Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2024 21:05

*
Kaikki Jumalan armosta pelastamat uskovat ihmiset kuuluvat Jumalan seurakuntaan, joka on hajaannuksen tilassa erilaisissa uskonsuunnissa ja niiden ulkopuolella. Tämä meidän on hyvä ymmärtää ja varmasti meillä jokaisella on jossakin kohden aihetta parannukseen, että voisimme kulkea kohti seurakunnan ykseyttä.

Ef 2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

Efesolaiskirjeen toinen luku puhuu siitä kuinka Herra Jeesus on omassa yhdessä ruumiissa sovittanut Häneen uskovat juutalaiset ja pakanat. Tässä Raamatun kohdassa on myös todella syvällinen sanoma. Herra Jeesus sovitti synnit ristin puulla omassa yhdessä ruumiissaan saadakseen aikaan syntien sovituksen sekä pyhityksen yhdessä seurakunnassa, joka elää ja palvelee Jumalaa seurakunnan ykseydestä käsin. Huomaatko, että Raamattu painottaa sitä kuinka Herra Jeesus sovitti synnit ristillä yhdessä ruumiissa. Miksi Raamattu painottaa tässä yhtä ruumista? Siksi, koska Herran Jeesuksella on yksi seurakunta (ruumis), jotka on sovitettu ja pelastettu myös seurakunnan ykseyden aikaansaamiseksi.

Raamattu sanoo Jumalan olevan yksi, Herra on yksi, usko on yksi, ruumis on yksi (seurakunta). Tästä syystä seurakuntakin on yksi, sillä Herra Jeesus ei sovittanut syntejä monissa erilaisissa ruumiissa, vaan yhdessä omassa ruumiissaan. Jos olet Jumalan armosta pelastettu ja vilpittömyyden tilassa elät eriseuraisuuden hajaannuksessa ja vastustat seurakunnan ykseyttä, koska et ymmärrä seurakunnan todellista ykseyttä, niin uskon sinun silti pelastuvan Jumalan armosta. Mutta, jos vastustat vilpittömyydestäsi huolimatta seurakunnan ykseyttä paikkakunnalla, niin silloin ymmärtämättömyyttäsi et arvosta Herran Jeesuksen veren sovitustyötä siltä osin, että Herra sovitti ristillä synnit yhdessä omassa ruumiissaan, joka tarkoittaa, että Hän myös ristinsä veren kautta on tarkoittanut ja haluaa meidän uskovan Häneen seurakunnan ykseydestä käsin, ei hajaannuksen eriseuraisuudesta käsin.

Jos ja kun luet Roomalaiskirjeen 16 lukua, niin huomaat ja näet millä tavalla Jumalan Pyhä Henki vaikutti käytännössä Roomassa Jumalan seurakunnassa. Rooman kaupungissa oli n. 1 miljoonaa ihmistä tai lähes miljoona ihmistä siihen aikaan kun Roomalaiskirje kirjoitettiin. Jumalan Pyhä Henki vaikutti ja järjesti niin, että ykseyden tilassa oleva seurakunta kokoontui pienimmissä ryhmissä eri puolilla Rooman kaupunkia. Roomassa Jumalan seurakunta ei hajaantunut erilaisiin uskoonsuuntiin, vaan pysyi ykseyden tilassa kokoontuessaan eri paikoissa Rooman kaupungissa.

Samalla tavalla Jumala tulee tekemään ja vaikuttamaan kun Hän ennallistaa seurakuntansa takaisin ykseyden tilaan. Otan esimerkiksi Lahden kaupungin, jossa oli lokakuussa 2023 vähän yli 120 000 asukasta. Kun Jumala ennallistaa seurakuntaa ykseyden tilaan esim. Lahdessa, niin Lahdessa oleva Jumalan seurakunta alkaa kokoontumaan eri paikoissa, mutta silti ollen ykseyden tilassa, se ei jakaudu ja hajaannu erilaisiin uskonsuuntiin ja lahkoihin.

Moni hajaannusta tukeva uskova myöntää, että oikeasti Raamattu puhuu yhdestä seurakunnasta, mutta hajaannuksen takia emme voi enää palata takaisin ykseyteen, eli toisin sanoen emme voi uskoa Raamatun totuuteen ihmisten lihallisuuden ja eriseuraisuuden tähden. Jos uskosi kohde on eriseuraisuudesta nouseva lahkohenki, niin silloin et voi käytännössä uskoa todeksi Raamatun opetukseen seurakunnan jakamattomasta ykseydestä. Jos uskosi kohde on Herra Jeesus ja Jumalan sanan totuus, niin silloin kykenet uskomaan seurakunnan ykseyden opetuksen, koska se on ainoa Jumalan sanan opetus seurakunnan yhteydestä.

Jos joku sanoo, että yksi jakamaton seurakunta oppi on totta, mutta emme voi enää palata siihen ja uskoa siihen, niin silloin kannattaa kysyä, että annatko listan niistä Uuden Liiton uskonjärjestyksen mukaisista Jumalan sanan opetuksista, joita ei tarvitse enää noudattaa ja joihin ei tarvitse enää uskoa. Jos olet rehellinen itsellesi, niin ymmärrät ettei sellaista listaa ole olemassa, eikä Jumala anna sellaista käskyä tai opetusta seurakunnalleen, joka olisi mahdotonta toteuttaa käytännössä. Se mikä on annettu opetuksena seurakunnalle, niin se voi toteutua käytännössä vain uskon kautta, epäuskon kautta se ei tietenkään voi toteutua.

1 Kor 10:
16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

Raamattu opettaa, että osallisuus Kristuksen Jeesukseen vereen on myös Jeesuksen veren kautta osallisuutta yhteen seurakuntaan, seurakunnan ykseyteen. Ilman Herran Jeesuksen sovitusverta ei ole olemassa Uuden Liiton seurakuntaa ja yhtä Jumalan seurakuntaa. Herran Jeesuksen sovitusveri on seurakunnan ykseyden takuu ja sinetti. Mitä sinä ajattelet, että kuinka paljon tosissasi arvostat Herran Jeesuksen sovitusverta, jos tuet ja kannatat eriseuraisuuden hajaannusta sekä kaikella tarmollasi vastustat Jumalan seurakunnan ykseyden toteutumista paikkakunnallasi? Seurakunnan ykseys tarkoittaa Herran seurakuntaa, joka on yksi, jonka tulee kokoontua ja rakentua ykseyden tilassa paikkakunnalla, ei hajaannuksen eriseuraisuudessa.

Kuinka paljon me todellakin arvostamme Herran Jeesuksen verta, joka on vuodatettu ei ainoastaan meidän syntiemme puolesta, vaikka se on tärkein ulottuvuus sen kanssa, että saamme yhteyden Jumalan kanssa, mutta Herran Jeesuksen veri on vuodatettu myös siksi, että olisimme ykseydestä käsin toimiva yksi seurakunta. Armahtakoon Herra meitä, ja tehkäämme parannusta itse kukin siinä missä sitä tulee tehdä. Minä ainakin olen armoa tarvitseva uskova ihminen, jonka tulee tehdä parannusta elämässään. En ole muita parempi, vaan monin tavoin vajavainen Herran edessä. Kiitän sydämestäni Jumalaa, että Hän on aloittanut seurakunnan ennallistamisen työn eikä kukaan voi sitä estää, sillä ihminen ei voi voittaa Jumalaa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2024 17:33

*
Herra Jeesus sanoi (Luuk 18 luku) löytäneekö hän uskoa maan päältä kun Hän tulee (Jeesuksen toinen tulemus). Kun Herra Jeesus tulee toisen kerran ja seurakunnan ylöstempaus tapahtuu, niin sitä edeltää lopunajassa ajanjakso, jossa vähemmistö Herran Jeesuksen opetuslapsista uskoo Jumalan sanan totuuteen niin kuin se on kirjoitettu. Eräs esimerkki on tästä opetus Jeesuksen ja Isän keskinäisestä suhteesta, jonka valtaosa uskovista ymmärtää vilpittömyydestään huolimatta väärin. Minäkin aikaisemmin ymmärsin ja opetin tästä väärin, mutta olen saanut Jumalan armosta tehdä asiassa parannusta jo vuosia sitten.

1 Kor 15:
22. Kuten kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
23. mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan.
24. Sen jälkeen tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen, kaiken vallan ja voiman.
25. Sillä hänen on hallittava siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle.
26. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27. Jumala on näet alistanut kaiken Kristuksen jalkojen alle. Kun hän sanoo, että kaikki on alistettu, niin tietenkään ei ole alistettu Jumala, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa.
28. Kun kaikki on tullut alistetuksi Pojan valtaan, sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa. Jumalan Kansan Raamattu

Apostoli Paavali opettaa Raamatussa 1 Kor 15 luvussa, että Herra Jeesus antaa kuningaskunnan Jumalan ja Isän haltuun (alkuteksti sanoo: antaa kuningaskunnan Jumalalle ja Isälle). Sitten jakeessa 28 apostoli Paavali opettaa, että kun kaikki on alistettu Pojan (Jeesuksen) valtaan, niin sitten itse Poikakin (Jeesus) alistuu Hänen, eli Isänsä valtaan. 1 Kor 15:28 on alkutekstissä Hän sana siinä kohdassa missä sanotaan alistuu Hänen valtaansa, eli Poika alistuu Isän valtaan.

Miksi Raamattu sanoo, että lopulta Herra Jeesus alistuu Isänsä valtaan? Eikö Jeesus olekaan Kaikkivaltias Jumala, kun Hän lopulta alistuu Isänsä vallan alle? Herra Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, mutta Herran Jeesuksen Kaikkivaltius on suhteessa Jumalan luomakuntaan, ei Hänen Isäänsä, koska Poika on alamainen Isälleen.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Raamatussa Herra Jeesus sanoo, että Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Kuka on antanut Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä? Hänen Isänsä antoi Hänelle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Jeesuksen Kaikkivaltius on Hänen Isänsä antamaa. Herran Jeesuksen Kaikkivaltius on suhteessa luomakuntaansa, ei Hänen Isäänsä, koska lopulta Jeesus alistuu Isän valtaan.

1 Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

Miksi Raamattu sanoo, että Jumala (Isä) on Kristuksen (Jeesuksen) pää? Koska, Poika (Jeesus) lopulta alistuu Isän valtaan.

Onko Jeesus pienempi Jumala kuin Hänen Isänsä? Ei, Herra Jeesus ei ole pienempi Jumala kuin Isänsä, vaan yhtä paljon Jumala kuin Hänen Isänsäkin on Jumala. Jeesuksen Jumaluus on samaa Jumaluuden olemusta Isänsä kanssa, koska Raamatun opetuksen mukaan on yksi Jumala. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus lopulta alistuu Isänsä valtaan, koska Isä on Jeesuksen pää, joka tarkoittaa Jeesuksen olevan Isälleen alamainen.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Isälleen alamainen, koska Jeesus alistuu lopulta Isän valtaan. Uskonnollinen perinne opettaa, että Jeesus on yhtä Kaikkivaltias Isänsä kanssa, eikä Jeesus alistu lopulta Isänsä valtaan. Uskonnollinen perinne opettaa väärin ja vastoin Raamatun opetusta, koska Raamatun opetuksen mukaan Jeesus alistuu lopulta Isänsä valtaan. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on Kaikkivaltias Jumala suhteessa luomakuntaan, mutta ei Isäänsä, koska Jeesus lopulta alistuu Isänsä valtaan.

Herra Jeesus on yhtä Kaikkivaltias Isänsä kanssa, mutta sillä erotuksella, että Jeesus Kaikkivaltiudestaan huolimatta alistuu lopulta Isänsä valtaan. Se, joka väittää ja sanoo, että Jeesus ei alistu Isänsä valtaan, eikä Isän ja Jeesuksen Kaikkivaltiudessa ole mitään eroa, niin hän tässä kohden uskoo ja ymmärtää väärin Jumalan sanan selkeän opetuksen.

Joh 6:
43 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Raamatun opetuksen mukaan Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa, joka kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi. Isä lähetti Poikansa Jeesuksen maailmaan Pelastajaksi, Messiaaksi ja Herraksi, että ihminen katuen tunnustaisi syntinsä ja uskon kautta Herraan Jeesukseen saisi syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän Jumalan luona.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Helmi 2024 21:56

*
Jeesus on Messias Pelastaja

Kun tutkimme tarkasti Psalmin lukua 22 ja Jesajan lukua 53 alkuteksteistä, niin näemme sen kuinka Jeesus on todellakin Messias ja Pelastaja.

Isaiah 53:
1 'Who would have believed our report? And to whom hath the arm of HaShem been revealed?
2 For he shot up right forth as a sapling, and as a root out of a dry ground; he had no form nor comeliness, that we should look upon him, nor beauty that we should delight in him.
3 He was despised, and forsaken of men, a man of pains, and acquainted with disease, and as one from whom men hide their face: he was despised, and we esteemed him not.
4 Surely our diseases he did bear, and our pains he carried; whereas we did esteem him stricken, smitten of G-d, and afflicted.
5 But he was wounded because of our transgressions (פשׁע‎ pesha‘ - synti, rikkomus, synnin syyllisyys, rangaistus synnistä), he was crushed because of our iniquities (עון‎ ‘avon - turmeltuneisuus, turmelus, vääryys, syyllisyys tai vääryyden rangaistus, syyllisyys vääryyteen, syyllisyys, laittomuuden seuraus tai rangaistus): the chastisement of our welfare was upon him, and with his stripes we were healed.
6 All we like sheep did go astray, we turned every one to his own way; and HaShem hath made to light on him the iniquity (עון‎ ‘avon - turmeltuneisuus, turmelus, vääryys, syyllisyys tai vääryyden rangaistus, syyllisyys vääryyteen, syyllisyys, laittomuuden seuraus tai rangaistus) of us all.
7 He was oppressed, though he humbled himself and opened not his mouth; as a lamb that is led to the slaughter, and as a sheep that before her shearers is dumb; yea, he opened not his mouth.
8 By oppression and judgment he was taken away, and with his generation who did reason? for he was cut off out of the land of the living, for the transgression (פשׁע‎ pesha‘ - synti, rikkomus, synnin syyllisyys, rangaistus synnistä) of my people to whom the stroke was due.
9 And they made his grave with the wicked, and with the rich his tomb; although he had done no violence, neither was any deceit in his mouth.'
10 Yet it pleased HaShem to crush him by disease; to see if his soul would offer itself in restitution, that he might see his seed, prolong his days, and that the purpose of HaShem might prosper by his hand:
11 Of the travail of his soul he shall see to the full, even My servant, who by his knowledge did justify the Righteous One to the many, and their iniquities (עון‎ ‘avon - turmeltuneisuus, turmelus, vääryys, syyllisyys tai vääryyden rangaistus, syyllisyys vääryyteen, syyllisyys, laittomuuden seuraus tai rangaistus) he did bear.
12 Therefore will I divide him a portion among the great, and he shall divide the spoil with the mighty; because he bared his soul unto death, and was numbered with the transgressors; yet he bore the sin (חטא‎ chet’ - synti, synnin syyllisyys, synnin rangaistus) of many, and made intercession for the transgressors (פשׁע‎ pasha‘ - synti, rikkomus, kapinoida). Jewish Publication Society Bible 1917

Isaiah 53:
1 O Lord, who has believed our report? and to whom has the arm of the Lord been revealed?
2 We brought a report as [of] a child before him; [he is] as a root in a thirsty land: he has no form nor comeliness; and we saw him, but he had no form nor beauty.
3 But his form was ignoble, and inferior to that of the children of men; [he was] a man in suffering, and acquainted with the bearing of sickness, for his face is turned from [us]: he was dishonoured, and not esteemed.
4 He bears our sins, and is pained for us: yet we accounted him to be in trouble, and in suffering [by God]*, and in affliction.
5 But he was wounded on account of our sins, and was bruised because of our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; [and] by his bruises we were healed.
6 All we as sheep have gone astray; every one has gone astray in his way; and the Lord gave him up for our sins. 7 And he, because of his affliction, opens not his mouth: he was led as a sheep to the slaughter, and as a lamb before the shearer is dumb, so he opens not his mouth.
8 In [his] humiliation his judgment was taken away: who shall declare his generation? for his life is taken away from the earth: because of the iniquities of my people he was led to death.
9 And I will give the wicked for his burial, and the rich for his death; for he practised no iniquity, nor craft with his mouth.
10 The Lord also is pleased to purge him from his stroke. If ye can give an offering for sin, your soul shall see a long-lived seed:
11 the Lord also is pleased to take away from the travail of his soul, to shew him light, and to form [him] with understanding; to justify the just one who serves many well; and he shall bear their sins.
12 Therefore he shall inherit many, and he shall divide the spoils of the mighty; because his soul was delivered to death: and he was numbered among the transgressors; and he bore the sins of many, and was delivered because of their iniquities. Septuaginta

Jes 53:
1 ¶ Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4 ¶ Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10 ¶ Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Jesaja 53 luku sanoo alkutekstin mukaan kuinka Hän tulee, joka on haavoitettu meidän synnin, synnin syyllisyyden ja synnin rangaistuksen tähden. Jesaja 53 luku sanoo kuinka Hän on runneltu meidän synnin turmeltuneisuuden, vääryyden ja syyllisyyden rangaistuksen tähden. Jesaja luku 52 sanoo kuinka Herra antoi Hänen päällensä meidän synnin rangaistuksemme, koska me kaikki olemme vaeltaneet synnin eksymyksessä ja eksytyksessä.

Jesaja sanoi luvussa 53 kuinka Häntä kohtasi rangaistus kansan syntien, synnin syyllisyyden ja synnin rikkomuksen tähden. Jesaja sanoo luvussa 53 kuinka Herran Vanhurskas Palvelija vanhurskauttaa monet kantamalla heidän synnin syyllisyyden ja rangaistuksen. Jesaja 53 luvussa sanotaan kuinka Hän kantaa monien synnit, synnin syyllisyyden ja rangaistuksen. Kun ihminen katuen tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin hän saa syntinsä anteeksi Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, jossa myös ihmisen synnin syyllisyys ja rangaistus poistetaan.

Ortodoksijuutalaiset sanovat Jesaja 53 luvun Vanhurskaan Palvelijan olevan Israelin kansa, mutta se on väärä opetus ja tulkinta, koska Jesaja 53 Vanhurskas Palvelija on Messias Jeesus.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Helmi 2024 20:12

*
On todella mielenkiintoista, että monet juutalaiset rabbit sanovat Jesaja 53 puhuvan Messiaasta. Muun muassa nämä seuraavat rabbit sanovat Jesaja 53 Vanhurskaan palvelijan olevan Messias, ei Israelin kansa:

Rabbi Elia De Vidas: Messias kärsii meidän syntiemme tähden ja oli haavoitettu; Kuka ei halua että Messiasta haavoitetaan meidän syntiemme tähden saa kärsiä ja kantaa omat syntinsä.

Rabbi Moshe Kohen Ibn Crispin: "He (tietyt aikalaiskommentaattorit) vertaavat ilmausta 'minun palvelijani' harkitsemattomasti Jesajan 41. luvun 8. jakeen ajatukseen 'sinä palvelijani Israel', jossa profeetta puhuu Israelin kansasta. Tässä ei kuitenkaan mainita Israelia, vaan sanotaan pelkästään 'minun palvelijani'. Emme siis voi ymmärtää sanaa samassa merkityksessä... Mielelläni tulkitsen sen (siis Jes.53) rabbien Kuningas Messiasta koskevien opetusten mukaisesti, ja pyrin huolellisesti, niin pitkälle kuin pystyn, pitäytymään kirjaimellisessa merkityksessä: näin mahdollisesti vältyn pakonomaisilta ja kaukaa haetuilta tulkinnoilta, joihin muut ovat syyllistyneet."

Rabbi Moshe Kohen Ibn Crispin: Unohtaen opettajiemme tiedon ja heidän sydäntensä itsepäisyydessä sekä heidän oman mielipiteensä tähden mielelläni tulkitsen sen yhtäpitävästi rabbiemme opetusten kanssa, Kuningas Messiaan .... Tämä profetia annettiin Jesajan kautta jumalallisena käskynä tarkoituksenaan että tietäisimme jotakin tulevan Messiaan luonnosta, joka tulee ja vapauttamaan Israelin ja Hänen elämästään siitä päivästä asti kun saapuu hienotunteisesti siihen saakka kun Hän saapuu lunastajana, jos joku nousee esiin väittämään olevansa itse Messias, niin me mietimme ja katsomme voimmeko löytää hänestä samankaltaisia jälkiä kuin tässä on kuvattu; jos löytyy samankaltaisuutta, niin voimme uskoa, että Hän on Messias meidän vanhurskautemme; mutta jos emme löydä sitä hänessä, niin emme voi niin tehdä. (Moshe Kohen Ibn Crispin Jesajan kommentaari, lainaus Jesajan kirjan luku 53 juutalaisen tulkinnan mukaan, Ktav Publishing House, 1969, Osa 2, sivut 99-114)

Rabbi Maimonides (Rambam): "Jumala teki jo alussa liiton Messiaan kanssa ja sanoi hänelle: 'Vanhurskas Messiaani, nuo jotka on sinulle uskottu, heidän syntinsä tuovat harteillesi raskaan ikeen ja korvasi kuulevat suuren häpeän ja suusi maistaa katkeruutta ja kielesi tarttuu kitalakeesi ja sielusi on voimaton surun ja huokauksen alla. Alistutko tähän?' Ja hän vastasi: 'Otan iloiten vastaan kaikki nämä tuskat, jotta yksikään ei Israelista joutuisi hukkaan.' Heti kun Messias oli hyväksynyt kaikki nämä tuskat rakkaudessaan, kuten on kirjoitettu Jesajan kirjassa 53:7, hän joutui ahdistettavaksi ja kiusattavaksi."

Rabbi Moses Maimonides: Millainen on Messiaan saapuminen .... nousee esille eräs, jota ei ole tiedetty aiemmin ja ihmeet ja merkit, jotka he näkevät hänen suorittavan on todisteet hänen todellisesta alkuperästään; Kaikkivaltiaasta, jossa hän julistaa meille mielentilansa tässä asiassa, sanoen " Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin" Sak 6:12. Jesaja puhuu samalla tavalla ajasta kun hän ilmestyy, ilman isää tai äitiä tai perhettä, jota ei tiedetä, hän tulee kuin juurivesa hänen eteensä, kuin juuri irti kuivasta maasta, jne. .... Jesaja kuvaa millä tavalla kuninkaat kuulevat häntä, hänen edessään kuninkaat sulkevat suunsa; sillä mitä heille ei ole kerrottu he saavat nähdä, ja mitä he eivät ole kuulleet he tulevat huomaamaan. (From the Letter to the South (Yemen), quoted in The Fifty-third Chapter of Isaiah According to the Jewish Interpreters, Ktav Publishing House, 1969, Volume 2, pages 374-5)

Rabbi Moses Maimonides: Kuka ei usko häneen (Messias), eikä odota hänen tulemustaan, kieltää profeettojen, Tooran, Mooseksen, opettajamme, Tooran todistuksen hänen tulostaan. Hilchos Melachim from the Mishneh Torah of the Rambam, 11:1

Zohar: Rabbi Simeon Ben Jokhai (toinen vuosisata): Tämä palatsi Messias saapuu ja kutsuu luokseen kaikki sairaat, kaiken kivun ja kaiken Israelin rangaistuksen: He kaikki tulevat ja saavat levon Hänessä. ..... Ei ole yhtkään ihmistä joka voisi kantaa Israelin rangaistuksen synnin rikkomuksista lakia vastaan; tämä on sitä mitä on kirjoitettu, "Totisesti hän kantoi meidän sairautemme, Jes 53.4. Kun he kertovat Hänelle (Messias) Israelin kurjuudesta vankeudessaan ja pahoista ihmisistä heidän keskuudessaan, jotka eivät ottaneet vaarin Herransa tuntemisesta, Hän korotata äänensä ja itkee heidän pahuutensa tähden, niin kuin on kirjoitettu, Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, Jes 53:5. (Osa 2, sivu 212a ja III, sivu 218a, Amstersdam painos.)

Rabbit puhuvat myös toisesta Messiaasta, jota Talmud kutsuu nimellä Messias Joosefin poika, kärsivä Messias. Alfred Edersheim toteaa tämän profetian tarkoittavan Messias Joosefin poikaan Talmudissa Sukka 52a.

Rabbi Moshe Alshekh vahvistaa tämän profetian Messias Joosefin pojasta sanoen:

"He katsovat minuun sillä he nostavat silmänsä minun puoleeni täydellisessä katumuksessa, kun he näkevät Hänet, jotka he ovat lävistäneet, joka on Messias, Joosefin poika; sillä rabbimme, siunatulle muistolle, ovat sanoneet että Hän ottaa päällensä kaiken Israelin syyllisyyden ja sitten häntä lyödään sodassa tehden sovituksen sillä tavalla että Israel oli lävistänyt Hänet, sillä Hän kuoli heidän syntiensä tähden; ja siksi se luetaan heille täydelliseksi sovitukseksi, he katuvat ja katsovat kohti Siunattua, sanoen ettei ole ketään Hänen rinnallansa, joka antaa anteeksi niille jotka surevat Häntä, joka kuoli heidän syntiensä tähden: Tätä tarkoittaa " he katsovat minuun". (Schwarz, “Dear Rabbi,” p.10)

Juutalaisten rabbien keskuudessa on rabbeja, jotka uskovat Jesaja 53 luvun kertovan Messiaasta, joka on haavoitettu Israelin kansan syntien tähden, joka myös sovittaa Israelin kansan synnit. Jeesus on Israelin Messias, joka kuoli ristillä monien syntien tähden ja se ihminen kuka tunnustaa syntinsä Jumalalle ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin Jeesus on poistanut sen ihmisen synnin syyllisyyden ja rangaistuksen ristin sovitustyön ja verensä kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Helmi 2024 14:05

*
Psalmi 22 todistaa Herran Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta. Ranskalaisen lääkärin Pierre Barbetin tutkimusten mukaan eräänlaisella käsiporalla porattiin läpi menevät reiät ristiinnaulittavan ranteista ja jaloista. Reiät olivat sitä varten, että niiden kautta lyötiin naulat läpi, jotka pitävät kuolemantuomitun ristinpuulla. On myös toisenlainen näkemys, jonka mukaan naulat lyötiin voimalla läpi ilman minkäänlaista porausta. Oli totuus sitten kumpi tahansa tässä asiassa, niin alkuteksti tukee molempia näkemyksiä, vaikka vain toinen niistä oli se tapa miten ristiinnaulittavat ristiinnaulittiin ainakin tässä Jeesuksen tapauksessa.

Erilaiset Raamatut ja Raamatunkäännökset käyttävät eri jaejaksotuksia Psalmeissa, siksi Psalmi 22:16,17 esiintyy joissakin Raamatuissa eri kohdassa kuin meidän suomalaisessa käännöksessä.

Psa 22:17 Koirat piirittävät minua, pahojen sarvi saartaa minua. Käteni ja jalkani he lävistivät. Jumalan Kansan Raamattu

Jumalan Kansan Raamatun kääntäjä Uuras Saarnivaara sanoo Raamatussaan Psa 22.17 näin: LXX: ooryxan. MT/KR:n Ka'aRiJ = niin kuin jalopeurat, johtuu sanan viimeisen konsonantin pystysuoran osan lyhentämisestä (joko vahingossa tai tahallaan). LXX:n kääntäjien hebr. tekstissä on ollut Ka'aRuu = lävistivät.

Hepreankielen Hebrew Interpolated Study Bible käyttää Psalmi 22:17 jakeessa hepreankielen karah sanaa, joka tarkoittaa kaivaa, kaivaa läpi.

Psalm 21:17 For many dogs have compassed me: the assembly of the wicked doers has beset me round: they pierced my hands and my feet. Septuaginta (Huom!" Septuaginassa on tämä kohta Psalmi 21 luvussa)

Septuaginta käyttää kreikankielen orysso sanaa, joka tarkoittaa kaivamista, mutta Septuagintan englanninkielinen käännös on kääntänyt orysso sanan sanalla pierced, joka tarkoittaa lävistämistä.

Alkutekstin valossa sanat karah ja orysso tarkoittavat kaivaa ja kaivaa läpi. Jos Jeesus ristiinnaulittiin ristinpuuhun poraamalla aukko ranteisiin tai lyömällä naulat läpi ranteista, niin molemmissa toteutuu läpi kaivamisen idea ja ajatus. Siihen en nyt ota kantaa, että kummalla tavalla Jeesuksen ristiinnaulitseminen tapahtui, mutta se on selvää alkutekstin valossa, että Jeesus ristiinnaulittiin ristinpuuhun. Tämä on todella merkittävä asia, sillä juutalaiset eivät käyttäneet ristiinnaulitsemista kuolemanrangaistuksena, vaan se oli roomalaisten käyttämä kuolemanrangaistus.

Psalmi 22:17 sanoo koirien piirittävän ja lävistävän kädet ja jalat. Raamatussa juutalaiset käyttävät pakanoista koira sanaa, eli toisin sanoen Psalmi 22:17:ssa on profetia siitä, että pakanat lävistävät Messiaan kädet ja jalat. Tämä profetia toteutui täsmällisen tarkasti, niin kuin jokainen Jumalan sanan profetia toteutuu:

Matt 20:
17 ¶ Ja kun Jeesus lähti kulkemaan ylös Jerusalemiin, otti hän ne kaksitoista erilleen ja sanoi matkalla heille:
18 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan
19 ja antavat hänet pakanoille pilkattavaksi ja ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi, ja kolmantena päivänä hän on nouseva ylös".

Vanhasta testamentista löytyy esikuvallista opetusta Messiaasta, joka toteutuu Uuden Liiton aikakautena (on kirjoitettu Uuteen Testamenttiin). Tätä tutkimme kirjoituksen lopuksi.

Joos 1:
1 ¶ Herran palvelijan Mooseksen kuoltua sanoi Herra Joosualle (Jehoshua), Nuunin pojalle, Mooseksen palvelijalle, näin:
2 "Minun palvelijani Mooses on kuollut; nouse siis ja mene tämän Jordanin yli, sinä ja kaikki tämä kansa, siihen maahan, jonka minä annan heille, israelilaisille.
3 Jokaisen paikan, johon te jalkanne astutte, minä annan teille, niinkuin olen Moosekselle puhunut.

Jos 1:
1 Now after the mot Moshe Eved Hashem it came to pass, that Hashem spoke unto Yehoshua ben Nun, mesharet Moshe, saying,

Moshe Avdi is dead; now therefore arise, cross over this Yarden, thou, and kol HaAm Hazeh, unto HaAretz which I do give to them, even to the Bnei Yisroel.

3 Every place that the sole of your regel shall tread upon, that have I given unto you, just as I said unto Moshe.

4 From the midbar and this Levanon even unto the Nahar Hagadol, the river Euphrates, all the land of the Chittim, and unto the Yam HaGadol toward the going down of the shemesh, shall be your territory. (OJB)

Hepreankielen VT:ssa Joosuan nimi on Jehoshua. Jehoshua tulee sanoista Jhvh (Herra) ja yasha (pelastaa, pelastaja). Suomenkielen Jeesus sana tulee kreikankielen sanasta Ieesous. Juutalaiset rabbit jotka käänsivät hepreasta kreikaksi vanhan testamentin (Septuaginta) käänsivät hepreankielen sanan Jehoshua kreikankielen sanalla Ieesous.

VT:n Raamatullisen esikuvan Mooses johti kansan ulos Egyptin orjuudesta (esikuva synnin orjuudesta), mutta Jehoshua (Jeesus) johdatti kansan luvattuun maahan.

Esikuvallisen opetuksen kautta VT kertoo tulevan Messiaan ja Pelastajan nimen, joka on Jehoshua (Jeesus). Uusi Testamentti vahvistaa tämän:

Matt 1:21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."

Matt 1:21 And she shall bear BEN (Son) and you will call SHMO (his name, Zech 6:12) YEHOSHUA (Zech 6:11-12) because he will bring his people yeshuah (rescue, salvation, deliverance) from their peyshaim (rebellions). (OJB)

Jeesukselle tuli antaa nimi Jehoshua (Herra pelastaa, Pelastaja), koska Herra Jeesus on Pelastaja ja Messias, joka vapauttaa ihmisen synnin vallasta ja orjuudesta.

Uusi Testamentti vahvistaa myös VT:n esikuvallisen opetuksen Mooseksesta ja Joosuasta (Jeesus):

Joh 1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Kun Mooses sai johdattaa Israelin kansan ulos Egyptin orjuudesta (esikuva synnin orjuudesta), niin se oli esikuvaa Jumalan laista, joka saa aikaan synnin tunnon. Laki ja lain aikaansaama synnin tunto ei johdata ihmistä luvattuun maahan ja pelastukseen, sillä vain Jeesus voi johdattaa ihmisen luvatuun maahan ja pelastukseen. Täten Raamatun esikuvallisuus on toteutunut Herrassa Jeesuksessa, joka tuo armon ja totuuden uskovan ihmisen elämään.

Pelastus. Jos et ole vielä vastaanottanut pelastusta Herrassa Jeesuksessa, niin tämä päivä voi olla sinun pelastuksesi päivä. Pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta julistetaan sekä juutalaisille että pakanoille. Kun tunnustat syntisi Jumalalle ja teet parannuksen sekä uskot Herraan Jeesukseen, niin synnin syyllisyys ja rangaistus otetaan pois sinun sydämestäsi ja saat syntien anteeksiantamuksen sekä iankaikkisen elämän Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Helmi 2024 21:08

*
Raamattu opettaa totuuden ja rakkauden olevan yhtä. Totuus ilman rakkautta on kuin ruoska, joka viiltää syviä haavoja lähimmäisen sydämeen. Rakkaus ilman totuutta on kuin lipevä ja mielistelevä ihminen, joka puhuu kaikille kauniisti heidän korvasyyhyjensä mukaan. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanalla rukouksen kera.

Gal 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

2 Tess 2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

Jaak 3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.

1 Joh 3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.

Ef 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Uskovan elämässä tulisi vaikuttaa Jumalan rakkaus, joka elää totuuden mukaan ja puhuu totuudesta rakkauden kautta. Katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessä on totuuden puhumista vastaan. Lahkohengen ja kiivauden vallassa oleva uskova ei toimi Jumalan rakkauden kautta, siksi hänen sanansa ja toimintansa saa aikaan syviä haavoja lähimmäisten sydämessä. Totuus ilman rakkautta ei kykene näkemään toisen kasvuvaihetta ja siksi totuudella lyövä rakkaudeton uskova saa paljon pahaa aikaa ja koittaa pakottaa toisia siihen mihin saakka he eivät ole vielä kasvaneet tai ymmärtäneet jotakin asiaa.

Olemme siinä mielessä samalla taipaleella Jumalan lapsina, että olemme uskovina kaikki saman Isän lapsia. Valitettavasti kaikki uskovat eivät kykene aina olemaan samassa yhteydessä se johtuu monesta seikasta, eri herätysliike jossa ollaan lahkohengessä eikä siten voida olla muiden kanssa tekemisissä, loukkaantunut syyttä tai syystä kantaa katkeruutta, joku uskova ajaa toisen pois yhteydestä, anteeksiantamattomuus.

Jumala ei mielisty sellaiseen "totuuteen", joka tuodaan esille kiivaus tai katkeruus sydämessä. Jumala ei myöskään mielisty siihen jos joku kerää ympärilleen muita "totuudella" jossa ihminen on katkera tai kiivaudessa muita kohtaan. Taitamattomuus on eri asia, jos taitamaton ei ole katkera tai lahkohengessä ja taitamattomasti tuo esille Jumalan sanan totuutta kasvamattomuuden ja oman rikkinäisyytensä tähden. Jumala kyllä kasvattaa tällaista taitamatonta kasvamaan oikeaan suuntaan ja ajan kanssa hän oppii taidollisuutta. Kovasydämisellä sekä katkeralla uskovalla on edessään vain yksi tie, eli parannuksen ja anteeksiantamuksen tie.

Eräs asia on mielenkiintoinen. Minä olen myös kokenut joidenkin uskovien kohdalla painostusta sekä väärää toimintaa. Siitä huolimatta he eivät kyenneet minua satuttamaan niin, että olisin ajautunut pois uskosta tai mennyt mukaan sille polulle, jolle he minua olivat työntämässä. Jumala kykenee varjelemaan ja auttamaan meitä myös silloin kun joku satuttaa ja lyö meitä. Myös meistä jokainen on satuttanut jotakin, mutta Jumala auttaa heitäkin.

Uskon alkuvaiheissa uskova eksyy herkästi lakihenkiseen vaiheeseen, jossa hän käyttää totuutta lyömäruoskana, jolla hän ruoskii muita haavoille. Jotkut jäävät tähän tilaan vuosikausiksi, mutta onneksi monet saavat Jumalan armosta kasvaa ohi tuon vaiheen kohti tervettä ja armollista uskon elämää, jossa vaikuttaa Jumalan armosta Jumalan rakkaus ja totuus.

-PP- 2.5.2017
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Helmi 2024 21:33

*
Eräs uskovainen nainen vihasi siskoaan. Hänen hengellinen elämänsä oli tuskaista ja väsyttävää erämaata, kunnes hän meni itseensä ja kohtasi todellisuuden. Silloin erämaa alkoi viheröidä ja hän sai uuden voiman. Mitään oikotietä ei ole olemassa.

Jokaisen meidän on kuljettava tuhlaajapojan tie: aina uudestaan kohdattava todellisuus, muuten me petämme itseämme ja johdamme itsemme harhaan.

Istuin nuorena uskovana kerran merkillisessä tilaisuudessa. Pienessä yhteisössämme oli tapahtunut varkaus ja joku meistä uskovista oli syyllinen.

Istuimme ringissä parinkymmenen nuoren kanssa ja odotimme, että syyllinen ilmoittautuisi.

Kukaan ei tunnustanut tekoaan. Välillä jo yliherkkänä ihmisenä aloin epäillä, että minä olin vahingossa pihistänyt toisen rahat. Onneksi en kuitenkaan avannut suutani.

Seuraavana aamuna eteemme astui väsyneen näköinen mies. Hän oli koko yön kamppaillut itsensä kanssa ja lopulta taipunut kohtaamaan todellisuuden.

Hän tunnusti tekonsa ja tapansa. Uskovaisuudestaan huolimatta hänellä oli tapana varastaa. Tuo tilanne sai hänet kohtaamaan todellisuuden niin, että koko mies muuttui kiireestä kantapäähän.

Hänen avioliittonsa eheytyi ja Jumala sai osoittaa voimansa ja armonsa koko perheelle.

Tuo mies ei ole ainoa uskovainen, jonka olen nähnyt jäävän kiinni varkaudesta tai jostain muusta suoranaisesta rikoksesta.

Jos ihminen ei mene itseensä, ei hän muutu, vaikka istuisi sata vuotta herätyskokouksissa.

Olen kuullut elämäni aikana monenlaisia parannussaarnoja. Kaikkein ankarimmat saarnat olen kuullut niiden suusta, jotka eivät omassa elämässään ole menneet itseensä ja joiden elämänsä on lopulta paljastunut räikeätä vääryyttä.

Kun ihminen on mennyt itseensä, hän voi kyllä puhua vakavasti parannuksesta, mutta pyhällä arkuudella, sillä hän tietää, miten kipeistä ja vaikeista asioista on kysymys. Hän tietää, että jokainen sana koskettaa myös häntä itseään.

Maailmalla kerrotaan tarinaa tuhlaajapojasta, joka oli junalla palaamassa takaisin kotiinsa. Hän oli kirjoittanut isälleen, ja pyytänyt tätä panemaan radan varressa olevan talonsa pihapuuhun punaisen liinan, mikäli isä vielä suostuisi ottamaan hänet takaisin kotiin.

Junan ikkunasta tuhlaajapoika sitten tähyili kotitalonsa pihapuuta junan lähestyessä tuttuja maisemia. Hämmästyksekseen poika ei nähnyt pihapuussa pientä punaista liinaa, vaan koko puun peitettynä punaisilla kankailla.

Viesti oli yksinkertainen ja selvä. Isä rakasti ja armahti poikaansa. Isä kaipasi lastaan. Isän syli edelleen avoin.

Olkoon se myös meidän viestimme tälle maailmalle: meillä tuhlaajapojilla on aina paluu isän luokse. Isän syli on aina avoinna. Ei Hän syytä ja tuomitse vaan tahtoo armahtaa.

Kirjan lähde: Kohti Auringonnousua
Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Helmi 2024 16:10

*
Miksi on hyvä lukea ja tutkia Raamattua päivittäin? Raamatun sana kertoo meille sen miksi olisi hyvä ja tärkeä joka päivä rukouksessa tutkia Jumalan sanaa. Herra Jeesus sanoi ihmisen eksyvän, jos hän ei tunne Kirjoituksia (Raamattu) ja Jumalan voimaa (Pyhä Henki). Jos et tunne Jumalan sanan opetusta, niin et kykene tunnistamaan Jumalan Hengen tekoja, etkä tunnista vääriä ja eksyttäväisiä harhaoppeja.

Silloin kun tunnet ja ymmärrät mitä Raamattu opettaa, niin harhaopit ja väärät opetukset eivät pysty eksyttämään sinua. Kun tiedät mitä Raamattu opettaa, niin kykenet ymmärtämään millä tavalla Jumalan Pyhä Henki toimii, etkä eksy uskomaan riivaajahenkien valhevoiman eksytyksiä Jumalan voimaksi ja teoiksi. Raamatun sanan tunteminen ja ymmärtäminen on siten erittäin tärkeää, sillä se on sinulle elinehto elääksesi ja kasvaaksesi uskossa Jumalan tahdon mukaisesti. Raamattu opettaa kuinka Jumalan Pyhä Henki toimii ja Pyhä Henki toimii Raamatun opetuksen mukaisesti.

Nyt ymmärrät myös sen miksi sinun tulisi rukouksessa tutkia ja lukea Raamattua paljon enemmän kuin hengellisiä kirjoja. Tietenkin on olemassa hyviä hengellisiä kirjoja, mutta nekin tulee koetella ja tutkia Raamatun sanan valossa.

Eksyttäjät sanovat, että kaikkea ei ole kirjoitettu Raamattuun mitä ja miten Jumala toimii. Koska Herra Jeesus sanoi, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa, jonka jälkeen elävän veden (Pyhä Henki) virtaavat eteenpäin meidän sydämessämme, niin se tarkoittaa silloin sitä, että Jumala on sitoutunut toimimaan, niin kuin Raamattu opettaa.

Jumala voisi toimia niin kuin Hän itse tahtoo pyhyydessään ja totuudessaan, mutta koska ihminen ei voi tietää onko kyse Jumalasta vai ei, niin siksi Jumala on antanut Raamatun sanan opetuksen, jonka mukaan Hän toimii ja vaikuttaa. Jumala on antanut meille Raamatun sanan Pyhän Hengen lisäksi, ettemme eksyisi. Jos Jumala toimisi vastoin sanansa ilmoitusta, niin silloin emme voisi koskaan tietää varmuudella, että onko kyseessä Jumala vai joku muu henki.

Siksi Jumala on itse sitoutunut toimimaan Raamatun sanan opetuksen mukaan, ettemme eksyisi ja pystyisimme tunnistamaan Hänen tekonsa. Tämän tähden Jeesus sanoi, että meidän tulee uskoa Häneen, niin kuin Raamattu opettaa.

Eksytys toimi hyvin usein siten, että ensin julistetaan sanoma, jonka kautta Raamatun sanan opetus vääristetään. Vääristetyn opetuksen kautta puolustetaan outoja, epäterveitä ja saatanallisia ilmiöitä, joita alkaa tapahtumaan julistuksen jälkeen. Jos et tunne Raamatun opetusta, niin eksytys pettää sinut valheen kautta. Eksytystä markkinoidaan myös eksyttäjien kirjojen kautta.

Jos et ole säännöllisesti lukenut Raamattua, vaan olet tottunut lukemaan hengellisiä kirjoja ja uskomaan niiden tulkintoja koettelematta niitä Raamatun sanalla, niin sinulla ei ole mitään mahdollisuutta selviytyä eksytyksestä, vaan se nielaisee sinut mukaansa. Eksytys pyrkii pitämään ihmisen pois Raamatun todellisesta opetuksesta tarjoten rinnalle oman vääristetyn versionsa Raamatun sanasta.

On siis todella tärkeä lukea ja ymmärtää mitä Raamattu opettaa. Raamattu näyttää kuinka Jumalan Pyhä Henki toimii ja Jumalan Pyhä Henki toimii Raamatun sanan opetuksen mukaisesti. Kun ymmärrät ja tiedät edellä olevan opetuksen, niin sinua on todella vaikea eksyttää, etkä eksykään koska tiedät mitä Raamattu opettaa ja kuinka Jumalan Pyhä Henki toimii.

Lopunaikana nousee paljon vääriä profeettoja ja eksyttäjiä. Toiset heistä on helppo tunnistaa, mutta toisia on vaikeampi tunnistaa. Jos Jumalan armosta tunnet Jumalaa ja Hänen sanaansa Pyhässä Hengessä, niin silloin voit tunnistaa "taitavankin" eksytyksen. Jumalan tuntemisen päämäärä on oppia tuntemaan Isä Jumala, Herran Jeesuksen kautta sekä Hänen sanansa Pyhässä Hengessä.

Eksytyksen metsästäminen tai eksytyksen tunteminen ei ole Herran Jeesuksen opetuslapsen päämäärä, vaan Jumalan (Isän ja Pojan) tunteminen Pyhässä Hengessä, Hänen sanansa tunteminen, Hänen rakkautensa tunteminen, Hänen armonsa tunteminen, Hänen totuutensa tunteminen, Hänen pyhyytensä tunteminen, se on kaikkein tärkeintä.

Eksytyksen paljastaminen on myös tärkeää, mutta ei kaikkein tärkeintä. Koska lopunaikana nousee koko ajan lisää eksytyksiä ja eksyttäjiä, niin siksi on tärkeätä paljastaa eksytys, eksyttäjät, eksytyksen luonne ja sen kavala opetus. Kehotan sinua juurtumaan Herraan Jeesukseen ja Raamatun sanaan, jonka keskipiste on pelastus ja elämä Pyhässä Hengessä Herrassa Jeesuksessa sekä Isän Jumalan tunteminen. Toiveeni ja rukoukseni on, että lukisit Raamattua ja antaisit Jumalan Pyhän Hengen kautta valaista sinulle Hänen rakkautensa, armonsa ja totuutensa Herrassa Jeesuksessa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2024 18:24

*
ANNA RISTILLE NAULITUN JEESUKSEN MÄÄRITTÄÄ SINUN IHMISARVOSI.

Mikä ja kuka määrittää ja määrää sinun arvosi ihmisenä? Se tai hän, joka sen määrittää, ohjaa ja hallitsee myös elämääsi.

Määrittääkö toiset ihmiset ja heidän mielipiteensä sinusta sinun arvosi?

Vai sinä itse? Oletko huomannut, että voit olla itse itsesi suurin halveksija ja sen seurauksena yrität itse pönkittää itsetuntoasi ja arvoasi siinä kuitenkaan onnistumatta.

Todellisen vastauksen löytää siitä, mikä on hintasi ihmisenä.

Onko joku, joka voi arvioida sinun arvosi?

Kuka on valmis arvioimaan hinnan minkä arvoinen olet?

Rakas. Sinun arvosi on määritelty. Sinun hintasi määriteltiin niin suureksi, että kukaan ihminen ei siihen kelvannut eikä mikään tämän maailman valuutta siihen riittänyt.

Sentähden Jumala itse lähti maksumieheksi.

Maksu oli Jeesuksen, Jumalan Pojan syntyminen ihmiseksi ja hirvittävä ristiinnaulitseminen.

Mitä enemmän katsot ja näet ristillä riippuvaa veristä Jumalan Poikaa, sitä suurempana näet sen hinnan minkä Jeesus sinusta maksoi ja sitä suurempana ymmärrät oman arvosi Jumalan silmissä.

Se nostaa sinun itsetuntoasi, mutta samalla tekee sinut nöyräksi.

Raamattu sanoo: :"Te olette kalliisti ostetut, älkää olko ihmisten orjia".

Hannu Enbuska
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Maalis 2024 21:14

*
Seurakunta ja seurakunnattomuus? Osa 1

Tänä päivänä tulee yhä enemmän esille ajatuksia ja näkemyksiä hengellisestä irtolaisuudesta ja seurakunnattomuudesta ja korostetaan seurakunnan ja seurakuntaan kuulumisen tärkeyttä.

Mitä Raamattu sanoo seurakunnasta ja siihen kuulumisesta? Katsotaan se Jumalan sanasta:

Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä,
jotka pelastuivat. (Alkutekstin mukainen jae) Toivo Koilo Suuri Ilosanoma

1 Kor 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

1 Kor 12:
12 ¶ Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Raamatun sanan opetuksen mukaan Herra itse lisää pelastuneen seurakuntaansa, joka on Jumalan seurakunta. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumalalla on yksi ruumis, eli yksi seurakunta, jonka tulee kokoontua paikkakunnalla ykseyden tilassa. Jumala itse on kastanut Pyhässä Hengessä oman seurakuntansa jäsenet yhdeksi seurakunnaksi, jonka tulisi kokoontua ykseyden tilassa paikkakunnalla.

Kun tutkimme Jumalan sanan totuutta, niin hengellinen irtolaisuus on sellaista, missä uskovat ovat hajaantuneet pois paikkakunnan yhden seurakunnan ykseydestä erilaisiin hengellisiin puolueisiin kuten erilaisiin uskonsuuntiin ja niiden ulkopuolisiin ryhmiin. Raamatun opetuksen mukaan hengellinen irtolaisuus on myös sellaista, missä uskova elää yksin eikä halua tulla uskovien yhteyteen, ei halua rakentua yhdessä muiden uskovien kanssa.

Hes 34:
5 Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi-hajaantuneet ne ovat.
6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.

Tiit 1:5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,

Jumala vertaa VL:n Jumalan seurakuntaa lampaisiin, jotka ovat hajaantuneet paimenta vailla ja siten he ovat joutuneet metsän petojen syötäviksi. Jumala sanoo, että Hänen lampaansa ovat hajallaan pitkin koko maata, eikä kukaan välitä niistä eikä etsi niitä. Jumalalla oli myös yksi seurakunta VL:n aikana ja Jumala sanoi, että Hänen seurakuntansa on hajaantunut pitkin maata ja ovat paimenta vailla.

Hajaannus oli se ongelma, josta Herra puhui. Seurakunta ei ollut ykseyden tilassa, vaan oli hajaantunut pois ykseyden tilasta pitkin maata, eikä silloin voinut olla myöskään todellista paimenuutta, koska Herran asettama paimenuus sisältää ykseyden tilan, ei hajaannusta. Todella monet uskovat eivät välitä Jumalan asettamasta seurakunnan ykseydestä, vaan taistelevat hajaannuksen eriseuraisuuden hyväksi, jopa kiivaasti varoittaen niistä, jotka puhuvat seurakunnan ykseyden tilasta.

Kuten huomaat Raamatusta niin Jumala on asettanut ja määrännyt seurakunnan paimenuuden koskemaan koko paikkakuntaa, eli paikkakunnan ykseydessä olevalle seurakunnalle , ei niin, että seurakunta hajaantuisi erilaisiin puolueisiin, uskonsuuntiin, jolla kaikilla on omat ja muista uskovista erillään olevat paimenet.

Todellisuudessa Raamatun opetuksen mukaan hengellinen irtolaisuus on hajaannuksen irtolaisuutta, missä seurakunta ei elä paikkakunnalla ykseyden tilassa, vaan on hajaantunut erilaisiin uskonsuuntiin ja niiden ulkopuolisiin ryhmiin. Tässä mielessä ei ole Raamatullista paimenuutta, koska Raamatullinen paimenuus on asetettu koskemaan koko paikkakunnalla olevaa Jumalaa seurakuntaa, sillä Jumala ei asettanut paimenuutta hajaannukseen, vaan ykseyteen. Jumala on yksi, ja siksi Hänellä on yksi seurakunta, ja paimenuus voi toimia Jumalan tahdon mukaisesti kokonaisuudessaan vain silloin kun seurakunta on paikkakunnalla ykseyden tilassa.

Koska Jumala on yksi, niin siksi Hän asettanut ja määrännyt kaiken tapahtuvan käytännössä ykseydestä käsin. Siksi myös Raamatullisen paimenuuden tulee toimia käytännössä ykseyden tilassa, ei hajaannuksen eriseuraisuuden tilassa.

Tällä hetkellä hajaannuksessa olevassa seurakunnassa on paimenuuden kutsun saaneita uskovia veljiä, mutta Jumalan tahdon mukaisesti paimenuus toimii kokonaan Jumalan tahdon mukaisesti vasta sitten kun Jumalan voitelemat paimenet paimentavat koko paikkakunnalla olevaa Jumalaa seurakuntaa.

Apt 20:
17 ¶ Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat (presbyteros).

.....
28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi (episkopos), paimentamaan (poimaino) Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala on asettanut paikkakunnan seurakunnan paimenuuden ryhmälle veljiä, jotka ovat vanhimpia, kaitsijoita ja paimenia, joka on yksi ja sama palvelutehtävä. Raamattu ei opeta, että yksi ihminen johtaisi paikkakunnan seurakuntaa, vaan ryhmä miehiä, jotka kaikki ovat yhdessä paimenia. Täten opetus, joka opettaa yhden pastorin (paimenen), johtavan pastorin, pastoripariskunnan, kirkkokunnan johtajan tai toiminnanjohtajan paimenellista johtajuutta opettaa vastoin Jumalan sanan opetusta. Raamatun opetuksen mukaan kukaan ihminen ei voi yksin johtaa paikkakunnan seurakuntaa, eikä Raamatun opetuksen mukaan kukaan ihminen voi johtaa paikkakunnan seurakuntaa sen ulkopuolelta käsin, kuten esim. kirkkokunnan johtajana tai toiminnanjohtajana.

Raamattu myös opettaa, että seurakunta on Herran (Jeesuksen) seurakunta, koska Hän on sen itselleen ansainnut oman verensä kautta kuolemalla ristillä meidän syntiemme tähden. Raamatun opetuksen mukaan meillä kenelläkään uskovalla ei ole omaa seurakuntaa, koska seurakunta on Herran. Vain Hänellä voi olla seurakunta, joka on sen ansainnut itselleen ristinkuoleman kautta vuodattaen verensä syntien sovitukseksi. Hän tai he, jotka julistavat, että heillä on oma seurakunta, niin tällä oman seurakunnan julistuksensa kautta he hylkäävät Raamatun opetuksen Herran seurakunnasta, jonka Hän on itselleen ansainnut oman verensä kautta. Minä en uskaltaisi julistaa, että minulla on oma seurakunta tai että meillä joillakin uskovien kanssa on oma seurakunta, koska silloin nousisin Jumalaa vastaan ja Herran Jeesuksen verta ja sovitustyötä vastaan, koska seurakunta on Herran, sillä perusteella, että Hän on sen oman verensä kautta itselleen ansainnut.

Hebr 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu Kansalle

Hebr 10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. 33/38

Alkutekstissä Hebr 10:25 ei ole sanoja omaa ja seurakunta. Alkutekstin mukaan Hebr 10:25 sanoo ettei tulisi jättää yhteistä kokoontumisesta, tarkoittaen sillä uskovien kokoontumista paikkakunnalla yhteen ykseyden tilassa. Koska Hebr 10:25 kohdassa ei ole alkutekstissä sanoja omaa ja seurakunnan, niin jokainen käännös, joka on kääntänyt tämän kohdan tai jokainen uskova, joka opettaa tästä kohdasta sanoilla älkää jättäkö omaa seurakunnankokoustanne vääristelee Jumalan sanan totuutta.

Raamattu sanoo, että seurakunta on Herran, koska Hän on ansainnut sen itselleen oman verensä kautta. Me Jumalan armosta pelastetut ihmiset kuulumme Herran seurakuntaan olemme sen jäseniä, mutta seurakunta ei ole meidän, vaan Herran.

1 Piet 5:4 niin te, ylipaimenen (arkhipoimenos - perusmuoto arkhipoimen) ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.

Raamattu sanoo, että Herra Jeesus on seurakunnan Ylipaimen, joka on kaikkien paikallisseurakuntien Ylipaimen. Jokainen ihminen, joka nousee millä tittelillä tahansa paikallisen Jumalan seurakunnan yläpuolelle sen esimieheksi, kirkkoherraksi, johtajaksi, johtavaksi pastoriksi, kirkkokunnan johtajaksi, toiminnanjohtajaksi, piispaksi, arkkipiispaksi jne. niin hän on asettunut sille paikalle, joka yksin kuuluu Herralle Jeesukselle.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Ylipaimen, joka tarkoittaa sitä että jokainen uskova, joka asettuu vanhinten yläpuolelle asettuu Jeesuksen paikalle Ylipaimenen tehtävään. Jumala on asettanut seurakunnan järjestyksen ja paimenuuden siten, että Jeesus Ylipaimenena saisi johtaa seurakunnan työtä. Heti kun joku ihminen ottaa Jeesuksen paikan asettuen vanhinten yläpuolelle yksin johtamaan seurakuntaa, niin sellainen seurakunta on eksynyt pois Jumalan asettamasta seurakuntajärjestyksestä ja on siinä kohden eksynyt väärään ja epäraamatulliseen paimenuuteen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa