Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2018 07:43

"...ole sinä uskovaisten esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa (1.Tim.4:12)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Touko 2018 08:35

"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa (Room.3:23-24)..."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Touko 2018 11:43

*
Menestysteologian julistajat uskovat Jumalan tehneen ihmisestä Jumalan (pikku jumalan). He uskovat että heillä on nyt jumalina sama auktoriteetti kuin Jumalalla on, kun he käyttävät tätä auktoriteettivaltaa uskon kautta Kristuksessa. Raamattu ei opeta Jumalan tehneen meistä Jumalia, vaan Jumalan kuvan kaltaisen, joka tarkoittaa ihmistä jonka tuli elää elämänsä Jumalan tahdossa, eli vanhurskaasti ja oikeamielisesti. Menestysteologit uskovat sen valheen minkä käärme sanoi paratiisissa:

Gen 3:5 for God doth know that in the day ye eat thereof, then your eyes shall be opened, and ye shall be as God, knowing good and evil.’ Jewish Publication OlD Testament Society

Käännös: 1 Moos 3:5 sillä Jumala tietää, että sinä päivänä kun syötte siitä teidän silmänne avautuvat ja te tulette olemaan kuin Jumala, tuntemaan hyvän ja pahan.

Saatanan valhe oli, että ihmisestä tulee Jumala, joka tietää ja tuntee hyvän ja pahan. Se on totta, että ihminen oppi tietämään hyvän ja pahan olemassaolon, mutta vain ihmisenä, ei Jumalana. Menestysteologit ovat uskoneet paratiisiin valheen ja opettavat uskovan ihmisen olevan Jumala (pikku jumala), joka jumalallisella auktoriteetilla omistaa täyden jumaluuden maan päällä. Tämän tähden he opettavat vääriä oppeja kuten ettei uskovassa voi olla sairautta ja että emme voi tehdä enää syntiä uskovina, vaan uskova on täydellinen, jolla on täydellinen jumalallinen auktoriteettivalta maan päällä.

Fil 3:
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ¶ ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

Paavali opetti ettei ollut tullut vielä täydelliseksi, vaan hän kasvaa ja rientää sitä kohden.

Jaak 3:
1 ¶ Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Ei ole yhtään sellaista uskovaa, joka olisi erehtymätön (täydellinen), vaan kaikki me erehdymme ja jopa monessa kohden.

Fil 3:
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Onneksi Jumala kuitenkin ilmoittaa kuinka asiat ovat ja niin meidän ei tarvitse jäädä hairahdukseen. Se on kuitenkin valitettavaa ettemme aina kykene ojentautumaan siihen mikä on oikein, vaan jäämme esim. opillisissa kysymyksissä uskomaan siihen mikä ei ole oikein. Raamattu opettaa ettei uskova tule täydelliseksi sekä hairahtuu tekemään syntiä. On eri asia hairahtua syntiä tekemään kun elää synnissä. Se ettemme tule täydelliseksi tässä ajassa ei saa olla meille puolustus synnin tekemiseen, vaan innoitus siihen suuntaan, että meillä on varaa kasvaa loppuun asti vanhurskaudessa. Tarvitsemme todellista nöyrtymistä uskoaksemme siten kuinka asiat ovat, sillä Jumala on aktiivinen ja halukas osoittamaan meille kuinka asiat ovat. Voi kunpa me olisimme aktiivisia ja halukkaita kuulemaan Jumalan puheen ja opetuksen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2018 10:04

*
Mikä on syntiä?

"Minä tahdon vaeltaa viisaasti, noudattaa totuuden tietä. Tulethan tuekseni! Minä tahdon toimia vilpittömästi kaikessa, mikä valtaani kuuluu." (Ps. 101: 2)

Synnin määritteleminen on hyvin tärkeää. Sillä on kauaskantoisia vaikutuksia ennen kaikkea siihen, kuinka ymmärrämme evankeliumin. Jos kavennamme raamatullisen syntikäsityksen, kavennamme samalla Jumalan armon.

Synti on olemukseltaan enemmän kuin tiettyjen tekojen lista, jota yritämme kykyjemme mukaan vältellä. Synti on ennen kaikkea Jumalasta riippumaton itseriittoisuutemme ja ylpeytemme. Niihinhän kiusaaja iski houkutellessaan ensimmäiset ihmiset syömään hyvän- ja pahantiedon puusta: "Te tulette niin kuin Jumala..." (1. Moos. 3:5). Ymmärtääkseni Raamatun mukaan syntiä on se, mikä estää tai rikkoo jumalayhteyttämme. Uskonpuhdistus nimesikin synnin alkuolemukseksi epäuskon, koska epäuskoinen ihminen ei anna Jumalalle Hänelle kuuluvaa kunniaa eikä luota Häneen vaan rakentaa aina itsensä varaan. Roomalaiskirjeessä sanotaan syvällisesti, että "kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä" (Room. 14: 23).

Synti asuu meidän sisällämme (esim. Room. 7:17) ja tulee sieltä esiin erilaisina synnin tekoina. Se, että Uudessa Testamentissa Paavali ja muut apostolit käyttävät erilaisia syntiluetteloja saattaa harhauttaa meidät pitämään niitä kattavina ja lukemaan niitä sillä silmällä, mikä on syntiä ja mikä ei. Nämä luettelot ovat esimerkkejä siitä, miten meissä asuva syntisyytemme tulee näkyviin. Huomaa, että Jeesuksen mukaan syntiä on yhtä lailla myös se hyvän tekemisen puute, jota osoitamme toisiamme kohtaan: "Kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle" (Matt. 25:45).

Mennään vielä yhteen Raamatusta löytyvään syntiluetteloon ja palataan alussa lainaamaani Daavidin psalmiin. Siitä luettelosta löytyvät seuraavat synnit: juonittelu, vilppi, pahuus, panettelu, kopea katse, ylpeä sydän, toisen pettäminen ja valehtelu. Tämänkin luettelon kaikki synnit ovat itsessään kadottavia syntejä. Vaikka nämä synnit käyvät jo enemmän sisäiseen maailmaamme, silti ne ovat vain esimerkkejä synneistä, joita me tuomme syntisyydessämme esille.

Jotkut luulevat, että armon julistaminen vähättelee syntiä. Asia on päinvastoin. Jotta Jumalan armoa voidaan opettaa oikein, synti tulisi käsittää koko laajuudessaan. Jumalan lain tulee saada Jeesuksen opetuksen mukaan ulottua meidän sisällemme asti ja tuomita meidät syntisiksi. Jos olenkin onnistunut välttämään pornografian ja alkoholin väärinkäytön mutta panettelen toisia, olen auttamattoman syntinen. Tai jos en lankea näkyvästi mutta sisälläni asuu ylpeys ja kopeus, olen lain mukaan hukassa.

Fariseutsethan olivat lakiin nähden ulkoisesti moitteettomia, mutta niin vain Jeesuksen sanojen mukaan publikaanit ja portot menivät taivaaseen ennen heitä. Mietinnän paikka?

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2018 10:25

*
Meidät on kutsuttu Kristuksen yhteyteen

"Jumala on kutsunut teidät Poikansa Kristuksen Jeesuksen, Meidän herramme yhteyteen, ja hän pysyy sanassaan." (1. Kor. 1:9)

Mitä tarkoittaa olla kutsuttuna Jumalan Pojan yhteyteen? Se tarkoittaa enemmän kuin ymmärrykseni riittää sitä kuvaamaan. Se tarkoittaa sitä, että itsessään köyhä ja syntinen, ongelmainen ja puutteellinen ihminen on saanut lahjaksi Jumalan salaisuuden ja aarteen, Jeesuksen Kristuksen. Hänet, jossa on Jumalan koko täyteys (Kol. 2:8). Se tarkoittaa sitä, että uskonsa kautta ihminen on yhdistynyt Jumalan Poikaan erottamattomalla tavalla. Meidät on yhdistetty Häneen sekä hyvinä että huonoina päivinämme - ilman edestakaista heiluntaa.

Meidän asemamme on käsittämättömän korkea ja varma. Kun meidät on kutsuttu Kristuksen yhteyteen, meillä on Pojassa pelastus Jumalan vihasta, tuomiosta sekä tätä elämää ajatellen kaikki se hengellinen siunaus, jota haaveilemme saavamme. Tähän ei voi lisätä mitään.

Ehkä luet näitä rivejä ja ajattelet, ettei mikään kirjoittamastani pidä paikkaansa sinun kohdallasi? Sinun elämääsi ei kuvaa hengellinen täyteys vaan häpeä ja epäonnistuminen. Niinpä niin, mutta nyt ei olekaan puhe siitä mitä sinä itsessäsi olet, vaan siitä mitä Jumala on tehnyt. Huomaa, että Hän on kutsunut sinut Jeesuksen Kristuksen yhteyteen. Tämän jälkeen on Kristus oleva kaikki se, mitä tarvitset kaikissa ongelmissasi. Kun Hänessä kerran on kaikki hengellinen täyteys mitä voi kuvitella, siitä riittää sinullekin kaikkeen elämään.

Itsessämme näemme syntiä ja epäonnistumista, Kristus lahjoittaa meille anteeksiantamuksen ja vanhurskauden. Koemme olevamme sidottuja häpeään ja syyllisyyteen, Kristuksemme lahjoittaa meille vapauden ja syyttömyyden. Tunnemme rajallisuutemme ja koemme mahdottomia vastuksia, mutta meillä on Kristus, joka saa suuretkin myrskyt tyyntymään hetkessä.

"Jumala pysyy sanassaan" tarkoittaa sitä, että Hän on tosissaan siitä, mitä on meille antanut. Vihollisemme haluaa kaikin tavoin ryöstää meiltä tämän Kristuksen ja Hänen katoaminen sydämen näkökentästä synnyttää pahoinvointia ja toivottomuutta. Usko vain, että Jumala on uskollinen ja lupaustensa veroinen. Tulet huomaamaan, että yhteys Kristukseen tarjoaa sinulle verrattomasti enemmän kuin voisit kuvitella.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2018 10:31

*
Sinä olet Kristuksen tuoksu

"Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen." (2. Kor. 2: 15)

Paavali lainaa tässä ymmärtääkseni 3. Mooseksen kirjan keskeistä uhria, polttouhria. Se oli esikuvaa Kristuksesta, joka antoi elämänsä nimenomaan Isälleen hyväntuoksuisena uhrina. Pojan kuuliaisuus kuolemaan saakka oli Isälle suloinen tuoksu.

Nyt meille sanotaan, että me olemme tämä sama Kristuksen Jumalalle saakka nouseva hyvänhajuinen tuoksu. Sanoma on selvä mutta mielettömän lohduttava: Jumala kokee sinua katsoessaan samaa mielihyvää kuin Hän kokee katsoessaan omaa Poikaansa. Sinä "tuoksut" yhtä ihanalle, eli Jumala näkee sinun elämäsi yhtä mieluisina kuin Hänen Poikansa. Syy on tässä: sinä olet Kristuksessa uskosi tähden. Jumala näkee sinut Kristuksen kautta ja läpi. Tätä tarkoittaa yhdeltä näkökulmalta olla vanhurskautettu.

Kyse ei ole siis siitä, minkälaista sinun elämäsi arkireaalisesti on tai miltä se itsessään tuoksuu. Kyse on siitä asemasta, joka on meille kertakaikkisesti annettu ja jossa me olemme turvassa. Pyhä Jumala todella katsoo sinun elämääsi nyt mielistyneenä koska Hän näkee sinussa Poikansa.

Me olemme samalla Kristuksen tuoksu myös toisille ihmisille, niille, jotka ovat vaikutuspiirissämme. Tarkoittaisiko tämä sitä, että Jeesus heijastelisi meistä toisille? Luulen, että kristitty on monesti tarkkailtavana ympäristössään. Hänessä on jotain, mistä ei saa oikein kiinni. Hän vaikuttaa - toivottavasti - samanlaiselta ihmiseltä kuin muutkin, ongelmineen ja heikkouksineen mutta samalla hänestä huokuu jotain, mitä ei voi selittää. Ja se vetää puoleensa. Nyt moni lukija saattaa ahdistua ja miettiä, ettei "minun elämästäni ainakaan voi mitään hyvää näkyä toisille." Luulen, ettei sitä itse huomaakaan. Se on Jumalan työtä meissä ja sen työn Jumala piilottaa meiltä mutta näyttää ympäristöllemme.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2018 10:35

*
Vain saviastioita - mutta!

"Tämä aarre on meillä saviastioissa, jotta nähtäisiin tuon valtavan voiman olevan peräisin Jumalalta eikä meistä itsestämme." (2. Kor. 4: 7)

Saviastia oli Paavalin aikaan hyvin vähäarvoinen ja arkinen käyttöesine. Se meni helposti rikki ja silloin mentiin surutta ostamaan uusi. Arkisuuden takia siitä puuttui kaikki loisteliaisuus. Tällaisia me Jumalan ihmisetkin itsessämme olemme, loppuun saakka.

Otsikon "mutta" tulee siitä, että juuri tällaiset halvat ja arkiset, savesta tehdyt astiat saavat omistaa Jumalan kirkkauden. Paavali puhuu Jumalan valtavasta voimasta, joka on laskettu näihin saviastioihin. Tätä raamatunkohtaa käytetään joskus irti asiayhteydestään ja siksi haluan selittää sitä hieman.

Jumalan kirkkaus ja voima on evankeliumin/ armon eli Kristuksen kirkkautta. Kristus on Armo ja Hän on Evankeliumi. Tämä Jumalan kirkkaus on lahjoitettu meille ja sen valtavasta voimasta me - Jumalan viholliset - olemme vedetyt kuuluviksi Hänen perheväkeensä. Jumalan evankeliumi on suunnattomalla kirkkaudellaan pystynyt julistamaan meidät täysin jumalattomat vanhurskaiksi. Siis Jumalalle kelpaaviksi. Meissä vaikuttava armo kykenee myös muuttamaan meitä hiljalleen kohti Kristuksen kaltaisuutta, niin että saviastia näyttää itsessään aina halvalta ja kunnia tulee Jumalalle.

Jotta tämä Jumalan kirkkaus ja voima ei sekoittuisi mitenkään meidän omaan voimaamme, Paavali liittää heti perään erittäin syvät sanat. Siteeraan siitä vain yhtä kohtaa: "... maahan lyötyjä mutta emme tuhottuja. (j. 8-10)" Kuva on otettu alkuperäisille lukijoille tutuilta areenoilta. "Maahan lyöty" tarkoittaa sitä, että toinen gladiaattori on jo lyönyt minut maahan ja odotan voitettuna vain lopullista kuoliniskua. Tällaisia "kuolemankouluja" saa käydä läpi ne Jumalan omat, joista Hänen armonsa kirkkaus pääsee paistamaan läpi. Näin saviastia pysyy saviastiana ja pystyy pitämään sisällään Jumalan evankeliumin valtavaa voimaa.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2018 10:45

*
Uskon yksinkertainen tie

Jeesus sanoi naiselle: `Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut , ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä´" (Joh. 4: 10).

Tiedämme kertomuksen taustan. Jeesus kohtaa juutalaisen miehen näkökulmasta mahdollisimman ala-arvoisen ja syntisen ihmisen, samarialaisen naisen Sykarin kaivolla. En puutu enempää itse kertomukseen vaan haluan nostaa esiin Jeesuksen sanoissa Hänen opettamansa hengellisen elämän periaatteen.

Hengellisen elämän kulku Jeesuksen sanoissa jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen kuuluu: jos tietäisit Jumalan lahjan. Eli jos tietäisimme ja ymmärtäisimme, kuka Jeesus on, se olisi ensimmäinen askel pelastukseen ja kaikkeen hengelliseen hyvinvointiin ja rikkauteen. Jos sydämemme tietäisi, että Hän on Jumala Jumalasta, meidän tähtemme ihmiseksi tullut, puolestamme kuollut ja tänään kaikessa kanssamme, se olisi ovi todelliseen yhteyteen Jumalan kanssa.

Jos tiedämme todella, kuka Jeesus on ja mitä Hän on meille, me pyytäisimme Häneltä apua kaikkeen meidän tyhjyyteemme. Tämä on Jeesuksen sanojen toinen osa. Jos ymmärrämme, miten suuri Vapahtaja meillä on ja miten Hän meitä rakastaa ja mitä Hän on tehnyt puolestamme, me kääntyisimme Hänen puoleensa kaikissa tarpeissamme. Me toisimme hänelle syntimme ja syyllisyytemme, epäonnistumisemme ja häpeämme, hengellisen janomme ja kaipuumme ja tietäisimme, että Hän kuulee meitä ja vastaa meille. Jos emme näin tee, se johtuu vain epäuskostamme, joka on kaiken syntisyytemme ydin ja perusta.

Kolmas osa on ylitsevuotava lupaus: kun pyydämme Jeesukselta, Hän lahjoittaa meille sen, mitä tarvitsemme. Me siis tarvitsemme ja siksi pyydämme. Hän lahjoittaa, koska hänellä on, mitä antaa ja Hän haluaa jakaa rikkauksiaan. Hän antaa syntimme anteeksi ja jakaa sellaista elävää vettä, joka saa hengellisen janomme sammumaan. Hän antaa meille Henkensä täyteyden ja sitä täyteyttä me saamme olla jakamassa toisille. Ja jos se vesi loppuu, me saamme pyytää sitä Herraltamme lisää.

Tässä ei ole kuitenkaan kyse tunteista tai kokemuksista vaan Jeesuksen lupauksesta. Monesti meidän on katsottava enemmän Jumalan lupauksiin kuin omiin kokemuksiimme tai tunteisiimme. Kun Jumalan auttamana ja vaikuttamana pidämme Hänen lupauksensa totena, saamme ajallaan, tavalla tai toisella, myös nähdä niiden toteutumista.

-Yksin armosta-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja Jukka » 02. Kesä 2018 05:07

vaisuliini kirjoitti:*
Uskon yksinkertainen tie

Jeesus sanoi naiselle: `Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut , ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä´" (Joh. 4: 10).

Tiedämme kertomuksen taustan. Jeesus kohtaa juutalaisen miehen näkökulmasta mahdollisimman ala-arvoisen ja syntisen ihmisen, samarialaisen naisen Sykarin kaivolla. En puutu enempää itse kertomukseen vaan haluan nostaa esiin Jeesuksen sanoissa Hänen opettamansa hengellisen elämän periaatteen.

Hengellisen elämän kulku Jeesuksen sanoissa jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen kuuluu: jos tietäisit Jumalan lahjan. Eli jos tietäisimme ja ymmärtäisimme, kuka Jeesus on, se olisi ensimmäinen askel pelastukseen ja kaikkeen hengelliseen hyvinvointiin ja rikkauteen. Jos sydämemme tietäisi, että Hän on Jumala Jumalasta, meidän tähtemme ihmiseksi tullut, puolestamme kuollut ja tänään kaikessa kanssamme, se olisi ovi todelliseen yhteyteen Jumalan kanssa.

Jos tiedämme todella, kuka Jeesus on ja mitä Hän on meille, me pyytäisimme Häneltä apua kaikkeen meidän tyhjyyteemme. Tämä on Jeesuksen sanojen toinen osa. Jos ymmärrämme, miten suuri Vapahtaja meillä on ja miten Hän meitä rakastaa ja mitä Hän on tehnyt puolestamme, me kääntyisimme Hänen puoleensa kaikissa tarpeissamme. Me toisimme hänelle syntimme ja syyllisyytemme, epäonnistumisemme ja häpeämme, hengellisen janomme ja kaipuumme ja tietäisimme, että Hän kuulee meitä ja vastaa meille. Jos emme näin tee, se johtuu vain epäuskostamme, joka on kaiken syntisyytemme ydin ja perusta.

Kolmas osa on ylitsevuotava lupaus: kun pyydämme Jeesukselta, Hän lahjoittaa meille sen, mitä tarvitsemme. Me siis tarvitsemme ja siksi pyydämme. Hän lahjoittaa, koska hänellä on, mitä antaa ja Hän haluaa jakaa rikkauksiaan. Hän antaa syntimme anteeksi ja jakaa sellaista elävää vettä, joka saa hengellisen janomme sammumaan. Hän antaa meille Henkensä täyteyden ja sitä täyteyttä me saamme olla jakamassa toisille. Ja jos se vesi loppuu, me saamme pyytää sitä Herraltamme lisää.

Tässä ei ole kuitenkaan kyse tunteista tai kokemuksista vaan Jeesuksen lupauksesta. Monesti meidän on katsottava enemmän Jumalan lupauksiin kuin omiin kokemuksiimme tai tunteisiimme. Kun Jumalan auttamana ja vaikuttamana pidämme Hänen lupauksensa totena, saamme ajallaan, tavalla tai toisella, myös nähdä niiden toteutumista.

-Yksin armosta-


Pidän pääosin näistä Jaakon opetuksista. Hän oli merkittävä opettaja Evankeliumin opintoyhdistyksessä menneinä vuosina josta sitten -meille useimmille yllätyksenä- siirtyi Suomen Raamattuopiston palvelukseen. Menetimme ahkeran ja hyvän miehen (ja merkittävän osan taloudellisista kannattajistamme), mutta uskon tässä kaikessa olleen Jumalan johdatusta. Jos yhdistyksemme kaatuu Jaakon siirtymiseen toisaalle tai ylipäätään rahaan niin sen on totisesti aika mennä.

Se minua kiusaa Jaakon opetuksessa, että hän on siirtynyt käyttämään Raamatun 92-käännöstä. Häpesin kovasti tilaisuudessa, jossa ulkolainen puhuja kehotti tulkkia lukemaan kohdan Raamatusta (tulkki luki sen KR92-laitoksesta) ja sitten puhuja rupesi saarnaamaan seurauksin, ettei englantilainen teksti vastannut lainkaan suomalaista käännöstä KR92 (sen sijaan ainakin kuutta englantilaista käännöstä ja suomalaista 33/38KR käännöstä vastasi). Puhuja ihmetteli miksi Raamattumme kertoo asioita toisin kuin useimmat muut seurakuntien hyväksymät ja käyttämät käännökset?. Toivon hartaasti, että Jaakko palaisi käyttämään julkisissa esiintymisissään ja ainakin tulkattavissa sellaisissa vanhempaa käännöstä.

JK. Minun pitäisi tehdä yhteenveto Daniel Kolendan palvelutyöstä vuosilta 2010-2018. Pyydän tässä rukousapua. Kyseinen puhuja julistaa sanaa tänä kesänä ainakin Seinäjoen helluntaikirkon kutsumana.

JK. Jaakon kotisivut https://yksinarmosta.fi/tietoja/
Jukka
 

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Kesä 2018 10:18

*
Jukka, joo tiedän. :) Siksi olen sillä asialla, että hän raitistuisi, vaikka minun kauttani, mutta ei täysin yksin minun kautta, vaan Pyhän Hengen kautta, joka tekee työtä hänessä. Olemme keskustelleet keskenämme yksityisviestillä asioista ja nostin esille ne "erotukset" Jumalan Sanan valossa lähimmäisenrakkaudellisesti ja annoin hänen olla siinä toivossa, että Pyhä Henki aukaistaisi hänen ymmärrystä. Rukousapua kyllä tarvitaan.

Muuten olen samaistunut näihin asioihin hänen kautta, koska hän on kokenut samaa kuin minä ja hänen kanssa oli helppo jutella ja vaihtaa ajatuksiaan. En uskalla puhua kenenkään muun, kuin hänen kanssa ja uskalsin avautua ja kertoa asioista. Hän on rukoillut myös puolestani. Oletko lukenut jutun, että hän on entinen poliisi ja siitä onnettomuudesta, Jukka?

Jukka, voisitko tarkentaa, mitä JK. tarkoittaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron