Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Helmi 2021 13:33

*
Herra sanoi Aabrahamille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: "Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen. Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi. Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi. Nouse ja vaella maata pitkin ja poikin, sillä sinulle minä sen annan."

Armon ja rakkauden Jumala uudisti taas lupauksensa Aabrahamille. Jumala näkee meidän lihamme heikkouden ja siksi hän uudistaa lupauksensa kerta toisensa jälkeen meille, niin kuin Hän myös teki Aabrahamille. Aabrahamin sydämessä oli varmasti huokaus, että toteutuuko Jumalan lupaus enää hänen elämässään. Aabraham saattoi ajatella sydämessään, että Jumala oli unohtanut hänet sekä lupauksensa ja mahtoiko Jumala enää rakastakaan häntä. Mekin liian usein ajattelemme tällä tavalla.

Meidän on kuitenkin hyvä muistaa se, että mitä Jumala on luvannut meille sen Hän myös antaa meille. Jumala näkee meidän kipuilumme ja rakkaudessaan meitä kohtaan Hän uudestaan ja uudestaan antaa meille toivoa ja uskoa, vakuuttaen meille lupauksistaan. Jumala rohkaisee tällä tavalla heikkoa uskoamme, jotta voimme tarttua Hänen lupauksiinsa.

Tämän Herran lupauksen jälkeen Aabraham saa uskoa ja voimaa ja siirtyy siirtymistään kohti Jumalan lupauksia, asettuen Mamren tammistoon, joka on Hebronin luona ja siellä hän rakentaa alttarin Jumalalle. Minne ikinä Jumala meitä kuljettaakin, niin ensimmäiseksi meidän tulee rakentaa alttari Herralle, niin kuin Aabrahamkin teki. Jumalan tahto on se, että siirtymällä siirrymme kohti Hänen sanansa lupauksia.

Meidän tulee olla koko ajan liikkeessä uskon tiellä, kohti syvempiä ja rehevimpiä sanan laidunmaita. Jumalan tahto on, että Hänen Henkensä ja sanansa saa muuttaa meidän elämämme, Hänen tahtonsa mukaiseksi. Sana varoittaa ettemme mukautuisi tähän maailmaan, koska silloin kurssimme muuttuisi kohti kadotuksen maata. Tätähän ei Jumala halua, vaan Hän haluaa auttaa ja viedä meidät perille kirkkauden maahan. Raamattu opettaa, että jatkuva sanan tutkiminen, mikä uskossa sulautuu meidän sisäiseen ihmiseen, muuttaa meidän elämämme Jumalan tahdon mukaiseksi. Siksi Raamattu painottaakin Aabrahamin siirtyvän siirtymistään kohti Jumalan lupausta. Siirry sinäkin eteenpäin kohti Hänen lupauksiaan.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Helmi 2021 21:22

*
Sodoman ja Gomorran kuninkaat liittolaisineen hyökkäsivät Eelamin kuningas Kedorlaomeria ja hänen neljää liittolais-kuningasta vastaan. Sodoman ja Gomorran kuninkaat jäivät häviölle ja joutuivat pakenemaan Kedorlaomerin joukkoa. Paetessaan he ottivat myös mukaansa Lootin, Aabrahamin veljenpojan ja koko Lootin omaisuuden. Aabrahamin ja Lootin karjapaimenten riidan jälkeen Lootin tie vei Sodomaan. Sodoman henki tempaisi Lootin mukaansa ja hän joutui lähtemään pakomatkalle Sodoman kuninkaan kanssa. Tässä on meille uskoville varoituksen sana, pysykäämme poissa Sodomasta ja sen synneistä, muutoin se tempaa meidät mukaansa.

Kun Aabraham kuuli, että hänen sukulaisensa oli otettu vangiksi, aseisti hän luotettavimmat palvelijansa, jotka olivat hänen kodissaan syntyneet, kolmesataa kahdeksantoista miestä, ja ajoi vihollisia takaa aina Daaniin saakka. Hän jakoi väkensä ja hyökkäsi palvelijoineen yöllä vihollisten kimppuun ja voitti heidät ja ajoi heitä takaa aina Hoobaan saakka, joka on Damaskosta pohjoiseen. Ja hän toi takaisin kaiken tavaran; myöskin sukulaisensa Lootin ja hänen tavaransa hän toi takaisin, myös vaimot ja muun väen.

Aabraham otti mukaansa luotettavimmat miehensä, jotta hän voisi vapauttaa Lootin. Luotettava henkilö ei petä eikä haastaa riitaa, sen sijaan hän toimii luotettavasti yhteisen edun mukaisesti ja on uskollinen Jumalalle sekä uskon sisarille ja veljille. Tämän takia Aabraham valitsi nämä luotettavat miehet. Uskon tiellä joudumme kohtaaman monia vaikeuksia matkatessamme kohti luvattua maata. Joudumme myös turvautumaan uskon sisarien ja veljien apuun tällä uskon tiellä. Sen tähden pyri olemaan rehellinen ja luotettava, jotta sodoman hankkeet raukeaisivat tyhjiin ja Jumalan tahto voisi kirkastua tälle maailmalle.

Aabrahamin ollessa paluumatkalla tuli häntä vastaan Melkisedek Saalemin kuningas, joka toi Aabrahamille leipää ja viiniä. Melkisedek oli Raamatun opetuksen mukaan Jumalan, korkeimman pappi. Melkisedek siunasi Aabrahamin sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja. Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Aabraham antoi kaikesta kymmenykset Melkisedekille. Aabraham oli Jumalan koulussa ja hän oli oppinut Raamatullisen opetuksen: koska olette lahjaksi saaneet niin lahjaksi antakaa.

Jumala haluaa meidänkin oppivan tämän saman läksyn, että saamme antaa omastamme. Tämä läksy ja sen toimeenpano omassa elämässäsi osoittaa sinulle sen, että luotatko Jumalaan ja Hänen huolenpitoonsa. Jos sinun kaivostasi ei heru kenellekään muulle kuin sinulle itsellesi, niin et luota Herraan etkä siihen, että Hän pitää sinusta huolen. Olet silloin itsekäs sekä kiinni tässä maailmassa ja sen antimissa. Mutta, jos sinun kaivostasi riittää elävää vettä janoiselle ja uupuneelle matkamiehelle, niin se osoittaa sinun luottavan Herraan ja Hänen huolenpitoonsa. Jumalan tahto on, että me olemme sellaisia elävän veden lähteitä, jotka antavat omastansa lähimmäisilleen.

Sodoman kuningas tuli myöskin Aabrahamin luokse sanoen: "Anna minulle väki ja pidä sinä tavara." Se oli kuin käärmeen ääni. Saatanahan on sitonut ihmisen tahtoansa tekemään, hänen hallussaan on tämän maailman väki. Saatana myös synnyttää himon ja ahneuden tämän maailman tavaraan. Aabraham vastaa Sodoman kuninkaalle näin: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon: En totisesti ota, en langan päätä, en kengän paulaa enkä mitään muuta, mikä on sinun, ettet sanoisi: 'Minä olen tehnyt Abramin rikkaaksi.' En tahdo mitään, paitsi mitä palvelijat ovat kuluttaneet ja mikä on niille miehille tuleva, jotka minua seurasivat, Aanerille, Eskolille ja Mamrelle; he saakoot osansa."

Aabrahamin sydän oli Jumalan puolella, eikä hän halunnut sitä mitä Sodoman kuningas hänelle tarjosi, ettei Sodoman kuningas pääsisi sanomaan; minä tein sinut rikkaaksi. Aabraham ei halunnut tämän maailman rikkautta ihmisen käden kautta. Älä sinäkään juokse tämä maailman rikkauksien perässä, vaan etsi elämääsi taivaallisia rikkauksia, jotka johdattavat sinua Jumalan valtakunnan taivaallisille aarteille. Aabrahamin elämä oli nyt Jumalan varassa eikä ihmisen. Aabraham ajatteli niitä, jotka olivat seuranneet häntä vapauttamaan Lootin ja sanoi: saakoot he osansa. Tämä on Jumalan tahto, että rakastaisit lähimmästäsi niin kuin itseäsi ja tämä opetus sekä sen todeksi eläminen kuuluu tälle uskon tielle.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Helmi 2021 12:14

*
Aabrahamin vanhurskaiden tapausten ja kokemusten jälkeen hänelle tulee näyssä Herra sana: "Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri." Herra sanoo ensimmäiseksi älä pelkää, koska pienen ihmisen sydämessä asuu usein pelko eri elämän tilanteissa. Herra haluaa vapauttaa sinut sanomalla sinulle älä pelkää, Minä olen sinun kilpesi ja palkkasi on oleva iankaikkisuus Minun kanssani.

Jumala vahvisti Aabrahamia ja kehotti häntä luottamaan Jumalan johdatukseen. Vaikka Jumala oli luvannut antaa Aabrahamille jälkeläisen ja siunata hänet, niin silti Aabraham kyselee Herralta: mitä sinä minulle annat ? Jumala toimii oman aikataulunsa mukaisesti ja ajallaan Hän antaa sen minkä on luvannut. Tätä läksyä sai Aabraham nyt opetella. Tämä onkin vaikea läksy, koska Jumalan aikataulu ja ihmisen aikataulu ovat aina eri ajassa. Meidän tulee hylätä meidän omat aikataulumme ja tyytyä odottamaan ja seuraamaan Jumalan aikatauluja.

Aabraham sanoi vielä: "Sinä et ole antanut minulle jälkeläistä; katso, talossani syntynyt palvelija on minut perivä." Jumala oli luvannut antaa Aabrahamille jälkeläisen, siinä Aabraham oli ihan oikeassa. Mutta miksi tuo Jumalan lupaus viipyi, näinhän Aabraham varmasti ajatteli ja näin usein myös me ajattelemme. Jumalan lupauksen viipymisen syy on erittäin tärkeä, eikä Aabraham e voinut vielä sitä ymmärtää.

Sinunkin elämässäsi voi olla Jumalan lupauksia, jotka viipyvät eivätkä tahdo toteutua. Sinäkin saatat sanoa mitä annat minulle ? Herra et ole vielä antanut sitä mitä minulle lupasit. Miksi Jumalan lupaus viipyy ? Jumalan lupausten viipymisen syy on erittäin tärkeä sekä ratkaiseva myös sinun elämässäsi, niin kuin se oli myös Aabrahamin elämässä. Tämä syy paljastui vasta sitten Aabrahamille, kun tuo lupaus täyttyi hänen elämässään. Me jäämme nyt odottamaan tuota Aabrahamin täyttymyksen päivää ja vastausta kysymykseemme, miksi viivyt Jumalan lupaus, etkä tavoita minua? (kirjoitan siitä täällä myöhemmin)

Vaikka Aabraham kipuilee Herransa edessä ei Herra vihastu häneen, vaan Jumala uudestaan lupaa antaa Aabrahamille jälkeläisen, joka lähtee hänen omasta ruumiistaan. Jumala vei hänet katsomaan tähtitaivasta ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea." "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä."

Jumala rakasti Aabrahamia ja vahvisti hänen lihansa heikkoutta ja niitä epäilyksiä sekä sitä tuskaa, jota oli Aabrahamin sydämessä. Näin toimii rakastava Jumala, Hän vahvistaa meidän heikkouttamme armollaan ja rakkaudellaan. Tämän jälkeen Aabraham uskoi Herraan ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.

Huomaatko! Jumala toimii niin, että Hän vahvistaa meidän heikkoa lihaamme ja vaikuttaa meissä uskon syntymisen. Uskoa ei ole lihassa, eikä uskoa synny lihan voimasta. Sen tähden Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Herra näkee meidän lihamme heikkouden ja rakkaudesta sinuun ja minuun Hän uudestaan ja uudestaan auttaa ja vahvistaa meitä kulkemaan kohti luvattua maata.

Jumala sanoi Aabrahamille: "Minä olen Herra, joka toin sinut Kaldean Uurista, antaakseni sinulle tämän maan omaksesi." Kun Aabraham tämän kuulee niin hän sanoo: "Oi Herra, Herra, mistä minä tiedän, että saan sen omakseni?" Ajattele, mies joka uskoi Herraan ja jolle luettiin usko vanhurskaudeksi kipuileekin nyt Herran edessä kysellen häneltä; mistä minä tiedän, että saan sen omaksi.

Niin kuin totesimme ettei lihassa ei ole uskoa, siksi Aabraham kipuili kysellen, mistä minä tiedän? Vaatiiko joku sinua uskomaan Jumalaan? Jumala ei vihastunut eikä vaatinut Aabrahamia uskomaan Häneen. Jumala ei vaadi sinuakaan uskomaan Häneen. Jumala kertoi Aabrahamille sen miten Hänen lupauksensa toteutuu. Jumala puhuu sinullekin ja kertoo tarkasti sen mitä Hän on sinulle suunnitellut, jos haluat vain kuunnella Häntä.

Jumala käski, että Aabrahamin piti tuoda kolmivuotias hieho, kolmivuotias vuohi ja kolmivuotias oinas sekä metsäkyyhkynen ja nuori kyyhkynen ja halkaista ne ja asettaa ne vastakkain. Tämä toimenpide oli käytössä Aabrahamin aikana itämailla ja se oli liiton vahvistamisen merkki, joka oli pitävä ja ehdottomasti voimassa molempien osapuolien kohdalla. Nämä uhrieläimet tuli laittaa vastakkain ja sitten molempien liiton tai sopimuksen tekijäin tuli kävellä näiden uhri eläinten päällä edestakaisin, näin sopimuksesta tuli pätevä.

Jumala puhui Aabrahamille tutun asian kautta, joka oli varmasti Aabrahamin tiedossa. Jumala voi puhua myös sinun sydämellesi hyvin arkisesti sekä usein sinulle tuttujen asioiden kautta. Aabraham teki niin kuin Jumala oli sanonut. Tämän lupauksen ja sopimuksen jälkeen, minkä Jumala oli tehnyt ja luvannut Aabrahamille, laskeutui petolintuja uhrieläinten päälle, mutta Aabraham karkotti ne pois.

Kun sinä teet liiton Jumalan kanssa, niin saatanan lähettämät petolinnut yrittävät rikkoa ja purkaa tuon liiton. Tulihan noiden uhrieläinten olla paikoillaan, jotta sovittu asia olisi voimassa, mutta jos nuo petolinnut olisivat onnistuneet syömään ja raatelemaan nuo uhrieläimet, niin silloin sopimusta ei olisi voitu tehdä. Aabraham teki oikein, kun hän karkotti pois nuo petolinnut. Sinunkin tulee uskossa vastustaa saatanaa ja syntiä ja karkottaa ne pois elämästäsi, jotta liittosi Jumalan kanssa saa olla puhdas ja Hänelle otollinen.

Kun aurinko oli laskemaisillaan ja Aabrahamin olisi pitänyt tehdä oma osuutensa tuossa Herran liitonmerkin sopimuksessa, niin valtasi raskas uni Aabrahamin, ja kauhu ja suuri pimeys valtasi hänet. Ja Herra sanoi Aabrahamille: "Niin tiedä totisesti, että sinun jälkeläisesi tulevat elämään muukalaisina maassa, joka ei ole heidän omansa, ja heidän on niitä palveleminen, ja ne sortavat heitä neljäsataa vuotta. Mutta myös sen kansan, jota he palvelevat, minä tuomitsen; ja sitten he pääsevät lähtemään, mukanaan paljon tavaraa. Mutta sinä saat mennä isiesi tykö rauhassa, ja sinut haudataan päästyäsi korkeaan ikään. Ja neljännessä polvessa sinun jälkeläisesi palaavat tänne takaisin; sillä amorilaisten syntivelka ei ole vielä täysi." Ja kun aurinko oli laskenut ja oli tullut pilkkopimeä, näkyi suitsuava pätsi ja liekehtivä tuli, joka liikkui uhrikappaleiden välissä.

Sinä päivänä Herra teki Aabrahamin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka: keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset, heettiläiset, perissiläiset, refalaiset, amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset." Ajattele, kun Aabraham nukkui eikä ollut kävelemässä uhrikappaleiden välissä, niin Jumalan tuli liikkui uhrikappaleiden välissä. Tämä kuvaa sitä, ettei ihminen pysty pitämään sitä liittoa, minkä hän on tehnyt Jumalan kanssa. Jumala ei vihastunut Aabrahamille, vaikka tämä nukkui raskasta unta.

Näkeehän Jumala meidän heikon lihamme ja sen, ettei lihassa ole uskoa. Jumala onkin armollinen ja rakastava, Hän pitää koko liiton ja auttaa vielä meitäkin sanansa ja Henkensä kautta ottamaan osaan tuohon liittoon. Jeesus Kristus täytti lain sinun edestäsi ja nyt

Jeesus kutsuu liitto-suhteeseen Hänen kanssaan, jossa Hän vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, jotta sinä saisit kulkea Jumalan liiton sisäpuolella, sen voiman mukaan minkä Hän vaikuttaa sinussa. Niin kuin Jumalan liekehtivä tuli liikkui uhrikappaleiden välissä, niin Jumala pitää koko liitto-sopimuksensa voimassa eikä Hän petä, vaan Hän pysyy sanansa takana.

Tämä on todella suurta armoa ja rakkautta, jota Jumala osoittaa sinua kohtaan. Onkin turvallista olla liitto suhteessa tällaisen Jumalan kanssa sekä kulkea Jumalan kanssa kohti luvattua maata. Näin Jumala teki Aabrahamin kanssa liiton. Kehotan sinua; pysy liitossa, jonka Jumala tekee kanssasi Messias Jeesus Kristuksen kautta. Tämä liitto on paras liitto, jonka voit tehdä elämässäsi.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2021 18:25

*
Saara ei synnyttänyt Aabrahamille lasta sen aikataulun mukaan miten ihminen odotti sen tapahtuvan, vaikka Jumala oli luvannut antaa heille lapsen. Toki Saarakin sai aikanaan lapsen, jonka Jumala oli luvannut antaa hänelle ja Aabrahamille. Kun asiat eivät tapahtuneetkaan ihmisen aikataulun ja ymmärryksen mukaan, niin Saara sanoi Aabrahamille: Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä.

Aabraham kuunteli Saara ja yhtyi Haagariin, joka tuli raskaaksi. Aabraham ja Saara olivat epäuskoisia, eivätkä luottaneet Herraan ja siksi he tekivät itselleen kiertotien omistaakseen Jumalan lupauksen. Ihminen, joka ei luota Jumalaan tekee aina oman kiertotiensä, joka ei ole Jumalan tie. Ihmisen liha yrittää omistaa kiertotien sekä kepulikonstien kautta Jumalan lupaukset. Epäuskoinen sydän vääntää aina vääräksi suoran ja selkeän Jumalan sanan tien.

Tämän tähden meidän tulee tavoitella Jumalan sanan totuuksia ja opetella uskomaan ja luottamaan Jumalaan. Epäuskomme tähden meidän elämäämme tulee sakkokierroksia, joista joutuu maksamaan kalliin hinnan. Epäusko saa omistaa vain lihasta syntyneitä asioita, mutta se sydän, joka on täynnä uskoa ja luottamusta Herraan, se saa nähdä Herran Hengen synnyttämiä asioita. Älä tyydy lihan tekoihin omassa elämässäsi, usko Jumalaan, niin saat nähdä Mitä Hän tekee.

Kun Haagar tuli raskaaksi, niin hän alkoi halveksia Saaraa. Saara kärsi suurta vääryyttä sydämessään ja hän sanoi Aabrahamille: Herra tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun. Saara varmasti sydämessään tiesi, että he olivat toimineet väärin Jumalan kasvojen edessä. Mutta se mikä oli tehty oli tehty ja tekonsa seuraukset he saivat nyt kärsiä. Tässäkin on suuri opetus meille, väärät valinnat ja lihan tie nousee lopulta aina meitä vastaan ja alkaa halveksimaan meitä. Vaikka lihan tie näyttää usein hyvältä niin se pettää kuitenkin aina meidät.

Kun uskot Jumalaan niin, vältät monet turhat asiat, jotka kuitenkin kääntyvät sinua vastaan. Tämä maailma vastustaa Jumalaa ja uskon asioita. Tämän tähden saamme opiskella pahan kärsimistä, tähän myös Raamattu meitä opettaa. On eri asia kärsiä vanhurskauden tähden, kun synnin tähden. Jumala haluaisi meidän enemmin kokevan vääryyttä Hänen tahtonsa tiellä kuin, että synnin sakkokierrosten tähden kärsimme sisimmässämme, koska Jumala rakastaa sinua eikä pidä siitä, jos synti, joka tuhoaa sinut, raatelee sydäntäsi.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Helmi 2021 13:18

*
Kun Aabraham oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi:

"Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton. Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti. "Katso, tämä on minun liittoni sinun kanssasi: sinusta tulee kansojen paljouden isä. Niin älköön sinua enää kutsuttako Abramiksi, vaan nimesi olkoon Aabraham, sillä minä teen sinusta kansojen paljouden isän. Minä teen sinut sangen hedelmälliseksi ja annan sinusta tulla kansoja, ja sinusta on polveutuva kuninkaita. Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala, ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa." Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen. Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi. Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni." Älä kutsu vaimoasi Saaraita enää Saaraiksi, vaan Saara olkoon hänen nimensä. Ja minä siunaan häntä ja annan hänestäkin sinulle pojan; niin, minä siunaan häntä, ja hänestä tulee kansakuntia, polveutuu kansojen kuninkaita."

Jumala lupasi antaa Aabrahamille ja Saaralle pojan, lupauksen lapsen. Johon Aabraham naurahti ja ajatteli sydämessään: ”Voiko satavuotiaalle syntyä poika, ja voiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen vuoden vanha, vielä synnyttää?” Jumala oli riisunut ja kuolettanut Aabrahamin niin, ettei hän enää omin voimin ja avuin voisi itse toteuttaa Jumalan lupauksen täyttymistä. Tähän Jumala juuri tähtääkin, Hän kuljettaa ihmis-lihan siihen pisteeseen, jossa ei liha voi eikä kykene tekemään Jumalan tekoja.

Raamatussahan on opetus, että Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa toteutuisi. Uskon elämän vaikutin ja motivaatio ei nouse ihmisen lihasta, vaan Jumala vaikuttaa sanansa ja Henkensä kautta Häneen uskovissa Jumalan sanan mukaista elämää. Jumalahan on edeltäpäin valmistanut hyvät tekonsa, että me vaeltaisimme niissä. Uskossa on kysymys Jumalan teoista eikä lihan teoista, siksi Raamattuun on kirjoitettu: Hengellä kuolettakaa ruumiin teot niin te saatte elää.

Tämän tähden Jumala kuljetti Aabrahamia 25 vuotta, että Hänen tekonsa kirkastuisi ja tulisi näkyviin ja lihan teot kuoletettaisiin. Aabrahamin oma voimattomuus nosti hänen sydämellensä toivottomuuden ja epäuskon, koska hän ei ymmärtänyt Jumalan toiminta-suunnitelmia. Sen tähden hän epäuskoisena epäili, että hänhän on liian vanha toteuttamaan tuon lupauksen täyttymisen. Näinhän liha aina ajattelee, se yrittää itse ilman Jumalaa tehdä Jumalan tekoja ja siitä seuraa aina toivottomuus ja epäusko sekä usein napina ja kapina Jumalaa vastaan. Jos me ymmärrämme Jumalan toiminta- suunnitelman suhteessa ihmisen lihaan, joka on lihan kuolettaminen, jotta Jumalan teot tulisivat ilmi, niin silloin jaksamme odottaa Jumalan tekojen ilmitulemista. Kun me tämän ymmärrämme, niin silloin vasta hylkäämme oma voimaisen lihan kiertotien etsimisen ja kulkemisen.

Jumala ei vihastunut Aabrahamin epäuskoa ja epäilyksiä kohtaan, koska Hän näki ja ymmärsi, ettei Aabraham vielä tuntenut Häntä kunnolla. Sinuakin syyttävät saatana ja ihmiset jos et vielä tunne Jumalaa. Näiden syytösten ja paineiden kautta saatana haluaa sinun luopuvan uskon elämästäsi. Tee niin kuin Aabraham, hän ei pysähtynyt palatakseen takaisin Harraniin, vaan hän siirtyi siirtymistään kohti Jumalan lupauksia. Jumala halusi jatkaa Aabrahamin kanssa ja täyttää lupauksensa, kunhan vain liha kuolettuisi, jotta Hänen tekonsa voisivat tulla ilmi. Jumala haluaa myös jatkaa sinun kanssasi ja kirkastaa itsensä sinun kauttasi.

Näissä Aabrahamin epäilyksen ja epäuskon ajatuksissa Jumala vastasi hänelle: "Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä. Mutta myös Ismaelista minä olen kuullut sinun rukouksesi; katso, minä siunaan häntä ja teen hänet hedelmälliseksi ja annan hänen lisääntyä ylen runsaasti. Hänestä on polveutuva kaksitoista ruhtinasta, ja minä teen hänestä suuren kansan. Mutta liittoni minä teen Iisakin kanssa, jonka Saara sinulle synnyttää tähän aikaan tulevana vuonna."

Tämän kuultuaan Aabraham otti poikansa Ismaelin sekä kaikki perheensä miespuoliset jäsenet sekä mies-palvelijat ja ympärileikkasi heidän esinahkansa lihan ja samoin Aabrahamkin ympärileikattiin 99 v:n ikäisenä, niin kun Jumala oli hänelle puhunut. UT:ssa on opetus, että Messias Jeesus Kristus ympärileikkaa meidän sydämemme Pyhässä Hengessä. Tämä ympärileikkaus on Jumalan liiton-merkki meidän lihassamme. Mutta se on myöskin voima palveluksen työhön ja voima kuuliaisuuteen Herraa kohtaan.

Tämä opettaa meille sen, että Jumala ympärileikkaa meidän sydämemme Pyhässä Hengessä, jotta Jumalan teot voisivat tulla ilmi. Kuten Aabraham ympärileikattiin ennen lupauksen lapsen syntymistä, niin sinunkin sydämesi tulee ympärileikata Pyhässä Hengessä, jotta Jumalan lupaukset täyttyisivät sinun elämässäsi. Jumala uudisti ja vahvisti lupauksensa yhä uudestaan Aabrahamille ja lopulta Hän antoi tarkan ajankohdan sekä myös nimen lupauksen lapselle. Jumalan lupaus toteutuisi vuoden päästä. Jumala näkee meidän heikon lihamme ja sen tähden hän uudestaan ja uudestaan vahvistaa meidän heikkoa lihaamme. Ajattele kuinka suuri on Jumalan rakkaus pientä ihmistä kohtaan. Kiitos Jumalalle Herran Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Helmi 2021 11:17

*
Jumala haluaa riisua meidät omavoimaisuudestamme. Itsessään heikoissa Hän on väkevä. Seuraavassa tuntemattoman kirjoittajan ajatuksia.

KUOLLA ITSELLEEN.

Kun sinut unohdetaan, laiminlyödään tai tarkoituksella pannaan sivuun, kun olet häväisty ja ylenkatsottu, mutta se ei sinua ärsytä eikä loukkaa, vaan sydämesi iloitsee, koska olet katsottu arvolliseksi kärsimään Kristuksen tähden: tämä on kuolemista itselleen.

Kun sinun hyvyytesi käännetään pahuudeksi ja toiveesi eivät toteudu, kun neuvosi ovat tyhjänveroiset ja mielipiteillesi nauretaan, mutta sinä et salli vihasi nousta etkä edes puolustaudu, vaan kohtaat kärsivällisyydellä ja rakastavalla hiljaisuudella - tämä on kuolemista itselleen.

Kun sinä rakkaudella ja kärsivällisesti kohtaat kaiken epäjärjestyksen ja mielivallan, kaiken röyhkeyden ja vaivaamisen, kun seisot vastakkain hävityksen, mielettömyyden, kohtuuttomuuden ja hengellisen tunteettomuuden kanssa ja kestät kuten Jeesus kesti - tämä on kuolemista itselleen.

Kun olet tyytyväinen kaikenlaiseen ruokaan, tarjouksiin, ilmastoon ja vaatteisiin sekä sopeudut kaikenlaiseen ympäristöön ja olet valmis kaikenlaisiin muutoksiin, kun Jumala niin tahtoo - tämä on kuolemista itselleen.

Kun keskusteluissa et koskaan välitä viitata itseesi etkä muistella onnistuneita puheenvuorojasi, et kiihkeästi etsi kiitosta, kun opit olemaan tuntematon - tämä on kuolemista itselleen.

Kun näet veljesi menestyvän ja hänen tarpeittensa täyttyvän ja voit rehellisesti hengessäsi iloita hänen kanssaan tuntematta kateutta tai kyselemättä Jumalalta, vaikka omat tarpeesi ovat paljon suuremmat ja tilanne näyttää toivottomalta - tämä on kuolemista itselleen.

Kun voit vastaanottaa neuvoja ja moitteita itseäsi alempiarvoiselta ja voit nöyrästi alistua sisäisesti ja ulkonaisesti antamatta vastustuksen ja mielipahan nousta sydämestäsi - tämä on kuolemista itselleen.

Enkö olekaan kuollut? Näinä viimeisinä päivinä Pyhä Henki tahtoo viedä meidät ristille. "Että tuntisin Hänet...tullakseni Hänen kaltaisekseen Hänen kuolemansa kautta."

J-P Pirhonen
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Helmi 2021 10:37

*
Valitushuuto Sodoman ja Gomorran syntien tähden nousi Herran kasvojen eteen, sentähden Herra päätti käydä Sodomassa. Aabraham lähestyi Jumalaa ja kysyi: ”Aiotko hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa? Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden? Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?”

Aabrahamin sydämessä nousi jalomielinen ajatus kaupungin säästämisestä, mutta Aabraham ei ymmärtänyt synnin aiheuttamaa hirveätä tuhon ja turmeluksen vaikutusta. Synti tuhoaa ihmisen ulkonaisesti ja sisäisesti ja synnin pyrkimys ja tahto on kuin syövällä, joka leviää ja tuhoaa kaiken eteensä osuvan. Synti tuo myös Raamatun opetuksen mukaan ihmisen elämään lyhytaikaista nautintoa. Tämän lyhtyaikaisen nautinnon tähden liha rakastaa syntiä eikä halua luopua siitä. Jumalaan uskovan ihmisen onkin kerrottava tälle maailmalle, että synnin nautintojen harjoittamisen palkkana on kuolema ja iankaikkinen kadotus. Vaikka synti tuntuisi kuinka hyvältä tahansa tuhoaa se kumminkin lopulta synninharjoittajan.

Oliko nyt oikein hävittää Sodoma ja Gomorra? Jumala tietää mitä synti saa aikaan ja Hän näkee ihmis-sydämeen haluaako se tehdä parannuksen vai ei. Jos poimit omenapuusta omenia ja laitat mädät ja kypsät omenat samaan koriin, onko se viisasta ja oikein? Mädät omenat mädättävät kaikki kypsät omenat korissa, siksi mädät omenat on heitettävä pois, jotteivät ne pilaisi kypsiä omenoita. Onko oikein sulkea paatunut murhaaja vankilaan, joka tappaa koko ajan ihmisiä, vai onko oikein pitää hänet vapaalla jalalla ? Jumala toimii aina oikein, tekipä Hän sitten mitä tahansa ja millä lailla tahansa. Jumala on rakkaus ja Hän on, Kaikkivaltias. Vaikka Jumala onkin Kaikkivaltias, niin on yksi asia, jota Hänkään ei voi tehdä ja se on synti. Muista aina, ettei Kaikkivaltias Jumala voi tehdä syntiä, vaan kaiken mitä Hän tekee, tekee Hän aina suuressa armossaan ja rakkaudessaan. Siksi meidän on opeteltava ettemme napise ja tuomitse Jumalan tekoja.

Jumala lupasi Aabrahamille säästää kaupungin jos sieltä löytyy kymmenen vanhurskasta. Ajattele vain kymmenen vanhurskasta tarvittiin pelastamaan tuo kaupunki. Tänäkin päivänä tarvitaan vain muutama vanhurskas, jotka elävät Pyhän Hengen voitelussa, jotta jokaisessa suomen kylässä ja kaupungissa olisi ihmisillä toivo pelastuksesta. Kaksi enkeliä, jotka Jumala oli lähettänyt tulivat illansuussa Sodomaan. Lootin nähtyä nämä lähettiläät, hän kumartui maahan kasvoillensa ja pyysi heitä yöpymään hänen talossaan. Mutta he eivät halunneet tulla Lootin luokse, koska he aikoivat yöpyä taivasalla. Mutta Loot pyysi pyytämällä, että he poikkeaisivat syömään hänen taloonsa. Jumala ei tee mitään väkisin meidän elämässämme, Jumala haluaa meidänkin pyytämällä pyytävän Hänen vanhurskauttaan, jotta Hän näkee, että olemme tosissamme.

Jumalan vanhurskaus on tarkoitettu elää todeksi meidän elämässämme, eikä sitä ole tarkoitettu museotavaraksi eikä teoreettiseksi pään tiedoksi. Sen tähden Jumala haluaa meidän tosissaan pyytävän Häneltä, Hänen vanhurskauttaan. Saamme toimia samalla tavoin kuin Loot toimi, joka ei hellittänyt, vaan hän pyytämällä pyysi ja sai kun saikin Jumalan lähettiläät talonsa seinien sisäpuolelle. Ennen kuin he olivat käyneet nukkumaan, sodomalaiset nuoret ja vanhat sekä koko väki piirittivät Lootin talon. Sodoman väki huusi Lootille:

"Missä ne miehet ovat, jotka tulivat luoksesi yöllä ? Tuo heidät tänne meidän luoksemme, ryhtyäksemme heihin." Silloin Loot meni ulos heidän luokseen ja sanoi heille: Älkää, veljeni, tehkö niin pahoin. Katsokaa, minulla on kaksi tytärtä, jotka eivät vielä miehestä tiedä. Ne minä tuon teille, tehkää heille, mitä tahdotte. Älkää vain tehkö näille miehille mitään pahaa, sillä he ovat tulleet minun kattoni suojaan."

Raamattu opettaa, että jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et tee hyvin, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä. Sodomalaiset halusivat ryhtyä harjoittamaan homoseksualismia Jumalan lähettiläitä kohtaan. Synti haluaa sinuun, se haluaa tunkeutua sinun sisimpääsi ja jäädä asumaan sinne. Synti tarkkailee sinua ja yrittää etsiä tietä sinun sydämeesi, jotta se voisi tuhota sinut. Haureus ja seksi ovat yksi synnin voimakkaimmista aseista, jotka synti nostaa sinun lihaasi vastaan houkutellaksesi sinut harjoittamaan syntiä.

jatkuu

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Helmi 2021 13:14

*
Saatana käy kuin kiljuva jalopeura ihmisen ympärillä ja se haluaa tuhota sinut. Jalopeura, eli leijona ei saalista kiljuen, vaan hiljaa hiipimällä se tappaa uhrinsa. Näin toimii myöskin saatana, se hiipii sinun elämäsi ympärillä, joka et ole valveilla Kristuksen kanssa ja yrittää hiljaa ja varovaisesti rynnätä kimppuusi ja tuhota sinun elämäsi synnillä. Samoin se hiipii myös sinun elämäsi ympärillä, joka elät Jumalan Hengen voimasta. Mutta Pietarihan kirjoitti Pyhässä Hengessä, että saatana käy kuin kiljuva jalopeura meidän ympärillämme, etsien kenet se saisi niellä. Erehtyikö Pietari kirjoittaessaan Leijonan saalistavan kiljuen?

Ei hän erehtynyt, koska kun leijona saa kuolettavan iskun, niin silloin se lähtee kiljuen saalistamaan, kiljuen kuolemaansa, joka sitä kohtaa. Näin saatanakin kiljuu, koska hän on hävinnyt ja hänestä on otettu voitto Golgatan ristillä. Tuo saatanan kiljunta on hävinneen tuskan ja kuoleman huutoa. Älä kuuntele hävinneen huutoa, koska se tuo elämääsi synnin ja kuoleman. Ole valveilla Kristuksen kanssa ja kuuntele Golgatan ristillä Jeesuksen huutamaa huutoa: ”se on täytetty”.

Jos sinun sydämesi on rakastanut Jumalaan, niin saatana joutuukin kiertämään sinun ympärilläsi, eikä hän silloin voi ampua synnillä sinun sydämeesi. Se on täytetty, jonka Jeesus huusi ristillä on yksi ainoa sana, jonka kreik. Raamattu kääntää sanalla tetelestai, ja tuo sana tarkoitti Jeesuksen aikana voiton ja ilon huutoa, jonka sotilaat huusivat kun he voittajina palasivat sodasta.

Kun voitokkaat sotilaat lähestyivät kotikaupunkiansa, niin he jo kaukaa huusivat tämän voiton ja ilonhuudon ja koko kaupungin väki kuuli sen ja he riemuissaan iloitsivat sotilaiden voitosta. Ajattele Jeesus huusi ristillä voiton ja ilon huudon, koska nyt sinulla on mahdollisuus Jeesuksen täytetyn työn kautta päästä osalliseksi voitosta ja kuulua voittajan puolelle. Se on täytetty sinunkin puolestasi, suuressa rakkaudessaan Jeesus iloitsi sinunkin puolestasi Golgatan ristillä huutaessaan se on täytetty, annathan Hänen täyttää rakkaudellaan ja hyvyydellään elämäsi. Kuuntele omassa elämässäsi voittajan huutoa se tuo elämääsi Kristuksen ilon ja kirkkauden.

Sodomalaiset vastasivat kuitenkin näin Lootille: "Mene tiehesi! Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä." Ja he tunkeutuivat väkivaltaisesti, Lootin, kimppuun ja kävivät murtamaan ovea. Silloin miehet ojensivat kätensä, vetivät Lootin luoksensa huoneeseen ja sulkivat oven. Ja he sokaisivat ne miehet, jotka olivat talon ovella, sekä nuoret että vanhat, niin että he turhaan koettivat löytää ovea. Jos haluat pitää voimassa Jumalan vanhurskautta tässä maailmassa, niin liian usein sinua kehotetaan menemään tiehesi, jotta synninharjoittajat saisivat rauhassa jatkaa synnin harjoittamista.

Tämä maailma kokee sinut usein siten, että yrität olla muita parempi. He kokevat myös, että yrität hallita Jumalan sanalla tämän maailman ihmisiä. Loot halusi varjella Jumalan lähettämiä enkeleitä ja se olikin ihan oikein. Meidän tulee varjella ja pitää voimassa Jumalan vanhurskautta, emmekä saa antautua synnin edessä. Meillä on taistelu ei lihaa ja verta vastaan, vaan henkivaltoja vastaan tässä maailmanajassa. Uskova on taistelukentällä taistelemassa joka päivä syntiä vastaan ja voittamalla synnin hän saa pitää vanhurskautta voimassa. Kuinka usein me uskovat taistelemme maailman ihmisiä sekä uskon sisaria ja veljiä vastaan.

Mutta, tällä taistelukentällä ei tule voittoja Kristuksen kanssa, vaan tappioita omassa elämässämme ja muiden ihmisten elämässä, tällä taistelukentällä vain saatana voittaa. Sen tähden meidän tulee aloittaa taisteleminen oikealla taistelukentällä, jossa taistellaan saatanallisia henkivaltoja vastaan. Sanoohan sanakin, että kun vastustamme perkelettä niin se pakenee meistä, mutta vastusta syntiä ja saatanaa kuitenkin niin, että olet Jumalalle alamainen ja kuuliainen, vain tällä tavalla saat voittoja synnin himoista ja haluista.

Menestyminen synnin voittamiseen on lihan tekojen kuolettaminen Jumalan Hengen avulla. Raamattu opettaa, koska Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä - ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan. Jumala antaa sinulle aseen syntiä vastaan ja se on Jumalan Pyhä Henki, joka vie sinun lihasi kärsimään, koska liha haluaa elää synnissä lihan himojen mukaan, ja jos se ei saa elää synnissä, niin silloin liha kärsii.

Jumala ei ole sadisti, koska uskon tie on Hengen mielen tie ja lihan mieli sotii Jumalan Henkeä vastaan, niin sen tähden on lihan kuoltava ja kärsittävä, jotta Jumalan Henki saa hallita meitä. Tämä onkin suurta Jumalan rakkautta, että se synti joka haluaa hallita meitä ja tuhota meidät, niin sen Jumala haluaa poistaa ja poistaakin meidän elämästämme. Raamattu lupaa Pyhän Hengen voiman niille, jotka uskovat Jeesukseen ja hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, vaan Jumalan tahdosta. Onkin tärkeätä, että ihmiset uskovat Jumalan sanan olevan Jumalan sanaa, koska silloin Hän voi voimallisesti vaikuttaa niissä jotka uskovat, mutta jos ihmiset pitävät Jumalan sanaa vain ihmisen sanana, niin ei se voi heitä hyödyttää eikä auttaa.

Pelottaako sinua lihasi kuolema ? Minuakin on pelottanut tuo kutsu, joka on annettu lihalleni, tule ja seuraa Jeesusta ja kuole itsellesi, jotta löytäisit todellisen elämän. Jumala ei jätä sinun lihaasi yksin kärsimään, vaan Jumalan Henki auttaa meidän heikkouttamme, ei meidän voimaamme eikä viisauttamme, vaan heikkouttamme. Sitä heikkoutta, joka ei kykene omassa voimassa voittamaan syntiä, vaan tarvitsee siihen Jumalan apua. Sitä heikkoutta, joka ei kykene omassa voimassa vaeltamaan Jumalan vanhurskaudessa, vaan tarvitsee siihenkin Jumalan apua. Jumala on luvannut sanassaan antaa Pyhän Hengen niille, jotka Häntä tottelevat.

Lue nyt tarkasti, et saa Pyhää Henkeä siksi, kun tottelet Jumalaa, vaan saat siksi Pyhän Hengen, että voisit totella Häntä (tarkoittaa kun ihminen tulee uskoo, niin hän armosta Jumalan hengen ei omien ansioiden tähden). Tämä on tärkeätä ymmärtää, liha yrittää totella lihan voimalla, jotta saisi Pyhän Hengen. Kun taas Jumala antaa lihalle, joka ei pysty Häntä tottelemaan Pyhän Hengen, jotta liha voisi ja voi Pyhän Hengen kautta totella Jumalaa. Jumalan Henki onkin kuuliaisuuden Henki, joka tuo ja vaikuttaa kuuliaisuuden Jumalan lasten sydämissä. Sillä Jumala on se, joka vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen Jumalan sanan ja Pyhän Hengen kautta sinun sydämessäsi, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Sinun lihasi ei voi vaikuttaa sinun sydämessäsi tahtomista ja tekemistä, että Jumalan tahto tapahtuisi, vaan Jumala vaikuttaa sen sanansa ja Henkensä kautta.

jatkuu

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Helmi 2021 12:05

*
Niin kuin sodomalaiset yrittivät väkivalloin tunkeutua Lootin kimppuun, niin yrittää syntikin tunkeutua väkivalloin sinun sydämeesi. Jumalan enkelit sokaisivat kuitenkin sodomalaiset, eivätkä he päässeet vahingoittamaan ollenkaan Lootia. Raamattu kertoo Lootin olleen hurskas, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi. Sillä Loot kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla. Loot vaelsi vanhurskaasti ja oli kiusaantunut synnistä ja se vaivasi hänen sieluaan. Tämän tähden ei synninharjoittajat päässeet häneen käsiksi. Jos sinäkin elät vanhurskaasti ja olet terveellä tavalla vaivaantunut sekä kiusaantunut synnistä, niin silloin synti, joka väijyy myös sinua ei pääsekään sinuun käsiksi.

Jumalan lähettiläät sanoivat Lootille: "Vieläkö sinulla on ketään omaista täällä? Vie pois täältä vävysi, poikasi, tyttäresi ja kaikki, keitä sinulla kaupungissa on, sillä me hävitämme tämän paikan. Koska huuto heistä on käynyt suureksi Herran edessä, lähetti Herra meidät hävittämään sen." Jumala haluaa sinunkin varoittavan omaisiasi ja lähimmäisiäsi synnin harjoittamisen palkasta, joka on iankaikkinen kadotus. Jumala haluaa sinun vievän omaisesi ja lähimmäisesi Herran iankaikkiselle valtatielle. Rukoile Jumalaa, jotta sielut voivat pelastua sinun ympärilläsi, sillä viisas voittaa sieluja. Raamatun ilmoituksen mukaan Jumalahan on ainoa viisas, sen tähden rukoile Häneltä viisautta, jotta sinun elämäsi ympärillä voisivat ihmiset pelastua.

Loot meni vävyjensä luokse ja kertoi heille, mitä tulisi tapahtumaan. Lootin vävyt luulivat hänen laskevan vain leikkiä. Niin se on usein tänäkin päivänä, ihmiset luulevat meidän laskevan leikkiä tai sitten he pitävät meitä uskovaisia vähän tärähtäneinä. Tässä kohden usein uskovankin sydämeen nousee ihmispelko, joka estää meitä kertomasta totuutta tälle maailmalle, paneehan ihmispelko paulan ihmis-sydämeen. Nyt onkin tärkeätä, että elät Jumalan Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, koska täydellinen rakkaus karkoittaa pelon pois elämästäsi, niin ihmispelon kuin kaiken muunkin pelon.

Jumalan rakkaus on avain evankeliumin eteenpäin menemiselle. Antaudu elämässäsi todelliselle Jumalan Hengen työlle, joka kuolettaa lihasi, jotta voit tulla eläväksi Kristuksessa. Vävyt, jotka eivät uskoneet Lootia, niin he jäivät ja tuhoutuivat Sodomaan. Jos ihmiset eivät ota vastaan todistustasi Herrasta Jeesuksesta, niin älä syyllistä itseäsi siitä. Jos olet rakastanut heitä ja kertonut heille totuuden, niin sinä olet vapaa, siitä valinnasta jonka he itse ovat tehneet. Se on tärkeätä, että olet hyvin tehnyt oman osasi evankeliumin eteenpäin viemiseksi. Lootin vitkastellessa, lähettiläät tarttuivat häneen ja hänen vaimoonsa ja heidän tyttäriinsä ja veivät heidät kaupungin ulkopuolelle.

Älä sinä vitkastele vanhurskauden kanssa, vaan anna sen vapaasti vaikuttaa sydämessäsi. Tuo jumalallinen vanhurskauden vaikutus vie sinut tämän maailman leirien ulkopuolelle, kantamaan Kristuksen iestä, johon kuuluu pilkka Kristuksen tähden sekä Jumalan kirkkauden voiman vaikutus. Monien uskon elämä tyrehtyy ja takkuaa sen tähden, kun ei lähdetä ulkopuolelle leirin. Älä pelkää, koska leirin ulkopuolella on rakastava Jumala, joka pitää sinusta ja sinun elämäsi tarpeista huolen. Etsi ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin Hän antaa sinun elämääsi kaiken minkä todella tarvitset. Etsi Jumalan vanhurskautta leirin ulkopuolelta sieltä se löytyy, Jumalan vanhurskaus. Leirin ulkopuolelle lähteminen merkitsee sitä, että luovut tämän maailman synti tavoista ja tottumuksista ja alat palvelemaan elävää Jumalaa.

Viedessään heitä ulos Sodomasta Jumalan lähettiläät sanoivat heille: ”Pakene henkesi tähden, älä katso taaksesi äläkä pysähdy mihinkään lakeudella. Pakene vuorille, ettet hukkuisi.” Kuinka voi nuorukainen pitää tiensä puhtaana ? Siten, että hän noudattaa Jumalan sanaa. Kuinka voit paeta tämän maailman syntiä ? Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä. Mene paikkakunnallasi Jumalan seurakuntaan ja asetu paikallesi Kristuksen ruumiissa ja ala kantamaan hyvää ja suloista hedelmää Kristukselle Jeesukselle. Mitä tarkoittaa se ettei tule katsoa taakseen enää. Jotkut ymmärtävät ja ajattelevat ettei saa enää palata menneisiin asioihin ajattelemalla niitä. Tämä ei kuitenkaan ole ihan kokonaan Raamatun opetus, eikä tällaisella opetuksella kukaan koskaan pysty tuottamaan tervettä ja hyvää hedelmää. Sitä tuo taakseen katsominen kyllä tarkoittaa, ettei saa rakastua tähän maailmaan ja ettemme enää eläisi vanhan ihmisen mukaan, vaan uuden luomuksen mukaista elämää. Mutta Jumala kyllä Henkensä ja sanansa kautta paljastaa meille, sitä mikä on takana päin, sen tähden, että Hän haluaa osoittaa meille niitä syntejä, jotka kulkevat meidän mukanamme. Tuon paljastamisen tarkoituksena on se, että Jumala haluaa osoittaa meille missä kohdin Hänellä on meissä vielä työtä jäljellä. Jumala haluaa antaa meille taivaallista juurihoitoa, jolla Hän irrottaa väärät ja tuhoavat istutukset meidän sydämestämme, jotta taivaallinen rakkauden juuri alkaisi kantamaan hyvää hedelmää meidän sydämissämme.

Jesaja kirjoittaa, että silloin kun korkeudesta vuodatetaan Henki meidän päällemme, niin silloin erämaa muuttuu puutarhaksi. Mikä ihana ja kaunis lupaus sinulle ja minulle. Mutta tarkastellaanpa vähän tarkemmin tuota Raamatun kohtaa. Tekstissä oleva sana vuodattaa on hebr. arah, joka merkitsee paljastamista, riisumista, tyhjentämistä, vuodattamista ja kaatamista. Tämä sana ilmaisee meille koko Raamatun opetuksen valossa Hengen toiminnan meidän sydämessämme. Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion tälle maailmalle. Mutta, uskovalle Pyhä Henki paljastaa synnin, joka on uskon tien tukkeena ja esteenä. Kun synti on paljastettu, niin se voidaan riisua pois meitä sitomasta. Ja kun meidät sitten on riisuttu, niin silloin olemme tyhjentyneet ja Hän voi vuodattaa ja antaa uutta vanhan tilalle. Olemme kuin kuiva erämaa, joka on täynnä kuolleita luita eli lihan tekoja, jonka palkka on iankaikkinen kadotus. Mutta kun ihminen tulee uskoon, niin silloin Jumala muuttaa meidän sisimpämme Henkensä ja Sanansa kautta ja niin me saamme olla kuin puutarha, joka on täynnä elämää, jota kaunistavat upeat kukat kauneudellaan, jotka tuoksuvat Kristukselle.

Monet uskovien ongelmat johtuvat siitä, että tämän päivän Jumalan sanan julistajat opettavat pelkkää täyttymistä ja Hengen vuodattamista, ilman Hengen paljastavaa ja riisuvaa sekä tyhjentävää vaikutusta. Ongelmat muodostuvatkin todella vaikeiksi, kun täyttymistä ei tapahdukaan ja ei koetakaan Hengen voimaa. Hengen voimaa etsitään tänä päivänä, niin voimakkaasti, että ollaan valmiita matkustamaan atlantin toiselle puolelle asti saamaan ja kokemaan Jumalan siunauksia.

Mikä on todellinen Hengen voima? Johannes kastaja sanoi sen osuen asian ytimeen: ” minun tulee vähetä ja Kristuksen kasvaa.” Paavalikin tiesi mitä on Jumalan voima sanoihan hän näin: ”Ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.” Paavali jatkoi vielä: ”Minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.” Johannes kastaja ja Paavali eivät taitaisi olla oikein suosittuja puhujia tämän päivän kristillisissä piireissä, koska he eivät ainoastaan puhuneet näin, vaan myöskin elivät niin kuin opettivat. He antoivat terveen ja hyvän esimerkin elämällään jokaiselle tästä Jeesus tiestä, jota on hyvä käydä.

Jeesus sanoi, että siinä hänen Isänsä kirkastetaan kun kannamme paljon hedelmää. Uskon päämäärä ei ole ainoastaan sielujen pelastuminen, vaikka se kyllä sitäkin on. Uskon voimakkain päämäärä on Jumalan kirkastuminen Hänen lastensa kautta ja jos tuo päämäärä saa toteutua sinun elämässäsi, niin silloin ihmisiä pelastuu sinun elämäsi ympärillä sekä sinun elämäsi muuttuu Jumalan tahdon mukaiseksi. Onhan Jumalan suunnitelma tehdä ihmisestä Jumalan kuvan kaltainen ja uskon kautta katsomalla Kristuksen kuvastimeen saamme muuttua Hänen kuvansa kaltaisuuteen. Huomio! Jumala ei tee sinusta Jumalaa niin kuin esim. new age-liike opettaa, vaan ihmisen, joka saa elää jumalista ja vanhurskasta elämää.

Jumala haluaa meidän pysähtyvän tutkimaan itseämme. Palvelemmeko Jumalaa omassa palvelutehtävässämme, vai haluammeko kirkastaa itseämme, kirkastuuko Jumala palvelutehtävämme kautta? Minut Jumala sai kiinni ja paljasti omahyväisestä oman itsensä kirkastamisesta, jonka olin onnistunut pukemaan nöyryyden vaatteisiin, mutta Jumalan edessä kaikki on avointa ja paljastettua. Jos sinäkin olet pukeutunut nöyryyden vaatteisiin, mutta kumminkin kirkastat ja haluat kirkastaa itseäsi, niin nöyrry ja anna Jumalan kirkastua sinun kauttasi. Sillä Jumalan sana tunkeutuu meidän lävitsemme kunnes se erottaa sielun ja Hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmänsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

Jumalan Hengen tehtävänä on Jumalan Sanan kautta erottaa uskovan sisimmästä sielullisuus sekä Hengellisyys. Aito usko ei jää kiinni sielulliseen tunne-uskoon, vaan aito usko kasvaa Hengelliseksi elämäksi, joka ojentautuu Jumalan Sanan mukaisesti.

Miksi Jumala loi sitten tunne-elämän meidän sisällellemme? Saako meillä olla tunteita? Jumala loi ihmisen sisälle tunteet siksi, että me eläisimme ja tuntisimme sisimmässämme Jumalan rakkauden, armon, totuuden, pyhyyden, vanhurskauden ja laupeuden. Ihmisellä saa olla tunteet, mutta tunteiden tarkoituksena on kirkastaa Jumalaa ja tuottaa meille iloa, eikä tunteita ole tarkoitettu lihan tekojen pönkittämiseen. Tunteet myös paljastavat meille vaaratilanteet. Jos sisimpämme tuntee vihaa ja katkeruutta, niin se on uskovalle merkki, jonka tulisi johtaa hänet parannuksen teon paikalle Olkaamme rehellisiä ja pysähtykäämme tarkastelemaan itsetutkistelun kautta Kristuksen kuvastimen edessä, että onko uskon elämämme sielullista tunne-elämää vai onko siinä, sitä tervettä kasvua, joka tuottaa uskovan sisimpään Hengen hedelmän mukaisia tekoja? Tänä päivänä puhutaan paljon oikeita asioita, mutta niiden tekijät vaan ovat harvassa, älä sinä tyydy pään tieto kristillisyyteen, vaan astu rohkeasti täyden evankeliumin tielle.

Jumalan lähettiläät käskivät Lootia pakenemaan nopeasti vuorille, koska he eivät voineet hävittää Sodoman kaupunkia ennen kuin Loot olisi turvassa. Jumalan viha ei kohdistu vanhurskauden tekijöihin. Jumalan viha kohdistuu aina syntiä vastaan ja synnin Jumala aina ajallaan hävittää ja poistaa. Nyt, oli tullut synnin mitta täyteen Sodomassa ja Gomorrassa, koska ihmiset eivät nöyrtyneet parannukseen, niin Jumala toimitti tuomionsa näiden kaupunkien päälle ja hävitti ne. Lootin vaimo katsoi taaksensa ja muuttui suolapatsaaksi. Hänen sydämensä varmasti jäi Sodomaan ja siksi hän muuttuikin suolapatsaaksi. Tässä onkin vakava varoituksen sana sinulle ja minulle. Kun olemme lähteneet leirin ulkopuolelle, vaikka olemmekin päässeet leirin ulkopuolelle, mutta jos olemme jättäneet sydämemme Sodomaan, niin matkantekomme pysähtyy, koska vain sen sydän, joka janoaa Jumalan rakkautta ja totuutta pääsee perille vanhurskauden maahan. Valvokaamme itseämme, etteivät Egyptin lihavat lihapadat houkuttele meitä takaisin Egyptin orjuuteen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Helmi 2021 10:43

*
Herra piti lupauksensa Aabrahamille ja Saaralle ja Saara synnytti Aabrahamille pojan vanhoilla päivillään juuri sinä aikana, kun Herra oli Aabrahamille sanonut. Aabraham ja Saara olivat suuren riemun ja ilon vallassa, olihan Jumalan lahja heille molemmille niin mieluinen, oma pieni rakas poika, jota he saivat rakastaa. 25:n vuoden odotus palkittiin he saivat pitää nyt sylissään lupauksen lasta. Jumalan lupaus täyttyi, mutta millä tavalla. Aabrahamin ja Saaran oman lihan mahdollisuudet olivat täysin kariutuneet, jotta Jumalan teko voisi tulla ilmi kaikkien nähtäväksi.

Jumala kuoletti heidän ruumiinsa, jotta Jumala voisi toteuttaa oman suunnitelmansa. Olihan nyt kysymys Jumalan teosta ja Jumalan tekoja ei liha pysty tekemään. Siinä onkin Aabrahamin elämän yksi suurimpia opetuksia. Tuleehan myös tämän maailman nähdä Jumalan teot. Tässä on vielä yksi voimakas opetus ja se on siinä, että Aabraham ja Saara olisivat voineet olla yrittämättä tehdä omaa osuuttaan tämän Jumalan lupauksen täyttymisessä. Olisivathan he voineet ajatella, olemme liian vanhoja, tämä on mahdotonta emme viitsi edes yrittää. Mutta kuitenkin he uskoivat Jumalaan ja tekivät oman osuutensa Jumalan suunnitelmassa.

Meidänkin tulee uskossa kulkea kohti Jumalan sanan lupauksia ja vaeltaa sitä kohti mikä on lihalle mahdotonta ja Jumala tekee sen sinulle mahdolliseksi, kun vain uskossa otat askeleita eteenpäin. Näin Jumala toimii myös sinun ja minun elämässä. Hän vie meidät Egyptistä ulos kaislameren äärelle ja siinä olemme tuon valtavan meren äärellä, emmekä pääse toiselle puolelle omin voimin. Faarao sotajoukkoineen on vihastunut ja haluaa tuhota sinut. Sinä haluaisit antautua ja heiluttaa Faaraolle valkoista lippua antautumisesi merkiksi, vain sen tähden, koska et pääse toiselle puolelle omin voimin. Tätä Jumala juuri haluaakin, jotta näkisit lihan tekojen sijasta Jumalan tekoja.

Siksi Hän avaa suuren kaislameren sinun edessäsi, josta et omin voimin pääse yli. Ja sen jälkeen sinä saat nähdä kuinka Jumala avaa tuon meren sinun edessäsi ja saat kulkea Jumalan edeltä valmistamia teitä, aivan samalla tavalla niin kuin Israelin kansakin sai kulkea kuivaa merenpohjaa vastarannalle. Mutta, sinun tulee muistaa, ettei Mooses eli ihminen avannut tietä kaislameren pohjalle, vaan elävä Jumala sen teki.

Ja Aabraham nimitti poikansa, joka hänelle oli syntynyt, sen, jonka Saara oli hänelle synnyttänyt, Iisakiksi. Ja Aabraham ympärileikkasi poikansa Iisakin, tämän ollessa kahdeksan päivän vanha, niinkuin Jumala oli hänen käskenyt tehdä. Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle. Ja Saara sanoi:

"Jumala on saattanut minut naurunalaiseksi; kuka ikinä saa tämän kuulla, se nauraa minulle." Ja hän sanoi vielä: "Kuka olisi tiennyt sanoa Aabrahamille: Saara on imettävä lapsia? Ja nyt minä kuitenkin olen synnyttänyt hänelle pojan hänen vanhoilla päivillään." Ja poika kasvoi, ja hänet vieroitettiin. Ja Aabraham laittoi suuret pidot siksi päiväksi, jona Iisak vieroitettiin. Ja Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän ja sanoi Aabrahamille: "Aja pois tuo orjatar poikinensa, sillä ei tuon orjattaren poika saa periä minun poikani, Iisakin, kanssa." Aabraham pahastui suuresti tästä puheesta poikansa tähden. Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset. Mutta myöskin orjattaren pojasta minä teen suuren kansan, koska hän on sinun jälkeläisesi."

Näin kun lupauksen lapsi sitten on syntynyt, niin lihasta syntynyt alkaa vainoamaan Hengestä syntynyttä. saatana ei halua sinun omistavan Jumalan lupauksia, siksi hän vainoaa sitä mikä on Hengestä syntynyt. Sinäkin saat kokea vainoa lihan puolelta ja tuon vainon tarkoitus on, että Jumalan tuli, joka palaa sydämessäsi sammuisi. Mutta, muista Kristuksen kanssa olet voittajan puolella. Sinunkin tulee karkottaa kaikki lihan teot elämästäsi, jotta Jumalan Henki saisi hallita sinun elämääsi ja Hänen tulensa saisi palaa sinun sydämessäsi. Lihan teot ovat synnin orjuuden alla, eivätkä ne voi periä, sitä vapautta, mikä on Jumalan Hengen vaikuttamassa elämässä.

Synnin orja on lihan himojen pakkovallan alla, jossa liha on pakotettu harjoittamaan syntiä. Mutta, jos Jeesus Kristus tekee sinut vapaaksi, niin olet totisesti vapaa ja vapautettu synnin orjuudesta. Vapaus Kristuksessa tarkoittaa sitä, että olet vapaa synnistä ja vapaa elämään vanhurskaudessa. Muista kuitenkin, että olemme matkalla kohti Jumalan täydellisyyttä, vaikka olemmekin vajavaisia matkamiehiä uskon valtatiellä, emmekä pysty elämään täydellisesti Jumalan tahdossa. Se on kuitenkin tärkeätä, että meillä on pyrkimys kohti täydellisyyttä ja haluamme kasvaa sitä kohden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa