen sanojen mukaan ei ole mitään suurempaa käskyä kuin nuo kaksi edellä mainittua, jossa riippuu koko laki ja profeetat.
Room 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Gal 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Jumalan rakkaus on lain täyttymys. Kukaan uskova ihminen ei kykene täyttämään lakia rakastamalla Jumalaa tai lähimmäisiään, koska kukaan uskova ihminen ei kykene täydellisesti rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Kun Paavali opetti, että kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, niin se ei tarkoita sitä että voit täyttää lain (elää synnittömästi ja täydellisesti maan päällä), vaan että sinut on kutsuttu uskon kuuliaisuuteen, elämään täytetyn lain opetuksen mukaisesti. Emme onnistu tässä täydellisesti, koska emme ole synnittömiä ja täydellisiä, mutta saamme siitä huolimatta kasvaa uskon kuuliaisuudessa, jolloin rakkaudesta Jumalaan ja lähimmäisiimme opimme koko ajan syvällisemmin elämään Jumalan tahdon mukaisesti.
Uudessa Liitossa Jumalan armosta ja Jumalan pelastuksen lahjan kautta Jeesuksen veressä, Jumala lukee sinun hyväksesi Herran Jeesuksen lain täyttämisen, sillä ainoastaan Herra Jeesus on lihan ruumiissa kyennyt täyttämään koko lain vaatimuksen. Silloin kun me uskovina Jumalan armosta rakastamme Jumalaa ja lähimmäisiämme ja vaikka emme siinä onnistu täydellisesti, niin Jumala lukee meidän hyväksemme Herran Jeesuksen ansion, joka täytti koko lain vaatimukseen meidän puolestamme, koska olemme Jumalan armosta pelastettuja sekä Jumalan lapsiksi tulleet suuren Jumalan armon kautta.
Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Uskovan ihmisen omassa lihassa ei ole voimaa ja kykyä rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä Jumalan sanan totuuden opetuksen mukaisesti. Tämän tähden Jumala on antanut meidän sydämiimme Pyhän Hengen, sillä Jumalan rakkaus vuodatetaan uskovan sydämeen Pyhän Hengen voiman kautta. Jumala vaikuttaa uskovassa ihmisessä Jumalan rakkautta Pyhän Hengen voiman kautta. Rakkaus on siksi lain täyttymys, koska Jumala itse vaikuttaa rakkautta uskovan ihmisen sydämessä Pyhän Hengen kautta, jolloin rakkaus ei nouse ihmisen lihasta, vaan Jumalan voimasta ja siksi rakkaus on lain täyttymys.
Room 13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse," ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Moni voi kysyä ja ajatella, että onko esim. Kymmenen Käskyä enää voimassa, kun ne kuuluivat vanhan liiton järjestykseen? Apostoli Paavalin opetuksen mukaan Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa opetuksena Uudessa Liitossa, koska hän siteeraa Kymmentä Käskyä opettaen sen olevan Jumalan rakkauden kautta vaikuttavaa uskoa, jonka mukaan meidän Uuden Liiton uskovien tulee ojentautua. Kukaan ei voi tietenkään pelastua Kymmenen Käskyn noudattamisen kautta, koska pelastumme Jumalan armosta Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta ilman lain tekoja.
Kymmenen Käskyä olivat voimassa jo ennen vanhan liiton lain antamista:
1 Moos 26:
3 Oleskele muukalaisena tässä maassa, ja minä olen sinun kanssasi ja siunaan sinua. Sillä sinulle ja sinun jälkeläisillesi minä annan kaikki nämä maat ja pidän valan, jonka minä olen vannonut sinun isällesi Aabrahamille.
4 Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä,
5 sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni (mitsvah), säädöksiäni ja opetuksiani (Torah)."
2 Moos 24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain (Torah) ja käskyt (mitsvah), jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi".
1 Tim 1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
Aabraham kuuli Jumalaa ja noudatti Herran lakia ja opetuksia. 1 Moos 26:5:ssa oleva opetuksiani sana on hepreaksi Torah, joka tarkoittaa opetusta ja Jumalan lakia. Aabraham oli uskovainen ja vanhurskas ja vanhurskautettu uskon kautta. Jumala asetti lakinsa (opetus) vanhurskaalle Aabrahamille, koska ilman lakia Aabraham olisi elänyt laittomuudessa ja ollut synnin orja.
Raamattu sanoo kuinka Aabraham vanhurskautettiin uskon kautta hänen ollessaan ympärileikkaamaton, saaden ympärileikkauksen merkin uskonvanhurskauden sinetiksi, että hänestä tulisi ympärileikkaamattomien ja ympärileikattujen isä, jotka vaeltavat Aabrahamin uskon mukaan. Aabraham uskoi Jumalaa ennen vanhan liiton antamista, mutta siitä huolimatta Aabraham vaelsi Kymmenen Käskyn opetuksen mukaan, uskoen Jumalaan.
Raamattu sanoo kuinka Herra antoi Moosekselle kivitauluissa Jumalan lain (Torah) ja muut käskyt. Jumala kirjoitti omalla sormellansa Kymmenen Käskyä lain kivitauluihin (Torah), jotka Mooses antoi Israelin kansalle. Raamattu käyttää samaa sanaa Torah, siitä kun Jumala antoi opetuksensa (Torah) Aabrahamin noudatettavaksi.
Raamatun selkeä todiste on, että Aabraham vaelsi noudattaen Kymmentä Käskyä, mutta hän ei pelastunut Kymmenen Käskyn noudattamisen kautta, vaan Jumalan armosta uskon kautta. Koska Kymmenen Käskyä olivat voimassa ennen vanhan liiton antamista Aabrahamin uskon järjestyksessä, joka oli esikuvaa tulevasta Uuden Liiton uskon järjestyksestä uskossa Herraan Jeesukseen, niin on selvää, että Kymmenen Käskyä ovat voimassa myös Uudessa Liitossa, mutta kukaan ei voi pelastua Kymmenen Käskyn noudattamisen kautta, koska pelastus on Jumalan lahja ja Jumalan armoa, uskon kautta Herran Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön.
Onko Raamattu ristiriidassa itsensä kanssa, koska Raamattu selkeästi sanoo, että Aabraham uskon järjestyksen mukaan vaelsi Jumalan sanan opetuksen mukaan, joka on sama asia kuin että Jumala asetti lakinsa Aabrahamille, että hän vaeltaisi niiden mukaan. Mutta toisessa kohtaa Raamattu sanoo, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, onko Raamatussa ristiriita?
Raamattu sanoo, että Aabraham vaelsi Jumalan lain (Torah) opetuksen mukaan ja Uudessa Liitossa tulee vaeltaa Kristuksen Lain mukaan, mutta Aabraham ei tullut vanhurskaaksi ja pelastunut lain tekojen kautta, eikä Uudessa Liitossa voi pelastua Kristuksen lain tekojen kautta. Aabraham pelastui Jumalan armosta uskon kautta ja samoin myös Uudessa Liitossa uskova ihminen pelastuu Jumalan armosta uskon kautta.
1 Tim 1:9 ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin että lakia ei ole pantu vanhurskaalle pelastukseksi, koska pelastus tulee uskon kautta, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Kun 1 Tim 1:9 sanoo, että laki on pantu laittomille jne., niin se tarkoittaa sitä, että Jumalan laki tuomitsee heidät syyllisiksi iankaikkiseen kuolemaan Jumalan edessä, mutta Jumalan laki ei tuomitse Jumalan armosta pelastettua iankaikkiseen kuolemaan, koska Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö luetaan sen hyväksi, joka uskoo Herraan Jeesukseen. Edellä oleva on tärkeä ymmärtää oikein, koska jos opetamme, että olemme ilman Jumalan lakia (Jumalan sanan opetus) Uudessa Liitossa, niin silloin olisimme laittomuudessa ja synnin orjuudessa. Sekin tulee muistaa ettei Herra Jeesus kumonnut Jumalan lakia, vaan sai aikaan lain muutoksen, asettaen Kristuksen Lain, rakkauden lain, jonka mukaisesti meidän tulee uskoa totuuden rakkaudessa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo.
Room 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Raamattu opettaa ettei usko mitätöi ja kumoa lakia, koska uskon kautta vahvistetaan laki. Paavali ei tarkoittanut vanhan liiton vahvistamista, vaan Uuden Liiton Kristuksen Lain vahvistamista ja noudattamista, jonka kautta emme voi pelastua, koska olemme armosta pelastuneet, mutta Kristuksen Lain vahvistaminen tarkoittaa sitä, että Kristuksen Laki näyttää meille sen minkä mukaisesti meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen. Raamattu opettaa, että Jumalan laki (Kristuksen Laki) on asetettu opetukseksi ja ohjeeksi uskovalle ihmiselle kuinka hänen tulee uskoa Herraan Jeesukseen.
Raamatun kielessä laki sana tulee hepreankielen Torah sanasta, jonka päämerkitys on opetus ja sen vähäisin merkitys on laki. Tämä on hyvä pitää mielessä, koska vaikka lain kautta tulee synnin tunto, niin lain päämäärä on opettaa Jumalan tahdosta ja rakkaudesta sekä totuudesta.
Room 10:4 Sillä Kristus on lain loppu (telos), vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Romans 10:4 For the goal at which the Torah aims is the Messiah, who offers righteousness to everyone who trusts. (Complete Jewish Bible)
Kreikankielen sana telos tarkoittaa loppua, täyttymistä ja päämäärää. Jumalan sanan totuuden valossa voimme ymmärtää, että Room 10:4 sanan telos, tulisi ymmärtää sen kolmen merkityksen kautta: 1) Herra Jeesus lopetti vanhan liiton järjestyksen verensä ja sovitustyönsä kautta, koska pelastus tulee uskon kautta, ei lain kautta. 2) Herra Jeesus täytti lain meidän puolestamme. 3) Herra Jeesus on Jumalan lain päämäärä, sillä Kristuksen Lain kautta opimme tuntemaan Jeesusta sekä uskomaan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo.
Room 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Jumala puhui profeetta Jeremian kautta sanoen, että Hän tulee tekemään Uuden Liiton, joka ei ole samanlainen liitto kuin isäin kanssa tehty liitto (vanha liitto), vaan tämä Uusi Liitto on sellainen Liitto, jossa Herra laittaa lakinsa heidän sisimpäänsä (Pyhän Hengen kautta). Koska Jumalan laki (Kristuksen Laki) on yhä voimassa myös Uudessa Liitossa, niin siksi apostoli Paavali sanoi, että uskon kautta me vahvistamme lain (Kristuksen Laki, ei vanhan liiton järjestys).
Apostoli Paavali ymmärsi sen ettei usko mitätöi Uuden Liiton mukaista Jumalan lakia (Kristuksen Lakia), sillä usko vahvistaa Kristuksen Lain ja pyrkii elämään sen mukaisesti. Usko ei vahvista vanhan liiton järjestystä, mutta ymmärtää Uudessa Liitossa voimassa olevan lain muutoksen, Kristuksen Lain. Raamatullinen usko ymmärtää, että kaikki se Jumalan sanan opetus on voimassa, joka tulee esille Uuden Liiton uskon järjestyksessä. Raamatullinen usko ei pyri täyttämään tai pyri pelastamaan itseänsä Kristuksen Lain kautta, koska hän on armosta pelastettu Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, jonka todisteeksi Herra Jeesus nousi ylös kuolleista Isän oikealle puolelle taivaissa.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.