Olen tutkiskellut ja pohtinut ja palaan tähän kuitenkin vielä. Olen edelleen sitä mieltä, että osa viroista
eli palvelutehtävistä ovat naisillekin avoimia.
Minusta tämäkin Raamatunkohta tukee tätä ajatusta
1. Kor. 12:5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; Virat ovat moninaiset, eli niitä palvelutehtäviä on useita, ei vain muutamaa, joten olen varma, että näitä
virkoja on auki myös naisille.
(Pohdiskelin seuraavaa ihan yleisesti, en sen mukaan, voiko nainen olla profeetta) Kun mietin jo aiemmin, onko profetian armolahjalla ja profeetalla jotain eroa. Tarvitseeko profetian armolahjan omaava lisäksi myös
jonkun erityisen kutsumuksen? Tai palvelun armolahjan tai jonkin muun armolahjan? Muutama Raamatun kohta voi tuoda lisää valoa. Tai lisää kysymyksiä.
29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
Tuo 1. Kor. 14 kohta ei oikeastaan erittele mitenkään profetian armolahjaa profeetasta. Kuitenkaan kaikki eivät ole profeettoja?
Myös tämä kohta oli mielenkiintoinen.
Room. 12: 6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu;
jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;Tuosta voisi päätellä, ettei uskova välttämättä miellä itseään profeetaksi, vaikka hänellä olisikin profetian armolahja.
Netistä löytyy kyllä artikkeleita, jossa sanotaan profeetan kutsumusta eri asiaksi kuin profetian armolahja. Profeetan kutsumuksena
pidettiin jotakin päätoimista toimimista profeettana, kun taas profetian armolahjaa jotkut käyttävät vain vähemmän tms.
Ehkä siinä voi olla jotain aste-eroja.
On myös pari muuta armolahjaa joita olen miettinyt. Viisauden ja tiedon sanat ovat sellaisia
Tässä pätkä Petrin kirjoituksesta
[b]Tiedon sanat
Tiedon sanojen armolahjan avulla pystytään ymmärtämään Jumalan sanan opetusta sekä jakamaan sitä muille. Viisauden sanojen armolahja keskittyy Jumalan viisauteen, mutta tiedon sanat keskittyvät Jumalan sanan opetukselliseen ymmärtämiseen.
Tiedon sanat on kreikaksi logos gnoseos. Logos tarkoittaa sanaa ja puhetta. Joh 1:1 on sana logos, eli Herra Jeesus oli se sana, joka oli Jumalan tykönä ja oli Jumala. Gnosis (gnoseos) tarkoittaa tietoa sekä tietoa jonka voi ymmärtää.
Tiedon sanat on armolahja, jonka kautta kyetään ymmärtämään Jumalan sanan opetusta ja Kristusta Jumalan sanana. Uskon, että tiedon sanojen armolahja on armolahja, jonka Jumala antaa sanan opettajille, mutta miksei myös muillekin.
Logos (sana ja puhe) sekä gnosis (tieto jonka ymmärtää) tarkoittaa Jumalan sanan ja puheen ymmärtämistä, eli tietoa siitä mitä Jumalan sana opettaa.
[/b]
Linkki
http://www.kotipetripaavola.com/armolahjoista4.htmlNämä tiedon sanat armolahja on kanssa mielenkiintoinen. Jumala voi antaa ymmärrystä Sanasta jakamaan sitä muille. Kuitenkaan kaikki, joilla tämä lahja on, eivät ole opettajia.
Opettamisen armolahja on vielä erikseen. Niin olen ymmärtänyt.
Tämäkin on mielenkiintoinen, että Jumala on antanut tätäkin -tiedon sanat- lahjaa myös naisille, (en usko kuitenkaan, että opettajan armolahja on naisille). Olen kuullut, että monesti tämä lahja toimii yhteen viisauden sanat armolahjan kanssa.
Kaiken kaikkiaan tämä aihe on mielenkiintoinen. Armolahjoja ja palvelutehtäviä ja armoituksia on niin paljon. Kertoo siitä, kuinka moninaiset Jumalan lahjat ovat,
kaikkia tarvitaan. Ja kuinka tarkkaan Jumala on kaiken suunnitellut ja rikas antaja
seurakunnalle, kunhan vain kaikki tapahtuisi järjestyksessä ja rakkaudessa ja sovussa Herramme Jeesus ja risti keskipisteenä, päänä. Se on mielenkiintoista, että meitä uskovia on niin
monenlaisia persoonia ja Jumalalla on varattuna kaikenlaisia armoituksia, tehtäviä ja armolahjoja. Jos kaikki menisi Jumalan tahdon mukaan, uskon että kaikki voisivat kokea olevansa Jeesukselle tärkeitä ja rakkaita ja hyödyksi yhteiseen rakentumiseen.
Toisekseen Minusta nämä jutut on tärkeitä, koska Jeesuksen morsian on kulkemassa yhä enempi pimentyvässä maailmassa. Jos rakkautta ja sopua ei löydy, yhä useampi on vaarassa tippua pois. Tarvitsemme Jeesusta ja toisiamme. Mitä syvempi pimeys, sen kirkkaammin Jeesus voi meidän lampuissamme loistaa.
Anteeksi pitkä paatos.