Kaikkien ihmisten Vapahtaja

Raamatun tutkiminen

Kaikkien ihmisten Vapahtaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 16. Touko 2018 18:20

Aamu-Usva kysyi taukotuvassa
Ensimmäisen Timoteuskirjeen neljännen luvun jakeesta 10.
Tuo jae menee näin.

:bible:
Paavali (1 Tim 4:10) kirjoitti:Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme,
että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan,
joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.


Ja Aamu-Usvan kysymys meni näin:

Aamu-Usva kirjoitti:Olen tänään oikein innostunut ekan timoteuskirjeen neljännestä luvusta.
Olen ennenkin tätä miettinyt, mutta mitä te ajattelette tuosta, kun siinä sanotaan, että Jumala on kaikkien ihmisten vapahtaja, mutta varsinkin uskovien (j.10)? Millä tavalla Jumala vapahtaa ei-uskovat?


Tuo adjektiivi 'uskovainen' voitaisiin kääntää myös 'luottavainen'.
Esimerkiksi Tuomas oli aika ajoin hyvinkin epäuskoinen.
Jeesus oikein nuhteli Tuomasta ja sanoi:

:bible:
Johannes (20:27) kirjoitti:äläkä ole epäuskoinen,
vaan uskovainen


Siis me Jeesuksen opetuslapset - siis Hänen omansa,
voimme olla uskovaisia (pistos) tai epäuskoisia (apistos) tai jotain siltä väliltä.

Paavali ohjeistaa esille nostamassasi jakeessa
nuorta Timoteusta palvelutehtävään.
Siis näkemään vaivaa ja kilvoittelemaan.
Ja tästä seuraa tietenkin aikanaan myös palkka ja voittopalkinto.

Mutta pelastus on lahja yksin armosta.
Me olemme pelastettuja,
mutta kun haluamme antautua Herran palvelukseen,
niin me tarvitsemme suurta luottamusta Herraan,
sillä vihollinen on silloin hyvin kiinnostunut meistä.
Jos haluamme antautua näkemään vaivaa siinä palvelutehtävässä,
johon olemme kutsutut,
me tarvitsemme pelastajaa jokaisella askeleella,
minkä otamme - Herraan luottaen.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Kaikkien ihmisten Vapahtaja

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 30. Syys 2018 14:43

Voisiko olla kysymys siitä, että Jeesuksen vapahtajana-oleminen on tarkoitettu kaikille, myös niille jotka eivät vielä ole uskossa. Ja sitten kun/jos hekin tulevat uskosta osallisiksi, he pääsevät myös vapahduksesta osallisiksi.
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Kaikkien ihmisten Vapahtaja

ViestiKirjoittaja oliviaa » 22. Joulu 2018 20:23

Aamu-Usva kirjoitti:Olen tänään oikein innostunut ekan timoteuskirjeen neljännestä luvusta.
Olen ennenkin tätä miettinyt, mutta mitä te ajattelette tuosta, kun siinä sanotaan, että Jumala on kaikkien ihmisten vapahtaja, mutta varsinkin uskovien (j.10)? Millä tavalla Jumala vapahtaa ei-uskovat?


Jumala vapahtaa ei uskovat heidän synneistään.
Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
oliviaa
 

Re: Kaikkien ihmisten Vapahtaja

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Tammi 2019 00:04

oliviaa kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Olen tänään oikein innostunut ekan timoteuskirjeen neljännestä luvusta.
Olen ennenkin tätä miettinyt, mutta mitä te ajattelette tuosta, kun siinä sanotaan, että Jumala on kaikkien ihmisten vapahtaja, mutta varsinkin uskovien (j.10)? Millä tavalla Jumala vapahtaa ei-uskovat?

Jumala vapahtaa ei uskovat heidän synneistään.
Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-


Minusta on merkillistä ettei tähän aloitukseen ole innostunut ottamaan kantaa enempää kuin kaksi kirjoittajaa, eritoten, kun nimimerkki Oliviaa esittää vastaukseksi Aamu-Usvan kysymykseen: "Jumala vapahtaa ei uskovat heidän synneistään." Ja ottaa näkemyksensä tueksi kaksi raamatunpaikkaa joista kummassakin kerrotaan uskon tarpeellisuudesta syntien anteeksi saamiseksi. Itse asiassa "ilman uskoa on mahdoton olla Jumalalle otollinen" (Hebr. 11:6, muistaakseni). On tosin totta, että pelastus on Jumalan lahja jokaiselle ihmiselle, mutta se omistetaan uskolla. Koska asia on näin, niin on kolme vaihtoehtoa: 1)Olen ymmärtänyt väärin nimimerkki Oliviaan kirjoituksen sisällön 2)Oliviaan tekstiin on pujahtanut lapsus [kirjoitusvirhe] tai 3)Oliviaa on tuuliajolla pelastuksen perusteista. Pelastus omistetaan uskolla Jeesukseen kuten Oliviaan itsensä lainaamissa raamatunpaikoissa selkeästi kerrotaan (vaikka hän kääntää ne ylösalaisin - toivottavasti vahingossa).
Jukka
 

Re: Kaikkien ihmisten Vapahtaja

ViestiKirjoittaja oliviaa » 17. Helmi 2019 19:56

Näen tämän "Jumala vapahtaa ei uskovat heidän synneistään" siten, että ihminen on hengellisesti kuollut, elää synneissään. Jumala joka antoi ainokaisen Poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo joutuisi kadotukseen, täten Jumala ITSE vetää ihmistä Jeesuksen luokse. Eli ihminen tulee synnintuntoon, tunnustaa syntinsä ja saa lahjaksi uskon. Ihminen uudesti syntyy ylhäältä Hengestä. Eli Jumala vapahtaa ei uskovat heidän synneistään.
oliviaa
 


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron