Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Huhti 2023 13:58

*
"Hän, joka alusta asti kutsuu sukupolvet esiin: minä, Herra, joka olen ensimmäinen ja viimeisten luona vielä sama."(Jes. 41:4),

TIESITHÄN USKOVAINEN, että sinun ei tarvitse muuttua vaikka maailma muuttuu? Tiesithän, että sama Jumala joka antoi voimaa Lootille Sodoman keskellä säilyttää uskonsa antaa sitä sinullekin? Sama Jumala joka varjeli Danielin leijonien luolassa varjelee sinuakin, tiesithän tämän varmasti? Jumala ei ole muuttunut vaikka maailma muuttuu, olethan tästä tietoinen?

Sinun ei siis tarvitse muuttua vaikka
ympäristösi muuttuu! Jeesukseen Kristukseen uskovana, hengelliseen Israeliin kuuluvana, voit luottaa täydellä uskon varmuudella tähän ihanaan lupaukseen:

"älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua".(Jes. 41:10‭, ‬13).

SINUN EI TARVITSE MUUTTUA vaikka tämä maailma muuttuu koska Jumala on voimallinen pitämään sinut pystyssä! Vaikka tämä maailmaa vaatii sinua muuttumaan tämän saastaisen maailman kaltaiseksi niin sinun ei uskovaisena tarvitse muuttua koska Herra on iankaikkinen Jumala joka ei väsy eikä näänny:

"Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton. Hän antaa väsyneelle väkeä ja voimattomalle voimaa yltäkyllin. Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat; mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy."(Jesaja 40:28‭-‬31).

Pyhä Jumala Jeesuksessa Kristuksessa on sinun kanssasi uskovainen: SINUN EI TARVITSE MUUTTUA TÄMÄN MAAILMAN KALTAISEKSI.

- Marko Lind -
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2023 18:48

*
Raamatun opetuksen mukaan uskova voi tietää Jumalan asuvan ja pysyvän hänessä, koska Jumala on antanut Pyhän Henkensä asumaan uskovan sydämeen. Kun uskomme Jeesuksen olevan Jumalan Poika, niin opimme tuntemaan Jumalaa sekä kykenemme uskomaan sen, että Jumala rakastaa meitä, koska Jumala on rakkaus.

1 Joh 4:
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
14 ¶ Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17 ¶ Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa," mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

Pelko estää kokemasta ja elämästä Jumalan rakkaudessa. Pelkoja on monenlaisia; joku voi pelätä sielunvihollista; toinen voi pelätä enemmän ihmisiä kuin Jumalaa; kolmas voi pelätä epäonnistumista, jonka tähden hän ei uskalla uskoa ja luottaa Jumalaan jne. Oli pelon syy mikä tahansa, niin Raamatun opetuksen mukaan täydellinen rakkaus karkottaa (alkutekstin mukaan heittää ulos) pelon, koska pelossa on rangaistusta (alkutekstin mukaan rangaistusta, tuskaa ja piinaa). Sanonta se joka pelkää ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa tarkoittaa, että hän ei ole vapautunut peloistaan ja pelko kahlitsee sekä hallitsee häntä.

Ihminen jonka elämää pelko hallitsee elää rangaistuksen pelossa, eli syyllisyyden alla, jossa pelko ja syyllisyys piinaa ja tuottaa tuskaa ihmisen sydämelle. Silloin kun uskovan sydäntä jäytää ihmispelko, niin hän kokee syyllisyyttä ihmisten edessä, jos hän ei toimi ja elä ihmisten vaatimusten mukaan. Hyvin usein uskovien elämässä on ihmispelkoa, jossa uskovat elävät uskonnollisten perinteiden kahlitsemina. Tällaisen ihmispelon ikeen ja orjuuden alaisena eläminen tuo sellaisen syyllisyyden tunteen sydämelle, jossa uskova kokee olevansa vastuussa yhteisölle ja ihmisille, jotka taakoittavat uskovia epäraamatullisilla perinnäissäännöillä.

Ihmispelko ja uskonnollinen perinnäissääntö tuovat sellaisen taakan ihmisen sydämelle, että hän joutuu elämään valheen varassa. Monet heistä ovat vilpittömiä, mutta lujasti taakoitettuja ihmisten perinnäissäännöillä, joiden kautta he vieroksuvat Jumalan sanan totuutta. He luulevat perinnäissäännön olevan Raamatun totuus, vaikka se todellisuudessa edustaa valhetta ja petosta. Väärä pelko tuo tuskan ja piinan ihmisen sydämeen.

Jos elät vuodesta toiseen uskonelämääsi siten, että asiat piinaavat sinua ja sinulla on tuska sydämessäsi, etkä koe Jumalan rauhaa ja rakkautta sydämessäsi, niin olet pelon vankina ja orjana tai elät synnissä, joka estää sinua kokemasta aitoa Jumalan rakkautta ja totuutta. Silloin kun pääset tekemisiin aidon Jumalan sanan totuuden ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, niin pääset vapaaksi peloistasi sekä kokemaan Jumalan rakkautta.

Raamattu opettaa Jumalan rakkauden järjestyksen. Me voimme rakastaa Jumalaa vain siksi, koska Hän on ensin rakastanut meitä. Koska Jumala rakastaa sinua, niin vasta tämän ymmärrettyäsi voit oppia rakastamaan Jumalaa. Miksi tämä järjestys on tärkeä ymmärtää? Jumalan rakkaus on lähtöisin Jumalasta, ei ihmisen lihasta. Jos ihminen ei ymmärrä Jumalan rakkauden järjestystä, niin hän pyrkii omassa voimassaan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

Kun ymmärrät Jumalan rakastavan ensin sinua ja vasta sen jälkeen sinä voit rakastaa Häntä, niin se johdattaa sinut kokemaan Jumalan rakkauden aitoa vaikutusta, jonka seurauksena sinun ensimmäinen rakkautesi kohde on Jumala, jonka jälkeen tulee rakkaus lähimmäisiin. Silloin kun sinä rakastat ensin Jumalaa, niin sinä pelkäät (kunnioitat) vain Raamatun Jumalaa ja kaikki muu pelko pysyy (ihmispelko jne.) poissa sydämestäsi. Jumalan rakastaminen auttaa sinut pysymään poissa väärän pelon aiheuttamasta ikeestä.

Jos sanot suullasi rakastavasi Jumalaa, mutta vihaat tai halveksut uskon sisaria ja veljiä, niin silloin sinä elät valheessa ja valehtelet. Todellinen Jumalan rakkaus sydämessäsi johdattaa sinut rakastamaan ja kunnioittamaan uskon sisaria ja veljiä. Raamattu sanoo Jumalan käskyn olevan että se joka rakastaa Jumalaa, niin hänen tulee myös rakastaa uskon sisariaan ja veljiään.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Huhti 2023 21:21

*
Raamattu sanoo kuinka profetian sanan mukaan Messias Jeesuksen tulee ratsastaa Jerusalemiin aasintamman varsalla. Tämä profetia toteutui kun Herra Jeesus ratsasti aasintamman varsalla Jerusalemiin. Herran Jeesuksen aasintamman varsalla ratsastaminen kertoo meille syvällisen sanoman siitä miten Herra Jeesus ja Hänen ristinsä tekee synnin vallassa olevasta itsepäisestä ihmisestä nöyrän, kun Herra Jeesus saa pelastaa tämän itsepäisen ja syntisen ihmisen.

Sak 9:9 ¶ Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.

Sak 9:9 Iloitse suuresti, tytär Siion, huuda riemusta, tytär Jerusalem. Katso, kuninkaasi tulee sinun luoksesi! Hän on vanhurskas, hän pelastaa (ישׁע‎ jasha - pelastaa); hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla. Raamattu Kansalle

Zec 9:9: Rejoice greatly, O Bat Tziyon; shout, O Bat Yerushalayim; hinei, thy Melech cometh unto thee, tzaddik, and having Salvation; ani (lowly, meek), and riding upon a chamor, even upon a colt the foal of a donkey. Orthodox Jewish Bible

Sakarjan kirjan 9 luvun 9 jakeessa on profetia siitä kuinka Israelin Kuningas (Messias) tulee ratsastamaan Jerusalemiin.

Rabbi Rashi sanoo kommentaarissaan Sakarjan kirjan 9:9 jakeesta seuraavasti: "Katsokaa! Sinun kuninkaasi tulee sinun luoksesi On mahdotonta tulkita tätä muuten kuin viittaamalla Messias-Kuninkaaseen, kuten sanotaan: "ja hänen valtansa on oleva merestä mereen." Emme löydä, että Israelilla olisi ollut tällainen hallitsija toisen temppelin aikana."

Tässä kohden rabbi Rashi selittää Sakarjan 9:9 kohdan täysin oikein. Sak 9:9 on Messias profetia, joka kertoo Messias-Kuninkaan Jerusalemiin tulemisesta (ensimmäinen tulemus), joka tapahtuu ratsastamalla aasintamman varsalla. Jeesus täytti tämän profetian ratsastaessaan aasintamman varsalla Jerusalemiin. Jeesus on Messias-Kuningas, Hän on Vanhurskas ja Nöyrä, sillä Hän pelastaa.

Sak 9:9 on hepreankielessä sana venosha (perusmuoto jasha), joka tarkoittaa pelastamista. Sak 9:9 on Messias profetia Messias-Kuninkaasta, joka pelastaa ja on Pelastaja. Aasi on itsepäinen eläin, jonka mieltä on vaikea muuttaa, jos se ei halua tehdä jotakin. Sanotaan niin, että aasin itsepäisyys johtuisi siitä, että se on hyvin varovainen ja tietyllä tavalla arka eläin.

Koen ja ymmärrän näin, Jumala valitsi Messiaan ratsuksi ei kuninkaallista ratsua, hevosta, vaan tavallisen kansan käyttämän aasin, joka kuvaa esikuvallisesti syntistä ihmistä synnin itsepäisyydessään. Herra Jeesus ratsasti aasintamman varsalla, jolla ihminen ei ollut vielä ratsastanut eikä käyttänyt sitä työnteossa. Kun Jumala loi aasin, niin Hän luomisessa teki aasin selkään ristinmuotoisen merkin, joka ulottuu aasin päästä selkäpuolelta peräpäähän asti, ja etujalkojen kohdalta päästä peräpäähän asti muodostuu ristinmuotoinen merkki.

Jumalan valinta Jeesus Messias-Kuninkaan ratsuksi oli aasi, joka kertoo meille sen, että vain Messias Jeesus ja Jeesuksen risti (sovitustyö Jeesuksen veressä syntien anteeksisaamiseksi) on ainoa voima, joka voi muuttaa itsepäisen ja omavoimaisen ihmisen tulemaan nöyräksi ja palvelemaan nöyryyden kautta elävää Jumalaa. Jumalan valinta aasin varsasta, jolla on luomisen merkkinä risti selässään oli Jumalan tarkka valinta ja suunnitelma, jonka kautta Hän viestitti ihmiskunnalle, että kun Jeesus ratsastaa aasin varsalla, jolla on ristin merkki selässään, niin Messias Jeesuksen risti (veri ja sovitustyö) on ainoa ratkaisu synnin ongelmaan ja yhteyteen Jumalan kanssa. Synnin vallassa oleva itsepäinen ja omavoimainen ihminen nöyrtyy Jumalan edessä, kun hän katuen tunnustaa syntinsä ja uskoo Jeesuksen olevan Herra, Messias ja Pelastaja.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Huhti 2023 15:00

*
OIKEA ITSENSÄ TUTKIMINEN

Tutkitko itse itseäsi usein ja mittailet kelvollisuuttasi ja uskovaisuuttasi Jumalan edessä ?

Paavali opettaa oikeaa itsensä tutkimista 2.Kor. 13:5 "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta."

Paavali ei sano: ala penkomaan iteäsi epäonnistumisiasi ja syntilistaasi . Tätä "kristillisyyttä" on oikein olan takaa opetettu Suomen uskoville. Seurauksena on suuri syyllisyys ja ahdistuneisuus jonka seurauksena suorituskeskeinen kristillisyys. Sen seurauksena uupumus.

Kun olet ottanut Jeesuksen vastaan niin Hän asuu sinussa.
Oletko uskossa? Jos vastaat: kyllä, silloin sinussa asuu Jeesus.

Huomaatko tärkeän asian minkä Paavali sanoo: "Ettekö tunne itseänne? Hän tarkoittaa: Etkö ymmärrä että uskoontultuasi Jeesus tuli asumaan sinuun. Hän elää nyt omaa elämäänsä sinussa.

Keskipiste et ole sinä ja sinun hyvyytesi tai huonoutesi vaan Jeesus ja Hänen mahdollisuutensa sinussa.

Kysymyksessä on annammeko Hänen meissä voittaa kiusaukset. Annammeko Hänen meissä antaa anteeksi henkilöille, joille emme ole voineet antaa anteeksi. Annammeko Hänen elää voittoelämäänsä meissä

Paavali jatkaa: Jos Jeesus ei ole teissä, ette kestä koetuksia. Meitä ei ole milloinkaan tarkoitettu voittamaan, vaan Jeesuksen meissä.

Jeesus sanoi:"Ilman Minua te ette voi mitään tehdä" Paavali sanoi: " enää en elä minä , vaan Kristus minussa" Gal.2:20

"että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä." Room. 8:4. Huomaatko että sinä et täytä lakia itsestäsi käsin vaan laki täytetään sinussa.

Ja kuka on, joka sinussa täyttää lakia. Hän on Jeesus sinussa. Ja kun sorrumme itse yrittämään ja löydämme itsemme rähmällämme maassa. Hän tulee meidän luoksemme, nostaa meidät ylös ja sanoo hellästi: "anna Minä teen sen.Luota vain, sillä Minulle on kaikki mahdollista".

Hannu Enbuska
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Huhti 2023 07:43

*
HÄNEN AJATUKSENSA EIVÄT OLE MEIDÄN AJATUKSIA - ONNEKSI

Kerran kävellessäni metsäpolkua, rukoilin ja sanoin pettyneenä Jumalalle: "Taivaallinen Isä, minussa ei ole viime aikoina tapahtunut mitään hengellistä kasvua. Hän vastasi ja henkeeni tuli sanat: "Millä sinä sitä mittaat?" '

Se oli isällinen näpäytys Jumalalta.

"Hurskas" Hannu hämmästyi ja yhtäkkiä tipahti aivan tavalliseksi ihmiseksi ja ymmärsi: niin, sitä mittaa ei ole minulle annettu.

Jos se olisi annettu minulle, niin seuraavan kerran voisin käyttää tätä mittaa ja tuumia ylpeänä: oi, tänään on selvästi sellainen olo, että taidanpa olla kasvanut hengellisesti viime aikoina.

Jos me käytämme ahkerasti oman ymmärryksemme ja luonnollisen silmän mittaa oman itsemme arvioimisessa niin siitä ei ole pitkä matka naapurinkin hengellisyyden mittaamiseen. Ja siitä ei ole pitkä matka toisen tuomitsemiseen.

Kun olen ottanut Jeesuksen vastaan niin Hän asuu minussa. Olen kaikessa riippuvainen Hänestä.
Paavali sanoo: "Te olette täytetyt Hänessä" Kol. 2:10. Kaikki minun vajavaisuuteni on täytetty Kristuksessa olevalla täydellisyydellä. Ei ole kysymys miten olen edistynyt, koska joka hetki saamme olla nälkäisiä käyttämään sitä täydellisyyttä mikä on Hänessä, joka meissä asuu.

Jumala näkee meissä Poikansa ja Hänen elämänsä. Mitä vähemmän tuijotamme omia onnistumisia sitä luonnollisemmin annamme Hänen elämänsä virrata meissä. Se on todellista vapautta.

Hannu Enbuska
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Huhti 2023 19:31

*
Sinulle, joka et vielä tunne Jumalaa

Me uskovaisiksi itseämme kutsuvat olemme Jumalan edustajina täällä todella vajavaisia ja epätäydellisiä, siksi pyydänkin, älä katso meidän epätäydellisyyttämme, älä virheitämme.
Uskovaisuus ei tee ihmisestä yhtään sen parempaa tai onnistuneempaa, vaan armahdetun.
Kun tulemme rehellisesti Jumalan valkeuteen, alamme tuntea itsemme jopa entistä keskeneräisimmäksi.

Jumala ei voi tehdä meistä tässä ajassa täydellisiä, muutoin hän joutuisi murtamaan oman vapaan tahtomme. Ihmisen vapaa tahto taas usein kapinoi Jumalaa ja hänen tuntemistaan vastaan.
Uskovaisiin on helppoa ja todennäköistä pettyä, emme vastaa odotuksia, emme ole täydellisiä. Jumalaan ei kuitenkaan voi pettyä.

Voit ehkä pettyä siihen kuvaan, joka sinulla on Jumalasta tällä hetkellä, ehkä jopa uskovaistenkin vuoksi.

Muista kuitenkin, että Jumala on paljon, paljon enemmän, kuin se mitä me tällä hetkellä ymmärrämme hänestä, paljon enemmän kuin mitä sinä tällä hetkellä ymmärrät tai kykenet ymmärtämään.

Emme voi perustaa uskoamme sen varaan, mitä Jumalasta ymmärrämme, tai miten hän näyttäytyy tunnemaailmassamme.

Jumala ei mahdu ymmärrykseemme, ei kokemusmaailmaamme, ei mihinkään muottiin.
Anna Jumalalle itse mahdollisuus näyttää sinulle, kuka hän todellisuudessa on.

Unohda se, mitä luulet tietäväsi ja ymmärtäväsi hänestä. Unohda oma kipusi, unohda oma epäonnistumisesi, unohda myös oma onnistumisesi.

Nämä ovat ulkoisia mittareita, joista ihmisinä rakennamme mielipiteitä toisistamme.

Jumala ei tarvitse yhtään hyvää tekoamme. Emme voi ansaita uskoa onnistumisillamme, Jumala ei mittaa sitä, kuinka "hyvä" tai "huono" jokin ihminen on.

Meidän ei tarvitse täyttää mitään mittaa tai standardia voidaksemme sitten vasta lähestyä häntä. Jumala ei ole kuin ihminen, hänelle ei tarvitse yrittää kelvata.

Ole oma itsesi, ole aito ja rehellinen. Jumala haluaa sinut juuri sellaisena, kuin olet.

Ajattele, mikä lepo ja rauha, mikä täydellinen hyväksyntä. Jumalaa lähestyessämme meidän ei tarvitse vedota mihinkään suorituksiin, ei siihen, kuinka usein käymme kirkossa tai teemme jotain hyvää lähimmäisillemme.

Meidän tekomme eivät määrittele meidän ihmisarvoamme, emme ole se, mitä teemme, olemme paljon enemmän.

Meidän ihmisarvomme määrittyy siihen, mitä Jumala teki meidän puolestamme. Hän antoi oman Poikansa kuolemaan ristillä meidän puolestamme. Tämä vanha evankeliumi on voimassa edelleen, yhä tänäkin päivänä.

Jos haluat löytää tien Jumalan luokse, ota vastaan lahja, jonka hän sinulle tarjoaa.

Hän antoi Poikansa sinua varten, Jeesus kantoi sinun syntisi ristillä. Jumala kysyy sinulta. "Tahdotko ottaa sen vastaan? Tahdotko uskoa siihen?"

Jumala ei koskaan pakota meitä mihinkään. Tämä on kysymys, johon tarvitaan sinun vastauksesi, sinun tahtomaailmasi.

Kaikista tunteistasi huolimatta, siitäkin huolimatta, ettei ehkä tunnu miltään, kaikista tärkein on se: tahdotko. Usko on lahja, jonka Jumala tahtoo antaa sinulle, jos tahdot ottaa sen vastaan. Valinta on sinun.

Jeesus, ota syliisi kaikki alaspainetut, kaikki masentuneet, kaikki lohdutusta ja rakkautta kaipaavat.
Anna heidän tuntea Sinun läsnäolosi ja Sinun rakkautesi.

Jasmin Grönfors
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Huhti 2023 21:21

*
Matt 21 luku kertoo, että kun Jeesus lähestyi Jerusalemia aasin varsalla ratsastaen, niin israelilaiset huusivat Jeesukselle: Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"

Matt 21:
1 ¶ Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta
2 ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle.
3 Ja jos joku teille jotakin sanoo, niin vastatkaa: ‘Herra tarvitsee niitä’; ja kohta hän lähettää ne."
4 Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo:
5 "Sanokaa tytär Siionille: ‘Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla’."
6 Niin opetuslapset menivät ja tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt,
7 ja toivat aasintamman varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui niiden päälle.
8 Ja suurin osa kansasta levitti vaatteensa tielle, ja toiset karsivat oksia puista ja hajottivat tielle.
9 Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: "Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"

Psa 118:
19 Avatkaa minulle vanhurskauden portit! Niistä minä käyn sisälle kiittämään Herraa.
20 Tämä on Herran portti; vanhurskaat käyvät siitä sisälle.
21 Minä kiitän sinua siitä, että vastasit minulle ja tulit minulle pelastukseksi.
22 Kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut huippukivi (ל:ראש פנה)
23 Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme.
24 Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt. Riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä!
25 Oi Herra, pelasta (הושיעה hosianah perusmuoto jasha ישׁע - pelastaa)! Oi Herra, anna menestys!
26 Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Me siunaamme teitä Herran huoneesta. Raamattu Kansalle

Hoosianna sana tulee hepreankielen sanoista hosiah (sanasta jasha - pelastaa) ja na (nyt, rukoilla). Israelilaiset huusivat Jeesukselle, että Hän (Daavidin Poika) pelastaisi heidät ja antaisi heidän menestyä. Alkutekstissä sanotaan myös israelilaisten huutaneen Jeesukselle, että Hän tulee Herran nimessä.

He huusivat Jumalan sanan profetian mukaan siteeraten psalmia 118. Psalmi 118:25,26 on alkutekstin mukaan: me rukoilemme sinua, oi Herra, pelasta nyt! Me rukoilemme sinua oi Herra, anna meidän menestyä! Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimessä; me siunaamme sinua Herran huoneesta.

On todella mielenkiintoista, että aluksi suuri joukko israelilaisia kohteli Jeesusta Messias-Kuninkaana, mutta uskonnollisten johtajien ja fariseusten vaino ja viha Jeesusta kohtaan sai sen aikaan, että yhä harvempi israelilaisista otti Jeesuksen vastaan Messiaana ja lähti seuraamaan Jeesusta, Hänen opetuslapsenaan. Tämä sama asetelma on myös tänä päivänä, sillä uskonnolliset ihmiset ja ihmisperinteet nostavat vihan ja vainon niitä vastaan, jotka Jumalan armosta rakastavat Herraa Jeesusta totuudessa. Mikään ei ole muuttunut Messias Jeesuksen lihan päivistä. Nykyäänkin joillekin Herran Jeesuksen vilpittömillekin opetuslapsille käy niin, että uskonnolliset perinteet syrjäyttävät Jumalan sanan totuuden heidän sydämestään, mutta uskon sen, että kun Jumalan armosta saa kasvaa uskossa, niin oppii erottamaan toisistaan perinteet ja totuuden ja valitsee totuuden.

Me kaikki Herran Jeesuksen opetuslapset olemme yhtä arvokkaita ja tärkeitä Jumalalle ja Jumala haluaisi meidän oppivan uskomaan Herraan Jeesukseen ja kasvavan uskossa Herraan Jeesukseen ei uskonnollisten perinteiden kautta, vaan rakkaudesta totuuteen.

Jeesus Messias-Kuningas on portti, ahdas portti syntiin nähden, mutta ahtaan portin sisäpuolella on avarat ja laajat hengelliset rikkaudet Jeesuksessa Kristuksessa. Herra Jeesus on Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät ja Jeesus on huippukivi, joka pitää koossa ja yhdessä Jumalan hengellisen rakennuksen, Uuden Liiton Jumalan temppelin, Jumalan seurakunnan. Psalmi 118:22 huippukivi on hepreaksi le-Rosh pin-Nah, joka tarkoittaa holvikaaren ylintä kiilakiveä (huippukiveä), joka pitää rakennelman koossa ja kasassa.

Herran Jeesus on seurakunnan perustus, jolle rakennetaan ja Herra Jeesus on seurakunnan huippukivi, joka pitää koossa, kasassa ja yhdessä (ykseys) seurakunnan, niin ettei se lyyhisty ja kaadu kasaan. Tässäkin tulee esille seurakunnan jakamaton ykseys, sillä jos emme ole seurakuntana yksi ja yhdessä ykseydestä käsin, niin silloin luhistumme helpommin, mutta Jumalan armosta, kun olemme Messias Jeesuksen perustuksella seurakuntana yhdessä ja ykseydestä käsin, niin silloin Messias Jeesus pitää meidät koossa (Hänessä) ja yhdessä (ykseydessä), niin että seurakunta kestää eikä lyyhisty kasaan.

Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt on nyt toteutunut, kun Messias Jeesus on tullut jo ensimmäisen kerran huippukiveksi, ja nyt saamme odottaa Herran Jeesuksen toista tulemusta, kiitosta veisaten sydämissämme Isä Jumalalle, Herran Jeesuksen kautta. Nyt uskon kautta Herraan Jeesukseen saamme Jumalan armosta riemuita ja ylistää sitä mitä Herra on tehnyt Golgatan ristillä, kun Messias Jeesus kärsien vuodatti verensä ja kuoli syntien anteeksisaamiseksi. Isä Jumala nosti Messias Jeesuksen kuolleista ja nyt Jeesus istuu Isänsä oikealla puolella Jumalan kuningaskunnassa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Touko 2023 11:20

*
Papit, kirjanoppineet ja fariseukset olivat Messias Jeesusta vastaan, koska Jeesus paljasti heidän uskonnolliset perinnäissääntönsä valheiksi. Valhe ja valheenhenki on aina sellainen, joka ivaa, lyö, pilkkaa ja vääristellen puhuu pahaa niistä, jotka Jumalan armosta rakastavat Jeesusta totuudessa ja tuovat esille totuuden, joka paljastaa uskonnolliset valheet.

Joh 12:
9 Silloin suuri joukko juutalaisia sai tietää, että hän oli siellä; ja he menivät sinne, ei ainoastaan Jeesuksen tähden, vaan myöskin nähdäkseen Lasaruksen, jonka hän oli herättänyt kuolleista.
10 Mutta ylipapit päättivät tappaa Lasaruksenkin,
11 koska monet juutalaiset hänen tähtensä menivät sinne ja uskoivat Jeesukseen.
12 ¶ Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin,
13 ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!"
14 Ja saatuansa nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niinkuin kirjoitettu on:
15 "Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä".
16 Tätä hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet; mutta kun Jeesus oli kirkastettu, silloin he muistivat, että tämä oli hänestä kirjoitettu ja että he olivat tämän hänelle tehneet.

Jumalan Hengen vaikuttama rakkaus ja totuus tuodessaan esille valheita ja perinteitä ei lyö, ei ivaa, ei pilkkaa eikä vääristele toisen sanomisia, vaan sävyisyyden Hengessä paljastaa valheet. Itse asiassa se minkä Hengen tai hengen vaikutuksesta ihminen toimii on nähtävissä hänen hedelmästänsä se on joko sävyisyydessä ja rakkauden totuudessa toista kunnioittavaa (Jumalan Hengestä) tai ivaavaa, pilkkaava, toista lyövää, valhetellen vääristelee ja panettelee sekä valheen kautta mustamaalaa lähimmäisiään (valheenhengestä ja lihasta).

Olemme nyt ennallistamisen ajassa, jossa Jumala karsii meistä pois kaikki väärät istutukset (uskonnolliset perinteet), tarkoittaa sitä, että totuus syrjäyttää perinteet ja valheet. Tämä ei kuitenkaan käy kivuttomasti, sillä samoin kun uskonnollinen johto ja fariseukset hyökkäsivät Jeesusta ja alkuseurakuntaa vastaan, niin samalla tavalla myös tänä päivänä uskonnollisten perinteiden vallassa olevat tulevat hyökkäämään niitä vastaan, jotka Jumalan armosta uskovat Herraan Jeesukseen rakkaudesta totuuteen.

Jos rakastat Jeesusta totuudessa, niin uskonnollisen hengen ja perinteiden vallassa olevat syyttävät sinua lakihenkiseksi ilonpilaajaksi, koska "pilaat" ja kumoat Jumalan sanan totuuden kautta heidän perinteensä, joiden kautta uskonnollisuus ja perinteet pyrkivät kumoamaan Jumalan sanan totuuden. Et ole kuitenkaan lakihenkinen fariseus, koska fariseukset kiivailivat uskonnollisten perinteiden puolesta, ei Jumalan sanan puolesta. Silloin kun rakastat Jumalan armosta Herraa Jeesusta totuudessa, niin et puolusta uskonnollisia perinteitä, et Raamatun ulkopuolisia oppeja tai perinteitä, vaan Jumalan sanan totuutta.

Kun olet todellisesti Herran Jeesuksen kanssa, niin Jeesuksen ristin kautta, Messias Jeesus tekee sinut nöyräksi, ja silloin et enää lyö, et pilkkaa, et ivaa, etkä valhetellen puhu pahaa lähimmäisestäsi. Silloin kun Messias Jeesuksen risti on tehnyt sinut nöyräksi, niin Jumalan Hengen voimassa sävyisästi rakkauden totuudessa puolustat totuutta, mutta lähimmäistäsi rakastaen.

Apostoli Paavali opetti, että Jumala on heikossa väkevä, koska itsessään heikko on Jumalan avulla nöyrtynyt ja tullut nöyräksi ja hän turvautuu Jumalan apuun. Itsessään heikko ja nöyrä ei nosta kättänsä sisarta tai veljeään vastaan, ei silloinkaan kun he ovat eri mieltä Raamatun opetuksesta, koska heissä tulisi vaikuttaa Jumalan rakkaus, joka vaikuttaa keskinäistä rakkautta ja kunnioitusta, ei riitaa ja taistelua. Herra Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksisaamiseksi, yhteyden palauttamiseksi Jumalan kanssa sekä monen muun asian lisäksi keskinäistä rakkautta, muistakaamme aina tämä.

Jeesus Messias-Kuningas on nöyrä ja meidän tulisi tulla Hänen kaltaisekseen, emme kuitenkaan tule tässä ajassa täydellisiksi, mutta saamme kasvaa joka päivä uskossa yhä enemmän tuntemaan elävää Jumalaa uskon kautta Herrassa Jeesuksessa. Jos olet Jeesuksen seurassa ja annat Pyhän Hengen vaikuttaa sinussa rakkauden totuutta, niin Jumalan vaikuttama nöyryys (se on Jumalan teko) näkyy sinusta yhä enemmän ja Jumalan tekona se tuottaa Jumalalle kunniaa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Touko 2023 16:43

*
Jos tutkit Raamattua ja sitä mitä se opettaa ja minkälaisia aiheita Raamatussa on ja vertaat sitä siihen minkälaista kaikkea opetusta tänä päivänä opetetaan Jumalan sanana, niin huomaat sen ettei Raamattu opeta sitä kaikkea mitä nykyään opetetaan.

Luuk 18:8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

Herra Jeesus sanoi löytäneekö Hän uskoa maan päältä kun Hän tulee takaisin. Jeesuksen käyttämä sana usko on kreikaksi pistis, joka tarkoittaa uskoa, varmuutta ja uskollisuutta. Itse asiassa Jeesus sanoi, että Hänen tullessaan takaisin maan päällä ei ole kovinkaan paljoa Raamatullista uskoa Häneen. Herra Jeesus kertoi totuuden, sillä se mitä Hän sanoo on totuus. Koska Jeesuksen sanojen mukaan lopunaikana ennen Hänen tulemustaan on vain vähän Raamatullista uskoa, niin meidän tulisi uskovina suhtautua Jeesuksen sanoihin todella vakasti ja tutkia ja koetella Jumalan sanan totuuden edessä Pyhässä Hengessä, että onko uskomme Raamatun sanan totuuden mukaista vai onko siihen päässyt pujahtamaan epäraamatullisia ja vääriä opetuksia.

Herran Jeesuksen sanat Luukkaan evankeliumin 18:ssa luvussa todistavat sen, että tässä lopunajassa, jota me elämme, Raamatusta opetetaan paljon sellaista mitä Raamatussa ei ole. Monet nykyajan Raamatun opetukset eivät perustu Raamatun sanan totuuteen, vaan vääriin opetuksiin sekä ihmisten epäraamatullisiin tulkintoihin ja uskonnollisiin perinnäissääntöihin sekä uskonnollisiin rituaaleihin.

Herra Jeesus sanoi ettei lopunaikana ole paljon oikeaa Raamatullista uskoa. Koska Jeesuksen käyttämä usko sana tarkoittaa uskoa, varmuutta ja uskollisuutta, niin lopunaikana monet kristityn ja uskovan nimeä kantavat ihmiset eivät ole uskollisia, eli Jumalalle kuuliaisia eikä heillä ole sydämessään uskon varmuutta pelastuksesta ja siitä mikä on Jumalan tahto ja mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa. Sen tähden he eivät kykene uskomaan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa.

Silloin kun ihminen ei ole varma pelastuksestaan tai hän ei ymmärrä mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa, mutta koska hän ei tunne Jumalan tahtoa etsiessään Jumalan ilmestymistä, niin hän usein ajautuu väärään seuraan. Väärä opetus ja eksytys lupaa aina sen, että kun ihminen tulee eksytyksen lähteelle, jonka sanotaan olevan Jumalasta, niin ihminen tulee pääsemään hyvin nopeasti voimalliseen yhteyteen Jumalan kanssa ja asiat alkavat menemään oikeaan suuntaan. Todellisuudessa asiat alkavat menemään koko ajan huonompaan suuntaan. Alkuinnostuksen huumassa ihminen ei kykene näkemään sitä millaiseen eksytyksen kavalaan ansaan hän on joutunut. Monet eksytetyt vasta ajan kanssa ymmärtävät etteivät asiat olekaan, niin kuin on sanottu ja luvattu. He alkavat epäilemään, tutkimaan ja jotkut heistä pääsevät pois eksytyksen kavalista juonista ja löytävät totuuden, mutta moni jää eksytykseen, joka lopulta tuhoaa heidät.

Silloin kun ihmisellä ei ole uskon varmuutta sydämessään, niin hän ei ymmärrä Jumalan tekoja ja siksi hän ajautuu tekemään lihan tekoja, uskonnollisia tekoja ja lopulta tekoja, joissa vaikuttaa saatanallinen valheenhenki, joka uskottelee olevansa Pyhästä Hengestä. Herran Jeesuksen sanojen mukaan kykenemme ymmärtämään, että uskon varmuuden ja kuuliaisuuden Jumalaa kohtaan puuttuminen ovat lopunajan iso ongelma ja syy tämän ongelman takana.

Silloin kun ihmisellä ei ole uskon varmuutta sydämessään, niin hän on valmis kiertämään kaikenlaisissa yhteyksissä ja kokeilemaan kaikenlaista missä luvataan Jumalan ilmestymistä ja voimaa. Ikävä ja valitettava tosiasia on se, että uskon varmuuden puuttuminen tarkoittaa ihmisen olevan erittäin lihallinen, sielullinen ja uskonnollinen Jumalan etsinnässään. Koska hän ei ole hengellinen, vaan lihallinen, sielullinen ja uskonnollinen niin siksi hän hyvin usein ajautuu eksytyksen pauloihin. Hengellisyyden mukanaan tuoma rakkaus totuuteen ja uskon varmuus suojaa uskovia eksytykseltä, mutta kun nämä puuttuvat, niin lihallisuus, sielullisuus ja uskonnollisuus johdattavat ihmisen eksytyksen luokse.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Touko 2023 19:46

*
Eksytyksen luonne ja vaikutus on sielullista riivaajien viisautta ja siksi sielullinen riivaajien viisaus vetää sielullista ihmistä puoleensa kuin Raid kärpäspaperin houkutinaine kärpästä, joka liimautuu lujasti kiinni kärpäspaperiin.

Jaak 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.

Monet uskovat ovat tulleet ihan aitoon uskoon, mutta alkumetreillä he ovat ajautuneet eksytyksen kavaliin juoniin. Kiitos Jumalalle siitä, että kun ihminen vilpittömästi eksyksissäkin etsii Jumalaa tai joku toinen nöyrtyy ylpeydestään ja eksymyksestään, niin Jumala on voimallinen auttamaan heidät pois eksytyksen kavalista juonista.

1 Kor 4:
6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on," ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Silloin kun opetetaan yli sen mitä Raamattu opettaa, niin se hyvin usein tulee ilmi ylpeytenä, jota pöyhkeily tarkoittaa alkutekstissä. Eksymys yli kirjoitetun sanan tuottaa myös lahkohengen, joka esiintyy todella usein sellaisena ylpeytenä, joka saa aikaan muiden väheksymistä ja ylimielistä käyttäytymistä. Todellinen Raamatullinen usko saa aikaan lähimmäisen rakkautta ja kunnioittamista silloinkin kuin joistakin Raamatun opetuksista ollaan eri mieltä.

Kol 2:
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Jumala antaa näkyjä joillekin Jeesuksen opetuslapsille, mutta Jumalan vaikuttamat asiat eivät aiheuta ylpeyttä, vaan päinvastoin nöyrää asennetta. Eksynyt uskovainen elää väärässä nöyryydessä, jonka eräs tuntomerkki on ylpeileminen näyillä ja ilmestyksillä jne. Väärä nöyryys ja ylpeys tulevat ilmi lihallisen mielen paisumuksen kautta. Eksymyksen tuntomerkki on myös sellainen asenne, jossa ihminen luulee olevansa aivan erityisesti "Jumalan voideltu", enemmän kuin toiset, koska hän luulee olevansa aivan erityisellä tavalla voideltu.

2 Kor 12:
20 Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä;
21 ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet.

Silloin kun on opetetaan yli sen mitä Raamattu opettaa, niin se ei johda tuottamaan Pyhän Hengen hedelmää, vaan lihallisuuden karvasta ja pahaa hedelmää. Eksymys perustuu sielulliseen riivaajien viisauteen ja siksi eksymyksessä vallitsevat lihalliset ominaisuudet kuten riita, kateus, viha, juonittelu, panettelu, juoruilu, ylpeys ja epäjärjestys, joka tarkoittaa etteivät asiat ole Raamatullisessa järjestyksessä, vaan epäjärjestyksessä, eli sekavuuden tilassa ja lihallisten tunnekokemusten vallassa, joka tuo sekavan ilmapiiriin. Eksyksissä oleva luulee tällaista epäjärjestyksen tilaa Jumalan voiman ilmestymiseksi.

Väärän opillisen perustan ja valheenhengen sekä sielullisten tunnekokemusten lisäksi eksytyksen tuntomerkkeinä ovat muun muassa seuraavanlaiset asiat, joita voi esiintyä ja vaikuttaa eksyneen ihmisen käytöksessä ja sydämessä:

Riita. Jos eksyksissä olevat eivät ole riidassa keskenään, niin he pyrkivät riitelemään niiden kanssa, jotka eivät usko samalla tavalla kuin he.

Kateus. Eksyksissä olevat ovat kateellisia toisilleen, koska he ovat sielullisen viisauden varassa ja siksi sielullisuus saa aikaan heissä kateutta toisia kohtaan.

Viha ja juonittelu. Elleivät eksyksissä olevat juonittele toisiaan vastaan, niin he juonittelevat niitä vastaan, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa mieltä uskon asioista. Eksyksissä oleva tuntee vihaa sydämessään toisin ajattelijoita kohtaan ja pyrkii juonittelemaan heitä vastaan.

Panettelu ja juoruilu. Eksytyksen vallassa oleva ihminen vääristää asioita ja varsinkin hän vääristelee asioita niistä henkilöistä, jotka ajattelevat uskon asioista eri tavalla kuin hän. Vääristelyn ja panettelun seurauksena hän juoruilee asioita eteenpäin.

Ylpeys. Eksymyksen vallassa oleva ihminen vähättelee eikä arvosta niitä, jotka uskovat Raamatun opetukseen eri tavalla kuin hän. Ylpeys tekee hänestä ylimielisen.

Epäjärjestys. Eksymyksen vallassa oleva ihminen on sielullisen riivaajien viisauden vaikutuspiirissä, joka tuo sekavuuden ja epäjärjestyksen heidän kokouksiinsa. Riivaajahenkien manifestaatiot ja sielulliset kokemukset sekä väärä opetus ovat pääosassa eksyksissä olevien kokouksissa.

Edellä olevat eksytyksen merkit voivat vaikuttaa myös niissä, jotka ovat terveessä uskossa, mutta se johtuu siitä, että heillä on uskon kasvu kesken, eivätkä he ole siksi päässeet vielä eroon monenlaisista lihallisuuksista ja sielullisuudesta, mutta he tulevat pääsemään niistä eroon Raamatullisen uskon kasvun kautta. Eksymyksessä oleva ei sen sijaan pääse eroon lihallisista ja sielullisista ominaisuuksista ilman parannuksen tekemistä, koska hän ei kasva uskossa eikä tuota Hengen hedelmää, sillä hänen voimansa vaikutus on sielullisessa riivaajien viisaudessa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa