Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Touko 2020 10:52

*
Kuninkaallinen papisto osa 1

1 Piet 2:
6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto (hierateuma), pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja," joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
10 te, jotka ennen "ette olleet kansa," mutta nyt olette "Jumalan kansa," jotka ennen "ette olleet armahdetut," mutta nyt "olette armahdetut".

Raamatun opetuksen mukaan kaikki Jumalan pelastamat ja uudestisyntyneet uskovat kuuluvat kuninkaalliseen papistoon ja ovat pappeja Uuden Liiton järjestyksessä. Raamattu ei opeta jakoa maallikoihin ja pappeihin Uudessa Liitossa, koska kaikki uudestisyntyneet uskovat ovat pappeja, joiden tehtävänä on todistaa, julistaa sekä kertoa Jumalan jalojen tekojen suuruudesta sekä ennen kaikkea pelastuksen evankeliumista Herrassa Jeesuksessa.

Ilm 1:
4 Johannes seitsemälle Aasian seurakunnalle: Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä,
5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi (hiereus) Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

Raamattu sanoo Jumalan tehneen papeiksi ne ihmiset, jotka ovat Jumalan armosta pelastetut ja Jeesuksen veren kautta saaneet syntinsä anteeksi. Uudessa Liitossa kukaan ihminen ei voi vihkiä tai nimittää toista ihmistä Uuden Liiton papiksi, eikä kukaan ihminen voi tulla Uuden Liiton papiksi käymällä ja suorittamalla pappisvihkimyksen ja tutkinnon, jossakin ihmisten perustamassa instituutissa tai seminaarissa jne., koska Jumala on itse tehnyt kaikki uskovat papeiksi ja asettanut jokaisen uudestisyntyneen uskovan papiksi todistamaan ja julistamaan Jumalan jaloja tekoja.

Luterilainen kirkko opettaa yleistä pappeutta, jonka mukaan jokainen kristitty on liitetty kuninkaalliseen papistoon ja Jumalan valittuun kansaan. Tämän lisäksi luterilainen kirkko opettaa erityistä pappeutta, erityistä papiksi vihkimistä. Luterilaisen kirkon opetus yleisestä pappeudesta (kuninkaallinen papisto) on oikea, mutta kirkon opetus erityisestä pappeudesta on väärä ja epäraamatullinen.

Erityisellä pappeudella luterilainen kirkko opettaa pappisvirasta, jonka pääsyvaatimuksena on sellaisen yliopisto tasoisen teologisen tutkinnon suorittaminen, jonka piispainkokous on hyväksynyt pappisviran kelpoisuusvaatimukseksi. Kirkon pappisvirka saadaan papiksi vihkimisessä, jonka toimittaa piispa. Piispa ja tuomiokapituli päättävät pappisvirkaan vihittävän hyväksymisen. Kirkon pappisviran tehtäviin kuuluu julkisten jumalanpalvelusten toimittaminen ja sakramenttien jakaminen, muiden kirkollisten toimitusten hoitaminen sekä yksityinen sielunhoito ja rippi.

Raamatun opetuksen mukaan Jumala itse asettaa jokaisen Jumalan armosta pelastuneen ja uudestisyntyneen uskovan ihmisen UL:n järjestyksen mukaiseen kuninkaalliseen pappeuteen. Raamatun opetuksen mukaan jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi on pappi UL:n järjestyksessä. Raamatussa ei ole muunlaista pappeutta UL:n järjestyksessä kuin kuninkaallinen papisto, eikä kukaan ihminen voi vihkiä ihmistä erityiseen papinvirkaan, koska Raamatun opetuksen mukaan Jumala itse tekee jokaisesta Herran Jeesuksen opetuslapsesta papin, jonka tehtävä on julistaa ja kertoa Jumalan jaloja tekoja. Luterilaisen kirkon opetus erityisestä pappeudesta on vastoin Jumalan sanan opetusta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Touko 2020 11:12

*
Kuninkaallinen papisto viimeinen osa 2

1 Piet 5:4 niin te, ylipaimenen (arkhipoimen) ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.

Raamatun järjestys Uuden Liiton seurakunnan johtamisessa on selkeästi tuotu esille ja se on jokaisen nähtävissä jos on vain halua ja avointa sydäntä nähdä totuus tässä asiassa. Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus on Ylipaimen, joka johtaa ja jonka tulisi saada johtaa kaikkea työtä ja toimintaa mitä seurakunnissa tehdään.

Apt 20:
17 ¶ Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat (presbyteros).

.....

28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi (episkopos), paimentamaan (poimaino) Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Raamatun opetuksen mukaan kaikki paikkakunnan vanhimmat ovat yhdessä kaitsijoita ja paimenia, joiden tehtävä on yhdessä johtaa paikkakunnan seurakunnan työtä ja toimintaa. Kreikankielen poimaino sana tarkoittaa ruokkia ja johtaa. Poimaino sana tulee kreikankielen sanasta poimen, joka tarkoittaa paimenta. Raamatun opetuksen mukaan yksi ihminen ei voi eikä saa johtaa millään tavalla paikkakunnan seurakunnan työtä ja toimintaa, ei seurakunnan sisä- tai ulkopuolelta, koska Jumala on asettanut paikkakunnan seurakunnan johtamisen vanhinten ja paimenten vastuulle (ryhmä miehiä). Yksi ihminen ei saa johtaa seurakuntaa vanhinten yläpuolella, koska se paikka on varattu yksin ja ainoastaan Herralle Jeesukselle, joka on seurakunnan Ylipaimen, ylin Kaitsija. Paikkakunnan vanhinten tulee olla alamaisia Ylipaimen Herralle Jeesukselle, jolloin he yhdessä seurakuntaa palvellen johtavat seurakuntaa rakkaudessa ja totuudessa.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa on Turun hiippakunnan piispa, kirkolliskokouksen, kirkkohallituksen, piispainkokouksen ja kirkon ulkoasiain neuvoston puheenjohtaja. Raamatussa ei ole arkkipiispan palvelutehtävää, vaan se on ihmisten keksimä ja sepittämä opetus, jolla ei ole minkäänlaista Raamatullista auktoriteettia ja arvovaltaa.

Luterilaisen kirkon opetuksen mukaan piispa johtaa hiippakuntaansa (useiden alueiden seurakuntia) ja sen hallintoa ja on seurakuntien ja pappien ylin kaitsija sekä hiippakuntansa hengellinen johtaja ja ylin opettaja. Raamatun opetuksen mukaan paikkakunnan seurakuntaa johtaa vanhimmat, jotka ovat kaikki paimenia, eikä Raamattu opeta erityisestä piispan virasta, jonka tehtävänä on johtaa useiden paikkakuntien seurakuntia.

Luterilaisen kirkon opetuksen mukaan kirkkoherra johtaa paikkakunnan seurakunnan toimintaa. Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoherra on vastuussa jumalanpalvelusten, pyhien sakramenttien, kirkollisten toimitusten ja sananjulistuksen hoitamisesta, rippikoulujen pidosta sekä yksityisen sielunhoidon ja ripin harjoittamisesta. Kirkkoherra valvoo seurakunnan kaikkea elämää ja työtä, kuten kristillistä kasvatusta ja opetusta, diakoniaa sekä evankelioimis- ja lähetystyötä. Kirkkoherra on kaikkien seurakunnan työssä olevien esimies ja virkansa puolesta kirkkoneuvoston puheenjohtaja. Kirkkoherralle kuuluu myös kirkkoherranviraston ja kirkonarkiston johto ja valvonta. Kirkkoherran valitsevat seurakunnan jäsenet yleisillä vaaleilla kolmen tuomiokapitulin asettaman ehdokkaan joukosta. Piispa asettaa valitun kirkkoherran virkaansa seurakunnan jumalanpalveluksessa.

Raamattu ei opeta yhtään mitään kirkkoherrasta ja kirkkoherran tehtävistä. Kirkon oppi kirkkoherrasta ja hänen tehtävistään on ihmisten kehittämä oppi, ei Raamatun sanan opetus.

Luterilaisessa kirkossa kappalainen on seurakunnan vakinainen pappi, jota ei voida siirtää toiseen seurakuntaan. Kappalaisen viran vaatimuksena on noin neljän vuoden opinnot, eli niin sanotun pastoraalitutkinnon suorittaminen. Kirkkovaltuusto valitsee kappalaisen ja seurakuntayhtymässä seurakunnanseurakuntaneuvosto. Luterilaisessa kirkossa seurakuntapastori toimii seurakunnan tai seurakuntayhtymän papin virassa. Viran pääsyvaatimuksensa on teologian maisterin tutkinto ja pappisvihkimys. Seurakuntapastori hoitaa virkaansa hiippakunnan tuomiokapitulin virkamääräyksellä.

Raamattu ei opeta yhtään mitään kappalaisesta ja seurakuntapastorista ja heidän pääsyvaatimuksistaan. Kirkon opetus kappalaisesta ja seurakuntapastorista pääsyvaatimuksineen on ihmisten kehittämä oppi, ei Raamatun sanan opetus.

Ef 4:
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Raamattu opettaa ettemme saa olla osallisia Herran Jeesuksen opetuslapsina ihmistekoisissa opintuulissa ja eksytyksen kavalissa juonissa. Tämä tarkoittaa ettemme saa uskoa epäraamatullisia ja vääriä opetuksia, emmekä olla niihin millään tavalla osallisina varsinkaan sen jälkeen kun ymmärrämme sen mikä on Raamatun sanan totuus.

Ymmärrän sen, että luterilaisessa kirkossa on uudestisyntyneitä uskovia, jotka ovat uskossaan vilpittömiä, eivätkä he edes välttämättä ymmärrä sitä mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa seurakunnan paimenuudesta, koska he ovat jatkuvasti tekemisissä kirkon väärän opetuksen kanssa koskien seurakunnan paimenuutta. Ymmärrän myös sen, että muutos ja parannus oikeaan suuntaan ei ole aina joka tapauksessa nopea ja helppo päätös ja ratkaisu. Jumala antaa aikaa muutokseen ja parannukseen ja tietenkin haluaa, että noudattaisimme totuutta uskoessamme Herraan Jeesukseen ja hylkäisimme valheet ja epäraamatulliset opetukset sekä rakennelmat sen jälkeen kun Jumalan armosta opimme ymmärtämään sen mikä on totuus.

Luterilaisen, katolisen ja ortodoksisen kirkon oppeja pappeudesta, joita ei kuitenkaan löydy Raamatusta puolustetaan niin sanotun muuttuvan kehityksen opin teorian kautta, jonka mukaan Raamattu opettaisi muuttuvan kehityksen oppia seurakunnan palvelutehtävistä. Raamattu ei opeta sanaakaan eikä vihjaa pienessäkään määrin, että seurakunnan palvelutehtävät kokisivat muutoksia ja kehittyisivät täysin erilaisiksi kuin mitä Raamattu niistä opettaa Uudessa Testamentissa.

Iso osa luterilaisen kirkon papeista nykyään ei ole pelastuneita Jumalan armosta, vaan he työskentelevät kirkossa leipäpappeina sekä kannattavat monia epäraamatullisia ajatuksia, joita nykyisessä yhteiskunnassa esiintyy. Helsingin sanomat julkaisi artikkelin 14.12.2014 Lännen Median kyselystä, johon vastasi lähes 400 pappia eri puolilta Suomea. Lännen Median kyselyn mukaan luterilaisen kirkon papeista 40 prosenttia olisi valmiita vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja. Kyselyn mukaan Helsingissä 60 prosenttia kirkon papeista kannattaa samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä. Kyselyn mukaan kirkon naispapeista 65 prosenttia on valmis vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, mutta kirkon miespapeista 73 prosenttia oli homoparien vihkimistä vastaan. Raamatun opetus ja kanta homoseksuaalisuuteen on selvä, jonka mukaan se on syntiä.

Jumalan sanan mukaan seurakunnan kaitsijoiden, eli johtajien tulee olla uskossa kuten myös kaikkien uskovien tulee olla Jumalan armosta pelastettuja uskon kautta Herraan Jeesukseen. Raamatun opetuksen mukaan seurakunnan johtajat, eli kaitsijat eivät saa tukea ja suosia syntiä, vaan heidän tulee pysyä ja pitää kiinni Jumalan sanan totuudesta. Tämä tarkoittaa sitä ettei se ole Jumalan tahto, että Herran Jeesuksen opetuslapsi kuuluisi sellaiseen uskovien yhteyteen (seurakunta), jonka jäsenistöön kuuluu jumalattomia ihmisiä tai että jumalattomat ihmiset johtaisivat seurakuntaa synnin suosimisen kautta. Raamatun sanan opetuksen mukaan jumalaton ei voi edes kuulua Jumalan seurakuntaan saati olla johtamassa seurakuntaa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Touko 2020 10:01

*
Evankeliumi ja sairauksista parantuminen Apostolien teoissa osa 1

Monet nykyajan parantumiset tapahtuvat aivan eri tavalla ja painottuvat erilaisiin asioihin kuin miten parantumiset tapahtuivat Apostolien teoissa. On tietenkin selvää, että apostolien teoissa on oikea kuvaus siitä miten Herra paransi sairaita ja osa nykyajan "ihmeistä ja merkeistä" ei ole Jumalan vaikuttamia, vaikka toki Herra yhä edelleen myös nykyaikana parantaa sairaita. Kirjoituksessani käyn läpi sitä miten ja millä tavalla Herra paransi sairaita Apostolien teoissa ja mitkä asiat olivat keskipisteessä kun Herra paransi sairaita. Nykyaikana tietyt epäterveet kristilliset piirit sekä myös eksyttäjät korostavat ja painottavat ihmeparantumisia, mutta Raamatun sana korostaa ja painottaa Herran Jeesuksen veren evankeliumia sielujen pelastumiseksi.

Apt 2:
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 ¶ Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Kun apostolit ja alkuseurakunnan uskovat saivat Pyhän Hengen lahjan ja täyttyivät Pyhällä Hengellä helluntaina, niin Pyhän Hengen voiman saamisen ensimmäinen voimallinen vaikutus oli, että he puhuivat uusin kielin ylistäen Jumalan suuria tekoja sekä he julistivat pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

1 Piet 1:
9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
10 ¶ Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,

Room 8:
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

Pyhän Hengen saamisen yksi tärkeimistä ulottuvuuksista on sielujen pelastuminen, joka on uskon päämäärä. Sairauksista parantuminen ei ole uskon ykkösasia, vaan sielujen pelastuminen. Raamattu opettaa, että me uskovina saamme vielä odottaa tässä nykyisessä maailmanajassa ruumiimme lunastusta, eli täyttä ruumiin terveyttä, jossa ei ole sairautta eikä synnin tahraa. Jumala toki parantaa ihmisiä yhä edelleen vielä tänäkin päivänä, mutta se ei ole evankeliumin ykkösasia. Sairauksista parantumisen alueella meillä seurakunnalla on varmaankin paljon parannuksentekoa, sillä Jumala totisesti haluaa parantaa sairaita, mutta sitä enemmän Hän haluaa pelastaa ihmisiä. Meidän uskovien tulisi muistaa ja ymmärtää evankeliumin tärkeysjärjestys, sillä sielujen pelastus on evankeliumin ykkösasia koskien sitä mitä Jumala haluaa tehdä ihmisille.

Raamatussa Pyhä Henki kirkastaa Herraa Jeesusta, Pyhä Henki johtaa uskovan ihmisen Jumalan sanan totuuden mukaiseen pyhityselämään, Pyhä Henki johdattaa meitä viemään pelastuksen evankeliumia kaikkeen maailmaan. Nämä ovat se ydin, mitä Jumalan Pyhä Henki haluaa tehdä. Toki Herran Jeesuksen tahto on myös parantaa ihmisten sairauksia, mutta ykkösasia on pelastuminen ja pyhittyminen, koska uskon päämäärä on sielujen pelastus.

Kun tutkimme Apostolien tekojen parantumisia ja Jumalan toimintaa, niin näemme kuinka aina mennään evankeliumin kärki edellä, eivätkä alkuseurakunnan uskovat mainostaneet parantumisia, vaan he julistivat pelastusta Herrassa Jeesuksessa. Sielujen pelastuminen oli alkuseurakunnan uskovien keskuudessa tärkeimpänä koskien sitä mikä on Jumalan tahto ihmisiin nähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Touko 2020 17:07

*
Kuolleetkin voivat herätä eloon

Iltasanomat julkaisi artikkelin 9.5.2018, jossa kerrottiin kuinka aivokuolleeksi julistettu poika heräsi eloon yhtäkkiä yllättäen juuri kun lääkärit olivat lopettamassa pojan elintoimintojen ylläpidon. Trenton McKinley, 13-vuotias yhdysvaltalainen poika putosi rantakirpun vetämästä perävaunusta, jonka seurauksena poika putosi betoniin ja vaunu kaatui osuen suoraan hänen päähänsä. Poika oli kuolleena 15 minuutin ajan.

Seitsemän kallonmurtumaa saaneen pojan hengitys palautui, mutta hänet todettiin aivokuolleeksi. Pojan vanhemmat sopivat elinten luovuttamisesta viiden muun lapsen pelastamiseksi. Juuri kun lääkärit olivat aikeissa lopettaa pojan elintoimintojen ylläpidon, niin hän heräsi. Poika on nyt kuntoutuksessa vahvistuen päivä päivältä. Kuolleista henkiin palannut poika sanoi: "Ei ole muuta selitystä kuin Jumala. Ei ole mitään muuta tapaa, jolla olisin voinut palata takaisin".

Raamattu sanoo kuinka Jumala on herättänyt kuolleista takaisin eloon monia ihmisiä. Herra Jeesus (Luuk 7 luku) vaelsi opetuslapsineen Nain nimiseen kaupunkiin. Heidän lähestyessään kaupungin porttia, kuollutta nuorta poikaa kannettiin ulos kaupungista. Kuollut poika oli leski äidin ainokainen poika. Äiti itki ja suri poikaansa. Kun Herra Jeesus näki itkevän äidin, niin Jeesus sanoi hänelle "Älä itke". Herra Jeesus meni paarien luokse, jossa kuolleen pojan ruumis makasi elottomana. Herra Jeesus sanoi: "Nuorukainen, minä sanon sinulle: nouse." Kuollut poika heräsi eloon nousten istualleen alkaen puhumaan. Ympärillä olevat ihmiset alkoivat ylistämään Jumalaa.

Jumala herätti kuolleista takaisin eloon 13-vuotiaan Trenton McKinleyn sekä leski äidin pojan. Jumala kykenee herättämään kuolleita eloon yhä vielä tänäkin päivänä. Kun Herra Jeesus vaelsi maan päällä lihansa päivinä ja alkuseurakunnan apostolit julistivat evankeliumia, niin silloin tapahtui paljon enemmän Jumalan voimallisia ihmetekoja kuin tänä päivänä tapahtuu. Raamattuun uskovien ihmisten epäusko sekä pirstoutuminen hajaannuksen tilaan erilaisiin kuppikuntiin ja lahkoihin on syy siihen miksi nykyään ei tapahdu enää niin usein Jumalan voimallisia tekoja. Jos Raamattuun uskovat ihmiset olisivat ihan oikeasti totuudessa pyhitettyjä, ollen totuuden pyhityksessä yksi niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi, niin silloin näkisimme paljon enemmän Jumalan voimallisia ihmetekoja: sairaiden parantumisia, kuolleista heräämisiä sekä ihmeistä suurimman, joka on ihmisen pelastuminen synnin ja saatanan vallasta uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Tässä vaiheessa moni jumalaton sanoo ettei Jumala voi herättää kuolleita eloon, koska Jumalaa ja Jeesusta ei ole edes olemassa. Raamattu, Jumalan sana todistaa monella tavalla sen, että Raamattu on totta ja Jumalan sanaa. Esimerkiksi Raamatussa olevat monet profetiat paljastavat Raamatun olevan totta ja Kaikkivaltiaan Jumalan sanaa.

Herra Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin luvussa noin 2000 vuotta sitten, että lopunaikana ennen Hänen toista tulemustaan tulee monia valhevoideltuja Hänen (Jeesuksen) nimessään, jotka eksyttävät monia ihmisiä. Jos pysähdyt ajattelemaan Jeesuksen sanoja historian näkökulmasta, niin todella monet asiat, tapahtumat ja ihmiset unohtuvat historian saatossa. Hyvin harva ihminen kykenee kertomaan tarkasti oikein sen mitä tulee tapahtumaan noin 2000 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Herra Jeesus kertoi tarkasti kuinka Hänen nimessään tulee monia vääriä profeettoja, jotka pyrkivät eksyttämään monia ihmisiä. Raamattu ja historia todistavat todeksi Herran Jeesuksen sanat, joka tarkoittaa sitä, että Raamattu on totta ja Jumalan sanan ilmoitus ihmiskunnalle.

Jos ajattelet asiaa 2000 vuotta taaksepäin, niin kuka Jeesuksen ristiinnaulitsemisen nähnyt ihminen olisi uskonut, että Jeesuksen ristinkuolema tulee olemaan tärkeä puheenaihe vielä 2000 vuoden päästä ja että yhä uudet historian sukupolvet tulevat uskomaan ja seuraamaan Jeesusta? Hyvin harva olisi uskonut siihen, sillä suuri osa historiassa eläneistä ihmistä unohdetaan, eikä heitä enää muisteta tuhansien vuosien päähän, eikä heidän ajatuksiinsa uskota ja luoteta. Kuitenkin Herrasta Jeesuksesta puhutaan yhä vielä tänäkin päivänä 2000 vuotta sen jälkeen, kun Hän kuoli ristillä ja nousi kuolleista syntien Sovittajana. Nykyään joka päivä jossakin päin maailmaa ihmisiä tulee uskoo, sillä he uskovat Jeesuksen olevan Herra ja Messias sekä syntien Sovittaja.

Matteuksen evankeliumin 24 luvussa alkutekstin mukaan Herra Jeesus kertoi kuinka kulkutauteja tulee esiintymään monissa paikoissa maailmassa vähän ennen Hänen tulemustaan. Muutama vuosikymmen sitten monet sanoivat ja uskoivat lääketieteen edistyksen ja kehityksen johtavan kulkutautien ja pandemioiden loppumiseen. On kuitenkin käynyt toisin kuin on arveltu, sillä nykyään monet pandemiat ja kulkutaudit riehuvat ympäri maailmaa sekä esim. jotkut nykyajan sukupuolitaudit ovat muuttumassa tappaviksi. Herra Jeesus sanoi ja tiesi tarkasti 2000 vuotta sitten kuinka kulkutaudit tulevat olemaan maailmassa riesana. Tämäkin Herran Jeesuksen profetia todistaa Raamatun olevan totta ja Jumalan sanaa.

Matteuksen evankeliumin 24 luvussa Herra Jeesus sanoi nälänhädän vaivaavan ihmisiä monissa paikoissa ennen Hänen toista tulemustaan. Nykyaikana tekniikka on kehittynyt huimaa vauhtia, mutta siitä huolimatta nälkää näkevien määrä lisääntyy maailmassa. Herra Jeesus tiesi tämänkin asian jo 2000 vuotta sitten, joka on myös todiste Raamatun sanan totuudesta.

Matteuksen evankeliumin 24 luvussa Herra Jeesus sanoi maanjäristysten tapahtuvan monin paikoin maailmassa ennen Hänen toista tulemustaan. Todennettujen faktojen perusteella maanjäristykset lisääntyvät koko ajan monissa paikoissa maailmalla. Herra Jeesus on tietänyt tämänkin jo 2000 vuotta sitten, joka myös todistaa Raamatun olevan totta ja Jumalan sanaa.

Herra Jeesus puhui myös asioista, jotka eivät ole vielä toteutuneet, mutta tulevat toteutumaan yhtä tarkasti kuin ne profetiat, jotka ovat toteutuneet täsmällisen tarkasti. Matteuksen evankeliumin 24 luvussa Herra Jeesus sanoi kuinka ennen Hänen toista tulemustaan tulee tapahtumaan maailmanlaajuinen vaino Hänen opetuslapsiaan kohtaan. Herra Jeesus auttaa kansaansa, eikä vaino kykene tuhoamaan Jumalan armosta iankaikkisesti pelastettua ihmistä, jos uskova rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa.

Matteuksen evankeliumin 24 luvussa Herra Jeesus sanoi kuinka ennen Hänen toista tulemustaan synnin laittomuus tulee saavuttamaan täyden mitan, jonka seurauksena monien Jeesuksen uskovien ihmisten rakkaus Jumalaan kylmenee ja luopuessaan uskosta he alkavat vihaamaan niitä ihmisiä, jotka rakastavat totuudessa Herraa Jeesusta ja elävät Jumalan Uuden Liiton järjestyksen käskyjen mukaan.

Matteuksen evankeliumin 24 luvussa Herra Jeesus sanoi kuinka ennen Hänen toista tulemustaan on maan päälle ilmestyvä valhemessias (antikristus) ja jos sanotaan valhemessiaan olevan erämaassa tai kammiossa (tameion), niin emme saa uskoa sitä, koska hän on valhemessias. Kreikankielen sana tameoin tarkoittaa salaista huonetta. Jerusalemin temppelissä oli kammioita ja salainen huone. Jerusalemin temppelissä oli erikoishuone nimeltään "Lishkat Hashsha'im" (salainen huone), jossa tehtiin lahjoituksia köyhiä ihmisiä varten. Herran Jeesuksen sanojen mukaan lopunaikana valhemessias (antikristus) tulee menemään uudelleen rakennettuun (kolmas temppeli) Jerusalemin temppeliin ja ehkäpä hän esiintyy suurena köyhien auttajana ja tukijana, mutta hän pettää synnin petoksella jokaisen ihmisen, joka uskoo häneen. Silloin kun näet, että Jerusalemiin aletaan rakentamaan temppeliä ja temppeli tulee valmiiksi, niin tulet huomaamaan kuinka Herran Jeesuksen profetialliset sanat sanottuina noin 2000 vuotta sitten toteutuvat, niin ne todistavat Raamatun olevan totta ja Jumalan sanaa.

Raamattu on totta ja Jumalan sanan ilmoitus ihmiskunnalle. Raamattu sanoo ihmisen olevan synnin ja saatanan orjuuden tähden ja oman valintansa kautta (eläen synnissä) matkalla kohti iankaikkista kadotusta. Jumala rakastaa luomaansa ihmistä ja sen tähden Herra Jeesus (Jumala) syntyi ihmiseksi, että Hän viattomana ja synnittömänä sovituskuolemansa ja oman verensä vuodattamisen kautta otti synnin rangaistuksen päällensä, niin että jokainen, joka tekee parannuksen synneistään ja uskoo Herraan Jeesuksen saisi syntinsä anteeksi sekä iankaikkisen elämän. Tänään on pelastuksen päivä, sillä Jumala armossaan haluaa pelastaa sinut, jos ja kun tunnustat syntisyytesi ja kadut syntejäsi sekä haluat uskoa Jeesuksen olevan Herra, jonka Isä Jumala on nostanut kuolleista (Jeesus elää!) todistukseksi sille, että Herrassa Jeesuksessa on Jumalan armosta pelastus, koska Jeesus on ainoa tie, totuus ja elämä Isä Jumalan luokse.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Touko 2020 09:52

*
Evankeliumi ja sairauksista parantuminen Apostolien teoissa osa 2

Ramman parantuminen

Apt 3:
1 ¶ Ja Pietari ja Johannes menivät pyhäkköön yhdeksännellä hetkellä, rukoushetkellä.
2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.
4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin".
5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.
6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

....

15 mutta elämän ruhtinaan te tapoitte; hänet Jumala on herättänyt kuolleista, ja me olemme sen todistajat.
16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.
17 Ja nyt, veljet, minä tiedän, että te olette tietämättömyydestä sen tehneet, te niinkuin teidän hallitusmiehennekin.
18 Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän.
19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois

Parantuminen tapahtui yleisellä paikalla, ei suljetussa uskovien järjestämässä kokouksessa. Apostolit Pietari ja Johannes eivät huutaneet kaiken kansan kuullen, että nyt tulisi tapahtumaan jotakin suurta ja yliluonnollista ja järjestäneet näytöstä siitä kuinka Jumala parantaa. Parantuminen tapahtui ilman kohua ja hälyä, sillä Pietari sanoi sanat "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."

Tämän jälkeen Pietari tarttui parannetun miehen oikeaan käteen ja nosti hänet ylös ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat, ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli. Parantuminen tapahtui rauhallisesti ilman minkäänlaista "voitelun" korostamista ja shownäytöstä, jossa oltaisiin voimakkaasti kovaan ääneen mainostettu parantumisia.

Raamattu sanoo uskon Jeesukseen nimeen ja uskon, jonka Jeesus vaikuttaa tehneen ramman miehen terveeksi. Koska terveeksi tullut mies ylisti Jumalaa sekä pysytteli apostolien mukana, niin hän ei vain ollut tullut terveeksi, vaan oli myös ottanut vastaan pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Jumalan tahto ei ole parantaa syntistä ihmistä sairauksistaan jättämällä hänet vaeltamaan synnin orjuudessa kohti iankaikkista kadotusta, vaan myös pelastaa hänet.

Raamattu sanoo ettei apostolien hurskaus (eusebeia - jumalisuus, pyhyys) vaikuttanut ramman parantumiseen. Jumala ei paranna sairaita siksi, että uskovan tulisi elää erityisen pyhää ja jumalista elämää, vaan siksi että uskovaiset ihmiset uskovat Jeesuksen parantavan sairaita sekä että sairas uskoo parantuvansa. Täytyy ymmärtää, että uskovan ihmisen ansiot eivät ratkaise parantumista, vaan Herran Jeesuksen ansio ja Jumalan vaikuttama usko.

Kaikissa tapauksessa sairaalla ei tarvitse olla uskoa parantumiseen, mutta uskovilla jotka rukoilevat sairasten puolesta tulee olla usko siihen, että Jeesus parantaa. Raamattu opettaa selkeästi tässä ramman miehen tapauksessa, että uskolla on tärkeä merkitys sairasten parantumisessa.

Totta kai meidän uskovien tulee elää ja kasvaa pyhityksessä, mutta meidän tulee ymmärtää ettei Jumala paranna ketään sairasta rukoilevan uskovan hurskauden tähden, vaan siksi että uskovina ihmisinä uskomme Jumalan parantavan sairaita ja että se on Jumalan tahto. Meidän tulee myös muistaa se, että Jumala antaa armostaan joillekin uskoville terveeksi tekemisen armolahjan, jonka kautta uskova kykenee uskomaan (uskon armolahja) parantumiseen silloin kun Jumala kehottaa rukoilemaan aikomuksenaan parantaa joku sairas ihminen.

Kun apostolit ja terveeksi tullut mies tulivat Salomonin pylväskäytävään, niin Pietari puhui kansalle, joka hämmästeli ramman miehen parantumista. Pietari sanoi kansalle etteivät he saanet parantumista aikaan oman voimansa ja hurskautensa kautta, vaan usko Jeesukseen nimeen ja Jeesuksen vaikuttama usko paransi ramman miehen, eli toisin sanoen Jeesus paransi ramman uskon kautta Hänen nimeensä. Koska parantunut mies ylisti Jumalaa kaiken kansan kuulleen sekä pysytteli apostolien mukana, niin se kertoo meille sen ettei hän ainoastaan parantunut sairaudestaan, vaan vastaanotti myös pelastuksen. Huomionarvoista on ettei tässä tapauksessa parantunut kuin yksi ihminen, mutta pelastuksen evankeliumi oli apostolien toiminnan keskipiste.

Tämän jälkeen Pietari kehotti kansaa tekemään parannusta ja kääntymään pois synneistä sekä uskomaan Jeesukseen. Parantuminen ei ollut tapahtuman keskipiste, vaan sielujen pelastus. Tässä tapauksessa parantuminen tapahtui yleisellä paikalla kaiken kansan nähden ja tapahtuman keskipiste oli sielujen pelastuminen. Meidän nykyajan uskovien tulee toimia samalla tavalla kuin apostolit. Jumala parantaa yhä tänä päivänäkin, mutta sielujen pelastus on kaiken keskipiste ei sairauksista parantuminen, vaikka Jumala parantaa sairaita myös tässä nykyajassa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Touko 2020 12:49

*
Evankeliumi ja sairauksista parantuminen Apostolien teoissa osa 3

Jumalan sana menestyi

Apt 6:
7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
8 ¶ Ja Stefanus, täynnä armoa ja voimaa, teki suuria ihmeitä ja tunnustekoja kansassa.

Stefanuksen kautta tapahtui suuria tunnustekoja ja ihmeitä kansassa, eli Jumala paransi Stefanuksen kautta ihmisiä ja muitakin ihmeitä tapahtui, mutta kaikkein suurin ihme on aina jumalattoman ihmisen pelastuminen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Tärkeä huomio tässä Raamatun kohdassa on Jumalan sanan menestyminen, jonka kautta ihmisiä tuli paljon uskoon Jerusalemissa ja jopa lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi. Papeilla tarkoitetaan Jerusalemin temppelissä palvelleita pappeja. Pääpaino oli taas pelastuksen evankeliumin julistamisessa sekä ihmisten pelastumisessa siitäkin huolimatta, että ihmisiä parantui. Jumalan sanan menestymisen kautta monet ihmiset pelastuivat. Uskon elämässä kaikkein tärkein asia on Jumalan sanan menestyminen, joka tarkoittaa ihmisten pelastumista.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Touko 2020 11:44

*
Evankeliumi ja sairauksista parantuminen Apostolien teoissa osa 4

Apostolien kätten kautta

Apt 5:
12 ¶ Ja apostolien kätten kautta tapahtui kansassa monta tunnustekoa ja ihmettä; ja he olivat kaikki yksimielisesti koolla Salomon pylväskäytävässä.
13 Eikä muista kukaan uskaltanut heihin liittyä, mutta kansa piti heitä suuressa kunniassa.
14 Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot.
15 Kannettiinpa sairaita kaduillekin ja pantiin vuoteille ja paareille, että Pietarin kulkiessa edes hänen varjonsa sattuisi johonkuhun heistä.
16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.

Monet opettavat tänä päivänä sellaista oppia, jonka mukaan Herra olisi parantanut Pietarin varjon kautta ihmisiä. Tällainen opetus ei ole totta eikä Raamatun opetus. Raamattu sanoo apostolien kätten kautta tapahtuneen kansassa monia tunnustekoja. Tämä tarkoittaa sitä, että apostolit laskivat kätensä sairasten päälle ja rukoilivat heidän puolestaan, jolloin Herra paransi heidät. Sairaita kyllä kannettiin kaduille ja ihmiset luulivat ja toivoivat, että jos Pietarin varjo osuisi sairaisiin ihmisiin, niin he voisivat parantua. Raamattu ei kuitenkaan sano Herran parantaneen ihmisiä Pietarin varjon osuessa heihin, vaan että kun apostolit laskivat kätensä sairasten päälle, niin Herra paransi sairaita.

Tässäkin kohdassa pääpaino ja keskipiste on pelastuksen evankeliumin julistamisessa ja ihmisten pelastumisessa siitäkin huolimatta, että sairaita parantui ja riivaajia ajettiin ulos jumalattomista ihmisistä. Raamattu sanoo evankeliumin julistamisen seurauksesta pelastuneiden määrän lisääntyneen, kun he uskoivat Herraan Jeesukseen. Pelastuksen evankeliumi sanoma Herrasta Jeesuksesta sielujen pelastumiseksi oli taas pääosassa, vaikka sairaitakin parantui.

Apt 19:
11 Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta,
12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.
13 ¶ Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa".

Edellä olevassa kohdassa, jotkut ihmiset veivät hikiliinoja ja esivaatteita sairasten päälle, että he tulisivat terveiksi. He luulivat ja uskoivat, että Jumala toimisi tällä tavalla.

Kun tutkit tarkasti näitä jakeita, niin ymmärrät ettei Paavali tai Herran Jeesuksen opetuslapset vieneet näitä vaatteita sairasten päälle, vaan muut ihmiset, jotka luulivat Jumalan toimivan tällä tavalla.

Raamattu sanoo, että Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta, jonka seurauksena taudit ja pahat henget ajettiin ulos ihmisistä.

Apt 19:11-13 paljastaa myös sen, että sairaat eivät parantuneet vaatteiden ja hikiliinojen välityksellä, vaan siksi koska Paavali Pyhässä Hengessä ajoi Sanalla riivaajat ulos sekä paransi (Jumalan voima paransi) sairaat Herran Jeesuksen nimessä.

Tämä tulee esille jakeesta 13, josta tulee esille, että kun muutamat juutalaiset loitsijat näkivät mitä tapahtui kun sairaita parantui ja riivaajat ajettiin ulos, niin he yrittivät tehdä samalla tavalla, eli he alkoivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä. Juutalaiset loitsijat matkiessaan Paavalia eivät laittaneet vaatteita ihmisten ylle, joissa oli pahoja henkiä, vaan alkoivat lausumaan Jeesuksen nimeä, koska sillä tavalla sairaat parantuivat ja riivaajat ajettiin ulos.

Nämä tapahtumat paljastavat ja todistavat, että hikiliinat ja esivaatteet eivät toimineet parantamisen välikappaleina, eikä Paavali tai muut uskovat tehneet niin, vaan muut juutalaiset ihmiset.

Alkutekstissä sana loitsijat on eksorkistes, joka tarkoittaa eksorkistia, joka oli demonien karkoittaja. Mesopotamian alueella ja juutalaisuudessakin oli demonien karkottajia ja eräs tapa, jonka avulla he koittivat karkottaa demoneita oli leikata pala pois riivatun vaatteesta, sillä sen uskottiin poistavan ihmisen personallisuutta, joka toisi vapautuksen riivaajahengistä.

Tässä valossa voimme ymmärtää, että paikalla olleet ihmiset luulivat, että Paavalin vaatteissa oli voimaa ja he luulivat, että pyhän miehen voima ja persoonallisuus asui hänen vaatteissaan ja siksi he luulivat vaatteiden toimivan parannuksen välikappaleina. Siinä he kuitenkin erehtyivät.

Miksi Paavali ei estänyt heitä tai sanonut ettei niin saa tehdä? Miksi hänen olisi siinä tilanteessa pitänyt kieltää tai estää heitä? Koska vaatteet ei voi ketään parantaa eikä Jumala paranna vaatteiden kautta, niin siksi hän antoi heidän nähdä ja ymmärtää, että he tekivät turhia tekoja ja että vain Pyhän Hengen voimassa Jumalan sanan ja Herran Jeesuksen nimen kautta tapahtuu Jumalan voimallisia tekoja.

Kun tutkit Raamattua, niin näet ettei Paavali, eikä Herra Jeesus, eikä kukaan muu Raamatussa, ei edes Isä Jumala opeta ja kehota, että Jumala parantaa ihmisiä hikiliinojen, ja vaatteiden (rukousliina) kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Touko 2020 19:25

*
Evankeliumi ja sairauksista parantuminen Apostolien teoissa osa 5

Kristuksesta saarnaaminen

Apt 8:
5 Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta.
6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
7 Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani.
8 Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.

Monet (ei kaikki) epäterveessä olevat uskovat sekä monet eksyttäjät painottavat ihmeitä (sairaiden parantumisia) sanoen sairasten parantumisten sekä monien muiden yliluonnollisten ihmeiden olevan avain ja kaikkein tärkeintä ihmisten pelastumiselle. Raamattu sanoo uskon syntyvän Jumalan sanan kuulemisen kautta (Room 10:17).

Apostolien teot 8 luku tuo esille sen kuinka ihmiset tulivat uskoon kun he kuulivat Filippuksen julistavan evankeliumia ja näkivät hänen kauttansa tapahtuvat tunnusteot. Raamatun järjestys oli tässäkin ensin evankeliumin kuuleminen, joka johti uskoon tulemiseen, sillä pelkät ihmeet ja sairasten parantumiset eivät johdata ketään uskoon ilman evankeliumin kuulemista.

Koska Raamattu sanoo uskon syntyvän Jumalan sanan (pelastuksen evankeliumi) kuulemisen kautta, niin pelastuksen evankeliumi on tekijä, joka synnyttää pelastavan uskon Herraan Jeesukseen ja evankeliumin julistamisen yhteydessä tapahtuvat ihmeet ja sairasten parantumiset ovat Jumalan vahvistus ja todistus pelastuksen evankeliumista ja Jumalan olemassaolosta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Touko 2020 19:44

*
PYHÄ HENKI TODISTAA JEESUKSEN VOITOSTA SYDÄMILLEMME

Room.8:16 "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia."

Ristin evankeliumi on sanoma Jeesuksesta. Jumalan rakkaus syntistä ihmistä kohtaan ilmenee vain Jeesuksen sovitustyön kautta. Jeesuksen veressä syntinen ihminen saa syntinsä anteeksi, ja hänet puetaan Kristuksen vanhurskauden osallisuuteen. Tämä ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko.

Pyhä Henki on Totuuden Henki. Pyhä Henki todistaa maailmalle synnin, vanhurskauden ja tuomion. Maailman ja jumalattomien ihmisten tulee kohdata oma syntisyytensä. He kyllä pakenevat tätä totuutta omasta syntisyydestään, mutta Pyhä Henki totuuden Henkenä, pystyy aina paljastamaan valheessa elävän ihmisen sydämen.

Me kaikki olemme syntiä tehneet, ja olemme Jumalan kirkkautta vailla. Meihin itseemme kohdistuva todistus siis on, että me kaikki olemme synnin tuomion ja velan alaisia - ilman Jumalaa, ja ilman totista toivoa ja elämää.

Suloinen Jumalan armo pelastaa syntisen. Kristuksen vanhurskaus ei voi sopia kenellekään muulle kuin vain syntiselle ihmiselle. Tämä on hullutus jumalattomalle maailmalle, kuten myös uskonnolliselle maailmalle. Jeesuksen veren suloinen voima, pestä syntinen ihminen puhtaaksi ja pukea hänet lumenvalkoiseen lahjavanhurskauteen, on mahdollista vain niille, jotka ovat itsessään syntisiä. He tarvitsevat pelastajaa. Kristuksen lahjavanhurskauden vaate istuu vain jumalattoman ylle.

Pyhä Henki todistaa Jeesuksen vanhurskaudesta syntiselle ihmiselle. Jumala astui luoksemme pukeakseen saastaisen ihmisen - Poikansa lumenvalkeaan, ja pyhään vanhurskauteen, sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksen veressä.

Pyhä Henki on siis tässä kaikessa Totuuden Henki.
Pyhä Henki todistaa meidät syntisiksi, Jeesuksen vanhurskaaksi.
Pyhä Henki todistaa evankeliumissa Jeesuksen vanhurskauden syntiselle uskon kautta luetuksi.

Room.3:24 "...ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa..."

Näin Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen armon ja lunastuksen pelastetulle ihmiselle. Siksi Raamattu sanoo: "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa".

Yritämmekö me vakuutella itsellemme tai toisillemme, että me olemme hyviä uskovia?
Yritämmekö me todistaa että me olemme Jumalalle kelpaavia?

Muistakaamme, että mikä lihasta on syntynyttä, se ei koskaan voi periä Jumalan valtakuntaa. Todistuksemme siis tulee olla Pyhän Hengen antama todistus Jeesuksesta, ei lihan kerskaus eikä ihmisen oma todistus - hänestä itsestään tai hänen teoistansa.

Ristin evankeliumissa Pyhän Hengen todistus on aina todistus Jeesuksesta. Suloinen Jumalan lapseus Jumalan evankeliumissa ei perustu meidän itsemme varaan, tai itsemme perustalle tehtyyn todistukseen, vaan Jumalan Hengen todistukseen: "Jeesus on minun vanhurskauteni. Jeesus on minun syntieni sovitus. Jeesus on minun Herrani."

Tässä on lepo. Tässä on Jumalan rauha. Pelastetun sydän lepää silloin Jumalan tekemän teon varassa, ja tässä todistus pelastuksesta on horjumaton.

Kuka voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta?
"...näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut..." (Room.8:37)

Jumalan suloinen mielisuosio on yllämme vain sen armon kautta, missä Jeesus on meidän vanhurskautemme. Silloin "Henki itse todistaa" meidän henkemme kanssa, evankeliumin voiman Jeesuksessa Kristuksessa. Älä pelkää, Jumalan Karitsa on voittanut!

Lapseuden Henki on aina Jeesusta Kristusta kirkastava Jumalan Pyhä Henki. Tässä todistuksen sisältö on, että me olemme syntisiä itsessämme; ja turmeltuneita lihassamme - mutta Jeesuksessa, rakastettuja Jumalan lapsia, ja Hänessä täysin pelastettuja.

Hebr.12:2 "...silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle."

Vain Jeesuksen kautta, ja Hänessä me rohkeasti sanomme: "me olemme Jumalan lapsia", ja tämä siksi - koska Pyhä Henki osoittaa meille ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Jeesusta. Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä: "Hän istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle".

Hengen ensihedelmä, eli Kristuksen Henki sydämissämme nyt odottaa Jeesuksen tulemusta, ja siinä - "meidän ruumiimme lunastusta":

Joh.14:3 "Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Touko 2020 09:19

*
Evankeliumi ja sairauksista parantuminen Apostolien teoissa osa 6

Lyddan ja Joppen tapahtumat

Apt 9:
32 ¶ Ja tapahtui, että Pietari, kiertäessään kaikkien luona, tuli myöskin niiden pyhien tykö, jotka asuivat Lyddassa.
33 Siellä hän tapasi Aineas nimisen miehen, joka kahdeksan vuotta oli maannut vuoteessaan ja oli halvattu.
34 Ja Pietari sanoi hänelle: "Aineas, Jeesus Kristus parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi". Ja kohta hän nousi.
35 Ja kaikki Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät hänet; ja he kääntyivät Herran tykö.
36 ¶ Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja.
37 Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.
38 Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme".
39 Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.
40 Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.
41 Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.
42 Ja se tuli tiedoksi koko Joppessa, ja monet uskoivat Herraan.

Lyddassa Herrassa Jeesus paransi Pietarin kautta Aineas nimisen miehen, joka oli ollut halvaantuneena ja maannut kahdeksan vuotta vuoteessa. Pietari sanoi Aineakselle Jeesus Kristus (Messias) parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi. Alkutekstin mukaan Aineas parantui ja nousi ylös välittömästi Pietarin sanojen jälkeen. Pietari sanoi Jeesuksen Kristuksen parantava Aineaksen. Parantumisessa käytettiin Jeesuksen nimeä, että ihmiset tietäisivät kuka on Hän, joka on Parantaja.

Kun Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät Aineaksen parantuneen, niin he kääntyivät Herran tykö, eli tulivat uskoon. Tässäkin kohden sairaudesta parantuminen johti monen ihmisen pelastumiseen.

Joppessa ollut naisopetuslapsi Tabita (Dorkas) sairastui ja kuoli. Pietari saapui Joppeen siellä olleiden opetuslasten kutsusta. Pietari vietiin yläsaliin, jossa Tabita makasi kuolleena. Pietari käski kaikki ihmiset ulos yläsalista ja Pietari jäin yksin yläsaliin. Pietari laskeutui polvilleen ja rukoili kääntyen ruumiin puoleen ja sanoi: Tabita, nouse ylös! Niin Tabita heräsi kuolleista avaten silmänsä ja hän nousi istumaan nähdessään Pietarin.

Pietari ojensi kätensä Tabitalle nostaen hänet seisomaan kutsuen Jumalan pyhät ja lesket sisälle asettaen Tabitan elävänä heidän eteensä. Tämä tuli tiedoksi koko Joppessa ja monet uskoivat Herraan Jeesukseen tämän tapauksen johdosta. He eivät tulleet uskoon pelkästään siksi kun Tabita heräsi kuolleista, vaan siksi kun he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Tabitan kuolleista herääminen vaikutti heihin voimallisesti, mutta siitäkin huolimatta he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, koska ihminen ei voi tulla uskoon ilman synnintuntoa, parannusta ja uskoa Herraan Jeesukseen.

Tässäkin tapauksessa kuolemaan johtaneen sairaan kuolleista herääminen johti monien ihmisten pelastumiseen. Kuolleista herääminen tapahtui siksi, että kuollut heräisi henkiin ja moni ihminen saisi pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron