Profeetta ja profetoimisen lahja

Raamatun tutkiminen

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Teofilus » 04. Joulu 2021 23:37

Mariini kirjoitti:Näistä syntyy sellaisia ristiriitoja, etten voi uskoa siihen, että naiset ovat kokonaan suljetut seurakunnan palvelutehtävien ulkopuolelle. Lisäksi tämä opetus voisi sulkea ulkopuolelle muitakin, muiden lahjojen kanssa.
Minun mielestä tämä ei mene oikein. En tiedä, jaksanko enää jatkaa tätä keskustelua, kun en tiedä, onko tällä mitään hyvää hedelmää, enkä halua kiistellä. Tuntuu yksipuoliselta tämä.


Paavali selittää tämän asian aika selvästi. On sitten uskosta kiinni, haluaako ymmärtää asian vai lähteekö etsimään jotain verukkeita kiertää tämä sinänsä ihan selvä opetus.

1 kirje Timoteukselle 2:
11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
13 Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva,
14 eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn.
15 Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.

1 Mooseksen kirja 3:
16 Naiselle hän sanoi: -- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.

1 Korinttolaiskirje 14:
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

2 Mooseksen kirja 28:
41 Pue Aaron ja hänen poikansa näihin vaatteisiin, voitele heidät pyhällä öljyllä, vihi heidät virkaansa ja pyhitä heidät, että he voivat pappeina palvella minua.

Kristinusko perustuu Herran palvelmiseen, jolloin Herra on kansansa kuningas ja lainantaja. Ihminen ei säädä järjestystä seurakunnassa eikä päätä pelastuksen ehdoista.

Matteus 5:
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Avatar
Teofilus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23. Syys 2021 10:16

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 05. Joulu 2021 00:51

Olen aika varma, että sama henkilö, kuin dogmatikos ja mot. Oletko?

Ihmettelen, miksi sinun ihan pakko kulkea täällä toisten perässä räksyttämässä.
Tulet tänne uudelleen ja uudelleen selittämään, kuinka me toiset olemme väärässä ja harhassa tässä ja tuossa ja
siinä asiassa. Lisäksi kuulostaa joka kerta, että kirjoitat toisten yläpuolelta, ikäänkuin olisit joku suuri opettaja, joka tietää kaikesta kaiken.
Lähes joka kirjoituksesi on sellainen, että ikäänkuin haluaisit lytätä toiset jonnekin maan koloon, kuin matoset matelemaan.

Ja uskallan sanoa ääneen, vaikka luulen, että tämä viestini poistetaan, niin villi veikkaukseni on, että olet sama henkilö tai yksi niistä henkilöistä, joka tekee
suomi24 foorumilla aloituksia toisensa perään Paavolan Petristä. Kuinka se on eksyttäjä siinä ja tuossa. Ketjut ovat täynnä riitaa ja huutoa
ja pilkkaa ja vahingoniloa ja pienienkin virheiden kaivelua, olipa niissä perää tai ei. Tällaista hedelmääkö haluat kantaa?

Uskoakseni harvempi täällä foorumilla uskoo sinua. Toivon ainakin ettei kukaan haksahda juttuihisi. Olet itse hyvin monissa asioissa aivan väärässä.


Kyllä ihmettelen, miten aikuiset ihmiset ja vielä itseään uskoviksi sanovat käyttäytyvät tällä tavalla. (Tämä muillekin, jotka tuollaiseen osallistuvat) :(

Ef. 4:31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.

Kol. 3:8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.


Kaikesta huolimatta toivotan sinulle ja kaikille muillekin siunausta ja hyvää yötä.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Teofilus » 05. Joulu 2021 01:09

Mariini kirjoitti:Ihmettelen, miksi sinun ihan pakko kulkea täällä toisten perässä räksyttämässä.
Tulet tänne uudelleen ja uudelleen selittämään, kuinka me toiset olemme väärässä ja harhassa tässä ja tuossa ja
siinä asiassa. Lisäksi kuulostaa joka kerta, että kirjoitat toisten yläpuolelta, ikäänkuin olisit joku suuri opettaja, joka tietää kaikesta kaiken.

pienienkin virheiden kaivelua


Eikö ole hyvä asia, että joku neuvoo sinua? Kun opit uutta, niin voit hylätä vanhan ja siten kasvaa uskossa.

Keskustelussa ei ole vähämerkityksellisiä asioita eikä missään nimessä pienten asioiden kaivelua. Keskustelussa on ollut monet keskeiset uskonkysymykset.

Kun suuren kuninkaan Daavidin luokse tuli profeetta Natan oikaisemaan kuningastaan, niin Daavid ei suuttunut Natanille vaan teki nöyrästi parannuksen. Muuten Daavidille olisi käynyt todella huonosti. Olisi muuten joutunut helvettiin, kuten voit todeta ko. kohdasta.

Sen takia seurakunnassa tarvitaan keskustelua, jotta väärät asiat saadaan oikaistua pois. Jos väärä jää asumaan sydämeen, uskova paatuu vääryyteen. Sen vuoksi tarvitaan nöyrää mieltä. Jumala on nöyrien ja kuuliaisten puolella.
Avatar
Teofilus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23. Syys 2021 10:16

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Teofilus » 05. Joulu 2021 02:20

Mariini kirjoitti:Olen aika varma, että sama henkilö, kuin dogmatikos ja mot. Oletko? Ihmettelen, miksi sinun ihan pakko kulkea täällä toisten perässä räksyttämässä.

Ja uskallan sanoa ääneen, vaikka luulen, että tämä viestini poistetaan


Minun puolesta kommenttisi saa olla tässä foorumissa. Ei haukku haavaa tee, vaikka liioittelet ja arvostelusi on perusteetonta. :)

Kun otit asian puheeksi, niin sosiaalisessa mediassa pyörii tällainen mielenkiintoinen postaus, joka on mm. läpäissyt lääninrovastin tarkastuksen ja saanut paljon huomiota osakseen:

mot
28.11.2021 kello 21:52

Eräs tunnettu rokotevastainen saarnaaja ei ottanut rokotetta ja hän joutui viikoksi teholle hengityskoneeseen koronan takia, mutta selvisi hengissä, mistä somessa on viime päivinä käyty vilkasta keskustelua. Päästyään pois teholta saarnaaja ensimmäisillä voimilla ei ilmoittanut katuvansa, vaan jatkavansa puheitaan rokotteita vastaan, vaikka oli joutunut fysikaaliseen kuntoutukseen.

Saulus-lähetyksen saarnaaja Petri Paavola on perustanut Uskonaskel-foorumin kristillisiä keskusteluja varten. Paavola kertoo aika ajoin saamistaan yliluonnollisista kokemuksista ja kokee olevansa Jumalan asialla.

Minäkin osallistuin taannoin Uskonaskeleessa keskusteluun nikillä mot. Sain profetaallista ohjausta ottaa esille, ettei Jumala salli naisten puhua seurakunnassa eikä käytä naisia profeetallisten sanomien ilmoittamiseen seurakunnan kokouksessa, vaikka muuten naisella voi olla profetian armolahja. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos nainen sanoo saaneensa Herralta ohjeen tulla opettamaan ja profetoimaan seurakuntaan, niin sanoma ei ole Jumalalta.

Itse uskoin saamani profetian oikeaksi, koska puhuessaan profetoinnista seurakunnassa Paavali kirjoittaa 1Kor 14-luvussa, ettei Jumalan pyhien seurakunnassa ole naisten lupa puhua. Jos joku ei tunnusta Jumalan käskyä, Jumala ei tunnusta häntä omaksi.

En kertonut saamastani profetiasta mitään, vaan perustelin kantani pelkästään siteeraamalla Raamattua. Omasta mielestä kykenin torjumaan Raamatulla myös vastaväitteet. Minun kommenttini suututti monet. Useat kokivat, että naiset saavat puhua, jos ”Herra on heidät kutsunut”. Sanoin, ettei se voi olla Herra, koska Herra ei toimi omaa sanaansa vastaan, mikä suututti lisää.

Uskonaskeleen taustalla oleva Saulus-lähetyksen henkilökunta ei hyväksynyt kantaani asiaan, vaan puuttui asiaan sanomalla, että naiset saavat puhua, todistaa ja jopa opettaa seurakunnassa, vaikka heidän mielestä nainen ei voi olla seurakunnan johtaja. Minä sanoin, ettei tämä ole Raamatun mukaista, jolloin aloin saamaan varoituksia nurisemisesta. Sitten lopulta sain pitkän porttikiellon foorumiin ja käytännössä minut heitettiin ulos foorumista. Ylläpitäjälle julkinen kirje: heititkö seurakunnastasi ulos Jumalan palvelijan, mieti sitä?

Olen saanut erään ystäväni kanssa muuallakin samankaltaisia tehtäviä ilmoittaa suurille ja pienille seurakunnan johtajille, etteivät he saa sallia naisten puhetta seurakunnassa. Kokemukseni on, ettei naiset siedä kuulla tätä puhetta ollenkaan. Toiset seurakunnan johtajat vain kiristelevät hampaitaan ja jatkavat vanhaan malliin ja toiset lähettävät jonkun toisen ilmoittamaan, etten ole enää tervetullut seurakuntaan. Minulla ei ole ollut näihin seurakuntiin mitään kiinteää sidettä, joten asia ei ole itseäni haitannut ollenkaan.

Jos profetoinnin koettelu tulisi tehdä Raamatun perusteella, niin jokainen voi sitten arvioida, kuka tässä on oikea ja väärä profeetta. Itse koin niin, että Herra halusi käyttää minua ja vähän koetella kanttianikin lähettämällä minut puhumaan suurillekin julkkispastoreille ojennusta herkastä asiasta, mitä he eivät sietäneet kuulla ollenkaan.

Oma kokemukseni on, että minun Jumalani on ihan tosissaan sen asian kanssa, että Raamatussa olevia käskyjä tulee noudattaa. Jos käskyn noudattamatta jättämiseen liittyy varoitus pelastuksen menettämisestä, se on otettava vakavasti, koska käskyä tahallaan rikkoessa, niin tulee käymään.
Avatar
Teofilus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23. Syys 2021 10:16

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja Mariini » 05. Joulu 2021 03:01

Teofilus kirjoitti:
Mariini kirjoitti:Olen aika varma, että sama henkilö, kuin dogmatikos ja mot. Oletko? Ihmettelen, miksi sinun ihan pakko kulkea täällä toisten perässä räksyttämässä.

Ja uskallan sanoa ääneen, vaikka luulen, että tämä viestini poistetaan


Minun puolesta kommenttisi saa olla tässä foorumissa. Ei haukku haavaa tee, vaikka liioittelet ja arvostelusi on perusteetonta. :)

Kun otit asian puheeksi, niin sosiaalisessa mediassa pyörii tällainen mielenkiintoinen postaus, joka on mm. läpäissyt lääninrovastin tarkastuksen ja saanut paljon huomiota osakseen:

mot
28.11.2021 kello 21:52

Eräs tunnettu rokotevastainen saarnaaja ei ottanut rokotetta ja hän joutui viikoksi teholle hengityskoneeseen koronan takia, mutta selvisi hengissä, mistä somessa on viime päivinä käyty vilkasta keskustelua. Päästyään pois teholta saarnaaja ensimmäisillä voimilla ei ilmoittanut katuvansa, vaan jatkavansa puheitaan rokotteita vastaan, vaikka oli joutunut fysikaaliseen kuntoutukseen.

Saulus-lähetyksen saarnaaja Petri Paavola on perustanut Uskonaskel-foorumin kristillisiä keskusteluja varten. Paavola kertoo aika ajoin saamistaan yliluonnollisista kokemuksista ja kokee olevansa Jumalan asialla.

Minäkin osallistuin taannoin Uskonaskeleessa keskusteluun nikillä mot. Sain profetaallista ohjausta ottaa esille, ettei Jumala salli naisten puhua seurakunnassa eikä käytä naisia profeetallisten sanomien ilmoittamiseen seurakunnan kokouksessa, vaikka muuten naisella voi olla profetian armolahja. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos nainen sanoo saaneensa Herralta ohjeen tulla opettamaan ja profetoimaan seurakuntaan, niin sanoma ei ole Jumalalta.

Itse uskoin saamani profetian oikeaksi, koska puhuessaan profetoinnista seurakunnassa Paavali kirjoittaa 1Kor 14-luvussa, ettei Jumalan pyhien seurakunnassa ole naisten lupa puhua. Jos joku ei tunnusta Jumalan käskyä, Jumala ei tunnusta häntä omaksi.

En kertonut saamastani profetiasta mitään, vaan perustelin kantani pelkästään siteeraamalla Raamattua. Omasta mielestä kykenin torjumaan Raamatulla myös vastaväitteet. Minun kommenttini suututti monet. Useat kokivat, että naiset saavat puhua, jos ”Herra on heidät kutsunut”. Sanoin, ettei se voi olla Herra, koska Herra ei toimi omaa sanaansa vastaan, mikä suututti lisää.

Uskonaskeleen taustalla oleva Saulus-lähetyksen henkilökunta ei hyväksynyt kantaani asiaan, vaan puuttui asiaan sanomalla, että naiset saavat puhua, todistaa ja jopa opettaa seurakunnassa, vaikka heidän mielestä nainen ei voi olla seurakunnan johtaja. Minä sanoin, ettei tämä ole Raamatun mukaista, jolloin aloin saamaan varoituksia nurisemisesta. Sitten lopulta sain pitkän porttikiellon foorumiin ja käytännössä minut heitettiin ulos foorumista. Ylläpitäjälle julkinen kirje: heititkö seurakunnastasi ulos Jumalan palvelijan, mieti sitä?

Olen saanut erään ystäväni kanssa muuallakin samankaltaisia tehtäviä ilmoittaa suurille ja pienille seurakunnan johtajille, etteivät he saa sallia naisten puhetta seurakunnassa. Kokemukseni on, ettei naiset siedä kuulla tätä puhetta ollenkaan. Toiset seurakunnan johtajat vain kiristelevät hampaitaan ja jatkavat vanhaan malliin ja toiset lähettävät jonkun toisen ilmoittamaan, etten ole enää tervetullut seurakuntaan. Minulla ei ole ollut näihin seurakuntiin mitään kiinteää sidettä, joten asia ei ole itseäni haitannut ollenkaan.

Jos profetoinnin koettelu tulisi tehdä Raamatun perusteella, niin jokainen voi sitten arvioida, kuka tässä on oikea ja väärä profeetta. Itse koin niin, että Herra halusi käyttää minua ja vähän koetella kanttianikin lähettämällä minut puhumaan suurillekin julkkispastoreille ojennusta herkastä asiasta, mitä he eivät sietäneet kuulla ollenkaan.

Oma kokemukseni on, että minun Jumalani on ihan tosissaan sen asian kanssa, että Raamatussa olevia käskyjä tulee noudattaa. Jos käskyn noudattamatta jättämiseen liittyy varoitus pelastuksen menettämisestä, se on otettava vakavasti, koska käskyä tahallaan rikkoessa, niin tulee käymään.


Odottelinkin jo jotakin tällaista. Ensiksikin minä en haukkunut sinua eikä se ollut minun tarkoitukseni. En myöskään omasta mielestäni liioitellut eikä arvosteluni ollut perusteetonta.
Ihmettelin yleisesti uskovien riitaisuutta ja sinun käytöstäsi. Et ole sanonut vieläkään suoraan, oletko sama henkilö, kuin dogmatikos ja mot. Edellisen viestin perusteella ja koska et kiellä, niin oletan että olet.

Minun puolestani saat olla tuota mieltä naisten puhumisesta seurakunnassa, voit yrittää todistella Raamatun avulla kantaasi oikeaksi ja voit tuoda viestejä, jotka ovat itsensä paavin tarkastuksen läpäisemiä.
Eivät ne tee sinua oikeassa olevaksi. Ja vaikka kokisit saaneesi Jumalalta tämän tehtävän ja profetian, sekään ei todista sinun asiaasi oikeaksi.

Viestisi lähinnä vahvistaa käsityksiäni siitä, että koet olevasi toisten yläpuolella oman ilmeisesti "profeetallisen" tehtäväsi kanssa ja tulet tänne ainoastaan ojentamaan muita "harhaoppisia" ja kuvittelet olevasi Jumalan asialla.

Minusta juuri tällainen on ylpeyttä, korostaa omaa tehtäväänsä ja lytätä muiden työt ja tehtävät seurakunnassa.
Herra käyttää meitä muitakin.

Siunauksin.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Profeetta ja profetoimisen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2022 21:53

*
Jaan kokemuksen tänne. Kun tarvitsin rukousapua niin käännyin yhden naisuskovan puoleen. Olen sitä mieltä että hänellä on profetoimisen lahja mutta pyysin rukoilemaan yhden jutun puolesta. Sitten koin hengessäni että se ei ole Herrasta. Myöhemmin tajusin että se taitaa pitää itseään "profeettana" ja tällä tavalla eksyi uskomaan että Jumala voi käyttää naista suurella viralla joka on tarkoitettu miehille ja on vaara ylpistyä suuren viran takia.

Jos nainen ajattelee sydämessä; 'nyt Jumala käyttää minua sillä viralla jonka kautta minua asetetaan julistamaan Jumalan sanaa niinkuin parrasvaloissa'. Se ylpeä ajatus lankeaa syntiin ja se sokeuttaa mielensä niin sen takia eksyy väärään voimaan.

Jos nainen ymmärtää että virka kuuluu miehille ja jos nainen ajattelee että nainen voi käyttää profetoimisen lahjaa, jonka kautta Jumala toimii, ei lankea pois eksytykseen vaan pysyy totuuden sanassa.

Aluksi luin hänen profetiaa ja se vaikuttaa totuuden mukaiselta mutta myöhemmin ajattelin pyytää hänen rukousapua ja sitten koin hengessä toisin että se ei ole Herrasta.

Saatana toimii ylpeyden kautta jos ylpistyy suuren viran takia. On vaarallista langeta että nainen voi toimia profeettana, vaikka se on suuri ja tärkeä virka. Jumala on asettanut toiset profeetoiksi uuden liiton seurakuntaan, se on uuden liiton virka jota ei voi ohittaa. Ei edes voi ohittaa ja ottaa vanhan liiton mallin käyttöön.

Jos puolustaa profeetan virkaa joka kuuluu mielestään myös naisille. Olisi hyvä tarkistaa, onko kyse kunnianhimoisuudesta jonka takia haluaa olla jotain tärkeä ja suuri, tällä tavalla ylpistyy ja lankeaa pois syntiin. Sitä tulisi ymmärtää. Olen huolissani naisista jotka tahtoo olla jotain suuri ja tärkeä... :?

Nöyrrytään Jumalan edessä ja rukoillaan silmänvoidetta ja ymmärrystä että näkisi Jumalan totuutta mitä Jumala viralla tarkoittaa. Olen valmis tekemään parannuksen jos se on sanan vastakohtaista mutta koin hengessä että se ei ole Herrasta.

:prayer4: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron