*
Kyllä voi ja raamatullisia opetusaiheita, mitkä pohjautuu Raamattuun.
----------------------------------------------------------
Syyssade Helluntaipäivän Hengen vuodatus ja viimeisten päivien kevätsateen Hengen vuodatus
Jooel 2:
23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen (joreh) ja kevätsateen (malkosh), niinkuin entisaikaan.
24 Ja puimatantereet tulevat jyviä täyteen, ja kuurna-altaat pursuvat viiniä ja öljyä.
25 Ja minä korvaan teille ne vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.
26 Ja te syötte kyllälti ja tulette ravituiksi ja kiitätte Herran, teidän Jumalanne, nimeä, hänen, joka on tehnyt ihmeitä teitä kohtaan. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.
27 Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.
28 ¶ Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
29 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
30 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.
Raamatussa Jooelin kirjan toisessa luvussa Jumala lupasi Siionin lapsille (juutalaisille) kaksi voimallista Hengen vuodatusta, joista ensimmäinen on syyssade, joka tapahtui Herran Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen helluntaipäivänä, kun Pyhä Henki vuodatettiin Herraan Jeesukseen uskoneiden juutalaisten sydämiin. Apostoli Paavali sanoi (Room 1:16) evankeliumin olevan Jumalan voima, uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle (pakanalle). Tämän tähden Pyhän Hengen vuodatus tapahtui ensin juutalaisille ja vasta sitten jälkeenpäin pakanat vastaanottivat Pyhän Hengen Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku).
Kevätsade, eli toinen voimakas Hengen vuodatus tulee tapahtumaan päivien lopulla, kun jäljelle jäänyt kolmasosa Israelin kansasta tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, jonka seurauksena heidän sydämiinsä vuodatetaan Pyhä Henki päivien lopussa. Raamattu opettaa toisen, eli viimeisen Hengen vuodatuksen (kevätsade) olevan Hengen vuodatus, joka vuodatetaan lopunajassa jäljelle jääneiden (kolmasosa) israelilaisten sydämiin. Kevätsade ei tarkoita maailmanlaajuista herätystä ja maailmanlaajuista voimallista Hengen vuodatusta kaikkialla maailmassa, vaan Hengen vuodatusta, joka tulee tapahtumaan Israelin jäännökselle.
Jooelin toisen kirjan profetia kahdesta Hengen vuodatuksesta tulee ymmärtää asia- ja tekstiyhteydestä. Siionin lapset tarkoittavat aina Raamatun kielessä juutalaisia (israelilaisia), ei koskaan pakanoita. Hepreankielen sana Siion (Tsijon) tarkoitti alunperin Daavidin kaupunkia, vanhaa Jerusalemia. Myöhemmin Siion sana viittasi vertauskuvallisesti temppelinvuorta ja laajeni merkitsemään Jerusalemia sekä Israelin kansaa (israelilaisia). Tämä tarkoittaa sitä, että syyssade luvattiin israelilaisille, josta pakanatkin pääsivät osalliseksi Jumalan armosta ja kevätsade on luvattu juutalaisille. Jumala on totisesti antanut Hengen vuodatuksen ja Pyhän Hengen myös meille pakanoille, mutta syyssade (helluntaipäivän Hengen vuodatus) tapahtui vain juutalaisille, josta pakanat pääsivät myöhemmin osalliseksi ja kevätsade (jälkimmäinen Hengen vuodatus) päivien lopussa tulee tapahtumaan vain juutalaisille, kun he vastaanottavat pelastuksen Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Kun Jooelin kirja puhuu Jumalan lupaamasta Hengen vuodatuksesta israelilaisille ja sanoo Jumalan vuodattavan Henkensä kaiken lihan päälle, niin se tarkoittaa kaikkien niiden juutalaisten päälle, jotka uskovat Herraan Jeesukseen. Kaiken lihan päälle Hengen vuodattaminen ei tarkoita maailmanlaajuista herätystä ja maailmassa kaikkialla tapahtuvaa Hengen vuodatusta, sillä Jooelin kirja kytkee Hengen vuodatuksen tapahtuvan Siionin lapsille (israelilaisille). Toki me pakanatkin olemme saaneet Jumalan armosta vastaanottaa Pyhän Hengen, mutta se tapahtui ensin juutalaisille helluntaipäivänä ja tulee tapahtumaan uudestaan juutalaisille päivien lopussa. Pakanoille avautui ovi Pyhän Hengen osallisuuteen Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku) ja osallisuus Pyhään Henkeen on avoinna pakanoille koko armotalouskauden ajan (tämä nykyinen maailmanaika), kun ja jos pakana tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen.
Koska Jooelin kirja puhuu kahdesta Hengen vuodatuksesta israelilaisille, syyssateesta ja sen jälkeen tapahtuvasta toisesta Hengen vuodatuksesta (kevätsade), joka tapahtuu tämän maailmanajan lopussa, niin siksi Jooelin kirja puhuu pelastuneista, jotka ovat Siionin vuorella ja Jerusalemissa, koska viimeinen Hengen vuodatus tapahtuu israelilaisille, jonka tapahtuma ajankohta on vähän ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta.
Apt 2:
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 ‘Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.’
Pietari ymmärsi helluntaipäivän olevan Jooelin kirjan profetian täyttymistä, sillä hän siteeraa Jooelin kirjan toista lukua, joka kertoo syyssateen ja kevätsateen Hengen vuodatuksista. Helluntaipäivänä toteutui profetian ensimmäinen osa kun syyssade (ensimmäinen Hengen vuodatus) vuodatettiin Jeesukseen uskoneiden juutalaisten sydämiin, josta myöhemmin pakanat pääsivät osallisiksi Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku). Kun ensimmäinen Hengen vuodatus (syyssade) oli vuodatettu, niin siitä seuraa automaattisesti toinen sade, kevätsade, toinen Hengen vuodatus päivien lopulla israelilaisten sydämiin (kolmasosa). Tästä syystä Pietari siteerasi koko profetian toteutumista, vaikka helluntaina tapahtui syyssade, ensimmäinen Hengen vuodatus, joka tulee johtamaan toiseen Hengen vuodatukseen päivien lopussa, kun israelilaisten jäljelle jäänyt jäännös (kolmasosa) pelastuu uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Raamattu puhuu syysateesta (joreh), joka aloittaa sadekauden murtaen ja pehmittäen kesän kovettamaa maata. Juutalaisen kalenterin mukaan pääsiäisen aikoina alkaa kevätsateet (malkosh), joka kypsyttää viljan ja maan sadon. Jumalan säätämistä sadekausista voidaan nähdä myös Jumalan sanan profeetallista sanomaa, sillä helluntaipäivänä (syyssade) pelastui pieni jäännös juutalaisia, ikään kuin syyssade olisi murtanut ja pehmittänyt kovaa maata valmistaen koko maan sadon kypsymistä, joka tulee tapahtumaan kevätsateen alkaessa, kun lopunaikana viimeisinä päivänä koko jäljelle jäänyt (kolmasosa) Israelin kansa tulee pelastumaan uskon kautta Messias Herraan Jeesukseen.
-PP-