Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 10:28

*
”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." Joh 3:36

Raamattu opettaa, jotta uskon kautta saadaan Jumalan armosta iankaikkinen elämä, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön ansiosta. Jeesus Kristus myös opetti, että uskon syntyminen on Jumalan teko. Jeesukseen Kristukseen uskominen on siis Jumalan teko ja Jumalan armoa. Kun siis uskomme Jumalaan Hänen armostaan niin silloin meillä on iankaikkinen elämä. Iankaikkinen elämä on siis kytketty Jumalan armoon, joka vaikuttaa siten että uskomme Jeesukseen Kristukseen sillä tavoin, jotta olemme kuuliaisia Jumalaa ja Jumalan sanaa kohtaan.

Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee. Tiit 2:11-14

Jumalan armo vaikuttaa uskovassa, jotta hän oppii kasvun kautta hylkäämään jumalattomuutta (syntiä) sekä synnin himoja. Jumalan armo myös vaikuttaa kasvun kautta siveyttä, jumalisuutta sekä vanhurskasta elämää. Tämä Jumalan armo työ tapahtuu siten, jotta Pyhä Henki vaikuttaa Jumalan sanan mukaista elämää uskovan sydämessä. Pyhän Hengen vaikuttamana uskova oppii vastustamaan syntiä sekä voittamaan syntiä. Pyhän Hengen vaikuttamana uskova oppii elämään vanhurskaasti tässä nykyisessä maailmanajassa. Raamattu myös opettaa, jotta emme tule täydelliseksi tässä ajassa, vaan terveen uskon vaikutuksesta kasvamme kohti täydellisyyttä. edellä oleva on tärkeä ymmärtää, koska muutoin täydellisyys vaatimuksen alla oleva uskova menee rikki ja luopuu uskostansa. Koska uskovasta ei tule täydellistä tässä ajassa, sillä olemme vajavaisia vaelluksessamme.

Jumalan tahto on siis kasvattaa uskovaa kohti täydellisyyttä eli Jumalan kuvan kaltaisuutta.

Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki, 2 Kor 3:18

Pelastuksen päämäärä on siis kasvattaa ja muuttaa ihmistä kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta, ja lopulta päästä perille Uuteen Jerusalemin, Isän kotiin. Hylkäämällä ja luopumalla uskosta Jeesuksen Kristukseen ihminen palaa takaisin saatanan valtapiirin alaisuuteen eli synnin harjoittamiseen. Synnin palkka on iankaikkinen kuolema. Pysymällä Jeesuksessa Kristuksessa, Herra muuttaa meitä Hänen kuvansa kaltaisuuteen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 11:06

*
Antikristus ja temppelin salainen huone

Herra Jeesus kertoi Matteuksen evankeliumin luvussa profetiallisen sanoman, kun Häneltä kysyttiin, mikä on Hänen tulemuksensa ja maailman lopun merkki. Herra Jeesus kertoi monista asioista, jotka edeltävät ennen Hänen tulemustaan. Tässä kirjoituksessa keskityn yhteen asiaan, jonka Herra Jeesus sanoi ja se on antikristuksen esiintyminen temppelin salaisessa huoneessa. Herran Jeesuksen profetiallisten sanojen mukaan ennen kuin Hän tulee takaisin noutamaan seurakuntansa, niin Jerusalemissa on kolmas temppeli, joka ei suinkaan ole Jumalan temppeli, vaan kapinahanke Jumalaa vastaan. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Syy tähän kirjoitukseeni on se kun on olemassa ihmisiä, jotka sanovat ettei Matteuksen evankeliumin 24 luvun ja jakeen 26 sana kammiossa (tameion - salainen huone temppelissä) tarkoita temppelin salaista huonetta, vaan ihan mitä tahansa huonetta rakennuksessa, koska Jeesus puhui kammiosta (tameion) myös muualla Raamatussa. Tutkimalla Raamatun sanan todistusta tulemme ymmärtämään, että kreikankielen sana tameion Matt 24:26 kohdassa tarkoittaa temppelin salaista huonetta.

Kreikankielen sana tameion tarkoittaa varastohuonetta, sisäistä huonetta ja salaista huonetta. Tameion esiintyy neljä kertaa Uuden Testamentin tekstissä:

Matt 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi (tameion) ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Matt 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion), niin älkää uskoko.

Luuk 12:3 Sentähden, kaikki, mitä te pimeässä sanotte, joutuu päivänvalossa kuultavaksi, ja mitä korvaan puhutte kammioissa (tameion), se katoilta julistetaan.

Luuk 12:24 Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta (tameion) eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!

Matt 6:6 But thou, when thou prayest, enter into thy closet (tameion), and when thou hast shut thy door, pray to thy Father which is in secret; and thy Father which seeth in secret shall reward thee openly. (KJV 1769)

Matt 24:26 Wherefore if they shall say unto you, Behold, he is in the desert; go not forth: behold, he is in the secret chambers (tameion); believe it not. (KJV 1769)

Luke 12:3 Therefore whatsoever ye have spoken in darkness shall be heard in the light; and that which ye have spoken in the ear in closets (tameion) shall be proclaimed upon the housetops. (KJV 1769)

Luke 12:24 Consider the ravens: for they neither sow nor reap; which neither have storehouse (tameion) nor barn; and God feedeth them: how much more are ye better than the fowls? (KJV 1769)

Matt 6:6 Complete Jewish Bible (CJB)

6 But you, when you pray, go into your room (tameion), close the door, and pray to your Father in secret. Your Father, who sees what is done in secret, will reward you.

Matt 24:26 Complete Jewish Bible (CJB)

26 So if people say to you, ‘Listen! He’s out in the desert!’ don’t go; or, ‘Look! He’s hidden away in a secret room!’ (tameion) don’t believe it.

Luke 12:3 Complete Jewish Bible (CJB)

3 What you have spoken in the dark will be heard in the light, and what you have whispered behind closed doors (tameion) will be proclaimed on the housetops.

Luke 12:24 Complete Jewish Bible (CJB)

24 Think about the ravens! They neither plant nor harvest, they have neither storerooms (tameion) nor barns, yet God feeds them. You are worth much more than the birds!

King James Version 1769 ja Jewish Complete Bible kääntävät tameion sanan secret chamber ja secret room ainoastaan Matt 24:26 kohdassa ja käyttävät muita sanoja muissa kohdissa. Miksi nämä kaksi edellä mainittua hyvää Raamatunkäännöstä eivät käännä tameion sanaa kaikissa kohdissa samalla tavalla? Koska teksti- ja asiayhteys ratkaisee sen mitä sana missäkin yhteydessä tarkoittaa.

Matt 24:
26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion), niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus. (33/38)

Matt 24:26 kohdassa Herra Jeesus kehottaa ettei Hänen opetuslapsensa saa uskoa antikristukseen, joka esiintyy "Messiaana". Herra Jeesus antaa kaksi tunnuspiirrettä Hänen toiminnastaan, kun Hän vaelsi maan päällä, joita matkimalla antikristus yrittää eksyttää ihmisiä luulemaan, että hän olisi "Messias". Nämä kaksi tunnuspiirrettä on erämaa ja temppeli. Tässä kohdassa antikristus saatanan vaikutuksesta jäljittelee ja matkii sitä mitä Jeesuksen elämässä tapahtui.

Matt 4:
1 ¶ Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
2 Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
3 Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi".
4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: ‘Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’."
5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: ‘Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta’, ja: ‘He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’."
7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: ‘Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi’."

Kun Herra Jeesus kastettiin vedessä, niin sen jälkeen alkoi Hänen varsinainen toimintansa Messiaana maan päällä, jonka seurauksena Hän ensimmäisenä meni erämaahan. Pahuuden henkiolento saatana toistaa antikristuksen kautta sen millä tavalla hän kiusasi Jeesusta erämaassa. Paha saatana kiusasi Jeesusta erämaassa ja antikristus kytkee oman tehtävänsä, jotenkin erämaa kokemukseen, koska hän jäljittelee Jeesusta. Paha saatana vei Jeesuksen temppelin (pyhäkkö) harjalle. Antikristus menee ja julistaa itsensä "Messiaaksi ja Jumalaksi" Jerusalemiin rakennetussa kolmannessa temppelissä. Jeesuksen elämässä erämaa kokemus ja temppeli yhdistyivät, jossa saatana kiusasi Jeesusta. Antikristus saatanan vaikutuksesta eksyttää maan päällä ihmisiä erämaa kokemuksensa kautta, ja menemällä Jerusalemin temppeliin antamaan oman valheellisen julistuksensa.

Matt 24:26 If, therefore, they say to you, Hinei! He [Moshiach] is in the desert! Do not go out [there]. Hinei! [Moshiach] is in the secret cheder (room)! Do not have emunah [in that]. (Orthodox Jewish Bible - OJB)

Orthodox Jewish Bible ihan oikein käyttää Matt 24:26 hakasulkeissa Moshiach (Messias) sanaa, sillä vaikka alkutekstissä ei ole sanaa Messias, niin asia- ja tekstiyhteys tuo esille, että kyse on siitä kuinka antikristus esiintyy "Messiaana".

Matt 24:
26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion), niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. (33/38)

Jumalan sanan kytkee toisiinsa erämaan ja temppelin, kun antikristus pyrkii esiintymään "Messiaana" eksyttävän valhesanomansa kanssa. Tämän tähden Matt 24:26 kohdassa tameion sana tarkoittaa salaista huonetta, koska se on yhteydessä temppeliin, sillä Jerusalemin temppelissä antikristus "vahvistaa" olevansa "Messias". Tästä syystä KJV ja CJB käännökset kääntävät tameion sanan siten, että se voidaan yhdistää temppeliin, eikä mihin tahansa huoneeseen. Koska antikristus julistaa temppelissä olevansa "Messias ja Jumala", niin siksi Raamatun sanan totuudesta perillä olleet kääntäjät ovat kääntäneet tameion sanan salaiseksi huoneeksi (temppelin salainen huone), koska sana tameion tässä kohdassa yhdistetään temppeliin, jossa antikristus esiintyy "Messiaana", mutta hän on kuitenkin valhemessias.

Matt 24:26-31:ssa Jeesus tuo sen esille ettei todellisen Messiaan, Hänen (Herran Jeesuksen) tulemus tapahdu, niin kuin antikristus väittää sen tapahtuneen, kun hän on nyt tullut ja julistanut valhesanomansa Jerusalemin temppelissä esiintyen "Messiaana". Herra Jeesus sanoi, että Hänen toinen (yksivaiheinen) tulemuksensa tulee tapahtumaan suuren ahdistuksen jälkeen ja se päivä on julkinen, jonka kaikki saavat nähdä.

Herra Jeesus kehotti etteivät Hänen opetuslapsensa uskoisi antikristuksen olevan "Messiaan tulemus", joka tarkoittaa sitä, että seurakunta on maan päällä kun antikristus julistautuu "Messiaaksi". Koska Herra Jeesus sanoi ettei Hänen opetuslapsensa saa uskoa antikristusta "Messiaaksi", niin siksi on olemassa vaara, että myös jotkut Herran opetuslapset voivat eksyä uskomaan, että antikristus on "Jeesuksen tulemus". Jos Jumalan armosta rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa, niin silloin ei eksy luulemaan antikristusta "Messiaaksi", vaan ymmärtää antikristuksen petoksen ja valheen.

Jerusalemin temppelissä oli huone, jossa tehtiin salaisia lahjoituksia köyhiä ihmisiä varten. Tämän huoneen nimi oli Lishkat Ḥashsha'im". Tuleva kolmas temppeli Jerusalemissa ei ole Jumalan temppeli eikä Jumalan tahto koskien kansansa pelastus- ja pyhityshistoriaa. Kolmas temppeli on synnin ja petoksen hanke, sillä Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä temppelin esirippu repeytyi ylhäältä alas asti vanhan liiton järjestyksen, käsin rakennetun temppelirakennuksen ja eläinuhritoimituksen päättymisen merkiksi, koska Uusi Liitto astui voimaan Herran Jeesuksen veressä.

1 Kor 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

Apt 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Uuden Liiton aikakauden Jumalan temppeli on Jumalan pelastamat ihmiset, jonka Herra Jeesus on oman verensä kautta ansainnut itselleen. Kun Jumala lakkautti vanhan liiton ja sen myötä ihmiskäsin rakennetun temppelirakennuksen, niin Hän ei enää palaa uudestaan VL:n temppelin aikaan, joka kumoaa sen opetuksen, että Jeesus tulemuksessaan puhdistaisi Jumalan temppelin antikristuksen vaikutuksesta ottaen sen käyttöön. Jumala ei enää palaa kansansa pelastus- ja pyhityshistoriassa taaksepäin, koska Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö asetti Uuden Liiton temppelijärjestyksen, jossa Herran Jeesuksen opetuslapset ovat Jumalan armosta Jumalan temppeli, jossa Jumala asuu.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 11:13

*
Monet nykyajan parantumiset tapahtuvat aivan eri tavalla ja painottuvat erilaisiin asioihin kuin miten parantumiset tapahtuivat Apostolien teoissa. On tietenkin selvää, että apostolien teoissa on oikea kuvaus siitä miten Herra paransi sairaita ja osa nykyajan "ihmeistä ja merkeistä" ei ole Jumalan vaikuttamia, vaikka toki Herra yhä edelleen myös nykyaikana parantaa sairaita. Kirjoituksessani käyn läpi sitä miten ja millä tavalla Herra paransi sairaita Apostolien teoissa ja mitkä asiat olivat keskipisteessä kun Herra paransi sairaita. Nykyaikana tietyt epäterveet kristilliset piirit sekä myös eksyttäjät korostavat ja painottavat ihmeparantumisia, mutta Raamatun sana korostaa ja painottaa Herran Jeesuksen veren evankeliumia sielujen pelastumiseksi. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera. Ps. laitan tulemaan uuden kirjoituksen aiheesta useampana päivänä tänne facebookin.

Pelastuksen evankeliumi

Apt 2:
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 ¶ Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Kun apostolit ja alkuseurakunnan uskovat saivat Pyhän Hengen lahjan ja täyttyivät Pyhällä Hengellä helluntaina, niin Pyhän Hengen voiman saamisen ensimmäinen voimallinen vaikutus oli, että he puhuivat uusin kielin ylistäen Jumalan suuria tekoja sekä he julistivat pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

1 Piet 1:
9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
10 ¶ Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,

Room 8:
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

Uskon kautta Pyhän Hengen saamisen tärkein ulottuvuus on sielujen pelastuminen, joka on uskon päämäärä. Sairauksista parantuminen ei ole uskon ykkösasia, vaan sielujen pelastuminen. Raamattu opettaa, että me uskovina saamme vielä odottaa tässä nykyisessä maailmanajassa ruumiimme lunastusta, eli täyttä ruumiin terveyttä, jossa ei ole sairautta eikä synnin tahraa. Jumala toki parantaa ihmisiä yhä edelleen vielä tänäkin päivänä, mutta se ei ole evankeliumin ykkösasia. Sairauksista parantumisen alueella meillä seurakunnalla on varmaankin paljon parannuksentekoa, sillä Jumala totisesti haluaa parantaa sairaita, mutta sitä enemmän Hän haluaa pelastaa ihmisiä. Meidän uskovien tulisi muistaa ja ymmärtää evankeliumin tärkeysjärjestys, sillä sielujen pelastus on evankeliumin ykkösasia koskien sitä mitä Jumala haluaa tehdä ihmisille.

Kun tutkimme Apostolien tekojen parantumisia ja Jumalan toimintaa, niin näemme kuinka aina mennään evankeliumin kärki edellä, eivätkä alkuseurakunnan uskovat mainostaneet parantumisia, vaan he julistivat pelastusta Herrassa Jeesuksessa. Sielujen pelastuminen oli alkuseurakunnan uskovien keskuudessa tärkeimpänä koskien sitä mikä on Jumalan tahto ihmisiin nähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 11:28

*
Ramman parantuminen

Apt 3:
1 ¶ Ja Pietari ja Johannes menivät pyhäkköön yhdeksännellä hetkellä, rukoushetkellä.
2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.
4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin".
5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.
6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.
....

15 mutta elämän ruhtinaan te tapoitte; hänet Jumala on herättänyt kuolleista, ja me olemme sen todistajat.
16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.
17 Ja nyt, veljet, minä tiedän, että te olette tietämättömyydestä sen tehneet, te niinkuin teidän hallitusmiehennekin.
18 Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän.
19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

Parantuminen tapahtui yleisellä paikalla, ei suljetussa uskovien järjestämässä kokouksessa. Apostolit Pietari ja Johannes eivät huutaneet kaiken kansan kuulleen, että nyt tulisi tapahtumaan jotakin suurta ja yliluonnollista ja järjestäneet näytöstä siitä kuinka Jumala parantaa. Parantuminen tapahtui ilman kohua ja hälyä, sillä Pietari sanoi sanat "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."

Tämän jälkeen Pietari tarttui parannetun miehen oikeaan käteen ja nosti hänet ylös ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat, ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli. Parantuminen tapahtui rauhallisesti ilman minkäänlaista "voitelun" korostamista ja shownäytöstä, jossa oltaisiin voimakkaasti kovaan ääneen mainostettu parantumisia.

Raamattu sanoo uskon Jeesukseen nimeen ja uskon, jonka Jeesus vaikuttaa tehneen ramman miehen terveeksi. Koska terveeksi tullut mies ylisti Jumalaa sekä pysytteli apostolien mukana, niin hän ei vain ollut tullut terveeksi, vaan oli myös ottanut vastaan pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Jumalan tahto ei ole parantaa syntistä ihmistä sairauksistaan jättämällä hänet vaeltamaan synnin orjuudessa kohti iankaikkista kadotusta, vaan myös pelastaa hänet.

Raamattu sanoo ettei apostolien hurskaus (eusebeia - jumalisuus, pyhyys) vaikuttanut ramman parantumiseen. Jumala ei paranna sairaita siksi, että uskovan tulisi elää erityisen pyhää ja jumalista elämää, vaan siksi että uskovaiset ihmiset uskovat Jeesuksen parantavan sairaita sekä että sairas uskoo parantuvansa. Kaikissa tapauksessa sairaalla ei tarvitse olla uskoa parantumiseen, mutta uskovilla jotka rukoilevat sairasten puolesta tulee olla usko siihen, että Jeesus parantaa. Raamattu opettaa selkeästi tässä ramman miehen tapauksessa, että uskolla on tärkeä merkitys sairasten parantumisessa.

Totta kai meidän uskovien tulee elää ja kasvaa pyhityksessä, mutta meidän tulee ymmärtää ettei Jumala paranna ketään sairasta rukoilevan uskovan hurskauden tähden, vaan siksi että uskovina ihmisinä uskomme Jumalan parantavan sairaita ja että se on Jumalan tahto. Meidän tulee myös muistaa se, että Jumala antaa armostaan joillekin uskoville terveeksi tekemisen armolahjan, jonka kautta uskova kykenee uskomaan (uskon armolahja) parantumiseen silloin kun Jumala kehottaa rukoilemaan aikomuksenaan parantaa joku sairas ihminen.

Kun apostolit ja terveeksi tullut mies tulivat Salomonin pylväskäytävään, niin Pietari puhui kansalle, joka hämmästeli ramman miehen parantumista. Pietari sanoi kansalle etteivät he saanet parantumista aikaan oman voimansa ja hurskautensa kautta, vaan usko Jeesukseen nimeen ja Jeesuksen vaikuttama usko paransi ramman miehen, eli toisin sanoen Jeesus paransi ramman uskon kautta Hänen nimeensä. Koska parantunut mies ylisti Jumalaa kaiken kansan kuulleen sekä pysytteli apostolien mukana, niin se kertoo meille sen ettei hän ainoastaan parantunut sairaudestaan, vaan vastaanotti myös pelastuksen. Huomionarvoista on ettei tässä tapauksessa parantunut kuin yksi ihminen, mutta pelastuksen evankeliumi oli apostolien toiminnan keskipiste.

Tämän jälkeen Pietari kehotti kansaa tekemään parannusta ja kääntymään pois synneistä sekä uskomaan Jeesukseen. Parantuminen ei ollut tapahtuman keskipiste, vaan sielujen pelastus. Tässä tapauksessa parantuminen tapahtui yleisellä paikalla kaiken kansan nähden ja tapahtuman keskipiste oli sielujen pelastuminen. Meidän nykyajan uskovien tulee toimia samalla tavalla kuin apostolit. Jumala parantaa yhä tänä päivänäkin, mutta sielujen pelastus on kaiken keskipiste ei sairauksista parantuminen, vaikka Jumala parantaa sairaita myös tässä nykyajassa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 11:31

*
Jumalan sana menestyi

Apt 6:
7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
8 ¶ Ja Stefanus, täynnä armoa ja voimaa, teki suuria ihmeitä ja tunnustekoja kansassa.

Stefanuksen kautta tapahtui suuria tunnustekoja ja ihmeitä kansassa, eli Jumala paransi Stefanuksen kautta ihmisiä ja muitakin ihmeitä tapahtui, mutta kaikkein suurin ihme on aina jumalattoman ihmisen pelastuminen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Tärkeä huomio tässä Raamatun kohdassa on Jumalan sanan menestyminen, jonka kautta ihmisiä tuli paljon uskoon Jerusalemissa ja jopa lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi. Papeilla tarkoitetaan Jerusalemin temppelissä palvelleita pappeja. Pääpaino oli taas pelastuksen evankeliumin julistamisessa sekä ihmisten pelastumisessa siitäkin huolimatta, että ihmisiä parantui. Jumalan sanan menestymisen kautta monet ihmiset pelastuivat. Uskon elämässä kaikkein tärkein asia on Jumalan sanan menestyminen, joka tarkoittaa ihmisten pelastumista.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 15:32

*
Apostolien kätten kautta

Apt 5:
12 ¶ Ja apostolien kätten kautta tapahtui kansassa monta tunnustekoa ja ihmettä; ja he olivat kaikki yksimielisesti koolla Salomon pylväskäytävässä.
13 Eikä muista kukaan uskaltanut heihin liittyä, mutta kansa piti heitä suuressa kunniassa.
14 Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot.
15 Kannettiinpa sairaita kaduillekin ja pantiin vuoteille ja paareille, että Pietarin kulkiessa edes hänen varjonsa sattuisi johonkuhun heistä.
16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.

Monet opettavat tänä päivänä sellaista oppia, jonka mukaan Herra olisi parantanut Pietarin varjon kautta ihmisiä. Tällainen opetus ei ole totta eikä Raamatun opetus. Raamattu sanoo apostolien kätten kautta tapahtuneen kansassa monia tunnustekoja. Tämä tarkoittaa sitä, että apostolit laskivat kätensä sairasten päälle ja rukoilivat heidän puolestaan, jolloin Herra paransi heidät. Sairaita kyllä kannettiin kaduille ja ihmiset luulivat ja toivoivat, että jos Pietarin varjo osuisi sairaisiin ihmisiin, niin he voisivat parantua. Raamattu ei kuitenkaan sano Herran parantaneen ihmisiä Pietarin varjon osuessa heihin, vaan että kun apostolit laskivat kätensä sairasten päälle, niin Herra paransi sairaita.

Tässäkin kohdassa pääpaino ja keskipiste on pelastuksen evankeliumin julistamisessa ja ihmisten pelastumisessa siitäkin huolimatta, että sairaita parantui ja riivaajia ajettiin ulos jumalattomista ihmisistä. Raamattu sanoo evankeliumin julistamisen seurauksesta pelastuneiden määrän lisääntyneen, kun he uskoivat Herraan Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 16:28

*
Kristuksesta saarnaaminen

Apt 8:
5 Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta.
6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
7 Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani.
8 Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.

Monet (ei kaikki) epäterveessä olevat uskovat sekä monet eksyttäjät painottavat ihmeitä (sairaiden parantumisia) sanoen sairasten parantumisten sekä monien muiden yliluonnollisten ihmeiden olevan avain ja kaikkein tärkeintä ihmisten pelastumiselle. Raamattu sanoo uskon syntyvän Jumalan sanan kuulemisen kautta (Room 10:17).

Apostolien teot 8 luku tuo esille sen kuinka ihmiset tulivat uskoon kun he kuulivat Filippuksen julistavan evankeliumia ja näkivät hänen kauttansa tapahtuvat tunnusteot. Raamatun järjestys oli tässäkin ensin evankeliumin kuuleminen, joka johti uskoon tulemiseen, sillä pelkät ihmeet ja sairasten parantumiset eivät johdata ketään uskoon ilman evankeliumin kuulemista.

Koska Raamattu sanoo uskon syntyvän Jumalan sanan (pelastuksen evankeliumi) kuulemisen kautta, niin pelastuksen evankeliumi on tekijä, joka synnyttää pelastavan uskon Herraan Jeesukseen ja evankeliumin julistamisen yhteydessä tapahtuvat ihmeet ja sairasten parantumiset ovat Jumalan vahvistus ja todistus pelastuksen evankeliumista ja Jumalan olemassaolosta.

Apt 9:22 Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.

Se tulee kuitenkin muistaa ettei Raamattu edellytä sitä, että aina kun evankeliumia julistetaan niin sen seurauksena täytyisi tapahtua ihmeitä ja tunnustekoja sekä sairasten parantumisia. Raamatun opetuksen mukaan Paavali julisti ja todisti Herrasta Jeesuksesta heti sen jälkeen kun hän oli tullut uskoon, mutta apostolin palvelutehtävä ja voimalliset teot (esim. sairasten parantuminen) alkoivat tapahtumaan muutamia vuosia sen jälkeen kun hän oli tullut uskoon.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 16:55

*
Lyddan ja Joppen tapahtumat

Apt 9:
32 ¶ Ja tapahtui, että Pietari, kiertäessään kaikkien luona, tuli myöskin niiden pyhien tykö, jotka asuivat Lyddassa.
33 Siellä hän tapasi Aineas nimisen miehen, joka kahdeksan vuotta oli maannut vuoteessaan ja oli halvattu.
34 Ja Pietari sanoi hänelle: "Aineas, Jeesus Kristus parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi". Ja kohta hän nousi.
35 Ja kaikki Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät hänet; ja he kääntyivät Herran tykö.
36 ¶ Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja.
37 Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.
38 Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme".
39 Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.
40 Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.
41 Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.
42 Ja se tuli tiedoksi koko Joppessa, ja monet uskoivat Herraan.

Lyddassa Herrassa Jeesus paransi Pietarin kautta Aineas nimisen miehen, joka oli ollut halvaantuneena ja maannut kahdeksan vuotta vuoteessa. Pietari sanoi Aineakselle Jeesus Kristus (Messias) parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi. Alkutekstin mukaan Aineas parantui ja nousi ylös välittömästi Pietarin sanojen jälkeen. Pietari sanoi Jeesuksen Kristuksen parantava Aineaksen. Parantumisessa käytettiin Jeesuksen nimeä, että ihmiset tietäisivät kuka on Hän, joka on Parantaja.

Kun Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät Aineaksen parantuneen, niin he kääntyivät Herran tykö, eli tulivat uskoon. Tässäkin kohden sairaudesta parantuminen johti monen ihmisen pelastumiseen.

Joppessa ollut naisopetuslapsi Tabita (Dorkas) sairastui ja kuoli. Pietari saapui Joppeen siellä olleiden opetuslasten kutsusta. Pietari vietiin yläsaliin, jossa Tabita makasi kuolleena. Pietari käski kaikki ihmiset ulos yläsalista ja Pietari jäin yksin yläsaliin. Pietari laskeutui polvilleen ja rukoili kääntyen ruumiin puoleen ja sanoi: Tabita, nouse ylös! Niin Tabita heräsi kuolleista avaten silmänsä ja hän nousi istumaan nähdessään Pietarin.

Pietari ojensi kätensä Tabitalle nostaen hänet seisomaan kutsuen Jumalan pyhät ja lesket sisälle asettaen Tabitan elävänä heidän eteensä. Tämä tuli tiedoksi koko Joppessa ja monet uskoivat Herraan Jeesukseen tämän tapauksen johdosta. He eivät tulleet uskoon pelkästään siksi kun Tabita heräsi kuolleista, vaan siksi kun he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Tabitan kuolleista herääminen vaikutti heihin voimallisesti, mutta siitäkin huolimatta he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, koska ihminen ei voi tulla uskoon ilman synnintuntoa, parannusta ja uskoa Herraan Jeesukseen.

Tässäkin tapauksessa kuolemaan johtaneen sairaan kuolleista herääminen johti monien ihmisten pelastumiseen. Kuolleista herääminen tapahtui siksi, että kuollut heräisi henkiin ja moni ihminen saisi pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 17:22

*
Apostoli Paavali

Apostolien tekojen 13 luvussa kerrotaan Antiokian seurakunnasta ja siitä kuinka Jumala kutsui Antiokiassa Paavalin ja Barnabaan apostolin palvelutehtävään. Kun Antiokian seurakunnassa profeetat ja opettajat toimittivat Herralle palvelusta ja paastosivat, niin Pyhä Henki sanoi: Erottakaa Minulle Barnabas ja Saulus (Paavali) siihen työhön, Johon Minä olen heidät kutsunut."

Jumalan Pyhän Hengen ilmoituksen seurauksena Antiokian seurakunnan profeetat ja opettajat (vanhimmat) paastoten rukoilivat ja panivat kätensä Paavalin ja Barnabaan ylle ja laskivat heidät menemään. Raamattu sanoo Paavalin ja Barnabaan Pyhän Hengen lähettämänä menneen Seleukiaan ja he purjehtivat sieltä Kyproon.

Paavali ja Barnabas tapasivat Pafossa juutalaisen miehen Barjeesuksen, joka oli noita ja väärä profeetta. Pafoossa he tapasivat myös käskynhaltija Sergius Pauluksen, jonka luona Barjeesus (toiselta nimeltä Elymas) oleskeli. Sergius Paulus kutsui luokseen Paavalin ja Barnabaan, sillä hän halusi kuulla Jumalan sanaa. Elymas (Barjeesus) noita vastusti Paavalia ja Barnabasta, koettaen kääntää käskynhaltijaa pois uskosta. Tästä syystä Paavali ollen täynnä Pyhää Henkeä sanoi Barjeesuksen olevan kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä oleva perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen ja Herran suoran tien vääristelijä. Paavali sanoi Herran käden olevan Barjeesuksen päällä, niin että hän tulee sokeaksi eikä näe aurinkoa säädettyyn aikaan asti. Barjeesus sokeutui ajaksi ja kävi ympäri etsien taluttajaa. Kun käskynhaltija näki mitä oli tapahtunut, niin hän uskoi ihmetellen Herran oppia.

Tämä tapaus oli ensimmäinen Raamatun ilmoittama Herran ihmeteko, joka tapahtui Paavalin kautta. Aikaisemmin kuin Paavali ei ollut apostoli, niin Raamattu ei kerro hänen kauttaan tapahtuneen yhtään ihmetekoa, mutta kun hänestä tuli apostoli, niin heti sen jälkeen Herra alkoi tehdä hänen kauttaan ihmetekoja.

Todella merkittävää ja huomionarvoista Paavalin apostolin tehtävän alkuajasta on se, mistä Raamattu kertoo, kuinka hän ensin aluksi julisti Jumalan sanaa, eli evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, niin että ihmisiä tuli uskoon, mutta aluksi sairaita ei parantunut hänen kauttansa (Herra parantaa!).

Apostolien luvussa 14 Ikonionissa suuri joukko juutalaisia ja kreikkalaisia tuli uskoon Paavalin ja Barnabaan evankeliumin julistuksen kautta. he viipyivät kauan aikaa Ikonionissa, puhuen rohkeasti Herran sanaa ja luottaen Herraan, sillä seurauksella että Herra antoi armonsa sanan todistukseksi tapahtua tunnustekoja ja ihmeitä (myös sairauksista parantumisia) heidän kättensä kautta. Kaupungin väestö jakaantui osan ollessa juutalaisten puolta ja osan apostolien puolella (tulivat uskoon).

Kun tutkimme Paavalin apostolin palvelutehtävän alkuvaiheita, niin se keskittyy aluksi voimakkaasti pelastuksen evankeliumin julistamiseen eikä heti ihmisiä parantunut. Itse uskon, että Jumala halusi myös näyttää Paavalin apostolin palvelutehtävän kautta, että evankeliumin julistaminen on tärkeintä ja ensimmäisellä sijalla apostolin suorittamassa evankeliumin työssä. Hyvin nopeasti ihmeet ja tunnusteot tulivat mukaan Paavalin apostolin palvelutehtävään, mutta pelastussanoma Herrasta Jeesuksesta on kaiken keskipiste, koska uskon päämäärä on sielujen pelastuminen.

Apt 9:
1 ¶ Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.
10 ¶ Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
12 ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
16 Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
19 Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.
20 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.

Paavali (Saulus) sokeutui vainotessaan Herraa Jeesusta ja Hänen opetuslapsiaan, sillä Herra löi häntä sokeudella, mutta myös paransi hänet, antaen hänelle näkönsä takaisin. Kun Paavali tuli Jumalan armosta uskoon ja pelastui sekä täytettiin Pyhällä Hengellä, niin Herra paransi hänet sokeudesta. Tässäkin kohtaa pelastuksen evankeliumi oli tapahtuman keskipiste, joka johti Paavalin sielun pelastumiseen ja sokeudesta parantumiseen Jumalan voiman kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 17:28

*
Uuden testamentin ytimessä on sana rististä, joka on ristiinnaulitun Jeesuksen julistamista, raamatullisessa Jumalan evankeliumissa.

1Kor.1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

1Kor.1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."

1Kor.1:24 "..mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1Kor.1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset."

Ihmisperusteinen puheen viisaus on erilaista voimaa kuin ristin evankeliumin voima Jeesuksessa. Se perustuu ihmiseen, hänen argumentointi voimaansa, filosofiseen ja teologiseen saivarteluun ja tiedon määrään, mutta se ei tunne todellista Jumalan viisautta eikä voimaa.

Apostoli Paavali on vakavan suorasanainen; "sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat" - ne jotka tietoisesti häpäisevät ristin evankeliumia Jeesuksesta, taistelevat sitä vastaan, ja pilkkaavat sitä hullutuksena, eivät vielä tunne pelastusta Jeesuksessa. He omaavat toisenlaisen - vastakkaisen - voiman, viisauden sekä pelastuksen, joka silti vie heidät kadotukseen.

Tämä sanoma on vakava, kun kuuntelemme aikamme saarnoja ja teologisia turhanpuhujia, jotka vesittävät Jumalan Sanan sekä Jumalan evankeliumin voiman, ristinnnaulitussa Jeesuksessa - ja sen sijaan korottavat itseään oppineisuutensa, kaunopuheisuutensa ja ulkonaisen asemansa sekä voimansa kautta.

Jumalan evankeliumi kääntyy heille hullutukseksi, mutta "Jumalan hullutus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.."

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron