*
Uuden Liiton syntiuhri ja Öljymäki
Hebr 13:
11 Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.
12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin," hänen pilkkaansa kantaen;
Heprealaiskirjeen 13 luku kertoo kuinka vanhan liiton aikana niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi toi kaikkeinpyhimpään piti polttaa ulkopuolella leirin. Heprealaiskirje jatkaa tästä sanoen, että sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella (ulkopuolella leirin). Jakeessa 13 selvennetään sitä, että sanat kärsi portin ulkopuolella tarkoittaa ulkopuolelle leirin. Herra Jeesus ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi leirin ulkopuolella, samassa paikassa, missä vanhan liiton syntiuhrit (punaisen hiehon syntiuhri ja suuren sovituspäivän syntiuhri) poltettiin. Tiedämme jo sen, että punaisen hiehon syntiuhri poltettiin Öljymäellä, joten Golgata sijaitsi Öljymäellä, jossa Herra Jeesus kuoli syntiuhrina syntien anteeksisaamiseksi.
Vanhan liiton aikana suurena sovituspäivänä syntiuhrin verta vietiin kaikkein pyhimpään armoistuimelle, mutta syntiuhrin ruumis poltettiin ulkopuolella leirin. Koska heprealaiskirje opettaa, että VL:n syntiuhri poltettiin ulkopuolella leirin ja samoin myös Jeesus ristiinnaulittiin ulkopuolella leirin, niin se tarkoittaa sitä, että VL:n suuren sovituspäivän syntiuhri poltettiin samassa paikassa missä Jeesus ristiinnaulittiin, joka tapahtui Golgatalla ja toisin sanoen Öljymäellä.
Matt 27:
50 ¶ Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.
54 Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika".
55 Ja siellä oli monta naista, jotka olivat Galileasta seuranneet Jeesusta ja palvelleet häntä; he seisoivat taampana katselemassa.
Matteuksen evankeliumin luku 27 paljastaa meille sen, että Golgata missä Jeesus ristiinnaulittiin sijaitsi Öljymäellä. Sadanpäämies ja hänen kanssaan olevat Jeesuksen vartijat näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui. Se mitä muuta tapahtui alkoi siitä kun temppelin esirippu repeytyi ylhäältä alas asti. Temppelin esiripun repeytyminen voidaan nähdä ainoastaan Öljymäeltä, paikasta missä punaisen hiehon ja suuren sovituspäivän syntiuhrit poltettiin. Temppelin ovien ollessa auki Öljymäeltä pystyi näkemään temppelin esiripun. Kun vanhan liiton aikana ylimmäinen pappi poltti syntiuhrin Öljymäeltä, niin hän näki temppelin esiripun, koska itäinen muuri oli muita temppelin muureja alempana juuri siitä syystä, että ylimmäisen papin piti nähdä temppelin sisälle ja esirippuun asti, kun hän poltti syntiuhria Herralle.
And any one may hence learn, how very great piety we exercise toward God, and the observance of his laws: since the priests were not at all hindred from their sacred ministrations by their fear during this siege; but did still, twice a day, in the morning, and about the ninth hour, offer their sacrifices on the altar. Josephus Antiquities of the Jews — Book XIV 4.3
Juutalainen historioitsija ja pappi Josefus kertoi kirjassaan Antiquites of the Jews (Juutalaisten muinaisajat), kuinka juutalaiset papit suorittivat kahdesti päivällä uhrin temppelin alttarilla, toisen aamulla ja toisen yhdeksännellä hetkellä. Josefus kuvasi päivittäistä polttouhria ja sen uhraamista. Yhdeksäs hetki on noin kello 15.00 meidän ajassamme. Jumalan "kello" toimii täsmällisen tarkasti, koska sillä hetkellä kun papit uhrasivat jokapäiväistä uhria temppelissä kello 15 aikaan (yhdeksännellä hetkellä), niin samaan aikaan Herra Jeesus kuolee ristillä syntien anteeksisaamiseksi. Esikuva ja täyttymys tapahtuivat samaan aikaan, kun temppelissä suoritettiin uhri ja Herra Jeesus vuodatti verensä ja kuoli Golgatalla syntien anteeksisaamiseksi.
Jokapäiväisen uhrin takia temppelin ovet olivat auki, niin että esirippu näkyi Öljymäeltä. Herra Jeesus kuoli ja uhrattiin samaan aikaan, kun jokapäiväinen uhri uhrattiin, joka oli myös esikuva Herran Jeesuksen uhrista. Kuvassa alhaalla on temppeli, jonka etupuoli ja esirippu olivat suoraan kohti itään, Öljymäkeä, jossa poltettiin punaisen hiehon syntiuhri ja suuren sovituspäivän syntiuhri. Kuten kuvasta voit nähdä, niin pyhän haudan kirkko ja Gordionin Golgata sijaitsevat temppelin ja esiripun takana, jonka tähden esiripun repeytymistä ei voitu nähdä näistä kummastakaan paikasta. Tämä yksityiskohta kumoaa perinteet, jotka sanovat Golgatan sijainneen pyhän haudan kirkon luona tai Gordionin Golgatalla.
Katso viestin kuvaa
Kuvassa temppeli sijaitsee oikeassa kohdassa, mutta se oli oikeasti rinteellä alempana kuin Antonian linnoitus.
Juutalainen perinne sanoo, että suurena sovituspäivänä Asasel, syntipukki, vuohi joka kantoi israelilaisten synnit vietiin Salomonin pylväiköstä itäportille. Itäportilta syntipukki vietiin punaisen hiehon siltaa pitkin Öljymäelle. Öljymäeltä syntipukki vietiin erämaahan. Syntipukki oli esikuvaa Jeesuksesta, joka otti päällensä meidän syntimme ja kantoi meidän syntimme. Synnit kantanut vuohi vietiin Öljymäeltä erämaahan, koska Öljymäellä tapahtui syntien sovitus ja Jeesuksen kuolema tuli elämäksi, niille jotka uskovat Häneen. Syntipukki kantoi elävänä pois israelilaisten synnit ja samoin myös Jeesus kuolleista eläväksi nousseena on kantanut meidän syntimme.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.