Profeetta ja profetoimisen lahja

Raamatun tutkiminen

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Kesä 2021 17:34

*
Haluaisin vielä tarkentaa pari juttua jos sopii. Kun Jumala on asettanut virat uuden liiton seurakunnalle niin Hän asetti myös virkoja koskevia asioita ja varoituksia mitkä viittaa vahvasti miehiin mutta naisiin viittaavat asiat ei ole Herran annettavissa. Se aukollinen puoli selittää puolesta että naisille ei ole annettavissa virkaa. Miehille viittaavissa asioissa on aukottomasti asetettu Herralta.

No haluaisin vielä kertoa että kohtasin itse naista joka pitää itseään profeettana viran kanssa. Hän sanoi sen sanoman tulleen Herralta mutta sanoma ei vaikuta että olisi Herralta vaan itseltään, siinä on paljon selityksiä ja sormella osoittamista. se ei kuulosta meidän Herralta.

Herran siunausta! ;gladly: :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 13. Kesä 2021 18:41

No, me uskomme tässä asiassa eri tavalla.

Se että on vääriä naisprofeettoja, ei sulje pois sitä että ei voisi olla oikeitakin.
Tänä päivänä vääriä profeettoja löytyy pilvin pimein, niin naisia kuin miehiäkin, jotka haluavat
korottaa omaa asemaansa.

Minä en löydä yhtään Raamatun kohtaa, jossa sanottaisi, ettei naisilla voi olla palvelutehtäviä.

Jeesuksen Siunausta sinulle myös :hearts: :wave:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Kesä 2021 18:55

*
Rauhaa, Mariini!

Mitä virkaan tulee; ne Jumalan kirjoitukset on asetettu niin silloin on mahdollista turvautua ja koetella onko se Herralta ja onko sanoma Herralta.

Mutta miten voi koetella naista jollei ole naisiin viittaavia kirjoituksia? Miehiin viittaavat asiat ja varoitus löytyy Uudesta Testamentista koska Jumala on asettanut ne miehiä varten niin on mahdollista pysyä Kirjoitusten mukaan.

Ei voi turvautua Vanhaan Testamenttiin koska Uudesta Testamentista ei löydy naisiin viittaavat asiat ja varoitus.

Herran siunausta sinulle! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 13. Kesä 2021 23:44

vaisuliini kirjoitti:*
Rauhaa, Mariini!

Mitä virkaan tulee; ne Jumalan kirjoitukset on asetettu niin silloin on mahdollista turvautua ja koetella onko se Herralta ja onko sanoma Herralta.


Mutta miten voi koetella naista jollei ole naisiin viittaavia kirjoituksia? Miehiin viittaavat asiat ja varoitus löytyy Uudesta Testamentista koska Jumala on asettanut ne miehiä varten niin on mahdollista pysyä Kirjoitusten mukaan.

Ei voi turvautua Vanhaan Testamenttiin koska Uudesta Testamentista ei löydy naisiin viittaavat asiat ja varoitus.

Herran siunausta sinulle! :pc:


En haluaisi väitellä tai inttää mitään, mutta oppirakennelmasi kuulostaa tosi omituiselta.

Kyllä Uudesta Testamentista löytyy kohtia, joissa viitataan myös naisten tehtävien koetteluun.
Ja osa koettelusta kuuluu kaikkiin tehtäviin yleisesti. Myöskin jokainen sanoma tulee koetella, olipa sanoman tuojalla virka tai ei.
Tai tulipa sanoma mieheltä tai naiselta.

Sehän olisi tosi omitusta, jos naiset voisivat toimia työtehtävissä seurakunnassa, ilman virka- tai palvelutehtävä- nimitystä ja heidän
tehtäviään tai toimintaansa ei tarvitsisi koetella.

Sinä sanoit että olet vetänyt jotain ryhmää seurakunnassa, joka on minusta ihan selvästi jonkinlainen palvelutehtävä ollut,
jonka mielestäsi Herra on sinulle antanut. Sanoit omaksi titteliksesi tai työtehtävän kuvaukseksi "pieni palvelija".

Kyllä mielestäni jokaisen työ-tekemisiä pitää seurakunnassa koetella, olipa titteli tai työtehtävän nimi mikä hyvänsä, sanottiimpa sitä viraksi tai ei.

Tuolla tavalla naiset pääsisivät kuin koira veräjästä, jos tekevät jotakin vääryyttä armolahjoillaan ja/tai työtehtävissään.
Heidän tehtäviäänhän ei tarvitsisi kenekään valvoa, eivätkä he olisi seurakuntajärjestyksen alaisia.

Kyllä tässä on jotakin omituista.

Herran Jeesuksen siunausta sinulle. :pc: :hearts:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 14. Kesä 2021 10:40

Ihmettelin tuota 1. Kor. 14 kohtaa profeetoista ja luin uudelleen PP:n kirjoitusta siitä. Nyt aukesi koko juttu.

Ei siinä erotella profetian armolahjaa profeetasta, kun mietin, onko niissä eroa.

PP:n tekstiä
Paavali opetti myös profeetoista: Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut (allos) arvostelkoot (diakrino). Allos tarkoittaa toista samanlaista, eli Paavali tarkoitti, että toiset profeetat arvostelkoot profeetan sanoman seurakunnassa. Raamattu antaa jokaiselle uskovalle oikeuden arvostelemiseen ja koettelemiseen siihen mitä seurakunnassa tapahtuu. Miksi Paavali kirjoitti kuitenkin tässä näin? uskon että Paavalin tarkoittaneen sitä, että profeetat ensin arvostelevat, siksi Paavali kirjoitti kuten kirjoitti, sillä muualla Raamatussa on opetus:


1 Tess 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

1 Joh 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.


Jokaisella uskovalla on oikeus koetella ja arvostella kaikki seurakunnassa tapahtuvat opetukset, profetiat, ilmestykset jne. Paavalin opetus 1 Kor 14:29 ei siis kiellä muita kuin profeettoja arvostelemasta, vaan kehottaa profeettoja ensin arvostelemaan. Miksi näin? Kaikkea emme tiedä, eikä tarvitse tietää, mutta kysymys voi olla siitä, että toinen profeetta "tuntee" profetian hengen ja näin he ensin arvostelevat, mutta toki koko seurakunnan tulee koetella kaikki myös profeettojen sanoma.


Paavali opetti myös, että jos joku profeetoista saa ilmestyksen, tulee äänessä olevan profeetan vaieta. Koska kaikki profeetat saattavat profetoida toinen toisensa jälkeen, että koko seurakunta saisi opetusta ja kehotusta. Profeettojen henget ovat profeetoille alamaisia tarkoittaa alkukielen valossa, että profeettojen henget ja sanoma on seurakunnan kontrollin ja järjestyksen alla sekä profeettojen sanoman tulisi olla uskon Hengen ja Jumalan tahdon mukaista. Sen jälkeen Paavali jatkaa, että Jumala ei ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala, jokaisessa seurakunnassa.



http://www.kotipetripaavola.com/armolahjoista6.html

Tuo sana kaikki tarkoittikin kaikkia profeettoja, joista vain kaksi tai kolme saavat olla äänessä kerrallaan. Ja profeetat arvostelevat ensin toisten profeettojen sanomia, kenties syystä, että he parhaiten tunnistavat toisen profeetan hengen.

Myös kohta naisten käskemisestä olla hiljaa on mielenkiintoisesti tällaisessa kohdassa, jossa opetetaan profeettojen toiminnasta seurakunnassa. Petri on opettanut, että nuo naiset häiritsivät kokousta, mutta tuosta kohdasta voisi oikeastaan myöskin ymmärtää, että ne vaimot ovat tuossa tilanteessa häirinneet profeettojen profetoimista.

Tässä valossa en kyllä yhtään ihmettele, että Paavali on ärähtänyt ja käskenyt rouvasväkeä olemaan hiljaa. Lienevätkö kyselleet miehiltään jotain analyysejä rpfetioiden tulkinnoista tai huudelleet kysymyksiä, että profeetat ovat häiriytyneet?

Tätäkin kohtaa liian monesti käytetään lyömäaseena kaikkea naisten seurakunnassa puhumista vastaan. Se on aika rumaa.
Näimpä kerran yhdeltä (Norolampi) saarnasmieheltä selityksen, etteivät naiset saa häiritä kokousta, mutta miehet saavat.
Hieman nauratti. Ei ne miehetkään saa käyttäytyä häirikköinä siellä kokouksessa.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2021 17:31

*
Anteeksi jos tekstini vaikuttaa siltä mutta en halua väitellä enkä inttää enkä mitään sellaista epähedelmällista keskustelua vaan keskinäistä rauhaa kanssasi. ;gladly: Tarkoitan Sanalla koettelemista kirjoitusten mukaan. Esitän esimerkkiä. Jos joku miehistä pyrkii opettajaksi, niin Uudesta Testamentista löytyy varoitus mikä koskee miehiä. Siinä on Sanalla koeteltavaa Jumalan kirjoitusten mukaan ettei eksyisi pois totuudesta.

Jaak. 3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

Kirjeillä kirjoiteltiin veljielle, mitkä koskee miehiä. Siinä on Sanalla koeteltavaa kirjoitusten mukaan. Mutta naisia koskevat Sanalla koeteltavat ei löydy Raamatusta, miten voi pysyä Kirjoitusten mukaan ettei eksyisi pois totuudesta? Mutta Jumalan kirjoitukset eivät ole aukollista vaan aukottomia niin silloin on mahdollista turvautua Kirjoituksiin koetellen Sanalla omaksi pelastukseksi eksytyksiltä ja lopunajan eksytyksiltä.


Vanhan Testamentin nainen oli profeetta ja lisäksi tuomari, se oli johdollinen. Muistan lukeneeni Uuden liiton viran määrittelyä että se on johdollinen. En muista missä olen lukenut sen niin voisin nostaa sen esille täällä foorumissa.

Mutta nainen ei ole alempiarvoinen jos käyttää armolahjaa. Se ei vähennä naisen arvokkuutta. Armolahjoilla nainen palvelee suoranaisesti Jumalaa seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Se on valtava asia. Ja profetoimisen armolahja ei ole vähäpätöinen asia. Sillä seurakunta rakentuu, saa kehotuksen ja lohdutuksen niin seurakunta ojentautuu kohti kirkkauden Herraa. Se on niin valtava asia.

Herran siunausta kanssasi! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 15. Kesä 2021 02:18

Laittamasi jaakobin kohta kohta viittaa johtajiin ja sellaiseksi pyrkivään mieheen. Ei kaikkiin palvelutehtäviin, joita seurakunnassa voi olla.

Myös ne Raamatun kohdat, joissa kehoitetaan koettelemaan, viittaavat johtajiin, seurakunnan kaitsijoihin.
Tämä kohta löytyy sieltä Timoteuksen kirjeestä. Siinä puhutaan myös seurakunnan palvelijan valitsemisesta, joka viittaa mieheen, mutta Foibe
tekee siihen poikkeuksen, että kyseisen palvelutyön täytyy olla jossain muodossa myös avoinna naisille. Raamatun kokonaisilmoitus tulee ottaa huomioon, ei vain osaa.

Missään ei kuitenkaan lue ohjetta, että profeetta olkoon yhden vaimon mies tai evankelista olkoon yhden vaimon mies ja johtakoon toimellisesti jne, en ainakaan muista sellaista. Profeettoja varten ovat toisenlaiset ohjeet,
eikä niissä eritellä sukupuolen mukaan.

Olisi myös outoa, että Paavalin ohjeen mukaan kaksi tai kolme profeetoista saisi kerrallaan olla äänessä seurakunnan kokouksessa, mutta
tämä sulkisi kokonaan ulkopuolelle ne, joilla olisi pelkästään profetoimisen armolahja. Tulisi vaikutelma, etteivät he tekisi lahjallaan mitään, koska vain profeetat
saisivat tuoda sanomia.

Näistä syntyy sellaisia ristiriitoja, etten voi uskoa siihen, että naiset ovat kokonaan suljetut seurakunnan palvelutehtävien ulkopuolelle.
Lisäksi tämä opetus voisi sulkea ulkopuolelle muitakin, muiden lahjojen kanssa.
Minun mielestä tämä ei mene oikein.

En tiedä, jaksanko enää jatkaa tätä keskustelua, kun en tiedä, onko tällä mitään hyvää hedelmää, enkä halua kiistellä. Tuntuu yksipuoliselta tämä.
Koettelen Sanalla, eikä minusta kestänyt koetusta.

Olisi kiinnostanut tutkia enempikin, muutakin, kuin naiskysymyksiä, mutta en tiedä onko sillä merkitystä.

Kiitän kuitenkin keskustelusta, Herra avasi minulle uusia paikkoja ja käsitykseni ovat tarkentuneet, joskaan eivät samaan suuntaan kuin sinun.
Tästä aiheesta ei monestikaan voi keskustelela asiallisesti, koska sekaan tulee aina riidanhaastajia ja ylhäältä alaspäin komentelua ja keskustelu menee silkaksi tappeluksi.

Sanon kuitenkin tältä erää heipat ja toivotan Herran rauhaa ja siunausta sinulle ja kaikille. Kirjoitan, jos aihetta vielä löytyy. :pc: :hearts: :prayer4: :thumb:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Linnea » 15. Kesä 2021 12:16

Muutamia lainauksia koeteltavaksi Pentti Heiskan PAPPEUS JA VIRKA -kirjoituksesta:

(http://www.kotipetripaavola.com/pappeusjavirka.html)


UL:n seurakunnassakin on Jumalan Sanan asettamana papisto palvelustehtävineen, mutta se ei tarkoita erillistä ”pappikastia”, kirkollista pappeutta, virkaa ja virkahierarkiaa. Seurakunnassa ei ”lueta papiksi”, eikä tulla sellaiseksi ja palvelustehtäviin vihkimällä toisiaan. Seurakunta ja sen Herra ovat itse tuo papisto. Pappeus ja palvelustehtävät tulevat UL:n seurakunnassa Jumalan katoamattoman elämän voiman kautta tapahtuvana hengellisenä syntymisenä ja voiteluna taivaasta (Hb 7:11-17; 1Pt 1:1-3; 2:9,10; Ilm 1:4-6). Ne eivät ole ihmisiltä eivätkä ihmisten kautta (kuten kirkossa kaikki), vaan Jumalalta (Mt 10:1-8; Gal 1:1).

---

Seurakuntaruumiin kaikki jäsenet ovat pappeja, tasavertaisia Jumalan, evankeliumin ja toistensa palvelijoita, vaikka heillä onkin erilaisia, kutsumuksensa ja armolahjojensa mukaisia palvelustehtäviä Messiaan ruumiissa (Ilm 1:4-6; 1Pt 2:9,10; 4:8-11; Mt 20:25-28; Apt 20:17, 28; Rm 12:1-21; 1Kr 12:1-31; Ef 4:1-32; 1Tm 4:9-16; 2Tm 1:6-11; 4:1-5).

---

Kirkolliset toisiinsa sidotut paavius, piispuus, pappeus ja virka sekä niiksi/niihin ”lukeminen”/vihkiminen taas ovat ihmisten tahdon luomuksia ja asetuksia, eivät UL:n raamatullisia käsitteitä.

---

UL:n srk on ”kuninkaallinen papisto”, jonka kaikilla jäsenillä on (lihan mukaisen ”toimihenkilöyden / aseman” sijasta) jokin hengellinen palvelustehtävä seurakuntaruumiissa; he ovat kaikki hengellistä työtä tekeviä pappeja, veljiä ja sisaria, ilman mitään kastijakoja enempää ”toimihenkilöihin” ja ”seurakuntalaisiin”, kuin ”pappeihin” ja ”maallikoihinkaan”. Vanhempien (presbyteros), niin kuin mikään muukaan palvelustehtävä, ei tee heistä srk:n ”toimihenkilöitä”.

Raamatunkäännöksillä ja niiden harhaisilla selityksillä annetaan aivan yleisesti tarkoitushakuista kirkollista kuvaa asioista. Varmasti tässäkin moni kritisoi tämän kirjoittajaa ja vetoaa siihen, kun KR-38:ssa lukee ”.. jos joku pyrkii srk:n kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen” (1Tm 3:1), todeten, että siinähän suoraan lukee: ”kaitsijanvirka ja -toimi”. Niinpä niin. Niinhän siinä sanotaan. Mutta mitä 1Tm 3:1:ssä oikeasti sanotaan? Ensinnäkin, kun puhutaan kaitsijasta (episkopos), puhutaan srk:n vanhimmasta, tässä yhdestä sellaisesta, ei jostakin vanhinten lisäksi olevasta yksikkömuotoisesta ”kaitsijasta, paimenesta/pastorista, kirkkoherrasta, srk:n johtajasta tai piispasta” (Apt 20:17,28; Tt 1:5-11).

Toiseksi, kun KR-38:ssa lukee ”kaitsijan virkaan”, kreikassa puhutaan vain kaitsijasta (episkopos), ei mitään mistään ”virasta / virka-asemasta”. Kolmanneksi, kun KR-38:ssa lukee ”toimeen”, on kreikassa ergon, minkä merkitys on työ, ei virka-asema, toimi (UTN n:o 1860). Raamattu Kansalle -käännöksessä (v. 1999) 1Tm 3:1 on käännetty suomenkielisistä käännöksistä lähimmäksi sitä, mitä kreikkalaisessa tekstissä oikeasti lukee. Näin RK-99:

”Jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijaksi, hän haluaa jaloon tehtävään”.

Käännös olisi täysin kreikkalaisen/aramealaisen tekstin mukainen, kun lopun ”tehtävään”, olisi käännetty ”työhön” (kr. Ergon, työ – ei niinkään ”tehtävä”). KR-38 versio 1Tm 3:1:stä on hyvä esimerkki siitä, kuinka suuresti sivuraiteelle lukijan ajatus voidaan johdattaa, äkkipäältä hyvinkin ”viattoman” tuntuisilla efekteillä – varsinkin kun käännöstä sitten vielä tuetaan täysin massiivisilla pappeus/virka –käytännöillä ja harhaopetuksilla. Uskovat ovat yksi tasa-arvoisten veljien ja sisarten muodostama Messiaan ruumis ja kuninkaallinen papisto, ilman ”virka-asemia” ja ”-toimia” – julistaaksensa ja todistaaksensa kutsumuksensa / armolahjojensa mukaan eri tavoin Isästä ja pelastuksen Tiestä, Jeshuasta (1Pt 2:9,10; 4:10,11; Apt 1:6-8,15; 2:1-4; 1Kr 12:1-31).

---

Muiden kirkkojen kuin katolisen kirkon käytäntöjä ei ole tässä tarpeen erikseen laajemmin esitellä, koska pappeutta ja virkaa koskien kaikkien kirkkojen ”pappeudet ja virat” ovat periaatteessa vain synagogan esimiehen eriasteisia katolisia variantteja. Kaikkialla missä on ”kirkkoherra, seurakunnanjohtaja, pastori/paimen, saarnaaja, työntekijä” jne., tai mitä tahansa paikallisten vanhempien lisäksi, heistä erottautuen ja tai heidän yläpuolellaan olevia ”virkoja”, titteleitä ja tai hallintoelimiä, ne ovat kirkollisia paavillis-piispallisia lihan istutuksia.

---

Pappi- ja palvelustehtävä [kirkollisesti virka] -sanojen vääristyminen käynnistyivät samoihin aikoihin kuin alkoi kirkkolaitoksen muodostuminenkin.

---

Hengellinen syntyminen Jumalan Sanalla Pyhästä Hengestä (Jh 1:12,13; 3:3-8; 1Pt 1:1-3, 22,23; Jk 1:18), Hengessä tapahtuva kastaminen Messiaan ruumiin jäseneksi (1Kr 12:12,13), merkitsee aina samalla myös johonkin palvelustehtävään syntymistä ja kutsumusta. Aivan samoin kuin leeviläisillä, jokainen on jokin jäsen, palvelustehtävissä toimivaksi tarkoitetussa seurakuntaruumiissa, kuninkaallisessa papistossa (Rm 12:1-21; 1Kr 12:4-30; Ef 4:1-16; 1Pt 2:9,10).

Apostoli Pietarin kautta Pyhä Henki opettaa Messiaan ruumiin jäseniä siitä, kuinka tuota jaloa papillista palvelustehtävää tulee suorittaa:

Palvelkaa toisianne kukin sillä armolahjalla minkä on saanut.. sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa.. että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeshuan Messiaan kautta” (1Pt 4:10,11).

Apostoli Paavali, joka kutsuttiin pelastukseen ja apostoliksi Jeshuan ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen jälkeen, eli samassa ”järjestyksessä” kuin kaikki muutkin ylösnousemuksen jälkeen uskoon tulleet, eikä kuten muut apostolit Jeshuan lihan päivinä, kirjoittaa meille hengellisistä lahjoista ja palvelustehtävistä mm. näin:

”Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä, eikä ihmisen kautta, vaan Jeshuan Messiaan kautta ja Isän Jumalan, joka on Hänet kuolleista herättänyt..” (Gal 1:1).

”Armolahjat ovat moninaiset.. ja palvelustehtävät ovat moninaiset.. niinpä Jumala asetti.. ensiksi apostoleja, toiseksi profeettoja, kolmanneksi opettajia, sitten Hän antoi voimallisia tekoja, armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Mutta itse kullekin meistä on armo annettu Messiaan lahjan mitan mukaan.. ja Hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Messiaan ruumiin rakentamiseen mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin, ruumiiseen, niinkuin Hän on tahtonut” (1Kr 12:18; Ef 4:7-16).

”Ei niin, että tahdomme vallita [kr. kyyrieuoo: olla herrana; hallita, vallita] teidän uskoanne, vaan me yhdessä autamme teitä teidän iloonne” (2Kr 1:24).

Kuinka kaunis ja kirkas onkaan Jumalan Sanan opetus – eikä miltään osaltaan sukuakaan kirkkolaitoksen opeille ja opetuksille näistä asioista. Ei sanaakaan ihmisen kautta tapahtuvasta ja vihkimyksen sakramenttiin perustuvasta pappeudesta, hierarkiasta, hallitsemisesta ja vallasta yksilöuskovien ja seurakuntien yli!

---

Uuden Liiton tultua tapahtui ”pappeuden muutos” (Hb 7:12). Jeshua on sekä Välimies, että Uhri, ja myös Ylimmäinen pappi. Vanhan Liiton leeviläinen ”uhri-/välittäjäpappeus” päättyi ja tilalle tuli ”Melkisedekin järjestyksen” mukainen pappeus, jossa kaikki Juudasta nousseen Ylimmäisen papin, Jeshuan, hengelliset veljet ja sisaret, koko Jumalan kansa, ovat pappeja, ”kuninkaallinen papisto”, ilman mitään keskinäisiä hierarkioita papiston sisällä (Hb 7:19-28; 1Pt 2:9,10; Mt 23:8-11). Tässä pappeudessa on palvelustehtävien tasa-arvoinen erilaisuus yhdessä Hengessä eri astioiden ja myös sukupuolten välillä. Seurakunnan vanhemmat ja uskovien opettajat esimerkiksi ovat aina vain veljiä, vaikka armolahjansa/kutsumuksensa puitteissa kaikki ovat yhtälailla pappeja ”julistaakseen Hänen jaloja tekojaan, joka pimeydestä on kutsunut meidät ihmeelliseen valkeuteensa” (Rm 12; 1Kr 12-14; Ef 4; 1Pt 2:9,10). Eikä muuta pappeutta olekaan.

Näin, suorastaan dramaattisen selvää, on Jumalan teko ja asettamus pappeudesta ja palvelustehtävästä Uuden Liiton seurakunnassa. Ja sille niin äärimmäisen vieraita ja vastakkaisia ovat ne ”pappeus ja virka”, joiden ihmisten suuri enemmistö tässä maailmassa kuvittelee niitä olevan. Mutta kiitos Jumalalle, itse Hän edelleen pappinsa kutsuu ja valmistaa, sekä heitä työtoveruudessaan pitäen rakentaa seurakuntansa, jota tuonelan portit eivät voita. Ja ikuisesti nuo kerran valmiiksi tulevat papit ja Jumalan kuvat ovat paistatteleva Hänen kirkkautensa ylitsevuotavassa valossa.
Linnea
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28. Syys 2017 15:48

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 15. Kesä 2021 13:21

Kiitos Linnea. :thumb: :hearts:

Tuossa oli paljon painavaa asiaa ja sellaista, josta yritin aiemmin saada kiinni.
Luin tuon kertaalleen ja luen vielä uudelleen.

Varsin mielenkiintoisia huomioita luterilais-katolilaisesta hierarkia järjestyksestä, jota salakavalasti
voidaan tuoda monella tavalla ihmisille.

Herran Jeesuksen siunausta. :pc: :hearts:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Heinä 2021 18:45

*
Ajattelen tuoda esille se hyvä Sanan opetus eräästä kirjasta ja se koskee väärää profeetallisuutta.

------------



VÄÄRÄ PROFETAALISUUS:

Oppi synnytti silloin profeettoja, jotka saivat erilaisia ilmestyksiä ja profetoivat ohi Raamatun ilmoituksen.
TOSITARINA

Eräs nainen oli ollut 20 vuotta profeetan talutusnuorassa. Saarnamies hallitsi profetioillaan hänen tunne-elämäänsä, avioliittoaan ja kukkaroaan.

Nainen oli täysin riippuvainen profetioista ja profeetan mielipiteistä, kunnes hän vuosien kuluttua tajusi, miten häntä oli johdettu harhaan.





TÄRKEÄ TIETÄÄ:

Jotain on vialla, jos ihminen on riippuvaisempi profetioista kuin Jumalan Sanasta.
Me emme tarvitse joka päivä profeetan lohdutusta ja rohkaisua, kuin uskon kautta otamme vastaan Pyhän Hengen lohdutusta suoraan Raamatusta.






PYHÄ HENKI:

Kyllä Pyhä Henki puhuu profetian lahjan kautta tänäänkin, mutta se ei saa tulla tärkeämmäksi kuin Jumalan Sana.






PAINOARVO:

Profetoimista älkää halveksuko. (1Tess. 5:20), sanoo Raamattu. Profetioilla tulee kuitenkin olla oikea painoarvo elämässämme.






KATTEETTOMAT PROFETIAT:

Katteettomat profetiat tuottavat valtavasti pettymyksiä ja jopa luopumusta, kun ihmiset masentuvat ja katkeroituvat väärien profetioiden rauetessa tyhjiin.

Vähän aikaa profetiat innostavat, mutta jos ne eivät toteudu, ne tuottavat surullista hedelmää.






EIVÄTKÄ KAIKKI OLE JUMALASTA:

Eivät kaikki ihanat profetiat ole Jumalasta. Siksi Raamattu sanoo: Älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta (1Joh. 4:1).






ÄLÄ LUOTA IHMEISIIN

Kerran Mooses iski sauvallaan kahdesti kalliota ja ihme tapahtui: vettä vuoti kalliosta.
Se oli suuri ihme, valtava voimannäyte.

Siitä huolimatta se oli tottelemattomuutta Jumalaa kohtaan ja vakava synti.
Sen synnin tähden Mooses ei koskaan päässyt luvattuun maahan.







IHMEET JA VOIMA

Ihmeet ja suuri voima eivät merkitse sitä, että ihminen vaeltaa Jumalan tahdossa.
Ihmeet ja suuri voima eivät merkitse sitä, että ihmisen oppi ja opetus ovat Jumalasta.
Ihmeet ja suuri voima eivät merktise sitä, että Jumala itse on liikkeellä.

Jeesus sanoi: Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut, menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. (Matt. 7:22-23)





Kirjan nimi: Ole turvallisella mielellä
Kirjailija: Tapani Suonto
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa