Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2020 10:57

*
Pysy oikealla tiellä

Sinunkin elämäsi voi olla monella tavalla umpikujassa inhimillisesti. Tärkeämpää kuin olosuhteet on kuitenkin tietoisuus siitä, että olet oikealla tiellä. Voit levätä Jeesuksessa, sillä Hän on tie.

-----
Hän lupasi, että Hänessä löydämme tien, joka vie oikeaan suuntaan ja lopulta taivasten valtakuntaan.

-----
Jeesus on tie. Lähes kaikkiin tarpeisiimme Hänen vastauksensa on tie. Seuraa minua, pysy lähellä minua, älä loukkaannu minuun, kun kasvatan ja opetan sinua ja sinä löydät vastauksen.

----
Hän on tie, joka vie vastauksiin ja lopulta perille sinne, minne olet pyrkimässäkin.

Kirjan nimi: Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2020 18:16

*
Tämä on toivon tie

Tänään kuulee paljon huonoja uutisia. Ne ovat hyvin samanlaisia kuin ilmestyskirjassa. Mutta me emme odota ydinsotaa, emme kristittyjen vainoja taitaloudellista romahdusta. Tästä kaikesta Raamattu kyllä puhuu. Mutta tämä tie, jolla olemme seuratessamme Jeesusta, vie taivaaseen. Me odotamme taivasten valtakuntaa, Jeesusta. Tämä tie on täynnä valoa, kun Kristus saa olla meidän lamppumme.

"Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka." (Sananl. 4:18)

Viekö se tie, jota sinä tänään kuljet, perille? Viekö se sinne, minne olet pyrkimässä. Viekö se siunauksiin, joita olet etsimässä ja jotka kestävät pitempään kuin vain pienen haihtuvan hetken? Viekö se perille taivasten valtakuntaan ja iankaikkiseen elämään? Näitä kysymyksiä meidän kannattaa kysyä itseltämme aina välillä, sillä maailmassa on monia teitä, mutta vain yksi oikea, joka vie perille.

----------

On vaikea haaste tulla ihmiseksi, joka oikeasti rakastaa syntisiä. Kun kuljemme tietä eteenpäin Jeesusta seuraten, Hän tekee meistä sellaisia. Itse emme voi muuttaa itseämme. Emme voi muuttua pivässä ja omalla päätöksellämme. Jeesus tekee sen, kun seuraamme Häntä oikealla tiellä.

On valtava siunaus saada kasvaa ihmiseksi, jonka lähelle syntisten on helppo tulla, sillä Raamattu sanoo: "Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa." (Sananl. 19:22)


Tee se minkä voit

"Ja kun hän oli Betaniassa, pitalisen Simonin asunnossa, tuli hänen aterialla ollessaan nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä oikeata, kallista nardusvoidetta. Hän rikkoi alabasteripullon ja vuodatti voiteen hänen päähänsä. Niin oli muutamia, jotka närkästyivät ja sanoivat keskenään: 'Mitä varten tämä voiteen haaskaus? Olisihan voinut myydä tämän voiteen enempään kuin kolmeensataan denariin ja antaa ne köyhille.'

Ja he toruivat häntä. Mutta Jeesus sanoi: 'Antakaa hänen olla. Miksi pahoitatte hänen mieltään? Hän teki hyvän työn minulle. Köyhät teillä on aina keskuudessanne, ja milloin tahdotte, voitte heille tehdä hyvää, mutta minua teillä ei ole aina. Hän teki, minkä voi. Edeltä äsin hän voiteli minun ruumiini hautaamista varten. Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä tämä teki, on mainittava hänen muistoksensa.'" (Luuk. 14:3-9)

Tämä nainen oli seurannut Jeesusta, hän oli löytänyt tien. Sillä tiellä hän oli nähnyt jotain sellaista, mikä oli muilta salattua, ja siksi hän rakasti Jeesusta koko sydämestään. Nyt tuo salattu elämä hänen sisimmässään tuli julki.

Sokeat ihmiset ympärillä halveksivat ja nuhtelivat naista. Mikä haaskaus! "Olisihan voinut myydä tämän voiteen enempään kuin kolmeensataan denariin ja antaa ne köyhille.' Ja he toruivat häntä." (Mark. 14:5)

Rakkaus ei ole koskaan haaskausta. Se, että rakastat Jeesusta koko sydämestäsi, ei ole haaskausta. Jumala arvostaa sitä, vaikka ihmiset pilkkaisivat sinua. "Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä hän teki, on mainittava hänen muistoksensa."

Raamattu sanoo: "Hän teki sen, minkä voi." Jumala ei odota sinultakaan paljoa. Sinun ei tarvitse olla kuuluisa evankelista, mestarillinen sielujen voittaja tai esirukoilija, jota kaikki ihailevat. Tee se, mitä voit, ja se riittää. Rakasta Jumalaa ja ihmisiä aina, kun voit ja osaat, ja Jumala arvostaa sitä. Näin saat olla mukana Jumalan suunnitelmissa niin kuin tuo nainen.

-----------

Et voi itse muuttua tämän naisen kaltaiseksi omasta voimastasi, mutta voit kulkea tietä, jolla opit näkemään salaisuuksia, joita tämä maailma ei kykene näkemään. Saat katsella elävää Jeesusta, ja se laittaa sinutkin liikkeelle, tekemään Jumalan tekoja. Ja kun kuljet tietä eteenpäin, Sinä kuljet Jumalan ennalta valmistamissa teoissa itsekään sitä aina tietämättä.

-----------
Hän varustaa sinut

- Pysy seurakunnassa. Älä juokse kaikkien profeettojen perässä, jotka lupaavat pikaloittoja. - Elä parannuksessa. Älä koskaan rakastu syntiin, vaikka se houkutteleekin sinua. Pysy tiellä. - Suostu kasvamaan, lue Raamattua ja rukoile päivittäin - elä lähellä Jeesusta.


Kirjan nimi: Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Joulu 2020 10:43

*
Onnellisten ihmisten tie

"Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä, ja että teidän ilonne tulisi täydelliseksi." (Joh. 15:11)

-------

Todellisuudessa me kaikki haluaisimme olla onnellisia. Kaikki mitä teemme, tähtää tähän yhteen päämäärään: jotta olisin edes hetken onnellisempi. Joku ostaa siksi modedin, toinen virvelin, kolmas ottaa permanentin, neljäs vaimon.

Valmistamme onnellisuutemme vielä vakuuttamalla talomme, automme, veneemme. Jalkapalloilija vakuuttaa jalkansa ja pianisti sormensa, että onni ei koskaan katoaisi.

Jos vakuutusyhtiöillä olisi onnellisuusvakuutus, se menisi varmasti hyvin kaupaksi. Mutta kukaan ei tarjoa sellaista, sillä kenelläkään ei ole valtaa siihen - vai onko?

Kun olin nuori, minulle tarjottiin "onnellisuusvakuutusta". Kauppiaana oli eräs evankelista, joka lainasi Jeesuksen tekstiä: "Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on niin kuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." (Joh. 7:38)

Evankelista kertoi myös, mitä vakuutus maksaa. Hinta oli kova, se maksoi koko elämäni. Päätin ottaa tuon vakuutuksen ja seurata Jeesusta hintaa kysymättä. Elämässä tuli kuitenkin pian monenlaisia murheita. Niiden äärellä ihmettelin joskus epäuskoisena, eikö vakuutus toimikaan. Missä ne elävän veden virrat ovat? Pian sain ymmärtää erään tärkeän totuuden: vakuutusyhtiökään ei lupaa, että vahinkoja ei tule, mutta se lupaa korjata kaikki kolhumme.

Raamattu sanoo: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan." (Apt. 14:22) Kolhuja tulee, mutta siitä huolimatta pääsemme perille sinne, missä ei ole enää kyyneleitä, ei murhetta eikä parkua.

Kun Jeesus Kristus saa olla ensimmäinen elämässämme, hän on silloin vastuussa kaikesta, mitä meille tapahtuu. Onnesi on taattu, ei aina täällä ajassa, mutta kerran ikuisuudessa.

Taivaallinen vakuutus kääntää myös lopulta kaiken meidän parhaaksemme. "Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat." (Room. 8:28)

Kirjan nimi Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2020 10:30

*
Jatkuu...

Me haluamme nähdä Jeesuksen

------------------

"Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa,ja tulitte minun tyköni.

'Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'

Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'" (Matt. 25:35-40)

Nämä ihmiset eivät keskittyneet siunauksiin, ihmeisiin ja suuriin hengellisiin kokemuksiin. He näkivät kärsivän ja hädässä olevan lähimmäisensä ja palvelivat heitä Jeesuksen rakkaudella ja näkivätkin itse Jeesuksen.

On vaikea nähdä Jeesusta, jos ei näe köyhää, nälkäistä, koditonta ja vangittua. Tie todelliseen näkemiseen ja Jumalan tuntemiseen kulkee laupeuden ja rakkauden kautta. Jeesus on itse tuo tie. Kun Hän saa hallita elämäämme ja johdattaa meidät köyhien, nälkäisten ja syrjittyjen luo, me saammekin nähdä itse Jeesuksen.

Kova ja välinpitämätön sydän jää vaille sitä siunausta, jota me kaikki kaipaamme - Jumalan tuntemista ja näkemistä.

Raamattu sanoo: "Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa." (Sananl. 19:22) Jos haluat olla ihana Jumalan silmissä, ole laupias. Eivät maallinen maine, suuri usko tai hartaat ylistyslaulusi tee sinusta ihanaa Jumalan silmissä vaan laupeus.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Joulu 2020 14:50

*
Vuorten ja laaksojen tie

Kristityn tie ei ole pelkkää auringonpaistetta vuorten huipuilla, vaan se on myös varjoisten laaksojen tie. Mutta molemmat ovat siunauksia, joiden takana on sama rakastava Jumala.

"Herra vastasi Moosekselle: 'Mitä sinä nyt pyydät, sen minä myös teen; sillä sinä olet saanut armon minun silmieni edessä, ja minä tunnen sinut nimeltäsi.' Silloin hän sanoi: 'Anna siis minun nähdä sinun kirkkautesi.' Hän vastasi: 'Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi.

Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan. Ja hän sanoi vielä: 'Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.' Sitten Herra sanoi: 'Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni; astu tuohon kalliolle. Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa.'" (2. Moos. 33:17-23)

Mooses oli janonnut nähdä Jumalan kirkkauden. Hän oli sanonut Jumalalle: "Anna siis minun nähdä sinun kirkkautesi." Mekin haluaisimme nähdä tuon kirkkauden kaikessa täydellisyydessään, mutta se on mahdotonta. "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon."

Oli kerran aika, jolloin minäkin kaipasin nähdä Jumalan tekevän jotain uutta. Kaipasin nähdä Hänen ilmestyvän kaikessa voimassaan. Halusin nähdä Hänen kirkkautensa. Noihin aikoihin vierailin puhumassa Kiponniemen leirikeskuksessa.

Kokousten jälkeen paikan isäntä Pertti Räty profetoi minulle Raamattua siteeraten: "Minä laitan sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

Tiesin silloin, että jotain oli tapahtumassa, sillä hengessäni koin, että nuo sanat tulivat elävältä Jumalalta. Pari kuukautta myöhemmin voimani loppuivat. Pari kuukautta myöhemmin voimani loppuivat. Olin kokenut uupumuksen ennenkin, mutta tämä oli jotain aivan uutta. Olin sillä hetkellä täysin varma, että tähän päättyy minun hengellinen työni ja saarnani on saarnattu. Voimat loppuivat niin totaalisesti ja oireet olivat niin rajut, että näin tilanteeni hyvin toivottomana. Olin valmis varhaiseläkkeelle.

Jumala oli sanonut: "Minä peitän sinut kädelläni." Se käsi oli todella väkevä käsi. Sen alta ihminen ei voinut paeta. Sen alla tiesi olevansa kasvokkain Kaikkivaltiaan kanssa, jolla on valta antaa elämä, mutta ottaa se myös pois. Sain katsella Jumalan selkäpuolta.

Kerran Job joutui pimeään laaksoon, vaikka oli ollut uskollinen Herran palvelija. Pimeyden jälkeen hän sanoi: "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt." (Job. 42:5) Tämän hän sanoi suurten ahdistusten jälkeen, ei suurten siunausten keskellä. Hän sanoi nähneensä Jumalan pimeän keskellä.

Kun itse olin tuossa pimeässä laaksossa, minäkin näin Jumalan, joka oli vaikuttanut rinnallani kaikki menneet vuodet. En nähnyt Hänen kasvojaan, mutta selkäpuolen. Hyvänen aika, se olet todella sinä, Jumala!

Kun elävä Jumala käänsi minulle selkänsä, kaikki voimat ja ihmisen mahdollisuudet olivat poissa. Sen keskellä ymmärsin entistä kirkkaammin, että kaikki on Jumalan tekoa. Jokainen hengästys on suurta Jumalan armoa. Me ihmiset emme kykene tekemään mitään arvokasta ilman Häntä. Emme edes hengittämään.

Tuosta päivästä alkoi elämässäni karsimisen aika. Monet työt ja tehtävät piti antaa pois, sillä enää ei ollut voimia tarttua niihin. Se oli Jumalan tapa johdattaa minua uuteen. Minulta otettiin pois kaikki vanhat vastuut, koska Jumala oli luomassa uutta. Edessä olivat uudet tehtävät ja uudet siunaukset. Niihin ei voinut antautua, jos ei ensin luopunut vanhasta.

Puhuessaan minulle Kiponniemessä Herra oli myös sanonut: "Minä annan sinulle uuden sanoman julistettavaksi." Niin myös lopulta tapahtui.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Joulu 2020 09:48

*
Hylkääkö Jumala?

Mitä se tarkoitti, kun Jumala käänsi selkänsä minulle? Hylkäsikö Jumala minut, kun jouduin pimeään? Herra sanoi Mooseksellekin: "Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni." Ei Jumala hylkää, kun ihminen joutuu pimeään. Juuri silloin Hän on meitä poikkeuksellisen lähellä.

Kaikki ihmiset kohtaavat pimeitä laaksoja, tahtoivat tai eivät. Kun jumalaton joutuu pimeään, se on hirveää, sillä hän on siellä yksin. Moni jumalaton elää niissä pysyvästi ilman toivoa ja Pyhän Hengen lohdutusta. Jotta he eivät hukkuisi pimeyteensä, meidän pitää kertoa heille evankeliumia, ilosanomaa.

Mutta kun Jumalan lapsi joutuu pimeään, hän saa juuri siellä kokea erityistä Jumalan läheisyyttä. Jumalaa ei ole silloin kaukana vaan poikkeuksellisen lähellä, sillä Hän rakastaa meitä, ja Kristuksessa meillä on yhteys Hänen kanssaan.

Moni on todistanut tästä yhteydestä sairauden keskellä. Yhä uudestaan kuulen: "Minulla on vaikeaa, mutta Herran rauha on samalla niin ihmeellinen. Hän on minua lähellä."

Kerran kohtasin erään ihmisen, joka oli joutunut vankilaan Thaimaassa ja tullut siellä uskoon. Sanoin hänelle, että siellä Thaimaan vankilassa elämä oli varmasti kauheaa. Siihen hän vastasi: "Ei ollenkaan, siellä oli ihanaa. Sain kokea valtavaa Jeesuksen läheisyyttä."

Eräs Kakolassa istunut uskovainen suomalainen vanki totesi samaa vankeusajastaan: "En ole koskaan ollut niin lähellä Herraa kuin Kakolassa."

Samaa moni on kokenut kuoleman lähestyessä: "Herra on niin lähellä." Kuolema on meidän suurin vihollisemme. Kun se kerran itse kutakin meitä lähestyy, silloin on todella pimeää. Mutta juuri silloin uskomme ja toivomme Kristuksessa kristallisoituu, sillä kuolemankin lähestyessä voimme kokea taivaallista rauhaa.

------

Tämä kaikki ei tarkoita sitä, että kukaan uskovainen ei koskaan pelkäisi kuolemaa. Se on meille monille vaikea hetki yhtä lailla kuin pelastumattomillekin, sillä olemme vain ihmisiä ja kuoleman lähestyessä olemme usein suuren heikkouden vallassa. Meidän on vaikea hallita ajatuksiamme ja tunteitamme, kun olemme heikkoja. Mutta silloinkin Herra on meitä lähellä.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2020 13:50

*
Olemme osa turmeltunutta ihmissukua

Jumala ei oe kääntänyt selkäänsä meille yksilöinä vaan ihmissukuna. Syntiinlankeemuksen seurauksena me turmelluimme - koko ihmissuku - ja siksi meille tuli mahdottomaksi nähdä Pyhää Jumalaa kasvoista kasvoihin. Hän joutuu pyhänä ja täydellisenä pitämään meihin etäisyyttä, sillä me olemme syntisiä ja turmeltuneita. Siksi kukaan ei voi nähdä Häntä ja jäädä eloon.

Moni jumalaton sanoo: "Jos, Jumala, olet olemassa, niin anna minun nähdä sinut." Jos Jumala vastaisi tuohon rukoukseen, se ei olisi rakkautta vaan tuomiota. On suurta armoa, että Jumala ei aina ilmesty, kun sitä Häneltä pyydetään.

Jumala sanoi Moosekselle: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahda, ketä armahdan."

Kun Jumala kohtasi Mooseksen, se oli suurta armoa. Mutta samalla Mooses oli pimeässä rotkossa. Jumala sanoi: "Minä asetan sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi."

Moni tämän päivän kristitty uskoo, että uskova ei voi koskaan joutua pimeään, sillä Jumala ei salli mitään vaikeuksia omilleen. Ihmiset uskovat tänään taruja, jotka eivät perustu Raamattuun. Siksi moni uskova on paniikissa - suuressa uskon kriisissä - kun kohtaa pimeää. Moni ajattelee ensimmäisenä, että Jumala on hyljännyt minut. Jumala on rangaissut minua, koska olen niin huono ja kelvoton. Ahdistuksen ja kivun lisäksi ihmisellä on vielä pelko Jumalan hylkäämisestä.

Tämä väärä menestysteologinen raamatuntulkinta on lyönyt läpi hyvin laajalti kristillisessä maailmassa. Sen mukaan pimeä on aina Jumalan rangaistus. Kun elämä on helppoa, kun ei ole sairautta, ei köyhyyttä eikä mitään ongelmia, silloin olen rakastettu ja hyväksytty Jumalan lapsi. Mutta jos on vaikeuksia, se on seurausta vakavista synneistä tai epäuskosta.

Miten toimia, kun tie vie pimeään laaksoon?

Pietari kirjoittaa: "Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi Heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen." (1 Piet. 5:6-7)

Miten meidän tulisi toimia kun on pimeää? Pietari vastaa: "Nöyrry ja heitä murheesi Hänen kannettavakseen." Jumalan käden alla voi joskus olla pimeää, mutta silloinkin olet turvassa. Siksi kaikki, mitä pitää tehdä, on nöyrtyä hiljaa Hänen edessään ja luovuttaa huolet Hänen kannettavakseen, sillä olet aina Hänen huolenpitonsa alla.

Kun Israel lähti aikanaan Egyptistä, se joutui pian suureen hätään. Raamattu kertoo, kuinka Israel pakeni Egyptin sotajoukkoja, mutta joutuikin umpikujaan. Edessä oli meri, ympärillä vuoret ja takana Egyptin sotajoukot. Heillä ei ollut mitään mahdollisuutta paeta. Jumala oli johdattanut Israelin juuri tuohon tilanteeseen. Tuo pimeä ja toivoton hetki oli tullut Herralta, sillä sen kautta Jumala halusi opettaa heitä ja varmasti myös meitä.

Silloin Mooses sanoi: "Herra sotii teidän puolestanne ja te olkaa hiljaa." (2. Moos. 14:14) Israelilaisten ei tarvinnut tehdä mitään muuta tuon pimeyden keskellä kuin olla hiljaa ja odottaa, mitä Herra tekee. Heidän tuli vain edelleen luottaa siihen, että Herra on tässäkin hetkessä heidän kanssaan ja hoitaa tämänkin ongelman. Israel uskoi, mitä Mooses sanoi ja pelastui täysin toivottomasta tilanteesta.

Miten sinun tulee toimia kun on pimeää? 1) Nöyrry odottamaan Jumalaa samassa uskon hengessä kuin silloinkin, kun oli valoisaa. Älä katkeroidu, älä syytä Jumalaa tai itseäsi. Älä anna valtaa itsesäälille tai yliotetta masennukselle. Älä vajoa toivottomuuteen, vaan nöyrry Jumalan väkevä käden alle. "Herra sotii teidän puolestanne ja te olkaa hiljaa."

Näin meidän tulee toimia silloinkin, kun olemme itse aiheuttaneet oman pimeytemme. Joskus sielunvihollinen pettää ihmisen ja hän joutuu pimeyteen omien virheittensä tähden. Mutta silloinkin Jumala auttaa, kun ihminen vain nöyrtyy Jumalan väkevän käden alle.

2) Heitä murheet tästä pimeydestäkin Jeesuksen päälle. Hän on jo kantanut tämänkin taakkasi Golgatalla puolestasi, jopa omat virheesikin. Terve usko on lepoa kaikissa elämän tilanteissa Kristuksessa, sillä Jeesus on jo täyttänyt kaiken. Rangaistus on jo kärsitty ja siksi Herra on juuri pimeässä laaksossa meitä erityisen lähellä.

Golgatan kumpu oli kerran olemassa juuri siksi, että Jumalan apu voisi kohdata syntistä ihmistä, joka kääntyy ahdistuksessaan Jumalan puoleen.

Herra sanoi "Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni; astu tuohon kalliolle." Mikä oli tuo kallio? Se oli ja on edelleen Kristus. Paavali kirjoittaa korintolaisille: "He joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus." (1. Kor. 10:4)

Joku saattaa kysyä: "Eikö uskosta sitten olekaan mitään hyötyä, kun Jumalan lapsikin voi joutua pimeään, vaikka turvaakin Jeesukseen?" Raamattu ei lupaa, että emme koskaan kohtaa vaikeuksia tai kärsimyksiä. Mutta Raamattu lupaa, että juuri niissä hetkissä Jeesus on meidän kanssamme ja poikkeuksellisen lähellä meitä. On täysin eri asia olla pimeässä laaksossa yksin tai olla siellä Jeesuksen kanssa, Hänen rauhansa ja leponsa sydämessäsi.

Raamattu sanoo: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle taivasten valtakuntaan." (Apt. 14:22) Niin on kirjoitettu ja siksi me joudumme sitä myös välillä kokemaan. Älä sen tähden lupaa kenellekään, että et koskaan sairastu, lapsesi ovat aina onnellisia ja taloutesi ei koskaan horju, kunhan vain uskot Jeesukseen. Se on uskottelua ja itsepetosta, jonka seurauksena lopulta koko uskonelämä romahtaa, kun ihminen kohtaa elämän todellisuuden.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Joulu 2020 15:54

*
Astu kalliolle

Sinulle, joka olet tänään pimeässä laaksossa, haluan sanoa: astu kalliolle! Seiso siinä hievahtamatta, äläkä anna minkään valheen horjuttaa sinua. Kristus-kallio kestää kaikki myrskyt. Sillä kalliolla voit kohdata turvallisesti jopa kuolemankin. Se kallio seuraa sinua kaikkialle, mihin menetkin. "Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus."

Muuttaisin mielelläni kaikkien ihmisten kaikki pimeät laaksot auringonpaisteeksi. Jos minulla vain olisi valtaa, parantaisin kaikki sairaudet, poistaisin kaikki murheet, selvittäisin kaikki avioliiton ongelmat, lasten kasvatusongelmat, ylipainon ja bulimian, harmaat hiukset, länkisääret ja ties mitä.

Moni lupaa tällaisiakin ihmeitä tänään, mutta se ei ole Raamatun totuutta. Siksi siihen ei myöskään ole kenellekään valtaa. Kyllä Jumala toki joskus tekee myös ihmeitä, mutta niistä päättää Hän, emme me. Ihmeet eivät ole vastaus kaikkiin varjoisiin laaksoihin, joita Jumalan lapset kohtaavat elämässään.

Hengellistä kasvua tapahtuu vain vähän valoisina päivinä. Eniten me kasvamme pimeissä laaksoissa, kun saamme kokea kuinka todellinen Herra on ja kuinka Hän on meidän kanssamme juuri silloin, kun eniten tarvitsemme Häntä. Tämä maa on varjojen maa, ja sen tähden jokainen joutuu kokemaan myös pilvisiä päiviä. Mutta juuri siksi Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan. Siellä Hän itse on meidän aurinkomme ikuisesti, ja siksi sinne eivät tämän maailman varjot ulotu.

Täällä meidän lohdutuksemme on Jumalan Sana: "Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni: astu tuohon kalliolle." Astu kalliolle ja pysy siinä, lähellä Herraa ja kaikki on hyvin.

Herrauden tie

"Vaikka jo kerran olette saaneet tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan, nämä uneksijat saastuttavat lihan; he halveksivat herrautta." (Juud. 1:5)

Mikä oli tuo tärkeä asia, josta Juudas, Jaakobin veli, vielä kerran halusi muistuttaa seurakuntaa? Se oli herraus. Jeesuksen herraus onkin yksi keskeisimpiä asioita evankeliumissa. Entä mihin tilanteeseen Juudas näki tarpeelliseksi muistuttaa seurakuntaa jälleen kerran? Juudas kirjoittaa "...jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi." (Juud. 1:4)

Näin on meidänkin aikanamme. Eräs mies ja nainen rakastuivat, jättivät puolisonsa ja perheensä ja lähtivät yhdessä julistamaan evankeliumia. Tänään he rukoilevat sairaiden puolesta, profetoivat, ajavat ulos riivaajia ja saarnaavat parannusta, mutta jättivät itse kaksi perhettä suuren tragedian keskelle. He palvelevat iloisina Herraa, ja vaikka molemmat ovat uskossa, Jumalan Sanalla ei näytä olevan mitään merkitystä heidän elämässään.

Nyt ihmiset kyselevät, voiko näin toimia. Kun vastaan, että ei voi, todetaan että Suonto on lain alla. Ikävä kyllä tunnen vastaavia tapauksia Suomessa useita. Siksi on tärkeä ymmärtää, mitä herraus tarkoittaa. Vanhassa laulussa sanotaan: "Jeesus on Herramme, nousi kuolleista ja nyt Hän hallitsee..."

Kyllä Hän hallitsee, mutta vain omaa valtakuntaansa, jossa Hän on Herra. Maailma on täynnä väkivaltaa ja pahuutta siksi, että se ei tottele Jumalaa ja seuraa vilpittömästi Jeesusta. Jeesus ei ole Herran ihmisten elämässä. Emme me automaattisesti ole Jeesuksen siunaavien käsien alla. Vain silloin, kun olemme Hänen herrautensa alla.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2020 13:17

*
Herra vai opettaja

Jeesus sanoi: "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne...." (Joh. 13:13) Opetuslapset kutsuivat Jeesusta opettajaksi ja Herraksi. Jeesus käänsi sanajärjestyksen toisin päin: ensin Herra ja sitten opettaja.

Kumpi Jeesus on sinun arkielämässäsi, Herra vai opettaja? Jos Jeesus on vain opettaja, se merkitsee sitä, että meidän on ensin ymmärrettävä, mitä Hän opettaa, ja sitten vasta toteltava, jos se sopii suunnitelmiimme. Mutta jos Hän on Herra, meidän tulee totella Häntä joka tilanteessa vaikka se ei tuntuisikaan mieluisalta.

Paavali kirjoitti filippiläisille: "Jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." (Fil. 2:11) Kaikki polvet taipuvat kerran Jeesuksen edessä ja jokainen kieli tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra. On suuri siunaus, että saamme jo täällä ajassa tunnustaa Hänen herrautensa, sillä niin jokainen joutuu joka tapauksessa kerran tekemän Hänen edessään.

Kun alkuseurakunta eli suurten vainojen keskellä, heidän tunnussanansa oli: "Jeesus on Herra". Siitä he erottivat, kuka on todellinen Jeesuksen opetuslapsi ja kuka ei. Tästä meidät tunnetaan tänäänkin. Kristinusko on Herran Jeesuksen seuraamista. Kristittyjen yhteys perustuu siihen, että meillä on yhteinen Herra, jota me kaikki seuraamme.

Herra, Herra

"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät"' (Matt. 7:22-23)

Ihmiset sanovat kerran: "Herra, Herra", vaikka he elävät laittomuudessa. Jeesus toteaa silloin, että Hän ei ole koskaan tuntenut heitä.

Synti on edelleen ihmisen todellinen ongelma. Jeesus ratkaisi sen auttaakseen meidät sisälle herrauteen. Hän pelasti meidät, että pääsisimme elämään todeksi Hänen herrautensa siunauksen elämässämme. Jotta näkisimme mikä ero on sellaisen ihmisen elämässä, jossa Jeesus on Herra ja hallitsija, ja sellaisen, jossa ihminen on itse itsensä Herra. Siksi tulimme uskoon ja siksi Jeesus kutsui meitä - tunteaksemme Hänen herrautensa voiman.

Ei ole elämää herrauden ulkopuolella. Ei ole Pyhän Hengen voimaa, rauhaa ja todellista iloa ilman Jeesuksen herrautta. Kaikki romahtaa kohdatessamme Kristuksen ikuisuudessa, jos Hän ei ole saanut olla elämämme Herra täällä ajassa.

Kerran eräs mies heräsi keskellä yötä. Pyhä Henki sanoi hänelle: "Mene rautatieasemalle. Siellä on mies, joka aikoo tappaa itsensä." Kesken unien herätetty mies lähti ja löysi asemalta kyseisen miehen. Kun hän kertoi tälle, mitä Herra oli hänelle sanonut, mies otti taskustaan pistoolin ja sanoi: "Näin on, tänä yönä aioin lopettaa tämän kirotun elämän." Itsemurha jäi tekemättä, kun mies tuli uskoon.

Eräs toinen mies matkusti junassa, kun Pyhä Henki sanoi hänelle: "Tuo mies viereisellä penkillä on menossa tekemään murhaa. Pysäytä hänet ja kerro hänelle evankeliumi." Viereisellä penkillä istuva mies myönsi asian hämmästyneenä. Hän sai kuulla evankeliumin ja murha jäi tekemättä.

Kun elämme Jeesuksen herrauden alla, Jumala tekee kaikessa hiljaisuudessa suuria ihmeitä aivan tavallisten uskovien keskellä. Harvoin niistä puhutaan tiedotusvälineissä tai edes saarnapöntöissä. Mutta siellä, missä Hän saa olla Herra, Hän myös toimii ja pelastaa ihmisiä. Meillä on elävä Herra.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Joulu 2020 14:52

*
Herra voi herättää kuolleetkin

Pari vuotta sitten 41-vuotias nainen nimeltä Gangamma teki kuolemaa intialaisessa sairaalassa. Hänen munuaisensa eivät toimineet ja hänellä oli ilmeisesti jonkinlainen halvaus. Kaikki elintoiminnot olivat lamaantumassa ja lääkärit odottivat vain hänen kuolemaansa. Gangamma oli ollut salaa kristitty. Ennen joutumistaan koomaan hän oli pyytänyt ystäväänsä Panmaa tulemaan rukoilemaan puolestaan.

Padma oli köyhä leski ja matka kesti pitkään. Kun hän viimein saapui sairaalaan, hänelle ilmoitettiin, että Gangamma on jo kuollut, häntä ei voi enää tavata. Gangamman ruumista oltiin jo valmistelemassa hautaamista varten. Gangamman ystävä pyysi pyytämällä lupaa rukoilla vielä hetken ystävänsä puolesta.

Hän koki hengessään, että hän ei voinut poistua sairaalasta täyttämättä tehtäväänsä. Lopulta lupa annettiin ja Padma rukoili lääkärin ja hoitajien odottaessa kärsimättöminä vieressä. Yhtäkkiä Gangamma heräsi henkiin. Huoneeseen tuli hirveä kaaos. Gangamma nousi ylös täysin toipuneena ja uusissa voimissa. Hänet todettiin terveeksi ja lähetettiin pois sairaalasta seuraavana päivänä.

Mihin tämä ihme perustui? Se perustui herrauteen. Herra käski Padmaa rukoilemaan, vaikka edessä oli vainaja, ja Herra teki ihmeen kuten 2000 vuotta sitten. Tämä tapahtui joulukuun kolmantena päivänä vuonna 2014 Vijayawadan kaupungissa Intiassa. Sairala on nimeltään Pinnamaneni Medical Research Foundation. Gangamman puolesta rukoillut Badma kuuluu One Way Missionin tyntekijätiimiin Intiassa.

Pysy Sanassa

"Ei yli sen, mikä kirjoitettu on." (1.Kor. 4:6)

Maailmalta virtaa maahamme yhä uusia hämmentäviä oppeja, joita ei löydy Raamatusta. Jeesuksen herrauden tunnustaminen on sitä, että pysymme kirjoituksissa. Emme lisää sinne mitään, emmekä poista sieltä mitään.

"Ei yli sen, mikä kirjoitettu on, ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan." (1.Kor. 4:6)

Monet erimielisyydet syntyvät siitä, kun ihmiset eivät pysy kirjoituksissa, vaan lisäävät niihin omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan.

Herätys on sitä, että ihmisistä tulee Herran seuraajia. Alkuseurakunnassa ihmiset astuivat jopa leijonien eteen pysyäkseen herrauden alla. He tiesivät, että vain herraus merkitsee ikuista elämää. He eivät suostuneet kompromisseihin, valheeseen eikä vääryyteen, koska he halusivat säilyttää herrauden siunauksen elämänsä yllä.

Aikanaan Roomassa vietettiin Colosseumin avajaisjuhlaa. Keisari julisti: "Seuraava ohjelmanumero tulee kunnianosoituksena tämän areenan suunnittelijalle." Portti avattiin ja areenalle astui joukko kristittyjä. Sitten avattiin toinen portti ja areenalle juoksi joukko leijonia. Silloin Colosseumin suunnitellut arttitehti huusi: "Minäkin olen kristitty!" Syvä hiljaisuus lankesi. Sitten keisari näytti kädellään merkin ja arkkitehti raahattiin areenalle muiden kristittyjen joukkoon.

Sinne päättyi Colosseumin suunnittelijan elämä. Hän halusi pysyä Herransa seuraajana ja säilyttää herrauden siunauksen kuolemaansa asti. Hän olisi voinut olla hiljaa ja pelastaa henkensä, mutta herraus oli hänelle arvokkaampaa. Herraus ei merkitse aina helppoa elämää, onnea ja menestystä. Sen sijaan se merkitsee usein luopumista ja menetystä täällä ajassa.

Herrauden tähden joudumme menettämään joskus paljonkin, jopa koko elämämme. Mutta joka ymmärtää herrauden arvon kristitylle, ei pidä mitään hintaa liian suurena.

Jeesus on TIE
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa