chen - kharis - sulous

Raamatun tutkiminen

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Marras 2011 16:20

asia on kyllä niin että prototokos tarkottaa esikoinen, qanah tarkottaa hankkia ja jalad tarkottaa synnyttää myös niissä edellämainituissa lauseissa.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Marras 2011 16:50

uuhi kirjoitti:asia on kyllä niin että prototokos tarkottaa esikoinen, qanah tarkottaa hankkia ja jalad tarkottaa synnyttää myös niissä edellämainituissa lauseissa.


Ei tarkoita sillä Jeesusta ei synnytetty pois tuonelasta vaan tuotiin esille elämään kuolemasta. Jeesus eli hengessä myös kuollessaan ja siten syntyä sana ei sovi mitenkään Psalmi 2:7 kohtaan vaan esille tuominen. Isä ei ole koskaan synnyttänyt Poikaansa eli tehnyt Häntä vaan tuonut Hänet esille sillä Jumalaa ei synnytetä tehdä sillä Jumala on iankaikkinen aina olemassa ollut. Jeesus on myös ensimmäinen joka on tuotu kuolemasta eli tuonelasta esille iankaikkiseen elämään. Jeesus ei ole ensimmäinen joka on synnytetty tuonelasta iankaikkiseen elämään sillä sillä tuonelassa ollaan tietoisessa tilassa eli ollaan olemassa joten kyseessä ei ole syntyminen vaan esille tuominen kuolemasta elämään.

Nämä sanat eivät siis julista että Jeesusta olisi synnytetty vaan ne kertovat että Hänet on tuotu esille. Jos ei usko että Jeesus on Herra (Jhwh) niin silloin tietenkin uskoo näiden sanojen tarkoittavan sitä miten sinä ne tulkitset.

1.Tess.4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Kun Jeesus palaa niin kuolleet tuodaan esiin Hänen kanssaan. Kuolleita ei synnytetä sillä he ovat jo olemassa mutta he ovat vielä tuonelassa Aabrahamin puolella saamassa lohdutusta ja kun Jeesus tulee niin hän tuo heidät sieltä esiin. Ei siis ole kysymys syntymisestä vaan esiin tulemisesta. Syntymisessä jokin ennestään olemassa olematon syntyy. Esille tuomisessa jokin olemassa oleva tuodaan esille. Kuolleiden ylösnousemuksessa on kyse jo olemassa olevien ihmisten esille tuleminen kuolemasta ei heidän synnyttäminen sillä he ovat jo olemassa. Sama on Jeesuksen laita kyseisillä sanoilla niillä ei voida tarkoittaa syntymistä vaan esille tuomista.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Marras 2011 16:36

en usko että se psalminkohta (2:7) tarkottaa PELKÄSTÄÄN sitä että isä synnytti poikansa kuolleista.


"esikoinen kaiken luomuksen" ja "esikoinen kuolleista"

(sanat "esikoinen kaiken luomuksen" löytyy jakeesta kol. 1:15 ja "esikoinen kuolleista" löytyy jakeesta kol. 1:18.)
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Marras 2011 19:19

uuhi kirjoitti:en usko että se psalminkohta (2:7) tarkottaa PELKÄSTÄÄN sitä että isä synnytti poikansa kuolleista.


"esikoinen kaiken luomuksen" ja "esikoinen kuolleista"

(sanat "esikoinen kaiken luomuksen" löytyy jakeesta kol. 1:15 ja "esikoinen kuolleista" löytyy jakeesta kol. 1:18.)


uuhi Isä ei synnyttänyt Poikaansa kuolleista sillä kuolleista ei synnytä. Kun ihminen kuolee niin hänen sielu menee tuonelaan joka on kuolleiden maailma. Ihminen on tuonelassa tietoisessa tilassa eli olemassa. Elämän ylösnousemuksessa Jumala tuo kuolleet ihmiset pois tuonelasta takaisin elämään. Eli kyseessä ei ole syntyminen jossa jokin ennestään olematon syntyy vaan kyseessä on jo olemassa olevan paikan vaihtaminen. Paikan vaihtaminen ei ole syntymistä vaan esille tulemista uuteen paikkaan (elämään).

Jumala toi Poikansa esille elämään jotta elävät ihmiset voivat Pelastua uskosta elävään Herraan Jeesukseen. Eli psalmi2:7 ei puhu mitään syntymisestä vaan esille tulemisesta jotka ovat kaksi täysin eri asiaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja uuhi » 25. Marras 2011 16:50

sulla toni on kaiketi liian kapea käsitys sanasta synnyttää.

muutama asia pohdittavaksi: ketkä kuolivat messiaan kanssa? onko hänellä, joka on esikoinen (ulos) kuolleista, veljiä? keitä he ovat ja miten he syntyivät?

(huom. jakeessa room. 6:8 pitäisi olla muoto "kuolimme" eikä ”olemme kuolleet”)
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Marras 2011 17:02

uuhi kirjoitti:sulla toni on kaiketi liian kapea käsitys sanasta synnyttää.

muutama asia pohdittavaksi: ketkä kuolivat messiaan kanssa? onko hänellä, joka on esikoinen (ulos) kuolleista, veljiä? keitä he ovat ja miten he syntyivät?

(huom. jakeessa room. 6:8 pitäisi olla muoto "kuolimme" eikä ”olemme kuolleet”)


Ei ole sillä syntymässä syntyy aina jokin ennestään olematon olemaan.

Hes 11:19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Uudestisyntymisessä on myös kyse sellaisesta missä syntyy ennestään olematon sillä kun ihminen uudestisyntyy saa hän uuden Hengen eli Jumalan Hengen jota hänellä ei ennen ollut sisimpäänsä. Psalmi 2:7 ei puhuta siis syntymästä mitään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja uuhi » 26. Marras 2011 08:39

mieti sitä mitä jahuwšu'a messiaan kuolleelle ruumiille tapahtui.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja toni t » 26. Marras 2011 15:33

uuhi kirjoitti:mieti sitä mitä jahuwšu'a messiaan kuolleelle ruumiille tapahtui.


Joh.20:25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko."
20:26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Kun Jeesus palasi tuonelasta elämään eli kun Isä toi Poikansa takaisin esiin elämään niin Jeesuksen kuollut ruumis nousi ylös. Jeesus ei syntynyt uudestaan johonkin toiseen ruumiiseen vaan ruumis joka haudassa oli ja jossa naulan jäljet olivat nousi ylös kun Herran Henki palasi ruumiiseen tuonelasta. Isä myös kirkasti Jeesuksen jo olemassa olevan ruumiin mutta ei synnyttänyt Jeesusta mihinkään uuteen ruumiiseen. Myös Kristuksen omien ruumiit tullaan muuttamaan kristuksen kirkkauden ruumiin kaltaisiksi kun Herra palaa mutta emme synny uudestaan enään silloin sillä olemme jo olemassa vaan koemme muutoksen eli jo olemassa oleva kokee muutoksen.

Psalmi 2:7 ei puhu mitään syntymästä vaan esille tulosta eli jonkin jo olemassa olevan esille tulemista uudessa paikassa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja uuhi » 27. Marras 2011 08:25

kuten sanoin, sulla toni on kaiketi liian kapea käsitys sanasta synnyttää.

veljet opettavat että poika on esikoinen kaiken luomuksen, kuten jakeesta kol.1:15 käy ilmi. he opettavat että jhwh loi poikansa. uskon sen koska raamatusta sen huomaan, enkä välitä siitä mitä väärät opettajat yrittävät väittää. eräs veli opettaa että psalmi 2:7 kertoo myös messiaan ylösnousemuksesta, kun elohimin poika tuli esikoiseksi kuolleista.
(uskon sen, ja kuten aikasemmin mainitsinkin, en usko että se viittaa PELKÄSTÄÄN siihen.)

kannattaa lukea myös 1. piet.1:3

ja toni, sun kannattaisi tutkia monia sellaisia raamatun lauseita, joista löytyy sana jalad, prototokos tai qanah.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: chen - kharis - sulous

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Marras 2011 11:31

uuhi kirjoitti:kuten sanoin, sulla toni on kaiketi liian kapea käsitys sanasta synnyttää.

veljet opettavat että poika on esikoinen kaiken luomuksen, kuten jakeesta kol.1:15 käy ilmi. he opettavat että jhwh loi poikansa. uskon sen koska raamatusta sen huomaan, enkä välitä siitä mitä väärät opettajat yrittävät väittää. eräs veli opettaa että psalmi 2:7 kertoo myös messiaan ylösnousemuksesta, kun elohimin poika tuli esikoiseksi kuolleista.
(uskon sen, ja kuten aikasemmin mainitsinkin, en usko että se viittaa PELKÄSTÄÄN siihen.)

kannattaa lukea myös 1. piet.1:3

ja toni, sun kannattaisi tutkia monia sellaisia raamatun lauseita, joista löytyy sana jalad, prototokos tai qanah.


Niin en vääntele ja vääristele synnyttää käsitettä oman oppini tueksi. Olen koko ajan huomannut kirjoituksistasi sen että ne perustuvat siihen lähtöoletukseen ettei Poika voi olla JHWH. Kaikki valhe ja vääsyys kompastuu Poikaan joka on kompastuskiveksi laitettu niille jotka eivät ole ottaneet rakkautta totuuteen vastaan. veljesi opettavat väärin jos opettavat että jhwh loi poikansa sillä Raamattu ei niin opeta vaan Raamattu opettaa että Poika on JHWH joka on kaiken luonut Isänsä kanssa. Opissa jossa opetetaan että Poika olisi luotu tehdään Pojasta epäjumala sillä JHWH:n rinnalla ei saa pitää mitään muita jumaluuksia. veljesi opettavat epäjumalan palvontaa jos opettavat pojan olevan luotu ja ettei Poika ole JHWH ja siksi he vääristelevät noita esille tuomiasi sanoja ja koittavat tehdä syntymästä asian jota se ei ole.

Jesaja.45:18 Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan - hän on Jumala - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole.

Tässä Herra sana on Jhwh ja tämä Herra on Jumala joka on kaiken luonut ja ei ole toista Herraa.

Hebr.1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja.

Isä valehtelisi tässä Hebrealaiskirjeessä Pojastaan jos Poika ei olisi tämä Yksi Herra Jhwh joka on Jumala joka taivaan ja maan loi sillä Jhwh loi taivaan ja maan niin kuin Jesaja ilmoittaa.

Joten koko asia sisältö paljastaa meille että taivaan ja maan luoja on Herra Jhwh ja ei ole toista Herraa ja Isä sanoo Pojastaan että Poika on luonut taivaan ja maan joten Raamatun oman todistuksen mukaan Poika on Herra Jhwh joka taivaan ja maan loi. Raamatun mukaan yksi Herran JHWH loi taivaan ja maan ja Raamattu ilmoittaa että Isä ja Poika yhdessä loivat taivaan ja maan joten Yksi Herra JHWH on Isä ja Poika.

1.Joh. 3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

1.Joh.2:24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.

2.Joh. 1:9. Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.

Jokainen joka pitää Jeesuksen käskyt pysyy Jumalassa. Jos pysymme siinä minkä olemme alusta asti kuulleet eli Kristuksen opissa/käskyissä niin pysymme Isässä ja Pojassa eli Jumalassa sillä Jumala/Herra on Isä ja Poika!

Raamattu siis selvästi ilmoittaa että Jumala/Herra (Elohim/JHWH) on Isä ja Poika.

1.Kor.8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

Yksi Jumala ja Herra (ELOHIM/JHWH) on Isä ja Poika josta ja jonka kautta kaikki on Luotu. Kaikki ei tietenkään sisällä Luojaa Isää ja Poikaa joka on iankaikkinen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa