Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

Raamatun tutkiminen

Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja Juhani » 02. Kesä 2019 22:24

Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

On usein vaikeaa ymmärtää näitä aikojen lopun asioita ja varmasti monet ovat näistä asioista eri mieltä. Jokainen meistä erehtyy, varsinkin minä. Onneksi näiden asioiden ymmärtäminen ei ole silti mikään pelastuskysymys. En halua aiheuttaa näillä muutamalla kysymykselläni mitään eripuraa, vaan toivon saavani niihin vastauksia. Mitähän tämä oikein tarkoittaa?

Antikristus osallistuu Harmagedonin taisteluun, mutta häntä ei nähdä missään esillä Googin ja Maagogin sodassa.
Jeesus Kristus seisoo Öljymäellä Harmagedonin taistelun lopussa, mutta missään emme näe Jeesusta Kristusta ilmestyväksi maailmalle Googin ja Maagogin sodassa.

1.Pedon valtakunnan aikana käydään Harmagedonin sota?
Ja viides enkeli vuodatti maljansa pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta pimeni; ja he pureskelivat kielensä rikki tuskissansa
ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa.
Ja kuudes enkeli vuodatti maljansa suureen Eufrat-virtaan, ja sen vesi kuivui, että tie valmistuisi auringon noususta tuleville kuninkaille.
Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.
Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.
- Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi! -
Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon. (Ilm.16:10-16)


2.Googin ja Maagogin sota käydään 1000- vuotisen valtakunnan jälkeen?
Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. (Ilm. 20:7-9)
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja kalamos » 25. Heinä 2019 09:25

Mielenkiintoinen kysymys on jo se, mikä on Goog.
Raamattu sanoo, että kysymyksessä on ruhtinas.
Mutta onko tuo ihminen tai esimerkiksi enkeliruhtinas.

Goog mainitaan
paitsi lainaamassasi Ilmestyskirjan kohdassa
myös Hesekielin kirjassa.
Hesekiel tuskin kuvaa samaa Googin hyökkäystä
kuin mikä Ilmestyskirjan loppusivuilla on kerrottu.

Nuo kansathan, jotka Hesekiel luettelee,
ja joiden ruhtinas tuo Goog on,
syntyivät pian vedenpaisumuksen jälkeen.

:bible:
Mooses (Gen 10:1-3) kirjoitti:Tämä on kertomus Nooan poikien,
Seemin, Haamin ja Jaafetin, suvusta.
Heille syntyi poikia vedenpaisumuksen jälkeen.
Jaafetin pojat olivat Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras.
Ja Goomerin pojat olivat Askenas, Riifat ja Toogarma.


Hesekielin kuvaus paljastaa toisaalta myös sen,
että tuokin Googin hyökkäys on vielä edessäpäin.
Se ei ole vielä toteutunut.

Totesit,
että antikristusta ei mainita Googin sodan yhteydessä.

Itse asiassa antikristus on jo tulijärvessä
sen Googin hyökkäyksen aikana,
josta Ilmestyskirjan loppusivut kertovat.

Löytyykö antikristus sitten jotenkin
Hesekielin kuvaamasta tilanteesta.
Ehkä, mutta tuskin Googin joukoista.

Jos Hesekielin kuvaama tilanne
on myös jossain Ilmestyskirjan sivuilla,
niin silloin olisimme varmaan jossain niissä tapahtumissa,
jotka aloittavat Ilmestyskirjan kolmannen osion:

:bible:
Mitä tämän jälkeen on tapahtuva
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja Juhani » 30. Heinä 2019 01:40

Ilmestyskirja antaa ymmärtää, että Herran päivä alkanee ns. Harmagedonin taistelulla ja jatkunee tuhatvuotisena valtakuntana.
Maan neljällä kulmalla olevasta pakanakansojen Googin ja Maagogin sodasta Ilmestyskirja kertoo alkavan vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen, jolloin peto ja väärä profeetta on heitetty jo elävältä tulijärveen.

Kummaa, että Ilmestyskirja ei käytä sanaa antikristus, vaan peto (vrt. esim.hepr. chayvah, "elävä olento")
:bible:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 14. Helmi 2020 17:07

Juhani kirjoitti:Antikristus osallistuu Harmagedonin taisteluun, mutta häntä ei nähdä missään esillä Googin ja Maagogin sodassa.
Jeesus Kristus seisoo Öljymäellä Harmagedonin taistelun lopussa, mutta missään emme näe Jeesusta Kristusta ilmestyväksi maailmalle Googin ja Maagogin sodassa.[/i]


Antikristus tuhoutuu viimeisen vuosiviikon aikana ja hänet heitetään väärän profeetan kanssa tuliseen järveen. Samassa yhteydessä Saatana lukitaan vankityrmään 1000 vuodeksi.

Rauhanvaltakunnan aikana ei ole pahoja henkiä kiusaamassa ihmisiä ja antamassa vääriä profetoita. Kun 1000 vuotta on kulunut, niin silloin ei astu esille Antikristus, koska hän on tulisessa järvessä, vaan itse lohikäärme Saatana, joka oli aiemmin tantanut valtaistuimensa ja voimansa Antikristukselle.

Miksi ei mainita Jeesusta Kristusta? Tämä johtuu siitä, että hän on tehnyt paluun ja on läsnä koko 1000-vuotiskauden ajan Jerusalemissa johtamassa maailmaa yhdessä 144000 messiaanisen juutalaisen kanssa. Lohikäärme Saatana lähtee lietsomaan 1000-vuoden loputtua kansoja Herraa Jeesusta vastaan. Kun Saatanan joukot piirittävät pyhien leiriä, niin tuli tuhoaa lopulta Saatanan ja hänen johtamansa joukot.
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja Juhani » 23. Helmi 2020 18:54

dogmatikos kirjoitti:
Juhani kirjoitti:Antikristus osallistuu Harmagedonin taisteluun, mutta häntä ei nähdä missään esillä Googin ja Maagogin sodassa.
Jeesus Kristus seisoo Öljymäellä Harmagedonin taistelun lopussa, mutta missään emme näe Jeesusta Kristusta ilmestyväksi maailmalle Googin ja Maagogin sodassa.[/i]


Antikristus tuhoutuu viimeisen vuosiviikon aikana ja hänet heitetään väärän profeetan kanssa tuliseen järveen. Samassa yhteydessä Saatana lukitaan vankityrmään 1000 vuodeksi.

Rauhanvaltakunnan aikana ei ole pahoja henkiä kiusaamassa ihmisiä ja antamassa vääriä profetoita. Kun 1000 vuotta on kulunut, niin silloin ei astu esille Antikristus, koska hän on tulisessa järvessä, vaan itse lohikäärme Saatana, joka oli aiemmin tantanut valtaistuimensa ja voimansa Antikristukselle.

Miksi ei mainita Jeesusta Kristusta? Tämä johtuu siitä, että hän on tehnyt paluun ja on läsnä koko 1000-vuotiskauden ajan Jerusalemissa johtamassa maailmaa yhdessä 144000 messiaanisen juutalaisen kanssa. Lohikäärme Saatana lähtee lietsomaan 1000-vuoden loputtua kansoja Herraa Jeesusta vastaan. Kun Saatanan joukot piirittävät pyhien leiriä, niin tuli tuhoaa lopulta Saatanan ja hänen johtamansa joukot.

Sotien järjestyksestä tuli kuitenkin eräs seikka mieleeni. Ymmärtääkseni Ilmestyskirjan todistuksen mukaan tapahtuisi ensin Harmagedonin sota, ennen 1000- vuotista ajanjaksoa ja ennen Googin sotaa. Kuitenkin monet ajattelevat Googin sodan tapahtuvan ennen Harmagedonin sotaa. Miksi?
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja aikkuuusi » 15. Maalis 2020 15:12

Hei Juhani! Kiitos kun houkuttelit tänne pohtimaan Ilmestyskirjaa. Olen siinä ollut kovin yksin.

Olen ymmärtänyt Googin sotaa niin, että koska Hesekiel ei tuntenut käsitteitä ”antikristus” tai ”peto” ja hänen aikanaan eli Googin kansa Maagogin maassa, hänelle annettu näky sodasta on erilainen kuin Johannekselle, mutta kyseessä on sama kuin Harmagedonin sota.

Ongelmana on ollut erottaa ovatko ne yksi ja sama vaiko kaksi eri sotaa. Molemmissa kuvauksissa hyökkäykset ovat kuitenkin kovin massiivisia yhtä kansaa kohtaan. Googilla on kuitenkin mukanaan ”vain” liittolaiset.
Jos onkin kaksi sotaa, Googin hyökkäys olisi ehkä voimaltaan heikompi Jerusalemin valtaus ja perustus antikristuksen valtaan asettumiselle ja Israel-vaimon vainolle muka ”rauhan ruhtinaana”. Jeesus Kristus on mukana Googin sodassa Hes.38:19-23 mukaisesti vain näkyvien tapahtumien taustalla. Tätä jatkuisi ”aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa” ja sitten käy antikristus yllyttämään nyt kaikki kansat suureen Harmagedonin sotaan ”hävittämään heidät olemasta kansa”.

Ilmestyskirjan ensimmäinen merestä nouseva peto on kymmenvaltioliitto jossa on kymmenen kuningasta. Yhdeksi näistä nousee lopussa tunkeilija jota profeetta Danielkin kuvailee 7.luvussa. Tämä on toinen peto, ”pieni sarvi” josta tulee hallitsija ja antikristus. Antikristus-sanaa Johannes selittää opilla jota tämä levittää ja heitä on monia. Paavali nimitti ”laittomaksi”. Peto puhuu herjauksia ja on röyhkeä ja kelvoton. Kyllä nämä sopii yhteen ja samaan henkilöön.
Peto käy sotaa petovaltakunnan voimalla, joka on ”savea ja rautaa” eli hajanainen ja epäsopuisa, ja niin riivaajahenkien avulla koottu Kadotuksen enkelin johtama jättiarmeija menee lopussa sekaisin ja sotii keskenään. Olisikohan Danielin 11:40- 45 luvussa taistelevilla Pohjan ja Etelän kuninkailla tässä osa? Niitä en ymmärrä.

Jos ensimmäistä sotaa on vain yksi, toinen Googin sota onkin ihan erilainen, se näyttää alkavan hajallaan asuvista Googin ja Maagogin kansoista, ei Maagogin maasta, ja sota käytäisiin ilmakehässä ”yli maan avaruuden” ja se päättyy pikaisesti taivaasta lankeavaan tuleen.

Tämä on sekaista ja ehkä nyt tässä on liiaksikin tiivistettyä kuvausta, jota olen keräillyt monien eri henkilöiden tulkinnoista ja kirjoista, joiden luettelo on jo pitkä. Haluan silti ehdottomasti pysyä Raamatun sanassa poikkeamatta siitä, mutta valitettavasti mielikuvituskin on vilkas. Vinkkejä ja neuvoja siis aina tarvitsen, kiitos.
Mutta en aio lopettaa tutkimista minulle kovin vaikeista asioistakaan.
aikkuuusi
 
Viestit: 9
Liittynyt: 05. Loka 2018 20:33

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja mot » 22. Kesä 2020 10:22

Juhani kirjoitti:Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

Antikristus osallistuu Harmagedonin taisteluun, mutta häntä ei nähdä missään esillä Googin ja Maagogin sodassa.
Jeesus Kristus seisoo Öljymäellä Harmagedonin taistelun lopussa, mutta missään emme näe Jeesusta Kristusta ilmestyväksi maailmalle Googin ja Maagogin sodassa.


On kaksi Googin sotaa. Ennen viimeistä vuosiviikkoa tai sen alussa ja toinen vasta 1000-vuotiskauden jälkeen.

Ensimmäisessä Googin sodassa, josta kertoo Hesekielin luvut 38 ja 39, ei Googilla tarkoiteta Antikristusta. Goog lienee Venäjä. Israel voittaa Googin Herran avulla. Sen jälkeen on muutaman vuoden rauhan aika Israelissa.

Kun Antikristus tulee viimeisen vuosiviikon puolessa välissä Jerusalemiin ja sen temppeliin, niin silloin Antikristus valloittaa Jerusalemista puolet. Tämä sota on mainittu Sakarjan kirjan luvun 13 lopussa ja 14 alussa. Silloin enkeli Mikael on Israelin kansan suojana, jottei koko Israel tuhoudu, mistä kertoo Danielin kirjan luku 12. Viimeisen vuosiviikon lopussa Herra Jeesus palaa ja seisoo Öljymäellä, kuten Sakarja kertoo luvussa 14.

1000-vuotiskauden jälkeen on Googin ja Maagogin sota, mistä Ilmestyskirja kertoo.
mot
 

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja Juhani » 29. Kesä 2020 00:39

mot kirjoitti:
Juhani kirjoitti:Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

Antikristus osallistuu Harmagedonin taisteluun, mutta häntä ei nähdä missään esillä Googin ja Maagogin sodassa.
Jeesus Kristus seisoo Öljymäellä Harmagedonin taistelun lopussa, mutta missään emme näe Jeesusta Kristusta ilmestyväksi maailmalle Googin ja Maagogin sodassa.


On kaksi Googin sotaa. Ennen viimeistä vuosiviikkoa tai sen alussa ja toinen vasta 1000-vuotiskauden jälkeen.

Ensimmäisessä Googin sodassa, josta kertoo Hesekielin luvut 38 ja 39, ei Googilla tarkoiteta Antikristusta. Goog lienee Venäjä. Israel voittaa Googin Herran avulla. Sen jälkeen on muutaman vuoden rauhan aika Israelissa.

Kun Antikristus tulee viimeisen vuosiviikon puolessa välissä Jerusalemiin ja sen temppeliin, niin silloin Antikristus valloittaa Jerusalemista puolet. Tämä sota on mainittu Sakarjan kirjan luvun 13 lopussa ja 14 alussa. Silloin enkeli Mikael on Israelin kansan suojana, jottei koko Israel tuhoudu, mistä kertoo Danielin kirjan luku 12. Viimeisen vuosiviikon lopussa Herra Jeesus palaa ja seisoo Öljymäellä, kuten Sakarja kertoo luvussa 14.

1000-vuotiskauden jälkeen on Googin ja Maagogin sota, mistä Ilmestyskirja kertoo.


Kiitos vastauksestasi! Minulle jäi vähän epäselväksi, että missä kohtaa Raamatussa mainitaan näissä tapahtumissa nimeltä Enkeli Mikael?
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja mot » 29. Kesä 2020 11:16

Juhani kirjoitti:Kiitos vastauksestasi! Minulle jäi vähän epäselväksi, että missä kohtaa Raamatussa mainitaan näissä tapahtumissa nimeltä Enkeli Mikael?


Se mainitaan Dan 12:1. Tämä aika viittaa viimeisen vuosiviikon jälkimmäiseen puoliskoon, jolloin kauhistuksen siivillä saapuva Hävittäjä, joka on Antikristus, on tullut Jerusalemin temppeliin. Daniel puhuu suuresta ahdistuksesta, jota ei ole koskaan ollut, mistä myös Jeesus kertoo.

Dan 12:1 -- Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.

Matt 24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

Mitä tulee Googin sotaan, niin se käydään joko ennen viimeistä vuosiviikkoa tai sen alussa. Israeliin hyökkää ensin Goog ja Israel voittaa sen, sitten on noin 3,5 vuoden rauhan aika.

3,5 vuotta kestäneen rauhan jälkeen Israeliin hyökkää kauhistuksen siivillä Hävittäjä, Antikristus, joka kykenee valtaamaan Jerusalemin. Tätä aikaa kestää 3,5 vuotta myös ja sen ajan lopulla Jeesus tulee Öljymäelle vapauttamaan omansa Antikristukseen sortovallan alta.

Sak 13:8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Sak 14:1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
6 Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat.
mot
 

Re: Muutama kysymys harmagedonin, googin ja maagogin sodasta

ViestiKirjoittaja mot » 29. Kesä 2020 11:27

Patmoksen blogissa on yksi hyvä anonyymi kommentti, jossa on selvitetty viimeisen vuosiviikon tapahtumien aikataulua. Kopioin tekstin tähän ja lisäsin itse yhden jaeviittauksen Ilm 12:5 kohtaan 3):

"Viimeisen 7 vuoden kronologia on menee näin:

1) Antikristus tulee esille Roomassa. Hän ei kuitenkaan heti pääse Jerusalemin temppeliin, koska sitä ei vielä ole.

Ilm 6:1,2, Ilm 17:1,9,18

2) Temppeli rakennetaan ja Herra Jeesus tulee valtaistuimella istuen ja kerubien kannattamana pyhäkköön sen itäisestä portista. Seurakunta temmataan ilmaan Jeesusta vastaan ja he kaikki menevät Jerusalemiin temppelivuorelle syömään juhla-ateriaa.

Sak 6:12,13, Hes 43:2-7, 1 Tess 4:17 ja Matt 24:28

3) Herra Jeesus on Jerusalemin temppelissä 3,5 vuotta ja sen jälkeen vie seurakuntansa Karitsan häihin, jolloin temppelistä tulee tyhjä talo. Jeesus tulee siis hakemaan omansa hääjuhlaan.

Joh 14:2-4. Ilm 12:5

4) Kun temppelistä on poistunut Antikristusta pidättävä tekijä, niin Antikristus tulee seuraavaksi 3,5 vuodeksi temppeliin, mikä on Jumala lähettämä raju eksytys niille, jotka rakastivat vääryyttä ja valhetta.

Dan 9:27, 2 Tess 2

5) Antikristuksen aika päättyy 3,5 vuoden lopussa, jolloin Herra Jeesus tulee armeijansa kanssa Öljymäelle sotimaan Antikristusta vastaan. Silloin Herra Jeesus ratsastaa valkoisella hevosella ja valtaa temppelin takaisin itselleen. Herra Jeesus on sen jälkeen 1000-vuotiskautensa aikana temppelissä ja koko maan kuningas.

Ilm 19:11-16 ja Jes 66:15-18"
mot
 

Seuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron