Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Maalis 2019 22:25

*
Kyllä voi ja raamatullisia opetusaiheita, mitkä pohjautuu Raamattuun. ;gladly: :bible:

----------------------------------------------------------

Syyssade Helluntaipäivän Hengen vuodatus ja viimeisten päivien kevätsateen Hengen vuodatus

Jooel 2:
23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen (joreh) ja kevätsateen (malkosh), niinkuin entisaikaan.
24 Ja puimatantereet tulevat jyviä täyteen, ja kuurna-altaat pursuvat viiniä ja öljyä.
25 Ja minä korvaan teille ne vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.
26 Ja te syötte kyllälti ja tulette ravituiksi ja kiitätte Herran, teidän Jumalanne, nimeä, hänen, joka on tehnyt ihmeitä teitä kohtaan. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.
27 Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.
28 ¶ Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
29 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
30 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.

Raamatussa Jooelin kirjan toisessa luvussa Jumala lupasi Siionin lapsille (juutalaisille) kaksi voimallista Hengen vuodatusta, joista ensimmäinen on syyssade, joka tapahtui Herran Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen helluntaipäivänä, kun Pyhä Henki vuodatettiin Herraan Jeesukseen uskoneiden juutalaisten sydämiin. Apostoli Paavali sanoi (Room 1:16) evankeliumin olevan Jumalan voima, uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle (pakanalle). Tämän tähden Pyhän Hengen vuodatus tapahtui ensin juutalaisille ja vasta sitten jälkeenpäin pakanat vastaanottivat Pyhän Hengen Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku).

Kevätsade, eli toinen voimakas Hengen vuodatus tulee tapahtumaan päivien lopulla, kun jäljelle jäänyt kolmasosa Israelin kansasta tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, jonka seurauksena heidän sydämiinsä vuodatetaan Pyhä Henki päivien lopussa. Raamattu opettaa toisen, eli viimeisen Hengen vuodatuksen (kevätsade) olevan Hengen vuodatus, joka vuodatetaan lopunajassa jäljelle jääneiden (kolmasosa) israelilaisten sydämiin. Kevätsade ei tarkoita maailmanlaajuista herätystä ja maailmanlaajuista voimallista Hengen vuodatusta kaikkialla maailmassa, vaan Hengen vuodatusta, joka tulee tapahtumaan Israelin jäännökselle.

Jooelin toisen kirjan profetia kahdesta Hengen vuodatuksesta tulee ymmärtää asia- ja tekstiyhteydestä. Siionin lapset tarkoittavat aina Raamatun kielessä juutalaisia (israelilaisia), ei koskaan pakanoita. Hepreankielen sana Siion (Tsijon) tarkoitti alunperin Daavidin kaupunkia, vanhaa Jerusalemia. Myöhemmin Siion sana viittasi vertauskuvallisesti temppelinvuorta ja laajeni merkitsemään Jerusalemia sekä Israelin kansaa (israelilaisia). Tämä tarkoittaa sitä, että syyssade luvattiin israelilaisille, josta pakanatkin pääsivät osalliseksi Jumalan armosta ja kevätsade on luvattu juutalaisille. Jumala on totisesti antanut Hengen vuodatuksen ja Pyhän Hengen myös meille pakanoille, mutta syyssade (helluntaipäivän Hengen vuodatus) tapahtui vain juutalaisille, josta pakanat pääsivät myöhemmin osalliseksi ja kevätsade (jälkimmäinen Hengen vuodatus) päivien lopussa tulee tapahtumaan vain juutalaisille, kun he vastaanottavat pelastuksen Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Kun Jooelin kirja puhuu Jumalan lupaamasta Hengen vuodatuksesta israelilaisille ja sanoo Jumalan vuodattavan Henkensä kaiken lihan päälle, niin se tarkoittaa kaikkien niiden juutalaisten päälle, jotka uskovat Herraan Jeesukseen. Kaiken lihan päälle Hengen vuodattaminen ei tarkoita maailmanlaajuista herätystä ja maailmassa kaikkialla tapahtuvaa Hengen vuodatusta, sillä Jooelin kirja kytkee Hengen vuodatuksen tapahtuvan Siionin lapsille (israelilaisille). Toki me pakanatkin olemme saaneet Jumalan armosta vastaanottaa Pyhän Hengen, mutta se tapahtui ensin juutalaisille helluntaipäivänä ja tulee tapahtumaan uudestaan juutalaisille päivien lopussa. Pakanoille avautui ovi Pyhän Hengen osallisuuteen Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku) ja osallisuus Pyhään Henkeen on avoinna pakanoille koko armotalouskauden ajan (tämä nykyinen maailmanaika), kun ja jos pakana tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen.

Koska Jooelin kirja puhuu kahdesta Hengen vuodatuksesta israelilaisille, syyssateesta ja sen jälkeen tapahtuvasta toisesta Hengen vuodatuksesta (kevätsade), joka tapahtuu tämän maailmanajan lopussa, niin siksi Jooelin kirja puhuu pelastuneista, jotka ovat Siionin vuorella ja Jerusalemissa, koska viimeinen Hengen vuodatus tapahtuu israelilaisille, jonka tapahtuma ajankohta on vähän ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta.

Apt 2:
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 ‘Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.’

Pietari ymmärsi helluntaipäivän olevan Jooelin kirjan profetian täyttymistä, sillä hän siteeraa Jooelin kirjan toista lukua, joka kertoo syyssateen ja kevätsateen Hengen vuodatuksista. Helluntaipäivänä toteutui profetian ensimmäinen osa kun syyssade (ensimmäinen Hengen vuodatus) vuodatettiin Jeesukseen uskoneiden juutalaisten sydämiin, josta myöhemmin pakanat pääsivät osallisiksi Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku). Kun ensimmäinen Hengen vuodatus (syyssade) oli vuodatettu, niin siitä seuraa automaattisesti toinen sade, kevätsade, toinen Hengen vuodatus päivien lopulla israelilaisten sydämiin (kolmasosa). Tästä syystä Pietari siteerasi koko profetian toteutumista, vaikka helluntaina tapahtui syyssade, ensimmäinen Hengen vuodatus, joka tulee johtamaan toiseen Hengen vuodatukseen päivien lopussa, kun israelilaisten jäljelle jäänyt jäännös (kolmasosa) pelastuu uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Raamattu puhuu syysateesta (joreh), joka aloittaa sadekauden murtaen ja pehmittäen kesän kovettamaa maata. Juutalaisen kalenterin mukaan pääsiäisen aikoina alkaa kevätsateet (malkosh), joka kypsyttää viljan ja maan sadon. Jumalan säätämistä sadekausista voidaan nähdä myös Jumalan sanan profeetallista sanomaa, sillä helluntaipäivänä (syyssade) pelastui pieni jäännös juutalaisia, ikään kuin syyssade olisi murtanut ja pehmittänyt kovaa maata valmistaen koko maan sadon kypsymistä, joka tulee tapahtumaan kevätsateen alkaessa, kun lopunaikana viimeisinä päivänä koko jäljelle jäänyt (kolmasosa) Israelin kansa tulee pelastumaan uskon kautta Messias Herraan Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Maalis 2019 15:19

*
Kolmasosa juutalaisista pelastuu - kevätsateen Hengen vuodatus

Jooel 3:
1 ¶ Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan ja Jerusalemin kohtalon,
2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani

......

13 Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa polkemaan, sillä kuurna on täynnä ja kuurna-altaat pursuvat ylitse; sillä heidän pahuutensa on suuri.
14 Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
15 Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa.
16 Herra ärjyy Siionista ja antaa äänensä kuulua Jerusalemista, ja taivaat ja maa järkkyvät; mutta Herra on kansansa suoja, Israelin lasten turva.
17 Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja Jerusalem on oleva pyhä, ja vieraat eivät enää kulje sen läpi.
18 ¶ Sinä päivänä vuoret tiukkuvat rypälemehua, ja kukkulat vuotavat maitoa; kaikissa Juudan puronotkoissa virtaa vettä, ja Herran huoneesta juoksee lähde, ja se kastelee Akasialaakson.
19 Egypti tulee autioksi, ja Edom tulee autioksi erämaaksi väkivallan tähden, jota ne ovat tehneet Juudan lapsille, kun ovat vuodattaneet viatonta verta heidän maassansa.
20 Mutta Juuda on oleva asuttu iankaikkisesti ja Jerusalem polvesta polveen.
21 Ja minä julistan heidät puhtaiksi verivelasta, josta en ole heitä puhtaiksi julistanut. Ja Herra on asuva Siionissa.

Sak 12:
9 ¶ Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

Sak 13:
1 ¶ Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
2 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.

.......

8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Raamattu opettaa juutalaisten koko jäännöksen (kolmasosa) pelastumisesta (kevätsade) päivien lopulla, jota edeltää eräs tärkeä, mutta surullinen ajanmerkki, joka on Israelin kansan maan jakaminen päivien lopulla, tarkoittaen nykytiedon valossa Palestiinan valtion syntymistä Israelin valtion ja maan sisälle. Palestiinan valtion synnyttäminen ja perustaminen Israelin maan sisälle on laittomuuden teko ja synnin kapina Jumalaa vastaan, koska Israel on Jumalan maa ja Hän on antanut sen juutalaisille. Jumalan sanan mukaan Israelin ja Jerusalemin tulee olla jakamattomia, koska ne kuuluvat israelilaisille. Päivien lopulla Jumala tuomitsee, jokaisen joka on hyväksynyt tai ollut jakamassa Israelin maata pakanoiden haltuun ja maa palautuu takaisin israelilaisille tuhannen vuoden ajaksi, jossa Herra Jeesus hallitsee valtakuntaansa Jerusalemista käsin.

Raamatun sanan opetuksen mukaan pakanakansat hyökkäävät lopunajassa Israelin kimppuun, joka on toinen tärkeä merkki koskien kolmasosan juutalaisten pelastumista. Niinä päivinä Israelin kansan jäljelle jäänyt jäännös (kolmasosa) pelastuu uskon kautta Herraan Jeesukseen, ja he katsovat (uskovat evankeliumin) Jeesukseen, joka lävistettiin ristillä kuolemaan syntien anteeksisaamiseksi. Näin Jumala vuodattaa kevätsateen, Hengen vuodatuksen kolmannen osan israelilaisten päälle ja sydämiin. Tällä tavalla koko Jooelin profetia tulee toteutumaan Jumalan sanan lupausten mukaisesti. Kevätsade, toinen Hengen vuodatus ei ole maailmanlaajuinen herätys koko maailman keskuudessa, vaan koko jäljelle jääneen Israelin kansan (juutalaisten) pelastuminen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Huhti 2019 09:52

*
Raamatullisen uskon perustana on henkilökohtainen uskoon tuleminen ja Jeesuksen henkilökohtainen seuraaminen. Tämä mahdollistaa Hengen yhteyden - Jumalan seurakunnan yhteyden - muiden uskovien, eli toisten henkilökohtaisesti uskoon tulleiden kanssa.

Uskonnollisuuden perustana ei ole henkilökohtainen usko ja uskoon tuleminen, vaan kollektiivinen ja suullinen uskontunnustaminen. Tämä mahdollistaa ekumeenisen ja lihallisen uskonnollisen yhteyden jopa jumalattomien kanssa. Kirkollinen uskontomuoto ei tunne selvää omakohtaista uskoon tulemista, ja siksi se sekottaa jumalattomia ja toisin, uskossakin olevia keskenään, keskinäiseen yhteyteen.

Raamattu selvästi opettaa, että Jeesuksessa pelastuneet ovat Jumalan pyhiä, eli maailmasta ja uskonnollisuudesta erotettuja. Heidän todistuksensa perustuu elävään raamatulliseen uskoon, ei teologiseen uskontomääritelmään tai filosofiseen jumalakäsitteeseen.

Hengen yhteys on mahdollista vain Hengestä syntyneiden Jumalan lasten välillä, ja tähän yhteyteen ei voi tulla jumalattomia eikä muotojumalisia, eli raamatullisesta uskosta osattomia.

TOINEN KORINTTOLAISKIRJE 6 LUKU ---
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa;
sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä?
Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar?
Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat?
Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut:
"Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

17 Sentähden:
"Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani 18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".

P.K.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Huhti 2019 10:47

*
Rauhaa veljekset, tänään on aprillipäivä. Näin aprillipäivänä on hyvä pohtia hieman valehtelua. Aprillipäivähän on päivä jolloin ihmiset valehtelevat kilpaa toisilleen. Ensin valehdellaan ja jos joku hyväuskoinen uskoo valheen niin sen jälkeen pilkataan vielä päälle "Aprillia, syö silliä, juo kuravettä päälle!" Melkoinen perinne. Aprillipäivänä toteutetaan valheen isän metodeja eli valehdellaan ja pilkataan.

Vanhemmat opettavat myös lapsilleen tätä aprillipäivän tapaa joka ei todellakaan ole siis hyvä asia. Sillä tällainen tapa jossa valehtelusta ja pilkkaamisesta on tehty muka "mukava" ja "hauska" tapa opettaa ihmiselle syntiä mukavana ja hauskana asiana. Valehtelulla tarkoitan puhetta jossa puhuja tietää itse miten asia on mutta puhuu kuulijoilleen vääristeltyä totuutta.

Eli puhuja puhuu muille erinlailla asiasta kuin itse tietää asian oikeasti olevan. Eli en tarkoita väärässä olemista sillä me jokainen olemme jossain asiassa väärässä vaan tietoista valehtelemista.

1Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,

10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Ilm. 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Raamattu Jumalan sana opettaa että valehteleminen ja pilkkaaminen ovat syntiä joidenka harjoittajat eivät voi periä Jumalan valtakuntaa jos eivät tee parannusta uskossa Herraan Jeesukseen.

Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

2Tim. 2:24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;

25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden

26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.

perkele on valheen isä. Raamattu ilmoittaa että ihminen joka ei usko Herraan Jeesukseen elää perkeleen orjuudessa toteuttaen hänen tahtoaan eläen tottelemattomuudessa syntiä palvellen. Valehtelu ja pilkkaaminen ovat perkeleen tekoja joita hän myös vaikuttaa uskottomissa ihmisissä. Valehteleminen ja pilkkaaminen ovat siis syntiä (Jumalan tahdon vastaisia asioita) jotka ovat perkeleen tekoja.

Ihmiset jotka valehtelevat ja pilkkaavat toteuttavat siis perkeleen tahtoa sillä hän on vanginnut ihmiset tahtoaan (syntiä) tekemään. Valehtelun ja pilkkaamisen kautta palvellaan perkeleen tahtoa. Jos lapsia opetetaan valehtelemaan ja pilkkaamaan tarkoittaa se silloin että heitä opetetaan palvelemaan perkeleen tahtoa. Valehtelu ja pilkka on siis perkeleestä ja niiden harjoittajat palvelevat perkeleen tahtoa. Lapsia ei tulisi opettaa palvelemaan perkelettä vaan Jumalaa. Siksi lapsille ei tule opettaa valehtelua hyvänä asiana vaan pahana ja totuutta hyvänä!

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Tiit. 1:1 Paavali, Jumalan palvelija ja Jeesuksen Kristuksen apostoli Jumalan valittujen uskoa ja sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen,

2 apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja -

Herra Jeesus on totuus. Jumala ei valehtele sillä Hän on totuus ja totuudessa ei valhetta ole. perkele ei taas voi totuudessa pysyä sillä hänessä ei totuutta ole sillä hän on valehtelija ja valheen isä.

1Kor. 13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,

5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,

6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

Jumala on rakkaus ja totuus ja rakkaus ei iloitse vääryydestä (valehtelusta) vaan totuudesta. Oikeaa lähimmäisen rakkautta ei ole valehdella lähimmäiselle vaan elää totuudessa lähimmäisten kanssa.

Joh. 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;

32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."

Usko Herraan Jeesukseen vapauttaa ihmisen valheen (perkeleen) kahleista totuuden (Jumalan) mukaiseen elämään.

Joh. 7:38 (Jeesus): Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

39 (Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.)

Room. 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Joka uskoo Herraan Jeesukseen niinkuin Raamattu sanoo saa Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmisen sydämeen Jumalan armosta. Jumalan rakkaus vaikuttaa ihmisessä tahtoa ja tekemistä Jumalan tahdon mukaiseen elämään Jumalan armosta. Jumalan rakkaus vaikuttaa ihmisessä mielenmuutoksen parannukseen pahuudesta ja opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään.

Ef. 5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,

2 ja vaeltakaa rakkaudessa (totuudessa), niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi."

3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -

4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.

5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.

6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;

7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.

8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina

9 - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -

-------------------

Sain tämän tekstarina yhdeltä tuttukamulta, siis uskonveljeltä, joka sai toiselta miesuskovalta tämän kirjoituksen. Ei tiedetä, keneltä tuttukamu sai tämän kirjoituksen. Aika raitishenkiseltä vaikuttava vesittämättömällä (ei vesitetty) tavalla tämä kirjoitus on. :thumbup: :clap:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Huhti 2019 20:03

*
Hesekielin kirjan profetia

Hes 37:
1 ¶ Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
2 Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
3 Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät".

4 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
5 Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
6 Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."

7 Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
8 Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
9 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."

10 Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
11 Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: ‘Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa’.

12 Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.

13 Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
14 Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
15 ¶ Ja minulle tuli tämä Herran sana:

16 "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: ‘Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille’. Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: ‘Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva’.
17 Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.

18 Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: ‘Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?’
19 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.

20 Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.

23 Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
24 Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.

25 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.
26 Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton-se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa-istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.

27 Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
28 Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."


Hesekielin 37 luku kertoo kuinka Jumala vie juutalaiset Israelin maahan ja he tulevat siellä eläviksi Jumalan antaman Hengen kautta (Pyhä Henki), kun he lopunajan viimeisinä päivinä uskovat Jeesuksen olevan Messias, Herra ja Pelastaja. Hesekielin 37 luku puhuu siitä kun Jumala ottaa israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, ja Jumala kokoaa heidät joka taholta ja tuo heidät omaan maahansa (Israelin maa). Tämä aika on sitä aikaa jolloin Israel tulee eläväksi Hengen (Pyhä Henki) kautta. Ensin tapahtuu Israelin kansan muutto ja siirtyminen Israelin maahan ja sitten lopunajan viimeisinä päivinä he tulevat Israelin maassa uskomaan Herraan Jeesukseen.

Hes 37:24 Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.

Edellä olevasta jakeesta juutalaiset rabbit opettavat sen tarkoittavan Messiasta, joka on Daavidin suvusta (Jeesus on Daavidin sukua). Hesekiel 37 opettaa Messiaan hallitsevan Kuninkaana Israelia lopunajassa viimeisinä päivinä ja tietenkin myös sitä kautta tuhatvuotisen ajanjakson ajan, jolloin kaikki Jumalan lupaukset Israelille tulevat toteutumaan.

Hes 34:
23 Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
24 Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut.

Hesekielin luku 34 on kokonaisuus ja luvun jakeet 23 ja 24 puhuvat Daavid paimenesta, jonka Jumala herättää ravitsemaan ja paimentamaan Israelin kansaa. Tämä profetia ei puhu Israelin kuninkaasta Daavidista, sillä hän oli ollut kuolleena monta vuosisataa ennen tämän profetian antamista. 

Juutalainen rabbi Kimchi sanoo Hes 34:23,24 jakeista seuraavasti: Tämä on Messias, joka tulee Daavidin siemenestä pelastuksen aikana. Messiasta kutsutaan Daavidiksi. koska hänen nimensä merkitsee rakastettu, sillä hän oli rakastettu niin Jumalan kuin ihmisten taholta ja koska hän on Daavidin poika lihansa siemenensä tähden ja koska Daavid oli hänen kaltaisensa persoonaltaan, toimiltaan, ahdistuksiltaan, sodiltaan, voitoiltaan ja ylistykseltään ja koska Messias oli Daavidin Herra ja edustaja, sillä hänessä perustetaan iankaikkinen valtakunta.

Hes 34 luku vahvistaa sen, että Hes 37 luvun lopunajan Daavid on Messias (Jeesus), joka hallitsee Israelia lopunajan viimeisinä päivinä sen jälkeen kun he ovat vastaanottaneet pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen sekä Jeesus hallitsee Israelia profetian sanan mukaan tuhat vuotta, jonka jälkeen Jumala luo uudet taivaat ja maan sekä Uuden Jerusalemin.

Hes 11:
17 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
18 Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.
19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Eze 11:19 And I will give them one heart, and I will put a new spirit within you; and I will remove the stony heart out of their flesh, and will give them a heart of flesh; (Jewish Publication Society Bible)

Juutalaiset kääntävät hepreasta englantiin sanoen, että minä (Jumala) annan uuden hengen teidän sisimpäänne. Hesekiel 11 puhuu myös lopunajasta, jolloin Jumala kokoaa Israelin pakanakansoista ja antaa heille Israelin maan, jonka jälkeen lopunajan viimeisinä päivinä Jumala antaa uuden Hengen (Pyhä Henki) heidän sisimpäänsä, joka kuvaa uudestisyntymistä Pyhästä Hengestä, jolloin he vaeltavat Jumalan käskyjen mukaan kun he ovat lopunajan viimeisinä päivinä vastaanottaneet pelastuksen uskon kautta Messias, Herraan Jeesukseen.

Sitten vielä lyhyesti hengellisestä Israelista ja lihansa puolesta Israelista. Hengellinen Israel on se joukko ihmisiä (niin juutalaisia kuin pakanoita), jotka uskovat Herraan Jeesukseen. Käsite hengellinen Israel ei kumoa Jumalan lupauksia lihansa puolesta israelilaisille, kuten olemme edellä nähneet, sillä Jumala on luvannut antaa Israelin maan lihansa puolesta israelilaisille, jotka sitten lopunajan viimeisinä päivinä koko kansana (jäännös- kolmasosa) kääntyvät Jumalan puoleen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Huhti 2019 07:29

"Sillä silmänräpäyksen kestää hänen vihansa, eliniän hänen armonsa; ehtoolla on itku vieraana, mutta aamulla ilo (Ps.30:6)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Huhti 2019 07:16

"Tulkoon osaksemme Herran, meidän Jumalamme, laupeus. Suo menestyä meille kättemme työn; niin, suo menestyä meidän kättemme työn (Ps.90:17)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Huhti 2019 11:13

*
Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Joh 1:
1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

...........................
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Kol 2:
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

Room 5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.

1 Piet 2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".

1 Tim 3:16 Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan. (Biblia 1776)

Kun Jumala tuli lihaksi (ihmiseksi) Jeesuksessa neitseestä syntymisen kautta, niin Raamattu sanoo, että Jeesuksessa asuu Jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti. Jeesuksen Jumalaksi tuleminen ei alkanut siitä hetkestä, kun Hän tuli lihaksi, koska Jeesuksen Jumaluus on iankaikkista, jolla ei ole alkua ja loppua. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus oli tosi ihminen ja on tosi Jumala. Se, joka kieltää Jeesuksessa olleen ihmisyyden sekä aina olemassa olevan Jumaluuden kieltää Raamatun Jeesuksen ja opettaa vakavaa harhaoppia, sillä Raamatun opetuksen mukaan Jeesus sovitti syntimme ristinpuulla ihmisenä ja Jumalana. Syntien anteeksiantamus uskon kautta Herraan Jeesukseen on voimassa ainoastaan sillä perusteella, että Jeesus tosi ihmisenä ja tosi Jumalana sovitti synnit ruumiissansa ristinpuulla.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Huhti 2019 11:33

*
SYNTISEN VANHURSKAUTTAVA RAAMATULLINEN USKO KOHDISTUU JEESUKSEN VERESSÄ JA UHRISSA TEHTYYN LUNASTUKSEEN

Keskeisiä kysymyksiä pelastavassa uskossa on se, miten syntinen ihminen vanhurskautetaan Jumalan edessä. Vanhurskauttaminen tarkoittaa Raamatussa oikeuskeskeistä (Jumalan lain mukaista) syntisen vapaaksi ja syyttömäksi julistamista, synnin velasta ja tuomiosta.

Monet ihmiset uskovat Jumalaan - niin että Jumalan on olemassa, Jumala on luonut maailman jne. Toiset uskovat, että Jeesus oli historiallinen henkilö, juutalainen mies joka eli Juudean ja Galilean alueella.

Vanhurskauttava usko ei perustu näihin mainittuihin totuuksiin. Kyllä - Jumala on olemassa; ja - kyllä, Jeesus oli historiallisesti Juudassa ja Galileassa elänyt juutalainen mies.

Vanhurskauttava usko perustuu siihen lunastukseen ja sovitukseen, jonka perustalta käsin Jumalan ainoastaan julistaa syntisen ihmisen vapaaksi synnin velasta ja sen tuomiosta.

ROOMALAISKIRJE 3 LUKU ---
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Apostoli Paavalin sanat ovat toisille shokeeraavat: "nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia". Tämän sanoen, hän osoittaa - että Jumalan vanhurskaus on nyt ilmestynyt sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa: "saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."

Täten vanhurskauttava usko ei ole lain tekojen kautta pystytettävää, omaan kuuliaisuuteen perustuvaa vanhurskautta - vaan se on sen lunastuksen kautta tapahtuvaa syntisen vanhurskauttamista, jossa Jeesuksen veressä Jumala julistaa kadotustuomion alaisen syntisen ihmisen vapaaksi synnin velasta ja tuomiosta. Tässä Jumalan vanhurskaus tulee uskon kautta kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat tämän lunastuksen omalle kohdalleen Herrassa Jeesuksessa.

Kirkko on vääristänyt raamatullisen evankeliumin, sanoen että lapsikasteessa ihminen vanhurskautetaan (sana ja vesi yhdessä toimivat mysteerinä ja sakramenttina). Monissa muissa uskonnoissa ihmisen omat hyvät teot, alistuminen ja kuuliaisuus, ovat pyhyyden ja vanhurskauden tekijä.

Raamatullisessa ristin evankeliumissa lähtökohdallisesti syntisen vanhurskauttaminen on syntien anteeksisaamista, sekä synnin tuomiosta vapaaksi tulemista - Jeesuksen veren ja uhrin kautta. Täten vanhurskauttava raamatullinen usko ja Jumalan vanhurskauttava teko syntistä ihmistä kohtaan, pelastaa syntinen ihminen, sekä synnyttää hänet Jumalan Hengestä Jumalan lapseuteen - kohdistuu Jeesuksen ristin kautta tapahtuvaan vanhurskauttamiseen, Hänen verensä ja uhrinsa kautta.

ROOMALAISKIRJEEN 8 LUKU ---

1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. 2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. 3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, 4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. 5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. 6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; 7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. 8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Huhti 2019 16:10

*
Jumalan rakkaus Herrassa Jeesuksessa

Joh 3:
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

Raamattu opettaa Jumalan rakastavan maailmaa ja lähettäneen Poikansa Jeesuksen maailmaan ettei yksikään, joka Jeesukseen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi uskon kautta Herraan Jeesukseen iankaikkinen elämä. Sanonta Jumala rakastaa maailmaa tarkoittaa, että Jumala rakastaa ihmisiä, jotka asuvat ja elävät Jumalan luomassa maailmassa.

Raamattu opettaa jokaisen ihmisen olevan synnin ja saatanan orja, jonka seurauksena he ovat matkalla kohti iankaikkista kadotusta. Synti rikkoo ja tuhoaa ihmisen tässä maailmanajassa sekä johdattaa hänet lopulta iankaikkiseen kadotukseen. Jumala rakastaa ihmisiä, niin paljon, että Herra Jeesus kuoli syntiemme tähden ja jokainen joka uskoo Herraan Jeesukseen saa Jumalan armosta vastaanottaa pelastuksen Herrassa Jeesuksessa.

Joh 19:
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
31 ¶ Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
32 Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta.
33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
34 vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
35 Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".

Jeesuksen sanat ristillä se on täytetty tarkoitti ilon ja riemun huutoa, jonka esim. sotilaat huusivat lähestyessään kotikyläänsä palatessaan voittajina sodasta.

Ristiinnaulitseminen on tuskallinen tapa kuolla, sillä ihminen kuoli ristillä hitaan ja tuskallisen tukehtumiskuoleman. Ristiinnaulitseminen on eräs tuskallisimmista tavoista kohdata kuolema. Herra Jeesus ei kuitenkaan keskittynyt valtaisaan tuskaansa ja kipuunsa, sillä Hän ristillä iloitsi ja riemuitsi siitä, että sinä saat Jumalan armosta mahdollisuuden iankaikkiseen elämään sekä saat kokea Jumalan rakkauden.

Kun ajattelen Herraa Jeesusta ristillä ja sitä ettei Hän keskittynyt ristillä kantamaan omaa kipuansa, vaan sinun ja minun syntejäni, että me saisimme iankaikkisen elämän, niin sydämeni murtuu Jumalan rakkauden edessä. Jumala ja Herra Jeesus ovat sellaisia etteivät he keskity itseensä, sillä sinä ja minä olemme Heidän rakkautensa keskipiste. On suurta armoa saada olla tällaisen Jumalan lapsi, joka ei ajattele itseään ja omaa etuaan, sillä Herra Jeesus uhrasi oman elämänsä meidän tähtemme, että me saisimme pelastuksen ja iankaikkisen elämän.

Herran Jeesuksen ristillä vuodattama veri pesee puhtaaksi kaikista synneistä. Herran Jeesuksen verenvuodatus ristillä ja kuolema sekä ylösnousemus on osoitus Jumalan suuresta rakkaudesta ihmistä kohtaan. Herran Jeesuksen veri, kuolema ja ylösnousemus on meidän pelastuksemme ja lunastuksemme perustus sekä osoitus Jumalan äärettömän suuresta rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

Herran Jeesuksen uhri Golgatan ristillä on uskon elämän perusta ja keskipiste, jonka kautta usko saa elämän voimansa, koska kaikki mitä uskon elämässä tapahtuu perustuu Herran Jeesuksen sovitustyöhön. Tästä syystä esimerkiksi apostoli Paavali julisti seuraavasti: "Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan. Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna."

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron