Kirjoittaja vaisuliini » 20. Loka 2021 20:59
*
Jeesuksen tulemus kaikkien pyhiensä kanssa osa 3
Karitsan häistä ja Danielin kirjan 9 luvun viimeinen seitsemän vuotta
Ilm 19:
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
......
9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".
Milloin alkaa Karitsan häät? Raamattu sanoo Karitsan häiden alkavan sen jälkeen kun on tapahtunut ylöstempaus, jossa on mukana kaikkien aikojen Jumalan pelastamat ihmiset, eli koko morsian. Raamattu ei opeta mitään Jeesuksen tulemuksen jälkeen alkavasta seitsemän vuoden vihan ajasta, koska tämä armontalouskausi päättyy Herran Jeesuksen tulemukseen.
Väärä opetus lopunajan viimeisestä seitsemästä vuodesta perustuu Danielin kirjan 9 luvun viimeisen vuosiviikon väärään tulkintaan. Kun tutkimme Danielin kirjan 9:ttä lukua 70 vuosiviikon profetiasta, niin pääsemme ymmärtämään ettei se opeta Danielin profetian viimeisen vuosiviikon ajankohdan olevan kaukaisessa tulevaisuudessa lopunajan antikristuksen päivissä, sillä tämä viimeinen vuosiviikko on saanut jo täyttymyksensä historiassa.
Babylonialaiset kuningas Nebukadnessarin johdolla tuhosivat Jerusalemin ja sen temppelin vuonna 586 eKr. Raamattu sanoo, että Dan 9:25:ssa kuinka Messiaan ilmestymisen (ensimmäinen tulemus) ajankohta on silloin, kun alkaa Jerusalemin jälleenrakentaminen. Milloin alkoi Jerusalemin jälleenrakentaminen?
Esra 7:
6 tämä Esra lähti Baabelista. Hän oli kirjanoppinut, perehtynyt Mooseksen lakiin, jonka Herra, Israelin Jumala, oli antanut. Ja kuningas antoi hänelle kaikki, mitä hän halusi, koska Esran päällä oli Herran, hänen Jumalansa, käsi.
7 Myös israelilaisia ja pappeja, leeviläisiä, veisaajia, ovenvartijoita ja temppelipalvelijoita lähti Jerusalemiin kuningas Artahsastan seitsemäntenä hallitusvuotena.
8 Ja hän tuli Jerusalemiin viidennessä kuussa kuninkaan seitsemäntenä hallitusvuotena.
9 Sillä ensimmäisen kuun ensimmäisenä päivänä alkoi lähtö Baabelista; ja viidennen kuun ensimmäisenä päivänä hän tuli Jerusalemiin, koska Jumalan hyvä käsi oli hänen päällänsä.
........................
11 ¶ Tämä on jäljennös kirjeestä, jonka kuningas Artahsasta antoi pappi Esralle, kirjanoppineelle, joka oli Herran Israelille antamien käskyjen ja ohjeitten tuntija:
12 "Artahsasta, kuningasten kuningas, pappi Esralle, taivaan Jumalan lain tuntijalle," ja niin edespäin.
13 "Minä annan käskyn, että minun valtakunnassani jokainen Israelin kansan jäsen ja sen papit ja leeviläiset, jotka ovat halukkaat lähtemään Jerusalemiin, lähtekööt sinun kanssasi,
Esra lähti Baabelista Jerusalemiin Persian kuningas Artahsastanin (Artakserkses) seitsemäntenä hallitusvuonna. Historiassa tietyt tahot ajoittavat Esran lähdön ja Jerusalemin jälleenrakentamisen vuoteen 457 eKr. jolloin kuningas Artahsastan valtuutti ja salli Esran jälleenrakentamaan Jerusalemia. Kun laskemme vuodesta 457 eKr. 490 vuotta eteenpäin, niin tulemme vuoteen 33 jKr. Toinen aikalaskenta ja todennäköisempi Jerusalemin jälleenrakentamisen aloittamisesta lähtee vuodesta 458 eKr. ja koska vuotta nolla ei ole ollut, niin siksi myös profetian antama aikamäärä 490 vuotta päättyy vuoteen 33 jKr.
Edellä olevan profeetallisen ajanmäärityksen mukaan vuonna 33 jKr. oli tapahtunut jo Messiaan ilmestyminen, jonka julkinen palvelutehtävä alkoi 26 jKr. ja siitä kolmen ja puolen vuoden päästä Messias Jeesus ristiinnaulittiin syntien sovitukseksi ja vuoteen 33 jKr. mennessä oli jo tapahtunut helluntaipäivän Pyhän Hengen vuodatus, joka laittoi käytäntöön Uuden Liiton, joka alkoi Herran Jeesuksen kuollessa ristillä, jonka todisteeksi Jumala repäisi ylhäältä alas asti temppelin esiripun.
Dan 9:26:n profetia sanoo alkutekstin mukaan, että kuudenkymmenenkahden viikon jälkeen Messias tuhotaan (tapetaan) ja kaupungin sekä temppelin tulee hävittämään hyökkäävän ruhtinaan väki. Messias Jeesus kuolee kansan (koko maailman) syntien tähden ja syntien sovitukseksi. Hyökkäävän ruhtinaan väki, joka tuhoaa Jerusalemin ja temppelin tarkoittaa Tiitusta, roomalaista sotapäällikköä, joka tuhosi ja hävitti täydellisesti Jerusalemin ja temppelin vuonna 70 jKr.
Dan 9:27 tarkoittaa alkutekstin mukaan, että Messias vahvistaa liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi ja viikon puolessa välissä Messias lakkauttaa VL:n uhraamisen ja uhrit ristinkuolemansa kautta. Uudessa Liitossa Herra Jeesus on syntiuhri syntien anteeksisaamiseksi. VL:n uhrit lakkautettiin sillä tavalla Herran Jeesuksen kuoleman kautta, että ne menettivät tehonsa, eivätkä enää tuo kenellekään syntien anteeksiantamusta. Juutalaiset yhä edelleen uhrasivat eläinuhreja Jeesuksen kuoleman jälkeen, mutta näillä VL:n uhreilla ei ollut syntien anteeksiantamuksen vaikutusta.
Liiton vahvistaminen yhden vuosiviikon aikana, eli seitsemän vuoden aikana tarkoittaa Herran Jeesuksen Messiaan palvelutehtävän alkamista vuodesta 26 jKr. ja Jeesuksen maan päällinen Messiaan palvelutehtävä kesti kolme ja puoli vuotta, jolloin Hänet ristiinnaulittiin syntien sovitukseksi. Jäljelle jääneet kolme ja puoli vuotta Liiton vahvistamisesta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen tarkoittavat aikaa kun Uusi Liitto, joka alkoi Jeesuksen kuollessa ristillä sai täyttymyksen käytäntöön asettamisen helluntaipäivänä, kun tapahtui Pyhän Hengen vuodatus. Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen seurakunta alkoi julistamaan evankeliumia Herrasta Jeesuksesta ja näin tämä Danielin kirjan viimeinen vuosiviikko, seitsemän vuotta tuli päätökseen vuonna 33 jKr. Profetian aikamäärä täyttyi, mutta Herran työ seurakunnassaan jatkuu aina tämän maailman ajan loppuun asti.
Näin Danielin kirjan 9 luvun viimeisen vuosiviikon, seitsemän vuoden ajanjakson profetia kertoo siitä mitä Herra Jeesus Messias teki. Viimeisen vuosiviikon, seitsemän vuoden aikana alkoi Jeesus Messiaan palvelutehtävä, Messias Jeesus kuoli ja nousi ylös, antoi omillensa synnit anteeksi sekä Pyhän Hengen voiman, jonka seurauksena Uuden Liiton seurakunta aloitti julkisesti evankeliumin sanoman saarnaamisen. Kaikki edellä oleva tapahtui Jeesuksen vaikutuksesta seitsemän vuoden aikana. Luku seitsemän vuotta on todella merkittävä ja tärkeä, koska luku seitsemän on Jumalan täydellisten tekojen luku. Tämäkin yksityiskohta kumoaa sellaisen väärän opetuksen, joka sanoo Danielin kirjan 9 luvun viimeisen vuosiviikon tarkoittavan lopunaikaa, jolloin myös antikristus ilmestyy.
Danielin 70 vuosiviikon profetian laskemisen ajankohta alkoi vuodesta 458 eKr. Annettu aikamäärä oli 490 vuotta ja profetian keskipiste on Messias ja Hänen palvelutehtävänsä. Jos 490 vuosiviikon viimeinen vuosiviikko (7 vuotta) siirretään lopunaikaan yli kahdentuhannen vuoden päähän, niin silloin profetia Messiaasta päättyisi vuoteen 26 jKr. joka tarkoittaisi sitä, että kaikkein tärkein asia vuosiviikkojen ajankohdasta jäisi täyttymättä, joka on vuonna 30 jKr. tapahtunut Messias Jeesuksen kuolema ja sovitustyö syntien anteeksisaamiseksi. Tämä tärkeä yksityiskohta todistaa sen, että Danielin 70 vuosikymmenen profetia Messiaasta on vuodesta 458 eKr. eteenpäin 490 vuoden pituinen ajanjakso, jonka sisään mahtuu profetian tärkein asia, eli Messias Jeesuksen kuolema syntien sovitukseksi, Hänen veressään, joka tapahtui vuonna 30 jKr.
Edellä olevan yksityiskohdan kautta ymmärrämme sen, että Danielin kirjan 9 luvun viimeisen vuosiviikon (7 vuotta) siirtäminen lopunaikaan yli 2000 vuoden päähän kumoaisi Jeesuksen sovitustyön ajankohdan, joka tapahtui vuonna 30 jKr. Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön kumoaminen ja halveksunta on sielunvihollisen agenda alusta loppuun asti. Ymmärrän sen ettei monikaan Herran Jeesuksen opetuslapsi tee sitä tahallisesti, vaan väärän opetuksen takia uskoo, että viimeinen vuosiviikko siirretään lopunaikaan yli 2000 vuoden päähän, joka johtaa Jumalan sanan ilmoittaman Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön ajankohdan tyhjäksi tekemiseen, jonka Raamattu kuitenkin tarkasti ilmoittaa täsmällisellä vuosilukujen tarkkuudella.
Otan esille kommentaarien tulkintaa koskien Dan 9:27 kohtaa vain siksi, että näkisimme ettei Dan 9:27 uskominen ja ymmärtäminen Messiaaksi ole jonkin yhden ihmisen oma keksintö, vaan monet uskovat ihmiset ovat kautta historian uskoneet niin. Kehotan kuitenkin jokaista ensisijaisesti tutkimaan Jumalan sanan totuutta hyvistä ja alkukielelle uskollisista Raamatunkäännöksistä tai jos kykenee tutkimaan Raamattua alkukielellä, niin se on tietenkin paras ratkaisu, mutta Jumala kyllä avaa sanaa ihan yhtä hyvin myös hyvistä Raamatunkäännöksistä, jos rakastat Jeesusta sydämessäsi.
Benson Commentary julkaistu 1846.
Benson Commentary sanoo Dan 9:27 tarkoittavan Messiasta ja iljetysten siivillä tuleva hävittäjä on Rooman armeija.
Matthew Henry's Concise Commentary alunperin kirjoitettu 1706.
Matthew Henry's Concise Commentary sanoo, että Dan 9:24-27 puhuu Kristuksesta (Messias). Kommentaari sanoo, että Dan 9:24-27 on yksi merkittävimmistä Kristus profetioista koskien Jeesuksen tulemusta ja pelastusta.
Matthew Poole's Commentary ensimmäinen painos painettu 1600-luvulla.
Matthew Poole's Commentaryn mukaan Dan 9:27 tarkoittaa Messiasta ja iljetysten siivillä tuleva hävittäjä on Rooman armeija.
Geneva Study Bible julkaistu 1560.
Geneva Study Bible viittaa Dan 9:27 tarkoittavan Kristusta.
Albert Barnes' Notes on the Whole Bible julkaistu 1830-luvulla.
Albert Barnes' Notes on the Whole Bible kommentaarin mukaan oikeampi tulkinta on, että Dan 9:27 viittaa Messiaaseen
Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible by Jamieson - Fausset - Brown julkaistu alunperin 1871.
Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible kommentaari sanoo, että Dan 9:27 tarkoittaa Kristusta, Messiasta.
Wesley's Explanatory Notes valmistusvuosi 1765.
Wesley's Explanatory Notesin mukaan Dan 9:27 tarkoittaa Kristusta.
John Trapp Complete Commentary Danielin kirjan osan kommentaari valmistui vuonna 1660.
John Trapp Complete Commentary sanoo, että Dan 9:27 tarkoittaa Messiasta.
Edellä oli sellaisia kommentaareja, jotka sanovat suoraan, että Dan 9:27 tarkoittaa Messiasta. Löysin myös sellaisia kommentaareja, joissa ei oltu varmoja, että Dan 9:27 viittaisi Messiaaseen, mutta voisi viitata tai johonkin muuhun. Edellä olevista kommentaareista voi tehdä sellaisen johtopäätöksen, että 1500-, 1600-, 1700- ja 1800-luvuilla Herran Jeesuksen opetuslapset hyvin yleisesti ja laajastikin uskoivat, että Dan 9:27 opettaa Messiaasta. Opetus ja ymmärrys siitä, että Dan 9:27 tarkoittaa Messiasta ei ole yhden miehen oma keksintö, joka olisi syntynyt vasta 2000-luvulla, sillä tämä opetus on ollut laajasti tiedossa ja ymmärretty jo monia vuosisatoja sitten. Tänä päivänäkin on olemassa monia uskon sisaria ja veljiä, jotka ymmärtävät, että Dan 9:27 tarkoittaa Messiasta.
Katolisen kirkon englanninkielinen Catholic Encyclopedia sanoo seuraavasti Danielin kirjan 70 vuosiviikon profetiasta:
" Ensimmäinen on ikivanha näkemys, jota voidaan kutsua perinteiseksi, joka sanoo 70 vuosiviikon profetian viittaavan suoraan Kristuksen lihassa ilmestymiseen, Hänen Kuolemaansa, Hänen perustamaansa Uuteen Liittoon, ja Jerusalemin tuhoon roomalaisten kautta. Toinen näkemys on useimpien nykyajan tutkijoiden, pääosin ei- katolilaisten, jotka viittaavat koko kohdan suoraan Antiokus Epifanekseen, joka olisi yleistä kristittyjen keskuudessa, jolla ei olisi viittausta Kristukseen. Kolmas näkemys on, että jotkut kirkkoisät ja nykyajan teologit ymmärtävät profetian eskatologisessa merkityksessä, ennustuksena Jumalan valtakunnan kehityksenä pakkosiirtolaisuuden lopusta valtakunnan täyttymykseen Jeesuksen toisessa tulemuksessa."
Katolisen kirkon ensyklopedian perusteella voidaan vetää sellainen johtopäätös, että katolinen kirkkokin tässä myöntää perinteisen näkemyksen olevan sellainen, missä 70 vuosiviikkoa viittaa kokonaisuudessaan Messiaaseen, Hänen sovitustyöhönsä ja Uuden Liiton perustamiseen, kun Messias vahvisti Liiton monien kanssa seitsemän vuoden aikana. Tämän katolisen ensyklopedian tiedon valossa ymmärrän asian, niin että Dan 9:7:n ymmärtäminen Messiaaksi on ollut laajasti hyväksytty näkemys ikivanhasta ajasta asti, eikä ole siten mikään uusi näkemys.
Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo, että jotkut kirkkoisät eivät uskoneet Dan 9:27 tarkoittavan Messiasta, mutta kuitenkin perinteinen näkemys ikivanhasta ajasta asti on ollut sellainen näkemys, jossa Dan 9:27 ymmärretään tarkoittavan Messiasta.
Katolisen kirkon raamatunkäännös New American Bible Revised Edition sanoo Dan 9:27 kohdasta alaviitteessä seuraavasti:
[9:27] Yksi viikko: viimeinen vaihe näkyvissä olevasta ajanjaksosta, Antiokuksen vaino. Hän: Antiokus itse. Monille: uskottomat juutalaiset, jotka liittoutuvat seleukeialaisten kanssa, 1 Makk 1:11-13. Viikon puolessavälissä: kolme ja puoli vuotta; Antiokus häpäisee temppelin 167- 164 eKr. Hävityksen kauhistus: katso 8:13; luultavasti pakana alttari. Jeesus viittaa tähän kohtaan ennustuksessaan Jerusalemin tuhosta Matt 24:15.
Katolisella kirkolla on monenlaista tulkintaa Dan 9:27:sta. Katolisen kirkon sisällä on opetettu myös toisenlaista väärää opetusta koskien Dan 9:27:aa, josta kirjoitan lisää tulevilla riveillä.
Katolisen ensyklopedian mukaan sellainen näkemys, joka ei usko Dan 9:27 opettavan Messiaasta näyttäisi olevan nykyajan teologien ymmärrys ja yleistä nykyisin kristittyjen keskuudessa. Mistä se voi johtua, että Dan 9:27:n ymmärtäminen Messiaaksi on ollut ikivanhasta ajasta asti perinteinen ja laaja näkemys, mutta nykyajassa on laajasti vallalla sellainen käsitys, että Dan 9:27 ei tarkoita Messiasta?
Katolisen kirkon jesuiitta Francisco Ribera kommentaarissaan, joka on julkaistu vuonna 1590 (In Sacrum Beati Ioannis Apostoli, & Evangelistiae Apocalypsin Commentarij) kirjoitti kuinka Dan 9:27 tarkoittaa antikristusta. Jesuiittojen tekemä työ kun he pyrkivät vääristelemään Jumalan sanan totuutta alkoi pikku hiljaa saavuttamaan protestantteja sillä tavalla, että monet protestantit alkoivat omaksumaan katolisen kirkon suosimia vääriä opetuksia koskien lopunaikoja.
Eräs näistä protestanttisista vaikuttajista oli Cyrus Scofield, joka alkoi opettamaan samoja oppeja lopunajoista kuin jesuiitat opettivat.
Scofield Reference Bible alaviite Daniel 9:24: Kun seurakunnan aikakausi päättyy ja seitsemäskymmenes viikko (viimeinen 7 vuotta - minun lisäykseni tässä sulkumerkissä) alkaa, niin sitä ei ole missään ilmoitettu (tarkoittaa tarkkaa aikataulua - minun lisäykseni tässä sulkumerkissä). Se kesto on seitsemän vuotta. ..... Daniel 9:27 tarkoittaa viimeistä viikkoa. Dan 9:27: hän on ruhtinas, joka tulee Dan 9:26, jonka kansa (Rooma) tuhosi temppelin 70 jKr. Hän on sama kuin pieni sarvi luvussa 7. Hän tekee liiton juutalaisten kanssa ennallistaen heidän temppeliuhrit yhdeksi viikoksi (7 vuotta), mutta puolivälissä hän rikkoo liiton ja täyttää Dan 12:11, 2 Tess 2:3,4. .... Dan 9:27 tarkoittaa seitsemän vuoden viimeistä kolmea puolta vuotta, jotka ovat identtisiä suuren ahdistuksen ajan kanssa. ....
Scofield sanoo selitysraamatussaan Dan 7:8:ssa, että pieni sarvi on Antiokus Epifanes (Dan 8:23-25); ruhtinas, joka tulee (Dan 9:26,27); kuninkaana (Dan 11:36-45); hävityksen kauhistus (Dan 12:11, Matt 24:15); laittomuuden ihminen (2 Tess 2:4-8) ja peto (Ilm 13:4-10).
Scofieldin selitysraamatusta näkee selvästi sen kuinka hän uskoi Dan 9:27 tarkoittavan lopulta antikristusta. Olemme nähneet katolisen kirkon ensyklopedian todistuksen siitä kuinka Dan 9:27 on ymmärretty ikivanhasta ajasta asti perinteisesti (laajasti hyväksyttynä), että se kertoo Messiaasta. Olemme myös nähneet kuinka monet Raamatun kommentaarit aina 1500-luvulta 1800-luvulle asti sanoivat Dan 9:27:n tarkoittavan Messiasta. Tämä tarkoittaa sitä, että Uuden Liiton seurakunnan alusta asti Dan 9:27:n on yleisesti ja laajasti uskottu tarkoittavan Messiasta. Katolisen kirkon jesuiittojen väärän opetuksen julkistamisen jälkeen koskien Dan 9:27:aa tämä väärä oppi on pikku hiljaa ujuttautunut laajasti protestanttien keskuuteen ja nykyään siitä on tullut suosittu ja yleisesti hyväksytty, kun taas totuus Dan 9:27 jakeesta on joutunut marginaaliin, eli vähemmistöön.
Edellä kuvattu kehitys ei yllätä minua sillä, kun Herra Jeesus sanoi löytäneekö Hän uskoa maan päältä kun Hän tulee takaisin (Luuk 18:8) tai kun Raamattu puhuu monessa kohtaa suuresta luopumuksesta, joka tapahtuu lopunaikana vähän ennen Herran Jeesuksen tulemusta, niin Jumalan sanan totuus ja totuuden puhujat joutuvat marginaaliin (vähemmistöön) ja valhe sekä väärät opetukset koskien Raamatun sanaa saavat enemmistön suosion lopunajan luopumuksen vallassa olevassa kristikunnassa.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.