Isä, Poika ja Pyhä henki

Raamatun tutkiminen

Isä, Poika ja Pyhä henki

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 17. Loka 2011 00:02

Tästä aiheesta on varmasti kirjoitettu aiemmin. Minulle riittää myös linkki opetukseen/ keskuteluun.

Olen miettinyt Pyhää kolmiyhteyttä. Poika (Jeesus) ei tiedä, milloin tulee maan päälle toisen kerran. Vain Isä tietää sen. Tämä viittaa siihen, että he ovat kaksi eri persoonaa. Jeesuksen piti mennä pois (kuolla ja nousta ylös), ja Pyhä Henki tuli puolustajaksi. Miksi Jeesus ja Pyhä henki eivät voineet olla samaan aikaan maan päällä? Puhutaan kolmiyhteisestä jumalasta ja kaikesta muusta. Tarvitsisin hieman valaisua, koska minua ovat alkaneet häiritsemään jotkin tv7:lla käytetyt ilmaisut. En tiedä, opetetaanko väärin vai enkö itse ole ymmärtänyt asiaa oikein.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Isä, Poika ja Pyhä henki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Loka 2011 10:25

Tästä vastauksesta ei ole kylläkään hyötyä sinulle, joka haluat tietää, koska en itsekään tiedä mitään :D Mutta jotenkin ajattelen, että meidän ei kannata sanoillamme rakentaa Jumalasta mitään kuvaa... Eli määritellä Jumalaa, joka kuitenkin on meidän kaiken käsityskykymme ja kuvailukykymme yläpuolella. Kuitenkin me voimme ehkä hapuillen oppia Hänet tuntemaan ja se onkin tärkeintä: Tuntea Hänet, johon me uskomme. Ja että Jeesus tuntee meidät :hearts: "Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä (Joh.10:14-15)."

Nyt pitää mennä palapelin tekoon pikkuisen kanssa... ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Isä, Poika ja Pyhä henki

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 18. Loka 2011 20:52

Kyllä Pyhä Henki käsittääkseni oli maanpäällä, eikös se laskeutunut Jeesuksen päälle kun Johannes kastaja kastoi hänet? Se että mainitaan että Pyhä Henki tulee puolustajaksi tarkoittaa mielestäni sitä, että Jeesuksen omat tulevat saamaan Pyhän Hengen sisimpäänsä ja se ei voinut tulla ennenkuin Jeesus oli mennyt ylös Isän luokse.

Henk.kohtaisesti en ole aihetta päässyt tutkimaan niin, että se olisi auennut itselleni kokonaisuudessaan, vaikea asiahan tämä on, mutta silti uskon että tärkeä asia uskon kannalta, että uskoo Jumalan olevan yksi, mutta kolmessa persoonassa.
lonelyrider
 

Re: Isä, Poika ja Pyhä henki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2011 21:20

lonelyrider kirjoitti:Se että mainitaan että Pyhä Henki tulee puolustajaksi tarkoittaa mielestäni sitä, että Jeesuksen omat tulevat saamaan Pyhän Hengen sisimpäänsä ja se ei voinut tulla ennenkuin Jeesus oli mennyt ylös Isän luokse.


Siitä Puolustajasta mitä haluaisin sanoa sori...

Käännöksen 33/38 mukaan Pyhä Henki on Puolustaja mutta Biblian mukaan Pyhä Henki on Lohduttaja.

Joh. 14:26 Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen. (Biblia)

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. (33/38)

Olen luullut että Pyhä Henki on aina valmiina puolustamaan mutta luin Biblian käännöstä ja siinä sanotaan että Lohduttaja.
Ymmärsin että jotain pahaa tapahtuu niin sen jälkeen Pyhä Henki tulee lohduttamaan.... Ei siinä Bibliassa sano että tulisi puolustamaan.

Jumalan siunausta kaikille! :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Isä, Poika ja Pyhä henki

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 18. Loka 2011 21:55

vaisuliini kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Se että mainitaan että Pyhä Henki tulee puolustajaksi tarkoittaa mielestäni sitä, että Jeesuksen omat tulevat saamaan Pyhän Hengen sisimpäänsä ja se ei voinut tulla ennenkuin Jeesus oli mennyt ylös Isän luokse.


Siitä Puolustajasta mitä haluaisin sanoa sori...

Käännöksen 33/38 mukaan Pyhä Henki on Puolustaja mutta Biblian mukaan Pyhä Henki on Lohduttaja.

Joh. 14:26 Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen. (Biblia)

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. (33/38)

Olen luullut että Pyhä Henki on aina valmiina puolustamaan mutta luin Biblian käännöstä ja siinä sanotaan että Lohduttaja.
Ymmärsin että jotain pahaa tapahtuu niin sen jälkeen Pyhä Henki tulee lohduttamaan.... Ei siinä Bibliassa sano että tulisi puolustamaan.

Jumalan siunausta kaikille! :hearts:


Ok, en tarkistanut nettiraamatusta sen enempiä, eli lohduttaja voi myös olla... mutta onpa erillainen sanamuoto, voi kertoa toisin kuin toinen sana, puolustaja voisi antaa sanat ikäänkuin suuhun, mutta lohduttaja vain antaisi lohdutusta murheeseen?

Mutta tuosta että jotain pahaa tapahtuu niin sen jälkeen Pyhä Henki tulee lohduttamaan, näetkö että tulisi jotenkin erillisesti, etteikö se jo olisi meissä Hänen omissaan? Ihan mielenkiinnosta, että miten näet Pyhän Hengen toiminnan, siis tulee paikalle, ilmeisesti niinkin...entä se mikä meissä on Jeesuksen omina?

Eli näen, että jae viittaa siihen, että Jeesuksen tuli mennä Isän tykö, että Lohduttaja saattoi tulla? Eikö Jeesus sano tuon erityisesti opetuslapsilleen?
lonelyrider
 

Re: Isä, Poika ja Pyhä henki

ViestiKirjoittaja kalamos » 13. Touko 2018 07:17

lara.tomb.raider kirjoitti:Olen miettinyt Pyhää kolmiyhteyttä.


Tuo yhteys tai ykseys näkyy jo Raamatun ensimmäisessä lauseessa:

:bible:
Mooses (Gen 1:1) kirjoitti:Alussa loi Jumala taivaan ja maan.


Tuossa Jumala (Elohim) on monikkomuotoinen.
Ja kuitenkin verbi on yksikössä.
Voisi sanoa, että luomistyön takana on perheyhtiö.



lara.tomb.raider kirjoitti:Poika (Jeesus) ei tiedä, milloin tulee maan päälle toisen kerran.


No, tuo on itse asiassa täysin mahdoton yhtälö.
Vanhemmissa käännöksissä ei yleensä ole tuota lisäystä
"ei myöskään Poika".

Mutta toki on niin kuin sanoit avauksessasi,
että Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa.

Onneksi Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa,
jolloin me voimme jotenkin ymmärtää sen,
mitä tarkoittaa yhdistelmä: "Isä ja Poika".
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron